Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1485
Jft c0 dpt&ttatft tmnftm
btn<
oföeW»m/fonöcrun0bcallc Hrpferê/«£a
coninc haaud/)dtotioa<
&enmöc«iifnnenc0tif0fKuêuja0 drfec groter en ouocr0utoeoanOccöclf tonflc
^ fleoccnplaptfebefonDcrc/ö.rui.ÖOat^
van Iauror.rfDO.Uct rofkhr fmroOrltf
fnmfhf!trtmJtöoonnjaa/alfo0b^^wt amnêoli?frtcn0hcplo0cbefft/«ü5.
No. 32. Cronike van Vlaanderen (1531).
Veiling der Bibliotheek Chev.
Gust. van Havre, uit Antwerpen.
Nevengaande reproductie's kunnen
reeds aantoonen, dat deze boekenver
zameling, door de firma Fr. Muller m de
Doelenstraat onder den hamer te brengen,
11?15 December, wel 't een en ander
diepen, 't Is een eigenaardige verlustiging
in een voorraad boeken te snuffelen,
waarbij de belangstelling voor het mooie
op avontuur uit is, en die levendig blijft
als herhaalde verrassingen de verwachting
steeds prikkelen, 't Doet me denken aan
het prikspelletje uit de kinderjaren, waar
bij op goed geluk af met een speld tusschen
de bladen van een gesloten boek wordt
No. o. Dyalogus creaturarum (1480).
belangwekkends inhoudt! In werkelijk
heid is ze heel wat deelen rijk, getuige
de zware catalogus. Maar een opper
vlakkig nakijken der tallooze nummers
en vooral eenige grepen uit de stapels
boeken zelf, doen u opmerken, dat uit dien
overvloed ook veel kostelijks is op te
hier
en
daar
prentjes
geprikt, waaria
verborgen zijn.
Deze boekenverzameling opent een
zoodanig terrein voor jacht naar geliefde
dingen, want ze is ook rijk aan kostbare
voortbrengselen van middeneeuwsche
boekdruk- en houtsueekunst. Uit deze
enkele reproductie's kunnen de belang
stellenden en de ijveraars naar verede
ling van onze tegenwoordige letterdruk
en pagina-vulling, reeds opmaken welke
uitnemende voorbeelden hier te vinden
zijn. En daarbij, of liever bovenal, is de
houtsneekunst (meest in Nederlandsche
voortbrenselen) er ruim e a rijk vertegen
woordigd.
't Treft dan altijd in het uiterlijk
voorkomen der bladen, hoe juist het
karakter der teekening correspondeert
aan den vorm der letter, hoe de blad
vulling een enkele gedaante aanneemt,
als ware de tafereeltjes met hun strakke
gedetermineerde lijntjes, gegroeid uit
het lettertype, als de vruchten aan een
boom. Dit naar het uiterlijke. Maar
een andere eigenschap is er dan nog
van geestelijken aard bij deze
boekschilderijtjes, die met hun primitieve en
naieve uitingswijze een zoo sterk
suggereerende macht hebben, 't Is de text
veraanschouwelijkt op concreetste wijze,
in soberste aanduiding, want de meditatie
over het gelezene bij den
middeneeuwschen kunstenaar, was onafgebroken, zijn
verbeelding zwaar doorvoed met de mys
tieke opvattingen, de, voor ons
waanwijzen, bijgeloovige vreezen en hopen
uit dien vroegen tijd. En hij werkte
rustig en ingetogen zijn naam wenschte
hij. niet aan de vergetelheid te onttrekken.
De ze dui velsty pen konden alleen groeien
in zijn verbeelding, hij die waarachtig ge
loofde in hun tastbare bestaan, of die,
lezende in de Openbaring, dat de zee tot
een berg werd, in beminnelijke
goedertrouw dat letterlijk opnam in zijn uit
beelding van een berg met kronkelende
golftijnen waarbij hij ook de visschen
niet vergat!
De verzameling is in verschillende
afdeelingen, naar aard en inhoud der boeken,
gesplitst. Als de merkwaardigste onder
die rubrieken, mogen genoemd zijn: de
Incurutblcs, met 15e oeuwsche
Nederlandsche houtsneden, geïllustreerde boe
ken uit 16e eeuw, Exlibrissen, verschei
dene Almanakken (meest Vlaamsch) vanaf
het jaar 1520, Ylaamsche Kronieken,
Oude .Nieuwsbladen, (Geschiedenis vau
het Protestantisme in boeken uit de 10e
eeuw, geschiedenis van de plaatselijke
gesteldheid van Belgiëen Nederland in
de 160 eeuw, werken over heraldiek,
muntkunde, genealogie, over zeden en
gewoonten, over sport en
krijgsoefeningen en verschillende wetenschappen,
Nieuwjaarsprenten door de schutterij
aangeboden in de 10e eeuw, etc. etc.
Als een kostbare zeldzaamheid, voor
de geschiedenis der Nederlandsche hout
sueekunst. moge genoemd zijn : Den
oorspronck onzer salicheyt: Gheprent
Thaiitwerpen in de Stat, bi Jan van
Doesborch.
Als een bijzondere curiositeit doet zich
daarbij opmerken, dat de bekende Biblia
Pauperum daarin met losse lettertypen
werd uitgegeven. Dat populaire en alom
gewilde boek werd in hoofdvorm over
genomen en aangevuld met fragmenten
en prenten uit andere gezochte werken.
De nummers 65 geven prentjes uit dit
merkwaardige en zeer zeldzame werk.
No. 7,'!3 is het hoofd van een krant, die
op onbepaalde dagen verscheen te Ant
werpen, en een 10?8 blaadjes bevatte. Van
den jaargang 1022 zijn er hier uit de
170 nummers, 92 in een boekvorm
vereenigd. 't Zijn exemplaren, die interessante
nieuwstijdingen brachten van de gewich
tige gebeurtenissen in het toenmalig
Europa; allerlei bijzonderheden over bele
geringen, veldslagen, veldtochten van den
Prins van Oranje, overstroomingen, zijn
daaruit voor geschiedpluizers te lichten.
De reproductie's 5 zijn genomen uit
een 121 tal in een boekje, dat als eerste
proeve geldt van den boekdrukker (ïerard
Leeu, voor hij zich te Antwerpen ves
tigde.
De mooie prent No. 41 is uit het
Iloveken van Devocien", een uit de 20
houtsneden, die tafereelen geven in een om
muurden tuin, waar de ziel in verkeering
No. 50. Belial (1512).
IS
met Christus of met de Deugden,
onder vrouwe-gedaanten gegeven.
No. 32 met de mooi gevulde compositie
en de vaste teekening in zuivere lijnen,
voorstelling van een schiet wedstrijd; de
kannetjes in den achtergrond zijn de
prijzen voor winners.
Ik hoop uit deze enkele vermeldingen
fltfit
Ifuucrlicboerrben gfye^ett
löatöoufhcnoanDeuoncn
gtjetrocbenrotDetborröftlnbelrn
No. 41. Hoveken van devocien (1500).
is uit een der belangrijke Croniken van
Vlaendere: Gheprent Tantwerpen by my
Willera Vorsterman 1531. Zoo merk
waardig zijn die kronieken, wijl ze in
reeds duidelijk te hebben gemaakt wat
een schatten in deze verzameling, voor
belangstellenden in oude litteratuur en
geschiedenis, in boekdruk en prentkunst,
No.
Dyalogus creaturarum.
voortreffelijke prentkunst te aanschouwen
geven den aard van het ridderwezen, de
gewoonten en zeden, de groote feesten,
de gebruikelijkheden bij alle gelegenheid
uit dien tijd. Bijgaande prent geeft een
te vinden zijn. Zaterdag en Maandag
kunnen zij naar luste daarin snuffelen.
\V. STEKXHOFF.
miUMitflKtu
tut«atptumetmoue
bunrutQmKlartita,
H&,wit>'
foédogaui fu0iene
mfoUtuirinc.
ctntc.cfl*.,
quiïomumm
ain ccoiimQ Ijabitan
oncm mftim
«aarnr ao querm
Oum aommum et na
Kwa pmtria ia
tob focmitrine (tanig.
.,
i mT mmüut omoattt fSunc
ergo f tli f uge Jf ra au lab f catc? m< i
liabitabicfi coBtfSpautOB Bonerrrijcf
tat furoüfcio mi/n obliuiftat' ros tj fmf
timctl/polftammanaDDuütemljuc.
?f tic mcoq; otbaba: ftlio. te.
aniöot fiiBoDtrëteüiitfirét'mïiiic ija
r» anüriaOrn ini(b,ot n w; fiia Ditcs.infj
faliuiurt! K bat noctt tra» moii«;.5)e
Pofuit eüg ftneftrü/potco fllcabij t» au
fitfpratq; feluat? c Tul» ttür mirtiol
No. 05. Den oorspronck onser Salicheit (1517).
No. 05. Den oorapronck onser Salicheit (1517).