Historisch Archief 1877-1940
Ne.
DE AMSTERDAM-MER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
bjjgeloovig vroom. Götz is een goed mensch,
Hit kracht- v&fi* zijn aanleg, maar hij komt te
?weinig inet Ket'rslechte in aanraking. Goed
alleen ia niet voldoende, men moet zich, dwars
door het leven heen, tegen «tonnen en pas
sies in, den naam goed weten te veroveren.
Déanarchist Trapp, ook een goed menscb,
zou als romanheld hoogere waarde he"bben,
omdat 'het leven tegen hera is. Bij Götz is het
leven voor hem. Pit is een vlek op de ge
schiedenis van Kraffi's jeugd.
Alweder heeft ook dit derde deel een veel
kleurig gewaad. Groote attracties zijn de
figuren van Windele, den gemoedelijken
Bejjer met zijn dialect, Stelaenrnfiller, den
Bohémien, miss Wood, de pikante Engelsche,
die zoolang met Karl Frey flirt, dat hij op
haar frissche lippen een Ir.us drukt, en zij.
dan blozend uitroept: No, no, mister Frey,
you are insolent." ^B
En als de teere, broze draad, die zich door
het veelkleurig kleed weeft, is daar de liefde,
langzaam ont nikend, van Gótz en Evchen,
en de groote tragiek van den bunnen philosoof.
Auf Wiedersehen l" Dat zeide Gótz Kndl'r,
toen hij, na volbrachten diensttijd, stond
afscheid te nemen van München.
Ihtn war es, als töne dem geliebten Mi
dchen aus diesen beiden, kleinen, armen
Worten seine ganze, grosse, goldeno Hofi'nung
auf eine schone Zjikunft entgegen."
Auf Wiedersehen, Götz Krafft! Anf
Wiederfsehen !
Ainst, 7 Jan.'00. J. BKOUWER.
Inhoud van Tijdschriften.
De Nifutre lijd, No. 2: Verzen door II
Gorter. De eerste gedenkdag der Rinsische'
revolutie, door H. Roland Holst. De
beteekenis der engelsche verkiezingen, door
J. K. van der Veer. Gemeente politiek
en gemeente belastingen, door Maltin-u^.
Blijde inkomst IV, door Ilerm. Heijermans
Jr.'?Balanceer politiek, door J. J.deRoode
Vergeten woordi-n', door S. de Wolti'.
-Blanko wetenschap. De concentratie van
het Kapitaal IV, door F. van der Cioes.
Sociale woorden t n Sociale hervormingen
(slot) door A. Dijkgraaf.
Jfuropa, all 'i: Nannie van Wehl. liet
parailijsgetoon i. Vrouvvke, T.jatnpoerad-j.
Ktanley J. \Veymau, De raveuhoeve.
laonied Aivlrejef, liet leven van pope
Vasfiilius Fievcjskjoe. Cenatos, Keu
boekenpraatje. dr. 10., Populair-wetenschap, over
zicht. Ca!o E Levie, De vorige maand
Onze Kmitt, No. 2: Tekst: Jo. DeStrée,
Tentöons'.elling van oude kunst te Brussel.
Heiiri £01 el, Eene tentoonstelling van
Chineesche kunst te Batavia Kunst berichten : Uit
Amsterdam; Uit Beilijn. Boeken en Tijd
schriften : Geschichte der Kunst aller Zeilen
und Völker, vouKarl Woermann.?Platen:
Het vertrek van Urie. De strijd tusscheu
ondeugd en deugd. De Kruisafdoening.
Jan Borreman, liet leven van St. JOTIS; liet
leven der H. Maagd ; God de Vader met
Eugelen ; Koperen (iguunjes van den
Paascbkandelaar te Zoutleeuw. Ho Chao Tsung, Oud.
hlanc de chine beeld van Kwan-Yin ; Ta Mo
Tso.Soe, volgeling en discipel van Kwan Yin;
De Boeddha AmitAbka. Tan Wei, Kwan-Yin
op de lotus, die uit de zee rijst ; Kwan-Yin
beeld van Shih Seu" brons; Ou l houtsnij
werk beeldje van Kwan Yin; Kwan Yin een
kindje houdend ; .Kwan-Yin, oud Peh Ting
porselein; Kwan-Yin beeld; De kathedraal
te Amiens. Nicollo Pisano, Gedeelte van
den kansel in den Dom te Siena.
De Ilollandirle R.rue, No. l : Taekening van
Jan Sluijters, frontispiece. --Wereldgeschie
denis. Belangrijke onderwerpen. Karak
terschets, F. M. Knobel, konsul- generaal voor
Zuid Afrika. Revue der tijdschriften. Het
boek van de maad De boekentafel.
Jeugd, 2e atl : G. H. Voordam, De snoeper.
ZIJN LORDSCHAP.
Naar het EngeUcli, van W. W JACOBS.
I.
Farmer Rose zat op den drempel een
avondpijpje te rooken. Naast hem, in een
gemakketijken stoel, zat zijn vriend de
molenaar, eveneens rookend, en met half
gesloten oogen voor zich uit starend, terwijl
hij voor de duizendste maal naar de klachten
van zijn gastheer over diens dochter luisterde.
De heele quiestie is, Cray," zeide de futmer
met een uitdrukking van weenioedigen trots op
zijn gezicht, dat zij veel te mooi is."
De heer Cray bromde iets on verst aanbaars.
Wat waar is, is waar, al is zij mijn doch
ter/' ging de heer Kose voort, Zij is te mooi,
Als ik haar mee neem naar de markt, gebeurt
het dikwijls genoeg, dat de menschen met hun
rug naar de koeien en paarden gaan staan,
om haar aan te gapen."
De heer Cray snoof, misschien wat har
der, dan hij van plan was geweest.
En wat is het gevolg? vroeg de farmer,
zijn oogen van het landschap afwendende,
zij kijkt in den spiegel en ziet zich zelf, en
dan voelt zij zich ongelukkig, omdat er nie
mand in den omtrek is, die goed genoeg voor
haar is otn mee te trouwen."
,.Ik verbaas me altijd erover, waar ter
wereld ze haar mooie gezicht vandaan heeft,"
zeide de molenaar peinzend.
Hm, ja . . ." zeide de heer Rose, al zijn
best doende, een middel te vinden om zijn
vriend daaromtrent op het goede spoor te
brengen, zonder de bescheidenheid uit bet
oog te verliezen.
Zij lijkt in 't geheel niet op haar moeder",
ging de heer Cray op nadenken den toon voort."
Neen, dat doet zij zeker niet."
't Is een van die dingen, waarvoor geen
verklaring te vinden is," zeide de heer Cray,
vrien het onderwerp danig begon te vervelen ;
't is net zoo iet*, alsof je eeu mooie bloem
zag ontluiken aan ' een ouden koolstronk."
De farmer klopte met veel drukte zijn pijp
uit en begon ze weer te vullen. Sommige
Menschen zeggen, dat ze wel wat op mij
lijkt," zeide hij kortaf.
Nu, je zult wel niet gek genoeg geweest
ZJJD, omdat te gelooven,!' zeide de molenaar.
Wel, ze lijkt niet meer op jou, dan jij op
een koekepan, eigenlijk nog minder." ?
De heer Rose keek zijn vriend strak aan.
Ik houd niet van vleien," ging de molenaar
voort. Dat heb ik nooit gedaan. En je
kunt het niet iedereen naar den zin maken.
£\s ik zei, dat je dochter op jou leek, zou
Over de Rijst. Uit den ouden tijd, Nieuw
jaar. Een nieuw.spel. ? J. Daalder Da., Naar
buiten ! Vreemd en eigen, Een presidents
verkiezing. Bij de plaat, met bjjlage.
Waarheid en fantasie. Slöjdwerk, met bij
lage. Kunstjes en spelen.
RaadselsOnze ruilhandel.
Orgaan van den Ned. Bond tot Bestrijding
der Vivisectie, No. 8 : Wat vivisectie eigenlijk
is? Vivisectie in Nederland. Vivisectie
in Engeland. De speldeprik.
Dt Natuur in, Ie afl.: P. van Balen,
KaliinesUtoft'en. ??Onze zoetwatersponzen.?T.
A. L. Beel, De torenuil.
Vlaanderen, Febr. 1906: Lofrede bij het lijk
van Reimond Stijns, door Herin. Teirlinck.
Het uitzicht der dingen, vee prijskamp, l, ver
volg, door Siijn Slreuvels. Sonnet, Constant
Eeckers, prof. Henri Pirenne, Victor Fris.
E'igen Haard, No. O: De bittere druppel,
door Louise B. B , VI. Een excursie naar
Celebes en een bezoek aan den Koning van
Gowa, door O. D., niet afb. (Slot) Voor
Heldenmoed en Naastenliefde, (J. C. Kooyman
en zijn medailles), niet portret en afb.
Oldenaller bij Putten, door Jer. de Vries., met
afb. Voorjaar. Prof. Dr. S. S.
Ro-enetein t, met portret. Vijftig jaar Notaris.
Mr. S. C. van Appeltere, met portret.
Vondel's laatste woning, met af o. Ver
scheidenheid : De bevolking van Btrlijn.
Vanderbilt's autoreob e'. Feuilleton:
mllMtlllllllllllltlllllllllfHHIIflIIMIItfMMIMIIMIIIIIIIIIIMIIIIMIIIIIItlllMIIHI
VOOR DAMES.
Minware litltratnar op liet gebied oer
fiaaie teniwemn.
Handleidingen voor de beoefening der fraaie
hanhveiken hebben vaak dit groote gebrek,
dat zij zich in hoofdzaak bepa en tot tech
nische bijzonderheden met voorbijzien van
den innigen samenhang van dit vak met
andere takken der kunst industrie, eeu samen
hang, waarvan het juiste begrip zonder schade
voor een goede, degelijke beoefening van
het knnstnaaldwerk n:et kan woiden gemist.
Wie de/.en fraaien kunstvorm met eenigen
ernst wil behandelen, zal daarom zeker niet
verzuimen geregeld kennis te nemen van de
rijke litteratuur, die in de laatste jaren zich
vormt over kunstnijverheid ia het algemeen.
Bovendien woidt daar in vakbladen en over
zichten steeds eene mime plaats gegund aan
de textiele kunst, daar hare pioducten, bor
duursels en weefsels, voor den handel van
groote beteekenis zijn. Want \oor kleeding
en dekking heeft de mensen altijd meer
verlangd dan het allernoodzakelijkste Zoodra
in het noodigste is voorzien, stelt hij voor
zijne woning, voor zijn huisraad, voor zijne
kleeding eischen van verfraaiing. Niet tevreden
met doelmatigheid enkel en alleen, veii.ingt
hij bij een linnen, doek een ingeweven
patioon, kan het zijn een gekleurden rand; bij
een vloei kleed eene bonte mengeling van
\\arm getinte Wollen draden; hij eenen s'.oei
fraaie lijnen van rug en poolen, misschien
eene geborduurde zitting. Het is die be
hoefte aan versiering, die de aanleiding is
gewoulen tot het ontstaan zoowel van af
zonderlijke kunstvoorwerpen als tot ver
veelvoudiging daarvan door machinale massa
productie, waardoor de geniale kunstuiting
van den enkeling eene winst.) wordt voor
duizenden en nog eei s dui :enden. Naar gelang
van tijd en plaats zijn derhalve in de weverij
en bij de borduurkunst, op het gebied der
gedrukte stoiltn, der kant- en tapijtwerken
talrijk* «roepen ontstaan van kunstvoort
brengselen, die steeds nauw verband houden
met het kunstbewustzijii der omgeving,
waarin zij werden tot stand gebracht. Het
onderzoek, de systematische indeeliug dier
tiiinniiiiiiiittiiiiiitMiiiMiiHiMiiiiiifiiHnii
je zeker nooit van je leren meer een woord
tegen me willen zeggen."
Het ergste van ailes is," zeide de ?armer,
zonder acht te slaan op de opmerking van
den molenaar, dat ze nit t verkiest te trouwen.
Daar heb je nu op't oogenblik VValter Lomas,
die haar wat graag zou willen hebben,
maar ze kijkt hem niet eens aan. 't Is et n
knappe, nette jongen, die Walter, en daar
heeft ze me warempel een van de varkens
naar hem genoemd, en de manier, waarop ze
die twee door elkaar haalt, is een sebanie;"
A's 't mijn dochter was, zou ik er wel
voor zorgen, dat ze met hem trouwde," zeide
de molenaar op vasten toon. Wat liet f t ze
op heul aan te mei ken':"
Ze wil hooger op," antwoordde Rose, met
iets gehei.nziilni«s in zijn stem. Ze leest
altijd van die, romannetjes met liefdes
geschiedenissen, en ze praat onophoudelijk
over een mei-je, dat liaar moeder heeft ge
kend, dat aan het tooneel is gegaan en met
een baron getrouwd. Eiken middag gaat
ze in de mooie, kamer zitten en noemt het
de salon. En daar zal ze blijven zitten, tot
ze te oud is om te trouwen, en dan zal ze
mij de schuld ervan geven."
Ze moet eens een lesje hebben," zeide
de molenaar beslist. Zu moet eens leeren,
wie of wat zij dgenljjk ij, en dat het niet
te pas komt, haar neus op te trekKen voor
eiken knappen jongen man, en de varkens
naar hem te noeaien."
De heer llose zuchtte.
Wat haar aan het verstand gebracht moet
worden, ij, dat voorname lui niet naar liaar
omkijken, ' ging de molenaar voort.
't Zou gemakkelijker zijn, hair dat aan 't
verstand te brengen, als ze liet ook werkelijk
niet deden," zeide de farmer.
Ik bedoel", zeide de heer Cray op
gestrengen toon, met trouwplannen. Weet
je wat je doen moest, je moest zien, dat
je voor een poosje iemand in huis kreeg,
die deed, alsof hij ten lord of zoo iemand
was, en haar commandeerde, en heelemaal
niet erop lette, dat zij er aardig uitziet. En
als ze daar dan over in de akeligheid zit.
dan laat je Walter Lomas komen om haar
te troosten en. bij wijze van contrast met
dien andere.'
De heer Rose ram zijn pijp uit zijn mond.
Ja," begon hij, maar hoe .. . ."
En ik geloof," viel de molenaar hem in
d3 rede, dat ik juist een geschikten kerel
weet om liet te doen. Een neef van mijn
vrouw. Hij zou een dag e f veertien bij ons
komen logeeren, maar ik w il hem met plezier
aan je afslaan hij en ik kunnen niet al
te best roet elkaar overweg/'
Misschien zal hij 't niet willen doen.''
O, hij doet het zeker," zeide de heer
Cray beslist. Het zou alleraardigst voor oiis
zijn, en een goede les voor haar. Wanneer
veelsoortige kunstuitingen .is in de laatste
tientallen van jaren een voorwerp geworden
van gezette, ernstige studie. Eene uitgebreide
vak litteratuur heeft zich gevormd; maar een
gids, die tot in bijzonderheden afdalend den
aard, de hei komst, de geschiedenis van een
bepaald voorwerp tot de texüele kunst
behoorendf», hielp vaststellt-n, werd tot nog
toe gemist.
In dat gemis is thans voorzien door het
Handwörterbuch der Textilkunde aller
Zeiten und Völker", bewerkt door den heer
Max Heiden te Berlijn. In dit omvangrijke
werk, omstreeks 700 pagina's groot, toegelicht
door 3-6 illustraties tusschen den «tekst en
16 afzonderlijke platen, bezitten wij thans
eenen wegwijzer voor kunstlievende leeker,
technici, verzamelaars en patrooi,teekenaars;
terwijl bij ieder der voornaamste, in
alphabetische volgoide gerangschikte artikelen
ook de litteratuur over een bepaald onderwerp
wordt vermei.1. De schrijver was tot dezen
veel omvattenden arbeid bevoegd als weinigi n
door zijne dertigjarige werkzaamheid als
conservator aan de Stoflsammlung des
königlichen Gcwerbemuseums" te Berlijn.
Die verzameling van Koptische, Japansche,
Chineescbe en Europeesche borduursels en
wetfsiH van ouderen en nieuweren'tijd bevat
volgens den laatsten catalogus niet mindtr
dan 12 000 nummers. Een bijzondere blik op
den rijkdom, die daar bijetn is, werd den
leden vin het in den zomer van 11)04 te
Berlijn gehouden Internationale Vrouwen
congres gegund, toen zij door den directeur.
Prof. ,!. Lessing, in het Gewerber. useum"
werden onthaald. Voor dien nen dag was
toen wat gewoonlijk in vitrines zoigvuldig
wdr.lt weggeborgen in kwistigm overvloed
uitgespreid over trapleuning! n en balustrades
van di n grooten IJehthoi ' midden in het
r^'U-ach i ge gebouw. v!nk on Ier het licht
binnenstioomeiid door den hoogen koepel.
Het was eene wonderbare weelde, a'.s nit
een tooversj.rookje,. van tapijtwe k. gou
1brocaat, damast en geborduurde stukken
uit alle werelddeelen en uit alle e.einveti,
een pracht van lijn en kleuren, hier door
hoogen, oi-rbiedwaardigcn ouderdom ver
vloeiend tot zachte, warme tinten, ginds
glanzend nog in den vollen gloed der nieuw
heid als kwam het wei k zoo pas vnn de
vaardige hand der lx rduurster. F.rn dergelijke
rijkdom van str.du'ii.ateriaal moest tot be
schrijving uitlokken t n «Ie. stof, (li^ in Max
lleiden's boek ligt opgehoopt, is dan ook
zoo veelsoor ig, zon s :boon en zuiver van
vorm, dat niemand zijn werk uit handen
zal leggen zonder zijne liefde voor de eigen
aardige schoonheden en zijn gevoel voor do
betetkenis der textiele kunst te hebben zien
toenemui. De talrijke af beeidingen. met zorg
gekozen en uit de beste, soms zeer moeilijk
te hereiken bronnen bije ngebracht, want
de schrijver heeft zijn onderzoek niet enkel
tot het BerlijnH'he museum bepaald,
vt/rhoogen de \\aaide en de duidelijkheid van
het boi-k.
Uit den overvloed van mateiiaal, d'e hier
wordt geboden, is het voor baar, die meer
bijzonder betrekking hebben op het knnst
naaldwerk, zeer belangrijk om na te gaan,
bijvoorbeeld onder het hoofd
Granalapfeluruster,'' hoe bij weefsels en borduursels de
rangschikking van symbolische dieiüjuren
binnen ciikels en vet Ihooken, die de
l!ninaansch-Byzantijnsclu1 knus periode ken
merkte, bewaaid niet f bij de vroeg-Gotbiscl.e
boiduursels mtt hunne voorstellingen van
heiligen-figuren en van do JUilige Maagd
met het Christuskind; hoe die verdeeluii
van het te veisiertii vlak langzamerhand
van ren zuiver mutnemalifch netwerk over
ging in de Arabeske, de, dooreen.-trengi-ling
van sierlijk gebogen lijnen, die zich in de
Gothiek eindelijk ontwikkelde tot eene, aan
eenschakeling van biadvormei), s^ms ook
"-MiiiiiiiiiitttiimiiitiikiiiMimiMi
je wilt, zal ik hem zeggen, dat hij aan jou
moet schrijven om een kamer met pension,
omdat hij behoefte heelt aan een verblijf
van een dag of veertien in de buitenlucht
na de vermoeiende vermaken van hot stads
leven."
Do vermoeiende vermaken van het stads
leven," herhaalde de f'trnur vol bewondering,
,,<le vermoeiende....' Hij It-nnde
f.caterover in zijn stoel en lach'.e, en
molei:aar Cray, die verrukt was in het vooruit
zicht eeu verveenden gast'zoo gemakkelijk
kwijt te raken, lachte ook. Boven, vu(,r het
open versier, werd door een derde persoon
gelachen, maar op zoo'n beschaafde manier,
dat geen van de beide mannen het hoorde.
Een dag of twee later ontving de fanm r een
brief, en de onderhan leUnuen tustchen Jane
Rose aan de eene, en Loid Fairmount aan
de andere zijde, waren spoedig in vollen
gang. Het schrijftalent van vader liuse werd
geoordeeld niet groot genoeg te zijn voor
een dergelijke, correspondentie.
Ik wou wel, dat hij het niet zoo geheim
wilde houden", zeide j u tl'rouw Kose, den
laatsten brief nog eens overlezende. Ik zou
het prettig vinden, als de Crays en nog een
paar anderen wisten, dat hij bij ons was'.
Je moet doen, zooals hij wen.-'cht", zeide
haar vader, heftig zijn neus snuitende.
Jarie zuchtte. In elk geva! zal ik een
beetje gezehcbap aan hem hebben", zeide
zij, wat echcelt eraan, vader?"
Een beetje verkouden', zeide haar vader
onduidelijk, terwijl hij naar de deur toeging,
nog steels iuet zijn zakdoek voor zijn gezicht.
..'k Heb het al ten poosje voelen aankomen''.
Hij zette zijn hofd op en ging uit, en juf
frouw Rose, die hem voor het venster stond
na te kijken, begon een beetje hang te worden,
dat de grap te veel mocht blijken te zijn
voor ten man van zijn gewoonten. Zij keek
hem peinzend na, en toen hij om n uur
thuis kwam om te eten, en begroet werd
door eeu hevigen stof?torni, die in het heele
huis wotdde, merkte zij tot haar vreugde op,
dat hij zijn gevoel voor humor blijkbaar reeds
in bedwang begon te krijgen.
..Eten V" zeide zij, terwijl hij zijn best deed
zich tusschen de, meubels door tt! werken,
die i u het voorhuis waren opgestapeld. ..\Ve
hebben geen lijd gehad olii over eten te
denken, en al hadden v\e 't wel gedaan, dan
zou er nergens plaats voor u zijn, om te gaan
zitten. U moet maar naar de provisiekamer
gaan en wat brood en kaas krijgen".
Haar vader aarzelde en wierp een blik op
do meid, die met een stofdoek om haar hoofd
gebonden en gewapend met een bezem, de
kamer inkwam. Toen liep hij langzaam na ir
de keuken. JuH'rouw Rose riep hem iets na.
Wat?" zeide haar vader, hoopvol terug
komende.
Hoe is het met uw verkoudheid, vaderlief?
van doornige, knoestige takken met op de
kruispunten .de vijfbladerige Gothische roos
en in de tn^schenruim'en eene spitsronde
vrucht in de plaats dei vroegere figurale
voorstellingen ; hoe dit zoogenaamde granaat
appelmotief, waartoe in het Noorden van
Europa waarschijnlijk de geschubde vrucht
van den pijnboom en de stekelige bloemknop
met de scherp gekrulde bladeren van den
distel het type kunnen hebben geleverd,
gelijk in het Zuiden de granaatappel dit
deed en in later eeuwen, tengevolge van
den invoer van tropische gewassen tijdens
den bloeitijd der Lyonsche zijdeweverijen de
ananas, in de middeleeuwen het gewone
motief was der versiering van kostbare
stoU'en van lluvveel en zijde en. nu nog voort
leeft in onze stoffen voor meubelbekleeding
en' in on/.e behangsels. Nitt minder belangrijk
is onder het hoofd Kanevasstickerei" de
schets van de ontwikkeling van den
krnissteek, eeret op grove linnen stoffen, later
op gaas, steeds geliefd, vaak misbruikt, maar
toch altijd een der scho*onste technische
middelen, waarover het kunstnaaldwerk be
schikt. Uuder het hoofd Renaissance" is
vooral merkwaardig, wat er wordt gezegd
over de toepassing van het naald wei k :n
alle denkbare vormen bij het meubilair;
terwijl \\at er te lezen staat en te zien wordt
gegeven onder de rubrieken Rococo" en
Zopfsiil" (Hollandsen Pruikentijd) aanto >nt,
dat ook dt^e veel gesmade kunstperioden,
eer zij wtder in verval geraakten, menig
sierlijk voorwerp leverden Zoo is ook lezens
waardig wat er staat over hel verschil tus
schen Chiueetch en Jajansch werk, over de
ontwerpen voor wandbehaiigsels van Williarn
Moi ris en wat niet al meer.
Terwijl het werk van Max Heiden om
den hoogen prijs en den grooten omvang
wel enkel in handen ?al knmen van die
beoefenaarster*, der fraaie handwerken, die
den weg kennen naar onze-openbare
bibliotheeken, is voor allen bereikbaar het aardige,
praetisciio weikje De Kunstnijverheid'1 v.m
Bruno Uacher, directeur van het Museum
voor Kunstnijverheid te We.nen, van wil c
boekje eene Hollandsche bewerking indertijd
ten onzent werd ingeleid door dt n heer
J. R. do Kruyil'. Hiervan verschijnt thans
een derde dr-uk, bezorgd door den heer J.
W. Beiden, den legenwourdigen directeur
der Rijksschool voor Kunstnijverheid, die
den inhoud nagenoeg ongewijzigd heeft ge
laten maar dien heeft verrijkt met tal van
goed gekozen illustraties, liet aantal der^
afbeel.iingen binnen den tekst is thans ver
dubbeld en een negental afbeeldingen buiten
den tekst waaronder eeni^e gekleurde, is er
aan toegevoegd. Het hoofdstuk over de tex
tiele kunst is thans ook geïllustreerd; jam
mer echter, dat hier de ui te sobere tekst
wat betreft de kunst-historische beteekenis
van dit vak ditmaal niet wat is ui gewerkt.
Groo e waarde voor d-t beoefenaarstere der
fraaie handwerken blijfi echter behouden
de uitvoerige uiteenzetting van de samen
stelling der verj-chilltude grondstoffen terwijl
voor haar het boekje vooral van aanbelang
is om de wijze, waarop het doet uitkomt u
den samenhang van l,et kunstnaahiweik met
de andere takken der kunsuiij verhei l ; om
de hulp, die het verleent bij het bezichtigen
van. musta tsn teiitoonsle lingen, (wat eigen
lijk ook zijn hoofldi. el isj en om de ant
woorden, die het f.et ft op lal van vragen.
die het aanschouwen van een kunstvoorwerp
hij den b< l.ingsleilende-ii leek V. je t oprijzen.
(Jok geven de rijke il.ustraiics van deien
nieuwen druk aan haar, die, moeilijk in htt
bezit van plaatwerken kunnen komen, als
het ware eeu uitgangspunt vtor tene eigen
kleine verzameling. De prijs van f i.50 is
voor \vat hier wonU geboden zeer laag te
noemen.
In dit verband wil ik ook nog dd aandacht
iiiiiiiiiitiiifiiiMtiiiiiiitiiiiiiiiiiiutiuiiiiiiimtiiiiii
Vadeilitf gaf geen antwoord, en zijn dochter
glimlachte tevieden, toen zij hem hoorde
ron l.-charrelcn in de provis-iekamer.
Loid Fair nount kwam den volgenden dag
te voet van het station, en nadat hij de be
groeting van den farmer met een koel knikje
hal beantwooid, verzocht hij hem, een kar
naar het station te willen zenden voor zijn
bagage. Hij was een laiif.e, knappejonge man,
tn toen hij in het voorhuis met een (ita*
gezicht aan zijn snor stond te draaien, nam
jull'rouw Ruse liet vaste hesluit, hem te ver
nietigen.
Je dochter?" vroeg hij op nonchalanten
toon, terwijl hij zijn gastheer in den tuin
volgde.
Ken vpn de twee, m>j luril; de andere is
on/.e ineia', anlwooulde de jurrmr.
,,7.ti heelt haar vaders oogen", zeide zijn
lordschap, da verbaasde Annie onder den kin
stiijkentl, en zijn lieus ook, /ou ik zeggen'.
Dat is de meid,1' reide de farmer, de
wen k r ira u A on fronsende.
,.() zoo,' zeide zijn lordschap koeltjes. Hij
draaide zich om en keek Jane aan, maar
hoewel zij hem ha verwege tegemoetkwam,
door haar kin een beetje op te lichten, liet
zijn vermetelheid hem in den steek en
bestiervin zijn v\ oorden hem op de lippen.
Een lange stilte volgde, slechts verbioken
door het gegicliel van Annie, die zich in de
tuken had u-iuggetrokken.
..Ik hoop, dat wij het uw lordschap hier
naar den zin zullen kunnen maken, ' zeide,
j uil rouw Rose.
Dat hoop ik ook, meisje," was het ant
woord. Zou je mij nu inijn kamer eens willen
wijzen ? '
Jull'rouw Rose ging hem voor naar boven
en deed een deur open.
Is dit de be->te kamer, die jullie hier hebt? '
vroeg Lord Fairmount op stijven toon.
O, neen," antwoordde jutl'rouw Ri se
glimlachend. ..Vaders kamer is veel beter
tian deze. Kijkt u zelf maar eens."
Zij opende een andere deur, en zonder
acht te slaan op eeu gesticuleerende gedaante
onder aan da trap, zeide zij: Wanneer 1.1
soms de voorkeur geeft aan deze kamer, zal
vader haar met het grootste genoegen aan
u afstaan. Met het grootste genoegen/'
Ja, ik zal deze. kamer maar nemen," zeide
Lord Fairmount, naar binnen gaande. Breng
mij, alsjeblieft, wat warm water en maak mijn
laarzen en slobkousen schoon."
J u il rouw Rose trippelde naar beneden,
wierp haar vader een betooverenden glim
lach toe, negeeide al zijn vragen, en haastte
zich naar de keu-ken, van waar Annie na
korten tijd te voorschijn kwam met het
warme water.
Met iets, dat veel van een fchok had,
kwam vader R >se tot de ontdekking, dat hij
op zijn middagmaal moest wachten, terwijl
vestigen op het plaatwerk uitgegeven door
de firma Kleinmann te Haarlem r«g gelegen
heid van de laatste tentoonstelling van kunst
naald ^erk in het Paviljoen te Haarlem ge
houden. Onder de keurige expositie-", die de
heer E. von Baher daar ih altijd nieuwe
verscheidenheid weet te organiseeren. hebben
die van kantwerken en van borduursels wel
het meest de aandacht getrokken. Mejuffrouw
E. M. Rogge, die in het regelen daarvan.
een werkzaam aandeel had, bezorgde, den
tekst bij de. verzameling uitstekend bewerkte
photo's», waardoor de firma Kleiiimann de
herinnering aan deze zeer populaire
tentoonste ling wilde'bewaren. Uit deze platen blijkt,
dat het Ilollandsche kunstnaaldwerk op dit
IIMIMMtHHIMMtlllU
IMMItlllMIIHUIIIlmtM*»! l
cht Victoriawatei
OBERLAHNSTEU
cht victoriawate
OBERLAHNSTEIN.
Cailler
f u nsTE
ADR.SCH ?\KELL Hou1. Heiligenw. Ainst.
Mm/ HKT i A ArA'/."Veenestr.DenHaag.
~. 777-; U hi M i', K j nst raat 8, Arnhem.
Voor plaaisen, waar geen contrac
tanten zijn, wende men zich tot : de
Nederlandsche fabriek LA CO M KT t?'
Eggertstraat 3 te Amsterdam.
zijn lordschap den lunch geb-uikte. Dat maal
nam, onder het be>tuur van zijn dochter,
geruinien tijd in beslag, en toen het vleesch
hem eindelijk bereiivi' , was het zoJ goed als
koud. Bovendien bleek het maar al te
duitle.ijk, dat de aristocratie zelfs de eerste be
ginselen van voorsnijden niet meester was, en
d-* voorkeur saf aan het aan alle kanten
wegnemen van de lekkerste beetje?.
Zwijgend verorbeide, hij zijn maal, en toen
het was afgrh.open, zocht hij zijn gast op,
ten einde hem tpnige, noodzakelijke wenken
te geven. Doch dank zij de alomtegenwoor
digheid van Jane, verliep bijna de geheele
middag vóór dat zich een gelegenheid voor
deed. En zelfs toen, was het onderhoud
nog s'echts van korten duur, en moest de
jariiii'i- zijn instructies aan Lord Fair
mount.?wien hij opdroeg, den wensch
uit te spreken, voortaan de maaltijden met
de familie sa:nen te gebruiken in den
tijd van tien seconden samenpersen. Instruc
ties over een verandering van slaapkamer^
moest hij binnenhouden ten gevolde van de
terugkomst van Jane.
Daarna ging zijn lordschap een eindje
wandelen. Na een poosje kwam hij terug
met een uitdrukking van verveling op zijn
gezicl t, giug op hut haardkleedje in de huis
kamer staan eii keek naar jufl'iouw Rose, die
zat te naaien.
..Ken vervelende plaats", zeide hij einde
lijk op genielijken toon.
Ja, m i/ lord", zeide juffrouw Rose stemnii».
Vreeselijk vervelend,1' klaagde zijn lord
schap, een geeuw onderdrukkend: ik weet
waarachtig niet, wat ik z.il moeten doen om
mij hier veeitien dagen te amusceren."
Juffrouw Rose sloeg haar mooie oogen
op en keek hem oplettend aan. Menig man
zou geen ander amu-ement hebben gezocht
of vt-r'.argd.
,.lk btn bang, dat, er hier niet veel voor
u te doen zal zijn, ' zeide zij op kalmen toon.
Wij zijn maar heel eenvoudige luidjes hier
in de buurt."
Ja," stemde de jonge man toe. Een voor
de hand liggend complimentje lag op het
puntje van zijn tong, maar hij bedwong zich,
al was het dan ook met moeite. Jull'rouw
Kose boog haar hoofd over haar werk en
pikte er ijverig op los. Zijn lordschap nam
een boek op, en, gedachtig aan zijn opdracht,
verdiepte hij zich daarin. Juffrouw Rofe
wierp een paar maal een blik in zijn richting
en bleef toen vlijtig doornaaien, met een.
min of meer duivelsche uitdrukking op haar
unooi gezichtje.
Prachtige oogen heeft zij," zeide de edel
man, toen hij dien avond op den rand van
zijn bed zat en in gedachte de gebeurtenissen
van dien dag nog eens naging, 't is een ge
noegen ze zoo plotseling te zien schitteren/'
(&Jot volgt.)