Historisch Archief 1877-1940
1490
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
MAGGI's Soepen in tabletten,
merk Kruisster,
maken het mogelijk om in den kortst
mogelijken tijd (10?25 minuten), slechts
met water, voortreffelijke krachtige
soepen klaar te maken. Per tablet voor
2 flinke borden
Fransche soepen 10 Ct.
Pikante soepen 13
MAGGI's Bouillon-Capsules,
merk Kruisster,
geven door oplossing in kokend water
oogenblikkelijk een voortreffelijken voor
het gebruik gereed zijnden bouillon. Per
capsule voor 2 koppen
Consommé(extra sterk vleeschnat
zonder vet) 12 Ct.
Bouillon (vleeschnat met vet) . 9
MAGGi's Aroma,
merk Kruisster,
geeft aan zwakke soepen, sausen, groen
ten, hutspot zoowel aan allerlei
vleeschgerechten oogenblikkelijk een verrassenden,
fijnen smaak. Zeer toereikend, derhalve
spaarzaam te gebruiken.
Yerkrjjgbaar in flacons vanaf 30 Ct.
ulliitliiiiimmitimiHHiiiiiiiiiiiiiimiHMiimiiiiiiiiiiiiimiHimHHiiiiiiiiiiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiMm iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiriiiMiitmiimitiiimiiiiimiiiiiMMiMiitmiiiiiMiiiiiiitiiiiiiiiiiii iiitmiMiiiiiimiiiiMiiiimiiiiiiiiiiiiiiiii
*»y~
l*
ELEONORA DUSE,
de beroemde Italiaansche tooneelgpeelster, zat in de volgende week te Amsterdam
optredén'Mn stukken van Al. Dumas, Ibsën, Goldóni e.a.
jwluiiumliiilliliiiniMinMiiMiiiuiiiiiminiiMiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittttiiiiiiitiiiiiiiiniMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiMiiiiiiiiiiiitiiMiiiitiiiiii
Tentoonstelling Kind en Knnst, nitgaanfle ?an ^°^en te zien en dit als natuurliJ'kaan
Tegenover dit en nog zooveel meer dat
ongenoemd bleef, laat nu deze tentoonstelling
ons zien welk een schoonheid en blijheid
de kunst in dezelfde voorwerpen brengt.
De tentoonstelling bevat een collectie mooie
Hollandsche, Fransche, Engelsche en Duitsche
prentenboeken, wandplaten, oude prenten,
oorspronkelijke teekeningen, waaronder van
Walter Crane, Boutet de Monvel, Nelly
Bodenheim, Wierink, Vaarzon Morel (die mij
als illustrator voor kinderen, hoewel hij zeer
knap werk geeft, vol fantasie, niet altijd kin
derlijk en edel genoeg is; sommige zijner
vrouwfiguren b.v. hebben een mondain voor
komen) Heukelom, Jetses e.a. Verder biblio
theekzaaltjes, waarvan de inhoud met zeer
veel zorg en verantwoordelijkheidsgevoel is
samengebracht, en een collectie goed speel
goed, met als tegenstelling van hetzelfde
soort, slecht.
Het is hier niet de plaats elk dezer collecties
afzonderlijk te behandelen; de uitvoerige
catalogus is hier de beste gids; bij het aan
dachtig raadplegen ervan voert hij den be
schouwer vanzelf tot diepe en veelzijdige
waarneming.
Maar van belang is de vraag welke de
pandagogische beteekenis van deze tentoon
stelling is. Onder veel ook dit, dat zij ons
weer opnieuw sterk tot bewustheid brengt,
niet alleen, dat de kunst onmisbaar is in het
leven van het kind om .het in zijn volheid
te genieten, maar dat willens of onwillens
we elk oogenblik het kind met de kunst in
aanraking brengen.
Het prentenboek is een uiting van kunst.
En daarmee is ook volkomen veroordeeld
de oppervlakkige redeneering, dat het er niet
op aan komt of het kind een goed of een
slecht geïllustreerd boek in handen krijgt,
daar het toch geen onderscheid kan maken.
Want het komt hier juist aanopdenonèe«>«s^ri
indruk die het kind voortdurend ondergaat.
Door het slechte prentenboek verstompt de
zin voor kunst. Maar voortdurend in aanraking
gebracht met schoone lijnen en kleuren, zal
het oog van het kind daaraan onbewust ge
wennen, ze gaan zoeken en de grond is ge
legd tot het stellen van eischen van schoon
heid, die het later in alle uitingen van het
leven zal willen doorvoeren.
De grond te leggen tot het verkrijgen van
die bewustheid is een paedagogische taak.
En wellicht kan deze tentoonstelling menigeen
een ruimer blik geven wat hij als opvoeder
hierin zijn kind verschuldigd is. De opvoeding
bedoelt toch niet alleen om van het kind
een maatschappelijk mensch te maken, wiens
levensdoel bereikt is als hij zich een
voordeelige positie heeft weten te veroveren,
mede een levenseisch is het kind te vormen
tot een mensch, die het vermogen heeft ten
volle de schoonheid in het leven te genieten.
Onze opvoeding is zoo eng. Door het ge
mis aan schoonheid is er zoo weinig blijdschap
en enthousiasme in. Hoe weinig ouders zijn
er, die gedreven door eigen blijdschap om
de schoonheid, de noodzakelijkheid ervan
voor het kind gevoelen. Er is weinig zorg
en teeder toezien op dit punt. Al dadelijk
zijn de meeste interieurs, waarin het kind
wordt opgevoed saai en leelijk door vale of
opzichtige kleuren, en onrustig door de
verIneengezet door de commissie voor schilderkunst
en die voor architectuuren nijverheidskunst
gedurende de maand Januari in het
itedelijk Museum.
Indien Amsterdam lust heeft zich te ver
bazen, dan heeft het daartoe ruim gelegenheid.
Er is toch in haar midden door de
vereeniging Kunet aan het Volk een tentoonstelling
geopend, ten doel hebbend de Kunst in het
Kinderleven aan te toonen.
Dat iemand van zekeren stand en positie
wat aan kunst behoort te doen, er wat over
mee moet praten, nu en dan een concert
heeft te bezoeken, daar zijn we het wel over
eens. Maar dat het kind daar ook al mede
moet worden gemoeid!
Ja, laat men zich maar verbazen over deze
tentoonstelling. Want ze is wel wonderlijk.
En hoe meer we er ons in verdiepen, hoe
wonderlijker het wordt. Ze komt een stukje
ernst en bewustheid brengen in onze
paedagogie en ze stelt ons voor allerlei vragen.
Het feit is nu maar, zullen wij de innerlijke
beteekenis van deze tentoonstelling aan
vaarden.
Aan wien hebben we het kind overgeleverd ?
Het beste wat een mensch bezit, zijn zin
voor schoonheid, zijn fantasie, die groote
draagkracht van zijn leven, hebben we laten
vormen door boekenfabrikanten, die wat
kleurige plaatjes bij elkaar haalden en met
wat rijmpjes en vertelsels daarbij gewrocht,
daar het prentenboek van maakten, dat in
een zoo groote behoefte van het kinderleven
voorziet.
Het kind wil zien, gretig is het er op uit
in lijn en kleur de wereld om hem te zien
gebeeld en dat eerste zien verwarren we al
dadelijk door een o.izuivere nabootsing van
het leven, wanstaltig leelijk meestal.
En met de lectuur is het al even erg ge
steld. Menig ouder is angstvallig met wie zijn
kinderen omgaan, maar de keuze van het
boek wordt veelal aan het toeval overgelaten.
Met een verjaardag brengt een vriendinnetje
of familielid een boek mee, het ziet er netjes
uit, welnu, het zal wel goed zijn. Maar het
gros van de kinderboeken is troebel en on
zuiver ; ze geven een valschen schijn van het
leven; door een onzinnigen samenloop van
omstandigheden, zooals het leven ze nooit
geeft, wordt de held gei ed en de deugd over
dreven beloond.
Het speelgoed staat op dezelfde hoogte.
En niet alleen dat het leelijk is en de levens
vormen wanstaltig weergeeft, maar het mate
riaal waarvan het gemaakt is, en de uitvoering
is meestal zoo slecht, dat er dadelijk
iets aan kapot gaat. Wie kent niet de misère
van het in gebruik zijnde speelgoed. Poppen
verliezen hun ledematen, paarden pooten en
staart. En nu wordt wel altijd gezegd, ach
dat is niets, het kind vermaakt er zich toch
mee, het kan het niet schelen of er een
arm of poot onbreekt, zijn fantasie vult die
wel aan, maar dit is een onzuiver
speculeeren op de fantasie van het kind. Want het
doet het kind wél leed als een pop een arm
of been verliest, maar als dit herhaaldelijk
gebeurt, gewent het er aan een ding leelijk,
warde, drukke vormen der meubelen. Had het
kind ons niet moeten leeren dat het onbewuste
neiging naar schoonheid heeft? Hoe kan een
kind gretig op een bloem toeloopen, ze be
wonderend bezien en u verrukt vertellen hoe
mooi ze is. Maar die onbewuste neiging
moet ontwikkeld worden door de voorwerpen
waarmee het kind in aanraking komt, schoon
te doen zijn.
Het bestudeeren van de [tafel met tegen
stellingen kan ons de rijkdom bewust maken
die het goede boek brengt in het leven van
het kind in tegenstelling met de leegte van
het slechte. Wat een schat van kleuren en
schoonheid van gebaren zit er niet in de
illustraties van Walter Crane. Wat een streeling
en bekoring in de edele voornaamheid van
de kleuren,het groen en het blauw en het rood.
Het slechte prenteboek leert het kind opper
vlakkig zien, het goede brengt de aandacht
weer in het kinderleven, die wondre gave.
die zoo weinigen bezitten. Door de zin, de
diepte die in de figuren zit en ook door de
mooie verzorging van de détails houden ze
het kind vast, leeren het aandachtig zien.
In zaal V hangen wandplaten, voor huis
kamer en school. Die voor de kinderkamer
stellen tafereelen uit de sprookjeswereld voor,
dat ze dadelijk iets intleitas, iets eigens van
het kind geeft. Zij zijn vroolijk en helder
van kleur. Dat is iets anders dan de schreeu
werige reclamekalenders enz. waarmee de
kinderen om hun lust tot kleuren te bevre
digen, het behang vol prikken. En zorgeloos
laten ouders maar toe dat dag in dag uit,
het oog van hun kind die leelijke dingen ziet.
Kaast de platen voor de kinderkamer zijn
de platen voor school zeer eigenaardig. Ze
doen zien tot welk een hoogte de kunst een
ding brengt en dit kan voor de school zeker
geen kwaad. Moeten de mooie, ernstige studies
van Klaver en Nieuwenbuis de onderwijzers
niet doen gevoelen met welk een eerbied en
iiefde ze hun onderwerp, met de kinderen
moeten behandelen. Goede wandplaten stellen
aan het onderwijs hooge eischen. Nemen wij
bijv. de plaat voorstellend de kop van Goethe.
De kunstenaar heeft hierin met enthousiasme,
de grootheid van ziel van Goethe gegeven;
dit moet op de leerlingen terugwerken en
zal misschien den onderwijzer ^aansporen ook
wat van die bezieling in zijn spreken over
den dichter te brengen, opdat hij naast wat
de plaat hun zegt een niet te arm,elijk figuur
make. Zoo komen t we (tot wat voor velen
misschien heel wonderlijk'ËRiïfet, dat de kurist
eene verdieping geeft van het onderwijs.
Een mooi stukje paèdagogie zit in'het speel
goed. In den catalogus toont Penaataanhoe
het slechte, peuteiige speelgoed niet maar
toeval is, maar samenhangt met het de
dingen in détail zien" van de massa. Nu
krijgen de kinderen in het tentoongestelde,
goede speelgoed een stukje leven, gezien door
den ruimen, het geheel omvattenden blik
van den kunstenaar . en zooals het kind
de dingen ziet. Wat een humor in vorm en
kleur; zulk een stuk speelgoed wordt een
vroolijk kameraad. Als een opfrissching werkt
dit speelgoed, dat door alleen de elementaire
vormen te geven, vrij spel laat aan de
fantasie van het kind, na al de weeë,
grootemenschen imitatie, die de fantasie vermoordt.
En moet het niet een genot zijn voor een
kind een stuk speelgoed te bezitten, waar
het op aan kan, dat niet bij het minste
stootje breekt, maar dat echt een stuk in zijn
leven wordt, heerlijk vertrouwd met de lang
zamerhand wat versleten hoekjes. Is daar ook
niet paèdagogie in, dat de aanhankelijkheid
van het kind tot zijn speelgoed niet telkens
verbroken wordt ?
Verdieping in het gemoedsleven ondergaat
het kind, onbewust, door goede lectuur.
Wie zich eenigszins indenkt in de beteekenis
die het boek heeft in het kinderleven, en
die door het groote aantal leesbibliotheeken
aan vereeniging of school verbonden steeds
grooter wordt, zal rnet groote belangstelling
van den inhoud dezer zaaltjes kennis nemen.
We kunnen hier op de beteekenis van het
boek niet dieper ingaan ; er zit zoo enorm
veel aan vast dat dit tot een veel te lange
bespreking zou voeren. Maar wie er tijd voor
heeft ga eens rustig een pa;ir uurtjes in deze
zaaltjes doorbrengen en aan de hand van de
aanwijzingen die mevrouw VVibaut op de vraag
wat goede lectuur is geeft, zijn onderschei
dingsvermogen tusschen wat goed en slecht
is leeren verscherpen. In ieder geval men
behoeft nu niet meer bij de vraag welk boek
een kind te geven, zich te laten leiden door
den boekhandelaar (wat maar al te dikwijls
gebeurt) die in de meeste gevallen niet alleen
onbevoegd is tot oordeelen maar ook niet altijd
onpartijdig kan zijn.
Het moet een weldaad voor de betrokkenen
zijn in dezen catalogus ruime keus van titels
te vinden met een kleine aangeving van den
inhoud.
Mevrouw Wibaut wijst er met nadruk op
dat deze tentoonstelling van literatuur voor
de jeugd, nog maar een begin, een proef is.
Het onderwerp is te veel omvattend om het
in eens in zijn geheel gereed te hebben. Om
maar een enkel ding te noemen, verzen be
halve rijmpjes en versjes voor de kleintjes
ontbreken. Toch zou ook daarin misschien
nog v«el bevattelijks voor de jeugd te vinden
zijn. Maar dit alles eischt meer studie en
voorbereiding dan waartoe deze tentoonstel
ling gelegenheid gaf. Het goede begin echter
is gemaakt.
In alles van deze tentoonstelling gevoelen
we, dat er iets in beweging is gebracht, dat
er iets gewekt is. Dat is haar paedagogische
kracht en haar groote eer, dat ze de menschen
tot bewustheid brengt.
TE. KRUYT-lIOüEBZEIL.
Adres aan ile Tweede Kamer.
De ondergeteekenden Joh». Wierts van
Coehoorn-Ötout en Anna de Groot, resp. presi
dente en secretaresse van den Bond voor
Onderwijzeressen bij het Fröbelonderwijs,
goedgekeurd bij kon. besluit van 23 Januari
1905, Stbl. No 13, hebben de eer zich namens
dien Bond tot u te genden met het verzoek
van uw aandacht voor het volgende :
Daar de toestand van het bewaarschool-,
Fröbel of voorbereidend onderwijs zonder
eenige wettelijke regeling is, heeft ieder de
vrjjheid, zonder eenig bewijs van bekwaam
heid daarvoor te hebben afgelegd, aan een
bovengenoemde inrichting werkzaam te zijn,
zeer zeker tot ontzaglijk nadeel voor de jeugd
van 3?6 jaar, die van zulke inrichtingen
gebruik maakt en door onwetende ouders
aan onbekwame krachten wordt toevertrouwd.
Voornoemde bond verzoekt daarom een wette
lijke regeling, bepalende:
dat ieder die aan een dergelijke inrichting
wenscht werkzaam te zijn een diploma van
bekwaamheid, verkregen aan een kweek- of«
vormschool, moet kunnen vertoonen, alvorens
tot een zoodanigen werkkring te worden toe
gelaten ;
dat de opleiding ter verkrijging van het
diploma A (hulponderwijzeres) of akte B
(hoofdonderwijzeres) aan een der vorm- en
kweekscholen voor genoemd onderwijs, vol
gens een gelijkluidend programma zal wor
den gegeven en
dat, om dezen geheelen tak van onderwijs
te verbeteren, een programma vereischt zal
worden gelijkwaardig met dat, hetwelk aan
een der best bekend staande opleidingsscholen
wordt gevolgd en
dat slechts dan een diploma als boven om
schreven van kracht zal zijn wanneer het
door een ofBcieele commissie is afgegeven.
't Welk doende enz.,
Namens den Bond voornoemd,
Het Bestuur:
JOH*. WlEETS V. COEHOOBN-STOUT,
Presidente.
ANNA DE GROOT, Secretaresse.
itiiiiiiiiimiiiimiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiHiliiiiiimiiiiiiiiiliiitiiiiiiiiiii
Kristallen theeserviezen. Middag-thee
Ilosario Guerrero. Oude kleeren en
bacteriën. Schrijfsterstian kinderboeken.
De in Engeland en Frankrijk heerschende
mode, om middag-thee te gebruiken in kris
tallen theeserviezen, zal zoetjes aan ook wel
ten onzent in zwang komen, aangezien wij
gaarne nabootsen wat de Gallische en
Engellsche buren ons voordoen. Trekpot,
melkkan, suikervaas, blad en de groote koppen
en schotels alles is van prachtig, fijn ge
sneden kristal, meestal versierd met
dofgouden rand of miniatuur Pompadour
bouquetjes en strikjes. Het Russisch gebruik om
thee te drinken uit een glas is zeer smakelijk
en frisch. Het onvolprezen warm thee
brouwsel, geschonken in kristallen koppen,
zal naar mijn meening, niets van zijn aan
trekkelijkheid verliezen.
De goede mode, aan onze middag-bezoekers
thee te presenteeren, heeft gelukkig een einde
gemaakt aan de afschuwelijke gewoonte dat
vrouwen op haar visites madera, sherry,
port, likeuren en Hollandsche borreltjes":
vruchten op brandewijn en advokaat ver
schalkten. Wanneer moeders hierin voorgaan,
dan weten dochters niet beter of het hoort
zoo. Weerzinwekkend zijn vrouwen met ge
zichten en oogen verhit door het gebruik
van alcohol. Van middag-thee schijnt men
een beetje verzadigd te zijn. Althans de
huisvrouw die met haar tijd wil meegaan,
krijgt het in de middaguren vrij druk, want
zij laat aan haar bezoekers de keuze of zij
thee, chocolade of bouillon willen gebruiken.
Het is waar, ons etensuur blijft zeer laat,
ook een uit den vreemde overgenomen ge
bruik ; maar nu er reeds stemmen opgingen
tegen het overdadig thee-gebruik vóór den
maaltijd, nu valt op het gebruik van de
voedzame chocolade ook wel iets af te dingen.
Zou het drinken van een kopje bouillon nog
het raadzaamst wezen ? Vegetariërs zullen
dit betwisten. Het gebruik van mi Idag-thee,
al dan niet geschonken in kristallen koppen,
moet uiterst matig geschieden, vooral in ons
land, onidat wij naar Hollandschen trant,
óók weer t hee drinken na onzen hoofdrnaaltijd
en op die wijze krijgt men des Guten z
viel". Halve nabootsingen zijn altijd te ont
raden. Willen wij per se Engelsen doen, dan
moet bij ons na den maaltijd evenmin thee
gepresenteerd worden als in Engeland. Maken
wij twee of drie bezoeken in den loop van
den middag, dau is het zeker verstandig
slechts bij ne gastvrouw een kopje thee
te gebruiken, en liefst bij haar, die het beste
den slag heeft goede thee te zetten. Een
kunstje, dat lang niet iedere vrouw verstaat!
Onze mondametjes gewagen tegenwoordig van
thee collecteeren". Met de grootste bereid
willigheid drinken zij op n middag thee
zoowel bij mevrouw A., als bij mejuilrouw
B. en bij freule C. Zulke thee-collecties"
lijken mij onverstandig en nadeelig.
* *
*
Wanneer de wijze hoe zij haar danskunst
beoefende, zal vergeten zijn, wanneer uit tiet
geheugen /.al zijn vergleden de herinnering
aan haar buitengewone schoonheid en zeld
zame gratie, dan nóg zal Ia Kosario Guerrero,
de Spaansche danseres leven. Onsterfelijk
is zij geworden door het portret dat de
schilder Franz August von Kaulbach van
de Castilliaansche maakte. Frans von Kaul
bach, neef van den beroemden Wilhelm von
Kaulbach, is de vrouwenschilder van onzen
tijd. Zooveel dames uit de groote wereld
heeft bij geschilderd, dat men hem wel eens
den gravinnen-schilder" noemde. Toch heeft
Franz von Kaulbach echten kunstenaars-zin.
en, waardeert hij met waren jubel vrouwelijke
schoonheid in welken stand of klasse der
maatschappij zijn kenners-oog een beauty"
speurt. Zijn vrouwenportretten leven door
de uitdrukking en het karakter dat hij erin
weet te kleuren. Hij spreekt veel met ijjn
modellen; haar manier van luisteren en op
haar beurt uiting te geven aan haar gedachten
zijn voor de scherpziende en scherpzinnige
kunstenaar gegevens om het wezen-en-zijn,
het karakter, de ziel van vrouwen die voor
hem poseeren, te onderkennen en haar karak
teristieke trekken te fixeeren in lijnen en
kleuren. In zijn portret van la belle Otéro
ook een danseres, zooals wy weten, heeft von
Kaulbach voornamelijk het lokkende en ver
leidelijke van haar schoonheid weten te
kluisteren.
Eosario Gnerrero, voor haar dansen en
pantomimes stormachtig toegejuicht in Lon
den en in Berlijn, is een hooghartige schoone.
Fier en tóch beminnelijk, als van een Spaan
sche grande, is haar houding, is de uitdruk
king van haar klassiek schoon gezichtje. Het
zelfbewuste en hooghartige der Guerrero
lllllllllllltlllllllIlllllllllllltllllllllMllllllllllllllllllllllinlIIIMIIIIIIIIIUIIMI
ELEONOBA DUSE.
llltllllllllMllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIMIIUIIIIHIIIIIIItllllllllllltllll
heeft von Kaulbach meesterlijk weergegeven
in haar portret. Het zal hem waarschijnlijk
moeite gekost hebben, eenige conversatie niet
zijn schitterend model gaande te houden,
want, zoo vlug als haar voetjes zijn, zoo traag
is haar tongetje.
* *
In het Januari-nummer van het Maand
blad tegen vervalschingen, en tevens gewijd
aan hygiëne en industrie", onder redactie
van dr. Van Hamel Ro»s en Harmens lezen wij
iets over oude kleeren en microben",. dat
zeker verdient onder de aandacht gebracht
te worden van vrouwen en huismoeders.
Dr. Mangianti te Florence heeft zich bezig
gehouden met het onderzoek van stof, ge
trokken uit oude kleeren af komstig uit mili
taire magazijnen, uit banken van leening en
van uitdragers. Van 68 proefdieren,
marmotten en muizen, ingeënt met het stof uit
gedraaen militaire kleedingstukken, welke
van 2 tot 6 maanden in de magazijnen had
den gelegen, stierven er slechts vier, terwijl
van 57 dieren, ingeënt met het stof uit burger
kleeren, 27 bezweken ten gevolge der diverse
pathogene bacteriën, welke waren
afgescheipen en geïdentificeerd.
De gunstige resultaten der militaire maga
zijnen, bewijzen den heilzamen invloed van
hygiënische maatregelen en zindelijkheid.
Wij kunnen niet precies en kieskeurig
genoeg zijn op reinheid van ons lichaam
en van onze kleeren. Onder- en
bovenkleeding moet voortdurend gewasschen.
vervangen, geklopt, geschuierd, gelucht
worden, willen wij ze niet maken tot weel
derige bacteriën-akkers. Een goede, degelijke,
verstandige huisvrouw moet onverpoosd en
onverschrokken te velde trekken tegen alles
wat onrein is. Schipperen en transigeeren
op dat gewichtige punt mag bij haar nimmer
te pas komen. Zoo heel makkelijk is die
taak niet, want, een huisvrouw behoort ook
den inoed bezitten om te controleeren of
haar dienstboden geregeld baden en haar
lijfgoed wisselen en naar de waschtobbe
verwijzen. Dat het goede voorbeeld der
huisvrouw ook in deze meer uitwerkt dan
mooie praatjes is zonneklaar.
# *
#
In alle landen neemt het getal schrijfsters
toe, behoorend door geboorte of fortuin, tot
de aanzienlijkste kringen. Van de hand der
hertogin van Buckingham is een kinderboek
verschenen. Gravin Jersey schreef een aantal
komediestukjes voor de jeugd. En wie weet.
wat de Czarina nog eens levert, wanneer
rustiger tijden voor haar zijn aangebroken.
Zij is een voorbeeldig moedertje evenals de
lieftallige Elena van Italië. Beide moeders
brengen het grootste gedeelte van haar tyd
door met haar kinderen. De Czarina hanteert
met virtuositeit de teekenstift en de
Italiaansche koninklijke moeder vertolkt haar
zonnige, vriendelijke gedachten met gemak
in versmaat. Vrouwen, die zoo als deze
vorstinnen, zoo heel gaarne de grappige
tooneeltjes in de kinderkamer bespieden en
die gretig luisteren naar de gesprekken van
haar kleintjes, zijn geknipt om te teekenen
en te schrijven voor kinderen.
CAPRICE.