Historisch Archief 1877-1940
lr
DE AMiTERDAMMEK WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1496
HEINRICH HEINE. (t 17 Febr. 1856.)
Naar eene teekening van Ricbard Pfeiffer in Jugend.
Nederlandsche letterkunde, dat wij voor
het eerst van ons leven vernamen wat eer
bied en wat geestdrift en niet geestdrift
en eerbied voor kunst alleen in het
leren beteekenen. Hij was de man, die
geestdrift en eerbied inboezemde voor
zjjn eigen persoon allereerst en allermeest.
Zij hebben, die jonge poëten, in hem ge
vonden veel meer dan een onderwijzer, die
hun de dichtkunde zou leeren; doch een
geest, in dien zin aai? den hunnen verwant,
dat hij een superieure geest was: niet een
professor, die de regelen van de schoon
heidsleer onderwees, maar een mensch, die
de schoonheid bevatte in zich zelven. Jacques
Perk, eer hij zijne Mathilde maakte, heeft
met geen minderen hartstocht gehangen aan
den ouden leeraar. En toen Kloos de Voorrede
schreef, een dokument en een monument
tevens, was het volstrekt geen diktee van den
heer Doorenbos, die nooit iets anders heeft
gedikteerd dan wat in waarjijk
oorspronkelijk* en 'geniale naturen, de inwendige
stem pleegt te gebieden. Wat mij zelven
betreft, om ook pp een lager plan van zijn
invloed te getuigen, den heer Doorenbos
heb ik niet zeer dikwijls over politiek en
nooit over socialisme hooren spreken. Maar
onze meester heeft ons bevolen en ons voor
gedaan, dat wij op geene andere voor
schriften zouden acht slaan dan op die van
het geweten; het litterarisehe en het andere.
Dr. Doornbos' Plato-aToiflen.
Over deze avonden heeft j u ff r.
Hel. Mercier op onze vraag
de vriendelijkheid'het volgende
mede te deelen:
Die Plato-avonden zgn niet bij mij aan
huis gehouden en daar ik juist destijds door
een hevige en langdurige ziekte werd over
vallen, heb ik ze, helaas, ook niet kunnen
bijwonen.
Het plan er toe is uitgegaan van mijn
broeder W. E. Mercier, naar aanleiding van
den indruk, dien zijn vrouw had gekregen
van de lezingen over de Grieken door dr.
W. D. ten vorige jare voor een honderdtal
vrouwen, in een gebouw op de Heerengracht
bij de Hartenstraat, gehouden.
Dr. Doorenbos werd door mijn broeder en
zuster verzocht voor hen en eenige door
hen uit te noo gen vrienden, nog eens en
meer in bijzonderheden te komen meedeelen
wat hij aangaande Plato in zijn lezingen voor
vrouwen had gezegd en daar hij aanstonds
bereid was aan dat verzoek te voldoen,
kwamen dien winter ten huize van mijn
hroeder geregeld elke week 's avonds een
vijftien mannen en vrouwen bijeen, ter
bespreking van een dialoog van Plato, die
zij op aanwijzing van dr. D. in de voorafge
gane week ieder voor zich gelezen en over
dacht hadden.
Het moeten, naar ik gehoord heb, recht
geanimeerde avonden zijn geweest, wat zich
trouwens met zulk een pittigen, geestvollen
leider moeilijk anders laat denken. Van een
cursus hadden ze niets, 't Waren eenvoudig
gezellige bijeenkomsten, vol vurige
gedachtenwisseling over een bepaald en hoogst in
teressant onderwerp.
Ziedaar al wat ik die er alleen in ge
dachten bij was ??er u van weet te vertellen.
Er is echter iets anders, waar ik wél bij
ben geweest; waarop ik u ook zoo graag
nog even wil wijzen.
't Zijn de twee Lezingen door
Dr. Döorento in Ons Huis"
hier ter stede gehouden, den eersten en
tweeden winter na de opening dier stichting.
Voor zoover ik weet zijn het de twee eenige
keeren geweest dat dr. D. voor het volk
is opgetreden. Hij deed het schoorvoetend;
ik geloof eigenlijk alleen, omdat hij, ziende
hoe ik er op gesteld was, mij niet wilde
teleurstellen. Want hy voelde zich gf en volks
man en dacht daarom dat zijn optreden in
dien kring een mislukking zou zijn. En in
plaats daarvan is het een heerlijk succes
geweest! Nog zie ik hem daar staan den
ouden man (hij was toen al over de zeventig)
met zijn genialen, indrukwekkenden kop
tegenover die stampvolle zaal, die al heel
gauw (hij sprak over het karakter van
Robespierre) letterlijk aan zijn lippen hing en hem
met een donderend applaus (men is in Ons
Huis op het punt van bijval schenken altijd
door en door echt") beloonde. 1)
Die avond was voor mij een openbaring.
Ik zag toen voor het eerst ('t was pas de
derde maal, dat er in O. H. een lezing werd
gehouden) wat mij later zoo herhaaldelijk
getroffen heeft: welk een diepen indruk het
hoog mooie op ons volk maakt. Dr. D. was
er ook zelf door getroffen, verbaasd. En niet
minder over de vragen, hem na afloop van
het gesprokene gedaan. Hij ging dan ook
dadelijk en van harte in op mijn verzoek
om den volgenden winter over Pericles te
komen spreken. En hij heeft zijn belofte ge
houden, maar daarna heb ik het hem niet
meer durven vragen. Het mocht niet langer;
't was te aanpakuend voor den 75-jarige,
die er voor uit den Haag moest komen.
Maar jammer, bitter jammer, dat niet Veel,
vél vroeger zijn hooge, breede, helderziende
geest met den volksgeest in contact is ge
komen. Wat zou dat wederzijds bezielend
hebben gewerkt.
Kn nu brengen zij in ditzelfde uur, waarin
ik dezen schrijf, dien ouden meester ten
grave. Het doet me goed, dat juist daareven
de zon is doorgebroken. De zon en hij be
hoorden bij elkaar; hij die levenslang zoo
hoog boven al wat donker en laag was heeft
getroond en van wien zijn dochter mij nog
geen veertien dagen geleden schreef, dat hij
nog altijd moed en lust tot leven had. Hij is
dan ook ten einde toe zoo jong van ziel
gebleven l
1) Het was'het gebouw Teeum Habita".
Red.
* *
*
In het verslag over die voor
dracht, voorkomend in Het Nieuws
van den Dag, leest men o. a.:
Ik ben u dankbaar, mijnheer Doorenbos,
en wij allen zijn het, voor uw belangwek
kende voordracht over Eobespierre en de
Fransche revolutie. Uit den schat uwer kennis
hebt ge ons die sombere dagen toegelicht, en
ge hebt dat gedaan met een frischheid van
geest, die men op uw leeftijd, een leeftijd,
dat de wet den hoogleraren het
collegegeven ontzegt, niet zou verwachten. Uw
voordracht is zóó leerzaam geweest, dat ik
hoop, dat wij u, zoodra er gelegenheid is,
weder in ons midden mogen zien!"
Zóó ongeveer sprak de heer Tours, de
directeur van Ons Huis", na het einde der
improvisatie van dr. Doorenbos over de
Fransche Revolutie Deze woorden werden
door de overtalrijke aanwezigen luide en
herhaaldelijk toegejuicht.
Inderdaad, als men dr. Doorenbos in lang
niet gezien heeft en hem nu, den ruim
zeventigjarige, wederzag met dat geestig en
vernuftig gelaat, het pit zijner woorden ge
noot, zich verbaasde over zijne veelomvat
tende kennis, zijne heldere voorstelling, zijn
vrijen blik, zijn frischheid en oorspronkelijk
heid van opvatting, zoodat uien de geschie
denis zag herleven, dan moet men erkennen,
dat de heer Tours niets te veel heeft gezegd.
Het scherp vernuft en de groote kennis
van dr. Doorenbos bleken eerst recht dui
delijk, toen de gelegenheid tot vragen werd
gegeven. Verrassend wist hij het verschil aan
ta toonen tusschen den tijd, voorafgaande
aan de revolutie,-en d«zödagen, waarvan
men eene revolutie verwacht. Vooral be
wonderde men zijn historischen blik en zyn
doordringen in den geest der historie. Dit
deed men bij iedere vraag, hetzij over
Robespierre, hetzij over Napoleon, hetzij
over Marie Antoinette, hetzij over Marat, enz.
Als de heer dr. Doorenbos voor de tweede
maal eene improvisatie houdt en hij over de
Grieken spreken mocht, dan zal men hem
nog meer op dreef vinden.
FRITS BOUWMEESTER
l
Ver van honk, in het land zijner laatste
verbeelding, is bij gestorven, gelijk hij in het
land der verbeelding, in echt Plankenland
geboren werd. Schier op het tooneel, midden
onder eene voorstelling te Middelburg op 2
Augustus 1848 schonk zijne moeder hem het
leven.
Aan het tooneel en in kleedkamers, in
schuiten of in bolderwagens geniet hij moe
derzorg en de steeds aanstellerige streeling
van actrices. Nauw kan hij loopeu, of hij
speelt al een rol, zonder misschien zijn deel
te krijgen. Vier jaar oud is hij reeds zwer
vend in de bosscfien van Plankenland en
woont er in de paleizen, en hoort niets dan
groote woorden, en. ziet slechts koningenen
keizers, schurken en fielten, helden en
bloodaards; hij bibbert bij hevige "tooneelen, en
kruipt weg bij het schieten der roovers.
Grotesk deed de wereld, slechts planken,
die de wereld beduidden, zich aan hem
op. Vier jaar oud, speelt hij al mee, in de tent
van zijn vader, in: Aeschepoetster. Hij was er
koetsiertje in, en moest in een muizenval
kruipen en met vervaarlijke stem" roepen:
Ik ben de koetsier, mevrouw l" ? Er was
groote pret om hem, het kleine, kwieke
dreumessie; zijn vader schilderde lachende,
met Oost-Indische inkt kneveltjes op z'n
bakkesie.
Van dat oogenblik is Frits Bouwmeester
niet meer van het tooneel geweest. Zes
zeven jaar oud heeft hij bij een reizend ge
zelschap engagement, en tot emplooi
kinderrollen." Tien jaar later speelt hij weer bij
het gezelschap van zijn vader, en is er ko
miek en regisseur. Al te lang blijft hij niet
bij zjjti vader een karaktertrek zou worden,
dat hij nergens lang bleef ??en gaat naar
Anton Peters te Rotterdam en vraagt den
vermaarden kunstenaar of hij hem
engageeren wil. Peters stemt toe, als Frits eerst
een proef aflegt. Frits heeft geen bezwaar
en legt in De gebannen Amor met glans een
proef af. Peters zei, dat het goed was, en
Peters viel het zwaar iets goed te vinden.
Er gaan zonderlinge verhalen om, van diens
jaloezie op zijn eigene sujetten" zooals een
directeur in vroegere jaren zijne arüsten
noemde. Peters kon schier op een figurant
na-ijverig worden. Dan zatr men hem door
het vet en de verw op zijn gezicht, verbleeken.
Frits mocht na de eerste proef een tweede
DROUOT
-t- ?* WKSSKK & Co. 4-
4* LANWE HOUTSTBAAT 742.
- - - t>en H«itiur - - »
. . TKI.1BKO<» 1VTEK». S74 . .
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = = ==
ANTIQUITEITEN r= = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
MEUBEL-BAZAB,
Singel 263 283,
t>y de
Kantoor-Meubelen
J. MEIJERINK MEIJER.
Telefoon 8OB8.
Prfis. . f3O.
T. J. BI KSING,
Kunsthandel.
8-GRA.VENHA.GE,
jolen W M'CD 61
lodtrne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
MODERNE MEUBILEERING
APARTE MODELLEN,-_ *.
ontwerpen, eigen fabrikaat, by onze ensembles wordt steeds op artistieke
kleur en combinatie gelet. Billijke prijzen.*-
??-?»-?«-??-->-?(-?»-.»-.?Stalen en Teekeningen op aanvrage. Levering franco met garantie. +-
?+Vraagt onze speciale prijscourant voor Kantoor-Meubelen.
T\II /\ p VTl V Meubileer-lnrichting
I il \JLJ111\ 334Spuistraat,76Damrak, Amsterdam
nma J. W. BE BRAAF»».
Oudon' £n?ire? 18.
YAöfiN .% JAÜIUME.RK8 ?
TEGELSCHILDERIJEN ENZ.
MUSEUM QB1SANTI,
KOKET 96, f Stille njdt),
_ _ AMSTERDAM. ?
Toegang vrij.
UITVCXRIRG
PLAFODD - «n I0ARDB?5CHILD?RIRG
ORTlltèRPCR ? VOOR Mfl2STnAALDU/?RK
AARDIERK
EU TEGELS
STEENDRUKKERU
NIJVERHEIDSKIWST
KEIZERSGRACHT 304
STATIONSTRAAT 1
TE HILVERSUM.
Deensche Kunst.
Groote collectie van Kunstvoorwerpen
uit de onderstaande fabrieken:
Koninklijke Porceleinfaforiek,
Faiencefabriek Aluminia",
Terralit" Fabrieken,
Koninkl. Hof Terracotta Fabriek
P. Ipsens Enke,
alle te Kopenhagen.
Onze kunstzalen zijn dagelijks geopend van g?5.
CHABOT & ALBERSL
Interc. Telefoon 6519. Singel 164.
MARMEREN SCHOOFtSTEENMMlELS
G. & J. COOL,
AMSTERDAM. HOTTEftDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT77 JOELFTSCHESTBAftTÈI BIlTiTR^AT 30