Historisch Archief 1877-1940
No. 1471
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
'3
^M»roiiiiHHiiiiiiioiatnmn»imiiiMiimMimniiMiiiiiiH4KiiiiH.MiiHMt.
Ie toestand itr Teei- en
Onlangs verscheen het tweede deel van
De toeïtand der handels- en kantoorbe
dienden te Amsterdam" getite d: De be
dienden op veein-, expeditie en daarmede
verband houdende kantoren." Achtereen
volgens behandelt deze aflevering denaard
en den omvang der bedrijven, eisenen van
bekwaamheid en aanneming der bedienden,
arbeids- en rusttijden, loon en hiermede
samenhangende regelen, uitkeering bij
ziekte, invaliditeit, ouderdom en na over
lijden, de inrichting der kan toorlokalen, de
opleiding der kantoorbedienden, terwijl als
bijlagen toegevoegd zijn : een overzicht van
de arbeidstijden op de kantoren, waarom
trent d« Commissie inlichtingen ontving en
een overzicht van de loonen der kantoor
bedienden, welke ter kennis van de Com
missie zijn gebracht met een resumédier
loonen. Er werden inlichtingen verkregen
over het volgende aantal kantoren en be
dienden :
Aantal Aantal bed. Aantal bwlirafai van
kantoren, werkzaam die kantoren over wie
«p die kant. gegevens rijn verschaft.
Veemen ... 9
Expediteurs, cargad.
en convooi oopers 23
Stoomv.maatsch. 5
Binnensclieep
vaartondernemingen 4
106 80 76 pCt.
204
183
99 54
28 27 97
Totaal .
41 521 317=01 pCt.
Behalve van de boekhouders en de cor
respondenten is er slechts n categorie van
bedienden, van wie een bijzondere vakkennis
wordt vereischt n.l. zij, aan wie de expeditie
is opgedragen en die expediteurs" worden
genoemd. De werkzaamheden van de overige
bedienden zijn van eenvoudiger! aard en
vorderen naast de kundigheden, -' die de
lagere school verschaft, alleen groote nauw
keurigheid en nauwgezetheid. Waar ver
zendingen naar en van het buitenland
behandeld worden, is bovendien zooveel
kennis van vreemde talen noodiic, dat in
die talen gestelde stukken kunnen worden
begrepen.
Den meesten patroons is 't onverschillig
of de jongste bedienden, die zij aannemen,
de lagere ot' ook eeiie middelbare school
hebben bezocht, daar de speciale vakkennis
voor dit soort kantoren niet op school kan
"worden geleerd, doch op het kantoor moet
worden verkregen. De aanneming der be
dienden geschiedt gewoonlijk mondeling.
Op de bijkantoren der veemen wordt
voor zoover ze niet in het Gemeentelijk
Handels- Entrepot zijn gevestigd op dezelfde
tijden ge werkt als door de werklieden, nl. van
6% of 7Vs uur voorin, tot 6 uur nam. In
het Entrepot wordt gewerkt gedurende den
tijd, waarin het geopend is, nl. des zomers
van 6 uur voorm. tot 6 uur nam., des win
ters van 8 uur voorm. tot 4 uur nam. en
in den tusschen liggenden tijd geleidelijk
langer of korter al naarmate de dagen lan
ger of korter worden. Bij een enkel veem
moeten deze bedienden echter 's avonds toch
nog op het hoofdkantoor komen werken.
Op de hoofdkantoren is de gewone werk
tijd van 9 of van 8 uur voorin, tot 6 uur
nam., waarbij onder het werk door wordt
koffie gedronken. Do genoemde arbeidstijd
ondergaat somtijds eenigo wijziging voor
hen die 's avonds moeten terugkomen.
Avondwerk komt nog veel voor, doch sedert
de laatste zes jaren is bij de groote veemen
een regeling getroffen, waardoor dit bij
ploegen geschiedt. In welke mate men
's avonds moet terugkomen hangt af van
de werkzaamheden waarmede men is belast.
Het minst .komt het voor bij hen aan wio
de boekhouding is opgedragen. Aan de
expeditie-afdeeling is voortdurend
avondwerk noodig.
Bij de expediteurs, cargadoors en
convooiloopers bestaan de moest verschillende
werktijden. Vermelding verdient, dat do
bedienden van de cargadoors, die verant
woordelijk zijn voor de lading van schepen
van stoomvaartlijnen, waarvan hun patroon
agent is, in het etmaal, dat aan de afvaart
van een schip voorafgaat, weinig rust
?IHlIilfnimilllllllllllllllllilimtlHHIIIIIIIHIIilllinillllllllllimiltllllll're
HET HUWELIJKS-YRAAGSTUK.
Naar het E»<jel»ch,va.n GRACK EI.LÜKY CJIANXING
liet leven werd een reeks van ontdekkin
gen" voor haar in de dagen, die nu volgden.
Zij deed haar werk goed en zonder er veel
over te /eggen. En zij maakte snelle vorde
ringen. Zij was al een heeleboel beter op de
hoogte van Kichard's wereld gekomen sedert
den dag, dat zij hern in vertrouwen had
meegedeeld, dat zij een soort van syrnpathij
begon te voelen voor twee van zijn cliënten
John Doe en Ricbard Koe en dat zij
zich met verbazing afvroeg, boe ter wereld
twee mannen het aanlegden, in zooveel ver
schillende soorten van moeilijkheden te ge
raken. Sedert dien tijd hadden zij samen heel
wat afgewerkt.
uinen dat was het tooverwoord dat
was do hoofdzaak. Voor Isabel was liet, alsof
zij voor het eerst leefde met haar echtgenoot,
noch het huwelijk, noch liet moederschap
had haar dit gevoel gegeven als iets
duurzaams, iets blijvends; deze hadden haar kort
stondige oogenblikken van geluk bezorgd,
waarna Kichard weer van haar was
weggedreven en haar had achtejgelaten, gestrand
in een andere wereld dan de zijne, of hoog
stens in een afgelegen hoekje van zijn wereld.
Maar dit besef wekte een gevoel in haar op,
dat veel op wroeging leek en bij haar eerst
volgend bezoek te S. zocht ze Eleanor Clarke
op, die afgezonderd van de anderen aan het
strand zat. Be ex-secretaris werd van dag tot
dag mooier, nu zonneschijn en zeewind haar
lijn gezichtje een frisschen blos hadden
gegeven. Ditmaal was het laabel, die een
beetje bleek en vermoeid zag, zooals Kichard
aan den lunch opmerkte met een gevoel van
sympathie.
De kinderen zien er heerlijk uit," zeide
Isabel. Ik kan u niet dankbaar genoeg zijn.
En hoe gaat het u ? vindt u het hier erg
hebben en dikwijls 's nachts doorwerken.
Er zijn bedienden die 13 maal per jaar van
Zaterdagmiddag 3 uur tot Zondagmorgen
9 uur in touw zijn. Ook op Zondag moet
nog meermalen gewerkt worden.
De arbeidstijd bij de
stoomvaartmaatschappijen is over het algemeen zoo ge
regeld, dat avondwerk alleen noodig is
voor het vertrek van de boot, derhalve af
hankelijk is van het aantal schepen, dat
van de lijn vertrekt.
Bij een onderneming moet op Zaterdag
avond voor het vertrek van de Erigelsche
boot aan het werk werden gebleven, dik
wijls tot 11 uur 's avonds, ook wel later,
zelfs tet 's nachts 5 uur; dit is ook wel op
andere avonden noodig als een schip ver
traging heeft ondervonden. Jeugdige werk
krachten zijn hiervan niet buiten gesloten.
Na den nachtdienst kunnen zij den vol
genden dag thuis blijven. De werktijd
wordt aan boord van het schip doorgebracht,
waar ternauwernood eenige consumptie
verkrijg baar is,
Van de bedienden bij de
binnenvaartondernemingen worden dikwijls zeer zware
diensten gevorderd, bijv. die welke reeds
om 5 uur voorm. aanvangen of om 12 uur
's nachts eindigen.
Na eene uitvoerige beschouwing over de
oorzaken, welke avondwerk meebrengen,
waarbij er op wordt gewezen, dat op veel
kantoren het avondwerk alleen veroorzaakt
wordt doordat het Oost-Indisch huis geopend
is van 9?3 en van (J?7 uur en de Minister
van Financiën het dus in ziju macht heeft
het avondwerk van tal bedienden met n
slag op de heffen, schrijft de Commissie :
Op grond van het gehoorde, in het
bijzonder van de weerlegging van do geuite
bezwaren, spreekt daarom de Commissie
als haar overtuiging uit, dat do tegenwoor
dige toestand, volgens welken een groot
aantal kantoorbedienden beroofd zijn van
alle of althans vele vrije avonden, dus van
gelegenheid tot ontwikkeling eu ontspan
ning, alleen omdat het rijksbureau op ver
keerde uren is geopend niet noodzakelijk
is. Zij zoude elke poging om hierin ver
andering te brengen, zeer toejuichen en
ten volle gerechtvaardigd achten, doch
voegt er bij, dat het alle aanbeveling
zou verdienen, indien door den Minister
eene gelijke regeling voor alle rijkskantoren
werd vastgesteld."
Wat do loonon betreft varieert het aan
vangssalaris van den jongsten bediende
tusschen f 100.?en f :iOO.?-. Enkele
patroons geven hun, die van de Hoogere
Burgerschool met 5-jarigen cursus of van
de Handelsschool komen een hooger salaris
(bijv. f ut)',).?tegen f 180.?). De
opklimmiug is in den beginne betrekkelijk snel
(telken jare met f5.?a f 1.0.?per maand),
zoodat de bediende, als hij 22 of 23 jaar
is, op een salaris van f 600.?a f 900.
kan rekenen.
Eene uitzondering maakt ceno
stoomvaartmaatschappij, die met tal van jongens
werkt. Do salarissen der chefs de bureau
bij de expediteurs varieereu van /" 1250
tot /'2GOO per jaar. De afdeeling-chefs van
de veemen genieten van f 1200 tot /' 1700,
die van de stoomvaartmuatschappijën van
/' 900 tot ? 3600.
liet salaris van een chef-expediteur bij
een veem varieert tusschcu/'900 en /'17UÓ,
bij een expediteur tusschen f\250 en /'l500.
Do salarissen van de o\orisc bedienden
loopeu van f 600 tot /' 1600.
Bij ('e binnenvaart zijn zeer lage loonen.
Een commissaris van een beurtveer van
50 jaar verdient slechts f 600.?, een boek
houder f'SOO. - bedienden van over de 30
jaar f700.?a f<SOO.?Ook enkele expedi
teurs-kantoren steken ongunstig af.
De Commissie bevond, dat vaak lange
arbeidstijden en lago loonon samengaan.
Tantiemes korncn slechts zelden voor bij
de gewone bedienden wel bij de procuratie
houders en chefs do bureau.
Loonsverhooging en bevordering hangen geheel van
het goedvinden vini den patroon af. Her
haaldelijk werd bij de commissie geklaagd
over do weinige kans om in het vak vooruit
te komen.
Bij ziekte van den bediende zijn enkele
patroons al eau w tot het geven van ont
slag geneigd; andeven daarentegen go ven
behalve het volle looiiooknogondersteunin^.
Wat de uitkeering bij invaliditeit betreft
vallen de meeste bedrijven onder de
OngeIIIUMMJIlllllltlRIIIIlmilllllllllllllIlllllltflIIIIIIIIHIIIIIMIIl!
vervelend ? Zoudt u heusch niet liever willen
teruggaan naar de stad T'
Nu niet meer," antwoordde Eleaiior. Do
eei>ie Uayen wel. Ziet u ik ben er aan gewond,
altijd har-1 te werken. Maar ik kan u niet
zeggen wat het voor mij is geweest die
rust, err al die vrije tijd, om over allerlei
dingen eens kalm na te denken. J k geloof,
dat ik een beetje oververmoei.l was. F,n voor
moeder heeft, bet al wonderen gulaan.'' Zij
aarzelde een oogunblik, en keek Isabel toerr
ernstig aan. Kn ik voet er behoefte aan, u
te bedanken?nu, mevroirv Sattcrlee."
Isabe! antwoordde niet ; zij was diep ont
roerd.
..Kn u, mevrouw S.itter'ee?" vroeg Elcanor
(..lai ke.
Ik," zeido Isabel, ,,ik geloof dat ik uu
eerst begin te leven."
En toen zwegen zij beiden, en keken langen j
tijd over ,1e ratsen naar de wijde, blauwe
zee. Toen zij naai' htus terugkeerden,
pvalen Ie over onbelangrijke ciin/en. waren zij
zich beiden bew u*l, van een onuitgesproken '?
iets den grondslag van een vaii die hechte
vriendschapsbanden, «aart'-u '.rouwen ge
woonlijk niet iu staat \vorue.ii geacht. j
Isabel werd den volgendon Maandag wak
ker met een sterk gevoel van hiijuscüap. Z'j
verin ugde zich evenzeer op het kantoorwei k
als op het onoliic ieele huishouden, en zij liet
zich iu een hoekje van den coupéneervallen
met een zucht van voldoening.
Wat een ge.sot, om eens verlost te zijn
van dal, eeuwigdurende heen-en-weer-rei«r,: '
riep Kichard uit, terwijl hij hei raampje open
zette. Nu hoeven we de i:eele week niet
meer in den trei.-. te zitten."
Isabei's geweren kreeg een stock, toen /ij
dacht aan al de jaren, dat baar echtgenoot
dagelijks been en weer ha-1 gereisd. Zij was
bezig met eenige verbazing en met veel eer
bied te ontdekken, hoe groot de voorraad
mannelijk geduld en goedhartigheid was, die.
jaarlijks verbruikt werd door dit, oli'er op de
familie-altaren, eerr oli'er. dat zij
doordetallooze mede-siachtoit'ers van haar man zonder
morren zag volbrengen.
vallenwet. Slechts n
stoomvaartmaatschappij heeft een pensioenfonds voor haar
scheepsvolk, waarin ook de kantoorbedien
den zijn opgenomen. Wel geven sommige
patroons, als hun bedienden niet meer mee
kunnen, eenigen onderstand; en ook aan
weduwen van vroeg gestorven bedienden
wordt wel eens eenige uitkeering gegeven.
Maar voegt de Commissie er bij dit
alles neemt niet weg, dat de bedienden
geen onbezorgde oude dag en verzorging
van hun weduwen gewaarborgd is.
Ook de inrichting der kantoorlokalen is
de Commissie niet meegevallen. Slechts
zelden worden lokalen gebruikt die werkelijk
gebouwd zijn voor het doe), waartoe zij
thans dienen. Enkele groote veemen en
expediteurs maken eene. gunstige uitzon
dering. Er wordt geklaagd over slechte
verlichting', waardoor zelfs dikwijls 'swinters
den geheelen dag kunstlicht moet branden,
en over geringe hoogte der lokalen. In de
houten gebouwen heerscht 's zomers een
ondragelijke warmte en 's winters veel koude,
vooral in die op de steigers en lichters;
pok over bekrompen ruimte en over de
inrichting der privaten wordt geklaagd.
Ten opzichte van de opleiding in het vak
kan meegedeeld worden, dat het eigenlijke
expeditie-vak op het kantoor het best kan
worden geleerd. De kleine kantoren zijn
echter de beste leerscholen, daar hier de
bediende alle voorkomende werkzaamheden
moet verrichten en nit t, zooals op de groote
kantoren, soms zijn leven lang in ne
afdeeling geplaatst blijft. Eigen studie
ondervindt door het avondwerk sterke
belemmering.
Zoouls uit dit overzicht van het rapport
blijkt, laat de toestand der bier bedoelde
bedienden nog veel te wenschen over. Het
is te hopen, dat bij de regeling der arbeids
verhoudingen tusschen werkgever e<r werk
nemer ook daaraan do noodige aandacht
zal worden geschonken.
GEKAKD G. LKXWEI.IXK.
TentDonstclliitëVincent m Goiöi ia liet
IV.
Van af den begintijd in Holland tot aan
het einde in Anvers gaat er door dit werk
n rechte iijn, al i een ontwikkelingsgang
volgens onwrikbare voorbeschikking. De vor
ming vanden uitvoerder zelf laat zich alleen op
merken in de klemmender bewoning eent-r
eigene techniek, in een wijder gebarend getui
genis van zich zelf. Want er zijn geen zij be wegin
gen van het tasten naar sten n punten op door an
dereu gevonden banen, de/,o kunstbeoefening
regelde zich i u niets naar oen trant van werken
die in zwang was. Het is'geen
kun.-tverschijning van plaat Blijken aard, die kun nawijzen
wat zij voort rejl'el ij ks zich aanworr uit de
eigenschappen van een periodieke orrt wik
keling irr schilderkunst. Jn dien verstande
is deze uiting onbeschaafd, soms rauw in
voor iiacht, maar juist daarom wijl do
uilloopers in verfijning eu geeste.->ingt
spannenheid uit eene volwassene richting, bier niet
gedijen kouden. Deze elementen voeren
iedere kunstverschijning tot liet uiterste
van haar bloei bijna gelijktijdig zijn
reeds plekken van beursheid waar te nemen
en leiden dan snel tot de verval perïo, Ie,
in kennelijke uitputting. (Jok van
jnteliectueelc abstractre's, in onzen tijd zoo menig
vuldig, bleef hij geheel vreemd. De moder
niteit \an deze knust is slechts in
zocverie, dat haar leef kracht doortrokken was
van den luchtjiring waarin zij ontstond,
in engeren zin echter vond zij geen
aauknoopingspnnten in du eigen,
jommelijkheden, die een schildersgeneratie zich distil
leerde uit de stroomingeii van een tijdgeest.
Deze uitzegging in. schilderen heet't eeu
archaiscb karakter, de bewegingen richten
zich naar de elementaire vooi schriften voor
(Indertusschen had Kichard zich in den
tegenwoordigen stand van zaken geschikt met
de grootste gemakkelijkheid. Twintig maal
per uag en dat was misschien wel bet
beste compliment, dat hij haar bad kunnen
maken sprak hij tot zijn vrouw, reikte
haar een brief aan, of nam er een van haar
aan, gut' haar etui kort bevel, alsof zij de
machine was. die zij bewerkte; maar den
een-en twintigjtcii keer sprak hij tot haar
met ft n zekere uitdrukking in sU-in en oogen,
die zij er sedert langen tijd iii had gemist.
-s\ u en dan ontlokte haar gebrek aan routine.
hem een ongeduldig'.! opmerking en Isabel
slikte die kleine verrassingen zwijgend, be
denkende, dat /.ij op dat oogenbiik niet zijn
vrouw was,
Na eenigen. tijd begon zij hum met .gelijke
munt terug te betalen, en blijkbaar viel dat
alles behalve in liichar,i's smaak. Den eersten
keer keek bij met jvfroi^te wenkbrauw c -n op,
maar liet j.,e/,icht van l-abel's onschul.Ug
hoofd 0.11 druk be/ii'?- vingers ontlokte hem
pi<j!-'fii;;;_' ce.i glimlach.
Dien Maandag kwam hij vroeg tiru<r van
d"ii lunch (hij kwam in den laatste dagen
altijd vroeg terug) en voiul zijn ijverige
typewriter slapende irr haar stoel, met hatir boek
mia~t haar op den grond. Kiehard glimlachte,
toen hij het opraapte. Het was /,':/V.-; mi J',ii.h
en bleet' met het boek iu de hand naar zijn
vrouw Maan kijken, liet was een gloeiend
\\ arme dag, en er was een begin van donkere
kringen om haar oogen en' van bleekheid op
op haar \\angun jul-t-gonoeg om duidelijk
te Keggen: Ik heb gewerkt". J iet deed in
Kichard een 'jevoel van leederbeid ontwaken,
dat rni-plaalst zon zijn geweest tegenover de
schitterend-) en onvermoeide Isabel van
vn-eger (lagen, en hij boog ziel; over zijn.
vrouw heen en kuste haar haar. heel licht,
maar de aanraking deed haar ontwaken eri
bij het zien van iiichard'sge/.icht zat zij plot
seling recht op in haar stoel.
Heb ik je laten wachten'.'" riep zij nit op
ontstelden, loon. ..Ik was in slaap gevallen."
., l Hinkt je ook niet, dat dat een bewijs is,
(laf je je, ijver een beetje moet matigen?"
zeide haar echtgenoot. Ju beut elood moe."
de kunst in lijn en kleur, toen zij haar
eerste uitdrukking vond in liniaire
afgemetenheid en strak profieleeren. Daarom is hij
voor de collega's een vreemde, voor de
kunstminnaars, die naar de versierselen zoeken
van een schilderspraktijk, een zonderling;
maar voor hen, die om alle raffinementen
van specifieke vak aangelegenheden been, wil
len gewaarworden tot den inhoud van een uit
zegging, onveischillig in welke kunst, is Van
(iogh wellicht eerder verstaanbaar dan vele
vermaardheden. Dat onze oogen gewend zijn
aan de velerlei en glanzende vruchten van
het Irnpressionnisme, is mede een reden
van zijn veel onbegrepen zijn. Onwillekeurig
zoeken we bij schilderijen een
gcperfectionneerd uitspruiteel van een richting, die ons
vertrouwd raakte. Eeu impressiormist was hij
niet, althans niet een van de bekende gedaante.
Hij was daarvoor -te veel meer teekenaar
dan schilder. Zijn doelen is niet gericht naar
het optrekken van een stemmingsbeekl in
harmonische samenvoeging van kleur en
toonvlakken, waarbij de teekeuing de grenzen
regelaar is van tegenstellingen eu verhou
dingen. Zijn schilderijen zijn geen melodicn
van klcurechikking.
In het karkas der dingen is voor hem de
oorsprong van het leven, dat zich in den
uitschijn van kleurverhoudingen en
lijnencomhinaties openbaart. Zijn teekenen is als
het uitschrijven der voorwaarden van de
constructie.
De penteekeningen wijzen allerduidelijkst
op den grondaard van zij A erk. Zij zijn als
de geraamten van zijn schilderijen en uit de
gezonde volwassenheid van hel uitgebreide
en tot in de geringste aanwijzingen nadruk
kelijk lijnenstel, moge dan blijken op welken
vasten grond zijn kleurimpressie's steunen.
En «lat grooie, open zien der dingen in hun
organisch vorm.nel, wordt niet beneveld door
het waarnemen van de schilderachtige spe
lingen over het uiterlijke vlak. Het zij een
nuchtere pot, waar bloemen in geplaatst
worden, of een ruim landschap met zijn
strakuitliggende of welvende akkerbanen,
liet werd gebouwd uit de lijnen die liet
eigenlijk wezen tot hun grondvormen her
leiden. Het is altijd vlak af, dikwijls scherp
begrensd en met uiterste karigheid in het
geven vtm relief, maar het is altijd van
een zich schrap zettend karakter. Hij schijnt
dan wel na aan de Japanners, maar niet
zoo blijmoedig rn-'-iig. niet zot» soepel
gekund en evenmatig is zijn teekenen, maar
aangrijpender van fel uitslaande bewo
genheid. i.)aankor heeft zijii werk wel
een decoratieven kant; maar hier dient
even onderscheiden IH worden tusschen het
samenklinken der verspreide
eigcnaardigheotn in stellige, contour en massale kleur,
zooals klokkenspel muzikale nuancen breed
uit doet veilntden dat nit den geest is
en stijl geheeten wordt, eu het decoratieve
dat in zijn uitzwelliiig hol, niet anders is
dan eer, smaakvolle berekendheid en over
legd bundelen, om te. verkrijgen een
niterlijkhe:ds-we!stancl, oo<:verlokkend. Kr is
iets, ja toch, men zou wel eens wenscben,
dat deze nog begenadigd bad mogen zijn
met de eigenschap van nigehondenheid, met
rustiger macht in geordend handelen, maar
ook in dat geval kan ik mij uit dezen
arbeid een kunst ontwassen denken, een
monumentale knust vooial.a's maar zelden uit
mens ^benbanden kan voortkomen. Van even
grootsche eenvoud als het re-airneeron der
vormen is de ui'druk» ing van kit-ur. I.ogi-ch,
zoo logisch als misschien alleen een kinder
lijke opvatting in gevost rekken en beschou
wen is, was het bedrijf van dezen
uiibeelder in kleur en lijn.
Het gias is groen, het koren geel, de lucht
blauw hoevelen die schilderen weten het
wel maar zijn \\eiuig doordrongen van de
primaire waaracbli. heki, wijl ban waatneming
van die kleur ondeischeidenhederi niet on
bevangen meer is: waarheden als koeien
ontgaan hun, ze zijn afgedvaaM met een
vermeend verdiepend obscrveo-ren, in het
opsporen van de nnanceeringen, dia gereedelijk
klaar liggen in de natuur tot materiaal van
schilderij-mooi.
Omdat er geen landschap bes ft geschilderd
als hij, nu niet eu in vorige tijden niet, en
omdat men al te veel 'net schoon in de
natuur wil vinden door tus°chenkou.)St der
coripheén van het landschapschilderen, wordt
hij niet verstaan. Toch geeft het buiten menig
maal revelatie'» ongekend en onverwacht,
waarbij alle bekende eu geliefkoosde
kienrIk ben volst rok l niet moe, liet komt
alleen maar door de warmte."
Goed, maar wacht eens even." Haar
echtgenoot legde zijn beide handen op haar
schouders. .,,!« gaat niet terug naar je schrijf
tafel, voordat d.u wil /.eggen.. . neem i
rne, niet kwalijk,'' L'ing hij voort, inin of meerj
verlegen, terwijl hij zijn handen terugtrok l
en een kleur kreeg, maar zon je mij niet j
willen beloven, vanavond met mij te gaan j
(?ten? Je hebt no;> nooit een /?',??;/ yar<'e.n
gezien, is het wel ':' Dan zullen we daar
eens naar toe g.ian, en ons eens heerlijk
verfri.-scben in een koel hoekje. Afgesproken ?''
Jfiibel aarzelde te-A oogenblik. j
Afgesproken,'' zeide zij, en terwijl zij i
ba.i<ür op.-toji'l, ging /.ij term; naar haar ;
schrijftafel. K n ondank» <h:n ingespannen
arbeid -an dien middag waren beulen zich
voortduren'! bewust van het genoegt n, dat,
hen Viaclitie, en van tijd tot tijd ontmoetten
hun ooiïen eika,ar, met een glimlach over
hun eigen jongbcid.
Dien avond trokken zij, zoo vroolijk als j
een paar kinderen, naar den tuin in de j
lucht, waar een frissche wind woei, en waar ;
'zij, ondanks de luidruchtigheid om beu been, :
of misschien juist \\el daardoor, een heerlijk !
gevoel van rust en af/.ondering hadden in j
bet koele boekje, dat zij hadden uitgezocht. |
Zij waren beiden oprecht vermoeid van'Jmn |
dagwerk, en gaven zich met genot over aan [
de rust en ontspanning van dat uur. In
| het begin wisselden zij bijna geen woord :
l het was al onderhoudend genoeg, zwijgend
! naar de overige bezoekers te i:i_tten k ij K en ; ;
! maar later begonnen zij druk te praten
glimi lachende over allerlei grappige dingen, die ]
zij om zich heen zagen, en hun indrukken
over hun omgeving uitwisselende, totdat
zij ten slotte terecht kwamen op hun
eigen aandeel in het leven en de verschil
lende gevallen, die Kichard onder handen
had, begonnen to bepralen. Ten slotte,
terwijl liij van zijn sigaar en zij van haar
kollie zat Ie genieten, vervielen zij in eeu
stilzwijgen, dat nog het beste was van alles.
En toen Kichard in een van die oogeublikken
een blik wierp op het gelaat van ziju vrouw,
combinatie's, die schilderijen leeraren, ver
geten worden.
Niemand heeft als hij de realiteit van het
licht gegeven, het daglicht van buiten, gelijk
het als een andere wereld van licht plotseling
zich heenbreekt door het netvlies van ons
gezicht, dat zich gewend had aan het ecnu
legaan in tinten van de binnenkamer. Het
vloeit uit van alle kanten, en het pakt zich
samen in een alom uitwemelende klaarheid,
het is aaneen ook zonder steun van licht en
schaduwpartijen, zonder de geusurpeerde
schilderachtigheden van opvallende tegen
stellingen, die zoo dikwijls de verfsoorten
waaruit ze verkregen werden, in herinnering
brengen. En in dat licht zijn alle kleuren ge
zegd, onverholen en nadrukkelijk met groote
trouwhartigheid, de een na de andere. Is zijn
schildertrarit zeer kennelijk van een teekenende
beweging in aanhoudend vormbepalen, het
kleuren zelf is tot de plastische uitbeelding
het hoogste machtsmiddel.
De penseelstreken die de kleur uitleggen,
spannen tot het uiterste de uxpruss'.e van de
teekening. Zijn kleuraanduidingen zijn
ruiiutevullend; zoo concreet als het stelsel van
vormen, is dd zelfstandigheid van het
kleurvolume. Soms in rijke onderscheidenheid van
soortea als in Bloeinentuin no. 107, een schil
derij boordevol van reëele kleurweulde, dan
in nadrukkelijke aanwijzing van enkele scha
keeringen, als het gezicht over du velden bij
Arles, die openliggen, schuiven met scherpe
afbakening van het eene plan naar het andere,
onder hot grille daglicht. Zijn schilderen
is het opkleuren van de teekening, niet om
die op te monteren met een ileurig
bekleedsel, nraar om haar tot vleeseh te doen
worden.
Zie het veld niet' klaprozen, waar het
heele veld als 't ware gesmeed is in de kleur,
hot groen als van staal, en die lucht zoo
troebel, met baar bezetting van een dik, ge
ronnen grauw-blauw. En is er krasser stof
uitdrukking mogelijk als bij Grasveld no 170
(in een hoek der eerezaal). Maar onder het
volkomenste reken ik het Korenveld rro. 123.
Dit is voor mij een landschap van klassieke
houding. De compositie is er zeer eenvoudig,
maar groot-'ch in zijn vasten bouw van het
sobere geval. Hier zeker moet impuneeren
hut grooie begrip van de formatie der dingen,
zoo steil en tevens met zoo betiuersdite
macht aU de gedaanten van dit beperkte
brokje natuur gehouwen siami in
wankellooze vormen, en hoe do kleur in klare mas
sieve partijen aan de diepsels en vlakten du
volle waarschijnlijkheid van het rcü-'le gaf.
Dit landschap zit in elkaar als"f hel
g.-buuldhouwd was, de structuur is er hecht, de
kleur heeft er lichaam, zoodat het geheel
tot een onwrikbare zelfstandigheid werd.
Men ziet in Van Gogb's schilderen wel
vaak de buitensporigheden van een over
spannen kolorist, err 't is waar, soms is zijn
kleur van een schrijnende felheid, alsof de
natuur iu baar uiterlijk voor hem openaevild
lag. Zijn kleurvisie heeft dan het uiterste
van haar spanning bereikt, maar deze bleef
toch ongebroken. Hij ziet de kleuren ook
niet buiuigelijk, ter wille van hun bekorende
in tegenstellingen, maar om het weze-i van
wat ze beklceden; bij ziet ze in bu.vuging
van lijnen en uit du beweging voelt hij du
levensweiking van het bestaande; ook inde
luchten is er een gebeuren. Zoo is deze
kunst dramatisch, haar uitzegging verhalend,
dat is episch.
Ik heb tot hiertoe de beschouwingen,
die geen andere pretentie hebben dan losse
praatjes slechts den fv-ieken kant van
Yincent's werk laten raken Over het
>:i-estclijke, du ziel, die er door zijn
menscbelijkheid werd ingeblazen, ais in storm vlagen
zoo dikwijls, zonden nog hm iris kolovmen
te vullen hebben. Het een, :dt ongetwijfeld
vast aan het andere eu bij weinige gc-c-ten
was wel het uitzenden van den wil tot de
voltrekking in daad, zoo on mi Idellijk Maar
ik geloof, dat hut dienstiger is eerst tot
inzicht te komen van liet essentieele zijner
schildershoedaiiighedeii en daarna af te zien.
in hou verbijsterende vaart, maar in n
richting, die hoedanigheden zich ontwik
kelden tol aan du periode, waar deze
zeldzame kunstenaarsnatuur' irr
ziulsbek'emdiieid geraakte onder aanwassende stort
vloeden van lurcnsmaclrteu. die zich aan hem
openbaarden, en hij niet meer vermocht
Iu omvangen. Zijn verrukkingen slaan over
tot ontzetting, zij branden hem in bloed en
hersenen. Zijn synthetiseer en van vorrnerr
«imtiiiiiiiiEiiiiiHiiiiimiiiimiiiiitiiiiiiiiBiiiiiMiiiliiiiliiiiiiiHiiliiitmiM
werd bij zich plotseling ervan bewust, dat
dit hetgenu was, waarvan hij ziju guheele
leven had gedroomd die kameraadschap,
die even ver af stond van het /ez.elschapsleven
als van de eenzaamheid, een verhouding
die om :;oo te zug'jt-n een gezellige eenzaam
heid was. Kn hij voelde plotseling een harts
tochtelijke dankbaarheid, dat het zijn vrouw
was, die daar tegenover hum zat, en niet
iemand anders.
Heb je het riog 7,00 warm ?" vroeg Jsabel,
glimlachen l bij bet -.den van zijn verhoogde
gelaatskleur.
Maar Kicliurd wc-nkto 'lijn keiiner eu
maakte het zich heel druk met het betalen
van du belachelijk lage rekening, waai bij hii
een royale fooi voegde. Zijn glimlach was
ditmaal even veelzeggend als die van een
vrouw.
Ik heb in jaren niet xoovecl plezier gehad
voor mijn geld," zeide hij.
..ik ook niet."
..Waarom zouden we bet dan niet eiken
avond (toen?" ging hij voort, snel gebruik
makende van haar u oorden. Ik weet zoo'ri
massa gezellige plekjes --- en jij kent il*--stad
eigenlijk in het geheel niet. Toe, laat ous dat
afspr-ken !"
Zou je me heusch graag bij je h(-bVn?"
i! ij antwoordde niet, doch koek haar alleen
maar aan.
Van dien dag af begon er een uien w' leven
voor ben. Eiken avond dineerden /.Ij met
elkaar, nu eens hier dan eens daar. naar do
ingeving van het oogcublik, en zich voortdu
rend verbazende over de talrijkheid van pret
tige piekjes in do reuzestad. De plechtige- /alen
van de club zagen hen zelden of nooit binnen
btrn muri-ri. Hut was een verrassing voor haar
echtgenoot, maar een nog veel grootere, voor
Isabel zelf, te ontdekken, hoe groot haar
talent was, zici te schikken naar de omgeving
en du omstandigheden. Het maakte haar tot
een uitstekendeu kameraad, die voor al hun
kleine avonturen een levendige belangstelling
meebracht en dat heerlijke vermogen tot
genieten, dat hot gezelschap van sommige
menschcu tot een voortdurend feest maakt.
(Slot i'ol<jt).