Historisch Archief 1877-1940
8
DE A MS T ER D AM MEB WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1455
Bouwmeester SPRINGER, op zijn 90sten verjaardag.
tJitnimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiniiiiimiiiii
Tentoonstelling in Arii.
Bijj een eerste inspectie van dit
tweehonderdvjjftig-tal kunstwerken, trefi'en er maar
zeer enkele de aandacht, als gewoonlijk
Onder deze begin ik met er twee te noemen:
het duinlandschap bij avond van Wenckebach
en de Kannetjes van Verster. Om heel ver
schillende redenen echter plantten ze zich na
een eerste bezoek in mijn geheugen, 't Eerste
stuk als het opgedrongen pièce de résistance
der expositie, van wege de bekroning, het
tweede, met zijn nuchter onderwerp wel de
antipode van het eerste, krachtens zijn ei ?en
boeiend vermogen. Wenckebach's schilderij
is een braaf stuk werk, in de factuur is het te
solide om het decoratief te noemen. Hij is niet
een schilder met een zeer opmerkelijk talent,
maar toch bekwaam en beschaafd genoeg,
om van iets wat hij ondernam en eigenlijk
boven zijn macht was, nog een toonbaar
schilderij te maken. Ik zie in zjjn bedoelde
dichterlijke uitbeelding van een avondstond,
niet anders dan een extra optreden van een
niet onvej dienstelijk schilder, voor deze ge
legenheid met een gewijzigd opgezet palet,
en bedachtzamer pemeelhandeling. De lucht
moest, om badend in oranjelicht te schijnen,
met zuiverder verven nu eens bewerkt worden,
de techniek had beleidvol te zijn, om naar
waarheid nït te drukken de duinen zooals ze
zich vertoonen omwaasd van avondnevels, en
uiterste zorgzaamheid vereischte het grasveld
op den voorgrond, waar teederelichthoogsels
opzwijmen uit den localen toonaard van het
gedempte groen (dit is om de nog al goed
volgehouden en op eerlijke observatie steu
nende doorwerking, het beste brok der schil
derij). Het druilende eenzame paardje op den
voorgrond (slecht geschilderd en onbeholpen
geteekend) completeert dan de stemming, die
een vreedzame avondstond pleegt te verwek
ken, maar is in deze vertolking een banaal
middeltje tot de berekende werking, 't Is
een bedachte aanvulling, die kan gemist
worden in een werk waar een macht achter
zit, als in de Daubigny uit het Stedel. Mu
seum; dat is een uiting, die de plechtigheid
van dit veel bezongen moment in de natuur
doet gewaar worden, en, wilt ge dit eens niet
eereen als in die magistraal-beheerschte schil
dering, maar aangrijpender, zie dan naar de
geweldige avondval over de eindelooze zee,
op de Jacob Maris uit de collectie Drucker
in het Rijksmuseum. Wenckebach's avond
is een vertooning, al bleek die dan ook zoo
behoorlijk uitgevoerd, dat hij officieel toe
gejuicht werd.
Het schilderijtje van Verster is een van de
heel enkele inzendingen, die ons deze tentoon
stelling kunnen doen verheugen. Als je langs
die wanden loopt, heel welgezind om op te
merken wat het waard is, valt er nog wel wat
te vinden, maar de appreciatie wordt zoo
langdradig dan. Wat verdient er al nietten
goedkeurend woordje om een ditje of een datje
in zoo menig schilderij, afzonderlijk gezien l
Schilder zelf en ge zult ondervinden hoe
moeilijk het is wat goeds te maken .... maar
dat is geen vrijbrief voor den grenzeloos aan
wassenden overvloed van schildersproducten
van zoo matig kunstgehalte.
Wat vraagt de wereld aan schilders als
openbaarders van schoonheid ? Ik wou, dat
het bijna allen telkens en telkens mislukte
met hun schilderen hun
toch-wel-prijzenswaardige eigenschappen op te disschen,
concurreerend met de vakgenooten om den
voorkeur bij kunstminnende burgers, die
zich ook wel eens een niet al te duur schilderij
willen aanschaffen. Want waarlijk, die eigen
schappen zijn dikwijls zoo goedkoop verkregen,
dat het waardiger zou zijn ze af te wijzen en
onder te gaan in vertwijfeling over de werke
lijke onmacht
De vruchten van zooveel gelijkmoedige
werkzaamheid als de presentabeleinzendingen
voor een schilderijententoonstelling, geven
voedsel aan de ve< l ^vernomen kortzichtige
uitspraak, dat kunst is een luxe-artikel in het
leven. Maar er zal wel gauw een tijd komen,
dat de ergernis losbreekt over dien toevoer
van schappelijke kunstuitingen, en bovenal
over hen die hun kwaliteitjes in het lucratieve
spoor wisten te leiden door nabootsing van de
grooten uit onzen tijd ; want de kijk op de
werken van dezen wordt door hen vertroeoeld,
ze brengen misverstand in het begrip der
argeloozen tusschen de geniale bewegingen
der overtuiging en het redelooze van
schildersvirtuositeit. Bij de ouden hadden die onper
soonlijke aansluiters toch een zwaarder arbeid
nog; zij hadden aan strakker toeziende
eisenen betreffende techniek te voldoen; was
hun werk innerlijk ledig, naar het uiterlijk
verkreeg het althans betrekkelijke waarde
door de behandeling. Het bleef rechtschapen
arbeid in zorgzaam schilderen.
Het schilderijtje van Verster, de drie
Kannetjes, is een uitstekend criterium bij een
beoordeeling van de tentoonstelling. Bezie
het eenige oogenblikken en let dan op hoe
alles in de omgeving, wat eerst eenig schijnsel
van leven had, loos of onwaarachtig wordt.
Ik kan niet beter doen, dan hen, die op ont
dekking naar het opmerkenswaardige tusschen
al die schilderijen uitgaan, dit middel van
vergelijkende aanschouwing aanbevelen.
Verster is onder de jongeren, zooals hij
nog mag heeten, een allermerkwaardigste
verschijning. Gekomen tot een ontwikkeling,
die hem onder de esten een voornamen plaats
deed innemen, is hij daarop niet blijven
standhouden in zorgeloos vertrouwen op
den weelderigen uitbloei van zijn talent,
maar heeft hij met ongewone geestkracht zijn
vermogens opnieuw saamgetrokken om ze
uit te zetten in verjongd en gepurifleerd
streven. AVat er al werd getheoretiseerd
over den ontwikkelingsgang van
hetimpressionnisme en de stremming, die er dreigt na
bereik van het hoogtepunt dezer richting,
zijn werk komt practisch de gegrondheid dier
overwegingen staven. De gedaante van den
hartstochtelijken kleinziener en onstuimigen
schilder heeft hij afgelegd om in het
doorvorschen van wat onder den
impressionneerenden schijn gelegen is en in overwogener
handeling, den basis van zijn verdere ont
wikkeling te verstevigen. Want ik geloof ook
wel dat deze kunstenaar in een
louteringsphase is om tot breeder ontvouwing van zijn
gaven te komen.
Het stilleven van de drie blikken kan
netjes is een bewonderenswaardig stuk van
energiek volgehouden, scherp
expressiefschilderen en de gemberpot in zijn glanzende
vlekkeloosheid, van een gave onsto
'elijkheid zou ik haast zeggen, 'n wonder van
een teekening. Hoe uitvoerig dan ook, het is
geschilderd in durende bezieling, al wil ik dan
wel toestemmen, dat een uiterste inspanning
tot minutieuze uitvoering hier merkbaarder
is, dan hij de groote meesters van het stilleven
uit de oude school. Even uitvoerig, is hun
werk coulanter van factuur, maar neem daarbij
in aanmerking dat hier de handeling zich het
streven meer bewust is, en bij een
voordeeligen verderen uitgroei wellicht ook dieper
van intentie kan blijken.
Ik merk nu al veel van de beschikbare
ruimte voor een tentoonstellings-recensie
verbruikt te hebben, maar 'k geloof, ook dat
den meeste bezoekers, zelfs bij volkomen
verschil van oordeel, Verster's werk hier wel
't meeste intrigeeren zal. Over wat er verder te
memoreeren is, zoo kort mogelijk nu maar.
Het bloemstuk van Kamerlingh Onnes houdt
op bevredigende wijze de bekende
koloristische eigenschappen van dezen schilder in;
en dan vooral in het bo?engedeelte waar het
paarsig-blauw tot een rijke kleurmaterie is ver
werkt. Dit resultaat ia geldig over het geheel
van Mevr. Bissehop's schilderij. Met minder
schijn van volledige doorvoering is het kleur
accent daar toch nog krachtiger, gloeit de
passie van schilderen er heviger uit alle be
wegingen van de techniek. Om zijn zware
diepbrandende kleuren is dit stuk aangrij
pend en 't is even verwonderlijk, in deze bijna
woeste ontboezeming van een koloristisch
temperament, het werk van een vrouw te
ontmoeten. Een stilleven van Van Beeveris
minder dan wat bij het vorige jaar inzond.
Ik vind hier dezelfde eigenschappen van
dezen blijkbaar serieuzen strever wel, maar
met minder voldongen resultaat : de stof
uitdrukking is slapper.
Van Dysselhott' een proeve van zijn zeer
achtbaar talent in het rappe en toch zoo
uitvoerig ->childeren van zwemmende vigschen.
Maar toch, ondanks (Ie verbazende knapheid
van die aquarium-schilderijen, blijven me
zijn decoratieve werken liever.
Hart Nibbrig zond twee schilderijen, die
nu eens niet een geïsoleerde plaats kregen,
maar toegelaten werden iu de eerezaal ; 'k
zie er te duidelijk de groote bewerkelijkheid
van zijn schildersysteem in een mathema
tische inlegging van heldere kleuren. Maar
Wiggers' schilderij is toch zeker oppervlak
kiger in zijn poging tot licht uitdrukking;
de lucht alleen, zou dit stuk al doen
veroordeelen. Breman daarentegen heeft zijn pro
duct wel wat te lang laten stoven; 't is
bovenmatig gekoperd. In de lijn ongeveer
van het streven dezer schilders, valt op te
merken het parkgezicht van Bosch-Reitz.
Het ig van bloeiender factuur dan zijn haven
met scheepjes, in Suasso, waar de zoo strak
doorgevoerde aangenome methode een dor
uitzien aan het stuk geeft. Hij betracht hier
de uitkomst ook in de onderlinge werking
van neven elkaar gevoegde kleuren, maar
de articulatie is nu minder toonloos. Karssen's
schilderijtje Boerenhojstede is wel van de kwa
liteit om er weer de eigenaardige bekoring
van deze, 'k zou het willen noemen ootmoe
dige, kunstuiting mee op te wekken. Het is
een geheel eigene verdichting van een
boerenerf, gedrenkt in een ietwat melancholisch
sentiment; het doorkijkje op de rivier met
het heenvarend scheepje is hier een zeer
gerechtvaardigd motief tot verhooging der
stemming. Van Bastert is het kleine schil
derijtje veel beter dan het groote stuk.
Wijsmuller, wiens gezicht in het Gein, met
Apol's Winterlandschap onderde Zondagsche
schilderijen zou te rubriceeren zijn, laat in
zijn buurtje te Noordwijk enkele aardige
kleurspelingen, vooral in de schaduwpartij, op
merken. Een vereerende plaats werd gegeven
aan een schilderijtje van Mej. C. Ritsema.
't Is ook werkelijk een zeer behagelijk stuk.
Dat het inschildertrant en kleur aan Breitner,
misschien ook wel aan Isaac Israëls laat
denken, doet niet zooveel afbreuk aan de
onmiskenbare verdiensten. Deze zijn wel niet
bijster gewichtig maar toch opmerkelijk, als
van een soort, die bij ons tamelijk ongemeen
is. Zeer behagelijk: de compositie geeft blijk
van zekere intelligentie; de pose van het
figuurtje is elegant, ongedwongen, en er is
een zwierigheM in de uitvoering, die zich
voordeelig aanpast bij het algemeene coquette
karakter van dit boudoirstuk. Uitnemender,
volkomener, is het daarom dan Roelofs'
Bruid Mej. Ansingh maakt even aanspraak
op kwaliteiten van een delicate peinture",
maar 't is toch te week. 't Is of zij een beteren
weg op wil gaan met eigenschappen ver
want aan die van Mej. Schwartze, waarover
zij echter lang niet ruim genoeg beslist. Mej.
Wally Moes is met haar interieurs toch
zeker te loven boven zooveel andere binnen
huisschilders, met hun blijkbaar onwan
kelbaar vertrouwen in bekende
kleurgamma's en toonladders om de deugdzame
beij rering, en als uitkomst daarvan, solider
eigenschappen in haar schilderijen. Zij ver
zorgt haar compositie ook tot een goed
afgerond geheel. Hoe men ook over Hobbe
Smith's werk, met zijn vertoon van cranerie"
moge oordeelen, toegestemd moet worden,
dat hij op een tentoonstelling toch nog een
beter figuur als schilderprofessor zou maken
dan Van der Waay.
Gorter is wel handig in zijn soort, 't moet
gezegd worden, maar toch verwonder ik me
steeds over den ondervonden bijval voor
dat decoratieve geschilder, in zoo'n door
zichtig plunje. De stadsgezichten van Knap :
veel durf en genoegzame voorraad der
gewenschte verftuben. Maar ik weet waarlijk
niet of de werken van deze twee laatsten
toch nog in hun aard van oppervlakkigheid,
meer karakter hebben dan de
Weissenbruchachtige Octoberavandzon van Bauffe. Mon
nikendam, laten" we dat pompeuse zelfportret
nu buiten sprake», tieeft in zijn landschap,
wel met de nöódig'e kunstmatigheid, een
zekere klank in de kleurtegenstellingen weten
te bereiken'. Yaa der Valk's Opkomende bui,
zou wellicht een gunstigen indruk maken
gereproduceerd, 't is mooi bedoeld, 't is een
landschap-compositie, maar verf is het toch
maar. Zijn andere schilderijtje, een uitzicht
aan den Sloterweg meen ik, schiet om
dezelfde reden zoowat tekort aan den bedoelden
indruk. Er is even een over de geheele streek
uitgespreide lichtglinstering, een klatering van
lichtschampen uit een door buien heen
li;htende lucht, maar de kleur is nog rauw,
't zijn te kennelijk heldere verftoetsen,
glibberig onder het vernisoppervlak. Toch
blijft er een tinteling van blije ontroering in
te erkennen.
Aan het gevaar van onopgemerkt te worden
door plaatsing in een hoek der kleine zaal,
zou ik wel willen doen ontkomen de twee
stukken van. E. v. d. Ven. Zijn Winter vooral,
verbeeld uw een uitzicht op een schamel
landweggetje langs een dorpsbuurt, heeft een
vastheid en ook rijpheid in de kleur die voor
mij aantrekkelijk ig. Het heeft een gezonde
ruigheid in zijn eenigzins gore kleurscala en
het heeft stemming: het geeft den winter ond( r
deze bepaalde gedaante.
Twee landschappen van Langeveld zijn
beschaafder van doen, exquiser wellicht van
kleur ook, maar toch minder kras van
expresiJiiiiiiiiHimnHinunitiiiHiimimiiiMiiiiiiiiiiiiiiumiiimiiumiiiiiuiil
Js. VAN GIN HEL
= ZKHST =
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPER
WERKEN IX OUD-HOLLANDSCHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
F? J. W. DE BHAAÏ-Hilrom
- Ouden Engweg 18.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
???. ..???..' v- ..:? ' A*
Jf l /*/)/)? AMSTERDAM. ROTTEHDAM.^V:UT.B;fe»
flt V, UUUtm, BLOEMGRACHT?/ DELFT5CHE5TRAAT&I; ;' BlLTi-fBf\«
T. J. BI KSING,
Kunsthandel*
3-GRA.VENHAGE,
«diepstraat 66.65* en 67.
4od«rn« Schilderijen,
Aquarellen en Bravures.
Panorama
in f/f
Amsterdam,
Plantage
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Vnxlr prljsen- 'fofyany vrij.
Het Panorama Jemsalem is dagelijks geopend.
Laat Uwe woning inrichten
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer bUlgke noteering. Foto's en Prijscouranten «a
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
tBINNENHUIS
ROK1N 120-AnSTERDAM
MEUBELEN
EN-HUI5RAAD
NAAR-ONTWERPEN-VAN
BEKENDE-AM BACHT5-EN
5IER-KUN5TENAARS
MATIGE-FRiJZEN-MEUBELCN
VAN-EIGEN'WERKPLAATS
COMPLETE
WONING -!N
_RICM7ÏNGEN,
AmSTERDAffl
AARDEWERK
EH TEGELS
?JL ""
v
DRKSCmiflBEL
c u on
OP KOPER EN ZIMI
GEB°W?PELIX MERITIS"
KEIZ.E R5GRACHT32<r
TEL. 2.&O7
r
L
leuMeermrichtüig EIGEff HAARD",
Spuistraat 171, hoek Paleisstraat, Amsterdam,
meest geschikt adres tot het practisch, degelijk en met
smaak inrichten uwer woning.
Prijscourant op"aanvrage,
tlegrootingen gratis,
Int. Telefoon O14O.
j
rS£
AARD
WERK
IT -DE -FABRIEK
ZU D-HO1LAND
DEPOT-KALVER5TRAAT-I4I
K at
MEUBELEN -TAPIJTEN
MET AAL.W AREN«AARDB
WERK®INRICHTING-VAN
GEHEELE-HUIZEN.'
TLANDRÉ'AMSTERDAM
REGU LIERSGR ACHT-48