Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1467
bestierder ziet, te weten met een geel damast
wambasje en een wijde gecouleurde broek
met linten, na 't leven uitgescbilderd gezien
heb." Over andere namen in de reeks leest
men in het opstel van G. P. Rouffaer over
Oude schilderijen te Batavia" :
Het portret van Reynst herinnert aan
Mierevelt. Aan dat van Eeael kan men nu
nog duidelijk zien dat het origineel door
Thomas de Keyzer is geschilderd, zooals
Valentyn ook vermeldt. Aan het fraaie
etsportret van Van Goens herkent men evenzeer
duidelijk Govert Flinck's hand. Mogelijker
wijze kunnen nog de portretten van Speelman,
van Van Outhoorn en van De Haen ook
naar origineelen gedaan zijn. Maar het al
Iermerkwaardigste dunkt mij wel het portret
van Carel Reyniersz, dat hoogstwaarschijnlijk
naar een origineel is gedaan, welk origineel
van Rembrandt moet zijn (uit zijne periode
van de Staalmeesters?); waar is dit? En waar
is Govert Flinck's portret van Geraert Huift,
toen hy stond op zijn vertrek na
OostIndien", bezongen door Vondel?
Schrijver had het bescheid op zijn vraag
kunnen vinden aan de muren van het
Rijksmuseum, waar het bewuste portret van den
voormaligen secretaris van Amsterdam, ge
sneuveld voor Colombo, het nummer 930
draagt. Een klaeu aen Hollants waterleeuw
Geverft met Engelsch bloet", noemde
Vondel dezen jeugdigen directeur generaal
van N. I., door den listigen Maetsuyker met
een slingerslag" naar het oorlogsterrein ge
zonden en wiens sneuvelen bij het hollandsche
leger op Ceylon een soortgelijken indruk
teweegbracht als dat van den jongen Marceau
in het leger der eerste Fransche Republiek.
'Doch behalve de inferieure portrettengalerij
in het Binnenhof bevinden zich van enkele
dezer gouverneurs-generaal, elders in het
museum, nog andere afbeeldingen van eene
minder grove penseelkunst. B.v. die van
Diederik Durven, in 1736 door Hendrik van
den Bosch geschilderd. In de koloniale ge
schiedenis staat zijn naam met bloed ge
schreven, als Chinezenhater en
Chinezenslachter, de evenknie- van een Adriaan Val
kenier. De strenge muze Clio had voor hunne
plaatsen in de reeks der Indische
landyoogden wel een dergelijk zwart doek mogen
hangen als, in de rij der venetïaansche staats
hoofden, voor die van den doge Marino
Faliero. Tijdens dit portret geschilderd werd
was Durven reeds door heeren Zeventienen
van zijn eed ontslagen en gesteld buiten dienst
en gage der Comp. Vier jaren later stierf hij
als ambteloos burger te Delft, waar men zeker
niets wist van zijn Domitianus-aard en voor
liefde tot het spietsen van Chinezen. Echter
beteekende het getal zijner slachtofl'ers nog
niets bij de tienduizend, ongeveer, van Val
kenier, door wiens toedoen die Hollandsche
Furie in het Chineesche kamp te Batavia
werd aangericht, welke aan den dichter
staatsman Willem van Haren zijn treur- en
boetzang zou ingeven.
Een ander doublet, van de hand van den
amsterdamschen schilder Dayid v. d. Plaes,
stelt Willem van Outhoorn voor; den schoon
vader en den voorganger van dien Joan v.
Hoorn welke bij zijn repatrieeren een ver
mogen (men zou mogen zeggen: een buit)
meenam dat op tien millioen gld. werd be
groot. Het portret van Gustaaf Willem baron
van Imhoff, geschilderd door J. M.
Quinkhard, ia van het jaar 1742, toen de duitsche
edelman, wiens Consideratïn zoozeer de waar
deering van bewindhebbers hadden verwor
ven, aan den vooravond van zijn vertrek
naar Indiëwas en bij voorbaat als een kolo
niale Messias, als een Hersteller" gehuldigd
werd. Later, toen zijne meeste hervormingen
falikant waren uitgekomen, zijne meeste stich
tingen aan verval van krachten bezweken,
zy'ne meeste staatkundige remediën als lap
middelen erkend, maakten de spotters in 't
vaderland van dezen Hersteller een Versteller.
Zijn voorganger in 't bewind, Johannes
Thedens, werd uitgebeeld door Jacobus
Oliphant. Hij was slechts gou v,-generaal ad
interim, en als soldaat in Indiëgekomen.
Zooal geen maarschalksstaf, den staf van
kommando", waarmede zoovele dezer burger
lijke onderkoningen zich lieten uitschilderen
en die voor hen het attribuut hunner waar
digheid was gelijk voor een vorst de scepter,
droeg de soldaat toen inderdaad in zijn ransel.
Want ook Abraham Patras, hier in efligie
aanwezig (geschilderd door Th. J. Rheenj
kwam als soldaat uit; en zij waren deeenigen
niet. Onder deze beeltenis plaatste de schilder
een zonderling attribuut, een paar
dobbelsteenen n.L, ter aanduiding van de wijze
waarop destijds een onderkoning van X. I.
wel eens het roer van staat in handen kreeg.
Toen et, na het overlijden van Dirck van
Cloon, in den Raad van Indiëover de ver
kiezing van een nieuwen gouverneur-generaal
gestemd werd en de stemmen staakten
tusschen Patras en Valkenier, werd frischweg
de dobbelkroes (die in deze samenleving
nooit ver af was) voor den dag gehaald. Het
lot moest beslissen en God zegen' de
greep! de gewezen koloniaal haalde met de
meerderheid van n punt zijne waardigheid. 1)
Onbekend bleef de schilder van de beelte
nissen van Abraham van Riebeek, zijne vrouw
Elisabeth van Oosten en zijn dochter
Elisabeth, gehuwd met Gerard van Oosten, Men
leest als 't ware op het gelaat des eersten
de waarheid van Valentiju's getuigenis: Hij
was een zeer stemmig Heer, die rnen byna
noit zag lagchen, en gelijk hij streng in 't
gemeen was, alzoo hield hij ook zijne kinderen
zeer streng, en al wat te onderdanig op zich
zelven. Hij was niet alleen zeer scherp tegen
zijn minderen, maar zelfs tegen zijn meerde
ren", enz. Elders in het Museum ,hangen de
portretten van Abraham's vader Jan van
Riebeek. den stichter der Kaapkolonie, en
van zijn moeder, Maria de la 'Juevellerie.
De twee laatsten werden geschilderd door
Dirck Craey, een der oprichters van de
haagsche schilderskanjer i'ictura.
Aan deze Indische landvoogdengalerij zou
meerdere beteekenis kunnen bijgezet worden,
kon men de hand leggen op enkele stukken
van waarde in de kolonie zelve. De jongste
aanwinst is het portret van den bekenden
vader van het Cultuurstelsel, J. v. d. Bosch,
met dat van zijn tweede vrouw Elisabeth de
Sturler en van den oudsten zoon uit dat
huwelijk, allen geschilderd door Cornelis
Krusëman. Tijdens de vader nog chef was van
den generalen staf van den luitenant-generaal
Constant Villars dweepte hij wellicht met
de romans van Wal ter Scott, en had visi
oenen van een groote toekoiust en een
historischen naam voor zijne zonen, althans, hij
kwam op den inval dezen oudste Richard
1) Du Bois.
Hollandois.
Leeuwenhart" te laten doopen. Maar er zijn
nog vele hiaten in de reeks. Reeds in 1886,
drukte de heer Rouffaer den wengch uit dat
het Ryksmuseum, door tusschenkornst van
het ministerie van koloniën, zou trachten
in het bezit te komen van twee schilderijen
van waarde, aanwezig in het zg. Groote Huis
te Batavia. Een daarvan stelt voor een mans
portret door Karel Slabbaert, de kleeding
een zwart magistraatsgewaad met witten
kraag, het hoofd ontbloot, met krullend
kastanjebruin haar, het geheel tamelijk ver
gieten. Overigens," zoo leeat men, is het
een prachtstuk, geheel in dezelfde krachtige,
sprekende en gloedrijke kleuren van het
schilderijtje dat zich in het Mauritshuis
bevindt. De oogen zijn van verbazende uit
drukking. Enz". 2)
Het andere portret is dat van den
Engelschen gouverneur generaal lord Minto,
die de sterke expeditie uitrustte welke in
1811 zich van het ontredderde en miserabel
verdedigde Oost-Indiëmeester maakte. Over
de herkomst leest men: Toen in Juni 1813
de Nederlandsche ingezetenen van Batavia
en Ommelanden fiere en zelfbewuste va
derlanders als altijd, met bloed van smetten
vrij! een verzoek hadden gericht aan
Lord Minto in Britsch-Indiëom hun zijn
afbeeldsel te sturen, liet deze door een En
gelsch schilder in Calcutta, Ghinnery, zijn
olieverfportret vervaardigen en deed het naar
Bataria sturen, waar het met de grootste
eerbewijzen ontvangen en overhandigd werd."
Bij de teruggave der kolonie in 1816 werd
dit fraaie portret voor 13,000 ropyen (onge
veer ?15,000) overgenomen, welke som door
de Engelschen gevraagd, en door de Neder
landers betaald werd. En wanneer Java nog
eens weer in handen der Engehchen mocht
vallen men weet, l'histoire se repète ? dan
zal deze beeltenis door den Britschen over
winnaar zeker met welgevallen worden terug
gevonden.
Zooveel wat de oostindische landvoogden
betreft. Portretten van bewindhebbers der
O. I. Comp. zijn er verscheidene; de Raad
van Indiëdaarentegen is slechts met een
enkele afbeelding vertegenwoordigd, 't Is
het kapitale en fraai uitgevoerde portret van
Mattheus van den Broecke, gepenseeld door
den Dordtschen schilder Samuel van Hoog
straten. Een ander portret van denzelfde
bezit het Museum van de hand van Pieter
v. d. Werff. Het eerste stelt voor een kloeke
figuur, levensgroot op het doek gebracht.
Geleende lokken, donkerbruin, omlijsten het
vleezige sterksprekend gelaat, waaraan de
onderkin niet ontbreekt. Een kleine knevel
buigt zich over de ietwat dikke bovenlip;
de eene hand heeft hij in de zij gezet, de
andere rust op den gouden knop zijns
rottings. Zijn kostuum zou voor het staatsie
gewaad eens admiraals kunnen doorgaan:
fluweelen jas, met eene rij kleine dicht
opeengezette knoopjes gezoomd, de wijde mou
wen halverwege opgenomen waaronder de
witte pofmouwen en kanten lubben te voor
schijn komen. Onder dit fulpen opperkleed
het zijden kamizool, waarover sjerp en gordel,
met goudpassement afgezet, zich bijkans
kruisen met den draagband van zijn statie
degen. Om den hals plooit zich de breede
das van fijne witte kant, bestoken niet
juweelen speld, en over de schouders slingert
zich vijfvoudig de gouden keten met groote
gouden medaille. Zelfs de gravure op die
medaille, een admiraalschip met volle zeilen.
is kunstig en nauwgezet door den schilder
weergegeven. De geheele forsche figuur (een
kniestuk) komt uit tegen een zuil metroode
draperie, en een achtergrond die eene reede
voorstelt bedekt met schepen.
Wellicht had v. d. Broecke de onderschei
ding tweemaal door een vaderlandsch kunste
naar afgebeeld te worlen te danken aan het
feit, dat hij in 1C70 een retourvloot thuis
bracht inderdaad reich mit des Orientes
Schützen beladen." De negentien schepen
onder zijn kommando voerden een kostelijk
cargasoen met zich; zelfs voor dien bloeitijd
der Comp. was eene bezending koloniale
goederen ter waarde van vijftien millioen
buitengewoon, 't Was meer schats dan de
befaamde Zilvervloot in 't land had gebracht.
Buitengewoon was ook de uitkeering aan
participanten der O. I. Comp. van /.estig
procent, waartoe dit gewin heeren bewind
hebbers in staat stelde. Geen wonder dat
zij dezen ordinaris raad van Indiëhunne
hooge tevredenheid betuigden over de wijze
waarop hij dit Gulden Vlies uit het Indische
Colchis behouden had thuis gebracht, dat
zij hem den eerewijn plengden en om
hingen met den gouden keten en medaille
waarmee hij op v. Hoogstratens schilderij
staat afgebeeld.
De historiestukken en de topografische
afbeeldingen, betrekking hebbende op het
voormalig gebied der O. I. Corup. ontbreken
hier niet. Een groot paneel van II. C. Vroom
stelt voor de binnenkomst van het schip.
waarmee Cornelis Houtman zijn eerste reis
naar Indiëen terug volbracht, 't Was een
gebeurtenis, die ontlos.sing aan eene Holland
sche loskade van de eerste Indische specerijen.
Le peuple tait accouru en foule", zegt de
buitenlandsche kroniekschrijver. Jamais, on
peut Ie dire, il n'en tait venu de pireilles de
Ijisbonne. La bonne senteur uu'elles
exluvlaient parfuma toutos les maisons voisines."
Een ander groot doek vertoont de onder
werping van Dipo Negoro aan den
luit.generaal II. M. baron de Koek. Het werd door
de familie de Koek te's Gravenhage in bruik
leen afgestaan en door een modernen schilder.
door N. l'ieneman vervaardigd. De uitvoering
en de opvatting zijn over't geheel verdienste
lijk. IloofdmuiteJing" wordt de beleidvolle
Javaansehe prins in het opschrift der schilderij
'2') Oud Holland. 1S',,'4 p. I'j7.
genoemd, en bij die kwalificatie herinnert men
zich allicht de opmerking van Multatuli dat
dit woord muitelin gen" geacht moet worden
eene vertalingsfout te zijn, waaraan zich ook
de Spanjaarden schuldig maakten jegens de
Nederlanders, toen dezen zich van indelikate
vreemdelingen trachtten te ontslaan. De meer
of mindere juistheid van zoodanige uitdruk
kingen hangt dikwijls af van geografische
ligging, dagteekening, huidskleur, geloof en
-behoefte aan batige saldo's. De muiters van
gister zijn dikwijls de helden en martelaren
van vandaag". *)
Zoo zou het ook met den sultan van Java"
wel gebeurd zijn, ware Roorda van Eysinga's
Vloekzang in vervulling gegaan. Aan alle
Christenhonden de kris in 't lijf, of hen
teruggejaagd in de zee waaruit hunne roofschepen
eenmaal opdoemden; Java voor de Javanen!
De eerbied voor den hoofdrnuiter", die niet
door de Nederlandsche wapenen maar door
een Nederlandsch verraad *) ten onder werd
gebracht, spreekt uit de houding der voor hem
in 't stof gebogen hoofden. Had intusschen
een raden Saleh hier den Hollandschen schil
der mogen terechtwijzen, hij zon hem ontraden
hebben inlandsche hoofden af te beelden niet
een Henri-guatre, inlandsche vrouwen met een
manshoofddoek.
(Slot volgt).
S. KALPP.
*) Men nam hem eenvoudig gevangen toen
hij in het Ned. kamp gekomen was om over
de voorwaarden zijner onderwerping te onder
handelen.
HlllllllflHIlHIIMIIMIIIMItlllllllllllllllHIIMMIIIIIIIIIMIIIIIItlllllHtWIM
Js. VAN G1NKEL
=?ZEIST =
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPERWERKEN IN OUD-HOLLANDSCHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
GEBEELDHOUWDE MEUBELS.
raii J. W. BE GBAAFF-HilTeim
Ouden Engweg 18.
BEEUDEJSU
VASEN »% JARDINLÈRES ?
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM «KIS ANTI,
ROKIN 95, (Stille zijde),
_ AMSTERDAM. ?
Toegang vrij.
.U.
K
BES6
ARNHEM
lopphisdie
Minriditinq
TELEGRAMADRES
LITHO"
l
J. J. BIESING,
iinnst Int miei.
'S-GRAVENHAGE,
MoleDstraat65.654en67.
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
Laat Uwe woniog inrichten d.»r
DE PeOElX",fSt Amsterd.
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer billjjke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
Panoramaj^^p
in de JUunslsutal.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Vaste prjjxen. Toegang vrtf.
Het Panorama Jerusalem is dagelijks gecpeni
'tBINNENHUlS
ROK1N 120-AHSTERDAM
MEUBELEN
ENHUISRAAD
NAAR-ONTWERPENVAN
BEKENDC-AMBACHTS-EN
51ER-KUN5TENAARS
MATlGE-fRUZEN-MEUBELCN
VAN-EIGEN-WERKPLAAT5
COMPLETE
WONING-IN
_RICMTINGEN_
? ?? i
i ? ? ?
?
? ? ? ?
AmSTERDAm
AARDEWERK
Efl TEGELS
D RIVSOHIflBEL
COC M (
OP KOPER EN
W..PELIX MERITIS"
KEIZER5GRACHT32V
.ZÖ07
UB
. . ^*
WERK
HOEFB
: UIT-DE-FABRIEK :
ZUD-HO1LAND
DEPOT-KALVERSTRAAT-W
JKEeubileerinriditingr E i g-en Haard".
Ter bezichtiging gereed:
Oud Hollandsche Meubelen.
EICEN HAARD
*^-PrGaarne verstrekken wij inlichtingen zon
der eenige verplichting.
Spuistraat 171 hoek Paleisstraat,
A.msterdam.
T K I, KFOOX C140.
Vies des Gouv. Généraux
LARENSCHE KUNSTHANDEL
VILLA MAUVE" BIJ DEH MOLEN LAREU (N.H.)
WlE HET LAND VAN MAtTVE" BEZOEKT, VERZUIJrE NIET EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DB
TENTOONSTELLING VAN LARENSCHE KUNSTWERKEN VAN : VAN BLAADEREN, VAN BEEVER,
CO BREMAN, BROEDELET, BR1ÈT, DOOYEWAARD, GEBHARD, HART NIBBRIG,
HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER, LAGUNA, LAXGEVELD, ANTON MAUVE Sr.,
MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN, V. D. WALL BAKE, WOLTEE ENZ. ENZ,
DE KUNSTZAAL is GRATIS TOEGANKELIJK, OOK ZONDAGS.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
[/? R. l Pfifll AMSTERDAM. ROTTERDAM/**t/TRECI
C7» OC U, l/l/l/*»» BLOEMGRACHT?/ DELFT5CHE5TR^Ar6l* ;f'tBl£l4TR«A1
ES DE WONING^
KEIZERSGRACHT O^
Electrische LAMPEN
KRONEN ontwerp
?en
D O
a a
Jan Eisenloeffel
Nieuwe Modellen in
Koperwerk voor huish. gebruik.
AMSTERDAMS