Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T E K D A M M E R WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1463
Is het wonder, dat dit zich handhaaft naast
Hamlet, King Lear e.a. ? In ons land wordt
van Shakespeare's stukken dit bij voorkeur
gespeeld, voorgedragen, gelezen. Onlangs heeft
Royaards het in Romeins kostuum vertolkt;
ook Albert Vogel moet het enkele keren
gegeven hebben, en deze winter heeft een
jong voordrager zijn krachten, behalve aan
een bedrijf uit de Jozef in de Dothan ook aan
het Forumtoneel beproefd, dat voorts opnieuw
aangekondigd is door Willem Royaards.
Het Forumtoneell Dit is een der meest
spannende nit het treurspel; het optreden van
Brntas en Antonias na elkaar, de twee rede
voeringen tot het volk, waarvan de ene de
andere te iroriei slaat en oproer, verderf,
oorlog, ondergang zaait als een hevige brand
die Rome komt teisteren. Hier ligt het
keerpunt van het drama. Ons boeien dat
eigenaardig verschil van karakters die buiten
gewone scherpte, waarmede daar ieder, Brutus
en Antonius, door de dichter geleken l zijn,
zowel als het volk. dat van het ene uiterste
in het andere overslaat, dat fijngeslepen ver
stand van Antonins vooral, die beweert dat
h\j maar een eenvoudig man is, die de re
lekunst niet verstaat. Vanzelf moesten de voor
dragers zich tot dit toneel voelen aangetrokken,
en wel immer zullen zij het zich tot roem
rekenen, een der rollen of beide goed uitge
beeld te hebben.
Wij hebben voor Shakespeare's kunst geen
bedillers meer, en 7,00 zal iedereen met de
grootste aandacht dit forumtoneel volgen.
Toch zijn er enige belangrijke punten, enige
terugkerende vragen, die we opgelost moeten
hebben, wil het ons in allen dele bevredigen,
dubbel bevredigen, wijl we de toestand dan
,van alle santen omvatten; en deze vragen
liggen zo voor de band, dat het mij ver
wondert ze niet ergens besproken te hebben
?gezien of gehoord. Ik wil daarom een ver
klaring trachten te zoeken van de drie op
het oog vreemde feiten in dit toneel, en is
mijn verklaring juist, dan hoop ik daarmede
wat tot het genot bijgebracht te hebben van
hen, die de Jnlius Cesar zien opvoeren of op
andere wij'.e ermee kennis maken.
Dez.e drie punten, die ik achtereenvolgens
ral behandelen, zijn n.l. de volgende :
lo. waarom g-.tat Brutus heen, als Antonins
het volk zal toespreken, waarom blijft hij
niet om te horen of Antonius het misschien
tot oproer tracht te bewegen;
2o. wat is da reden, dat Antonius enige
tijd ophoudt na met groot suukses het volk
toegesproken to.hebben ;
3o. het vergeten van Cesar's testament door
de burgers.
Waarom gaat Brutus heen? Het is het
vervolg van het toestaan aan Antonius
door Brutus om te spreken bij Cesar's be
grafenis. Als Antonius daar verlof toe
vraagt, antwoordt Brutus: gij zult, Marcus
Antonius. Maar Cassius, die Antonius'
karakter beter kent, zegt: Brutus, een woord
met u. Go _wegt?niet, wat ge doel", hij
waarschuwt hem ernslig en verwijl : weel
gij hoe slerk het volk onlroerd kan worden
door wat bij uiten zal ?" Hierop antwoordt
Brutus: M?t u .v weimenen, ik wil zelf
eerst in het gestoelte, de reden ontvouwend
van Cesar's dood: wat Antonius spreken zal,
wil ik krachteloos maken. Hij sprjekl alleen
met ons verlof," en dergelijke woorden.
Cassius weder : ik weet niet, wat er ge
beuren kan. liet bevalt mij niet." Maar
Brutus richt zich tot Antonius: Marcus
Antonius, hier, neem gij Cesar's lichaam.
Gij zult in uw rede ons niet laken, maar alle
goeds van Cesar zegden dat ge weet en er
bij voegen, dat ge, het met ons verlof doet;
anders zult ge niet het minste aandeel hebben
in de begrafenis en gij 'zult spreken in het
zelfde gestoelte, dat ik beklimmen zal, nadat
ik mijn toespraak geëindigd heb." Nederig
verklaart Antonius : Laat het zo zijn, ik
verlang niets meer." Maar hier veinst, hij
zeer, en als bij door de samenzweerders alleen
is gelalen, zweert hij wraak.
Het is dusduidelik: Cassius durft Antonius
niet verbieden, wijl zijn machtige vjiend
Bruius, wiens drijfveren edel waren, toe
stemming geeft; en het op dit ogenblik nodig
is, dat geen twist de. vrienden verdele.
Half is hij gerustgesteld door Brutus'voor
nemen eerst zelf to spreken, en door de
omstandigheid, dat de samenzweerders de
voornaamste burgers van Home zijn. Boven
dien \\il hij geen spoor van vrees tonen, is
iwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniliniiiiiimimiiiuiniiiiniiiiiiiiiHiiniininn;
DE VREEMDELING.
hy geen Romein; heeft hij niet enige minu
ten geleden verklaard: Wul, hjj die twintig
jaren levens afsnijdt, snijdt 7.0 vele jaren
doodavrees af." Cassius wil dus zijn vrienden
niet langer waarschuwen. Vrede! Vrijheid!
zijn allerwegen de kreten van de samen
zweerders en. hun aanhangers; maar dit
was niet de eerste reden, die Cassius Cesar
deed doden. Hij haatte hem. Brntus was
was Cesar's vriend, Cassius was niyverig en
kon Cesar niet boven zich verdragen, daarom,
met diens dood was de grootste oorzaak van
zijn woede weggenomen; Ce-ar was gevallen,
nu mocht er komen, wat wilde.
Maar Brutus, Brutus had tranen voor Cesar,
hij doodde hem slechts, wijl hij geen dwin
geland in Rome kon dulden, wijl hij zijn
vaderland liefhad, dat altijd vrij was geweest.
Hij geloofde, dat Rome nocti tiet oude R'tuie
was of kon wezen, een stad van vrye mannen,
helden, die niet onder het juk waren te
buigen van n enkel burger. Aldus peinsde
iiij: slechts omdat de Romeinen de grote
j Cesar liefhebben, vergeten zij hun vrijheid,
maar ik wil hen aan haar herinneren. Als
Cesar geveld is door de eersten der Romei
nen, zullen de burgers het besef herwinnen,
dat zij geen slaven waren van hel ogenblik,
dat een Brutus de laatsle koaing uil Rome
dreef. Weder zal een Brntus hen bevrijden.
Daarom is hij zeker van zyn welslagen. Helaas,
hij dwaalt. Hij heeft niet opgemerkt, dat
de Romeinen tiet langer de aard hebben
hunner vaderen, noch van hem en enkele
andere fiere mannen. Hij vergeet de praal
van Pornpejus, die enige tijd geleden als een
godheid geëerd werd, hoe binnenkort echter
datzelfde volk Pompejus' grootst e vijand toe
juichte. Het Romeinse volk is reeds een
slaaf geworden van ziju helden en harts
tochten. Er is te groot verschil ook gekotuen
in de uiterlike omstandigheden van de laagste
en hoogste burgers. Als het volk Brutus
toejuicht, acht iiij het onmojjelik, dat het
(en hoe kort daarna) op hem toornen zal.
Helaas! Merkt hij nadat hij gesproken beeft,
die kreten niet op: geeft hem een standbeeld
naast zijn voorvaders," en zelfs: laat hem
Cesar rijn"? Neen, altans bij schenkt er geen
aandacht aan, maar gaat heen, gelovend
schitterend in zijn pogen geslaagd zijn, zodat
Antonius, voor wie hij zi:l''s ijchoor muent
tragen, onschadulik is gemaakt; wellicht zal
de rede van deze geen publiek vin len,.en
zonder twijfel zal hij rnet de stemming van
het volk rekening houden en zich intomen.
Brutus kon, toen iiij wegging, evenmin gevaar
bevroeden, als dat hij kondenken dat Antonius
het kapitool uit zijn voegen kon lichten.
De twee andere punten zijn ook belang
rijk, laat mij daar een korte verklaring voor
zoeken.
Waarom hou.lt Autonius midden in zijn
rede op? Mijn hart is in de kist hij Cesar
en ik moet wachten tot het weilei'komt."
Is dit \vaar, kan hij niet verder spreken?
O zeer wel, hij die zoveel zelf bed wang heeft
getoond tegenover de samenzweer Iers, maar
hij pauzeert met opzet. Want, hetgeen hij
uit, kan gevaarlik woideu voor hemzelf. Hij
speelt met vuur en daarom wacht hij, om
te luisteren, wat (ie Ro rieinen zullen zeggen,
en of zij hem gelijk zu'len geven. Maar er
isjioch een reden Hij wil buu ook tijd geven
om met eikand T zijn woorden te bespreken,
en als deze voldoende gewerkt hebben, wil hij
verder gaan. Kn inderdaad wordt zijn
taktiek met de schitterendste uitslag bekroond.
De eerste burger, die begint, oppert t Mij
dunkt, er is veel waars in wat hij zegt. De
tweede: Indien men de zaak wel beschou .vt,
heeft Cesar groot onrecht geleden. De derde:
Heeft hij dat, waarden? Jk vrees, er zaleen
kwdere in zijn p'aats komen. De vierde:
Lettel gij op zijn woor ieii ? Hij wilde de
kroon niet aannemen, daaro.n is het -vel zeker.
dat bij niet eerzuchtig «'as. Kn zo gaat het
voort, totdat de -aatste uitroept t Daar is ^ecn
edeler man in heel Rome dan Antonius.
Tans achl deze het ojreubÜK gekomen om
voort te gaan. Hij is zeker.
Het derde punt. Het vergeten van het
testament door de wectgteiige burgers. Hier
blijkt bet duideük, dat het, volk zoo verleid
wordt door do \\ooid m. die het op het ogen
blik hoort, dat het iedere anile-e z:\>k, zelfs,
de meest belangwckkei de vergeet. Wanneer
Antonius van hel testan.ent rept, schreeuwen
zij ai.on : het testament ! bet testament ! Lees
het testament! Kn als Antonins voortgaat.
i. vin CAKL BL'S.-K.
I.
Jn eeu di-r gro»te steden van
.\oordDuitschland woonde een geneesheer, Bernbard
Vetter genainiil. Hij was omstreeks vijf
euderlig jaar oud, was .sedt-rt (enigen lijd met !
een bescheiden en beminnelijke vrouw ge
trouwd en had een dochterije, waaraan hij
op ziju wijze zeer gehucht was. De praktijk, .
die hij z:eh door stah n vlijt en onvermoeide
Werkkracht verworven had, was eigenlijk
meer inspannend d.m winstgevend. Want j
het waren voornamelijk behoeftige lieden, l
die zijn hulp inriepen, of buspatiënten, die
weinig betalen konden. Van vroeg lot laat i
moest hij op zijn post. zijn, en somtijds
meende bij zelf, dat hij die gejaagde en
rusteiooze wijze van werken tenauwernood
kon uithouden. !
De overlading met werk was op zich zelf j
al voldoende om elk gezellig verkeer niet j
vrienden of kennissen onmogelijk te maken, i
Dit was echter geen gemis voor dr. Vetter, "-vaut i
bij «ist wel, dat natuurlijke aauiegtol
vrooUjkheid en gezelligheid hem ten eenenmale
. ontbrak. Ken harde, in behoeftige ouistan- j
ditrbedeu doorgebrachte jeugd, bad oanit- j
wischbare sporen bij hem achtergelaten; daarop <
waren de hongerjaren van zijn studietijd ge- j
volgd, en ten slolte de aan ontberingen rijke j
periode na zijn zelfstandige vestiging. Aan
zijn aanstaande vrouw, een mei-ye zonder
geld, schreef bij kort voor bun huwelijk :
Ik heb mijn leven lang niets anders gedaan
dan hongerlijden en werken, maar ik weet j
dat de zaken nu een goeden keer nemen en
het beter zal gaan."
Hij had een vast geloof aan zich'elf, «n
daar hij wist, dat de ellende en de ontberingen
van zijn jeugd al die eigenschappen, die een
man bemind maken, in hem hadden verwoest
(?f niet tot ontwikkeling gebracht, trachtte
hij door inspanning van al zijn krachten ten
dan wordt het testament helemaal vergeten.
Antonius moet hen eraan herinneren, want
het lag weldegelikin zijn bedoeling het roor
te lezen, en reeds willen ze hem, opgewonden
verlaten. Maar hoe wil het vo!k, dal vergeet,
wat Antonius zelf heeft meegedeeld, hoe wil
het zich noch herinneren, wat Brutus aan
voerde? Het is mogehk en waarschijnlik, dat
Antonins, die blijk geeft het zo wel te kennen,
toch dit niet voorzien had, dat het gewich
tigste, Cesar's testament, zou worden vergeten.
Men weet een ander aan te vallen, men
kent de op te wekken hartstochten, doch
voor/iet niet, dat men daar eveneens zelf
slachtoffer van kan worden. ? Ook Brutus
voorzag dit niet en moet er zwaar voor boeten.
Hiermede hoop ik die drie punten of merk
waardigste feiten uil het Forumtoneel vol
doend toegelicht te hebben. Moge de le/er
ook de andere talrijke schoonheden van dit
toneel, van het dra na, opmerken en ten
volle waarderen. VAN Ei.RING.
* *
X A S C H R I F T.
Een korte rekenschap van mijn artiekei
kan nuttig zijn. Van de u tleggingen noem
ik onder meer: Julius Ciisar, LIbersetzt von
A. W. von Schle/el, durchücseben umi
erlautert von A. Schmidt, A. W. Schlegel : Uber
Dramatische Kunst uu l Litteralur (Deel II);
Jul. C. edited by William Aldis VVright; The
works of Sb. edited by Michael Mac Millan;
The works, edited with iritroductions and
notes by prof C. H. Herford; Sh. Werke,
herausgegeben unl erkliirt van Delius (Dl. II!;
Shak, door (_i. G. Gerrinus (Dl. H); Will. Sh.
door Brandes (Deel H;; Sh.: Fünf
Vorlesuugen aus d-jtn Xachlasz vou Bernhard ten
Brink ; J. Ces, uitgegeven met verklarende
aanteekeningen en eeno beschouwing v. h.
Treurspel door A. S. Kok ; Will. S'i. The
plays and poems, ediied hy d aond Malono.
In al deze uitga'en staal veel
wetenswaardigs, de drie opgenoemde punten vond ik er
niet in beproken, en toch, hoe eigenaardig
zijn zij, is bijv. Brutus' afwezigheid bij do
lijkrede niel zijn grootste tont ? Omtrent het
-Je punt merkt aiieen (jervJHU.-j iets op, d .eb
bet volgende onbevredigende : Antonius'
lier/, ist wabrhaft, im Sarg bei C'asar", und
nur dieser iichte und ungekünsleUe Schmerz
bereitel die groszen Wirkungen seiner
kunstvollen Rede in Wahrheit vor." Bij hem vindt
men echter de beste beschouwingen over het
forumtoneel en de lijkreden. Ken goede uit
leg van Brutus'karakter geeft o. a. Herford.
PlirarehiH meldt Brutus' rede niet en van
die van Antonius alleen enkele feiten, doch
een van te voren beraamd plan door dezen
schemert bij hem niet door. Hot houden van
een lijkrede voor grote nrumeii was iu Rome
een gewoonte.!) Merk op, wat Brandes zegt:
tfenau da, wo Brutus den Kaden der Rede
fallen iicsi nimint Antonius ihu wieder nuf;"
terwijl van belang is, hetgeen prof. Herfoid
meedeelt: Why did Shakespeare make tïrulus
bere use, prose ? Tbc ques'ion is excelleiitly
answered by Janssen (Die IVosa in Sh. s
Dramen p. 41). U'-utus is an i leali-t. Il e.
loves the peoplo" in idea, but is constrained
wben addrcssirig them face to face. He bas
eloquenoe and passion for Antony ; but,
unlike Antony, only the dry lan^uage of
undcrstaiiding for themob The words l'eace,
freedom and libotty, stick in bis throal, and
hègivcs tlietii instead a mathematica!
demonstration ot' his honesty."?De commen
taren beh inde en Ojk het verschil in stijl
van Bititus en Antonius, andere punten, zo
het laten zien van Cesar's wonden, een
machtig middel. Het Korumtoneel is
onvtit.pnUe.tik in schoonheden.
Xaar aanleiding van Rouw moester's
intervieuw wenst v. Xonbuys het doen van proe
ven met, stukki n van Sofokles, Vondel en
Shakespearo li-'fst weinio; herhaald to zien.
Waarom? moet men het opvoeren dier stuk
ken niet toejuichen? v. K.
li Jtrsf daar/en lijkt mij het n'ct aanwezig
zijn bij de red-1, om Autonius in bedwang
te kunnen lioudeu, een veel groter fout noch
dan do toestemmin '
men (d i. de groote hoop, zelfs de beschaafde
inenschen) de afkomst niet meer weet.
Een oandidaat in de Nederland 'ebe letteren,
een studeerende voor de acte
niidJelbaarNederlan isch, een onderwijzer werkend voor
zijn hoofd acte, zullen u wel kunnen zeggen,
waar de uitdrukkingen : van haver tot gort",
(e .100: en te gras" haren ooi sprong nemen.
Maar hoe weinigen, zelf:) beschaafde leoken
zullen van deze en van tal van dergelijke
zegswijzen de verklaring weten te geven ? En
bij de overgroote hoeveelheid spreekwoorden
en spreekwoordelijke uitdrukkingen in onze
taal, ontletnd aan de zee en let water, den
wind en het scheepswez.en, zijn er vele die
m t u gebruikt zonder naar d-) af komst te vra
gen of zonder zich om den oorspr
mgtebekommeren. Men Iaat Go is \vat--r over Gods akker
loopen" en de boel gaal zooals het reilt en
zeilt". Zoo ergens, dan slaan hier de beste
stuurlui aan wal" en die stuiirlieden zijn de
taalkundigen die ons niet van den wal in
de sloot helpen". Zij toch zijn hun koers niet
kwijt" en weten tussehen de klippen door
te zeilen''. Overgeleverd aan
niet-deskundigen zijn wij voor de haaien" en we zitten
met hen opgescheept".
Thans alle zeden bijgezet" en ge,/,ien of
wij grond kunnen peilen", of we land met
hen kunnen bezeilen". In elk geval is liet wel
goed een oog in het zeil te houden" om te
kijken of wij de waarheid ook in de gaten
kunnen krijgen'. Zoo niet, dan zouden wij
er voor moeten opduuüen". Mr. Jacob van
Lennep schreef niet voor niets zijn Zee
manswoordenboek". Onze taal bezit ze bij
duizenden on duizenden, de zeemanstennen
en zeemansspreekwoorden. Ook bij
Harrebommée in zijn sprcïkwoordenboek zijn ze
na te slaan.
Maar niet alleen in zijn spreekwoorden tast
het volk in 't duister rond. Daar zijn tal van
uitdrukkingen van het dagelijksch leven, bijv.
op den kalender betrekking hebbende, die
men hoort gebiuiken, zonder dat men zich
van de beteekei.is rekenschap geeft.
liet bijgeloof mengde zich met de taalkunde
en daaruit kreeg men gedrochtelijke, soms
zeer naïeve verbindingen.
Zoo bijv. j n den ouden mnaudkaienJer,
waarin de horoscoop wordt getrokken om
trent iemands eigenschappen, afgaande op de
maand in welke zijn geboortedag viel.
K -'n kind geboren in Januario," zoo wor U
in een oud handschrift geleien, ..'lat seal
wesen van kolder raturen.'' In Februario ge
boren dat \vert gerne eyn dief." In Marcio
ter wereld gekomen, dal scal wesen khek
en koen van SÏIHHMI." In Aprili het levens
licht aanschouwen 1. zal but kir.d ?/?'?M : weldiu'
en kuseli." (De inaawJ Mei wordt JCKJJ' den
horoscoop-trekker mK stilzwijgen voorbijge
gaan). In Junio geboren zul de jonge wereld
burger zijn gierig en toornig, ken kind dat
in Augustus verschijnt moet worden een
mensch kuisch van aard en getrouw van
inborst. September levert menschen van
gulden sinne nnde sedich unde rechte
liehteiid»-." ..In Oetobri cyn kynt geboren weit,
dat is van boxer ha: uure nnde scal «puide
wort sprok'-n t-gen God ." lv-n
Xovemberspruit wordt oen tlink beschermer. kloek en
getrou.v ..unde eyn nieyster van arstedye,"
torn ijl in Decembri weer eyn kint geboren
wert", dat een recht richter ' zal wezen en
srewei lig en kuisen."
.Men ziet hei: hél vee! verschot en afi\
isseling
an lere
ridderlijden van
acht of het mee
de profeet niet :
heeft onze voorspeller niet.
eigenschappen dan die, welke
Veel
in de
e hoogste waarde ge
t geminacht werden, kent
trouw of ontrouw, kuisch,
IIIIIIIIMIIIIIIIII'lllllilMlltllllllllllllllllttllflMlIllllllllUilllllllllllllllllllt lt!lUHIIIIIIIIllm(IIIIIIHIlllllimHIIIIHIIMIIHIIIIIIIIIHIII:llllHmllllltllt*l , MMIHIIllll1ltll)ll!llttffl!1llllll|tlllll!lil(ll!nmtl) r.UIIMIIIII 11 jlllf II
minste in zijn beroep een bijzondere be
kwaamheid te bereiken.
Ook zijn huwelijk was niet in staat geweest
hem te veranderen, want zijn vrouw zas;
hem eigenlijk nooit dan in haast, als hij
luss.'beji twee ziekenbezoeken in zoo iruiw
m"<;e]ijk i'-ts at, of een wetenschappelijk tijd
schrift doorbladerde. Soms vraag ik mijzelf
ut', cl' ik eigenlijk wel getrouwd hen'7 zuchtte
zij wel eens. Maar dat was nu ei-nmaal bet
lor van de vi-i iiiv ian een geneesheer met
een el: ukke praktijk.
Zij w.is dus veel alleen, en zul gewoonlijk
te le.:en of te naaien voor hel venstej, waar
het verkeer in de niet zeer drukke stiaat
haar nog eenigo aileidin'_' bezorgde.
,.I>e woning aan den overkant is nu ein
delijk o ik verhuurd '. zeide zij op een midda.'.
Die Jooire vensters wa>vn ver.-cb? ikkolijk".
Omdat er niets te zien viel? Wat een
gekke ziel ben jj ! Wel, en wie i-er komen
wonen ?"
K'-n alleen wonend heer. Ken jongsiczcl
of v. eduwnaar. Hij hee/t ook alleen niaiir
t ivee kamers en een Keuken."
,.Zoo, zoo. raak je hart maar riet aan hem
kwijt". Hij was voor liet ra i m gaan staan
en wierp een blik op het huis aan den over
kant. Het. was het oudste uit <!??, straal.
laag. grauw en somber stond bet tnssehen
de nieuwere huizen in. De helft van de be
nedenverdieping was verscheiden maanden
!a,n<_: onbewoond geweest. Nu hingjn er
groot geb'oemde, min (.f meer ouderwet-ene
gorilijnen. Voor n der vensters werd juist
op daf oogenblik een manne.hoofd zichtbaar.
I ie doktor ging onwillekeurig aclit<'iuit en
keek s. -herpei'.
Is dut. de, nieuwe bewoner? Hij ziet. er
eigenaardig uit. Op straat is hij mij al in
het oog gevallen".
...Ia", antwoordde, zijn vrouw, hel zal wel
een kleine ren t >? nier zijn, "f een gepensioneerd
ambtenaar7'. Ku na een kleine patize, voeu'de
zij erbij : ...Maar in het oog vallend vind ik
hem volstrekt niet".
J'en volgenden da.' er was viscb, en dat
maakte B'>rnbard Vetter altijd een beetje
zenuwachtig, omdat de graten hom dwongen
langzamer te eten schoof hij zijn bord van
zich af en zeide :
ook in bet o >^ ^a' h-n. l.1
: ziju vrouw lachte. Waarschijnlijk heeft, hij
! je hier aan h"t r. ia. u zien .-laan en heeft je
j op straal herkend.'
j i'at zal wel. Adieu, kindüef:"
llijstond op. om vóór zijn
middagspreek! tini' noj; een 'oezoek btj een ertïst i <jten pal ient
te maken, Toen hij mei zijn vin J-gen ! red
e.en paar stia en ha. l do i;_re;o >pen. geheel
in b,-'s'ag genomen door zijn gedachten, zoo
dal hij ze' i's een paar i; eer niet oj -merkte, dat
l '.ij gegroet \\erd. i iet' hij pb >lsel ing zonde!'
! eigenlijke reden het hoof' i op en keek om.
i liat was irehecl lou'en zij n gow't onto, maar
h'j bad een gevoel, al-of l.ij liet moe-t doen.
Zijn blik trof niets bijzon. Iers. dticli terwijl
liii, verwonde' d over zichzelf, hot i.oofd ai
. .
xJeh af. np le-t trolloir aan di' ovcr/ijde. den
vreemdeling. d'.e hei huis tegenover !.t-:n had
t_'chu ird. Hij voe'de en \\ist dadelijk, dat
niemand dan deze man bet geweest wa-, die
. hem had g.-tixeerd. Hij wist liet dadelijk.
h'H'W'i de vreemdeling i'U zijn l>!ik op den
grond 'jevesti:;.! hield, ot' on v< r.-cbiiüg langs
Wa* (-en i'are snuiter'1, daebt P,"rnard
Vetter. Hij vond zijn patiënt zooids bij
', had \erwae'it, o'eel' tien niini'.en bij hem
j en utin-j; toen we( r naar hiiis o'i'ii^.
Ditmaal keek hij na eeniien i ij d oiizelli-iyk
O'U. eu \\at hij /a/, \-eri'a,)sdi1 hem
tenanwernood meer. u-.tig en in waanli>.;c bonding.
l i e.) o] i het 11 ot to ir aa.i de o, e r., ij. l... on ^e\ e. r
j twintig meter van hem ui', de vr..'enn!eling.
Zou dat ook nu weer toevallig zijn, of wat.
wil die man andi-i s van mij'.'" vroeu-de dck!( r
j /.iehzoli' af Het beste was. z'.eh maar
heeCtiiaa! niet aan hem te storen. M uir
!et:e.,dl:eid, Z'jti gi-.i 'eb t en u a ren ;ifge l H aaid
naar het iitits .-rui de overzijde, naar den
vre-'mdeüirj;. Hij herinnerde zich duidelijk.
dat hè..-i :;i-toren iets stars in de oo^en van
den laan u;\s opgevallen. Verstoord "ver
zichzelf s.-bud.le b j hu hoofd, streek zich
niet ile .band over het \ ooritool'd. al-'of hij
iets op de vlucht \vildo jajvu.on wijdde zich
toen gelioel en uitsbiilem! aan zijn z.ieUen.
's Avonds werd h'j als gewoonlijk
herbaald'lijk W0:.".rcroepen. i l ij koek op straal lichter
?ii-1., m.iai- er wa- niemand ie zien. Dat gaf
hem werkelijk een gevoel van veriiclitimj.
l lij g'tim'aclito over zichz.olf. Torn bij zijn
laat-te vi-itv L'ema:Ut had en het huis
uitkuam. voei.ie hij belioi, ft e aan een sigaar.
l lij -tak er dus een aan en wierp den n n ir
brandouden lucifer zijdelings <>]> straat. Kn
bij die )iewe^.iu^ zag hij hem don
vroomj gedachten rustig te concentreer.-n. -Met een !
vluchtige!! zijd'.'liiigsc'ien blik ovei-tuigde hij
ziel: herhaaldelijk ervan, dat de vreemdeling i
l ook veider prcciesdi'llzelfden weg volgde als hij |
deed. llij/eideldt ziehzelf.dai dit eigenlijk niets
was om zich over te verwonderen. Zij woonden
dags. op -jet irotloir iutn de overzijde \an
de straat. De sigaar smaakte den dokter
niet meer. i tij ging verder. Maar hij ;ji;ig
niet naar huis. i l ij wilde nu toch werkelijk
eens v. s;st-,.;lt,n of dit een qme'stie ^vas \'an
een bijna ondenkbare toevalligheid <?! van
op:et. i l ij koos dus ((.u oniwe:_r. die ir-m
door verscheiden straten voer ie. Maar steeds
met de eenig-zins automatische bewegingen
l'ep de vreemdeling eveneens al die straten
door steeds op het trottoir aan de over
zijde, steeds op e?n vrij grooten afstand,
met de palmtakken tegemoet gegaan onder
het Hosanna-geroep. Op een Zondag stond
Jezus op uit den dood. Op een Zondag voer
Maria ten hemel en op een Zondag zal de
Verlosser komen om levenden eu dooden op
te wekken.
Is de Zondag dus niet voor dg Christelijke
keik en daardoor voor de geheele Christe
lijke maatschappij een hoogst gewichtige dag?
Doch de Zondag moest daarom ook geëerd
worden. En gedachtig aan het gebod : Zea
dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen,
maar de zevende dag is de dag des Heeren,
dan zult gij rusten", hield men werk op een
Zondag aangevangen, bestemd tot onvrucht
baarheid en mislukking.
De spreekwijze : Een Zondagssteek duurt
geen woek," of: Zondagswerk duurt maar
n dag" kunnen van dat geloof getuigen.
De Maandag daarentegen is mindtr be
voorrecht.
Van ouds stond de eerste werkdag der
week weinig in eere bij hen, die een werk
moesten beginnen. Daartoe werd niet bij voor
keur de eerste dag der week uitgekezen. Of
daarom vele werklieden geringer lust toonen
hun werk aan te vangen we weten het
niet. Het schijnt een algemeene kwaal to zijn,
niet alleen hotrschende bij ons. Mandach
machen", de oud-Duitsche uitdrukking, de
nieuw-Duitsche zegswijze: ,,-ilauen Montag
macheu", de Franeehe uitdrukking: faire Ie
Lundi", zijn er do bewijzen van nevens on/.e
Maandaghouders.
Nog zijn er enkele streken in ons land,
waar de landbouwer niet op Maandag met den
oogst of eenig ander akkerwerk zal beginnen.
Evenmin zal een huwelijk worden geslotpn,
een reis worden aanvaard op den Maandag
begonnen, kan geen arbeid duurzaam, vrucht
dragend zijn.
hi Brabant zegt men : Maandaatsche spoed,
zelden goed.77 ] u Friesland : een Maandagsehe
maan brengt zelden veel goeds aan" of ook wel:
ecu Maandagsehe niiaii is een wilde maan."
Ook bij de Joden gold de Maandag als
niet gelukkig. Immers, in het Scheppings
verhaal, ons in het boek (ienesis overgeleverd
wordt bij eiken dag uitdrukkelijk herhaald :
Ku de lieer zag dat het goed was". Alleen
bij den Maandag mist men deze bijvoeging.
Het volksgeloof was eertijds onwrikbaar
vast geworteld, dal kinderen op een Maandag
geboren, slechts zeer korlstondige vreugde
aan hunne ouders bereidden. Of heksen en
booze geesten hun macht op dien dag meer
konden doen gelden, is onbekend. Maar
wel is 't weer verwonderlijk, dat bij zeer vele
volkeren het zaaien en planten- jtiist gaarne
op dien dag wordt venichf. Afgaande op
de waarneming in do praktijk, dal de maan
bevi rdcrlijk is voor ontkïeininc; on groet,
hecht men reeds aan den klank: j/i «ndag
ecu goed'; voöi'bcteekcnis,
De uitdrukking : een blauwe Maandag"
is bekend. De afleiding er van niet. Men
meent er den Maand.ig vóór het begin der
vasten onder te moeten verstaan, als in de
kerk de beelden, het altaar, de doopvont
en de kansel met, blauwe doeken werden
behangen. Dr. Stoelt (in zijn bekend werk
over spreekwoorden enz.) meent dit terecht
te moeten betwijfelen. Trouwens de doeken
zijn niet blutitv, maar purper of paars.
I!ilder.lijk die op veel onverkl.iarbaars raad wist,
althans ruid :ocht en gaf. gist dat blau.v"
bier in verband staat niet blauwen '?shian)
en verklaart den uitdrukking als t gebrok.'H
Maandag", (ieloove wie het wil.'
oneerbiedig tegenover de godheid, rechtvaar
dig rechtsprekend dat is zijn vo :abularium.
Doch bet volksgeloof gal' uitbreid.ng aan
dit terrein van profe'.iën.
Worden niet personen, aan wie alles gelukt,
aan wie i-.lles meeloopt Zondagskindoron"
genoemd? Het oude volksgeloof hield ben,
die op een Zondag geboren waren, voorbe
stemd om recht gelukkig ie zijn. Voor
hoevelen die geboortedag eivji geluk meebracht,
werd niet ophemel kt. Maar, deed bet toeval
uitkomen, dat iemand, door de, fortuin be
gunstig J, op een Zondag geboren wa.-'. dan
had deze daaraan schuld.
!>p een Zondag heelïde Ma igd Maiia de
begroeiing Y.\II den Kngol Gabricl (>nt vangen.
tip e,m
immers in dezelfde straat. Maar toch kon hij
het zich niet uil het hoofd zetten. Kn voor ;.i;n
huisdeur wachtte hij opzettelijk een
oogenhlik, om don vreemdeling nanv, keuriger in
oogensL-hoiiw te ktinnui nemen, 11 ij stelde
va-t. dat het een man \\iis van onbepaalden
leeftijd. Hij was lang van gestalte on had
een zeer kiein hoofd, dat voel van een vogel
kop had en er jonger uitzag, dan de witte
snor vermoeden deed. Hij droeu: oen siijve
zwarte das en zwarte glacéhtind-vhoonon.
Hij liep ecu weinig vooro/or geboden, met
een l i_'s -;i ns iiniomalischo bewegingen: daarbij
mot groote. blijkbaar onverstoorbare kalmte.
De wachtkamer was al vol. on I'.ornhard
Vetter b "_'o;i dadelijk ne-l -zijn bezoekers.
Maar terwijl bij den oorsten patiënt itvroog
e;i hem /ijii iijilonsgesehi.>denis liet vertellen,
betrapte hij zichzelf plotseiii
lette
40 cents per regel.
imiiiitiiiiHHiiiniitiMMiiiimuntiilMimilttmmiiimnimmiitiMmiilill
i
steeds nu t kalme onvers'c.hi'i'lig'tioid on
schijnI baar zonder op den dokter te lettui,
i Het begon Bernhard Vette;- nu toch al to
bout te worden. Kou zonderling gevoel van
' onrust begon in hem op te komen. Wat
beteekendo dat tocli ? Wat v.ilde die man van
hem? Waarom vervolgde hij hem? Ken
ooi_'enbbk dacht bij erover, regelrecht naar
hem toe te i:aan en hem naar zijn bedoeling
J te vragen. Maar hij besloot voorloop!_' nog
maii' eens af te \vaehten. wierp -zijn sigaar
i w.-_' en snelde, zonder verder op zijn trawant
i te ielton, naar hui-.
j liet gedrag van den dokter viel don
vol! genden da^ zijn jonge vrouw op. Hij kwam
\roogor 'hm L'CWOO; lijk thuis om te eten ui
bladerde zichtbaar vcr-trooid een
\aktiidI schrift door. Xa een poosje wierp hij bot ter
! zijde 011 bleef zii ten zonder iets uit te voeren,
maai' a's gek.veid d >or intierlijke oiuu-t. Zij
, liep hoon eu weer om de laatste
toeberei.lselen voor het Miidda^maal te maken, doch
wierp oiidortussehen herliaaldolijk oen ver
baas Ion blik op baar mair
Is er iets, dat je hin<iorl?" vroog zij na
j oo;ii_'en lijd.
(iidi Wel neen." ant wo >rd !e hij. ..()f vi-ang
je dat soms, omdat ik eens een oogenblikje
: s'il zit? Me dunkt. dat. ik te,-h wel eens een
bei'je mag uitrusten?''
God ja. natuurlijk.1'' antwoordde /ij ver
schrikt. ,,/,oo meende ik bet volstrekt niet.
Je moest liever eens een poo-jo hoolemaal
rus! nemen. Iemand die zóó werkt moot wel
zenuwachtig worden."
Hij haalde de schouders op on nam het
tijd-clirift w< er ter hand. Aan het mi'Hasimaal
lioerschte een drukkende stilte. De geprik
kelde ste.-nmmj1 van den doktor ontnam zijn
wouw alle lust een gesprek aan te knoonen.
Zij dtiifde niet eens erop aandringen, dat hij
wat meer at.
Hoe heet die ven' eigenlijk?" vroeg bij
plotseling.
Och, do -nieuwe huurder natuurlijk!''
voegde bij er'oij, toen zij hem aankeek zon
der zijn vraag te begrijpen.
Zij wisl bet niet.
..Kigenlijk kan hot mij ook n'ols schelen,"
zoide hij,
(WonJt 1-erKfl'jd).