Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1457
van 126'/a tot 128'/2. De aand. Handelinij
retireerden van 1815i tot 179%, die van de
Javasche Cultuurmij van 117 tot 115 en die
van de Maron van 90 tot 87'/2 pCt.
Verdere berichten omtrent de suikerpro
ductie wijzen nog in grootere mate tot voor
zichtigheid.
De groep der diversen verzoekt te
ver.melden, dat de aandeelen Ned. Veem van
421/a tot 46% avanceerden. De Nieuwe Afr.
Handelsvennootschap retireerde van 120'/j
tot 124 pCt. Het dividend van het
Groenhoedenveeui is over het afgeloopen jaar
vastgesteld op G K tegen l\i pCt. het vorige
jaar; de Maatschappij Wandelhoofd
Scheveningeu keert 4'/a pCt. uit tegen 4 pCt. in
1903, terwijl Zeebad Scheveningen den aan
deelhouders 0'/2 pCt. toekent tegen 8 pCt.
over het voorgaande jaar.
Rumeniëhad met de nieuwe uitgifte nog
al succes. Op de vrije inschrijvingen wordt
CO pCt., op de eenmaands 80 pCt. en
op de driemaands stukken alles toegewezen.
De koers van uitgifte 87% pCt. was niet
goedkoop in vergelijking met de noteering
van de' bestaande 4 pCt, stukken. Slechts
de 4 pCt. obligatiën van 1896 en 1898 zie
ik hooger geprijsd en wel onderscheidenlijk
voor 89 en 88 % pCt. De overige voor 86
en 87 pCt.
Tevens konden houders van 5 pCt.
Rumeensche obligatiën van 1881/88 en 1892 en
1893 deze tegen obligatiën van de nieuwe
leening inwisselen. De inschrijvingen voor
deze conversie, waartoe tot gisteren de ge
legenheid bestond, zouden tot het verwachte
groote aantal ingekomen zijn. Omtrent de
aflossing van de niet ter conversie aangebo
den stukken schenen geen bepalingen gemaakt
te zijn. 'k Vermoed daarom toch dat nog
vele obligatiehouders den afloop der conversie
hebben afgewacht. Worden hunne stukken
niet afgelost zou Eumeniëdaarvoor wel
de noodige contanten beschikbaar hebben ?
dan blijven ze 5 pCt. rente trekken. Door
converteering wordt de interest 4.6 pCt.
Een dag Zonnesdip.
Den geheelen ochtend is er een zekere
woeligheid merkbaar geweest, een onge
durigheid, die steeds grooter werd en juist
haar toppunt had bereikt.
Daar gaat de bel. Een schok vaart door
de klas . . . het is vacantie.
Vacantie ! Drie weken vrij !
Vlug de boel opgeborgen en in een
ommezien is de school leeg. Haastig nog prettige
vacantie" gewenscht en dan met een sprong
en een gil de deur uit.
Vooruit, vlug naar huis!
Moeder wist het natuurlijk reeds dagen
te voren, dat de vacantie aanstaande was,
maar als ze het niet wist, dan zou de manier
van in huis komen, het haar wel duidelijk.
maken. Extra druk geloop op de trappen,
extra vlug do deur geopend, inet een fliuken
zwaai het van scnool meegebrachte op de
tafel geworpen: ja, zij weet het; de
vacantie is aangebroken.
Drie weken vacantie" zegt nu ook moeder,
maar niet met dien juichtoon, waarmee de
kinderen de7,e hebben ingeluid, maar met
een zucht: Dr'e weken! Wat moet je er mee
'
t"'
De woning is zoo klein, dn buren zijn zoo
hoos, als er eens veel loven is, vader is de
geheele week niet thuis en ook zij zelf n
of meer dagen uit werker.
Nu, de kleintjes moeten maar wat op
straat spelen en de grooteren moeten zicli
maar zien te redden."
O, zeker, zij redden zich wel. Maar hoe?
In-treurig is de uitslag der enquête, hier
naar inesteld door de Afd. Amst. van den
Bond van Ned. Onderwijzers, na afloop van
de zomervacantie van 1904. In-treurig vooral
wat betreft de kinderen der Ie klasse scholen.
Lezers, spoedig zal het weer vacantie zijn.
Als gij en wij een weldadige rust genieten,
als de schoone natuur het edelste zal opwek
ken, wat in ons is, als de beste voornemens
voor het komende jaar ons weer gaan bezielen,
als uw kinderen levenslust en gezondheid op
doen in de versterkende buitenlucht, als hun
wangen donkerder getint, hun ledematen ge
staald worden, als uw oogen welgevallig op
uw blozende lievelingen zal rusten, dan zul
len daar duizenden en duizenden kinderen
in de stad roudloopen zonder vreugd, zonder
bezigheid, zonder zon, zonder lucht. De
stoffige straat zal hun speelplaats zijn, druk
kende stadslucht hun longen binnen dringen.
Om die kinderen al is het maar n dag
frissche lucht, n dag zonneschijn te be
zorgen, komen wij een beroep op uw
oil'ervaardigheid doen
Het /sijn er zoovelen, wien ge hiermee een
weldaad zult be.vijzen. Van 11Ü41 kinderen
der Ie kl. scholen, waarover ons onderzoek
liep, zijn 6817 in het geheel niet de stad uit
geweest en dat beteekent voor verreweg de
meesten, dat zij al dien tijd in hun straat,
in hun buurt zijn gebleven.
2300 kinderen zijn er n dag uit geweest,
meestal in gezelschap van hun onderwijzers
of met het \~acantie-kiiulcrfi-esi".
Maar dat vacantie-kinderfeest zal dit jaar
niet gehouden worden, omdat het comité,
dat het gedurende verschillende jaren op
touw heeft gezet, nu ontbonden is.
Het aantal thuisblijvers zal in 1905 dus
nog grooter zijn1
Om dit te voorkomen, is door de Afd.
Amst. van der. Bond van Ned. Onderw en
door de Amst. Gymnastiek-Onelerw.-Ver. een
nieuw comitéin het leven ge- roepen, om een
dergelijk feest voor te bereiden voor de
kinderen der scholen Ie klasse en daarmee
gelijkgestelde scholen en dan wel in de eerste
plaats voor de allerarmste leerlingen.
Eén dag naar buiten, n dag in de schoone
natuur, n dag onttrokken aan verderfelijke
omgeving van de groote. stad, n dag ge
legenheid om betere gewaarwordingen op te
doen, daartoe, lezers, roepen wij u mede
werking in.
En als ge daartoe bereid zijt, dan hebben
wij nog een verzoek: wacht niet te lang met
liet zenden ran uw bijdrage. Een dergelijk feest
eischt veel voorbereiding, zal het goed van
stapel loopen : correspondenties, bestellen
van consumptie, bespreken van plaatsen op
spoorwegen of booten, in n woord, te veel
om op te noemen. En alles kan eerst in
«Ikaar gezet worden, het aantal deelnemers
kan eerst worden vastgesteld, als men weet,
Loeveel geld er is bijeengebracht.
Giften zullen gaarne worden in ontvangst
genomen door den penningmeester van het
comité, den lieer II. van Breemen,
Wagenaarstraat 6 of door mej. E. Biegel,
Thorbeckeplein 10.
Het Bestuur der Afd. Amst.
r. d. Hond r. Ned. Onderw.
liet Bestuur der Amst. Gymn.
Onderw. Vereenigiixj.
liiiiiiiiiiiiiimiiiiiialMuiniit
HiimiiiiititiiiitiiimiffuM
Miraatie-önrean voor Znii-Atriia,
Geachte Redactie.'
Zooals u misschien niet onbekend is, heeft
de Nederlandsche Vereeniging" te Pretoria
(Transvaal) verleden jaar een Informatie
bureau" gevoegd bij hare onder-afdeelingen.
Het besluur van genoemde onder-afdeeling
heeft ons thans uitgenoodigd, de aandacht
van Nederlanders en oud-Nederlanders op
deze instelling te vestigen en daartoe de wel
willende hulp der Nederlandsche pers in te
roepen. De aard en werkkring van bedoeld
informatiebureau blijken voldoende uit de
navolgende artikelen van zijn reglement:
Art. 1. Het informatiebureau der Neder
landsche Vereeniging heeft ten doel het geven
en vragen van inlichtingen omtrent personen
en zaken, de belangen van Nederlanders en
oud-Nederlanders betreffende.
Art, 2. Ter bereiking van dit doel stelt
het zich zooveel mogelijk in verbinding met
vereenigingen en personen in Nederland en
elders.
Het geeft, zoo mogelijk, elke gevraagde
inlichting over vraag en aanbod van arbeid,
handel, enz., in Transvaal, ook met het oog
op het al of niet aanbevelenswaardige van
eene eveutueele immigratie.
Waar ons en velen anderen
oud-Transvalers herhaaldelijk inlichtingen worden ge
vraagd over Znid-Afrika, en de voormalige
Zuid-Afrikaansche Republiek in 't bizonder,
welke informaties wij uiteraard slechts onder
zeker voorbehoud kunnen verstrekken, daar
hebben wij gemeend niet dan met groote
ingenomenheid aan het verzoek van het in
formatiebureau te moeten voldoen. Het mag
wel overbodig worden geacht, te wijzen op
het groote voordeel, dat er gelegen is in het
vragen en verkrijgen van inlichtingen bij
onpartijdige en van de plaatselijke toestan
den volkomen op de hoogte zijnde mannen
ginds. Een tijdig bij het informatiebureau
ingewonnen advies zal voor menigpn land
genoot, die wenscht te emigreeren naar
ZuidAfrika of daar zaken te doen, de kans op
succes aanmerkelijk vergrooten, maar vooral
velen kunnen bewaren voor ernstige teleur
stelling, die, gelijk de ondervinding der laatste
jaren leert, helaas nog talloozen tref r.
In het vertrouwen op uwe bereidwillig
heid, om het, patriotisch werk van het infor
matiebureau te steunen door openbaarheid
aan zijn streven te geven, teekenen wij met
de verzekering onzer bizomlere hoogachting
Uw d w. dru.
D. BALFOOHT.
Mr. T. P. Tiiusuxo.
Inhoud van Tydschriften.
De Vonk, all. 3 : Fancy fair, door Jeanne
Reijneke van Stuwe. Verlangen, weerzien,
terugblik, door Annie Salomons. Voorjaars
avond, door Annie Salomons. Hoe en wat
men elders schrijft ide Japanscho roman).
Tooneel en realiteit, d )or J. Tersteeg. Brie
ven uit Berlijn, door mej. mr. Annie de Waal.
Uit Piemonte, door B.
D<' Xotini'-, all. 5 ; Het zeemansversehijnsel,
door J. M. G. De verandering in het bedrijf
der gemeentetram van Amsterdam (rollend
materieel), door F. E van Putten. De berei
ding van natuurlijk maagsap, door dr. G. H,
van Waasbergeu.?De bliksemafleider refo/ m,
door dr. D. van Gulik. De basismetingen,
door dr. II. F. Huisken. Ontijzering van
grondwater, door I. .1. van der Bresrgen. Het
on Itrzoek der diepzee, door dr. J. C. II. de
Meijere. Een vuistkrachtmeter, door 1).
Bierhaalder. Telefotogratie, door dr. J. E.
Rombouts. Proeven met bloemen en plan
ten. De afscheiding van zuurstof door de plan
ten, door dr. A J. (.'. Snijders. Sterrekundigo
opgaven voor den zomer 11)05, door dr. Ant.
Pannekoek. Brief aan de redactie: De
aluinwoitel, door B Boon Maar.delijkseh weer
bericht, door C. L de Veer.
Eigen Ilnar/l, No. 21 : Cafémet dames
bediening, door mr. G. Keiler. 11. De
Zwerver en zijn Bewoner \ieuwenkamp, met
afb. naar foto's van dr. E. Xeuhauser en tal
rijke reproducties ^ an teekeningeii door W.
O. J. Nieuwenkamp. Feuilleton.
Drie ZOECD.
Men vader gaf zijn zoon een landgoed, koren
en vee, en zeide : Leef gelijk ik leef, en het
zal u wel gaan, alle de dagen uws levens "
En de zoon nam, 't geen zijn vader hem
gaf, ging heen en begon te leven voor zijn
pleizier : Mijn vader heeft mij gezegd te leven
gelijk hij ; daar hij nu vroolijk leeft, zal ik
ook zóó leven."
En hij leefde desgelijks, n jaar, twee jaar,
tien jaar, twintig jaar. Hij verspilde al 't geen
zijn vader hem gegeven had en bleef zonder
iets. Toen ging hij tot zijn vadtr en vroeg,
hem iets meer te geven, maar de vader wei
gerde. Hij trachtte zijn vader te vleien, door
hem geschenken te geven van 't beste wat
hij bezat en smeekte hem. Maar de vader
hield zich doof. Toen begon de zoon zijn vader
vergeving te vrager, denkende hem te hebben
beleedigd, en wederom vleide hij hem; maai
de vader bleef onverbiddelijk.
En de zoon ving aan zijn vader te
verwenechen : Indien gij mij nu niets wilt geven,"
zeide hij, waarom hebt gij mij dan vroeger
gegeven, terwijl gij mij beloofdet, dat ik over
vloed zou hebben, al mijn levensdagen?...
Alle genietingen, die ik ondervond, terwijl
ik mijn geld uitgaf, wegen niet op tegen n
uur lijdens, dat ik nu verduur.
Ik zie, dat ik mij nog eens verdrink en
dat liet gedaan is met mijn heil. En wie is
dan schuldig ? Gij zijt het.. . Gij moest weten,
dat voor mij dat goed niet genoeg was en gij
mij te weinig gegeven hebt. Gij zeidet mij
alleen : Leef gelijk ik leef en liet zal u wel
gaan al uwe (lagen.'' Ik heb geleefd als gij :
gij hebt geleefd voor uw pleizier, zóó o jk ik
voor het mijne. Gij hebt het grootste doel
van 't goed voor u gehouden, en ik had niet
genoeg. Gij zijt geen vader, maai een bedrie
ger, een boosdoener! Vervloekt zij mijn leven!
Verloekt zijt gij, valschaard, beul! ik ken u
niet meer, ik haat ui"*
De vader gaf ook zijn tweeden zoon een
goed en «eide hèn slechts : Leef, gelijk ik
leef, en het zal u we; gaan, alle de dagen
uws levens." De tweede zoon was niet r.t>(>
voldaan over die gift als de oudste; hij vond
't niet meer dan billijk, maar elaar hij vi it,
hoe het zijn oudsten broer was gegaan, eia dit
hij er over na, hoe te doen, om niet óók
zijn schat te verkwisten. Hij begreep, dat zijn
broeder ele woorden : Leef, gelijk ik leef,"
verkeerd had uitgelegd, en dat hij niet
nitsluitend voor zijn pleizier moest leven ; en
hij begon te bedenken wat 't kon
beteokenen; Leef gelijk ik." En hij dacht dat hij
een schat moest verdienen, gelijk aan dien
welte hem gegeven was; zooais ook zijn
va ier gedaan had. Hij dan begon te werken
om een ander goeel te vormen, gelijkenele op
dat, 't welk hij oad gekregen van zijn vader,
en bedacht hoe hij het doen zou.
Toen ging hij tot zijn vader om raad:
maar deze antwoor ide hem niet. De zoon
dacht, dat zijn vader bevreesel was, hem iets
te zeggen; daarom begon bij alle dingen,
die zijn vader gebruikte, te onderzoeken, op
dat hij daaruit zou opmaken, hoe zijn vader
handelde. Zoo bedierf hij alles wat hij van
zijn vader gekregen had, en wat hij maakte,
was niets waard. Daar hij nu niet bekennen
wilde, dat hij aUes had be lorven, leefde hij
in ellende. Hij vertelde aan ieder, dat zijn
vader hem niets gegeven had, dat allen het
veel beter konden en dat de menschen zou
den komen tot die volmaaktheid, die alles
volmaakt doet zijn.
Zóó sprak de tweede zoon, in zoover hem
nog iets bleef van 't geen zijn vader hem
vermaakt had. Doch, toen hij alles verloren
had, doodde hij zich.
De vader gaf ook zijn derden zoon een
dergelijken schat en zeide ook hom : Loef,
gelijk ik leef, en het zal u wel gaan alle de
dagen uws levens,."
En de derde zoon. als zijne oudere broe
ders, gelukkig in 't bezit van oen schat,
verliet zijn vader. En elaar hij wist hoe hot
zijn broeders gegaan wa-j, begon hij na ie
elenken over ele boteekenis van ele woorden:
Leef gelijk ik leef en 't zal u wel gaan al
uwe dagen."
Mijn oudste broeder dacht, dat loven als
onze vader beteekende leven voeir zijn plei
zier. Zoo heeft hij alles uitgegeven en 't is
te gronde gegaan. Do tweede dacht, dat leven
als onze vader, beteekendo : juist handelen
zooals onze vader, en ook hij is gestorven.
Wat wil het dan zeggen : leven zooals onze
vader ?
Toen begon hij zich alles te herinneren
wat hij van zijn vader wist. En lang halbij
gedacht, hij wist slechts n enkel ding:
dat is, dat er vóór zijn geboorte niets voor
hem wa>, dat hij zelf niet een-i bestond, dat
zijn vader hem geschapen, gevoed en geleerd
had, dat hij 't was die hem ai lei lei goeds
gegeven had en gezegd : Loef ge'ijk ik loef
en 't zal u wol .saan, al uwe dagen." Hij
wist ook dat zijn vader 't zelfde had gedaan
voor zijn broeders on of hij al lang nadacht,
meer kon hij niet loeren van zijn vader.
Alles wilt hij wist was, dat zijn vader goed
godaan had aan hem zelf on aan zijn broe iers.
Toen begreep hij wat de woorden
betoekendon : Leef als ik." Hij begreep, dat Ie .-on
zooals zijn vader, zoggen wil, doen wat ge
daan moet worden voor het welzijn der
menschheid.
En terwijl hij zóe'i dacht, kwam de vader
tot hem en zei : Ziet, hier zijn we op nieuw
te zamen en het zal u wel gaan al u .ve
dagen. Daarom zult gij gaan tot al mijne
kindoren, on hun leoron wat hot zeggen wil:
Te leven als ik," en elat het waar is, dat
zij, elie Ie .'en gelijk ik, te allen tijde
jelukkig zullen zijn. En de dorde zoon ging
heen, vertelde het zijn verwanten en ver
heugde zich telken male dat e'on kind zijn
eleel kreeg, niet om veel te hebben, maar
om te kunnen leven als zijn vader, en altijd
gelukkig te zijn."
Met don vader is bedoeld : God ; zijn zoons
zijn de menschen, do schat is liet leven. De
menschen denken dat ze alleen kunnen leven,
zonder God; sommigen verbeelden zich dat
't loven hun gegeten is om zich te vermaken;
ze hebben pleizier en verspillen het loven;
als dan de elood komt. begrijpen zo niet
waarom het le-ven hun H gegeven, dat leven,
welks genoegens eindigen in lijden on dood.
Deze menschen zijn hot, die stervende God
vloeken on zich van bom afwenden. Zoo is
elo eerste zoon.
Anderen elenken dat hun 't leven is gege
ven om hot to be'studeeron on te verbeteren.
en zo werken, om zich een ander, een beter
loven to maken, maar terwijl ze hot verbeteren,
verliezen ze' hot en berooven zichzelf van het
loven.
Weer anderen zoggen: \1 wat wij van
[ (iod weten, is dat Hij elen mon-cbon het
[ goede geeft en bevoelt to doou gelijk Hij
do-;t."' Laat eins dan geven gelijk Hij sjeeft :
het goed1; aan do mensehen.
En zoodra zij daarmee beginnen, komt God
zelf tot hen, zeggende: ..Dat is mijn wil. Doet
mot mij, 't geen ik doe en gij zult loven
gelijk ik leef."
Het Zionisme - ECU vergissing"
Mijnheer de lieduHmr.'
Het zij mij vergund, naar aanleiding van de
voor een paar maanden in uw blad opgenomen
recensie van rnr. 11. Louis Israëls betreffende
de brochure van den heer Davids: het Zio
nisme een vergissing" en diens daarop
gevolgde repliek, (zij het dan ook wat laat)
te verklaren, dat ik met den heer Davids meen,
dat het Zionisme, hoe voortrell'elijk wellicht
als weldadigheids-genootschap, nooit zijn ide
aal kan bereiken en wil om volgende redenen,
die elk op zich zelf reeds onoverkomelijke
bezwaren opleveren :
l", de Sultan van Turkije die zijn handen
meer dan vol heeft met het in toom houden
van de in zijn rijk gevestigde Aiabieren, Ar
meniërs, Bulgaren, Grieken en Macedoniërs
zal zich niet laten bukoopen" tot het in
halen van een nieuwe, niet zeer buigzame
volksstam;
2'1. Ie tegenwoordige bevolking van Pale
stina (Plm. 500,ÜUO Christenen en
Mohamedanen) zal noch zijn haardsteden ontruimen,
noch als minderheid in den Joodschen Staat"
willen blijven wonen;
3". Palestina biedt, de geaardheid vanden
bodem in aanmerking genomen, hoogstens
plaats aan ruim n millioen inwoners in
Rusland allén wonen 6 a 7 millioen Joden,
die voor de plannen der Zionisten in aanmer
king komen;
4". de Christen-Staten zullen niet toestaan
dat de Joden wier voorvaderen van zóó
nabij betrokken waren bij het treurig einde
van den Stichter van het Christendom,
opnieuw bezit nemen van de plek, die het
graf van dien Stichter bevat;
5". het opbreken, overbrengen en opnieuw
vestigen van ten gezin kost reeds duizende
guldens ? voor het bekoopen" van den
Sultan achten de Zionisten reeds vele (nog
niet gevonden) millioenen uoodig de weg,
om aan de millioenen voor de verdere plannen
te komen, is tot nu toe niet aangewezen.
Daarom dienen er krachtige middelen be
raamd om den toestand der Joden houdbaar
te maken, daar, waar zij nu verblijven.
Naar mijn meening, is n der eerste oor
zaken, die tot het ontstaan van den alge-meen
erkenden ellendigen toestand hebbeu geleid,
liet vieren ran de.ii Sabbuth in <]<? fcefidagen op
andere tijdm dan de anderxdenl'ei.de. e ingeving.
Daardoor ontstond geleidelijk de totale af
zondering, die veroorzaakte, dat de beschaving
dor Joden, die in vroegere eeuwen die der
overige bevolking vooruit was en uiting vond
in den vorm van godsdienst, bleef stilstaan,
terwijl die der omgeving zich krachtig ont
wikkelde daardoor bleven de Joden eerst
vrijwillig later veelal gedwongen terugge
trokken in hun Ghetto's en vormen zij overal
oe-n maatschappij in de maatschappij daar
door bleven zij trouw aan hun
Godsdienstvormen maar tevens aan hun vreemdsoortig
jargon en aan de malle spreek wij ze en gebaren.
Ongelukkig ergovolg evenwel was, dat zij
door dezo wijze van viering der rustdagen
op ei ke e uitzonderingen na verhinderd
werden zich te wijden aan industrie, land
bouw, ambachten en openbare- ambten en
bijna uitsluitend aangewezen waren op don
handel on wel o;j han lel met de anders
denkende omgeving, zoodat zij niet allén
hadden en hebben to rusten op de circa 7(1
Joodsche Sabbath- en feestdagen, doch boven
dien op de circa (iö..algomt'one" ? samen
pim. 135 van de 365 dagen, dus niet, zooals
ook do Bijbel gebiedt: (i dagen m i'kcn tfen
l rn.-i/i'n, il.,rh ninj nt'iide? dun '2 dngen werken
tii/cii l ruxti n.
Het ligt voor de hand, dat het ;/?'/?, ze-r
velen, dio bovendien onvoldoende onderwijs
genoten, onmogelijk moest zijn gedurende
zoo korten werktijd CM bij d* duurdere
l>rentii:ij;e li ni/i rol g e der fjiijfin-Ui i> op behoorlijke
wijze den kost te ver Honen voor het vaak
talrijk gezin; het gevolg kunnen wij te Am
sterdam constateeren circa ',':: van de
gemeenteleden geniet bedoeling," terwijl
juist in de Jodenwijken de armzaligste krotten
worden bewoond.
Erger is de ak'emoeno toestand in
OostEnropa. waar door het ovorgroote doel dor
Joden vreeselij ke ellende wordt geleden.
Dat sommigen, die goon kans zagen er op
behoorlijken wijze te komen minder correcte
middelen te baat namen, is niet te verwon
deren, doch evenmin, al is elat dan niet te
verdedigen, elat de andersdenkende omgeving,
en vooral een vaak onontwikkelde, fanatieke
menigte1, die tevens aanstoot nam aan het
vaak slordige voorkomen en aan de reeds
genoemde eigenaardigheden in taal on
geburen, nii-t allén vijandig optrad tegen don
minder beschaafden of min Ier corrocton Jood
doch togen den Jood" in het algemeen.
Even begrijpelijk is het, dat jaarlijks
honelerdon, die moenen, hun nakroost niet te
mogen blootslelU n aan do achterstelling e>n
het leed aan het Jood-zijn verbonden, de
gemeenschap torshiiks of openlijk out vluchten
en dit zijn zoowel intellectueel als iinantieel
meestal aoede krachten.
Tal van uitnemende geleerden toonon voor
al in den laatsten tijd op grond der gedane
opgravingen onomstootelijk aan, elat do wetten
die volgons den Bijbel op don berg Sina
aan het ..iiitve-rkf ren volk" zijn toebedeeld
reeds eeuwen to voren bij andere omwonende
volken van toepassing waren andersom
staat het vast dat vele van de rituëele voor
schriften behalve bij de Joden allén nog
worden nageleefd bij enkele op elen laagstcn
traj) van beschaving staande volken de
moderne (Protestante) theologen, die hot
grootste deel van hun loven aan de studie
\an elil onderwerp bobben besteed,
constatcereu openlijk dat de 5 boeken Mozes moeten
worden beschouwd en behandeld als elk ander
letterkundig voortbrengsel van mensche'lijken
geest en geonzins als Goddelijke Openbaring.
Waar do meeste voormannen van het Zio
nisme (evenals zeker '.'"> p('t. der meer ont
wikkelde jongoro Joden) door hun levens
wijze blijk geven deze beschouwingen omtrent
d'j waardo van do 5 boeken Mo/.es te deolon,
acht ik hot zooi- bedroeven l, dat zij niet
alleen hun uitstekende krachten en de vrij
groote daarvoor bijeengebrachte sommen be
steden aan pogintren tot het volvoeren van
hun onuitvoerbare plannen, doch dat zij er
bovendien toe medowerkmi, dat hun mineier
ontwikkelde goloofsgenooton'' blijven vol
harden in een levenswi;ze, die noodzakelijk
don bestaanden ellendigen toestand moet
bestendigen.
L" beloofd deukend voor de verleende
ruimte '7-.V. l)w. 1>,\,
COHKN \AN STKAATKV.
OTmmiiMiiniitMHimiiiiinii»iHHuniiiHiiitniimiiiiiHMiimmiiiit>»M>
2e Jaargang. 28 Mei 1905.
Red.: O. H. BROEKKAMP, Damrak 59, Amst.
Verzoeke alle mododeelingon, deze rubriek
betreffende, te richten aan bovenstaand adres.
Do molen is rondgedraaid door de heeren :
K.C. de JoiiL'o, L. Gou Ismit. (r. van Leeuwen,
W. Lisser, J. Luteijn, K. Koster, W. v. Daalen,
J. Fortgons on \V. Vijn. N.I5. Allo problemen
on eindstelling, die /orschijnen zonder num
mer, blijven buiten mededinging, zoowel voor
auteurs als oplossers.
Oplossing ..Findsr.el No. ',"?>'', vanden auteur
(.'. II. Broekkamp. (De auteur blijft buiten
mededintdng.)
\V49-4"' 35 : H .'40, 33,12) 3I-!.i', lti-11 3H-27
Z 3S : 40 3 : 12 r i (i: 17 l 7 : ei 32:21
ot! : s s-:i '.-17 17-39 :'.'.> : 6 ii-44!
M-J'.IA. B. P.i-23 C. J). 23-29 ti-11. 2Ü-34
3-s s.l 7 17-4444-li ('.-28 2S : 50!
D. 19-24 24-29 29-34 6-1134-4040-45
3-8 824 24-38 38-10 16-43
C. 6-11 19-23 23-28 a.b. 11-17 c. 28-33 (best 17-22
43-16 16-11 11 :44 44-33 33-47!
33-39 22-27 27-32 32-3T~
38-27 27-43 43 : 16 16 40!
c. 11-16 28-33 16-21 33-39
24-38 38-27 enz, als bij c.
b. 11-16 33-28
24-8 8-13 13-24 24-15 15-111
a. 11-17 17-22 22-28 28-32 32-37 of ? 23-2'.'
10: 41 41-32 32-49!
29 33 33 39
.. 8-3 3-17 17 3939-44 enz, als P
B. 1420 20-U5 a. 25-30 30 35 ""
.. 3-8 8 17 enz- aN bij D.
a. 20-24 24-29
.. S-3 3 8 8-24 enz. als bij C.
A. O-tl 14-19 19-.'3
*)0p 6 17 volgt w 8:38 en wint m. 4 stukken.
Op 3:17 volgt w 11:22, daarna 31-48 enz.
P.S. De stelling: w 8, z 6 en 14, komt ook
voor in een vroeger verschenen eintlspel,
onder den titel : Haast je maar niet", van
den zelfelen auteur. De stand hiervoor was als
volgt : z 6, 12, 14, 43 ; w'll, 16, 26, 32, 42.
Men moest zich niet haasten om de zwarte
schijf 43 te bemachtigen door w 42-38 en 38 :49,
omdat dan de winst voor wit verkeken was.
De inleiding moest geschieden als volgt :
w 32-27, z 6:17, w 16-11, z 17:6 w. 42-38,
z43:21, w 26:8 enz., waarna hetzelfde
eindspel volgde.
Eindstelling, voorgekomen in de 9e partij
match Wreiss?CJrange, te Parijs (zie hierover
vorige nibriek).
Zwart (l schijf en l dam).
Wit (2 schijven en 2 dammen).
Door mr. \Veiss (wit), werd na den laatsten
zet van zwart, onmiddellijk de winst aan
gekondigd.
UIT DE DAMWERELD.
De redactie van de (Funrubriek inde Havard,
mr. F. Bouillon, Marseille, en RenéOrtig
(Tonnay Charente (,'hr. Inf. Franco) heeft een
joncours uitgeschreven voor problemisten,
onder de volgende bepalingen : Men moet
leveren een eimlspel, waarin 3 witte dammen.
tegen l zwarte dam en dito schijf, voorko
men Prix Blankenaar".
Een prijs van 20 f r. wordt uitgeloofd voor
den schoonsteii en ingewikkeldsten stand.
Opzending moe* geschieden aan bovenstaand
adres, vóór 31 Juli a.s.
Rectificatie: Men heeft ons opmerk
zaam gemaakt dat de uitslag der séanee te
't Zand (zie vorige rubriek) tweeledig kan
opgevat worden. Om dit te voorkomen willen
wij gaarne nog even berichten dat door den
heer De Haas in deze séance 10 partijen ge
wonnen, l verl. en 3 remise gemaakt werden.
C O R R E S P O N D E X TIE - W E D S T U IJ D.
Tabel der gespeelde zetten van Wit.
l
#
Xo.
l?<
fel
&
'
X
,
£
X
,
'<>
( ,
H
r-^
(
^
,
t-i
'
-^
te ^
^
CO
4o i r
~ i
4- ': '
O X
4£ : '
"KT^~
v i ,
"
£J*
~ ! t-1
4- '
4^ i
C ^
CO
-^~
10
-?I
4- ;
r?1 : .,_
^ j
tt -^
r \ ,
i-? :
t"1 ' f
4- :
4- ;
iri i
£ «H
4
4^ i pn
1 ' '? *
[?b j
te
4^LO
^1
0
4
4
4o"
'?h
"s"
^
'Ü'
~.
£
T*
ci
V'
CO
CO
4IC
H
X
?
4
4j-H
u_
**r
4
u>
4-1
^,
41-C
CO
1 '
~ K
^c
g
=-i 0
4
CC
-- I
^ M
* 5
-H M
4
C
4
4
C
£
CJ
C3
IC
zs
4
4^
H-' ?"
HS
K ^
C* r
4^
O £
4tó
^ ^
?^ 1
4i
^ te
4
CO
O O
4
4
4.__
IC'
"i-"*'
CC
,., te
i
X ^
4,[
C/"M 2
CO
- 1
CLC
4
'
«
^ X
, r
? c?
^ tr1
4i T2
c
hr1 t**
to
w
tj ^
4C3
i
w
o
1
Q
1
o
"ë'
,
c
c
*
"
: J
o
1
o
K
tf
1 1
cc
O
h-^1
4CC
K"
4
O
.*-..
I-r;
4O"
V
^\
tr
O
c-;
4
"- 1
?CO
tr.
4tc
)±
t-H
CO
?J- 1
00
£J
co
%
^
tw
c;
- 1
to n
-1
j:
ts. rt
* ~f:
'.i
to C
hi .
* '.^
Xi
.
te ^
cc ?
CO
w t-1
4- '
CC !
g
W fel
Oi
4Dt
Voortzetting van partij :
10. B 33-29, 1123:31 Gedw.
21. D 37-31, F 26:28, D 43-3!», F 50:33 .
22. D 31-27, H 22:31
25. E 34-29, B 24:33
L'7. F 27-21, G 16:27
37. G33 28, B 26:37 ",
49. J 27-22, B 18:27, J 31:11, B 6:17 '
53. J 44'39, L 2534, J 40:20, L 15:24,
J 27-22, L 18:27, J 28-23, L 19:28,
J 37-31, L 26:37
50. K 37-31, 026:37 ,
64. L 24-20, II 15:24, L 30:10, II 5:14 ,
70. M 33-2!), G 23:34
71.M27-22, J 18:27, M31:ll, J 0:17 ',
77. N 36-31, K 26:37
7S. X 27-22, M 18:27