Historisch Archief 1877-1940
DE A M i T E R D A M M K 11 W K K K IJ L A D V OOR N E I) K U L A N D.
No. 1448
Nederlandschen ondernemingsgeest op
wekken ! hare vruchten schijnt af te
werpen. Dat, gelijk de heer Pool mede
deelde, deze filiale haar beste afnemers
vindt in de kringen van de intellectuels"
en industrieelen is eene getuigenis te meer
voor den indruk van ernst en degelijkheid,
welke van onze vaderlandsche kunstnij
verheid in het algemeen uitgaat.'
Maar ook in dit opzicht was voort
durend vooruitgang te bespeuren. Eene
vergelijking tusschen de vroege specimen
van Onder de St. Maarten" 's kunst met
de laatste modellen is leerzaam.
Het tijdperk van het tasten" behoort
thans tot het verleden. Het verraadt eene
vaste leiding dat de ontwikkeling van
het fabrikaat van Onder den St. Maarten"
het geval, dan meestal van geestelijke
armoede tevens.
Men verkeerde, en dit niet alleen in
Duitschland, in het hart van een tijdperk
dat Hermann Muthesius in zijne lezens
waardige studie over Stilarchitektur und
Baukunst" (Mühlheiman derRuhr. 1903.
Zweite Auflage. Verlag von K.
Schimmelpfeng) als volgt karakteriseert.
En deze afwezigheid van smaak in
de beschaafde kringen is juist eene der
kenmerken van de samenleving der negen
tiende eeuw. Wendde de rijk geworden
burger zich tot de kunst, dan tastte hij
in het duister en kon hij niet meer het
edele van het onedele onderscheiden. En
in den regel verviel hij als de barbaar
tot hetgeen schitterde en plomp in het
Woonkamer-interieur in het monsterhuis, Maarten ?an Heemskerkstraat, Haarlem.
in ne doorgaande richting geschiedde
en niet met horten en stooten en spron
gen. Zoo is ontstaan een eigen type en
kenmerken de fabrikaten van Onder den
St. Maarten" xich, ondanks alle verschei
denheid in vormen onderling, doorgaans
toch door een allen gemeenschappelijk
je ne sais quoi", door eene zekere lokale
tint".
Zij vertoonen eene wel te onderscheiden
schakeering: van de algemeene kleur der
moderne richting.
Men moet thans reeds zich als het
ware op historisch standpunt plaatsen
om zich de groote waardeering te ver
klaren, waarmede luttele jaren geleden
de eerste produkten zijn ontvangen. En
dat niettegenstaande de verhooging van
peil van den algemeenen smaak steeds
zwaarder proeven eischt.
Zoo vaak reeds werden de hoedanig
heden van Onder den St. Maarten"
besproken, dat het een onbegonnen werk
wil schijnen het nogmaals in
oorspronkelijken vorm te beproeven. Liever dan
uitsluitend over de afbeeldingen te schrij
ven, wil ik dan ook naar aanleiding er van,
het bijschrift in een ruimer vorm kleeden,
aldus den lezer uitnoodigend zijne
konklusies over de beteekenis van Onder
den St. Maarten" als eene uiting van
het moderne streven bij de huisinrichting,
zelf op te maken door figuren en tekst
in verband te brengen, het bijzondere
aan het algemeene te toetsen.
Was wollen alle unsere
Kunstbestrebungen sagen, wen n sie nicht schlieszlich
dem deutschen Bürgerhaus, dem besten
oog sprong, waarbij natuurlijk dikwijls
genoeg de wensch medesprak met zijne
kunstliefde te pronken en zijn rijkdom
te toonen. Aldus ontstond het onzen tijd in
het bijzonder kenteekenende verschijnsel
van poenen- en parvenuensmaak, er trad
eene barbaarschheid op als sedert den
laat-romeinschen tijd van het onder de
soldatenkeizers ondergaande keizerrijk
niet meer was voorgekomen."
Aangenomen dat dit oordeel van den
tijdgenoot, staande midden in den strijd
der meeningen en beginsels evenals
datgeen, dat ik zoo straks zal ontleenen aan
den aanhef van H. P. Berlage's korte
lings verschenen Over stijl in bouw-en
meubelkunst" (uitgave van A. B. Soep
Amsterdam), aangenomen dat dit vonnis
algemeener en scherper is dan eens door
den geschiedschrijver objectief zal worden
vastgelegd, dan toch kan thans wel reeds
grif worden toegegeven dat althans ten
aanzien van den bouw en de inrichting
der woning de wansmaak schier onbe
perkt heerschte.
Eene schets te geven van dit tijdperk,
welks naweeën nog heden zich doen ge
voelen, is zeker de beste weg om te doen
uitkomen hoe grooten vooruitgang de
laatste tien a vijftien jaren brachten op
het gebied van huis- en meubelkunst en,
al is het duizendjarig rijk nog niet aan
gebroken, hoe aanmerkelijk de verdienste
is der kunstenaars, die dezen ommekeer
uitlokten. Dat overzicht zij gegeven aan
de hand van eenige citaten.
Berlage dan schreef ter boven aange
geven plaatse:
Het is voor de nu levende
kunsteHeerenkamer-interieur in het monsterhuis, Maarten van Heemskerkstraat, Haarlem.
Hort unserer Tugenden zu gute kommen ?"
Met deze vraag ppende Georg Hirth
zijn boek Das deutsches Zimmer", dat
indertijd grooten opgang maakte, blijkens
eenige oplagen, welke gepaard gingen
met eene vermeerdering van den inhoud,
die aanvankelijk zich bepaalde tot Das
deutsche Zimmer der Renaissance" en
laatstelijk door Rosner is afgerond met
Das deutsche Zimmer iin neunzehnten
Jahrhundert". En wat hier gezegd wordt
in de vraag immers ligt het door
den steller gewenschte antwoord be
sloten met betrekking tot het duitsche
burgerhuis meer in het bijzonder, geldt
evenzeer in het algemeen.
Toen Hirth ongeveer een kwarteeuw
geleden de aangehaalde zinsnede, die ook
tot motto dezer regels als geknipt zou
wezen, schreef, was het met het
burgerhuis, als men dit van een artistiek stand
punt beschouwde, alles behalve fleurig
gesteld. Het getuigde in een gunstig
geval misschien van materieelen wel
stand, van rijkdom zelfs; maar was dit
naars niet alleen, maar zelfs meer nog
voor hen, wier onderscheidingsvermogen
voldoende is gescherpt en wier gevoel
nog niet geheel is afgestompt, omdat nu
eenmaal niet te miskennen valt dat alles
went, en dat zelfs het allerleelijkste in
staat is op den duur geen ergernis meer
te wekken; het moet voor die alle a wel
smartelijk zijn te erkennen, dat zij in
een tijd leefden, welke niet vermocht te
naderen tot het begin eener
levensvermooiing, of ter nauwernood tot een poging
hun omgeving, d. i. hun woning, hun
meubels, hun huisraad, volgens een vast
kunstbeginsel saam te stellen ; integen
deel slechts in staat is geweest die om
geving van een bedenkelijke nuchterheid
eenerzijds, en van een ergerlijk prullige,
tot ploeiterigheid stijgende blufferigheid
anderzijds te doen zijn. En het
smartgevoel dezer erkenning, 't welk eerst
langzamerhand levendig wordt, maar dan
ook te heviger wordt gevoeld, moet wel
tot wanhoop stijgeu, bij hen die begrijpen
wat het zeggen wil zulk een omgeving
te hebben moeten missen; die weten
wat het is, niet te hebben mogen leven
binnen de grenzen eener kunstvolle
wereld; die tot het besef zijn gekomen
hoeveel geluk .zij hebben moeten derven,
hoeveel levensvreugd zij hebben moeten
ontberen, omdat niet schoonheid, maar
leelijkheid is de eigenschap der nu voorbij
gaande tijden."
Hetzelfde denkbeeld treffen wij ook
aan in de brochure H. P. Berlage
Gedanken ber Stil in der Baukunst"
(Julius Zeitler Verlag Leipzig 1905),
waarin de auteur zich echter niet tot de
bouwkunst beperkt uitgegeven ter her
innering aan des schrijvers voordrachten
te Krefeld (22 en 23 Februari 1904), sedert
als ik wel heb, herhaald te Dusseldorf,
Leipzig en Dresden. Daar heet het, een
citaat welks overname gewettigd is,
wijl het voorgaande er door wordt aan
gevuld :
Denn alle die Riesenfortschritte auf
technischem und industriellem Gebiet
haben nicht vermocht, uns auch nur
anniiherend etwas zu geben, was in
einer Beziehung auch nur ira
entferntesten mit dem Früheren zu vergleichen
wiire; ich meine in Beziehung zur
Schönheit, und von dieser Schönheit will
ich reden.
Wir könneu doch wohl ganz ruhig
konstatieren, sogar unter Zuerkennung
mildernder Uinstande, dasz das
neunzehnte Jahrhundert das Jahrhundert der
Hiiszlichkeit gewesen, und diese musz
wohl als eine der schlimtnsten Eigen
schaften einer Zeit bezeichnet werden.
Man bat, um zu einem solchen,
wahrhaftig nicht erheiternden Ausspruch zu
kommen, alles ruhig, d. h. nüchtern,
vergleichenden Blickes zu betrachten,
darf sich nicht befcïuben lassen durch
fragliohe Schönheiten, wozu in unserer
kunstlosen Zeit allerdings einige
verfiihrung vorhanden sein diirfte, d. h. darf
sie nicht berschatzen.
Das ueunzehnte Jahrhundert is das
Jahrhundert der Hiiszlichkeit gewesen;
unsere Groszeltern, unsere Eltern, und
wir selber, haben gelebt und leben in
einer Umgebung so hiiszlich als keine
früher . gewesen. Tch wiederhole noch
einmal: man betrachte nüchternen Blick
es ; und wenn man dann alle Dinge
vergleicht mit denjenigen aus früheren
Zeiten, dan kommt man zu der
Ueberzeugung, dass nichts, aber auch nichts
von alledem, was unsere Eltern und
wir zum Gebrauch betiutzten schön
genannt werden kann, und dasz dasjenige,
was noch hübsch aussieht, aus einem
vorhergangenen Jahrhundert zu stam
men ptlegt."
Het besef der tekortkomingen eenmaal
doorgedrongen zijnde in steeds zich ver
wijdenden kring, gaf eene krachtige
aansporing verbetering te beproeven. Een
juist tijdstip te noemen voor den aan
vang dezer kunstrevolutie is moeilijk.
Het eene land bovendien was het andere
verre voor.
Ten aanzien van Duitschland geven
de eerste regels van Herman n Muthesius'
bundel Kultur und Kunst, gesammelte
Aufsiitze ber künstlerische Kragen der
Gegenwart" (verlegt bei Eugen Diederichs
Jena und Leipzis: 1904) eene zeer be
knopte samenvatting, die ook zou kunnen
slaan op den ontwikkelingsgang, welke
de moderne kunst van ons land in de
laatste jaren doormaakte.
ITm die Mitte der neunziger Jahre
wandte sich die deutsche Geistesrichtung
der Kunst zu. Xoch wenige Jahre
früher liatte dies niemand fiir rnüglich
GEBEELDHOUWDE MEUBELS.
imaJ.OEGRAAFHILVERSÜM
Ouden Engweg 18.
KUNSTNUVER:
HEID-WONING
INRICHTINGEN
REGULIER S:
GRACHT48-E
AMSTERDAM
JpPPM*M*M.M*l.M.W.M.Ti
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL.
AMSTERDAM.
BLOEMGRACHT 77
ROTTERDAM.
DELFT5CHESTB«AT6I
UTRECHT.
BILTiTR A AT 30
J. J. BIESING,
Muttiftttatulel*
'S-QRAVENHA.GE,
Molenstraat 65, B^enCT.
Utoderne Sehilderijw,
Aquartlltn en Drame*.
Laat Uwe woning inrichten
door
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle, ensembles.
Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
MEUBEL-BAZAR
Singel 263 283,
t>tJ d
Kantoor-Meubelen
J. MEIJERINE MEIJER.
Telefo«a
Prijs. . ? 3O.
TELEGRAM ADRE5 LJTH©"TBLEPOeN«IMT>GQAW»70
tBINNENHUIS
ROKlNlZO-AtlSTERDAM
MEUBELEN
EN-HU1SRAAD
NAAR-ONTWERPEN-VAN
BEKENDE-AM BACHTSEN
51ER-KLJN5TENAARS
MATIGE-PRUZEN-MEUBELCN
VAN-EIGEN-WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
«RICMTINGEN,
AfflSTERDAm
AARDEWERK
EU TEGELS
Bl FAIENCE T*
l EN TEGEL f
J FABRIEK b
MOLLAND
l NAAML-VENN-CEV-TE l
k. UTf^BCHT ^A
AARD
WJ
WERK
: UIT -DE -FABRIEK .'
ZU D-HOIL AND
DÊPOT'KALVER5TRAAT-I4-I
i:
r
L
Meubeleerinricliting EIGEN HAARD",
Spuistraat 171, hoek Paleisstraat, Amsterdam,
meest geschikt adres tot het practisch, degelijk en met
smaak inrichten uwer woning.
Prij.*roui'ant op aanvrage.
Begrootingen gi-atis.
Int. Telefoon O14O.
n
j