Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1481
I E IR TD S
-A.-3VC E JD
3L, JE.
Keerzijde. Voorzijde.
Pieter Pander te Rome heeft het modelévoor deze medaille geboetseerd, tijdens hij. onlanus, in ons land toefde. Zij is vereerd aan den heer Wierdsma.
President-Directeur van de Holland-Arnerika lijn te Rotterdam, door hoofdambtenaren, ambtenaren, gezagvoerders en olliciere.ii 'lier stooaivaartlijn, ter
blijvende herinnering aan zijn 25 jarig jubileum.
Deze medaille, voor ons land, van bij zondere grootte, 100 m.M , is vervaardigd op de Koninklijke Utrecbtscbe fabriek van C. J. Begeer.
Medailleerkunst.
Binnen twee maanden tijds zijn drie
nieuwe medailles geslagen : de
Wicrdsrnamedaille, de Lisboa-medaille en de
Koloniaal-Museum-medaille, terwijl van de
Tilanus-medaille door uitreiking aan pro
fessor Bolk het bestaan opnieuw in her
innering werd gebracht.
De Wierdsnut-medaille, uitgereikt aan
den heer Wierdsma, ter gelegenheid van
zijn 25-jarige werkzaamheid in dienst der
Holland-Amerika-lijn, is buitengewoon
groot, 100 millimeter, en van bijzondere
kunstwaarde.
De Lisboa-medaille is geslagen ter heri
nnering aan het 30-jarig bestaan van het
aardrijkskundig genootschap te Lissabon.
Vereerders en correspondenten in Neder
land, leden van het aardrij kskundi g genoot
schap te Lissabon, hadden zich vereenigd
tot een comité, ten einde van hunne belang
stelling in dezen gedenkdag blijk te geven,
onder eere-voorzitterschap van graaf de
Selir, minister van Portugal te 's
Gravenhage en onder voorzitterschap van Joh.
Storn te Haarlem.
Van de Lisboa-medaille zijn, 10 Nov. IL,
drie exemplaren, in goud, zilver en brons
LISBOA-MEDAILLE.
Stempels en medailles zoowel als het geheele
ontwerp, door C. .T. Begeer te Utrecht.
Voorzijde.
Zeilschip uit den tijd van Fasco de
Gama; er onder: het Portugeesche wapen,
gedekt door de koningskroon; verrekijker;
opengeslagen landkaart ; wereldbol, enz. ;
verzinlijken de ontdekkingsreizen der
Portugeezen.
Keerzijde.
Het randschrift, in het Holland-ch, ver
meldt de opdracht. Aardbol, dierenriem en
lauwertak zijn zinnebeelden. De dara, 10 Nov.
]Sr,ïen 'iti Nov. l'.Hin, vermelden den tijd i
van oprichting en van het O-jarig bestaan
van bet Aardrijkskundig Genootschap te
Lissabon : Sociedade de (leographia de Lisboa.
aan den eero-president v:ni het genoot
schap, in casu aan koningCarlos van
Portugal,overliiindigd,terwijlat)iihetdirectoriinn
van het genootschap zilveren exemplaren
gezonden werden. Bij het geschenk aan
/. M. den Koning v ui I'ortuiral isirovooird
een album van geciseleerd leder, door
«T. Merckelbach, hof'ciselour te l'trecht.
Dit album bevat de namen der leden van
het comitéen de deelnemers. De
ealligraphie der opdracht is vervaardigd in
de ateliers van (Irevenstuk.
De nieuwe medaille van het Koloniaal
Museum te Haarlem heeft veel hoofd
brekens gekost. De museum-commissie
is twee jaar doende geweest, aleer /ij ein
delijk hare goedkeuring aan een ontwerp
kon hechten. De moeilijkheid: een ontwerp
voor een medaille te scheppen, met
sierlijke en wel overwogen groepeering,
bleek opnieuw.
Het ontwerp-Kamp werd goedgekeurd,
nadat een bevoegd beoordeelaar te 's
Gravenhage had verklaard : Tot dusver heb
ik mij verzet tegen de ons voorgelegde
symbolische voorstellingen, aan het
Boeddisme ontleend, omdat ze leelijk waren
en de symboliek gezocht, of geheel zonder
zin. Hier daarentegen hebben wij eene
fraaie voorstelling met duidelijke en
passende beteekenis. De mannen op den
voorgrond verzinlijken, in den ruwsten
zin des woords de winning der producten
van den grond. Biddend zien zij op naar
Boeddha, den wijze", den drager bij uit
nemendheid van wijsheid, wetenschapen
kennis, want daarvan verwachten zij het
licht der toekomst de rijzende zon ,
dat hen in hun streven helpen, steunen
en leiden moet. Ik weet niet of de teeken
aar dit alles bedoeld heeft, maar ik zie
het er in, en ik vind het mooi en passend
vo >r ons Koloniaal Museum."
De medaille van het Koloniaal-Museum
is bestemd voor de bekroning der
Koloniale-prijsvragen, die telken jare door
het Museum worden uitgeschreven.
Weldra zal de uitreiking in goud.
verguld-zilver, zilver en brons plaats
hebben voor de beantwoording der
Sirihprijsvraag in 1904. De uitreiking is
vertraagd door de moeilijkheid een goed
ontwerp te kunnen bekronen.
De Tilanus-medaille wordt door liet
Genootschap ter bevordering der Natuur-,
Genees- en Heelkunde", te Amsterdam,
uitgereikt om de vijf jaren, aan den
Nederlandschen schrijver op het gebied
der heelkunde in haren meest uitgebreiden
omvang, die daarvoor naar het oordeel
van het Genootschap het meest in aan
merking komt en die hoogstens gedurende
14 jaren den titel van Arts of Doctor
draagt, te rekenen van den datum van
den eerstverkregen titel.
De gouden Tilanus-medaille werd
ditmaal, Woensdag 8 November 1.1., aan
dr. L. Bolk, Hoogleeraar in de genees
kunde aan de Universiteit te Amsterdam.
uitgereikt door Professor Rotgans na
de uiteenzetting van Professor Bolk's
buitengewone verdienste ton opzichte der
medische wetenschap.
* *
Hoe wordt een medaille gemaakt?
Met deze vraag richtte ik mij tot den
heer (J. ?). Bezeer, medailleur te l'trecht,
den maker der \Yierdsma-medaille, der
medaille, den koning van Portugal, iristor.
li) November, aangeboden bij hetoO-jarig
bestaan van het Aardrijkskundig Genoot
schap aldaar, der medaille van het Kolo
niaal Museum te Haarlem, enz.
Uit de inlichtingen, verstrekt door den
heer C. .1. Begeer, die van 1M4 -1N7
werkzaam was aan 's Kijks Munt te
Utrecht, eerst als leerling en daarna als
hulp-stempelsiiijdor. blijkt hoeveel er
«rebeuron moet. aleer een medaille ge
reed is.
Kr zijn twee verschillende wijzen van
werken :
1. Medailles, welke gemaakt worden
op stempels, welke direct gegraveerd
worden, en
II. Medailles, waarvan de stempels
naar een model «remaakt zij a.
Over de eerste methode valt \\einig
te zeugen. Bij medailles met een
oenvoudiiren krans, inscriptie ot' wapens wor
den do stempels, na in profiel «redraaid
te zijn, direct <;e<rraveerd. daarna irohard.
om Lceschikt te zijn voor de
modaillofabricairo.
\Vnrdt evenwel op eene medaille eene
voorstelling met figuren of een portret
verhuurd, dan is diroct-irravooren. hoewel
niet ondoenlijk, toch hoogst moeilijk.
Bij de tweede wijze van werken, na
melijk het maken van do stempels naar
een model, doorloopt het werk de vol
gende phasen :
a. Het teekenen van het ontwerp, of
het maken van de photo van den per
soon, die afgebeeld moet worden,
b. Het modelleeron.
r. Het gieten in metaal voor de reduc
tie-machine.
</. De reductie zelve.
f. Het retoucheeren.
f. Het harden.
ij. Het indrukken en proh'eidraaien van
den dienststempel.
li. Het slaan der medaille.
i. Het opbrengen van de patine.
Dus in het geheel : negen phasen van
bewerking.
Vooraf zij opgemerkt, dat het resultaat
slechts goed kan zijn, wanneer allen, die
aan de vervaardiging der medaille mede
werken, dit niet geheele toewijding doen.
Het maken van een medaille is als een
ketting, waar geen schakel aan ontbreken
mag, of minder hecht van kan zijn.
Voor het teekenen van een ontwerp,
hetgeen bij voorkeur door den modelleur
zelven gebeurt, doch ook dikwerf door
anderen gedaan wordt, is eene groote
kennis van symboliek, heraldiek, plan
tenkunde, ja, ik zou haast zeggen, eene
uitgebreide algemeeno kennis noodig.
Hoe meer naar de natuur gewerkt wordt,
hoe beter het ontwerp uit zal vallen.
Is eenmaal het ontwerp gereed, dan
begint het werk van den modelleur,
die naar het ontwerp in was, of bij por
tretten gewoonlijk in plasteline model
leert. De diameter van het model is
meestal 25 a 30 centimeter. De verhou
ding van het model tot de te maken
medaille is van f> tot 1.
Op het model wordt vervolgens ge
maakt een vorm van gips en in dezen
vorm worden de letters gesneden.
In vroegere jaren deed men zulks niet,
toen werd alleen het beeld gemaakt, en
later, in den dienststempel, werden de
letters met ponsen ingeklopt. I let spreekt
van zelf, dat, waar de kunstenaar het
karakter van de letters in de omgeving
van zijn beeld kan maken, dit een veel
beter geheel vormt.
Het gebeurt ook wel, dat de letters
iu de stempels irogravoerd worden ; edoch
i deze methode is om de mindere zuiver
heid niet te verkiezen.
Is de holle gipsen vorm gereed, dan
.... ' .
wordt hierin een opwaartsche vorm
geiroton. Hiertoe wordt de vorm ooniiren
tijd in water gelegd, totdat de vorm
vol| komen gedrenkt is. liet op deze wijze
; «remaakto opwaartsche beeld, voorzien
\ van inscriptie;, is na geretoucheerd te
zijn. voor verdere bewerking gereed.
i Ik moet no«r opmerken. vervolgde
de heer Begeer -- (lat voor liet maken
van een sroed portret een zeer juiste
profiel-fotoirratie noodzakelijk is. l h>t
is wenschelijk, dat de modelleur zelve
zijne opname doet. daar er slechts woiniir
foioir raten zijn. die een juist profiel
i stellen, moenoii'lo dat het er niet op
aankomt of een hoofd wel precies recht
staat, of die het mooier \iuden, als
; van hof tweede ooi: ook noir iets te zien
komt. Di' photo. waarnaar irewerkt wordt.
ma:r absoluut met geretoucheerd worden
en zelfs dan is het poseeren van den
gefotografeerde niet allén hooirst
wonscholijk, maar zelfs noodzakelijk. Ik
heririal hoc moer natuur, hoe mooier werk.
'Thans komen we aan de derde phase :
het «rieten.
Hiertoe neemt men het irip-en model
en drenkt dit met eene oplossing van
schellak m spiritus. Moestal neemt men
hiervoor de bruine schellak.
liet gieten ireschiedt in bronzen ramen
en Brussel's aarde. Deze ramen passen
met pennen /,oo nauwsluitend mogelijk
in elkaar.
liet model wordt ireh'inj op een houten
plank en daaronder zooveel zand i_re*>to|>t.
dat de loud j/i'lijk komt met dot!
ho\enrand van bet eene raam. Nadat rondom
met zand alles vastgestampt is, wordt
het andere raam er opgelegd. Ten einde
te voorkomen, dat hot zand der beide
ramen aan elkaar kleeft, wordt het model
bestrooid met een poeder van fijne houts
kool. Hierop komt eerst fijne gezeefde
aarde, dan grovere aarde en ten slotte
wordt alles Hink vast aancengostampt.
Wanneer na deze bewerking het tweede
raam afgenomen wordt, staat het model
in 'net zand afgebeeld. Met een derde
raam wordt deze bewerking herhaald.
Met raam nummer n wordt een
zandvorm gemaakt in raam nummer 2, waar
door men een opwaartsch beeld in zand
verkrijgt. Legt men deze beide ramen
op elkaar, dan is het duidelijk dat ze
volkomen in elkaar passen, en er dus
geen metaal tusschen kan. Wat wordt
daarom gedaan '<? Van den opwaartschen
zandvorm wordt een laag /and afge
sneden en wel juist zooveel als men liet
te maken bronzen afgietsel dik wil heb
ben. Do beide ramen passen dus nog
altijd volkomen op elkaar; doch allén
daar, waar het holle en liet opwaartsche
model op elkaar zouden komen, is door
het afsnijden van het laagje zand, een
ruimte ontstaan. De reden waarom drie
ramen gemaakt zijn, dus twee holle
vormen, is, omdat door het maken van
het opwaartsche zandmodel, de vorm te
veel van zijne scherpte verloren heeft
om daarin metaal te gieten.
De ramen welke gebruikt worden zijn
langwerpig vierkant en hebben aan hunne
korte zijde drie openingen : de middelste,
tevens de grootste, dient om het metaal
in te gieten; de beide kleinere openingen
om de lucht te laten ontsnappen. Leidende
naar deze openingen, worden in het zand
gootjes gesneden, ledere vormer heeft
hiervoor zijn eigen methode. De vormen
worden daarna in droogkasten langzaam
gedroogd, om het water, dat in het zand
is, te laten ontsnappen, daar de minste
aanwezigheid van vocht aanleiding tot
scheuren zou «reven. Vervolgens worden
de vormen gerookt, hetgeen gebeurt door
den walm van brandende hars tegen de
vormen te laten spelen. Als op deze
wijze de vormen bewerkt zijn, worden
. ze op elkaar srezet. vastgeschroefd, en het
gesmolten metaal erin «jegoten. Sommigen
l irobruiken daarvoor brons, anderen ijzer.
< Ik heb ook in een atelier te l'arijs
<ralvanoplastieke afdrukken irezien. Xooals
terecht iedere medaille een voor- en een
tegenzijde heeft, zoo hebben ook de
vorschillende methoden hun voor- en hun
nadeel. Ik ireof de voorkeur aan brons.
i omdat dit metaal het beste geciseleerd
l kan worden.
Thans komt de beurt aan de
reduceermachine: eene machine, welke in den
laatsten tijd hare volmaking nabij
gakomen is. Voor vijftig jaar was deze
machine, die thans algemeen verbreid is,
bijna niet bekend en waren er slechts
enkelen, welke zulk eene machine in hun
bezit hadden. Er zijn verschillende soorten.
De eerste machines werden met den
voet getrapt en menig dagje heb ik aan
's Rijks Munt mij met deze voetbeweging
beziggehouden, een alles behalve benij
denswaardige arbeid! Het hoofdbeginsel
bij al deze machines berust daarop, dat
het model en de te graveeren, of juister,
de te boren stempel even snel rond
draaien. Verder op een hefboom, die een
horizontale en een verticale beweging
maken kan. Bij de eerste machines werd
gebruik gemaakt van een beitel, terwijl
thans bij alle methoden een boor in ge
bruik is. De voornaamste methoden zijn
van Janvier te Parijs, van Ledru te
Parijs en van de Klectrogravure te
Leipzig. Volgens mijne meening is de beste.
maar ook de duurste methode, die van
Janvier te Parijs.
'Twee machines van deze firma zijn in
mijne ateliers in werking;. Deze machine
heeft een zwaren stalen hefboom, waaraan
TILANUS-MEDAILLE.
l'itvoering van A. Bonebakker &. Zoon.
Voorzijde.
Beeltenis van Prof. C. B. TILANUK,
geb. 1796 gest. f883.
keerzijde.
Naam van den bekroonde, Prof. L. BOLK,
en datum van uitreiking met
randversiering.
rechts een vast punt en links een dubbel
draaipunt. Het vaste punt, dat zich van
j het middenpunt van het model verticaal
j naar beneden beweegt, raakt alle punten
| van bet model aan, niet door zich zelve te
bewegen, maar door alle punten van het
model onder zich door te laten gaan.
Dus liet model draait rond, de punt gaat
verticaal naar beneden, waardoor een
spiraal gevormd wordt. De hef boom, die
j door een contragewicht in balans
gehou[ den wordt, volgt alle hoogten en laagten
j van het relief, daar er geen kracht
noodig is om den hefboom weg te duwen of
in te laten vallen,
()p een vooraf berekenden afstand van
| het vaste punt is deze boor aangebracht,
> die met een snelheid van circa 2000
toeren in de minuut loopt, /e draa.it zóó
snel, dat 'net den schijn heeft, alsof zo
stilstaat. Als het werk begint, staat do
hefboom horizontaal, en staan heide, de
boor, zoowel als het vaste punt, precies
in het midden van den stempel en van
het model. De boor wordt door eeti zich
i automatisch bewegende
schroef-zondereind naar beneden Betrokken, zoodat als
het vaste punt aan den buitcncirkel
uekomen is. de boor den stempel gedraaid
heeft. Het is niet goed doenlijk om een
MEDAILLE VAN HET KOLONIAAL MUSEUM TE HAARLEM.
Ontworpen en geboetseerd door .1. P>. Kamp te Haarlem;
in met;:al uitgevoerd door <'. .1. Begeer te l'treelit.
?Pf\
^fP) ;,u-,1.'.'
«W' < '!->\
ff§- ^
//tAv^Y ' '\
%J^H ,',M
x i\;
-V»/'
L', saande op het
van bamboe-motief.
uk van hel .Museum:
en."
SJVM
Keerzijde.
] >(. cirkel vormi ie ruimte bovenaan, is
bestemd voor den naam van den bekroonde.
)),. vergier; n s stelt voor : b 'oei en de en v nicht
diaken ie twijgen van eeni<:e koloniale <;e was
sen. nl. koffie, thee. kina. kruidnairel,
mu^kaatnoot en peper. Onderaan in het midden:
het wapen van Nederland tusschen de wapens
van N'ederlandsch oost- en West-Indiü.