Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER W E E K B L A D T O O R N E D E R L A N D.
No. 1489
naslaan, u overtuigen dat hjj he.t archief als
bewaarplaats van het boekje (32 ongenaaide
4°bladzijden zonder titel) aangeeft en by
den n niet-onbekende beheerder van dat
boeklooze depot informeeren of hy dit unicum
sinds 1898 deed verloren gaan. Want in dat
jaar heeft een my'ner vrienden het met geen
andere dan Moes' verwijzing spoedig ge
vonden en voor my een excerpt gemaakt, dat
nuj gelegenheid gaf de auteurs ervan te
noemen.
Dat dergelijk drukwerk in een archief niet
tehuis hoort (tenzij om zeer speciale reden),
ben ik volkomen met u een?, maar dat hèc
er daarom niet zijn kan, schijnt minder
.duidely'k en ik ben dan ook nog tamelijk gerust
over mijn flater," die erger was dan uwe
vergissingen!"
Zelfs moet gij mij ten goede houden, nu
ook die ne flater u ontviel, dat ik mij
afvraag wat eigenlijk van heel uwe
kleineerende predikatie'de bedoeling mag zijn ge
weest. Het betoog dat heel-erge, zelfs kin
derlijke, vergissingen, inditn zij worden gemaakt
door geleerden van uwe positie, het signaleeren
niet waard zyn, is hoe opmerkelijk ook
toch nauwelijks gewichtig genoeg, om
my het recht te geven te vermoeden, dat
gij d&irom alleen met zoovele
niets-ter-zakpdoende grapjes de kolommen van dit blad
zy't komen opvroolijken.
Was het alleen om voor de zooveelste
maal nog eens te laten drukken, dat katho
lieke gei-chiedschrijvers zér geneigd zijn de
middeleeuwen te idealiseeren" gij moet
toch Grisar eens over Ehrhardt lezen ook
dan schijnt zooveel geestigheid mij wel wat
overdadig.
Maar misschien hebt gij gedacht aan het
bekende: Ie ridicule tue en dus gemeend u
op gemakkelijke wijze te kunnen ontdoen
van eenen vliegenvanger, ofschoon die dit
allerminst aan u verdiende, wijl hij u den
weg wees om voortaan buiten zijn net te
blijven 1
Ik weet het niet, maar, dankbaar voor uwe
ongetwijfeld goede intenties, verklaar ik mij
gaarne Uwen zeer hulpvaardigen
JAN KAT.i'.
's-Gravenhage, 2 Januari lüUti.
in de Hoofdstad.
Zeer tot mijn leedwezen heb ik eenige
concerten, aan het einde van het vorige jaar,
wegens uitstedigheid moeten missen; o.a. het
optreden van den violist Kreisler en de
dames Lucie Coenen en Janette Walen in
het Concertgebouw, de liederavonden van
Julia Gulp, Messchaert en Röntgen, het eerste
concert van Casals, enz, enz.
Met groot genoegen woonde ik het op
treden bij van Dirk Schafer in het Concert
gebouw; en wel omdat hij in dubbele
i|i;aliteit optrad. Als componist met een Pastoraio
suite" en een Capriccio op een
Gamelangmelodie, beide werken voor orcheat en als
pianist, met Beethoven's vierde pianoconcert
en een paar kleinere zaken.
Het Capriccio heeft mij buitengewoon geïn
teresseerd. Schüfer heeft daarin nl. de
Gamelang-melodie zóó mooi gevarieerd en vooral
rhythmisch zóó afwisselend behandeld, daarbij
zj'n werk in een zóó kleurrijk gewaad ge
stoken, dat men met een waar genot luistert
naar zijn interessante compositie.
't Is te wenschen dat dit stuk gedrukt
wordt; ik ben er van overtuigd dat het zijn
weg in de buitenlandsche concertzalen wel
zal vinden.
De Pastorale" staat m. i. niet op dezelfde
hoogte. De orchestklank is hier en daar
ietwat bleek en de geheele behandeling van
het orchest een weinig conventioneel. Een
uitzondering hierop maakt het Finale, het
welk punten van overeenkomst oplevert met
het hierboven besproken Capriccio". Toch
verdient de vinding, vooral in het derde ge
deelte, alle achting.
Beide werken genoten door het orchest
een prachtvolle vertolking. Schafer werd als
componist zeer toegejuicht, maar als pianist
nog meer. Vooral in Beethoven's vierde con
cert bewees bij een waarachtig kunstenaar
te zijn, die, zonder de virtuoose zijde van
zyn spel te verwaarloozen, allen nadruk laat
vallen op het kunstwerk.
Na zijn solo-nummers van het tweede deel
moest Schafer herhaaldelijk den dank van
het publiek in ontvangst nemen.
Hoe komt het toch, dat de entreeprijs
zooveel lager is voor concerten, waarop
Nederlandsche kunstenaars medewerken, dan
TOor die, waarop buitenlanders optreden?
Schafer behaalde thans een zeer groot
succes. De toehoorders zouden een vreemd
kunstenaar niet meer hebben kunnen waar
deeren. Voor my'n gevoel ligt er iets onkiescb
in, om het publiek duidelijk te maken dat
de waarde van een kunstuiting, voor zoover
men die met guldens kan uitdrukken, bij een
Nederlander minder hoog aangeslagen mag
worden, dan bij een buitenlander.
Ook hebben wy' het onlangs beleefd dat de
orchestleden. bij het verschijnen van een
buitenlandsch directeur, vóór het begin van het
eerste nummer reeds, zich van hunne zit
plaatsen verhieven, terwy'l een andermaal, toen
een Nederlandsch kunstenaar den staf zwaaide,
noch vóór, noch na een der nummers zijner
compositie, een dergelijke huidebetuiging
plaats vond. Toch zal wel niemand aan de
de uitheemsche compositiën den voorrang
toegekend hebben.
Waarom dat meten met twee maten?
Waarlijk, het strekt een kunstinstelling niet
tot oneer en een volk niet tot schande, wan
neer het eigen kunstenaars evenzeer waar
deert als vreemde.
Voor hunne tweede uitvoering te Amster
dam hadden de heeren Casals en Rüntaen
gekozen de sonates in D-Dur, op. 102 van
Beethoven en in e-moll, op. 38 »an Brahms,
voor violoncel en piano.
Ik ken neen cellist, die zich zoo verdiept
in zijn kunst, die zoo wars is van
alleuiterlykheden als Casals. Er zijn violoncellisten
met grooter, glansrijker toon, er zijn er mis
schien met schitterender techniek, maar of
er zyn die zóó zich zelven vergeten en zóó
opgaan in het kunstwerk dat zij vertolken,
dat geloof ik niet. Het Adagio uit Beethoven'?
sonate klonk als een gebed. Het was roerend
eenvoudig en hemelsch schoon. Maar ook het
Allegro en de Puga waren vol enei gie en fraai
van rhythmiek,
Brahms' Sonate was door Casals reeds
vroeger hier gespeeld met Bauer. De eerste,
beide deelen zullen wel nooit hunne uitwer
king missen. Het Allegro met zijn elegisch
karakter van voorname lyriek en het roman
tische tweede deel met zijn bewegelijk Trio!
De gevreesde slotfuga echter zal wel steeds
een hinderpaal zyn voor het populair worden
der Sonate. Daakbaar is zij nu juist niet,
maar wel echt Brahmsisch. Stoer, stug, stroef,
op zyn Noord-Duitsch derb" is zij; maar
welk een vast karakter spreekt er uit I Het
laatste gedeelte, van oer-germaansche kracht,
kwam bij Eöntgen meer tot zijn recht, dan
bij den tengeren afstammeling van
hetLatijnsche ras, hoeveel stijlgevoel hij overigen s ook
aan den dag legde in de eerste beide deelen.
Maar in zijn volle kracht was Casals in
de G-dur suite van Bach, oorspronkelijk voor
Viola da Gamba gecomponeerd. Daar had
hij eerst recht gelegenheid zijn stijlgevoel te
openbaren. De toehoorders hingen letterlijk
aan zijn stok en waren niet moede te
luisteren naar zijn voortreffelijke dictie, naar
zijn onuitputtelijken rijkdom van fijngevoelde
kleurschakeeringen en naar de nuances in
de phraseering. Het is waar, Bach is ook
een type van oer-Germaansche kracht, maar
hier bleef Casals niets schuldig aan de eischen.
Het was een genot den grooten kunstenaar
weer eens te mogen hooren.
Behalve het optreden van dezen artist, had
de avond nog een andere aantrekkelijkheid.
De heer en mevrouw Röntgen zouden nog
eens spelen de variatiën voor twee piano's
op. 86 van Max Reger, op een thema van
Beethoven, die ik een vorigen keer niet had
kunnen hooren.
Men is er nu al tamelijk aan gewend te
beweren'dat Reger meer met het hoofd dan
met het hart componeert. Het is echtereen
feit, dat men tegenwoordig de medewerking
van het hoofd niet gaarne ontbeert.
Keger heeft hier het voorbeeld van Beet
hoven, Brahms en andere componisten ge
volgd en niet een thema van /.ichzelven,
maar een van Beethoven, uit diens Bagatellen"
gekozen. Jn zekeren zin heeft hij hier dus
het hart van Beethoven mede laten spreken.
Het moge misschien waar zijn dat Keger's
variatiën niet dadelijk toegankelijk zijn voor
het groote publiek zij zijn toch ongemeen
geistreich" en hier en daar van een prachtig
klankeffect. Iets meer lichtheid in de instru
mentatie had bij een enkele variatie, de ver
scheidenheid nog wel verhoogd, maar toch
werd de aandacht buitengewoon in spanning
gehouden ; zij bereikte haar toppunt in de
waarlijk grandiose fnga, een meesterstuk van
polyphonie en van thematische bewerking.
Buitengewoon was de climax die hier de
componist heeft weten te bereiken.
De uitvoering dozer variatiën door den
heer en mevrouw Röntgen was een daad van
beteekenis. Klaar en duidelijk was de voor
dracht, zoodat het wei k volkomen helder
geëxposeerd werd. Vooral de fuga werd met
groote plastiek weergegeven, liet deed mij
genoegen, dat de voordiacht van dit onge
meen moeilijke stuk een buitengewonen bijval
vond bij het publiek.
.Nog wil ik met een enkel woord verniel
den het concert der zangvereeniging Arti
et Religioni" welke Schumann's l'aradies
und die IVri" uitvoerde. Ik woonde er «een
gedeelte van bij. Gelijk niet andere werken
van Schumann eveneens het geval is, be
gint die Peri hier en daar reeds bedenke
lijk te verbleeken. Slechts een uiterst
poëzievolle vertolking kan over dit manco
heenhelpen; een uitvoering waarbij de twee
hoofd solopartijen (sopraan en tenor) aan eerste
rangs krachten zijn toevertrouwd. J<,n dat was
bij de uitvoering van Arti niet het geval.
Mejuffrouw Fredy Groneman had veel
verdienst elijks in haar zingen, maar zij was
toch niet de teedere Peri, die Schu-nann zich
gedacht moet hebben; ook klonk haar stem
ietwat ongelijk. De heer Swart heeft een
wel wat keelachtig, maar toch niet on
aardig geluid; om echter al de diepten te
peilen die Schumann in de tenorpartij, de
partij van den verhaler, heeft neergelegd,
moet men over een veel grooter
uitdrukkings- en schakeeringsvermogen beschikken,
dan zulks bij den heer Swart het geval is.
Mejuffrouw Joh. van de Linde zong hare
soli met warme, innige voordracht; eveneen»
mejuffrouw Gomperts, die over een wel niet
groote, maar goed klinkende alt beschikt.
De heer Orelio zong voortreöelijk; zeer
stemmingsvol en sober in de voordracht. Het
koor klonk heel mooi in de piano's; b.v. ^0
heiige Thranen" met solo-quartet, maakte
veel indruk; ook de andere nummeis van
zachten aard klonken goed. In de sterkere ge
deelten hadden de dames echter meer energie
aan den dag moeten leggen. In de lagere
tonen werden zij overstemd door het mannen
koor en de hooge tonen klonken te schuchter,
Het Utrechtscbe orchest was zeer mooi en
gedistinïueerd van klank.
De heer Hub. Cuypers leidde het geheel
met groote omzichtigheid maar met weinig
temperament. Meer elasticiteit van tempo
mag Schumann wel hebben.
Kort antwoord aan den heer Em. Ergo.
Ten gevolge van alwezigheid kreeg ik No.
1487 van 24 Dec. '05 eerst acht dagen later
onder de oogen. Vandaar dat dit stukje eerst
thai s geplaatst kan worden.
Het is mij niet duidelijk wat de heer Ergo
van mij wil.
Nooit of te nimmer en nergens heb ik
het systeem van Riemann aangevochten.
De heer Ergo stelt zich, in zijn verdediging
van Riemann's systeem, aan als iemand die
zich op de meest heftige wij/.e weert tegen
een aanvaller die niet bestaat. Duet hij daar
mede eigenlijk niet nog erger dan de held
die tegen windmolens vocht?
Ik heb alleen bij bet bespreken van de
Algemeene Muziekleer van Worp?v.Milligen
geschreven, dat de auteur goed ge
daan heeft zich niet volledig
maar slechts in beperkte mate
bezig te houden met de theorie
van Riemann, omdat deze begon terug
te komen op zijn nieuw gevonden systeem;
en dat heb ik, op de vraag" van den heer
Ergo, onlangs hier gestaafd met de woorden
van Riemann zelven: Ich gestehe oil'en
dass die Pseudo-logik dieser aus
bertonreihen heraus konstruirten Untertonreihe,
mich selbst langere Zeit getauscht hat
und auch in meinen ersten theoretischen
Schriften noch zu spiïren ist."
Daar is toch niets tegen in te brengen,
dunkt me!
Wil nu de heer Ergo mij dwingen te er
kennen dat v. Milligen niet goed gedaan
heeft, zich maar terloops met de theorie
van Riemann bezig te houden, dan zal hem
dat niet gelukken. ,
Gesteld n.I. de auteur der Alg. Muziekleer
had het volledige systeem van Riemann m
zijn werk ontwikkeld, ook de Loaik der
Untertonreihe, konstruiert aus den
Obertonreihen" dan zou zijn werk thans immers
onvolledig zijn geweest? Hij zou dan feitelijk
aan alle degenen die zijn werk gebruiken,
hebben moeten kennis geven van de her
roeping des heeren dr. Riemann.
Ik geloof het hierbij te kunnen laten.
ANT. AVEHKAMP.
Amateur-Fotografen- Vereeniging.
Aan het programma voor den nationalen
wedstrijd voor kunstlicht-opnamen
(avondfotografleën), uitgeschreven door de
AmateurFotografen-Vereeniging te Amsterdam,
ontleenen wij:
Verlangd worden fotografieën, gemaakt door
middel van kunstlicht, en het karakter daarvan
weergevende. De lichtbron moet geheel of ge
deeltelijk op de foto voorkomen. Hulpver
lichting, geen kunstlicht zijnde, mag worden
gebruikt als aan het effect der kunstverlich
ting daardoor geen afbreuk wordt gedaan.
Er zal in vier klassen kunnen worden in
gezonden, te weten: o. Portretten, genres en
intérieurs op papier, formaat en procédége
heel vrijgelaten. Motto of tit-sl moet op don
achterkant voorkomen ; b. portretten, genres
en intérieurs als lantaarnplaatformaat 8.!!
X 8.3 de plaatjes voorzien van dekglaasjes,
waarop aan den bovenkant de stippen en
oan den onderkant motto oo titel; r. nachtelijke
stadsgezichten of andere buitenopnamen, op
papier, formaat en procédégeheel vrijgelaten.
Motto of titel moet op den achrerkant
voorkcmen.rf.N acht el ijke stadsgezichten ofandere bui
tenopnamen als lantaarnplaat, formaat <s.:',X8.3
de jjlaatjes voorzien van dekglaasjes, waarop
aan den boAenkant de stippen en aan den
onderkant motto of titel.
Bericht.
De Nederl. vereeniging voor ambacht s-en
nijverheidskunst gevestigd te Amsterdam,
heeft een reinest verzonden aan den Minister
van Nijverheid en Handel, waarin wordt
aangedrongen op het benoemen van deskun
digen op bet gebied van bouw- en decoratieve
kunsten als leden der commissie voor de
Hollandschti afdceling der in l!)()(> te .Milaan
te houden Internationale tentoonstelling.
De minister wordt in dit reinest verzocht,
de toewijzing van een Kyks-subsidie van
deze voorwaarde afhankelijk te stellen.
Wandalmanak.
De Amsterdamsche Boek- en Steendrukkerij
V: h Ellerman, Harms en Co., heeft een grooten
wandalmanak bet licht doen zien, met eene
fraaie reproductie, dubbeltoon-autotypie, van
Rembrandt's Nachtwatlïtf'y op hipt dekblad.
De bladen, die de maanden en de data aan
geven, zijn ? met (linke, flaideiyke letteren
sprekend cijfer gedrukt. Om ieiler der twaalf
bladen is eene \vwyivcrsie^i1igvroo<J en groen.
Deze keurig uitgevoerde almanak, niet in
den handel, is aai) geboden San de clientèle
der firma.
Kind en Kunst.
Den 31 Dec. .4.1. o;ien«tó de vereeniging
Kunst aan het Volk" de tentoonstelling Kind
en Kunst in het Suasso nijjseum. Wij hopen
op deze belangrijke expositie de volgende
week nader terug te komen. Er is hier een
keur van platen, prentenboeken, litteratuur
en speelgoed bijeen gebraöht, dus een mooie
gelegenheid voor ouders en onderwijzers om
z.icb in dit onderwerp te verdiepen.
NIEUWE UITGAVEN.
Mimi. Een bundel schetsen door ALBKKT
VAN MAASDUK. Amsterdam, Vennootschap
Letteren en Kunst.
Beknopt ovf.rzi.Khi der Kimhrtreüen en run
<li' daardoor in onze ireAg^ng (jebrai'hte wijzi
gingen, door J. VAN DER -BouGH. Zwolle, De
Erven J. J. Tijl.
(M iriisti'sc/ie rertooijen. Studiën en Krlietsen,
door J. POSTMUS, met portret van Cats, Iluygens
en Bilderdijk. Zwolle, firma 11. Tulp.
Jaarboekje, uitgegeven dor de Evangelische
Maatschappij. Kotterdam, C. Geleijns.
James' Gexchie.de.mn der Frantche Rerolutie,
vertaald en vermeerderd met de geschiedenis
van het tijdvak van Thermidor tot de troons
bestijging van Napoleon, benevens die van
de Revolutie in Nederland, door J. A.
Bergmeijer. Amersfoort, P. M. Wink.
Handboek run Vreemde woorden, uitdrukkingen
en:., door L. M. BAAI.K en mr. dr. H, BAAI.K,
afl. 5 en (i. Zutphen, W J. Thieme A: Co.
Hoi- dl' wereld otits-linm is, door dr. M. WiLii.
MIOI.IER, met talrijke illustraties, bewerkt naar
den '.Iden Duitschen druk. Amersfoort, l'.
M. Wink.
Js. VAN G1MKEL
FABRIKANT VAN
KTJNST-KOPEB
WEKKEN IN OUD-HOLLANDSCHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
GEB°W.,PELIX MERITIS"
. E l Z E RSG R AC HTSZ't
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
f* Ji* l /Y7/7/
17* 0£ U, C/C/C/fcr»
AMSTERDAM. BOTTEWDAM. «UTRECHT.
BtOEMCR.ACHT77 .pEi.FTSCH6STRA^T6l ?'?.; BliTiTR^AT 3Q',
J.J.BIKSÏNG,
's-GRA. VENHAGE,
Molenstraat 65, 65* 'en 67.
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
Panorama
tn «Me
Amsterdam,
Plantage
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Fcurfe prijaten. Toegang vrij.
Het Panorama Jerusalem is dagelijks gecpeni
MODERNE MEUBILEERING
APARTE MODELLEN
vol KOUS eigen
ontwerpen, eijien fabrikaat, bij onze eiwmbles wordt hteeds op artistieke
kleur en combinatie gelet. Billijke ju-ijzen.-i- ??.- t- -t- -t~ -t- -t- -i- -f-
4
StuU-ii en 'IVekeniu^en oji aanvrage, Levering franco niet garantie, -i-
-rPHOENIX
PVeubileer-lnrichting
234 Spuistraat,?'?Damrak, Amsterdam
Firma J. W. DE
- Ouden iiijwes 18.
VA8EN ,*» JARDINIÈRES
TEGEI,8CHILDERIJENT ENZ.
MUSEUM GK1SANTI,
ROKIN 95, (Stille zijdt),
AMSTERDAM.
Toegang vrij.
AmSTERDAflj
AARDEUJERK
L
'V'
iewv
wi
cjcvei-v O-M. Juiot <Wfó vow
tctlouts, baat, esscfv» iw
XVI, -wwaojief Staf. ?nctevw vnc£w
sief ta-pijt, tnt(t*i wv J&
cf' faUe-vv cvttcjet&j-nofv
ecmpfeet, ft. boot eige
pefAcvn*( ytpfaatst fl 690.
Stafvn bei atcffWv «w aicottt* fctv»
111,
ofikfoon 6140.
AAR
HO
UIT-DE-FABRIEK :
D-HO5LAKPi
l 5V/Ub=/ M NL»/
DEPOT'KALVERSTRAAT-KI
?
i