De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 11 februari pagina 3

11 februari 1906 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

Ne. DE AMSTERDAM-MER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. bjjgeloovig vroom. Götz is een goed mensch, Hit kracht- v&fi* zijn aanleg, maar hij komt te ?weinig inet Ket'rslechte in aanraking. Goed alleen ia niet voldoende, men moet zich, dwars door het leven heen, tegen «tonnen en pas sies in, den naam goed weten te veroveren. Déanarchist Trapp, ook een goed menscb, zou als romanheld hoogere waarde he"bben, omdat 'het leven tegen hera is. Bij Götz is het leven voor hem. Pit is een vlek op de ge schiedenis van Kraffi's jeugd. Alweder heeft ook dit derde deel een veel kleurig gewaad. Groote attracties zijn de figuren van Windele, den gemoedelijken Bejjer met zijn dialect, Stelaenrnfiller, den Bohémien, miss Wood, de pikante Engelsche, die zoolang met Karl Frey flirt, dat hij op haar frissche lippen een Ir.us drukt, en zij. dan blozend uitroept: No, no, mister Frey, you are insolent." ^B En als de teere, broze draad, die zich door het veelkleurig kleed weeft, is daar de liefde, langzaam ont nikend, van Gótz en Evchen, en de groote tragiek van den bunnen philosoof. Auf Wiedersehen l" Dat zeide Gótz Kndl'r, toen hij, na volbrachten diensttijd, stond afscheid te nemen van München. Ihtn war es, als töne dem geliebten Mi dchen aus diesen beiden, kleinen, armen Worten seine ganze, grosse, goldeno Hofi'nung auf eine schone Zjikunft entgegen." Auf Wiedersehen, Götz Krafft! Anf Wiederfsehen ! Ainst, 7 Jan.'00. J. BKOUWER. Inhoud van Tijdschriften. De Nifutre lijd, No. 2: Verzen door II Gorter. De eerste gedenkdag der Rinsische' revolutie, door H. Roland Holst. De beteekenis der engelsche verkiezingen, door J. K. van der Veer. Gemeente politiek en gemeente belastingen, door Maltin-u^. Blijde inkomst IV, door Ilerm. Heijermans Jr.'?Balanceer politiek, door J. J.deRoode Vergeten woordi-n', door S. de Wolti'. -Blanko wetenschap. De concentratie van het Kapitaal IV, door F. van der Cioes. Sociale woorden t n Sociale hervormingen (slot) door A. Dijkgraaf. Jfuropa, all 'i: Nannie van Wehl. liet parailijsgetoon i. Vrouvvke, T.jatnpoerad-j. Ktanley J. \Veymau, De raveuhoeve. laonied Aivlrejef, liet leven van pope Vasfiilius Fievcjskjoe. Cenatos, Keu boekenpraatje. dr. 10., Populair-wetenschap, over zicht. Ca!o E Levie, De vorige maand Onze Kmitt, No. 2: Tekst: Jo. DeStrée, Tentöons'.elling van oude kunst te Brussel. Heiiri £01 el, Eene tentoonstelling van Chineesche kunst te Batavia Kunst berichten : Uit Amsterdam; Uit Beilijn. Boeken en Tijd schriften : Geschichte der Kunst aller Zeilen und Völker, vouKarl Woermann.?Platen: Het vertrek van Urie. De strijd tusscheu ondeugd en deugd. De Kruisafdoening. Jan Borreman, liet leven van St. JOTIS; liet leven der H. Maagd ; God de Vader met Eugelen ; Koperen (iguunjes van den Paascbkandelaar te Zoutleeuw. Ho Chao Tsung, Oud. hlanc de chine beeld van Kwan-Yin ; Ta Mo Tso.Soe, volgeling en discipel van Kwan Yin; De Boeddha AmitAbka. Tan Wei, Kwan-Yin op de lotus, die uit de zee rijst ; Kwan-Yin beeld van Shih Seu" brons; Ou l houtsnij werk beeldje van Kwan Yin; Kwan Yin een kindje houdend ; .Kwan-Yin, oud Peh Ting porselein; Kwan-Yin beeld; De kathedraal te Amiens. Nicollo Pisano, Gedeelte van den kansel in den Dom te Siena. De Ilollandirle R.rue, No. l : Taekening van Jan Sluijters, frontispiece. --Wereldgeschie denis. Belangrijke onderwerpen. Karak terschets, F. M. Knobel, konsul- generaal voor Zuid Afrika. Revue der tijdschriften. Het boek van de maad De boekentafel. Jeugd, 2e atl : G. H. Voordam, De snoeper. ZIJN LORDSCHAP. Naar het EngeUcli, van W. W JACOBS. I. Farmer Rose zat op den drempel een avondpijpje te rooken. Naast hem, in een gemakketijken stoel, zat zijn vriend de molenaar, eveneens rookend, en met half gesloten oogen voor zich uit starend, terwijl hij voor de duizendste maal naar de klachten van zijn gastheer over diens dochter luisterde. De heele quiestie is, Cray," zeide de futmer met een uitdrukking van weenioedigen trots op zijn gezicht, dat zij veel te mooi is." De heer Cray bromde iets on verst aanbaars. Wat waar is, is waar, al is zij mijn doch ter/' ging de heer Kose voort, Zij is te mooi, Als ik haar mee neem naar de markt, gebeurt het dikwijls genoeg, dat de menschen met hun rug naar de koeien en paarden gaan staan, om haar aan te gapen." De heer Cray snoof, misschien wat har der, dan hij van plan was geweest. En wat is het gevolg? vroeg de farmer, zijn oogen van het landschap afwendende, zij kijkt in den spiegel en ziet zich zelf, en dan voelt zij zich ongelukkig, omdat er nie mand in den omtrek is, die goed genoeg voor haar is otn mee te trouwen." ,.Ik verbaas me altijd erover, waar ter wereld ze haar mooie gezicht vandaan heeft," zeide de molenaar peinzend. Hm, ja . . ." zeide de heer Rose, al zijn best doende, een middel te vinden om zijn vriend daaromtrent op het goede spoor te brengen, zonder de bescheidenheid uit bet oog te verliezen. Zij lijkt in 't geheel niet op haar moeder", ging de heer Cray op nadenken den toon voort." Neen, dat doet zij zeker niet." 't Is een van die dingen, waarvoor geen verklaring te vinden is," zeide de heer Cray, vrien het onderwerp danig begon te vervelen ; 't is net zoo iet*, alsof je eeu mooie bloem zag ontluiken aan ' een ouden koolstronk." De farmer klopte met veel drukte zijn pijp uit en begon ze weer te vullen. Sommige Menschen zeggen, dat ze wel wat op mij lijkt," zeide hij kortaf. Nu, je zult wel niet gek genoeg geweest ZJJD, omdat te gelooven,!' zeide de molenaar. Wel, ze lijkt niet meer op jou, dan jij op een koekepan, eigenlijk nog minder." ? De heer Rose keek zijn vriend strak aan. Ik houd niet van vleien," ging de molenaar voort. Dat heb ik nooit gedaan. En je kunt het niet iedereen naar den zin maken. £\s ik zei, dat je dochter op jou leek, zou Over de Rijst. Uit den ouden tijd, Nieuw jaar. Een nieuw.spel. ? J. Daalder Da., Naar buiten ! Vreemd en eigen, Een presidents verkiezing. Bij de plaat, met bjjlage. Waarheid en fantasie. Slöjdwerk, met bij lage. Kunstjes en spelen. RaadselsOnze ruilhandel. Orgaan van den Ned. Bond tot Bestrijding der Vivisectie, No. 8 : Wat vivisectie eigenlijk is? Vivisectie in Nederland. Vivisectie in Engeland. De speldeprik. Dt Natuur in, Ie afl.: P. van Balen, KaliinesUtoft'en. ??Onze zoetwatersponzen.?T. A. L. Beel, De torenuil. Vlaanderen, Febr. 1906: Lofrede bij het lijk van Reimond Stijns, door Herin. Teirlinck. Het uitzicht der dingen, vee prijskamp, l, ver volg, door Siijn Slreuvels. Sonnet, Constant Eeckers, prof. Henri Pirenne, Victor Fris. E'igen Haard, No. O: De bittere druppel, door Louise B. B , VI. Een excursie naar Celebes en een bezoek aan den Koning van Gowa, door O. D., niet afb. (Slot) Voor Heldenmoed en Naastenliefde, (J. C. Kooyman en zijn medailles), niet portret en afb. Oldenaller bij Putten, door Jer. de Vries., met afb. Voorjaar. Prof. Dr. S. S. Ro-enetein t, met portret. Vijftig jaar Notaris. Mr. S. C. van Appeltere, met portret. Vondel's laatste woning, met af o. Ver scheidenheid : De bevolking van Btrlijn. Vanderbilt's autoreob e'. Feuilleton: mllMtlllllllllllltlllllllllfHHIIflIIMIItfMMIMIIMIIIIIIIIIIMIIIIMIIIIIItlllMIIHI VOOR DAMES. Minware litltratnar op liet gebied oer fiaaie teniwemn. Handleidingen voor de beoefening der fraaie hanhveiken hebben vaak dit groote gebrek, dat zij zich in hoofdzaak bepa en tot tech nische bijzonderheden met voorbijzien van den innigen samenhang van dit vak met andere takken der kunst industrie, eeu samen hang, waarvan het juiste begrip zonder schade voor een goede, degelijke beoefening van het knnstnaaldwerk n:et kan woiden gemist. Wie de/.en fraaien kunstvorm met eenigen ernst wil behandelen, zal daarom zeker niet verzuimen geregeld kennis te nemen van de rijke litteratuur, die in de laatste jaren zich vormt over kunstnijverheid ia het algemeen. Bovendien woidt daar in vakbladen en over zichten steeds eene mime plaats gegund aan de textiele kunst, daar hare pioducten, bor duursels en weefsels, voor den handel van groote beteekenis zijn. Want \oor kleeding en dekking heeft de mensen altijd meer verlangd dan het allernoodzakelijkste Zoodra in het noodigste is voorzien, stelt hij voor zijne woning, voor zijn huisraad, voor zijne kleeding eischen van verfraaiing. Niet tevreden met doelmatigheid enkel en alleen, veii.ingt hij bij een linnen, doek een ingeweven patioon, kan het zijn een gekleurden rand; bij een vloei kleed eene bonte mengeling van \\arm getinte Wollen draden; hij eenen s'.oei fraaie lijnen van rug en poolen, misschien eene geborduurde zitting. Het is die be hoefte aan versiering, die de aanleiding is gewoulen tot het ontstaan zoowel van af zonderlijke kunstvoorwerpen als tot ver veelvoudiging daarvan door machinale massa productie, waardoor de geniale kunstuiting van den enkeling eene winst.) wordt voor duizenden en nog eei s dui :enden. Naar gelang van tijd en plaats zijn derhalve in de weverij en bij de borduurkunst, op het gebied der gedrukte stoiltn, der kant- en tapijtwerken talrijk* «roepen ontstaan van kunstvoort brengselen, die steeds nauw verband houden met het kunstbewustzijii der omgeving, waarin zij werden tot stand gebracht. Het onderzoek, de systematische indeeliug dier tiiinniiiiiiiittiiiiiitMiiiMiiHiMiiiiiifiiHnii je zeker nooit van je leren meer een woord tegen me willen zeggen." Het ergste van ailes is," zeide de ?armer, zonder acht te slaan op de opmerking van den molenaar, dat ze nit t verkiest te trouwen. Daar heb je nu op't oogenblik VValter Lomas, die haar wat graag zou willen hebben, maar ze kijkt hem niet eens aan. 't Is et n knappe, nette jongen, die Walter, en daar heeft ze me warempel een van de varkens naar hem genoemd, en de manier, waarop ze die twee door elkaar haalt, is een sebanie;" A's 't mijn dochter was, zou ik er wel voor zorgen, dat ze met hem trouwde," zeide de molenaar op vasten toon. Wat liet f t ze op heul aan te mei ken':" Ze wil hooger op," antwoordde Rose, met iets gehei.nziilni«s in zijn stem. Ze leest altijd van die, romannetjes met liefdes geschiedenissen, en ze praat onophoudelijk over een mei-je, dat liaar moeder heeft ge kend, dat aan het tooneel is gegaan en met een baron getrouwd. Eiken middag gaat ze in de mooie, kamer zitten en noemt het de salon. En daar zal ze blijven zitten, tot ze te oud is om te trouwen, en dan zal ze mij de schuld ervan geven." Ze moet eens een lesje hebben," zeide de molenaar beslist. Zu moet eens leeren, wie of wat zij dgenljjk ij, en dat het niet te pas komt, haar neus op te trekKen voor eiken knappen jongen man, en de varkens naar hem te noeaien." De heer llose zuchtte. Wat haar aan het verstand gebracht moet worden, ij, dat voorname lui niet naar liaar omkijken, ' ging de molenaar voort. 't Zou gemakkelijker zijn, hair dat aan 't verstand te brengen, als ze liet ook werkelijk niet deden," zeide de farmer. Ik bedoel", zeide de heer Cray op gestrengen toon, met trouwplannen. Weet je wat je doen moest, je moest zien, dat je voor een poosje iemand in huis kreeg, die deed, alsof hij ten lord of zoo iemand was, en haar commandeerde, en heelemaal niet erop lette, dat zij er aardig uitziet. En als ze daar dan over in de akeligheid zit. dan laat je Walter Lomas komen om haar te troosten en. bij wijze van contrast met dien andere.' De heer Rose ram zijn pijp uit zijn mond. Ja," begon hij, maar hoe .. . ." En ik geloof," viel de molenaar hem in d3 rede, dat ik juist een geschikten kerel weet om liet te doen. Een neef van mijn vrouw. Hij zou een dag e f veertien bij ons komen logeeren, maar ik w il hem met plezier aan je afslaan hij en ik kunnen niet al te best roet elkaar overweg/' Misschien zal hij 't niet willen doen.'' O, hij doet het zeker," zeide de heer Cray beslist. Het zou alleraardigst voor oiis zijn, en een goede les voor haar. Wanneer veelsoortige kunstuitingen .is in de laatste tientallen van jaren een voorwerp geworden van gezette, ernstige studie. Eene uitgebreide vak litteratuur heeft zich gevormd; maar een gids, die tot in bijzonderheden afdalend den aard, de hei komst, de geschiedenis van een bepaald voorwerp tot de texüele kunst behoorendf», hielp vaststellt-n, werd tot nog toe gemist. In dat gemis is thans voorzien door het Handwörterbuch der Textilkunde aller Zeiten und Völker", bewerkt door den heer Max Heiden te Berlijn. In dit omvangrijke werk, omstreeks 700 pagina's groot, toegelicht door 3-6 illustraties tusschen den «tekst en 16 afzonderlijke platen, bezitten wij thans eenen wegwijzer voor kunstlievende leeker, technici, verzamelaars en patrooi,teekenaars; terwijl bij ieder der voornaamste, in alphabetische volgoide gerangschikte artikelen ook de litteratuur over een bepaald onderwerp wordt vermei.1. De schrijver was tot dezen veel omvattenden arbeid bevoegd als weinigi n door zijne dertigjarige werkzaamheid als conservator aan de Stoflsammlung des königlichen Gcwerbemuseums" te Berlijn. Die verzameling van Koptische, Japansche, Chineescbe en Europeesche borduursels en wetfsiH van ouderen en nieuweren'tijd bevat volgens den laatsten catalogus niet mindtr dan 12 000 nummers. Een bijzondere blik op den rijkdom, die daar bijetn is, werd den leden vin het in den zomer van 11)04 te Berlijn gehouden Internationale Vrouwen congres gegund, toen zij door den directeur. Prof. ,!. Lessing, in het Gewerber. useum" werden onthaald. Voor dien nen dag was toen wat gewoonlijk in vitrines zoigvuldig wdr.lt weggeborgen in kwistigm overvloed uitgespreid over trapleuning! n en balustrades van di n grooten IJehthoi ' midden in het r^'U-ach i ge gebouw. v!nk on Ier het licht binnenstioomeiid door den hoogen koepel. Het was eene wonderbare weelde, a'.s nit een tooversj.rookje,. van tapijtwe k. gou 1brocaat, damast en geborduurde stukken uit alle werelddeelen en uit alle e.einveti, een pracht van lijn en kleuren, hier door hoogen, oi-rbiedwaardigcn ouderdom ver vloeiend tot zachte, warme tinten, ginds glanzend nog in den vollen gloed der nieuw heid als kwam het wei k zoo pas vnn de vaardige hand der lx rduurster. F.rn dergelijke rijkdom van str.du'ii.ateriaal moest tot be schrijving uitlokken t n «Ie. stof, (li^ in Max lleiden's boek ligt opgehoopt, is dan ook zoo veelsoor ig, zon s :boon en zuiver van vorm, dat niemand zijn werk uit handen zal leggen zonder zijne liefde voor de eigen aardige schoonheden en zijn gevoel voor do betetkenis der textiele kunst te hebben zien toenemui. De talrijke af beeidingen. met zorg gekozen en uit de beste, soms zeer moeilijk te hereiken bronnen bije ngebracht, want de schrijver heeft zijn onderzoek niet enkel tot het BerlijnH'he museum bepaald, vt/rhoogen de \\aaide en de duidelijkheid van het boi-k. Uit den overvloed van mateiiaal, d'e hier wordt geboden, is het voor baar, die meer bijzonder betrekking hebben op het knnst naaldwerk, zeer belangrijk om na te gaan, bijvoorbeeld onder het hoofd Granalapfeluruster,'' hoe bij weefsels en borduursels de rangschikking van symbolische dieiüjuren binnen ciikels en vet Ihooken, die de l!ninaansch-Byzantijnsclu1 knus periode ken merkte, bewaaid niet f bij de vroeg-Gotbiscl.e boiduursels mtt hunne voorstellingen van heiligen-figuren en van do JUilige Maagd met het Christuskind; hoe die verdeeluii van het te veisiertii vlak langzamerhand van ren zuiver mutnemalifch netwerk over ging in de Arabeske, de, dooreen.-trengi-ling van sierlijk gebogen lijnen, die zich in de Gothiek eindelijk ontwikkelde tot eene, aan eenschakeling van biadvormei), s^ms ook "-MiiiiiiiiiitttiimiiitiikiiiMimiMi je wilt, zal ik hem zeggen, dat hij aan jou moet schrijven om een kamer met pension, omdat hij behoefte heelt aan een verblijf van een dag of veertien in de buitenlucht na de vermoeiende vermaken van hot stads leven." Do vermoeiende vermaken van het stads leven," herhaalde de f'trnur vol bewondering, ,,<le vermoeiende....' Hij It-nnde f.caterover in zijn stoel en lach'.e, en molei:aar Cray, die verrukt was in het vooruit zicht eeu verveenden gast'zoo gemakkelijk kwijt te raken, lachte ook. Boven, vu(,r het open versier, werd door een derde persoon gelachen, maar op zoo'n beschaafde manier, dat geen van de beide mannen het hoorde. Een dag of twee later ontving de fanm r een brief, en de onderhan leUnuen tustchen Jane Rose aan de eene, en Loid Fairmount aan de andere zijde, waren spoedig in vollen gang. Het schrijftalent van vader liuse werd geoordeeld niet groot genoeg te zijn voor een dergelijke, correspondentie. Ik wou wel, dat hij het niet zoo geheim wilde houden", zeide j u tl'rouw Kose, den laatsten brief nog eens overlezende. Ik zou het prettig vinden, als de Crays en nog een paar anderen wisten, dat hij bij ons was'. Je moet doen, zooals hij wen.-'cht", zeide haar vader, heftig zijn neus snuitende. Jarie zuchtte. In elk geva! zal ik een beetje gezehcbap aan hem hebben", zeide zij, wat echcelt eraan, vader?" Een beetje verkouden', zeide haar vader onduidelijk, terwijl hij naar de deur toeging, nog steels iuet zijn zakdoek voor zijn gezicht. ..'k Heb het al ten poosje voelen aankomen''. Hij zette zijn hofd op en ging uit, en juf frouw Rose, die hem voor het venster stond na te kijken, begon een beetje hang te worden, dat de grap te veel mocht blijken te zijn voor ten man van zijn gewoonten. Zij keek hem peinzend na, en toen hij om n uur thuis kwam om te eten, en begroet werd door eeu hevigen stof?torni, die in het heele huis wotdde, merkte zij tot haar vreugde op, dat hij zijn gevoel voor humor blijkbaar reeds in bedwang begon te krijgen. ..Eten V" zeide zij, terwijl hij zijn best deed zich tusschen de, meubels door tt! werken, die i u het voorhuis waren opgestapeld. ..\Ve hebben geen lijd gehad olii over eten te denken, en al hadden v\e 't wel gedaan, dan zou er nergens plaats voor u zijn, om te gaan zitten. U moet maar naar de provisiekamer gaan en wat brood en kaas krijgen". Haar vader aarzelde en wierp een blik op do meid, die met een stofdoek om haar hoofd gebonden en gewapend met een bezem, de kamer inkwam. Toen liep hij langzaam na ir de keuken. JuH'rouw Rose riep hem iets na. Wat?" zeide haar vader, hoopvol terug komende. Hoe is het met uw verkoudheid, vaderlief? van doornige, knoestige takken met op de kruispunten .de vijfbladerige Gothische roos en in de tn^schenruim'en eene spitsronde vrucht in de plaats dei vroegere figurale voorstellingen ; hoe dit zoogenaamde granaat appelmotief, waartoe in het Noorden van Europa waarschijnlijk de geschubde vrucht van den pijnboom en de stekelige bloemknop met de scherp gekrulde bladeren van den distel het type kunnen hebben geleverd, gelijk in het Zuiden de granaatappel dit deed en in later eeuwen, tengevolge van den invoer van tropische gewassen tijdens den bloeitijd der Lyonsche zijdeweverijen de ananas, in de middeleeuwen het gewone motief was der versiering van kostbare stoU'en van lluvveel en zijde en. nu nog voort leeft in onze stoffen voor meubelbekleeding en' in on/.e behangsels. Nitt minder belangrijk is onder het hoofd Kanevasstickerei" de schets van de ontwikkeling van den krnissteek, eeret op grove linnen stoffen, later op gaas, steeds geliefd, vaak misbruikt, maar toch altijd een der scho*onste technische middelen, waarover het kunstnaaldwerk be schikt. Uuder het hoofd Renaissance" is vooral merkwaardig, wat er wordt gezegd over de toepassing van het naald wei k :n alle denkbare vormen bij het meubilair; terwijl \\at er te lezen staat en te zien wordt gegeven onder de rubrieken Rococo" en Zopfsiil" (Hollandsen Pruikentijd) aanto >nt, dat ook dt^e veel gesmade kunstperioden, eer zij wtder in verval geraakten, menig sierlijk voorwerp leverden Zoo is ook lezens waardig wat er staat over hel verschil tus schen Chiueetch en Jajansch werk, over de ontwerpen voor wandbehaiigsels van Williarn Moi ris en wat niet al meer. Terwijl het werk van Max Heiden om den hoogen prijs en den grooten omvang wel enkel in handen ?al knmen van die beoefenaarster*, der fraaie handwerken, die den weg kennen naar onze-openbare bibliotheeken, is voor allen bereikbaar het aardige, praetisciio weikje De Kunstnijverheid'1 v.m Bruno Uacher, directeur van het Museum voor Kunstnijverheid te We.nen, van wil c boekje eene Hollandsche bewerking indertijd ten onzent werd ingeleid door dt n heer J. R. do Kruyil'. Hiervan verschijnt thans een derde dr-uk, bezorgd door den heer J. W. Beiden, den legenwourdigen directeur der Rijksschool voor Kunstnijverheid, die den inhoud nagenoeg ongewijzigd heeft ge laten maar dien heeft verrijkt met tal van goed gekozen illustraties, liet aantal der^ afbeel.iingen binnen den tekst is thans ver dubbeld en een negental afbeeldingen buiten den tekst waaronder eeni^e gekleurde, is er aan toegevoegd. Het hoofdstuk over de tex tiele kunst is thans ook geïllustreerd; jam mer echter, dat hier de ui te sobere tekst wat betreft de kunst-historische beteekenis van dit vak ditmaal niet wat is ui gewerkt. Groo e waarde voor d-t beoefenaarstere der fraaie handwerken blijfi echter behouden de uitvoerige uiteenzetting van de samen stelling der verj-chilltude grondstoffen terwijl voor haar het boekje vooral van aanbelang is om de wijze, waarop het doet uitkomt u den samenhang van l,et kunstnaahiweik met de andere takken der kunsuiij verhei l ; om de hulp, die het verleent bij het bezichtigen van. musta tsn teiitoonsle lingen, (wat eigen lijk ook zijn hoofldi. el isj en om de ant woorden, die het f.et ft op lal van vragen. die het aanschouwen van een kunstvoorwerp hij den b< l.ingsleilende-ii leek V. je t oprijzen. (Jok geven de rijke il.ustraiics van deien nieuwen druk aan haar, die, moeilijk in htt bezit van plaatwerken kunnen komen, als het ware eeu uitgangspunt vtor tene eigen kleine verzameling. De prijs van f i.50 is voor \vat hier wonU geboden zeer laag te noemen. In dit verband wil ik ook nog dd aandacht iiiiiiiiiitiiifiiiMtiiiiiiitiiiiiiiiiiiutiuiiiiiiimtiiiiii Vadeilitf gaf geen antwoord, en zijn dochter glimlachte tevieden, toen zij hem hoorde ron l.-charrelcn in de provis-iekamer. Loid Fair nount kwam den volgenden dag te voet van het station, en nadat hij de be groeting van den farmer met een koel knikje hal beantwooid, verzocht hij hem, een kar naar het station te willen zenden voor zijn bagage. Hij was een laiif.e, knappejonge man, tn toen hij in het voorhuis met een (ita* gezicht aan zijn snor stond te draaien, nam jull'rouw Ruse liet vaste hesluit, hem te ver nietigen. Je dochter?" vroeg hij op nonchalanten toon, terwijl hij zijn gastheer in den tuin volgde. Ken vpn de twee, m>j luril; de andere is on/.e ineia', anlwooulde de jurrmr. ,,7.ti heelt haar vaders oogen", zeide zijn lordschap, da verbaasde Annie onder den kin stiijkentl, en zijn lieus ook, /ou ik zeggen'. Dat is de meid,1' reide de farmer, de wen k r ira u A on fronsende. ,.() zoo,' zeide zijn lordschap koeltjes. Hij draaide zich om en keek Jane aan, maar hoewel zij hem ha verwege tegemoetkwam, door haar kin een beetje op te lichten, liet zijn vermetelheid hem in den steek en bestiervin zijn v\ oorden hem op de lippen. Een lange stilte volgde, slechts verbioken door het gegicliel van Annie, die zich in de tuken had u-iuggetrokken. ..Ik hoop, dat wij het uw lordschap hier naar den zin zullen kunnen maken, ' zeide, j uil rouw Rose. Dat hoop ik ook, meisje," was het ant woord. Zou je mij nu inijn kamer eens willen wijzen ? ' Jull'rouw Rose ging hem voor naar boven en deed een deur open. Is dit de be->te kamer, die jullie hier hebt? ' vroeg Lord Fairmount op stijven toon. O, neen," antwoordde jutl'rouw Ri se glimlachend. ..Vaders kamer is veel beter tian deze. Kijkt u zelf maar eens." Zij opende een andere deur, en zonder acht te slaan op eeu gesticuleerende gedaante onder aan da trap, zeide zij: Wanneer 1.1 soms de voorkeur geeft aan deze kamer, zal vader haar met het grootste genoegen aan u afstaan. Met het grootste genoegen/' Ja, ik zal deze. kamer maar nemen," zeide Lord Fairmount, naar binnen gaande. Breng mij, alsjeblieft, wat warm water en maak mijn laarzen en slobkousen schoon." J u il rouw Rose trippelde naar beneden, wierp haar vader een betooverenden glim lach toe, negeeide al zijn vragen, en haastte zich naar de keu-ken, van waar Annie na korten tijd te voorschijn kwam met het warme water. Met iets, dat veel van een fchok had, kwam vader R >se tot de ontdekking, dat hij op zijn middagmaal moest wachten, terwijl vestigen op het plaatwerk uitgegeven door de firma Kleinmann te Haarlem r«g gelegen heid van de laatste tentoonstelling van kunst naald ^erk in het Paviljoen te Haarlem ge houden. Onder de keurige expositie-", die de heer E. von Baher daar ih altijd nieuwe verscheidenheid weet te organiseeren. hebben die van kantwerken en van borduursels wel het meest de aandacht getrokken. Mejuffrouw E. M. Rogge, die in het regelen daarvan. een werkzaam aandeel had, bezorgde, den tekst bij de. verzameling uitstekend bewerkte photo's», waardoor de firma Kleiiimann de herinnering aan deze zeer populaire tentoonste ling wilde'bewaren. Uit deze platen blijkt, dat het Ilollandsche kunstnaaldwerk op dit IIMIMMtHHIMMtlllU IMMItlllMIIHUIIIlmtM*»! l cht Victoriawatei OBERLAHNSTEU cht victoriawate OBERLAHNSTEIN. Cailler f u nsTE ADR.SCH ?\KELL Hou1. Heiligenw. Ainst. Mm/ HKT i A ArA'/."Veenestr.DenHaag. ~. 777-; U hi M i', K j nst raat 8, Arnhem. Voor plaaisen, waar geen contrac tanten zijn, wende men zich tot : de Nederlandsche fabriek LA CO M KT t?' Eggertstraat 3 te Amsterdam. zijn lordschap den lunch geb-uikte. Dat maal nam, onder het be>tuur van zijn dochter, geruinien tijd in beslag, en toen het vleesch hem eindelijk bereiivi' , was het zoJ goed als koud. Bovendien bleek het maar al te duitle.ijk, dat de aristocratie zelfs de eerste be ginselen van voorsnijden niet meester was, en d-* voorkeur saf aan het aan alle kanten wegnemen van de lekkerste beetje?. Zwijgend verorbeide, hij zijn maal, en toen het was afgrh.open, zocht hij zijn gast op, ten einde hem tpnige, noodzakelijke wenken te geven. Doch dank zij de alomtegenwoor digheid van Jane, verliep bijna de geheele middag vóór dat zich een gelegenheid voor deed. En zelfs toen, was het onderhoud nog s'echts van korten duur, en moest de jariiii'i- zijn instructies aan Lord Fair mount.?wien hij opdroeg, den wensch uit te spreken, voortaan de maaltijden met de familie sa:nen te gebruiken in den tijd van tien seconden samenpersen. Instruc ties over een verandering van slaapkamer^ moest hij binnenhouden ten gevolde van de terugkomst van Jane. Daarna ging zijn lordschap een eindje wandelen. Na een poosje kwam hij terug met een uitdrukking van verveling op zijn gezicl t, giug op hut haardkleedje in de huis kamer staan eii keek naar jufl'iouw Rose, die zat te naaien. ..Ken vervelende plaats", zeide hij einde lijk op genielijken toon. Ja, m i/ lord", zeide juffrouw Rose stemnii». Vreeselijk vervelend,1' klaagde zijn lord schap, een geeuw onderdrukkend: ik weet waarachtig niet, wat ik z.il moeten doen om mij hier veeitien dagen te amusceren." Juffrouw Rose sloeg haar mooie oogen op en keek hem oplettend aan. Menig man zou geen ander amu-ement hebben gezocht of vt-r'.argd. ,.lk btn bang, dat, er hier niet veel voor u te doen zal zijn, ' zeide zij op kalmen toon. Wij zijn maar heel eenvoudige luidjes hier in de buurt." Ja," stemde de jonge man toe. Een voor de hand liggend complimentje lag op het puntje van zijn tong, maar hij bedwong zich, al was het dan ook met moeite. Jull'rouw Kose boog haar hoofd over haar werk en pikte er ijverig op los. Zijn lordschap nam een boek op, en, gedachtig aan zijn opdracht, verdiepte hij zich daarin. Juffrouw Rofe wierp een paar maal een blik in zijn richting en bleef toen vlijtig doornaaien, met een. min of meer duivelsche uitdrukking op haar unooi gezichtje. Prachtige oogen heeft zij," zeide de edel man, toen hij dien avond op den rand van zijn bed zat en in gedachte de gebeurtenissen van dien dag nog eens naging, 't is een ge noegen ze zoo plotseling te zien schitteren/' (&Jot volgt.)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl