Historisch Archief 1877-1940
No. 1483
D K A M S T E R D A M M K R W K E K B L A D VÓÓR NEDERLAND.
Marine d Arjfent
lllillllllllllli l iiiiiiiiiiiiiiiil i iiiiimimi rum
Er is herhaaldelijk en met zekeren ophef
in tijdschriften gesproken over zoogenaamde
kunst-fotografieën naar gegraveerde en geëtste
prenten, die hierin een verschil maken met
gewone fotografieën dat zij, behalve de exacte
wedergave van de voorstelling op zich-zelf
(de gewone fotografieën doen dit evenzeer)
ook nog de nabootsing van het eigenaardig
<sachet der gravure, op bedriegeljjke wijze,
bedoelen. Een streven, alleen te verklaren
uit de begeerte om het echte door een surro
gaat te vervangen, maar dat met wei-begre
pen kunst-ontwikkeling niets te maken heeft.
Onlangs las ik een door den heer Wierink,
in het Maandblad voor teekenonderwijs, ge
schreven warme aanbeveling van dit werk,
?dat, volgens den heer W. niet van de
origineelen te onderscheiden is." 1)
Deze zienswijze van een bekwaam man
bevreemdde m\j voornamelijk hierdoor, dat
zijn meening niet dadelijk gevolgd werd
door een nog warmer aanbeveling, betreffende
«en afdoende bescherming van grafische
kunstwerken.
Het maakt den indruk alsof de schoone wer
ken van vroegere graveurs, door de ijverige
bemoeiingen "van fotografen, nu eindelijk
ergens uit een vergeten hoek worden gehaald.
Terwijl toch de uitgebreidste verzamelingen
van echte stukken, die men kan verlangen,
in prentenkabinetten, welgeordend en ver
zorgd, kosteloos voor ieder dagelijks te zien
zijn. Wat mag dan toch de reden zijn dat
met zooveel onderscheiding over deze foto's
gesproken wordt?
Is het die uiterlijke tooi, de nagemaakte
kleur van oud papier en verbleekte druk
inkt, die den werkelijken liefhebber alleen
wrevelig kan maken als het meest-geraffi
neerde in de namaak, waardoor toch nimmer
leven zal worden gegeven aan wat dood
geboren werd?
En al ware het uiterlijk der echte werken
nóg bedriegelijker nagebootst, bijv. door ook
het relief der lijnen in het papier te doen
na-drukken, een verlangen om echt door
valsch te willen vervangen, is altijd verkeerd.
Deze praktijken zijn onverdedigbaar en
moesten worden voorkomen. Zij zijn over
bodig, van geen nut, omdat zy niets nieuws
brengen; een schooner of doeltreffender uit
drukking der prentkanst-technieken beoogen
zij niet. Zij zijn foutief omdat de verme
nigvuldiging een der voornaamste factoren
in het werk van den grafischen kunstenaar
zelf en waarin juist de oorsprong ligt van
dezen kunstvorm tot een afzonderlijk be
drijf wordt gemaakt buiten kunst en kunste
naar om.
Zoodra de opzet gericht zal zijn op le
vende kunstenaars als een niet minder ge
makkelijke prooi en wie belet dit zal
het onrechtmatige hiervan, ook voor leeken,
duidelijk uitkomen. Op het oogenblik name
lijk dat de arbeid van vele maanden en dik,
wijls van jaren, zoover gereed is gekomen,
om, met behulp van de pers door den kun
stenaar, of onder zijn leiding, te worden ver
menigvuldigd de leden toch waarom het
geduldig uitgraven van een weerbarstig materiaal
ondernomen werd kan een industrieel uit
zijn hoek komen schieten om, langs
fotografischen weg, bij honderdtallen, een surrogaat te
leveren (tegen verminderden prijs natuurlij k 2).
Deze industrieel, zich door niets gestuit
ziende integendeel! beproeft een kans
om het hecht verband in de werkzaamheid
van kunstenaars te verkrachten, hun energie
te verlammen. Erger dan in de bekende
historie van kat, aap en kastanjes, loopen zij
gevaar, weerloos te staan tegenover de
naaperyen van ondernemers.
Ook de fotograaf moet aanspraak kunnen
maken op bescherming zijner voortbrengselen
«n van wat hij, als fonds voor zijn onderne
ming, zoeken moge. Niets belet hem om,
op z$n wijze, met zijn werktuigen, de natuur
in beeld te brengen. Maar hy' vergrijpe zich
niet aan het voortbrengsel, dat tot in zijn
innigst wezen het eigendom blijft van den
maker, zyn persoon vertegenwoordigt, zijn
merkteeken draagt; want hierin ligt het
eigenlykste wat gezocht wordt en deze in
dustrie verlokkend maakt.
De welwillendheid der Directies van Pren
tenkabinetten wordt klaarblijkelijk verkeerd
begrepen en misbruikt tot de uitoefening
van een overbodig geschacher; en dit
zoo smakelijk bereide surrogaat bedreigt,
als de langzame infiltratie van een gif, den
groei van die zuivere kunst-technieken, waar
van een deugdelijke ontwikkeling door ge
noemde Instellingen eigenlijk wordt bedoeld;
waarvoor zij o.a. in het leven werden ge
roepen. En dat ten gerieve van hen die zich
iiiiiiiimiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiuimiiiiimiiiiiiiiimiiiiiM
verbeelden te moeten voldoen aan misplaatste
verlangens en aan een zeker snobisme.
Het fotografeeren van kunstwerken, on
schadelijk, en dikwijls nuttig, waar het be
treft een unicum (schilderijen, teekeningen) is
in dit geval een bezigheid van minder onschul
digen aard. Want wél kennelijk wordt hier
bedoeld de verspreiding in alle richtingen van
een product, ontleend aan arbeid waarbij de
maker- zelf slechts goede vermenigvuldiging be
trachtte n.l. de afdrukken der metalen plaat.
Het is de sobere uitdrukking van den grafi
schen kunstenaar de met zwart op wit ge
zette lijn die eenig uiterlijk bereiken langs
fotografischen weg gemakkelijk maakt. By foto
grafische opnamen van een meer-samengesteld
werkmiddel, het overbrengen van schilderijen
tot mechanisch-gekleurde prenten, blijft het
resultaat, ook in het uiterlijke der proeve,
ondanks de zorgvuldigste behandeling, ver
beneden elk peil; en het is zeker een vreemd
soortig geval, nu men zich gereedmaakt om
het Volk, als een bizondere versnapering,
dit fabrikaat (in vergulde omlijsting) voor te
zetten. Zonderling vooral ook, omdat het
betreft de nagedachtenis van een man die
zich vóór alles, zoozér afkeerig toonde van
het levenlooze en onechte.
Wanneer de rechten'van vroegere meesters
schijnbaar niet worden aangerand, de ons
nagelaten eerbare werken moesten, uit een
gevoel van respect, tegen zulke ondernemingen
beveiligd blijven. Dit is, dunkt my, een
hoofdgedachte bij het inrichten van kostbare
verzamelingen.
Hetzij dan dat deze namaak, in de oogen
van enkelen, niet van de origineelen te onder
scheiden is men wil er zelfs op gaan
zweren het staat vast dat de industrieel
zich eigenmachtig inlaat met
kunstaangelegenheden, waarin hij tot eenige handeling
op eigen houtje, onbevoegd is.
Natuurlijk zal Meester Lucas zich niet ge
griefd kunnen voelen, als de zoo teedere
zorgen voor zijn werk, thans door den leek,
op zijn manier, worden overgenomen 3).
Maar nu deze productie, blijkens veler ver
keerde meening, als de ware bedoeling onzer
graveurs gaat gelden, en aldus geïntroduceerd,
zich prorapt zal uitbreiden, is het tijd om op
het ongepaste ervan te wijzen.
Het is den fotograaf volstrekt niet geoor
loofd om prenten verzamelingen of ander werk
van grafische kunstenaars te exploiteeren.
A m s t., 19 Nov. 1905.
P. DüPONT.
1) Waarschijnlijk in navolging van soortge
lijke aanbevelingen (ook De Kroniek plaatste
iets in dien geest, eenige jaren geleden)
heeft de heer J. W. N. in het laatste nummer
van dit weekblad, zijn bewondering en waar
deering" uitgesproken voor wat hij leukweg
exquise kunst" gelieft te noemen; van een
aankondiging kan geen sprake zijn en van
reclame evenmin, zooals de heer J. W.N. het
uitdrukkelijk verklaart.
Het is merkwaardig om, na deze lofrede
op fotografenbezigheden, ook nog het slot te
lezen van zijn artikel over Arti", dus over
zelf-arbeidende kunstenaars, die de heer .T.
W. N. gaarne vanuit de gebruikelijke hoogte,
toespreekt (ik heb nooit recht begrepen op
welke gronden). Het wemelt van
middelmatigheden, die met meer of minder geluk een
eenmaal aangenomen maniertje volgen of op
brutale wijze leentjebuur spelen bij hen, die
over meer dan zij te beschikken hadden. Het
al of niet geslaagde in deze proeven der
naastige inzenders is meer een
commercieeldan een kunstbelang en kan dus verder on
besproken blij ven" (Amsterdammer van 12 Nov.
1905). Ik dacht zoo dat het middelmatige
werk van zelf-arbeidende menschen altijd nog
belangrijker is dan het bekwaam ontwikkelen
van fotografische opnamen.
2) De prijzen die J. W. N. opgeeft zijn,
voor lichtdrukken, nogal hoog te noemen.
3) Is een zijner gravuren niet geslaagd,
dan maakte hij een andere en betere; komen er
onzuivere afdrukken te voorschijn, hij ver
nietigt ze. Geen stuk mag met zijne
naamteekening de wereld in, of het moet de vol
maaktheid nabij komen die het in zijn ver
mogen is er aan mede te deelen".
(Busken Huet over Lucas van Leiden).
Op zy'n drucken was hy soo heel sinlijck
en nouw siende, dat hij gheen Printen noyt
heeft laeten uytgaen, daer eenigh minste
gebreck of vlecxken aen was. lek hebbe oock
verstaen dat tijn dochter soude getuyght heb
ben, dat hy groote hoopen Printen verbrandt
heeft, die misdruckt waeren".
(Van Mander over Lucas van Leiden).
NIEUWE UITGAVEN.
In 't veen- en polderland, door P. VAN ASSCIIE.
Antwerpen, C. J. & E. Janssens.
Maatschappij van Nijverheid departement
Amsterdam". Vijfentwintigste Verslag der
Teekenschool voor Kunstambachten, cursus
1904?1905.
Florence Nightingak. Naar den derden
Engelschen druk van SARA TOOLEY, door J. W.
ÓNNEN-BoNGERS. Utrecht, H. Honig.
REMBRANDT HARMENSZ.VAN RIJN. Uit het leven
van een groot kunstenaar. Een boek voor Jong
Holland, door G. H. MARIUS. Amsterdam,P. N.
van Kampen & Zoon.
Burgermenichen, door FRANS COENEN. Rotter
dam, W. L. & J. Brusse.
Klassenstrijd, door FHED. W. H. EMONS.
Bussum, I\ W. H. Emons.
Nicoline, door STELLE MARE. Geïllustreerd
door LEO GESTEL. Amsterdam, J. C. Dalmeijer.
Mannen Wettéty-RojÉ;MÏ?|8É£weeTdeelen, van
GUSTAAF VERMEEBSCH, 2aeèlèn. Bussum, C. A.
J. van Dishoeck.
Catustrophen, door J. EVEHS Jr. Bussum, C.
A. J. van Dishoeck.
Bobbie op Vredenborch, door C. L.VAN BALEN,
met vier platen. Zutphen, W. J. Thieme&Co.
Armenzorg en volksverzekering, door mr. J. P.
CAN. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon.
PERCY BYSSHE SnEi^Kï,Alastor,ofdegeest der
eenzaamheid. Uit het Engelsch in Ned. verzen
overgezet door dr. K. H. DE RAAK, met een
voorrede van WILLEM KLOOS. Rotterdam, W.
L. & J. Brusse.
Mijn verweer tegen het voorstel van com
missarissen der Russische
bosch-exploitatiemaatschappij om mij te ontslaan, door C.
HooGENDIJK Jr. Amsterdam. November.
INA BOUDIEU-BAKKER, Kinderen.
STI.IN STKEUVSLS, Lenkkven, vijfde druk. Am
sterdam, L. J. Veen.
HEHM. BOREL, De laatste incarnatie, tweede
druk. Amsterdam, L. J. Veen.
JOÜANNA VAN Woui)E, Van hart tot hart.
Goedkoope uitgave. Amsterdam, L. J. Veen.
Het beroemde prentenboek, naar STRUWELPE
TER, door Oom Gus. Geïllustreerd door G.
SPOOR. Amsterdam, H. Meulenhoff.
Inleiding tot de wijsbegeerte, door dr. C. J.
WIJNAENDTS FRANCKEN. Haarlem, H. D. Tjeenk
Willink & Zoon.
Scandinaafsche persoonlijkheden, door GEORG
BRANDES. Haarlem, H. D. Tj. Willink & Zoon.
Voor broer en zus, (versjes voor de kamer),
door FABIËS. Geïllustreerd door A. J. BOSSCHA.
Haarlem, A. E. v. d. Heide.
Uit het leven van merkwaardige vrouwen, door
dr. ALETTA H. JACOBS. Amsterd. F. v. Rossen.
OSCAR WILDE, De profundis, met inleiding
van L. VAX DEYSSEL. Amsterdam, Scheltens &
Giltay.
Guido Gezelle's proza werkeni
De Doolaards in Egypten, 7e uitgave.
Von den kkenen hertog, 3e uitgave.
AmsterL. J. Veen.
]s. VAN G1MKEL
=========s ^S «^ X R> JL ^
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPEB
WEBKEN DJ OUD-HOLLANDSCJHE
MODEBNE- EN ANDERE STIJLEN
D RIY5ChMBEL
C L OCH E "S
OP KOPER EN ZINhs.
GtB°W.,FELIX MERITIS"
KEIZER5GRACHT-32<r
TEL. 2ÖO7
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
f* O l Pfini AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECt
17» OC (/? (/(/t/*., BLOEMGRACHT?/ DELFTSCHESTRfl AT6I BILTSTRAA1
J. j. BIESING,
Kunsthandel.
'S-GRAVENHA.GE,
Molenstraat 65,65AmCT.
Moderne Schilderij»,
Aquarellen en firavarM.
£?" KASTJE ? 27 BOl
MUZIEK ^ «l-^^i
Jalonzie sluiting. Prima bewerking.
Eikenhout in de was. Hoog Maal 127 cü.
1O laden, ieder binnenwerk» 38 X 31i/2 X 7Vs
Franco zending tot ieder spoor- of bootstation.
Directe levering.
Vraagt onze uitgebreide geïll. Prijscouranten!]
Pboenix Menbileer-InriÉting
Hoofdmagazijnen .' 234 SPUISTRAAT
Filiaal:
76 DAÜRAK
Panorama
in de
Amsterdam,
Plantage
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Va#le prijsen- Toegang rrtf.
Het Panorama Jerusalem is dagelijks geepend.
nrma J. f. DE GRAAFF-lve»
- Ouden Engweg 18.
VASEN .*» JAKDINIERES
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM 6RISANTI,
ROKIN 95, (Stille zijde),
_ AMSTERDAM.
Toegang vrij.
AmSTERDAm
AARDËUJERK
EH TEGELS
TELEGRAMADRES
LITHO"
;MT.COMMTELfTOOM9
ec-M- c&c&i
2>e geve-M, et
? i
i-ntetteuta, 00,0,1*
eiqew
oopt aarioot *vi«*« wet
6a-n.op i
pfaatjea.
2Jfeevefi3gaa-M.ee a£cv\,
XVI,' '? '
Spuisliaat 171,
of (a-ftc-n
cowvpbet, fa. oct cigc-vi. l
gepfaafot ,fl OÖ.
1 CM. atcotec« foto'»
' cp aawvta^e.
^4^7.
AARDEWERK
HCómOEFSa
i UIT-DE-FABRIEK I
ZU O-HOL AND
DEPDT-KALVER5TRAAT'I4-I