Historisch Archief 1877-1940
DE AM b T E U D A M W K R W P: K K B L A D VOOR NEDERLAND.
No. 1471
Sonne-Vanck, villa op de grens van Aardenhout en Bentvelt, vau den heer ZIMMERMAN.
iiiiiHrnrrHHiiiiiiffuiiiMiinuiMirrMiiiniiiiiiiiniiiiiiMiMniiiiiiMiNtiHiiiiiiiiMHiiiiiiintiHMiiiMiiiiiiiiiiiiiiinniMiiiiitiMiMMiniiMiiiiutniiMiiitiiii
Jacunes P. R. Galesloot.
Jacques P. B. Galesloot heeft l September 1.1.
zijne 50-jarige werkzaamheid in den tuin
bouw herdacht. Als bloemistleerling ishy te
Amsterdam aangevangen, en heeft zich vooral
bekwaamd in den Jardin Botanique te Brus
sel en de tuinbouwschool te Vilvoorde, en
door het reizen op z#n vak" in Frankrijk,
Oostenrijk, Bus] and en Polen.
Het reizen staakte hij, toen de bestuurders
der tuinbouwschool Linnaeus, in de Water
graafsmeer, hem de zorg voor de
boomkweekerij opdroegen.
Een gevestigden naam heeft hij zich
verDr, B. C.
Gel. 16 Febr. 1831 Gest. 29 Aug. 1905.
Dr. H. C. Rogge, eerst predikant bij de
Remonstrantsche Gemeente, later leeraar bij
het Middelbaar onderwijs, en weer later op
nieuw predikant, weer predikant af en toen
bibliothekaris en ten slotte Hoogleeraar in
de Geschiedenis aan de Universiteit te Am
sterdam. Van verschillende bestuurslichamen
heeft hij deel uitgemaakt. Zoo was hij be
stuur Ier en secretaris van het aardrijkskundig
genootschap, van de vereenising voor muziek
geschiedenis, enz., heeft zich als schrijver
vooral bekend gemaakt door de uitgave der
volgende werken: Casper Janszoon Coolhaes,
de voorlooper van Arminius; Brieven en
onuitgegeven stukken van Johanncs
Uytenbogaert; Johannes Uytenbogaert en [zijn
tijd; Bibliotheek Grotiana; Geschiedenis
der stedelijke boekerij van Amsterdam en
vertalingen - der werken van G. Ebers.
Voorts heeft hij met dr. J. G. R Acqoy
uitgegeven: Archief voor Nederlandsche
Kerkgeschiedenis, en met P. A. Tiele een
catalogus der handschriften, berustend op de
bibliotheek der Remonstrantsche Gerefor
meerde Gemeente te Rotterdam. Bovendien
heeft hij vele bijdragen geleverd in het tijd
schrift Oud-Holland. Schier op den dag van
zijn dood kwam bij Sythoff te Leiden van
de pers het laatste deel zijner herziene
uitworvendoor zijn vruchtboomkweekerij en zijne
jaarljjksche vrnchtententoonstelling. In 1878
benoemde de Nederlandsche Regeering hem
tot haren gedelegeerde op de groote inter
nationale tentoonstelling te Parijs, afdeeling
tuinbouw. Aan hem heeft de Nederland
sche Maatschappij voor Tuinbouw en Plant
kunde, gesticht 24 September 1872, het
ontstaan te danken. De werkzaamheid van
Galesloot is nog niet geëindigd. Thans staat
hij aan het hoofd van een uitgebreide zaak,
die ruim 9 H. A. kweekerij in cultuur heeft.
gave van Schotei's Oud-Hollandsch Huis
gezin" en '.Maatschappelijk leven.
Anpst Yon Saöer.
Eduard August von Saher herdenkt 6 Sept.
a.s. den dag, dat hij vóór 25 jaar aangesteld
werd tot conservator van het Museum van
kunstnijverheid, dat hem tevens verplichtte
voordrachten te houden, enz. en het toezicht
te voeren over de aan het museum verbon
den school voor kunstnijverheid. In 1899
werd hij aangesteld tot directeur van ge
noemd museum.
Saher heeft de leiding gehad eener expe
ditie naar Ned.-Indië, tot het opnemen en
afrormen van eenige Hindoe-monumenten
op Midden-Java, Zijne voornaamste werken
zijn : De versierende kunsten inNederlandsch
Ooft-Indië" en Benige Hindoe-monumenten
op Midden-Java".
Saher, te Breda in 1849 geboren, heeft
zijne opleiding genoten aan de Academie
voor schoone kunsten te Brussel en aan de
Polytechnische school te Zurich. Herhaal
delijk is hij internationaal jury-lid geweest
bij wereldtentoonstellingen.
Saher is Bidder in de Orde van
OranjeNassau, Bidder van het Legioen van eer en
Officier der Orde voor de Kroon van Italië.
Het nieuwe Hamburger teekenonderwijs, door
N. F. PERK, met voorrede van dr. J. H.
GUXXIXG \Y'/:., uitgave van H. ten Brink
te Meppel.
Het zij mij vergund de aandacht op dit
belangrijke werkje te vestigen, wijl het propa
ganda maakt voor een hervorming vasi het
teekenonderwijs.
Sedert 1885 heeft men nagegaan, wat het
onderwijs kan doen voor de aesthetische vor|
ming van het kind. De traditioneele methode
voor het teekenonderwijs, die in ons land nog
algemeen wordt gevolgd, verliest sinds dien
tijd in Amerika, Engeland en Duitschland
voortdurend terrein. Zij zoekt haar doel te
bereiken door het nateekenen van geometrische
en ornamentale vormen en heeft dus een
technisch karakter. Er is echter een nieuwe
methode in aantocht, die het teekenen op
paedagogische gronden wil beoefenen in
aansluiting met het Fröbelonderwys en de
naïve opvattingen van het kind.
Tot heden werd een zeker soort van teekenen
op voldoende wijze op de lagere scholen ge
leerd, namelijk dat, wat voor den
toekomstigen ambachtsman van belang is. Men be
steedde buitengewoon veel tijd aan de
beoefening van de rechte lijn en het vlakke
figuur, terwijl hét teekenen naar de natuur
soms in 't geheel niet aan de orde kwam.
Die methode was uiterst eenzijdig. Het
teekenen moet immers ook den schoonheidszin
ontwikkelen, het moet de bekwaamheid
aankweeken om ontvangen indrukken door
schetsen weer te geven. Het moet een soort
van taal worden voor het verduidelijken van
gedachten.
De hervormers van het teekenonderwijs
nu willen met de methode, die met het zorg
vuldig leeren trekken van de rechte lijn be
gint, breken. Deze toch doodt den lust voor
teekenen en die lust moet juist worden ge
wekt of aangewakkerd. Men vindt de beste
methode door na te gaan, hoe het kind han
delt, als het mag teekenen naar eigen keus
en op eigen wijs. Het begint dan juist met
datgene, waar onze methodes mee eindigen,
of liever waar zij meestal niet eens aan toe
komen, met het voorwerp en wel bij voor
keur met den mensch of wel met een ge
beurtenis, met schetsen. Dit streven van het
kind stelt het voor moeilijkheden, die het
uit eigen kracht niet overwinnen kan. Dan
moet het onderwijs het kind te hulp komen
door het te wijzen op de fouten in de
teekening en het te leeren, zichzelf allengs hooger
eischen te stellen. Zoo ontstaat een natuur
lijke opklimming van moeilijkheden en vindt
het kind telkens in de ontdekking en over
winning daarvan zijn natuurlijke belooning
en daarmede hpt verlangen om zich verder
te oefenen. Natuurlijk moet men aanvankelijk
met zeer onvolkomen resultaten tevreden
zijn. Alle teekeningen moeten luchtig en
vlug op het papier worden geworpen, want
eerst zoo krijgt men stuur over de hand.
Voorts moet de leerling van den aanvang af
natuurvoorwerpen, in de eerste plaats bla
deren en bloemen als voorbeeld hebben en
geeft men hem direct het penseel in de hand.
De Amerikaan Liberty Tadd heeft deze
denkbeelden het eerst luide verkondigd.
Onlangs is er te Amsterdam de aandacht op
gevestigd door eene Amerikaansche dame,
tnej. A. Hunter, die in tegenwoordigheid van
zeer veel schoolautoriteiten en onderwijzers
een voordracht en eenige teekenlessen volgens
de nieuwe methode heeft gegeven. In
Duitschland is die methode reeds ingevoerd
op de volksscholen van Pruissen. Een
Hamburgsch onderwijzer, de heer Schwartz, heeft
door zijn geschriften en door zijn voorbeeld
pp het verkrijgen van dit succes grooten
invloed uitgeoefend.
De heer N. F. Perk nu heeft zich met den
heer Schwartz in verbinding gesteld. Hij
heeft van hem alle gewenschte inlichtingen
verkregen en bovendien een compleet stel
teekeningen, die den Hamburgschen leergang
te aanschouwen geven. Het werkje van den
heer Perk, waarvan wij boven den titel
afschreven, was daarvan het gevolg. Ieder,
die in de zaak belang stelt, raden wij aan
dit werkje, dat met overtuiging is geschreven,
te lezen. H. DEELMAN.
BEEliDEH,
VASEN »% JABDINIÈRES
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM GRISAMTI,
ROKIN 95, fStiZZe tijdt),
AMSTERDAM.
Toegang
Js. VAN G1MKEL
?. .?,?£4 M^A I RS 'JL? ' -~?? "
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPER
WEBKEN IN OUD-HOLLANDSCHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
LARENSCHE KUNSTHANDEL
VILLA MAÏVE" BIJ DEN MOLEN LAREN (N.H.)
WlE HBT LAND VAN MAUVE" BEZOEKT, VERZTJIME NIET BEN BEZOEK TE BRENGEN AAN DB
TENTOONSTELLING VAN LABENSCHE KUKSTWEBKBN VAN : VAN BLAADEREN, VAN BEEVER,
CO BREMAN, BBOEDELET, BBIËT, DOOYEWAABD, GEBHABD, HABT NIBBBIQ,
HUGENHOLTZ, DE JONG, KEVER, LAGUNA, LANGEVELD, ANTON MAUVE Sr
MELIS, WALLY MOES, VAN DER VEN, V. D. WALL BAKE, WOLTEB ENZ. ENZ.
DB KUNSTZAAL is GBATIS TOKGANKELIJK, OOK ZONDAGS.
J. J. BIESING,
Kunsthandel.
'S-GRAVENHA.GE,
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
Laat Uwe woning inrichten
Nieuwe ontwerpen. Smaakvolle ensembles.
Zeer billijke noteering. Foto's en Prijscouranten en
Begrootingen gratis. Plaatsing door eigen personeel
onder volledige garantie. Vele attesten.
Panorama
Amsterdam,
Plantage
in de Kunstsnaal.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Vaste prtjaten. Toegang vrij*
Het Panorama Jemsalem is dagelijks gecpeni
???????? mm ?????????
?
tBINNENHUIS !
ROKIN120-AnSTERDAh
MEUBELEN
EN-HU15RAAD
NAAR-ONTWE R PEN-VAN
BEKENDE-AM BACHT5-EN
51ER-KUNSTENAARS
MATIGE-PRUZEN-MEUBELEN
VAN-EIGEN'WERKPLAATS
COMPLETE
WONING-IN
RICHTINGEN.
??? ????
?
????????mm???????*?
AmSTERDAffl
AARDEWERK
EH TEGELS
DIRIY5ÜTOEL
D/M^>
OP KOPER EM ZlMrS.
EB°W?FELIX MERITIS"
GEBEELDHOUWDE HE»
n» J. V. E GBAAFÏ-lram
Ouden Enffweg 18.
EBEILMG
ARNHEM
^, || TELEGRAM ADRES
LITHO"
l
i
AARDEWERK
SSGomOEFH
: UIT-DE-FABRIEK '.
ZU D-HOLAND
DEPOT-KALVERSTRAAT'W
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
f. l
Ot t/l
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT// DELFTSCHE5TRAAT6I BILTiTBAAT 30