De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1905 2 april pagina 8

2 april 1905 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMERWEEKBLAD T O O R N E D E II L A N D. No. 1449 der lerende schoonheid van haren tijd. Het ideaal der schoonheid van het menschelijk lichaam kan niet met de mode wisselen, wél met de ontwikkeling. Herinner u de geschiedenis van het schoone beeldhouwwerk, voorstellende: eene jonge Romeinsche vrouw, dat ontdekt werd onder de regeering van Paus Innocentius VIII, en door de schoonheid zulk een opzien baarde, dat de menschen zich verdrongen, om het te bezichtigen, er er Pelgrimsvaarten voor over hadden, alsof het een heilige reliquie gold, zoodat de Paus, beangstigd door de opgewekte beweging, haar ten laatste weder begra ven liet. Ik wensch met dit voorbeeld een mis verstand te voorkomen. Uit wat ik ge zegd heb, zou men licht het besluit kunnen trekken, dat een terugkeer naar de dansen der oude Grieken mijne bedoe ling zou zijn, en dat ik dacht, dat de dans der toekomst een wederoplevering der antieke dansen of zelfs der wilde volks stammen zijn zou. Neen, de Dans der Toekomst zal eene nieuwe beweging zijn, een vrucht der algeheele ontwikkeling, die de menschheid achter zich heeft. Een terugkeer van den dans tot de Grieken is onnoodig: wij zijn geene Grieken en kunnen daarom ook geen Grieksche dan sen dansen. Wél zal de Dans der Toe komst ook weder eene hoog religieuse kunst moeten zijn, zooals de dans bij de Grieken was. Want eene kunst, die niet met religieusen eerbied beoefend wordt, is geen kunst, maar marktwaar. De Danseres der Toekomst zal moeten zijn een vrouw, wier lichaam en ziel zoo harmonisch ontwikkeld zijn, dat de be weging van het lichaam de natuurlijke taal der ziel wordt. Die Danseres zal niet een enkel volk, mair allen volkeren toebehooren. Zij zal niet verlangen feeëndansen te dansen, nixen of kokette vrouwen voor te stellen, maar zij zal dansen als de Vrouw in hare reinste en verhevenste verschijning. Zij zal de Missie van het vrouwelijke lichaam en der heiligheid van alle zijne deelen verzinnelijken. Zij zal het wisselende leven der Natuur in den Dans uitdrukken en de veranderingen van alle hare elementen. Uit alle deelen van haar lichaam zal de geest uitstralen en der wereld de boodschap van de ge dachten en de verwachtingen van dui zenden vrouwen brengen. Zij zal de vrijheid der vrouw uitdrukken in haren dans. Zij zal den vrouwen tot nieuw besef der mogelijke kracht en schoonheid harer lichamen brengen. Zij zal het verband van heur lichamen met de moederaarde leeren en haar voorbe reiden voor de kinderen der toekomst. Zij zal den dans des lichaams dansen, die uit eeuwen van geciviliceerde ver getelheid oprijst, niet naakt als de Oermenschen, maar in eene nieuwe naakt heid, die met het geestelijke niet langer in tegenspraak is, maar zich met het geestelijke voor altijd in eene glorierijke harmonie verbinden zal. Dit is de Misse van de Danseres der Toekomst!" Ik heb gezegd. IIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIirilMHM . A. O. SCHWEITZEB. f De pastoor van St. Catharina of naar oude -wijze: van Geloof, Hoop en Liefde, de hoogste vertegenwoordiger van het ker kelijk gezag voor de katholieken van de hoofdstad des lands, deken Schweitzer, is in den vroegen morgen van LI. Dinsdag ontslapen, gehoorzaam tot den dood. Wel had deze een-en-zeventig-jarige van eene hooge, krachtige gestalte, die vóór weinige jaren met kinderlijke vereering nog van zijn kloeken, levenden vader spreken kon, gedacht, dat ook voor hem een hooge ouderdom was weggelegd; wel voelde ook deze priester, die zoo velen tot den dood had voorbereid, dat ook hij een mensch gelijk andere menschen was, toen hem ge zegd werd, dat de dood hem op kwam eisenen; maar onmiddelijk na de betaling van deze cynspenning aan zijne menschelijke natuur, boog hij in christelijke onder werping zijn achtbaar hoofd voor den H. Wil van God, zijn geestelijke en tijdelijke zaken regelende in kalme waardigheid. Gehoorzamen was zijn leven en lust; want uit de liefde kwam zijne gehoorzaamheid voort. Tot de velen van wie de groote Hollander, Thomas van Kempen, zegt, dat zij meer uit noodzakelijkheid dan uit liefde gehoor zamen, behoorde hij niet. Voor hem was alle macht zoo zichtbaar uit God, dat hij, die zijn hart onverdeeld aan God gegeven had, met blijdschap, uit dankbaarheid voor alles wat hij van God hail onvangen, ge hoorzaam kon zijn aan den mensch, die, naar zijn H. Geloof, ons in Gods plaats bestuurt. Zoodanig een man moest gehoorzamen tot den dood. Nog een ander woord van den schrijver der Navolging Chrixti komt mij te binnen, als ik aan dezen doode denk : Niemand kan veilig bevelen, die niet gaarne gehoorzaamt. Zou dan ook in deze gehoorzaamhied van den ontslapene de veer verborgen liggen, die hem bijna altijd zoo met ingehouden kracht in soepele vormen deed gebieden over hen, die tot onderhoorigen hem gegeven waren ? Zijn donkere, zwaar-behaarde wenkbrauwbogen konden met zijn diep-verborgen oogen uit toornen gaan, op zijn goedige dikkere lippen lag reeds het lachen klaar, dat aan stonds uit de plooien van zijn mond, zich even openend, naar voren breken zou. Zeven-en-twintig jaren lang stond deze pastoor, in 't hartje van het groote Amster dam, aan het hoofd van eene groote pa rochie. Men moet roomsch zijn om te voelen wat dit zeggen wil. De ondervinding toch heeft mij geleerd, dat andersdenkenden nog minder dan van het Eoomsche geloof een goed denkbeeld hebben van een hollandschen Roomschen pastoor in een groote stad. Hij is de leider van alles wat met den openbaren eeredienst in zijne kerk verbon den is, terwijl die dienst zeldzaam eenigen tijd dezelfde blijft, maar meestal voortdurend afwisselend is, omdat hij zich schikt naar tijd en omstandigheden. Hij is de leermeester van honderden die bijna dag aan dag moeten gevoed worden door zijn woord. Hij is de geneesheer, aan wien het smarte lijkst en meest vernederend zielelijden ge openbaard wordt om genezing te krijgen van hem, die uren achtereen en soms heele dagen lang, zonder pozen, oordeelen moet over den stand der zielen, van groot en klein, van oud en jong, rijk en arm. Hij is de trooster van zieken, de raad gever van wankelmoedigen, de bijlegger van twistgedingen, de hersteller van den vrede, waar en zoo dikwijls men hem roept. Hij is de wrijfpaal, waartegen men soms op de grofste wijzen afwrijft alles waarmee men zich zelven door eigen schuld heeft bevuild. Maar wordt hij soms door enkelen mis kend, duizenden is zijn in- en uitgang ten zegen en ten heil. En van a] dien arbeid op den bodem, onder water, in het verborgen gedaan, wordt niets gezien door de duizenden kinderen der menschen, die spelend voortleven aan het strand van de groote wereldzee. Zoodanig een werker was pastoor Schweitzer in Amsterdam, zeven-en-twintig jaren lang. Waar een pastoor jaren lang zoodanig een kracht in het verborgen heeft laten werken, daar moet van hem ook, zoo dikwijls hij naar hoven komt en het openbare leven hem roept, eene kracht uitgaan, waarvoor commissiën en besturen van vele vereenigingen en gestichten van geestelijke en lichamelijke werken van barmhartigheid hem altijd dankbaar zullen zijn. Maar meer .dan de mensehen zal, hopen wij, God hem in de eeuwigheid dankbaar wezen voor zijn verborgen werk. Zijn wapenspreuk: esto fidelis, was voor hem geen ijdele leus. Trouw was hij tot in den dood. Pastoor KAAO. Jules Verne. f Knust aan net Tolt *} De afdeeling Beeldende Kunst dezer vereeniging, die haar actie zoo krachtig inzette met de Steinlen-tentoonstelling en nu weer voortzet met een leerzame tentoonstelling van hunstnijverheid, beijvert haar doel ook door het uitgeven van goedkoope geïllu streerde brochures, 't Plan is die uitgave geregeld te doen zijn en als No. l van de serie werd ons ter kennisname toegezonden de lezing van den heer Cornelis Veth, ge houden over Engelsche journalistieke prentkunst. Reeds ter wille der intentie verdient deze onderneming door publicatie gesteund te worden. 'k hoop nu maar, dat het resultaat, in den vorm der opeenvolgende boekjes, de ingenomenheid met deze werk zaamheid der vereeniging vermoge warm te houden. Het boekje, of de voordracht, van den heer Veth kan alreeds als een goed staaltje van de gewenschte soortelijkheid worden aange duid, 't Geeft een overzicht van de ontwik keling der Engelsche prentkunst van af de eerste helft der 18e eeuw tot op onzen tijd van Hogarth tot Nicholson. Het overzicht werd gegeven in beschouwingen, die onder houdend en licht bevattelijk zijn. De over levering dezer kunst van de eene hand in de andere zich wijzigende naar tijdsomstan digheden en aard van bestemming is vrij helder toegelicht, de karakteriseering van het werk zelf als uiting van onderscheidene *) Brochures uitgegeven door de vereeniging Kunst aan het Volk" te Amsterdam. Prijs voor leden 15 cent, voor niet-leden 30 cent. iMiiiimiiimiiim GEBEELDHOUWDE MEUBELS. FimaJJ.DEGRAAFHILVERSÜM Onden Engweg 18. Geïllustr. Catalogus op aanvraag verkrijgbaar. MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS G. & J. COOL, AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT. BLOEMGRACHT?/ DELFTSCHESTRAAT6I BILTSTRAAT30 AARD ZU JIT WERK HOEF3S FABRIEK : D-HOLAND DEPDT-KALVER5TRAAT-I4-I L. GANTVOORT, Broodfabriek, Deventer. Brood, Beschuit, Kiwitmeel BUL voor Suikerzieken. Aanbevolen door H.H. Dokteren. ^ ,* , 4. «? ) Brood en Beschuit 80 pCt. Gehalte en Eiwitstoffen:} Eiwitmeel 50 pC!t. T. J. BIESING, Kunsthandel» «-GRA.VENHA.GE, Molenstraat 65,65*61161 Aoderne Schilderijen, Aquarellen en Gravures. Laat uwe woning inrichten ««.r Nienwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles. Zeer billijke noteering. Foto's en Prgscouranteo en Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel onder volledige garantie. Vele attesten. Panorama-Gebouw. Amsterdam, Plantage, Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil derijen, Perzische Tapijten. Vaste fr\jxen* Toegang LflHiölWffllSCH (BINNENHUIS ROKIN120AC1STERDAM MEUBELEN EN-HUI5RAAD NAAR-ONTWERPEN'VAN bEKENDE-AMBACHTS-EN 5IER-KLJN5TENAARS MATIGE-PRUZEN-MEUBELEN VAN-EIGEN-WERKPLAATS COMPLETE WONING-IN .RICHTINGEN, AfflSTERDAm AARDEWERK EM TEGELS DRKSCHNflBEL OP KOPER EN ZINK GEB°CIW?FELIX MERITI5" K E l Z E R56 R AC MT32<f TEL. Z&O7 MEUBELEN «TAPIJTEN METAALWAREN®AARDB WERK- INRICHTING°VAN GEHEELE- HUIZEN TLANDRÉ-AMSTERDAM REGUI_IERSGRACHT°48 r L Meubeleerinriehtmg EIGEN HAARD", Spuistraat 171, hoek Paleisstraat, Amsterdam, meest geschikt adres tot het practisch, degelijk en met smaak inrichten uwer woning. Prijscourant op aanvrage* Bcgrootingen gratis. Int. Telefoon 614O. j

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl