De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1905 3 september pagina 8

3 september 1905 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AM b T E U D A M W K R W P: K K B L A D VOOR NEDERLAND. No. 1471 Sonne-Vanck, villa op de grens van Aardenhout en Bentvelt, vau den heer ZIMMERMAN. iiiiiHrnrrHHiiiiiiffuiiiMiinuiMirrMiiiniiiiiiiiniiiiiiMiMniiiiiiMiNtiHiiiiiiiiMHiiiiiiintiHMiiiMiiiiiiiiiiiiiiinniMiiiiitiMiMMiniiMiiiiutniiMiiitiiii Jacunes P. R. Galesloot. Jacques P. B. Galesloot heeft l September 1.1. zijne 50-jarige werkzaamheid in den tuin bouw herdacht. Als bloemistleerling ishy te Amsterdam aangevangen, en heeft zich vooral bekwaamd in den Jardin Botanique te Brus sel en de tuinbouwschool te Vilvoorde, en door het reizen op z#n vak" in Frankrijk, Oostenrijk, Bus] and en Polen. Het reizen staakte hij, toen de bestuurders der tuinbouwschool Linnaeus, in de Water graafsmeer, hem de zorg voor de boomkweekerij opdroegen. Een gevestigden naam heeft hij zich verDr, B. C. Gel. 16 Febr. 1831 Gest. 29 Aug. 1905. Dr. H. C. Rogge, eerst predikant bij de Remonstrantsche Gemeente, later leeraar bij het Middelbaar onderwijs, en weer later op nieuw predikant, weer predikant af en toen bibliothekaris en ten slotte Hoogleeraar in de Geschiedenis aan de Universiteit te Am sterdam. Van verschillende bestuurslichamen heeft hij deel uitgemaakt. Zoo was hij be stuur Ier en secretaris van het aardrijkskundig genootschap, van de vereenising voor muziek geschiedenis, enz., heeft zich als schrijver vooral bekend gemaakt door de uitgave der volgende werken: Casper Janszoon Coolhaes, de voorlooper van Arminius; Brieven en onuitgegeven stukken van Johanncs Uytenbogaert; Johannes Uytenbogaert en [zijn tijd; Bibliotheek Grotiana; Geschiedenis der stedelijke boekerij van Amsterdam en vertalingen - der werken van G. Ebers. Voorts heeft hij met dr. J. G. R Acqoy uitgegeven: Archief voor Nederlandsche Kerkgeschiedenis, en met P. A. Tiele een catalogus der handschriften, berustend op de bibliotheek der Remonstrantsche Gerefor meerde Gemeente te Rotterdam. Bovendien heeft hij vele bijdragen geleverd in het tijd schrift Oud-Holland. Schier op den dag van zijn dood kwam bij Sythoff te Leiden van de pers het laatste deel zijner herziene uitworvendoor zijn vruchtboomkweekerij en zijne jaarljjksche vrnchtententoonstelling. In 1878 benoemde de Nederlandsche Regeering hem tot haren gedelegeerde op de groote inter nationale tentoonstelling te Parijs, afdeeling tuinbouw. Aan hem heeft de Nederland sche Maatschappij voor Tuinbouw en Plant kunde, gesticht 24 September 1872, het ontstaan te danken. De werkzaamheid van Galesloot is nog niet geëindigd. Thans staat hij aan het hoofd van een uitgebreide zaak, die ruim 9 H. A. kweekerij in cultuur heeft. gave van Schotei's Oud-Hollandsch Huis gezin" en '.Maatschappelijk leven. Anpst Yon Saöer. Eduard August von Saher herdenkt 6 Sept. a.s. den dag, dat hij vóór 25 jaar aangesteld werd tot conservator van het Museum van kunstnijverheid, dat hem tevens verplichtte voordrachten te houden, enz. en het toezicht te voeren over de aan het museum verbon den school voor kunstnijverheid. In 1899 werd hij aangesteld tot directeur van ge noemd museum. Saher heeft de leiding gehad eener expe ditie naar Ned.-Indië, tot het opnemen en afrormen van eenige Hindoe-monumenten op Midden-Java, Zijne voornaamste werken zijn : De versierende kunsten inNederlandsch Ooft-Indië" en Benige Hindoe-monumenten op Midden-Java". Saher, te Breda in 1849 geboren, heeft zijne opleiding genoten aan de Academie voor schoone kunsten te Brussel en aan de Polytechnische school te Zurich. Herhaal delijk is hij internationaal jury-lid geweest bij wereldtentoonstellingen. Saher is Bidder in de Orde van OranjeNassau, Bidder van het Legioen van eer en Officier der Orde voor de Kroon van Italië. Het nieuwe Hamburger teekenonderwijs, door N. F. PERK, met voorrede van dr. J. H. GUXXIXG \Y'/:., uitgave van H. ten Brink te Meppel. Het zij mij vergund de aandacht op dit belangrijke werkje te vestigen, wijl het propa ganda maakt voor een hervorming vasi het teekenonderwijs. Sedert 1885 heeft men nagegaan, wat het onderwijs kan doen voor de aesthetische vor| ming van het kind. De traditioneele methode voor het teekenonderwijs, die in ons land nog algemeen wordt gevolgd, verliest sinds dien tijd in Amerika, Engeland en Duitschland voortdurend terrein. Zij zoekt haar doel te bereiken door het nateekenen van geometrische en ornamentale vormen en heeft dus een technisch karakter. Er is echter een nieuwe methode in aantocht, die het teekenen op paedagogische gronden wil beoefenen in aansluiting met het Fröbelonderwys en de naïve opvattingen van het kind. Tot heden werd een zeker soort van teekenen op voldoende wijze op de lagere scholen ge leerd, namelijk dat, wat voor den toekomstigen ambachtsman van belang is. Men be steedde buitengewoon veel tijd aan de beoefening van de rechte lijn en het vlakke figuur, terwijl hét teekenen naar de natuur soms in 't geheel niet aan de orde kwam. Die methode was uiterst eenzijdig. Het teekenen moet immers ook den schoonheidszin ontwikkelen, het moet de bekwaamheid aankweeken om ontvangen indrukken door schetsen weer te geven. Het moet een soort van taal worden voor het verduidelijken van gedachten. De hervormers van het teekenonderwijs nu willen met de methode, die met het zorg vuldig leeren trekken van de rechte lijn be gint, breken. Deze toch doodt den lust voor teekenen en die lust moet juist worden ge wekt of aangewakkerd. Men vindt de beste methode door na te gaan, hoe het kind han delt, als het mag teekenen naar eigen keus en op eigen wijs. Het begint dan juist met datgene, waar onze methodes mee eindigen, of liever waar zij meestal niet eens aan toe komen, met het voorwerp en wel bij voor keur met den mensch of wel met een ge beurtenis, met schetsen. Dit streven van het kind stelt het voor moeilijkheden, die het uit eigen kracht niet overwinnen kan. Dan moet het onderwijs het kind te hulp komen door het te wijzen op de fouten in de teekening en het te leeren, zichzelf allengs hooger eischen te stellen. Zoo ontstaat een natuur lijke opklimming van moeilijkheden en vindt het kind telkens in de ontdekking en over winning daarvan zijn natuurlijke belooning en daarmede hpt verlangen om zich verder te oefenen. Natuurlijk moet men aanvankelijk met zeer onvolkomen resultaten tevreden zijn. Alle teekeningen moeten luchtig en vlug op het papier worden geworpen, want eerst zoo krijgt men stuur over de hand. Voorts moet de leerling van den aanvang af natuurvoorwerpen, in de eerste plaats bla deren en bloemen als voorbeeld hebben en geeft men hem direct het penseel in de hand. De Amerikaan Liberty Tadd heeft deze denkbeelden het eerst luide verkondigd. Onlangs is er te Amsterdam de aandacht op gevestigd door eene Amerikaansche dame, tnej. A. Hunter, die in tegenwoordigheid van zeer veel schoolautoriteiten en onderwijzers een voordracht en eenige teekenlessen volgens de nieuwe methode heeft gegeven. In Duitschland is die methode reeds ingevoerd op de volksscholen van Pruissen. Een Hamburgsch onderwijzer, de heer Schwartz, heeft door zijn geschriften en door zijn voorbeeld pp het verkrijgen van dit succes grooten invloed uitgeoefend. De heer N. F. Perk nu heeft zich met den heer Schwartz in verbinding gesteld. Hij heeft van hem alle gewenschte inlichtingen verkregen en bovendien een compleet stel teekeningen, die den Hamburgschen leergang te aanschouwen geven. Het werkje van den heer Perk, waarvan wij boven den titel afschreven, was daarvan het gevolg. Ieder, die in de zaak belang stelt, raden wij aan dit werkje, dat met overtuiging is geschreven, te lezen. H. DEELMAN. BEEliDEH, VASEN »% JABDINIÈRES TEGELSCHILDERIJEN ENZ. MUSEUM GRISAMTI, ROKIN 95, fStiZZe tijdt), AMSTERDAM. Toegang Js. VAN G1MKEL ?. .?,?£4 M^A I RS 'JL? ' -~?? " FABRIKANT VAN KUNST-KOPER WEBKEN IN OUD-HOLLANDSCHE MODERNE- EN ANDERE STIJLEN LARENSCHE KUNSTHANDEL VILLA MAÏVE" BIJ DEN MOLEN LAREN (N.H.) WlE HBT LAND VAN MAUVE" BEZOEKT, VERZTJIME NIET BEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DB TENTOONSTELLING VAN LABENSCHE KUKSTWEBKBN VAN : VAN BLAADEREN, VAN BEEVER, CO BREMAN, BBOEDELET, BBIËT, DOOYEWAABD, GEBHABD, HABT NIBBBIQ, HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER, LAGUNA, LANGEVELD, ANTON MAUVE Sr MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN, V. D. WALL BAKE, WOLTEB ENZ. ENZ. DB KUNSTZAAL is GBATIS TOKGANKELIJK, OOK ZONDAGS. J. J. BIESING, Kunsthandel. 'S-GRAVENHA.GE, Moderne Schilderijen, Aquarellen en Gravures. Laat Uwe woning inrichten Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles. Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel onder volledige garantie. Vele attesten. Panorama Amsterdam, Plantage in de Kunstsnaal. Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil derijen, Oostersche Tapijten. Vaste prtjaten. Toegang vrij* Het Panorama Jemsalem is dagelijks gecpeni ???????? mm ????????? ? tBINNENHUIS ! ROKIN120-AnSTERDAh MEUBELEN EN-HU15RAAD NAAR-ONTWE R PEN-VAN BEKENDE-AM BACHT5-EN 51ER-KUNSTENAARS MATIGE-PRUZEN-MEUBELEN VAN-EIGEN'WERKPLAATS COMPLETE WONING-IN RICHTINGEN. ??? ???? ? ????????mm???????*? AmSTERDAffl AARDEWERK EH TEGELS DIRIY5ÜTOEL D/M^> OP KOPER EM ZlMrS. EB°W?FELIX MERITIS" GEBEELDHOUWDE HE» n» J. V. E GBAAFÏ-lram Ouden Enffweg 18. EBEILMG ARNHEM ^, || TELEGRAM ADRES LITHO" l i AARDEWERK SSGomOEFH : UIT-DE-FABRIEK '. ZU D-HOLAND DEPOT-KALVERSTRAAT'W MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS f. l Ot t/l AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT. BLOEMGRACHT// DELFTSCHE5TRAAT6I BILTiTBAAT 30

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl