Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMERWEEKBLAD VOOR NEUK R LAN D.
No. 1454
Knauss genoemd. Hij staat echter boven
de meeste schilders van dorpsgeschiede
nissen, daar hij niet boven en buiten de
boeren staat, die hij schildert. Deze zagen
in zijne landgenooten of een komische of een
domme figuur, of, als zij neiging tot senti
mentaliteit hadden, dichtten aan hen, zij
stemmingen en gevoel toe, uit de salon
kringen, om hen salonfahig'' te maken.
Defregger, die onder het pootige, brave
Tiroler volk van zijn vroegste jeugd ge
leefd, vreugd en smart met hen gedeeld
heeft, wist en weet te goed, dat het ware
wezen dezer lieden noch komisch noch sen
timenteel is.
Groote naam maakte hij zich met De dans
op den Alm". Dit schilderij is door dui
zenden reproducties over de geheele wereld
bekend. Vooral zijn levenslustige en flinke
jonge vrouwen geven aan Defregger's schil
derijen groote aantrekkelijkheid.
Een weinig later schilderde hij het be
kroonde paard", het paard, dat den prijs
gewonnen heeft en als de trots van het
dorp, terugkomt van de
paardententoonstelling en begroet wordt door oud en jong.
Das letzte Aufgebot" bevestigde zijn
roem. "Weder een voorstelling uit den volks
opstand uit 1809. In 1876 gaf hij als tegen
stelling : Die Heimkehr der Sieger".
Een kleinen zijsprong naar de historie
schilderkunst maakte Defregger na dien
tijd, in Der Todesgang Andreas Hofer'g",
de Bauernversammlung" van 1893, een
geheele reeks Hofer-schilderijen. In dien
tijd stond aijn naam in het
Muncheneradresboek, dan ook vermeld, als Historie
schilder."
Defregger's eigenlijke kracht is altijd de
genre"-kunst geweest. In die kunst geeft
hÜzich zelf, gunt hij een blik in zijn eigen
hart, in zijn vroolijk, vriendelijk, goed en
gezond menschenhart.
Defregger's kunst is niet uit het opvolgen
van met inspanning aangeleerde regelen der
schoonheidsleer voortgekomen. Natuur en
natuurlijkheid heeft hij lot leidsvrouwen
gehad. Zijn beste schilderwerk is dat wat
uiting gaf aan zijne vreugde in het leven,
in zijn schoon vaderland en de krachtige
mannen en de jonge, lachende vrouwen; in
tegenstelling van hen die doen alsof zij het
waren, van de salontirolers. Hij stelde beiden
tegenover elkander, de natuur en de on
natuur.
MAX LÜIY.
Over Batikken,
naar aanleiding van de tentoonstelling van
?Chris Lebeau in het Binnenhuis".
Deze kunst van onzen Archipel, dit zeld
zame geheim der Inlandsche vrouwen, dat
thans meer en meer bestudeerd en beschre
ven wordt tot in de kleinste details, (we
wijzen slechts op de kostbare en uitstekende
uitgave der firma Kleinmann & Co. te Haar
lem 1), dit merkwaardige procédévan afdek
king en verving heeft jaren terug verschillende
kunstenaars bezig gehouden, die er in zochten
en vonden een nieuwe uitdrukkingswijze voor
hunne decoratieve versieringen.
Als ik m;j niet zeer vergis, was de heer
Lion Cachet een der eersten, die ten onzent
deze techniek in toepassing bracht voor per
kament-oorkonden, voor boekbanden en zijden
stoffen. DijsselhofPs prachtige scherm met
parelhoenders dagteekent uit nagenoeg den
zelfden t\jd, evenals diens lampekappen en
wanddecoratiën.
Dra vond deze nieuwe werkwyze navol
ger» en begon het zelfs in onze hofstad
mode te worden zich met batikken bezig te
houden en bebatikte men snoezige"
reticules enz., enz., het zwaartepunt meer zoe
kende in de uitheemsche bewerking, dan wel
trachtende deze zoo goede en juiste werk
wijze te doen aansluiten, te verbinden aan
eigen kunst. Vari de kleurbarstjes, die in
het Indische werk niet zelden tot bekoring
bijdragen, maakte men een uitgangspunt en
verkreeg kussens, kleedjes etc. vol met barst
jes, als ware het nmrme.raren, waartusschen
men vergeefs het ornament moest zoeken.
De nijverheid gebruik makende van de
tfldelijke belangstelling van het publiek, richtte
werkplaatsen in, waar op grootere schaal
deze nieuwe kunst toegepast kon worden.
Het ligt eenigszins in de reden, dat dit niet
bijdroeg tot meerdere volmaking der techniek,
tot beter verband van dit wasprocedémet
de eischen der ornamentiek, die, wil het een
goed geheel vormen, hier als het ware uit
moet voortvloeien. De wijze van bewerken,
die meer uitsparen van een lijn, als opzetten
is, bepaalt dan ook reeds min of meer de
teekening, zoodat om hiermede goede resul
taten te kunnen bereiken, allereerst groote
technische vaardigheid noodig is en daarna
het vermogen, om eigen phantasie geheel te
doen samengaan met de bijzondere eischen,
die het batikken stelt. Men maakt niet een
teekening die later gebatikt wordt, maar
gaande met het tuitje van de tjanting (het
wasreservoir) zal de teekening, die men wel
in hoofdgedachte voorbereid heeft, zich als
vanzelf vormen en vervolmaken.
Dit is het, wat mij het belangrijkste in
Lebeau's werk toeschijnt. Hij zelf, die ver
scheidene jaren bezig geweest is, zich de ge
heele bewerking van batikken eigen te maken,
die gezocht heeft naar goede vasthoudende
kleuren en de mooie combinaties in de Indi
sche sarongs niet versmaadde, hij is vóór alle
dingen geheel meester van het gereedschap
en weet hiermede zijn gedachten en vormen
uit te drukken, blijvende binnen het terrein,
dat dit procédéaangeeft.
Tal van proeven in het Binnenhuis bewezen
dit t.eii volle, zoowel de kussentjes, gordijntjes,
als de grootere portières en de
stoelbekleedingen, en nu eens in enkel blauw, dan weer
in blauw en bruin, of geel en groen, men kon
zien, dat het hier was het uitvloeisel van een
volgehouden techniek, waaraan zich paarde
de niet alledaagsche kwaliteiten, die de heer
Lebeau als ontwerper bezit.
De, zoo men wil, economische zijde van
batikken, m. a. w. of deze, vrij veel tijd
roovende bewerking, en de daarmede samen
hangende kosten, Benig succes voor omvang
rijke werkzaamheden waarborgen kunnen, is
een kwestie, die thans eenigszins buiten ons
bestek valt. Het was alleen even onze
bedoelina er op te wijzen, dat waar men in
batikken heden ten dage wel eens een nieuwe
genoegelyke liefhebberij voor dames meent
te zien, men het niet te licht moet schatten
en het slechts gegeven is aan hen, die minstens
evenveel volharding, toewijding en capaci
teiten bezitten als de heer Lebeau, om er iets
in te bereiken, dat niet alleen merkwaardig
is om der bewerking wille, maar dat aan
zijn bewerking en aan hem, die hierin zijn
gedachten uitsprak, zijn schoonheid dankt.
K. W. P. DE VRIES Jr.
liet ontwerpen van ornament op systeem en
naar natuurvormen, door W. BOOTMAN.
Uitgave van H. Kleinmann & Co.,
Haarlem.
In onzen tijd zien wij op
vorm-kunstterrein voortdurend streven, om te komen weer
tot zelfstandig opbouwen. Om daartoe te
geraken hebben wij heel wat op te diepen;
bij stukjes en beetjes leeren wij weer be
paalde eischen kennen. En telkens als wij
wat verder zijn gekomen en wat meer be
wust zijn geworden, zien wy, dat in het werk
van cultuurvolken dikwijls met die voor ons
nieuwe eischen reeds was rekening gehouden.
De oorzaak kon daaraan liggen, dat cul
tuurvolken voortdurend hetzelfde maken en
het gaandeweg verbeterden, zoodat het groeide
tot een volkomenheid, die wij in ons werk
niet hebben en die ons telkens weer ver
baast. Wij voelen er een bewustheid in,
veelal van ontwerpidee naar eischen voor
gebruik, uitvoering en beschouwing. Wij
missen die volkomenheid in velerlei opzich
ten. Wij moeten zoeken en gelukkig als er
ten onzent ook kunstenaars zijn, die in dezen
haastigen tijd het verband der dingen willen
trachten op te sporen. Want wij kunnen
het meer volkomen werk van voorheen of
van andere volken niet navolgen. AVij be
grijpen het mooie in zijn samenstelling niet
anders dan op het gejoel af. De minste
wijziging, die wij. ten gevolge van onze be
hoeften er in aanbrengen, stuurt het geheel
in den war.
Maar wii gaan op onzen eigen weg vooruit.
In het werkje van den heer Bogtman is weer
op wat belangrijks gewezen.
Het behandelde geeft iets over het ont
werpen op systeem ; maar het bevat in hoofd
zaak aanwijzingen van de eischen, die er aan
ornament te stellen zijn in verband met de
plaats, waar bet moet worden aangebracht.
De opmerkingen over de plaats der toe
passing geven een omwerking van
watSemper in Der Stil" behandelt over richting".
Deze wees er reeds op, dat versiering voor
een staand vlak als den wand anders moet
zijn dan voor een liggend vlak als den zolder
of den vloer. Deze vlakken hebben een be
paalde richting, waarmede men liefst in het
ornament rekening ziet gehouden of waar
tegen het minstens niet in strijd mag zijn.
Een ornament kan een opstrevend, hangend,
voortloopend karakter hebben enz. Al was
dit reeds uitstekend beschreven door Semper,
zoo was het toch de moeite waard om er
weer iets over te zeggen, omdat veelal het
genoemde karakter uit het oog wordt ver
loren. De heer Bogtman verrichtte daarom
geen noodeloos werk. Hij zegt bijv.: Dat
men onmogelijk een band onder een kroon
lijst kan toepassen op de lambriseering of
omgekeerd dien van de lambriseering onder
de kroonlijst." De gegeven voorbeelden zyn
in dat opzicht goed gekozen.
De schrijver zegt terecht verder: dat
men een ornament in overeenstemming moet
brengen met de omgeving." Hij vergeet onzes
inziens echter in zyn voorbeelden er op te
letten, dat elk onderdeel van ornament ook
de andere ornamentdeelen tot omgeving
heeft. Vorm heeft zijn eigen eischen (bijv.
die van goede vlakdeeling), naast die van
de plaats waar de vorm is aangebracht.
Het tweede gedeelte van het werkje geeft
afbeeldingen naar planten, in veel opzichten
knap geteekend en die zooals wij hopen, ook
van invloed zullen zjjn.
J. H. D. G.
Kunsthandel.
De heer De Vries heeft zijn sinds 1865
bestaanden Kunsthandel uitgebreid met eene
afdeeling voor den handel in oude schilde
rijen, oude teekeningen en kunstvoorwerpen,
met de leiding waarvan zich speciaal de heer
dr. A. G. C. de Vries zal belasten.
HELTSJES
Een dynastie.
1) De batikkunst in Nederlandsch-Indië,
door G. P. Rouffaer en dr, H. H. Juynboll.
Naar het FranscJi, van PAUL CLESIO.
[George Musgravius, de grondvester der
dynastie, bekleedt sinds dertig jaren den voor
hem ingestelde leerstoel der College de France.
Zijn oudste zoon, Johannes, doceert hetzelfde
vak (mineralogie) aan het Musée d' Ilistoire
Naturelle; de jongste zoon, Henri, aan de
Ecole Normale. Zijn schoonzoon, PierreDonon,
is professor in de mineralogie aan de Sorbonna;
een tweede schoonzoon, Charles Boni, heeft
het nog niet tot Parijs kunnen brengen ; hij
woont te Toulouse, waar hij eveneens mine
ralogie doceert, zooals trouwens allen, die
met het Huis Musgravius van nabij of van
verre verwant zijn.
Madame Musgravius betreurde het zeer,
dat de in de provincie verzeilde dochter slechts
gedurende de vacantiën naar Parijs kon
overkomen. Toen aan de Sorbonne een nieuw
professoraat voor mineralogie zou worden
geopend, twijfelde zij er geen oogenblik aan,
dat die post voor Charles Boni bestemd was.
Maar men kan nooit te voorzichtig zijn,
daarom stak zij haar man in rok en witte
das, zeide hem zijn lesje voor en zond hem
naar den minister, om de belangen van dezen
schoonzoon te bepleiten.
De minister, die het bezoek van den ouden
geleerde wel verwachtte, had zich voorge
nomen, diena aanvraag af te wijzen. Hij had
reeds een eigen candidaat, een veelbelovenden
jongen man, die zelfs de Musgraviussen moest
imponeeren. Hij toonde zich zenuwachtig,
bijna onvriendelijk, toen Musgravius bij hem
kwam en in zijne stem lag eene zekere scherpte.]
Uw bezoek doet mij veel genoegen, cher
maitre. Wij zien u zelden; u komt zeker
met een verzoek ?"
Juist geraden, Excellentie. Ik heb ver
nomen, dat het besluit is genomen tot
invoering van een professoraat voor mine
ralogie aan de Sorbonne."
Zeker, en ik heb in die zaak reeds mijn
maatregelen genomen. Neem mij niet kwalijk,
Professor, ge schijnt mij voor een
alleenheerscher te houden. Dat ben ik niet. De
Sorbonne doet een voordracht; de Conseil
supérieur adviseert gunstig en ik bekrachtig
slechts."
Zeker, Excellentie, zeker; u is zeer liberaal,
dat weet ik. De hoofdzaak is, dat er een
nieuw professoraat komt".
Had u soms een candidaat aan te bevelen?"
Juist, Excellentie, en wel iemand die de
onderscheiding in hooge mate verdient:
Charles Boni."
Uw schoonzoon?"
Ja, Excellentie".
Ik heb inderdaad van hem gehoord. Maar
ik mag u geen illusie maken, Professor. Die
benoeming is eenvoudig onmogelijk".
Wat u zegt, Excellentie! Heeft men zich
mogelijk bij u ongunstig over hem uitgelaten?"
In het minst niet."
Maar hij praesteert toch zeer veel in
zijn vak. Zijn studie over de krijtformatie
heeft in hooge mate de aandacht van de
Académie des Sciences getrokken.
Ik bestryd zijn bekwaamheid volstrekt
niet."
Waaraan hapert het dan?"
U hebt het recht, van mij te verlangen,
dat ik open met U spreek, Professor. Als wij
den heer Boni de betrekking niet geven,
dan is het niet, omdat hij het niet verdient.
Wij hebben een ander, zeer geldig motief."
En dat is?"
Wilt u, dat ik het u zeg? Hij is uw
schoonzoon.''1
En omdat hij mijn schoonzoon is ..."
U zelf, uw zoons en uwe schoonzoons
bezetten alle leerstoelen voor mineralogie.
TJ hebt een dynastie gevestigd. Ik ben een
vijand van nepotisme, en heb dat overal en
altijd bestreden".
Dat strekt u tot eer, Excellentie. Maar
onder het voorwendsel van bestrijding van
nepotiame zult u toch niet de onrechtvaar
digheid willen begaan, een onwaardige te
benoemen?"
Een onwaardige? Denkt u dan, dat er
buiten uw familie geen mineralogen bestaan?"
Dat zou ik niet durven beweren. Charles
was mijn leerling, vóórdat hij mijn schoon
zoon werd."
U kunt gerust zijn. De man, dien ik op
het oog heb, is óók een leerling van u. Hij
heet Paul Grand en hij is praeparator aan
de Ecole Normale."
Paul Grand ?"
Hij heeft een voortrefl'elijke dissertatie
geschreven, niet waar ?"
O zeker, Excellentie!"
En de berichten over hem zijn bijzonder
gunstig."
Hij is nog zeer jong."
Des te langer zal bijleen sieraad van de
Sorbonne kunnen zijn. U zult toch wel toe
geven, Professor, dat hij naast uw schoon
zoon mag genoemd worden."
Maar dat zou een slag zijn voor mijne vrouw!"
Niemand zou dit mér dan ik betreuren.
Maar u begrijpt, dat de opvatting van Mevrouw
bij my niet den doorslag mag geven."
We hadden er zoo vast op gerekend, en
Charles mocht toch ook wel verwachten, dat
hij niet zou worden voorbijgegaan. Zoudt u
ons niet een kleine compensatie kunnen geven?'
Dat zou overwogen kunnen worden."
Charles woont nu al tien jaren te Tou
louse, is vijf-en-dertig jaar oud, heeft den
doctorstitel, maar is nog steeds privaat-docent.
Kunt u hem niet tot professor benoemen ?
U kunt toch niet willen, dat ik by myn
vrouw terugkom met de boodschap, dat ik
niets, heelemaal niets heb kunnen uitrichten.
Men is het mij toch verschuldigd I"
Professor, ik zal voor u doen, wat in myn
macht staat."
Wat in uw macht staat? U drukt u erg
vaag uit."
Ik moet de faculteit en den conseil sup
rieur raadplegen."
O, Excellentie, als u er voor is.. . l"
Waarschijnlijk. Enfin, reken op mij."
Dns is de zaak beklonken ? Mag ik dat
aan mijn vrouw vertellen ?"
Jawel. Ik beloof u, dat Boni buitenge
woon hoogleeraar zal worden."
De minister stond op, ten teeken dat de
audiëntie was afgeloopen. Bijna eenigszins
verbaasd, dat hij zoo gemakkelijk met Mus
gravius was klaar sekomen, wenschte hij zich
geluk, dat hij de overwinning niet duurder
had betaald. Hij reikte den ouden heer de
hand.
U bent toch niet boos op mij, Professor?"
Neen, Excellentie. Uwe keuze was in den
grond niet slecht, en mijn vrouw zal zich
troosten want Paul Grand is met onze
derde dochter verloofd!"
Firma
J. W. DE GRAAFF-Hilrani.
On en Engweg 18.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL,
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT 77 DELFT5CHESTR«AT6I BILTiTRAATjO
J. J. BIESING,
'8-GBAVENHAOE,
Molenstraat 65, 65A a 67.
Ihdirnt Schilderij»,
Aquarellen n Gravures.
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263-283,
t»U de PalelMtara»*.
Kantoor-Meubelen «u.
J. MEIJERISK MEtflR.
Prijs. . ? 3O.
Laat Uwe woning inrichten
door
9 76 Damrak,
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer bill^ke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
tBINNENHUlS
ROKIN 120-Atl STERDAM
MEUBELEN
EN'NUISRAAD
NAAR-ONTWE R PEN'VAN
BEKENDE-AMBACHT5-EN
51ER-KUN5TENAARS
MATIGE-PRUZEN-MEUBELEN
VAN-EIGEN'WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
.RICMTINGEN,
AARDEWERK
Efl TEGELS
~ JL
PlFAIENCE
l EN TEGE
M FABRIEK
[hOLLAND
l NA
L U
^?a»»
NAAML-VENN-CEV TH
UTRECHT
r
L
leubeleerinricliting EIGEÏHAARD",
Spuistraat 171, hoek Paleisstraat, Amsterdam,
meest geschikt adres tot het practisch, degelijk en met
smaak inrichten uwer woning.
Pr&fcourant op aanvrage.
Begrootinffen gratis.
Int. Telefoon O14O.
j
AARD
WERK
IT -DE -FABRIEK
ZU D-HOLAND
DEPOT'KALVERSTRAAT-KI
MEUBELEN «TAPIJTEN
METAALWAREN®AARDB
WERK» INRICHTING-VAN
GEHEELE-HUIZEN
TLANDRɻAMSTERDAM
REGU LIERSGRACHT- 4 8