Historisch Archief 1877-1940
. . . .. . .
UK A M i T E II D A M N K II WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
N o. 140-1
stuk: Atie's Huwelijk. Anders ware: de
moraal ziekgeaaid, als 'n malsche poes,' die
graag sluipt en kruipt op het zachte
veerenBed -van de jonge juffer. Wat met de
Bchouwburggaande jonge j uffers zelf gebeurd
ware, vaft ook met 'n
ervaringrijktennisclubverleden, bezwaarlijk- te prognosticeeren.
Zelfs Herman Heijermans kwam persoonlijk
in 't geweer, en verkondigde, (in Het Volk) dat
mevrouw Simons geen spek voor onzen
bek" schreef. Hij had het klappen gehoord,
en het lipgetrokken Kunst", dat 's Dins
dagsmorgens hand aan hand de critische
voorlinie slaakte, en kwam nu bedenkelijk
met z'n arbitreerende handjes te schommelen,
opgeloopen.
Dat hand-schommelen moest meer 't
milieu, dan het stuk gelden. Het stuk De
Veroveraar, is trots alles, iets gaafs, een
brok artistieke teekening, met kleur erin,
en warm-geretoucheerde karakters. Met 'n
duidelijke handeling welbewust er-in tot ont
wikkeling gebracht; niet geheel onzuiver
van ziening; technisch, wél-verdeeld ; goed
gegroepeerd nergens te gerekt van
dialoog; en van een taal, die tegelijk
gedistingueerd en in hooge mate tooneelvlöt is.
Mevrouw Simons?Mees heeft beslist de
talenten van 'n tooneel auteur, die niet pp
allemans-weg als lichte meibloesemblaadjes
neerdwarrelen. Ook niet, waar vuisten nijdig
in de hagen wrikken. Dat is op zichzelf al
'n zeldzaamheid bij 'a vrouw.
Voor het tooneel scheppen?is immers geen
klienk-klank-novelle schrijven, met smeer
erin en woordkunst. Voor 't tooneel schep
pen, is zien en beelden kort zijn, en
eenvoudig doen; laten doen den juisten
toon, de preciese nuance stemming, zonder
veel woorden zoeken en vinden.
Rhetorica gedijt maar matig op de planken!...
Mevrouw Simons levert specifiek-vrou
welijk werk, dapper-sensueel, en
vernuftigingespeld met allemaal kleine trucs en
vrouwen-vouwtjes. Een zin van het gevoel
en van de intuïtie ligt in haar stukken,
als alleen bij vrouwen is te vinden. Mannen
hebben dat niet. En toch zijn mannen de
voorbestemde scheppers van het drama.
Een vrouw kan geen machtig drama, breed
van bouw, snijdend van emotiegang, tech
nisch knap geconstrueerd, en welopgetrokken
van handeling, scheppen. Heeft tenminste
nog niets van dien aard voortgebracht, en
zal het in de hooge vormen (Strindberg)
ook nooit tot het overzichtelijk- en
welbewust-tragisch-gebouwde van het werk
der beste en grootste mannen brengen. Om
in het drama groot te zijn, is een actieve,
heerschende geest noodig. Waar die geest
woont, is de vrouwelijkheid gracieus w
ggefladderd !
Twee levenskringen een drama, vol
van bouw, is het ook eigenlijk niet.
Vrouwenwerk,wat doezelhalen in schemer; de mannen
er in zijn geen mannen. Mannen weet
mevrouw Simons trouwens niet te teekenen.
Een vijftiger als van Eoessem van kalme
ervaring behoeft toch zóó'n sukkel niet te
wezen. Mevr. Simons kent maar t wee
mannentypen: het sukkeltype of het sensueele type.
Haar mannen, ook als ze ze levenskrachtig
en groot wil teekenen, zijn bal-masqu
figuren ;? echte Lohengrin-riddêrs uit
kostschoolmeisjesdroomen-. In Van Hoogten en
Vlakten" wil ze in Dick 'n zelf made-man
krabbelen. Maar 'n zes-en-twintiger van
rijpe zelfgeworstelde ervaring is nuchterder;
en speelt niet met 'n zijig salonpoesje, gelijk
Dick dat doet in het eerste bedrijf. Die weet
zich beter te beheerschen, en geeft zich
niet als zoo'n ongebreidelde droomer. Ja,
als de jongen achttien was, en niet in
Amerika in den grimmigen bestaanstijd z'n
zieleveeren had gelaten !...
Twee levenskringen een spel van de
verboden vrucht, van aaien met woorden
en stemmingen. Van Koessem, een dorre
vijftiger, zoetelijk en naief, is hertrouwd
met Betty, 'n jong vrouwtje maar ver
staat haar liefdevragende vrouwennatuur
niet; werkt dor en droog met z'n dochter
Aagje, 'n verzuurde pop. Dan komt de vol
wassen zoon thuis uit den vreemde, 'n schilder,
een die van mooie dingen, zachte levens
verguld, en lieve vrouwenharten houdt.
Even later Clara, de dochter die haar natuur
heeft uitgeleefd, zoo heel anders dan pa en
zuster Aagje. En dat alles samen en opeens
is dan voldoende, om de jonge Betty,
die in haar ouden echtvriend niet dat vindt,
waaraan haar sensueele vrouwelijkheid be
hoefte heeft het evenwicht te doen ver
liezen. Ze wordt op Frans verliefd; hij op
haar. Smoor. En de oude van Eoessem,
die niets ziet, wil ze samen voor 'n maand
in de bergen sturen. Dat is zoo echt kras
iets voor I. N. A. Zij heeft er 'n wreed
plezier in om den nuchteren en
weinig-seksueelen man, als een sukkel te portretteeren,
die met z'n oogleden toegeknepen door 't
leven loopt. In De Veroveraar had ze inWillem
weer zoo'n kras type geschapen. Een jongo
man, sociaal-econoom en privaatgeleerde
een kerel, met jeugdbloed, die vijf uren
met z'n meisje over de hei dwaalt, en ...
niets doet! Misschien dat het leven af en
toe zoo'n type voortbrengt. Zonder psycho
pathologie komen we er niet meer in den
modernen tijd. Maar I. N. A. beeldt den
man in-het-algemeen in 'n overdreven on
zuivere ziening
Tegenover dien Willem staat dan zijn
broer Free; een zwabber, die er in n jaar
tijds dertig mille heeft doorgelapt, laatstelijk
in Parijs met een getrouwde vrouw, 15jaar
ouder dan hij op kamer no. 44 in een
boulevard-hötel logeerde. Zóó'n jongen
beschikt ongetwijfeld over levenservaring,
is geen kalf en geen kind. Toch teekent
mevr. Simons hem als een misdadige kwa
jongen, die zich laat drijven op 'n
gauwgepassionneerd temperament, en op een
geraffineerde diplomatie. Moedwillig en
systematisch trekt hij zijn broers meisje
van dezen af, en naar zich zelf toe. Kinder
spel! We hebben hier een analogie in
het geval met Robbers' Annie de Boogh.
Alleen met Annie konden we vrede hebben.
De broer, de 'schilder, was de nobele, de
gelijkgestemde figuur, en de bruigom was
zooveel zachte lieve vrouwelijkheid, als die
van Annie, niet waardig. Bij mevr. Simons
zit het geval glad anders. Free is 'n
geraffineerde hartenbreker; een, die zelfs
tegenover Atie nog praat van ontrouw in
de toekomst, quand-même. Een onsympa
thiek heer! Willem is in niets onsympathiek,
behalve in zijn koele schuchterheid. De
liefde houdt nu eenmaal van aanpakken,
en kan geen knullen gebruiken!
Met De Veroveraar kan niemand vrede
hebben. Het leven mag niet zulke- ver
wende weeldekinderen kweeken, die alleen
luisteren naar de muziek van het moment
en de trekkende walsstrijkingen van
voorbijglijdende passies en die daarvoor al het
andere op de wereld vergeten. Alleen
menschen, die nog te weinig in maatschappij
en strijd en leven stonden, heel jonge
droomers en droomsters, kunnen hun contri
butie dokken aan het sensueele oogenblik
zooals mevr. Simons?Mees- tot _ zelfs
veertigjarige vrouwen in haar drama's
laat betalen. Een gevaarlijke avondles
voor sentimenteel-aangelegde
schouwburggeitjes!
In het spel ^Zijn Evenbeeld" heeft I.
N. A. veel inniger leveuswaar, en veel
kuischer gegrepen. De strijd om het kind!
Jeanne, de moeder, die lijdt dóór en in de
liefde, en die haar kind verdedigt tegen
den vader, 'n Don Juan, 'n luchthartige
lever van wien ze gesepareerd leeft.
Dat vechten van die stille, rijke vrouwen
natuur, tegen datzelfde van hém, in haar
kind; dat hopelooze, moeilijke vechten
tegen die dingen, waar ze bang voor is, en
die ze voelt, dat ze niet aan kan. Van Heerle
is een mannenfiguur uft mevr. Simons'
spelen, waar meer dan in elk harer andere
jonge of oude heeren, geziens mag leven.
Zulke typen creëert het leven. Bloot zijn
ze vaak bruter, is Van Heerle in z'n ver
fijnde gevoelssmaak nog niet zoo onsympa
thiek, als Eiviera, Trouville enzoovoorts ze
bij schepnetten vol laten leven. In Dora is
weer de vrouw" geteekend, die het leven
droeg, zóó droeg, dat ze, tot op 'n
betamelijken leeftijd, de naieve lievigheid en ver
liefdheid van het jonge meisje wist te
houden. Een lieve bijpersoon,om dit gezins-"
spel vol te maken.
Zijn Evenbeeld" lijkt mij 't best gecom
poneerde, 't zuiverst in mekaar-gezette
harer stukken. Speelbaar, beter dan een _
van de andere. Alleen met <Je rol van 't'
jongetje Paul zou men zitten. Travesti be
derft den indruk, zou de atmosfeer van
strijd en smart en liefde brutaal onder 'n
goor theaterparfum zetten. En 'n jongetje,
dat zoo'n rol met gevoel en verbeelding
zou weten te spelen, is maar zoo niet uit
Hollands vlakte op te drijven.
Van Hooyfeti en Vlakten" is het zwakste
spel van mevrouw Simons. Gedeeltelijk
geinspireerd door haar groote liefde voor
de bergen zegt de heer L. Simons in
z'n introductie. Maar die groote liefde voor
de bergen, uit zich litterair maar zwak.
Men moet man wezen om de kolosmacht
van hemelgrijpend graniet, de strakke blin
king der sneeuwen-tuinen, de daken en
breuken van hemel-ijs, in den bouw van
sobere zinnen te leggen. De Zwitsersche
auteur, Heer, schoon litterair niet een der
eerst-potenten brengt daar oneindig meer
van terecht. Ook het spel zelf is onzuiver.
Onzuiver van conceptie, onzuiver van uitwer
king. Het zijn geen menschen meer, die hier
met menschenbewogenheden voor ons leven,
genieten en lijden. Het zijn opgeschroefde
marionettenpoppen. Alleen mevr. Heerman
heeft iets stemmigs, iets menschenechts. De
andere figuren zijn bonte klazige poppen
onbegrijpelijke wezens. Die Frieda, n kalme,
koude vrouw, die praat van dat ze den
moordenaar van haar hond had neer willen
schieten. Die Dick, die 'n business-man en
ontdekker moet wezen, en als 'n patholo
gische schooljongen uit hysterischen huize
zijn ballonplannen droomt. Die Elze, dat
huisprinsesje, dat zijige poesje, dat niets doet,
behalve dat ze 'r eigen velletje opslikt. Die
Hans, die domme schutterige kerel, die
meetings sjokt, S. D. A. P.-man speelt.
vegetarisch leeft en zichzelf 'n last is en n
bedrukking, en die bij dat alles nog zoo
weinig ontnuchterd wordt, dat ie voor den
eersten besten schooier, die zich komt melden,
de portemonnaie trekt! Dit hier is 't
meest symbolische, 't minst levemechte
spel". Ofschoon je er ook weinig symbo
liek uit kunt hengelen; toch heeft het mooie
brokken en beelden in zijn taal. Die vaas-'
vergelijking van Elze, dat tweegesprek van
Elze en Frieda. Een gevoelig vrouwenhart
en een potente kunstenares krassen hier
een paar proefstrepen. Een vinger slaat
voormuziek aan voor 'n schitterende com
positie, waarop wij voorloopig... wachten.
Mevrouw Sirnon's talent komt nu tot het
licht en de waardeering, na een obscuren
opgang van bijna 15 jaren. Jammer, dat een
sterk talent, eerst zoo laat erkenning
oogstte. Mevrouw Simons moest in Weenen
geboren wezen. Zij is niet van het bloed
en de kunst van Holland. Daarginder in
de litteraire wereld van de Donaustad, zou
ze tot 'n figuur, een gestalte gegroeid
wezen. Zij past bij een Arthur Scnhitzler,
met z'n weemoedige erotie'k. De kunstenaars
van het Burgtheater prestoeren meer dan
de Leidscheplein<ers;# zouden haar rder
en beter naar den roem hebben gedragen.
Maar voor alles, het publiek" is een ander
daarginder. Mevrouw Simons?Mees vindt
in Holland niet genoeg publiek, dat haar
en haar kunst verstaat;'vermag met volle
uitproeving van het genot te
savoureeren. Wij zijn te burgerlijk en te
nuchter, eu zien naar haar composities,
luistren haar woordmuziek, als naar een
product van exotischen bodem. Wat 'n
publiek, dat zich aan de scène n>et juffrouw
Lütte ergert! Men mag hier
gevoelsverfijning achterzoeken, In Weenen zouden
ze juist de scène met juffrouw Lütte
't hardste beklappen.
Niet om de scène zelf, en nog minder
om het erotische mouvement. Maar omdat
het tooneelmatig 'n zuivere actie is, die
Fiederiks karakter beter dan twintig scher
mende redenaties in 'n geziene beelding
stelt. Met zulke .trucs weten Bahr en
Sehnitzler nog hoogere effecten in het dra
matisch exposédat de handeling bege
leidt of preludeert te bereiken.
I. N. A.'s taal is knap. In de dialoog
heeft ze af en toe nog wel een gewilde
wending. De beeldluchtigheid, die ze nóódig
heeft, die bij haar talent moet wezen, wat
'n bloem is aan 'n frisschen groenen struik
heeft ze nog niet sterk genoeg in de hand.
Hier en daar is sp haar stukken gestreden.
Na 'n opgang van jaren, staag werken
in schemer in den schemer der
ongewaardeerdheid, en in den schemer van 'n
fijnvoelende ontledende vrouwenziel?ein
delijk na haar bundel, en na De Veroveraar:
Arrivée!
Dat woord yerpli«ht. I. N. A. heeft talent,
'n diepe blik in het vrouwejijk voelen, idee
van stemming, zorg voor milieu,
beeldingskracht in haar concepties. Zij kan ons nog
heel wat lieve muziek voor-tokkelen. Zachte,
gemaniereerde, maar daarom geen kunst
matige of zwakke. Want lief is haar
geluid, en lief is haar werk; meer lief, dan
het sterk, groot, breédgedragen of hoog is...
RUU FEESSTRA.
A m s t., 6 Febr.
hri)N5T
UITVCXRinG
PLAFODD - si UlARDKSCHIUXRinG ? QÏL.
OnTW?RP?R ? VOOR
RKLAdtë'S
fflL
IKRUMSAEROT5I
DROVOT
<+ WKSSEK A Co. 4- 4»
LANGE HOUTSTRAAT 7 & 2 *
- - TKI,EFOO\ IKTEBC. S74 -
GROOTSTE INRICHTING VOOB
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = = =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
Deensche Kunst.
Groote collectie van Kunstvoorwerpen
uit de onderstaande fabrieken:
Koninklijke Porceleiiifabrïek,
Faiencefabriek Aluminia",
Terralit" fabrieken,
Kouiiüd. Hof Terracotta Fabriek
P. Ipsens Eiike,
alle te Kopenhagen.
Onze kunstzalen zijn dagelijks geopend van g 5.
loterw Telefoon 6519.
CHABOT & ALBERS.
Singel 164.
J.J.BIKSING,
Kunsthandel.
'8-GRA.VENHAOE,
Molenstraat 65,65* en 61
rtoderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
MODERNE MEUBILEERING
APARTE MODELLEN ,?,?,,, -_
ontwerpen, eigen fabrikaat, bij onze ensembles wordt steeds op artistieke
kleur en combinatie gelet. Billijke prijzen.-i-
-t-H-H-H-.t--i--i-.j-.»Stalen en Teekeningen op aanvrage. Levering franco met garantie. H-
4Vraagt onze speciale prijscourant voor Kantoor-Meubelen,
PHOENIX
Meubileer-lnrichting
234 Spuistraat,76Damrak, Amsterdam
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263 283,
t>U de Paleiwstraat.
Kantoor-Meubelen enz.
i. JIEIJERINK MEIJER.
Telefoon SOOS.
Prijs.
/3O.
dlaazd".
>ij c-nse aitnc-nce 5
cjeve-n. een- -julol' fvefb -vo^v v»
eMt, baat, ^z*:fve vu. o-n*»
ateftct» s&ijit. cip<$e^\c\\\ew.
-flccpt aaiiccf- meet vn«t
. ban op cvcicjcviomew
?pfaatje».
©löeve'Hjg acnt.ee Safcvi Xcul»
XVI, ?wasaie^ 3ta(. \\o\nv\.
t-ncfu
vif fe-n cw «\vate
ovetqoïiij-ne-M/
t. boot, etac-M $e&
?pewo-ncef ejcpfaafot 12 505.
<£l'afe-n bei atc^fan ei/i qtcct'cte |ctc'»
op
pui$liaak 111, fict& J/a/eiWtaa/: cfaibfoon 61 A-O.
Ftnu J. W.
Ouden Engweg 18.
BEELiDEfl,
VABEN ,», JARDINIERES
TEGELSCHILDERIJEN ENZ. ?
MUSEUM «RISAHTI,
ROKIN 95, fStiOe tijdf),
AMSTERDAM. ?
Toegang vrij.
AfngTERDAm
AARDÊUJERK
TEGELS
VOLDOET AAN ALLE E15CHEN
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL
AMSTERDAM. ROTTE«DAIVI. -UTRECHT.
BLOEMGRACHT77 OELFTSCHESTRA/JTfil -' BUTiTR^AT30
OP DE
is populair, zijnde HET aangewezen Tijdschrift voor het beschaafd
publiek. De zeer goedkoope pi-ijs van slechts ? 5.?per jaar maakt
voor dit Tijdschrift het gebruik van circuleerende portefeuilles overbodig".
Een complete jaargang vormt een Standaardwerk van den meest
veelzijdigen inhoud. Per jaar 1200 pagina's; pi. m. 1200 Reproductiën,
Portretten en Illustratiën, prachtige Kunstbijlagen, enz. enz.
Abonneert U op het Tijdschrift ,,OP DU HOOUTK" bij den Boekhandel of bij de Administratie te Amsterdam.