Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDER LAN D.
No. 1498
J. H. Weissenbruch. De groote Molen.
Ed. Karsen. Enkhuizen.
Tentoonstelling in Arti door de
firma Frans Buffa en Zonen.
De firma Buffa heeft met deze ten
toonstelling de bloemetjes uit haar kunst
voorraad eens buiten gezet.
't Is ongemeen en kostelijk wat ons
daardoor te zien wordt gegeven over
het geheel genomen dan want enkele
stukken schijnen in deze voorname omge
ving per ongeluk verdwaald te zijn. De
tentoonstelling is te uitgebreid, te veelzij
dig vooral, om er onmiddellijk een zake
lijke en doorwrochte beschouwing over op
te stellen. Wat er is P Schilderijen
en teekeningen van Hollandsche en
van buitenlandsche schilders, deze 't
meest Fransche. Een deel van de
laatste koop uit de bekende collectie
Staats Forbes is daaronder aanwezig,
een deel nog maar, want enkele buiten
gewone exemplaren daaruit miste ik hier
ongaarne. Er is zeer veel en van allerlei.
En dan bij het opdisschen van deze
onderscheidene smakelijke gerechten
wordt nog als een aparte schotel opge
diend een tentoonstelling van werken
van Isaiic Israëls en Voerman. O ver deze
twee over de vruchtdragende werk
zaamheid in Parijs van Isaiic Israëls,
over deii tegenwoordigen stand in zijn
ontwikkeling, over zijn kunst in 't alge
meen, die wisselend doet neigen tot vol
komen overgave aan het oordeel van de
bewondering en het uiteenzetten van
critische bedenkingen, en, van Voerman's
nieuwe werk, dat verdere stappen aan
duidt in zijn beraden streven, zou men
al de handen vol hebben voor een wel
overwogen en nauwgezette beschrijving.
Maar onder hetgeen in de andere zalen
uitgestald werd, is te veel schat's voor
de belangstelling om de aandacht op een
afzonderlijke wijze bezig te doen zijn.
Er is haast het bezwaar tegen deze ten
toonstelling te maken, dat haar inhoud
van een te rijke of veeltallige
onderscheidenheid is.
Ik hoop daarom dat ze een tijdje duren
zal. 't Komt ons ten goede, want zoo'n
ijlings overzicht van wat er roemrijk
werd geheeten in de moderne kunst
verschijning geeft een oinschommeling
in onze tegenwoordige soms naar het
gemelijke overhellende kunstideeën en
bespiegelingen van het schoone. Met
zooveel levende getuigenissen voor oogen,
vindt theorie dan weer een verkwik
kende afvoering naar het daadzakelijke.
Hoe o,jk de meeningen zich zullen
wijzigen, de kunst heeft in de laatste
tijdperken ons ruimschoots voedsel ge
schonken tot zuiver levensgenot. Die haar
voortbrachten mogen er onbewust van
zijn, zij de heilaanbrengers die soms zelf
zijn gaan neerzitten bij de pakken, met
treuzelende gebaren gingen heerwijzen
naar liet rijk van hot schoone als hadden
zij er een platte grond van gevonden.
Ik zeg niet, dat dit nu een toonbeeld van
een tentoonstelling is, dat, wat wij hebben
leeren bewonderen, liefhebben en neven
elkaar onderkennen in het weelderig
gewas der moderne kunst, op uitgelezene
en nog minder op volledige wijze aan
wezig is. liet handelsbelang, dat hier
achter zit, geeft daar verklaring op. Maar
er is veel, dat maar bij zeldzame ge
legenheden onder het oog komt, en
bovendien door de groote
onderscheidenheid vindt de kunstgenieting hier een
weldadige prikkeling. Wat bij ons goden
zijn als Maria, Israëls, Weissenbruch cu
Mauve, we zien ze slechts zelden in de
nabijheid van de vreemde grootheden als
Daubigny, Millet, Corot. 't Is zeer dien
stig voor het verruimen van ons inzicht
en daardoor tot vei'hoo<,ring van het genot
in schilderijen zien.
't Is zeer aanlokkelijk vergelijkingen
te gaan maken, niet tot onderlinge af
brokkeling der waarden, maar juist tot
het verkrijgen van gunstige tegenstel
ling der hoedanigheden, /oo kan uit
drukkelijker Maris zich handhaven tegen
over Daubigny, Mauve tegenover Corot.
De deugden der hollanders gezien naast
de kwaliteiten der fransehen, ze laten
zich treffend kenmerken bij vele werken
op deze tentoonstelling. Er is te veel
om een opsomming te gaan maken van
de belangrijke dingen die geëxposeerd
zijn, doch ik hoop, in vergelijkenden zin
juist, nog gelegenheid te vinden tot
nadere beschouwingen.
W. STKKMIOFF.
Bosboom Consistoriekamer.
I. Maris. Spelende kinderen.
Israëls. ??Kop.
A. Mauve. Aardappelrooien.
J. II. Weissenbruch. Millet's woning te Barbison.