Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1464
Nieuw Yerfcozen Kamerleden.
K. REIJNE.
Mr. Dr. D A. P. N. KOOI.EX.
A. C. A. VAX VuUREX.
ZomernitToerinp.
De muziekbeoefening hier te lande schijnt
in de laatste jaren aan het toenemen te zijn.
Was er vroeger een tijd dat men de con
certzalen sloot, na een winter vol opgewekt
muzikaal leven, thans treden de
zomeruitvoeringen in de plaats der winterconcerten.
Al wordt nu de onontbeerlijke rusttijd meer
beperkt, toch hebben de zomeruitvoeringen
iets aantrekkelijks. Er komt dan iets van
muziekfeestenstemming zoowel over de uit
voerenden als over de toehoorders en....
de temperatuur is eigenlijk des winters, in een
verwarmde zaal, weinig minder hoog dan
des zomers.
In deze maand vallen drie zulke muziek
feesten te vermelden.
Op l en 2 Juli bracht de Ned.
Toonkunstenaarsvereeniging hare leden voor de
dertigste maal te zamen en wel te Deventer.
Het correspondeerend lid, de heer Jan Rijken,
had voor die gelegenheid een tweedaagsch
muziekfeest georganiseerd, waarop als hoofd
werk prijkte zijn opera der falsche Czar".
De Maatschappij tot bevordering der Toon
kunst had dit jaar Enschedéuitgekozen als
plaats voor haar jaarlijk^che algemeene ver
gadering, de zes en zeventigste in de reeks,
en de afdeeling Enschedéhad daaraan op
6 en 7 Juli een tweedaagsch muziekfeest
verbonden, waarop Klughardt's Oratorium
Judith'' ter uitvoering kwam. Eindelijk gaf
de heer Johan Schoonderbeek zijn gewone
jaarlijksche uitvoering in de groote kerk te
Naarden, waarop behalve een paar cantaten
van Bach, het Caiilicum ('anticoriint van den
italiaanschen componist Enrico Bossi uitge
voerd werd.
De eerste en laatste de/.er uitvoeringen
woonde ik bij. Gaarne wil ik hierover mijne
indrukken ten beste geven.
De tekst van Rijken's opera der falsche
Czar" is van Paul Haase. De dichter is er
wel in geslaagd zijn onderwerp in coulante
verzen te brengen; doch niet steeds gelukte
het hem de aandacht, ten opzichte der dra
matische verwikkelingen, levendig gespannen
te houden. Het lijkt mij niet noodig den
gang der handeling hier weer te geven, alleen
zij vermeld dat de toestanden niet kennis van
zaken schijnen geschilderd te zijn, ten minste de
berichten die thans uit Rusland tot ons komen.
geven een getrouwe weerspiegeling van het
geen ons in het tekstboek verhaald wordt.
De muziek van Rijken is niet in den ouden
vorm, met afgeloten aria's en duetten, ter
zetten, quartetten enz. gecomponeerd. Zy
vormt een doorloopend geheel en als zoodanig
staat zij op het standpunt van het muziek
drama. Ook keeren enkele motieven herhaal
delijk terug, zonder echter de verscheidenheid
in de bewerking te bezitten, die het kenmerk
is van het Wagnersche Leitmotiv". Met zeer
gelukkig gevolg heeft de componist enkele
Russische volksliederen in zijn werk geweven.
Deze en de motieven van 's componisten
eigen vinding munten uit door melodische
eigenschappen. Rijken versmaadt het, zich met
diepzinnige contrapuntische combinatiën of
met ingewikkelde harmonische problemen in
te laten. Hij schrijft zijne eigene eenvoudige
taal en treft den hoorder door de onopge
smuktheid waarmede hij zijne gedachten uit.
Daarbij komt dat de declamatie steeds goed
verzorgd is en de instrumentatie kleur aan
het geheel weet te geven zonder de zang
stemmen te verdrukken. Geen wonder dan
ook dat aan het werk een groot succes te
beurt viel en liet publiek blijkbaar ten hoogste
ingenomen was met het werk van zijn stad
genoot. Jammer was bet dat der falsche
Czar" niet en scèae is uitgevoerd. -Ken opera
in concertvorm geeft niet geheel de bedoeling
weer van dichter en componist. Moge het
werk nog eens ten tooneele gebracht worden.
De tekstdichter Paul Haase zou de titelrol
vervullen, maar moest na op de generale
repetitie gezongen te heb oen, vóór de uit
voering wegens ongesteldheid afreizen. De
heer Thomas Denys, die behalve zijn eigen
partij nu ook nog die van Haase, en wel
onvoorbereid, te vervullen had, toonde in zijn
eigen kleine rol op nieuw wat een mooi kern
achtig geluid hij bezit en hoe schoon hij de
titelrol wel zou gezongen hebben, indien hij
niet onvoorbereid ware geweest; thans mag
men hem dankbaar zijn voor het mogelijk
maken der uitvoering. De andere solisten
waren de dames Anna Kappel, de
HaanManifarges en Denys-Kruyt en de heer Eranz
Litzinger. Vooral de dames kweten zich voor
treffelijk van haar taak ; de tenor Litzinger
was wel wat zwak. Het uitstekende Deventer
koor zong met sch >oiieu klank en het
Arnhemsche orchest was met liefde bij de zaak.
Den tweeden dag werd een aantal kleinere
werken uitgevoerd, die hier alleen met name
vermeld worden: Lustspel-ouverture van H.
v. d. Berg, Fragment uit die Auferstehung"
van G. A. Heinze, Ritter Oluf", Ballade van
C. H. Coster, ecora Lux", van schrijver
dezes, Spela concert-aria voor sopraan, van
Kor Kuiler, Serenade voor blaasinstrumenten
en piano, van L. Adr. v. Tetterode en eenige
liederen.
* *
*
Het hoofdnummer van de uitvoering te
Naarden, onder leiding van Schoonderbeek,
was ditmaal Bossi's Hooglied-muziek.
Het werk was mij ginds gerui.nen tijd be
kend, d )ch ik had het tot dusverre niet gehoord.
Het deed mij genoegen mijn
aanvankelijken indruk bevestigd te zien. Het werk van
den italiaanschen componist is stellig een
der belangrijkste van den nieuweren tijd.
Het staat, wat degelijkheid van factuur en
zelfstandigheid van vinding aangaat,niet alleen
verre boven de coinpositiën zijner
land^enooten, maar mag ook in de algemeene we
reldlitteratuur met eeie zijn plaats innemen.
Bossi is niet de eerste die de
Hoogliedverzen" op muziek heeft gezet. Het is bekend
dat de motetten uit het Canticum
canticorum" van Palestrina tot zijn schoonste,
melodieënrijkste en verhevenste compositiën
gerekend worden. Ook Rubinstein heeft in
een zijner concertcantaten motieven uit het
Hooglied aangewend.
Nieuw is echter de opvatting van Bossi
om in zijn werk te ver/inlijken het ontstaan
der Christelijke kerk uit den Israëlitischen
godsdienst. Dit geeft hem aanleiding om met
het beste gevolg de gregoriaansche koraal
melodie van het Eece panis angelorum" te
gebruiken tegen een oud Hebreeuwsche
melodie.
Door deze opvatting alleen reeds documen
teert Bossi zich als een iïjngevoelend kunste
naar van hooge geestesgaven. De bewerking
zoowel van zijn koren als van het orchest
geven den toehoorder overigens het bewijs
dat de componist in de diepste geheimen der
toonzetkunst is doorgedrongen. Vooral de
koren zijn vloeiend geschreven, van edel
polyphoon gehalte en warme moderne
melodiek. Ook het orchest is rijk aan contra
puntische schoonheden; slechts zou men
kunnen opmerken (Jat Bossi wat te veel met
het geheele apparaat van koperen blaasin
strumenten te werk gaat. Voor eenllayreuther
orchtst. gedeeltelijk onder den grond, zou
dit te verdedigen zijn, t iians konden de solis
ten zich niet steeds doen gelden, tegenover
de geweldige toonmassa's die uit het orchest
opgolfden.
liet eerste koor reeds dadelijk imponeert
door de zekerheid waarmede Bossi de geheele
compositie-techniek beheerscht. Het is zóó
schoon dat het later door geen enkel nummer
overtroffen wordt.
Het koor Jam enirn liiems transiit" klinkt
wel mooi, maar is een weinig gewoon van
vinding ; zoo zijn ook de woonlen ,,audita est''
eiiz. op een eenigszins ouderwetsch
contrapuntmotiefje geschreven.
Na een Intermezzo'' voor orchest, waarin
de aanvang voor twee solo-fagotten de aan
dacht trekt, komt het koor voor het eeist
unisono" met liet Kcee panis" thema voor
den dag en sluit fortissimo daarmede het
tweede deel af.
In het derde gedeelte wordt, na het voor
afgegane, geen stijging meer bereikt ; noch
het stukje vierstemmig mannenkoor, noch
het driestemmig vrouwenkoortjo Dualis est",
hoe mooi dit laatste ook klinkt, maken een
indruk als het begin van het werk liet
slot met het wegstervend Halleluja" echter
is zeer teeder en stemmingsvol. Het solo
gedeelte bereikt zijn culminatiepunt in het
tweestemmige Canon op de woorden Ecce
tu pulcher es'1. Doch ook verschillende
andere soli zijn vol uitdrukking en warmte
gecomponeerd. Zij zouden een zeer dankbare
taak opleveren, indien de orchestbegeleiding
niet zoo onpractisch ware geschreven.
Gelukkig heeft mej. van Linden van den
Heuvell een zeer mooi ontwikkeld medium,
Koodat zij aan de inderdaad zware eisc'hen
dezer, niet hoog liggende partij, voortref
felijk recht kon doen wedervaren. Haar
zang wordt overigens gesteund door een dui
delijke uitspraak en warme voordracht.
De heer Jan Sol is eigenlijk bas. Knkole ge
deelten der bariton-partij zijn voor zeer honge
ligging geschreven. Wel beschikt de liear
Sol over deze hooge tonen, maar bij een
echte baritonstern zullen ze toch glansvoller
klinken en de comi onist zal zich de partij
ook wel voor bariton gedacht hebben. Niette
min geloof ik toch, dat men moeilijk een
zanger had kunnen vinden, die als de heer
Sol met zijn machtig orgaan tegen het orchest
opgewassen was. Het vers adjur?> vos" zon
der begeleiding klonk zeer mooi, alleen het
moet niet te haasti; gezongen worden.
Het koor ontwikkelde een zeer mooien
klank. De prachtige acustiek der kerk droeg
er overigens toe bij dezen klank nog te
idealiseeren. Met de vermelding dat het
orchest het Utrechtsche was, erken ik tevens
dat de begeleiding niets te wenschen overliet.
De uitvoering van het Hooglied werd
voorafgegaan door die van een paar cantaten
«MMHIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIirillUHIIIIIIflIHIHIIIIIIIIIIIIIHtllfHM
UITVCXRIRG
PLAFORD - en WAnDWSCHILKRIRG ? (HL.
ORTUKRP6R. VOOR MJRSTRAALDWÉRH.
'S ? BO?KBARD?R ? R1.
BEEüDEH.
VASEN »*, JAEDINIÈRES
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM GRIS ANTI,
ROKIN 95, (Stille zijde),
AMSTERDAM.
Toegang vrij.
_ mi J. I. DE GRAAFHitem
Ouden Engweg 18.
MAISOM DROUOT
-i- ?* WKSSEK & Co. -f-
-t* LANWE HOlirSTRAAl 7 A: ?> *
- - - Oen Hjisiir - -
- 'IHI.EFOO.N IM KK« . 374
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MKUB1LEKKING
IN ALLE ST1JLKN = =
A N T I Q U I T E l T E N =
K I G E N M E U 15 K L K A B K l K K
LARENSCHE KUNSTHANDEL
VILLA MAUVE" BIJ DEN MOLEN LAREN (N.H.)
WlK HET LAND VAN MAUVE1' BEZOEKT, VKRZUIMK NIET KEN" BEZOEK TE BRENGEN AAN DE
TENTOONSTELLING VAN LARENSCHE KUNSTWERKEN VAN : VAN BLAADKKEN, VAN BEEVER,
CO RRKMAN, BROEDELET, BR1ËT, DOOYEWAARD. GEBHARI), HART NIBBRIG,
HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER. LAGUNA, LANGEVELD, AVt'litf MAUVE Sr.,
MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN", V. D. WALL BARE, WOLTER ENZ. ENZ.
DïKUNSTZAAL IS GRATIS TOEGANKELIJK, OOK ZO.VDAGS.
MARMEREN SCHÖ&fiSf££HMAHTEL&
J. J. BIES ING,
Miunsl/iamtel*
'8-GRA.TENHAOE,
Molenstraat 65,65* ei 67.
Uodirnt Schilderijen,
Aquarellen n flravur»».
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263 283,
Kantoor-Meubelen m.
i. HE1JERINK MEIJEB.
Prijs. . /3O.
Laat Uwe woning inrichten
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensemble*.
Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten ra
Beffrootingen gratis Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vete attesten.
tBINNENHUIS
ROKIN 120-AtlSTERDAM
MEUBELEN
EN-HUISRAAD
NAAR-ONTWERPEN-VAN
BEKENDE-AMBACHT5-EN
51ER-KUN5TENAARS
MATIGE-PRUZEN-MCUBELEN
VAN-EIGEN'WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
.RICHTINGEN.
AMSTERDAM
AARDEWERK
EM TEGELS
HF*
] EN TEGEL
J FABRIEK
MOLLAND
NAAML-VENN-CEV-TE
UTRECHT
MeuMeerinricMing EIGEN HA1UD",
Spuistraat 171, hoek Paleisstraat, Amsterdam,
meest geschikt adres tot het practisch, degelijk en met
N in na k inrichten uwer woning.
L,
op aanvrage.
Mtegrootingen gratit.
Int. Telefoon O14O.
TELEGRAM ADRE5.,LJTHOIITGLGF00N«ims'CQ^VV370
P. l
GC V,
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT77 DELFT5CHE5TRAAT6I eiLTSTHAAT30'
WERK
D
? ?
AARD
KB^ IVAN
ISOO'DËR
i UIT-DE-FABRIEK '.
ZU D-HOILAND
DEPOT'KALVERSTRAAT-M-I