De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 11 maart pagina 6

11 maart 1906 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDER LAN D. No. 1498 J. H. Weissenbruch. De groote Molen. Ed. Karsen. Enkhuizen. Tentoonstelling in Arti door de firma Frans Buffa en Zonen. De firma Buffa heeft met deze ten toonstelling de bloemetjes uit haar kunst voorraad eens buiten gezet. 't Is ongemeen en kostelijk wat ons daardoor te zien wordt gegeven over het geheel genomen dan want enkele stukken schijnen in deze voorname omge ving per ongeluk verdwaald te zijn. De tentoonstelling is te uitgebreid, te veelzij dig vooral, om er onmiddellijk een zake lijke en doorwrochte beschouwing over op te stellen. Wat er is P Schilderijen en teekeningen van Hollandsche en van buitenlandsche schilders, deze 't meest Fransche. Een deel van de laatste koop uit de bekende collectie Staats Forbes is daaronder aanwezig, een deel nog maar, want enkele buiten gewone exemplaren daaruit miste ik hier ongaarne. Er is zeer veel en van allerlei. En dan bij het opdisschen van deze onderscheidene smakelijke gerechten wordt nog als een aparte schotel opge diend een tentoonstelling van werken van Isaiic Israëls en Voerman. O ver deze twee over de vruchtdragende werk zaamheid in Parijs van Isaiic Israëls, over deii tegenwoordigen stand in zijn ontwikkeling, over zijn kunst in 't alge meen, die wisselend doet neigen tot vol komen overgave aan het oordeel van de bewondering en het uiteenzetten van critische bedenkingen, en, van Voerman's nieuwe werk, dat verdere stappen aan duidt in zijn beraden streven, zou men al de handen vol hebben voor een wel overwogen en nauwgezette beschrijving. Maar onder hetgeen in de andere zalen uitgestald werd, is te veel schat's voor de belangstelling om de aandacht op een afzonderlijke wijze bezig te doen zijn. Er is haast het bezwaar tegen deze ten toonstelling te maken, dat haar inhoud van een te rijke of veeltallige onderscheidenheid is. Ik hoop daarom dat ze een tijdje duren zal. 't Komt ons ten goede, want zoo'n ijlings overzicht van wat er roemrijk werd geheeten in de moderne kunst verschijning geeft een oinschommeling in onze tegenwoordige soms naar het gemelijke overhellende kunstideeën en bespiegelingen van het schoone. Met zooveel levende getuigenissen voor oogen, vindt theorie dan weer een verkwik kende afvoering naar het daadzakelijke. Hoe o,jk de meeningen zich zullen wijzigen, de kunst heeft in de laatste tijdperken ons ruimschoots voedsel ge schonken tot zuiver levensgenot. Die haar voortbrachten mogen er onbewust van zijn, zij de heilaanbrengers die soms zelf zijn gaan neerzitten bij de pakken, met treuzelende gebaren gingen heerwijzen naar liet rijk van hot schoone als hadden zij er een platte grond van gevonden. Ik zeg niet, dat dit nu een toonbeeld van een tentoonstelling is, dat, wat wij hebben leeren bewonderen, liefhebben en neven elkaar onderkennen in het weelderig gewas der moderne kunst, op uitgelezene en nog minder op volledige wijze aan wezig is. liet handelsbelang, dat hier achter zit, geeft daar verklaring op. Maar er is veel, dat maar bij zeldzame ge legenheden onder het oog komt, en bovendien door de groote onderscheidenheid vindt de kunstgenieting hier een weldadige prikkeling. Wat bij ons goden zijn als Maria, Israëls, Weissenbruch cu Mauve, we zien ze slechts zelden in de nabijheid van de vreemde grootheden als Daubigny, Millet, Corot. 't Is zeer dien stig voor het verruimen van ons inzicht en daardoor tot vei'hoo<,ring van het genot in schilderijen zien. 't Is zeer aanlokkelijk vergelijkingen te gaan maken, niet tot onderlinge af brokkeling der waarden, maar juist tot het verkrijgen van gunstige tegenstel ling der hoedanigheden, /oo kan uit drukkelijker Maris zich handhaven tegen over Daubigny, Mauve tegenover Corot. De deugden der hollanders gezien naast de kwaliteiten der fransehen, ze laten zich treffend kenmerken bij vele werken op deze tentoonstelling. Er is te veel om een opsomming te gaan maken van de belangrijke dingen die geëxposeerd zijn, doch ik hoop, in vergelijkenden zin juist, nog gelegenheid te vinden tot nadere beschouwingen. W. STKKMIOFF. Bosboom Consistoriekamer. I. Maris. Spelende kinderen. Israëls. ??Kop. A. Mauve. Aardappelrooien. J. II. Weissenbruch. Millet's woning te Barbison.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl