Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1465
het strand, eengroot aantal jongens die baden
of baadden, hun hemd aantrekkend, uitdoend,
verder een stille vloot, als een silhouet tegen
de lucht, van een bruinpaars haast, brik of
schoener of kotter, waarvan er een uit zeilen
gaat. De zee zeer glad, zonder rimpeling,
gelig-goud van de zon, glad tot aan de kim,
met nog op de wye ruimte een paar schepen,
De zon tegen de kim. Bechts een wolkenbank
en hooger rafels wolken en blauw. Een
groot schilderij maar niet alleen door
oppervlak. Een merkwaardig schilderij niet
alleen door zyn grootte : door zyn grootheid.
Jongkind de leerling van Schelf hout; met
Kuitenbrouwer een tijd pensionnaire was
eenige jaren in Parijs. Er zijn nog
overbl\jfielelen van Schelfhout's invloed hierin;
het bruine huis bij de voorgrond doet dit
nog zien. Het is m' altijd merkwaardig te be
speuren, hoe hij in later leven, toen zijn
schilderijen niet beter werden (hoewel
zyn waterverf levend en levend bleef) weer
zich neigde naar vorm, naar vulling van het
doek die Schelfhout je doet herinneren.
Maar er is in dit schilderij ?eel meer. Matthijs
Maris was toen dertien jaar, in '52. En er
zijn in dit werk van Jongkind, den leerling
van Isabey eenige van die qualiteiten die
ons in Matthijs later zoo dierbaar zouden
zijn. Hij heeft in enkele bijna het onwezen
lijke en geheimzinnig levende van de figuren.
Hij heeft in een hoofddoek van een hoofd,
een gekleurd goed om een romp wat van
de even aangeduide hoekige Torm die de
schetsen van Matthijs soms zoo typeert.
Die zelfde droome-volheid is in de figuurtjes
op de binnenplaats die onmogelijke kleuren
en toch zoo mogelyke kleuren hebben en
en er is een wondre rust in de dorpshuizen.
Een enkele nok is verlicht van de zon maar
om de rest van de roodbruine daken wemelt
een zich verspreidende, verdeeldstljgenderook
in de windstille lucht. Van voren ook tegen
het geel en paars van de avondzee stijgt een
rook op, die meer als panache bleef, zich niet
verspreidde in een grijze uitbreiding en die,
hoe goed geschilderd, volkomen onaf hankelijk
is van de zee er achter, volkomen los. Een
buitengewoon iets is in de figuren op het
strand. Er is niets meer waargenomen van
de baders dan in het al late licht waar
neembaar kan zijn. Een lichtstreep langs een
arm, een lichtkant aan een romp, de rest
vorm-verloren maar zuiver.
Geeft Isaac Israëls later altijd het acute
van zoo'n houding, het voorbijgaande, het
oogenblik, Jongkind kwam hier stelliger
dichter bij de schoonheid doordat hij het
eeuwige in zoo'n stand zuiverder uitduidde
en fijner vasthield. Men dunken deze iiguren
van een voortreffelijker! figuurteekenaar en
van een vooral bizonderen fijnzienden schil
der die zich, in de houding, alleen stoorde
aan wat hij zelf, en misschien door de ruimte
van dien grooten avond zooveel eeuwigs, ik
meen zooveel schoons bracht in de figuurtjes.
De zee die tot den horizont zich soms niet
gelijkelijk genoeg uitbreidt (het is of er twee
horizonten zijn) is paarsch van den avond met
in de baaien vol andere gloeden, gou i.
Hij is altijd een bizonder schilder van het
water gebleven. Vooral van het
tremoleerende water, waarin hy met die kleine snelle
toetsen in zijn later en later werk, een zoo
groot behagen had. Maar dit is een stilte van
water onder de grootsche avondlucht. Mis
schien zaagt ge dit zelf ook wel, De schepen
worden dan zooals hij ze hier zag. Fijne
silhouetten soms haast transparant. Een
enkle kleur omdat de zon verder achter
ze is. Een paars en toch nog een bruin.
Ook is zoo'n avond eigen het als ronddwalen
van de enkele zeilen over de vlakken wateren,
en het droomig zijn zeilen stekend in de
lucht van de eene sloep die weggaat ze
zijn wonder van observatie.
Het heele schilderij : De groep op den
voorgrond voor ons hinderlijk omdat wij
acuter intree in de gedachte van den schilder
gewoon ; de kaap niet het meest
frappeerende van dit werk maar het overige om
de schoonheid, om de weidschheid, om de
werkelijke grootheid, merkwaardig. Hoe wei
nigen waren er die toen hier iets vermochten.
En wat een eigenaardig schoon is het
tusschen het andere werk van dezen schilder
dat we hier kennen. Grootsch tusacheu zoo
veel nerveus en fijns.
PLASSCHAERT.
Efire-tenstoonstelliBg C. Bisschop.
Pulchri Studio.
Hoewel de meeste schilders niet zonder
kleerscheuren komen uit zulke tentoonstel
lingen, zijn deze te waardeeren, omdat ze
een overzicht geven, dikwijls vrij zuiver, van
het werk. Ik vrees dat ook dit werk, dat
ook deze schilder eenige veeren van zijn
pluimage hier zal hebben gelaten. Bisschop's
werk heeft een soliden naam, even solide
als de makelij van zijn onderwerp maar
het is een naam toch, die niet slaat op wer
kelijkheid. Ik kan het nog altijd niet eens
zijn niettegenstaande mijn verlangen naar
vastheid dat de technische kwaliteiten, de
zoogenaamde technische kwaliteiten (maar
wordt daarmede niet de schoolache factuur
bedoeld) de blijvende zouden zijn wanneer
een andere tijd met andre begeerten onver
schillig zou staan voor hetgeen we nu maakten
als geestesneiging. Is dit zoo dan staat
Bisschop er niet kwaad voor maar het is
niet zoo. De nieuwe technieken zijn altijd
het gevolg van de nieuwe gevoelens. Er
bestaat niet iets wat absoluut is de techniek
waarom anders weer en telkens de wanhopige
beweringen der academie ? dat de ver
nieuwers der kunst niet kunnen schilderen,
niet kunnen teekenen zoo ze in later leeftijd
alles zetten naar de kleur? Zoo dikwijls een
nieuwe vorm van schoonheid voorkomt, is
dit het altijd nieuwe, immer oud beweren.
?Jr
De techniek dan van Bisschop is gedegen.
De kleuren staan in vaste brokken naast
elkaar. Ze is niet tonalistisch. Eer is ze in
haar gebrek aan atmosferische werking (zie
alle interieurs zonder uitzondering) het tegen
deel. Ge zult zeggen: in interieurs! Om
nu te noemen die vaste coloraties zochten en
toch streefden naar atmosferische vibraties
zie de Oyens. Ze is, de kunst, ik zou dit geen
kunst willen noemen, van Bisschop een merk
waardige uiting van een verre en diepe geest ?
Ze mist daarvan het kenmerk, de trilling der
kleur die de trilling der gedachte uitdrukt.
De figuren staan kloek en vrij groot gezien
in de kamer-ruimten (niet rondom omvloten
van licht) maar er is geen geestelijk signale
ment van te geven. Ze zijn altijd hetzelfde
model wat niks is maar ze zijn tevens
allen d'een na d'aêr het lichaam dat
uitdrukkingloos is, het oog dat niet leeft,
de hand die niets doet, de brauw die niet
trilt, ze zyn altijd de hersenen zonder woeling.
Er had een niets zeggende mannekijn kunnen
staan waar de mensch, de vrouw staat. Bisschop
is ten laatste als zoovelen de leverancier ge
worden van een eigenaardig iets dat'n Bisschop
heet. Een interieur, Hinlopensche meubelen,
quasi zonnelicht, een figuur, lezend of schaat
sen bekijkend; met een spiegel in't vertrek.
Ik herinner me als de nog meest levende schil
deringen het portret van Stortenbeker, dat
van zijn moeder, een paar keer de handen
van mevr. Bisschop, een Scheveningster in
een ovaal geschilderd. Deze ook geen wonderen.
PL.
De Javaan en de handel.
In het bekende alhier verschijnende
Maleische weekblad de Bintang Hindia kwam on
langs een artikeltje voor, van de hand van
een Javaansch koopman, waarin de vraag:
is de Javaan geschikt voor den handel?"
bevestigend beantwoord werd. Wij meenen,
dat op deze bewering nog wel iets valt af
te dingen. Misschien is de inlander geschikt
voor den handel, misschien zal hij zelf eene
onderneming kunnen drijven, maar zeker is
't niet. De bewijzen in ieder geval ontbre
ken tot op heden ten eenenmale. Een eigen
lijke Javaausshe middenstand bestaat niet,
dus is het wel wat boud om nu maar zoo
opeens aan den Javaan het brevet van geschikt
heid uit te reiken. Integendeel er zijn wel
degelijk vele redenen, waarom men kan mee
nen, dat de inlander tot hedtn daarvoor ge
heel ongeschikt is gebleken en dat er nog
veel, heel veel zal moeten gebeuren, voordat
we zoover zijn.
Uit de geschiedenis leeren wij hoe de
Javaansche staat steeds, sedert eeuwen en
eeuwen, zoodanig is ingericht geweest, dat
alles er op aangelegd was om zelfs maar 't
kleinste sprankje ondernemingsgeest en ini
tiatief reeds in den aanvang te fnuiken. Dat
verandert men zoo maar niet in eens. Het
wanbestuur, het absolute despotisme der vor
sten, maakten het voor den eenvoudigen man
geheel onmogelijk iets in dien geest uit te
voeren. Zoodra de inlander maar iets bezat
was de vorst er bij om dat kleine beetje
zich toe te eigenen. Ook de Compagnie ver
anderde aan dien toestand niet veel. Zij trok
zich het lot van den Javaan allerminst aan.
Heeft ons bestuur in de l'Jde eeuw zoo
veel gedaan om handelsgeest, die er abso
luut niet was, aan te kweeken ? Wij gelooven
het niet.
De Javaan is steeds onderdrukt en tegen
gewerkt, dat is ook de reden, die de schrij ver
van het artikel'je aanhaalt. Juist daarom
heeft hij niets gepresteerd op 't gebied van
handel. Maar als die verdrukking en tegen
werking nu ophouden of reeds opgehouden
zijn, en veranderd in medewerking, zou dan
de Javaan nu plotseling een eigenschap
toonen te bezitten, die vroeger nooit gebleken
is ? De Chinees b.v. is toch ook tegenge
werkt. Zag de Compagnie de Chineezen zoo
graag en bevoordeelde zij hare gele onder
danen meer dan de bruinen? De namen van
Valckenier en van zoovele anderen kunnen
het tegendeel bewijzen. En toch zijn er Chinee
zen, die millioenen verdiend hebben. Waarom?
Waarom de Javaan niet en de Chinees wel ?
Omdat de Chinees nu eenmaal een Chinees
is, en het gele ras ondernemingsgeest en
andere eigenschappen heeft, die het hem
mogelijk maken, ondanks alle verdrukking
en tegenwerking, er bovenop te komen. De
Chinees is geboren handelsman, de Javaan
niet. De Javaan zal eerst die zoo noodige
eigenschappen verkrijgen, wanneer lang
zamerhand vele economische verbeteringen
zijn aangebracht. Dan is 't zelfs nog de
vraag of er een flinke Javaansche koopmans
stand zal kunnen ontstaan.
Ware men met de in voering dier economische
verbeteringen reeds in de tijden der Compagnie
begonnen, wellicht dat thans een gedeelte
van die millioenen der Chineezen in de
Javaanschel geldbuindels waren gevloeid.
Niemand zou het meer toejuichen dan wij,
maar helaas, 't is niet zoo.
Het is wel hard voor een volk, dat in zijn
eigen land alle handel, zelfs de kleinhandel,
aan vreemdelingen moet overlaten.
Voorloopig valt er weinig aan te veranderen.
Een middenstand komt zoo maar niet een,
twee, drie voor den dag.
Handelsgeest bezitten niet alle volkeren,
nemen we b.v. Turkije. Ook daar is de
handel bijna geheel in handen van vreem
delingen. Alleen een gedeelte van den klein
handel hebben de Turken zelf. De Javaan
heeft zelfs dat niet. We kunnen tenminste
de ongelukkige waronghouders en-houdsters
niet als zoodanig beschouwen.
Wil er verbetering komen en willen de
idealen verwezenlijkt worden, dan dient er
dus veel gedaan te wordeu en moeten we
vooral geduld hebben Er moet kracht!// een
eind worden gemaakt aan het uitleenenran gel<l
tegen woekerrente Een arme waronghonder
betaalt b.v. voor n gulden, gedurende n
-g, vijf of tien cent, en met grootere be
dragen is het wel niet zoo erg, maar tien of
twintig percent per maand is heel gewoon
voor den Chineeschen geldschieter. 0/>rif]itin</
van vele credielbankcn en spaarkassen is dus
noodzakelijk.
De Javaan heeft getoond in aanleg voor
kunst en wetenschap bij de Westerlingen niet
achter te staan. Laten we ook trachten hem
in staat te stellen te toonen, dat hij op
handelsgebied wat presteeren kan. Maar ook
al blijkt het, zooals wij vreezen, dat hij nooit
die hoogte zal bereiken, die wij wenschen,
dan zullen toch onze pogingen in ieder geval
bijgedragen hebben om zijn stoffelijke wel
vaart te verbeteren.
F. B.
NIEUWE UITGAVEN.
Vondels lyriek. Bloemlezing, met een voor
woord van VAN ELRING. Amsterdam, L.J.Veen.
F. A. Buis, Veteranen. Amsterdam, P. N. van
Kam pen & Zn.
SELMA LAGEKLÖF, Elsa, door MARGAKETHA
MEYBOOM. Geautoriseerde uitgave.Ainsterdam,
H. J. W. Becht.
Novellen imd Erzahlungen, herausgegeben
von J. J. H. LAMBEBMON, J. W. KUIPER und M.
EIKELENBOOM. No. 2, Oottfried Keiler, Drei No
vellen, mit einer Einleitung und erlauternden
Bemerkungen versehen, von M. EIKELENBOOM.
Groningen, P. Noordhoff.
't Ouderhuis, Kinder-cantate, muziek van
KICHAKD HOL, woorden van A. F. J. REIGER,
cijferzetting van P. LAGERWÈIJ. Groningen, P.
Noordhoff.
Uit den kinderkring, Een leesboek voor de
lagere school, door R. BOOSMAN en R. Bos. Ge
llustreerd door F. EK GEL JBZIÏ.
Ie deeltje, 3e leerjaar, 3e deeltje 5e leerjaar,
2e 4e 4e 6e
Groningen, P. Noordhoff.
Het zuiver schrijven der werkwoordelijke vor
men, door M. B. H OOGEVEEN. Groningen, P.
Noordhoff.
Van ouder tijden tot heden, Geschiedenis van
ons vaderland, door JACS. M. Vos, zevende,
herziene druk. Groningen, P. Noordhoff.
Leerboek voor de theorie en de practijk voor het
boekhouden, door L. VAN ZANTEN Jzn., tweede
druk. Groningen, P Noordhotf.
Leidsche Herdrukken", No. l, J. J. CRÈMES,
't Pauweveerke, 't Kriekende kriekske,
Kruizemuntje. Leiden, A. W. Sijthofl'.
WarendorfsNovellen-bibliotheek",No.lSö,
Een strijd tegen domheid, door Chr. VAN
ABKOUDK. Amsterdam, Van Ilolkema &
Warendorf.
De Duwkracht van A. A. E. B KLINK ANTE.
Van Dijk & Allan, Westzaan. 1905.
Inhoud van Tijdschriften.
Onze Kunst."S o. 7: Tekst: A. lleins, Oude
Vlaamsche haarden. C. E. Daniels, Andreas
Vesalius. Kunstberichten. Boeken en
tijdschriften. Platen: A. Heins, 27
teekeningen van verschillende Vlaamsche haarden.
J. van Calcar, Portret van Andreas Vesalius.
Onbekend meester (J. van Calcar ?), Portret
van Andreas Vesalius. P. Bruegel de Oude,
Kinderspelen, Dansende boeren, Herfstland
schap. Tekstversiering en omslag van Ch.
Doudelet.
De Aarde en linar Volken, No. 33 : Uoof<lbl<id :
Bij de wilde stammen in het zuiden van
Annam, naar het Fransch van kapitein Cupet.
Bijblad : Oproer en ellende in /nid-Rusland.
Onze eerste biologische tentoonstelling.
Overzicht van het Zuidpoolonderzoek der
laatste jaren. Amerikanen in Cherboursr.
Het Hollandsch in de Kaapkolouie. Feuil
leton.
Jwjen Haard No. 21): De bloesem, door
J. Eigenhuis. II. Het 100-jarig bestaan der
synagoge te Leeuwarden, door i. de Vries,
met portretten en afb. Mientje, door
S. S. van Beyma. Onder den gashouder,
met afb. Juf, door Daisy E. A. Junius.
Het roode graniet der Egyptenaren te Leiden
en te Amsterdam, door GOS. de V oogt, inet
afb. L Ken kunstwerk uit de
plateelbakkerij De Distel", met afb. Feuilleton.
?MwitiiiiiiHimiiHiiimimiimiimiikNiiiiMimiiiiimi IHIIIIIIMIHHMI
BEEIiDEfl,
VASEN »%JARDINIÈRES
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM GftlSANTI,
ROKIN 95, (Stille zijde),
AMSTERDAM.
Toegang
GEBEELDHOUWDE IEUBEL&
H? J. W. EE GBÜFF-fflwstt
Ouden Engweg l*.
Js. VAN G l NHEL
===== ZEIST =====
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPERWERKEN IN OUD-HOLLANDSCHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
LARENSCHE KUNSTHANDEL
VILLA MAUVE" BIJ DEN MOLEN LAREN (N.H.)
WlE HET LAND VAN MAUVE" BEZOEKT, VERZUIME NIET EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DE
TENTOONSTELLING VAN LARENSCHE KUNSTWERKEN VAN : VAN BLAADEREN, VAN BEEVER,
CO BREMAN, BROEDELET, BRIËT, DOOYEWAARD, GEBHARD, HART NIBBRIG,
HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER, LAGUNA, LANGEVELD, ANTON MAUVE Sr.,
MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN, V. D. WALL BAKE, WOLTER ENZ. ENZ.
DB KUNSTZAAL is GRATIS TOEGANKELIJK, OOK ZONDAGS.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL,
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT// DELFT5CHE5TPflAT6l BIlTiTBAATjO
J.J.BTESING,
Kunsthandel.
'8-GRAVENHA.OE,
Molenstraat M4 GB 61
lodtrn* Schilderijei,
Aquarellen M BravurM.
Panorama
in de
Amsterdam,
Plantage
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Vaste prijzen. Toegang vrij.
Het Panorama Jerusalem is dagelijks geopeni
Laat Uwe woning inrichten
door
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensemble*.
Zeer billijke noteering. Foto'* en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
tBINNENHUlS
ROKlN120AnSTERDAM
MEUBELEN
EN-HU15RAAD
NAAR-ONTWE R PEN-VAN
BEKENDE-AMBACHT5-EN
^IER-KUNSTENAARS
MATIGE-PRUZEN-MEUBELEN
VAN-EIGEN-WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
.RICHTINGEN,
AfflSTERDAm
AARDEWERK
EN TEGELS
PABH?
mem*.
DIRIVSCHMflBEL
6tB°CIW.,FELIX MERITIS"
KEIZER5GRACttT32<r
TEL. ze>07
Meubileerinrichting Eig-eii Haard".]
RjËISR *='*F" JTer bezichtiging gereed: '~ *^'"J
Oud Hollandsche Meubelen.
^Gaarnëjvêrstrekken wij"
nlichtingenfzondereenige vêrplichting.fifc »JEJ} || i
37" Spüistpaat'171 hoek" PaleisstpIaC
Amsterdam.
% TELEFOON 614O.
* * * #
TELCQR A^
?kt
AARD
DER
WERK
-IOEFH
IT -DE -FABRIEK
ZU D-HOLAND
DEPOTPKALVER5TRAAT'I4I
? B