De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 7 januari pagina 6

7 januari 1906 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1489 Plateelbakkerg: De Distel". In een nu nog ietwat afgezonderde buurt van Amsterdam, op de Nieuwe Lvjnbaansgracht, tegenover de kazerne der Huzaren, ligt de Plateelbakkerij: De Distel". Even bescheiden als de kleur, de teekening en de vorm van het werk van ronden. Daar verrees de Plateelbakkerij, met magazijn en kantoorlokalen. Het werk van De Distel" kenmerkt zich door voornaamheid, door bescheiden vorm, door lichte roomkleur als fond, mat of bedekt met een glanzend glazuursel, en door sober ornament op het fond, in verband met den vorm van het voorwerp. Oud Hollandsch winkelhuis, naar het ontwerp van Tosef Herman. Dit huisje had de directie der Plateelbakkerij op de tentoonstelling te Luik laten optrekken, om er uitsluitend haar aardewerk te verkoopen. De'Distel" zijn, is de grondslag tot deze plateelbakkerij geweest. De directeur, de heer J. M. Lob, is in 1895 aangevangen met het doen vervaardigen van aardewerk, dat door verschillende kwaliteiten zich van het alledaagsche en smakelooze zou onder scheiden. In een bescheiden werkplaats in .de Jan Steenstraat ving hij aan zijn Directeur Lob had het voorrecht een talent als L. Nienhuis hij maakte met zijne vazen naam tot ontwerper aan zijne zaak te verbinden, en later den schilder Janssen. Aan den kunstzin en de kunstgave dezer beiden, zijn de vormen, de ornamenteering en de kleur van het aardewerk: De Distel" te danken. Beiden vullen elkander aan. Nienhuis door Klokje met vaasjes. Het ornament op klokje en vaasjes heeft als versiering den Slinger tot motief. De kleur van de klei is roomkleurig, bedekt met een [doorschijnend matglazuur. doel na te jagen. Een kunstschilder maakte er de ontwerpen. De heer J. M. Lob kwam spoedig en tot zekere hoogte het doel nader. Het werk van De Distel" trok de aandacht; er kwamen bestellingen, die steeds toenamen, zoodat eene grootere werkplaats noodzakelijk werd. Weldra had men er, op de Nieuwe Lijnbaansgracht eene plaats voor gebescheiden vorm, strenge ornamentatie en tffire kl«ur; .lanssön door het ex pressief kleurgehalte van zijn werk; hij is colorist; iets eigens van hem zijn de zoogenaamde gestroomde potten." Nienhuis heeft in het bizonder door de vazen de aandacht op De Distel" ge vestigd. Waar beiden zooals geschiedt aan eenzelfde voorwerp werken, ontstaat iets zeer bizonders. ' Tegel versiering met gestileerden Distel. Tegel versiering met [gestileerden Hulst. Tegel versiering met gestileerden Vlinder. Langzamerhand is De Distel" gaan deelnemen aan den wedstrijd op tentoon stellingen. In de laatste jaren was er geen expositie in binnen- of buitenland of De Distel" nam er aan deel. Laatste lijk in Kopenhagen, den 'Haag;, Arnhem, Dresden, St. Louis en Luik, enz. Te St. Louis had h-it een eigen huisje in Hollandschen stijl, opgetrokken naar het ontwerp van Josef Herman. De t Distel" heeft daar ge-exposeerd niets anders over dan hier en daar er een op te zoeken. Maar dat brengt toch ook weer genoegens mee! We heb ben veel genoten bij een bezoek aan de Arnsterdamsche fabriek De Distel". Jaren geleden zag het werk van die fabriek er wat stekelig uit, vette, klompige vormen met veel toevallige glazuurspelingen, haast even afschrikwekkend als een heusche distel op een afstand. Maar na het optreden van den talentVazen, waarvan de een versierd met een reigermotief, de andere met een gestileerde bloem. zoowel in de Nijverheids- als Kunstafdeeling. Al het aardewerk in de Ivunstafdeeling is door de Japansche regoering voor het Museum te Tokio aangekocht. lii den laatsten tijd maakt De Distel", ter vervanging van pendules en coupes, als schoorsteen versiering, jaidinières met vazen. J)e afspiegeling in den spiegel van dergelijke versiering werkt sehooner dan die van eene pendule. Vele opdrachten ter vervaardiging van tegeltafereelen tor herdenking van zekere feiten of' ter bewaring van stadsgezichten zijn De Distel" geworden. Dergelijke tafereelen" heeft zij ge maakt voor het CaféKosten te Ifannover, voor de Eerste Algemeene" op het Damrak; voor het gebouw dierzelfde maat schappij te Leipzig; voor een huldeblijk aau Mr. van Xierop, voor de Diamantslijperij van Asser, voor het Leesmuseum, enz. De Distel" besteedt in den laatsten tijd veel zorg aan tegel werk tot binnenen buiten versiering der huizen. I let mat glazuur beveelt zich voor buitenwerk aan, omdat het met den steen gelijkelijk opkleurt en zeer goed bestand is tegen alle atmosferische invloeden, het z.g. haarschureu in het glazuursel. Over het werk van De Distel" heeft de bekende Hollandsche artiest Loeber, leeraar aan de Kunstnijverheidschool te Elberfeld, onlangs zijn oordeel uitge sproken. Onze sierkunstenaars zegt Loeber zijn niet bijzonder gocdgeefseh met hun werk. Als er geen tentoonstelling is. krijgt jnen niets van hen re zien en voor den belangstellende schiet er vollen \ienhuis is dat geheel veranderd. Ken uitstekende vondst is gedaan in het bis^uit-werk:, beschaafd van doen en mot leuk-ge vonden ornament versierd in ge dempt blauw, met geel eu bruin opge licht. Ku hoewel in het magazijn heel wat witgoed" bij elkaar stond, bleef ontleden en denken, zooveel men wil, maar de oven, de heet-gloeiende oven breekt alles met een kort, nijdig veto af. Mooi gedachte kleuren verschrom,,Muziek".Ontwerp Prof. Sturm. pelen, verdrogen tot een onbeteekenende kleur, een hel rlinkerende tint verduistert tot een onbruikbaar donker en als men ^choorsteenversiering. Aardewerk van de Distel" (Ontwerp Aienhuys). het prettig doen, een mooie, blanke groep, een heel eigene-verschijning in onze goedHol landsehe sierkumt. Maar het werken iu een genre, altijd op het matte wit, bevredigt eeu artiest niet en zoo gaat De Distel" voort met proeven in een nieuwe richting. Dat zoeken in het aardewerk is het moeilijke, maar ook het mooie werk. Men kan eindelijk voor het wispelturige biscuit i e:-:n goede fondkleur gevonden heeft, j waarmee uitstekend te werken is, dan 1 volgt de jacht op stoften, die op dat ! fond kleuren en bij dezelfde hitte ver werkt kunnen worden. Toch kon men ons reeds eenige gel' lukte stalen toonen. Een intieme groeni grijze biscuit, een heel mooi dof blauw Hoofdingang der Hollandsche Afdeeling met tegeltableaux der Plateelbakkerüde Distel" te Amsterdam. (Tentoonstelling te Luik). Modellen, verschillend van uitvoering, in matglazuur en doorschijnende gekleurde glazuren op gewone soort klei; voorts geboetseerde vazen, eveneens met gekleurd glazuur overdekt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl