Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1473
Opening- va.ii liet IParlemeiit, i*1
Drente.
Drente, |de minst dichtbevolkte pro
vincie van Nederland, doet zich voor een
deel op als in de schemering der middel
eeuwen. Reusachtig steenen
gedenkteeden geest verkeerd met het voor
geslacht. In deze natuur spreken de
stemmen van het verledene, van lang
verstorvene geslachten.
Wat Egypte voor Afrika, de boor
den van Tigris en Euphraat voor Azië,
Hunnebed te Emmen.
kenen aan vroegere geslachten en onge
repte natuur kenmerken het landschap.
Eeuwen is Drente, waar de oudere
bewoners van ons land niet het laatst
kwamen, in afzondering gebleven. Veel
van het oude, niet de Hunnebedden alleen,
is daarom bewaard gebleven in den staat
van voor honderden jaren. Het land
schap ^verschilt J grootelijks van dat der
Griekenland voor Europa zijn," heeft
wijlen de oudheidkundige dr. W. Pleyte
eens gezegd, is Drente voor Neder
land : het oudst bewoonde, het eerst be
schaafde, het uitgeleefde gewest."
Drente is voor de oude geschiedenis
een zeer merkwaardige provincie, niet
het minst het deel, waar zich de zandige
hoogten van den Hondsrug bevinden.
Daar waren de eerste be
woonde plekjes van het
gansche land. Daar vindt
zaamd, toen deze plaatsen, allen aan het
spoorwegnet verbonden werden. De
menschen leefden en leven in die eenzame
oorden, in den grootsten eenvoud, en
schier zonder kennis van de buitenwereld
als voor eeuwen; de schaapherder, al
breiend loopende achter zijne kudde,
bleef er de natuurfilosoof, en had er het
meeste inzicht in het hemelsche en
aardsche. Gehuchten liggen er ver van
elkander verwijderd; de bewoners van
ieder gehucht vormen n groot gezin,
en leven een sterk familieleven. Bij
trouwen, geboorte en begraven zijn in
deze gehuchten overoude gebruiken lang
in zwang gebleven.
Weldra zal het anders worden, en
geheel Drente in het voor- en nadeel
der gelijkvormigheid deelen. De ge
huchten worden door stoomtrams ver
bonden met de steden, aangesloten aan
het groote spoorwegnet. De eerste aan
sluiting bracht:
DeDedemsvaartscheStoomtramwegmaatschappij.
Zij verbond Klazienaveen, Erica,
NieuwAmsterdam, Amsterdamsche veld, Daler
veen met Coevorden en vele andere
plaatsen tusschen Coevorden en
Dedems vaart.
De Eerste Drentsche
StoomtramwegMaatschappij, vóór een paar jaar, onder
de gunstigste voorteekenen geopend,
verbond plaatsen, juist om de groote
vereenzaming, de oudheid en het zeer
bizondcre natuurschoon door wandelaar
en fietsrijder voor buitengewone tochten
uitverkoren, met elkander.
De Eerste Drentsche Stoomtram
ver(fedeelte van het 21 April 1900 opgegraven houten
voetpad te Emmer-Compascuum.
Gevel van 1631, in de Friesche straat te Koevorden.
andere provinciën. Het is, als men het
zoo noemen mag, meer een oer-land
schap ; de beschavende (?) hand van den
mensch is er op vele plaatsen nog wer
keloos gebleven; het grootsche schoon
en het schoone grootsche zijn er behou
den. Hier een dichter als W. J.
Hofdijk, de Kennemerbard, meer dan in
men de overblijfselen uit
den voortijd, de
reuzengraven der allereerste be
woners, daar worden nog
dagelijks voorwerpen opge
graven, die spreken van
het leven der oude volken.
Menige oude boerenwoning
van thans is nog dezelfde
als de hunne placht te zijn.
Nu het type dreigt te ver
dwijnen is ze het voorwerp
der studie van geleerden geworden als van
den Utrechtschen Hoogleeraar Gallée.
Nog leven in Drente vele oude ge
bruiken voort, doch voor hoelang ? Drente
komt uit de afzondering. Al het land ge
legen tusschen Zuid-Laren, Assen, Stads
kanaal, Hoogeveen, Meppel, Zwolle (Ov.),
Ommen en Coevorden bleef nog
vereenOud- Boerenhuis te Kes.
bindt Hoogeveen met Nieuw-Amsterdam
en de volgende plaatsen tusschen beide
stations: Hollandsche veld,
Nieuweroord, Zwinderen,
Oosterhesselen en Sleen.
Schoon en hoogstbelangrijk
zijn deze plaatsen. Niet
minder de geheele omge
ving van Hoogeveen, waar
men tot nog voor kort ge
leden aardwoningen [had.
Een bezoek aan de venen
loont de moeite. Opmerking
verdient, dat thans, zoodra
een streek uitgeveend is,
de grond niet waardeloos
blijft. Groningsche boeren
komen en weten den
uitgeveenden grond, dank zij
ook de kunstmest, tot vrucht
baar bouwland te maken. De Drentsche
boer verstaat tot heden die kunst niet,
of minder.
Een groote verbetering in het verkeer,
het ophouden der vereenzaming in het
Noord-Oosten van Drente brengt de
Noord-Ooxter Lokaalspoor" wier zwarte
rookpluimen van hare locomotieven er
over de stille esschen drijven; de een
zame heidegronden dreunen er onder het
gewicht der zware wagens. Zij verbinden
de merkwaardigste deelen van ons vader
land, waar op korten afstand de kalme
buurtschappen met al haar tradities ge
vonden worden, naast de drukke veen
koloniën, waar het menschelijk vernuft
de zware werkzaamheden verlicht.
Een tocht door Drente, van Hooge
veen naar Nieuw-Amsterdam met de
Eerste DrentscJie Stoomtrammaatschappij
of met de Noord-Ooster-Lokaalspoorvzm
Assen naar Stadskanaal en Coevorden is,
vooral in den herfst, het natuurschoon
Drentsch Boerenhuis te Emmen.
is er dan op het indrukwekkendst
aan te bevelen.
Wie van de Noord-Ooster-Lokaalspoor
gebruik maakt, vindt al wat hij weten
wil in de Geïllustreerde Gids voor Drente,
saamgesteld door G. en R. H. Herwig,
Het begint te dagen voor Drenthe.
Nieuwe plannen tot verbinding van ver
eenzaamde plaatsen met het algemeen
verkeer zijn juist dezer dagen tot rijpheid
gekomen. Het uitnemende beheer en de
zeer goede uitkomsten der Eerste Drentsche
Gedeelte van den z. g. Valtherbrug, opgegraven in 18'J;?.
uitgegeven door de Prov. Drentsche en
Asser Courant-drukkerij te Assen. Van
de vele afbeeldingen, die den inhoud
toelichten, zijn hier enkele in den tekst
opgenomen.
Stoomtrammaatschappij, door cijfers ge
staafd, zullen er waarschijnlijk toe leiden,
dat dan deze maatschappij de uitvoering
der voorbereidende werken en de
Explotatie wordt opgedragen.
Het groote Hunnebed te Borger, van voren gezien.
lliiiiiiimmiiii
UIT DE NATUUR.
CXXVIIJ. Van het randje van den Harz.
Xu moet ik u, zooals ik beloofd heb,
heelernaal buiten die zwammen om, nog iets ver
tellen van onze Harzreis van dit jaar. Ik
was van plan het relaas nog een paar weken
uit te stellen, en eerst een beroemde Harzreise,
waarvan ik mij alleen den titel herinner,
nog eens te lezen en tevens een paar werken,
waarvan ik de auteurs al expresselijk daartoe
had opgeteekend. Maar dan was er ook stellig
van dit schrijven nooit iets gekomen ; want
tegen die lui kun je toch niet op; en 't is
een kriebelig gevoel aan iets bezig te zijn,
dat je pas zoo veel beter hebt zien afmaken.
's Morgens zeven uur gingen we van huis
en 's avonds, nog lang voor donker, stapten
we in Kreiensen over in het lokaaltje naar
Seesen im Harz.
Waarom we juist Seesen uitgekozen heb
ben als poort om den Harz binnen te tre
den ? Wel was dat bloot toeval. Om de reis te
breken zijn we in Bentheirn uitgestapt. Wij
gingen ons een kwartiertje vertreden, en daar
heeft ons het vreemd-mooie stokoude bosch
over het station, met zijn groote grillige
halfvermolmde hagebeuken, zijn macht van
boschbloemen, zijn sprookjesachtigen rijkdom aan
kleurige paddestoelen en fijne mossen een
paar uur geboeid gehouden, zoodat we den
volgenden trein misten. Daar ga ik later
stellig nog weer eens heen.
Ook moesten we en passant natuurlijk de
Porta zien, in Hannover een tochtje doen en
daar meteen wat eten; dat alles kostte meer tijd
dan wij berekend hadden, zoodat wij dien
avond Nordhausen niet meer konden halen
en het niet verder brachten dan Seesen. Toen
zijn we maar kalmpjes den Harz van 't westen
binnen gegaan in plaats van het zuiden zooals
het reisplan was.
Dat gebeurt me nu altijd. Of ik bereik
heelemaal het einddoel van een voetreis niet,
of ik kom er van een anderen kant dan beoogd
of afgesproken was. Meestal is het een mooi
begroeide beekoever of een veelbelovend