Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T E R D A M ME R 'W E E K B L A D VOOR NEDERLAND.
No. 1466
juiste uitdrukking was van den _
des tjjds, die de stichting aanschouwde.
Een gebouw als de Haarlemsche vleeschhal
werd toen beweerd, zou beter hebben uit
gedrukt, dat de Republiek der Vereenigde
Nederlanden en met haar Amsterdam, het
toppunt van macht bereikt had.
Wie zoo oordeelden deden Jacob van
Campen niet alleen onrecht, doch toonden
onbekendheid met de geestelijke stroomin
gen, die in de zeventiende eeuw zoo dui
delijk vallen waar te nemen. De liefde
voor al wftt klassiek was bestond dien
geheelen tijd; niet alleen dichters en geleer
den, maar allen die in de zeventiende eeuw
op eenige beschaving aanspraak maakten;
gingen bij de antieken ter school. Vondel
vertaalde Horatius, Huygens maakte
Latijnsche verzen, eer hij zich aan Nederlandsche
waagde. Van Campen was in Italiëge
weest en had de paleizen van Palladio te
Vicenza, die navolgingen zijn van
Komeinsche werken, bestudeerd.
Het is zeker een der meest merkwaar
dige feiten in de kunstgeschiedenis, dat te
midden eener zoo door en door klassicistisch
gezinde omgeving onze beroemde
schilderschool heeft kunnen bloeien. Misschien moet
de verklaring daarvan hierin worden ge
zocht, dat de schilders van dien tijd niet door
beschaving naar den toenmaligen zin van
het woord hebben uitgemunt, /ij werden
wel als handwerkslieden door hun
tijdgenooten gewaardeerd, maar de werken, die
zij schiepen, zijn eerst door het nageslacht
op hun juiste waarde geschat. Een jaar,
nadat het Raadhuis was ingewijd, moest
Rembrandt onder Quelliens' reliëf', dat den
gevallen Icarus voorstelt, doorgaan, om voor
de heeren van de Desolate Boedelkamer te
verschijnen. Nu zijn zijn schilderijen
millioenen waard.
Toen Jacob van Campen zijn Raadhuis
ontwierp kon hij niet anders doen, dan aan
de klassieke neigingen der beschaafde
klasse, waartoe hij behoorde, uitdrukking
geven. In de strenge Composiete en
Kprinthische pilasters, de breede frontons, de
onversierde deuren en vensters vonden de
zeventiende eeuwsche patriciërs de afspie
geling van hun hooghartige deftigheid, van
hun onbetwiste macht. Hun rijkdom spreid
den zij ten toon in de kostbare materialen,
voor het werk gebruikt. Een reeks van
uitnemende beeldhouwers, met Quellien aan
het hoofd, lieten zij tot het vervaardigen
der plastische versieringen uit Vlaanderen
komen, om zinnebeelden aan de antieken
ontleend tot tijdgenoot en nageslacht van
hun grootheid te doen spreken.
Een hedendaagsche burgemeester, die
slechts ambtenaar is, zou zich niet thuis
voelen in het vertrek, waar zijn voorgan
gers over het wel en wee van Europa be
slisten. Hoe zou het wethouders van finan
ciën en publieke werken te moede zijn als
zij, die zoo geheel en al van den raad
afhankelijk zijn, moesten plaats nemen, waar
de thesaurieren hebben gezeten, die als
oud-burgemeesteren het hoogste gezag
hadden;* Een gemeenteraad, gekozen door
de burgerij, behoort niet te vergaderen in
de vroedschapskamer, waar met de openbare
meening geen rekening werd gehouden.
De oude zinnenbeelden passen niet meer
op de nieuwe toestanden.
Daarom is het een gunstige beschikking
van het lot geweest, dat het stadhuis, toen
de toestanden veranderden, paleis is ge
worden. Hopen wij, dat het die bestemming
nog lang moge behouden. Heeft het als
paleis eenmaal uitgediend, dan make men
er een museum van, waar alles wordt bij
eengebracht, dat aan onze gouden eeuw
herinnert, die nooit meer terug zalkeeren.
A. W. WEISHMAX.
inilllllllllllllllllllllllllllllllMIIMIIMMMIIlHIIIHIMIIIIIIIIIIIIlmimlIII
La Joconde de Leonardo da Vinci. Frag
ment uit de Russische roman van
DIMITRY DEMÉRE,iKO\vsKY,uit't Fransch
naar J. SOKRÈ/E.
Toen Frans I Koning van Frankrijk in
1515 Italiëbinnentrok,bood Leonardo da Vinci,
die in Rome langzamerhand verdrongen was
geworden door Michel Angelo en Raphaël,
zich aan om in zijn dienst te treden.
Frans I stelde een klein kasteeltje, J e Cloux
in Fourraine aan de Loire, ter zijner beschik
king en beloofde hem een mooi jaargeld.
Zonder veel smart verliet Leonardo op
64 jarigen leeftijd zijn vaderland, waar
bij nooit meer terug zou keeren en trok naar
Frankrijk??
Het was herfst.
Leonardo zat te schilderen in zijn groot kaal
atelier, afgezonderd van de wereld.
Een paar laatste zonnestralen vielen door
de kleine ruitjes naar binnen en gretig
maakte hij van dit licht gebruik om aan
zijn Saint Jean Baptiste te werken, toen hij
plotseling overvallen werd door een bexoek
van Frans I en eenige van zijne vrienden.
Zoo gauw als Leonardo voetstappen en
stemmen op de trap hooide, had hij haastig
eene draperie geworpen over de welbekende
schilderij van Mona Lisa, dat altijd naast
hem stond. Dit sprekend gelijkend portret,
dat een stuk van zijn eigen leven in zich
sloot, trachtte hij altijd yoor bezoekers te
verbergen.
Zeer verschrikt sprong hij op toen hijdtn
jongen koning zag binnenkomen.
Het was de eerste keer dat Frans I Leo
nardo de eer bewees, hem in zijn atelier te
bazoeken. Vriendelijk kwam hij naar den
grijsaard toe en informeerde naar zijn gezond
heid en zijn werk.
Met nieuwsgierigen blik werden de enkele
schilderijen, die aan de witgekalkte muren
hingen, bekeken. De meeste hiervan waren
niet afgewerkt, zooals helaas met zijne werken
dikwijls het geval was.
Van een oogenblik dat Frans I verdiept
scheen in n der studies, wilde Leonardo
gebruik maken om zijne Mona Lisa" achter
een gordijn bij 't raam te verstoppen. Maar
de jonge koning draaide zich juist om en
vroeg: HéLeonardo, wat heb je daar voor
eene schilderij ?
Een oud portret Sire, Uwe Majesteit heeft
't vroeger al eens gezien.
Dat doet er niet toe. Stel ons dan nog eens
in de gelegenheid ze te bewonderen. Hoe
meer men je schilderijen bekijkt, hoe meer
ze bevallen.
Een van de heeren die bemerkte dat Leo
nardo aarzelde, trad op de schilderij toe en
nam de draperie wetr, zoodat het portret van
la Joconde" geheel zichtbaar werd.
Er heerschte een stilte in 't atelier. Aller
oogeu waren op Mona Lisa" ge
die met baar zeldzamen glimlach iedereen
scheen te betooveren. Leonardo alleen keek
voor zich. Frans I was in verrukking. Dit
hooge gladde voorhoofd, die droom-zware
oogleden, deze charme die van haar geheele
wezen uitstraalde, en daariij deze
pieusemoquante uitdrukking rond haar lippen, dit
alles boeide den jongen koning in hooge
mate. Het was hem of ze leefde. Nog nooit
had bij zulk eene verrukkelijke vrouw gezien.
Wie is /ij ?, vroeg hij eindelijk.
Mona Lisa, de vrouw van een
Florentijnsch burger, Giocondo, antwoordde Leo
nardo gelaten.
Wanneer heb je haar geschilderd?
Tien jaar geleden, sire.
Is ze altijd nog even mooi?
Ze is nu dood, majesteit. Leonardo trok
zich terug en ging by 't raam staan.
De verschillende opmerkingen vol bewon
dering, schenen aan hem voorbij te gaan.
Bleek, zijne oogen neergeslagen, stond hij daar,
en wachtte...
Leonardo da Vinci, zei Frans I na
eenigen tijd van beschouwing, ik koop dit
portret van je. Hoeveel vraag je er voor?
Maar sire, begon hij verlegen, het portret
van Mona Lisa is nog niet af. Ik dacht....
Onzin, riep de koning. Ik wil deze
schilderij bezitten, begrijp je? Hoeveel je er
ook voor vraagt, ik koop ze.
Het werd Leonardo angstig te moede. Hoe
kon hij den koning zeggen, wat dit portret
voor hem was ? Hij kon er geen afstand van
doen, ten welken pry's ook. Er moest een
voorwendsel gevonden worden.
Frans I werd ongeduldig, toen Leonardo
hem geen som noemde.
Drieduizend ducaten, is dat genoeg ?
meester Leonard ?
Sire, begon de ongelukkige kunstenaao.
Ik kan Uwe Majesteit verzekeren dat.... hij
hield een oogenblik in en verbleekte.
Nu dan, vierduizend dukaten, zei Frans
I denkende dat hij niet tevreden was met
de aangeboden som.
Leonardo kon niet spreken, diepe ontroering
was op zijn gelaat te lezen. Hij keek ziju
koning alleen smeekend aan, alsof bij hem
om de gunst vroeg la Joconde niet van hem
weg te nemen.
Maar de koning die dezen blik als een
opwelling van dankbaarheid beschouwde,
stond op en omhelsde Leonardo tot afscheid
zeggende:
Dus dat is afgesproken, vierduizend
ducaten. Morgen zal ik je schilderij laten
halen. Je kunt gerust zijn, ik zal zorgen, dat
ze eene waardige plaats krijgt.
Hij vertrok met zijne vrienden en liet
Leonardo diep wanhopig achter. Op de
dichtsbijstaanden stoel was hij neergevallen, sta
rende naar Mona Lisa.
Zijn hoofd op de borst, zijne armen slap
naast zich neerhangende, bleef hij geruit uen
tijd zitten, peinzende over dit eene droeve
feit, dat zij morgen niet meer bij hem zou zijn.
Het werd avond, Leonardo was onrustig.
Hij wilde niet gaan slapen trots het aandrin
gen van zijn jongeren vriend en leerling
Francesco die bij hem woonde, en voor zijn
ouden meester zorgde.
Juist was Francesco naar bed gegaan toen
Leonardo zijne kamer binnen kwam en hem
beval een lantaarn aan te steken en met
hem mee te gaan naar bet slot van den koning.
Als je niet wilt, ga ik alleen, zei de
oude grijsaard beslist.
Het was een smal donker weggetje van
St. Cloux naar het slot. Leonardo liep lang
zaam, steunende op den arm van Franuesco.
Uit de verte zag men de hel verlichtte '/.alen
van 't slot. Er was feest bij den koning.
Leonardo da Vinci werd aangediend. Frans l
keek zeer verbaasd op, maar beval hem bin
nen te laten. Daarop traden de koning en
zijne zuster Maguerite de paarl der paarlen",
zooals zij genoemd werd, den kunstenaar te
gemoet.
liet vormde een schril contrast: deze
schittende verlichte zalen, en rijke toiletten,
en deze gebogen grijsaard niet lang wit haar
en bijna wilde oogen, gekleed in een een
voudige zwarte mantel, die langzaam tusschen
al deze rijke pracht op zijn koning toeschreed.
Wel Meester Leonardo, zei de Koning
vriendelijk, gij zijt een zeldzame gast. Wat
mag ik je aanbieden? Je eet geen vleesch,
niet waar? Soms eenige vruchten?
Dank uwe Majesteit. Ik kom u even
iets zeggen.
Wat is er mijn vriend, kan ik je hel
pen? vroeg Frans I cenigszins verontrusten
hij nam hem mee n:iar een stiller gedeelte
van de zaal. Mag mijne zuster bij ons gesprek
tegenwoordig zijn?
Leonardo had hier niets op legen en begon
eenigszins verlegen :
Sire, het is over la Joconde" die U
wen?cht te koopen.
Wat, heb ik je nog niet genoeg geboden .'
Waarom heb je dat niet dadelijk gezegd ?
Het is niet het geld Sire; ik kwam t"
vragen barmhartig te zijn. Neem mij dit
portret nog niet af. Het behoort aan 1;, ik
wil er geen geld voor hebben. Maar laat ik
haar nog mogen behouden tot ik dood ben.
Ik
Leonardo kon niet verder.
Het was hem onmoge'ijk over Mona Lisa
te spreken.
De koning fronste zijne wenkbrauwen en
haalde ongeduldig zijne schouders op.
Sire, zei de prinses tusschen bei ie ko
mende, voldoe aan zijn verzoek, l lij heeft
er recht op. Wees goedhartig. /ij lesrde
haar hand vriendelijk up zijn arm en zei
zachtjes: Hij houdt nog van haar, zie je
't niet?
Maar ze is dood ! !
Wat doet er dat toe?
Kan men de dooden niet liefhebben??
Je hebt zelf gezegd dat ze levend is op 't
portret laat hem die herinnering, mijn
broeder, doe den grijsaard geen verdriet.
De koning bedacht zich een oogenblik. Er
ontwaakte iets in hem dat reeds half inge
slapen was. Hij wilde nu edelmoedig zijn.
Ik sta je verlangen toe, zei hij met een
glimlach om de lippen.
Vrees niets, niijn vriend. Ik beloof je,
niemand zal je Joconde" van je wegnemen ;
zoolang je leeft, blijft ze je eigendom.
Er schitterde iets in de oogen van Leonardo
toen hij zijn koning bedankte. Eerbiedig
kuste hij de hand die Marguerite hem zwij
gend toestak.
Dansmuziek weerklonk.
Het bal begon en niemand dacht meer
aan den vreemden grijsaard, die als een
schaduw verdwenen was in de donkere
nacht en nu met een zacht gelukkig gevoel
naar huis wandelde.
NIEUWE UITGAVEN.
Kleengedichtji's, Driemaal XXXIII, mitsga
ders rijmreken, nageldeuntjes, spakerlingen en
diergelijk gestrooi, van (iuioo GE/KLLE. Am
sterdam, L. J. Veen.
Karin's droom, door GUSTAK AF GEYERSTAM,
door JEANNETTK E. KEYXKR. Amsterdam, H. J.
W. Becht.
Hanger, naar het Noorsch, van KNTJT
HAMRUN, door JKANSETTE E. KEYSEK. Amsterdam,
H. J. W. Becht.
M. SCHAHTKX-ANTINK, Sprotje. Amsterdam,
(f. Schreuders.
MmlIlllllllllllllllttlMIIMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIHIIIIIItlmtlllllMlllmmlMIIMI
BEEliDEfi,
VASEN »% JARDINIÈRES ?
TEGELSCHILDËRIJEN ENZ. .
MUSEUM GRISANTI,
ROKIN 95, (Stille zijde),
AMSTERDAM. ?
Toegang vrij.
^
IE MEUBELS.
n» J. V. DE GRAAFF-ltem
Ouden Eng-weg 18.
PLAFOHD - «n WAHDB?SCHILIXRinG ? tul. l
ORTUKRPÉ& ? VOOR ? KUIJSTRAALDUKRK
RKLAOté'S ? BO?KBAHD?R ? 121.
MAISON DROUOT
?+ -i- WKMSKIC & Co. *? *?
* L.VXUE IIOUrSTHAAT 1 & 2 *
- _)O11 II<lil<£-
. 11:1 I:K><> \ i\ l F,K« . ;;T l
GROOTSTE INKJC1ITJNG VOOR
COMPLETE MEUBJLEKKIXG
IN ALLE STIJLEN
A N T J Q U I T E I T E N
EIGEN M E U B E L F A B li l E K
LARENSCHE KUNSTHANDEL
VILLA MAUVE" BIJ DEN MOLEN LAREN (N.H.)
WlK HET LAND VAN MAUVE7' BEZOEKT, VERZUIME NIET EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DB
TENTOONSTELLING VAN LARENSCIIE KUNSTWERKEN VAN : VAN BLAADEREN, VAN BEEVER,
CO BRKMAN, BROKDELET, BUIËT, DüOYEU'AARD, GKBHARD, HART N1BBRIG,
HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER, LAGUNA, LANGEVELD, AIVTOIV MAUVE Sr.,
MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN, V. D. WALL BAK E, WOLTEE, ENZ. ENZ.
DB KUNSTZAAL is GRATIS TOI-OANKELIJK, OOK ZONDAGS.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL,
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT 77 DELFT5CHESTRAPT6I BILTiTRAATjO
J. J. BIESING,
Kunsthandel»
'8-ORA.VENHAGE,
Molenstraat M'ei 61
MoiUrnt Schilderijei,
Aquarillen M firavorts.
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263-288,
t»U
Kantoor-Meubelen
J. MEIJEROK KEUER.
Prijs. . ?30.
Laat Uwe woning inrichten *><*
DEPHÖMX^f^Amsterd.
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer bUlQke noteering. Foto'» en Prijscouranten n
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
tBINNENHUIS
ROKIN IZOAtlSTCKDAn
MEUBELEN
ENHUI5RAAD
NAAR-ONTWE R PEN-VAN
BEKENDE-AMBACHT5-EN
5IER-KUN5TENAARS
MATIGE-PKUZEN-MEUBELEN
VAN-EIGEN-WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
RICHTINGEN.
i ? ? ?
?
AmSTERDAffl
AARDEUJERK
EN TEGELS
^1 FAIENCE
l EN TEGEL
J FABRIEK
HOLLAND
NAAML-VENN-cev-TE
UTRECHT
Meubileerinrichting* Eig-eii Kaard".
Ter bezichtiging gereed:
Oud Hollandsche Meubelen.
Gaarne verstrekken wij inlichtingen zon
der eenige verplichting.
Spuistraat 171 hoek Paleisstraat,
Amsterdam.
TKI, EFOON 6140.
* * * #
KUN5T1NRÏO
"AARD
^HOEFH
I UIT-DE-FABRIEK '.
ZUD-HOLAND
DEPOT-KALVER5TRAATI4-I
BK
BH