Historisch Archief 1877-1940
p,
t"f,
V
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1499
Nieuwe baksteenfabrikaten
en hare toepassing.
De Gebakken Steen door A. W.
WEISSMAN In 1905 te Amsterdam gedrukt
voor den schrijver door Ipenbuur &
Van Seldam, Singel 91, en by ben
verkrijgbaar 4o. 169 blz. met 71
lichtdrukken. Prijs ? 15.
Nog ontbrak, voor zoover mij althans
bekend is, in de Nederlandsche
vak-letterkunde een samenhangend overzicht der
aesthetische ontwikkeling van den bak
steenbouw. En al is Nederland nu wel
heeft intusschen de kunstwetenschappe
lijke waarde ,van het werk niet geschaad.
De lezer wordt er niet door herinnerd
aan een dier boeiende reklame-novellen,
waarin, juist op het oogenblik der ten
top gedreven spanning, de schrijver zijn
slag slaat.
De voortdurende ontwikkeling der
baksteennij verhei d, niet slechts in
technischen maar ook in aesthetischen zin,
is een nationaal belang te achten.
Dien buitenlandschen
groepsteen-levePaleis van Theoderik te Ravenna.
niet het land van den baksteen bij uit
stek en uitnemendheid, deze bouwstof'
speelt er toch, in de nijverheid gelijk in
de kunst, eene te belangrijke rol dan
dat het gemis zulk eener studie niet
eenige verwondering mocht wekken.
De leemte is thans aangevuld door het
verschijnen van des heeren A. W.
Weissman DéGebakken Steen" en zulks
naar inhoud en uitvoering op eene wijze
die het wachten ruimschoots beloont.
"Wordt de bespreking van dit werk te
dezer plaatse al gerechtvaardigd door
dien het behandelde onderwerp, wel verre
van uitsluitend voor een deskundigen
kring wetenswaardig te zijn, algemeene
belangen raakt, aan den anderen kant
wordt zij eenigszins bemoeilijkt door de
dubbele strekking der uitgave.
Deze immers geeft niet slechts een
pleidooi voor de gebakken steen als zoo
danig, eene wetenschappelijke studie over
hare eigenschappen en de ontwikkeling
der voor deze bouwstof kenmerkende
rancier, die onlangs zijne herinnering
aan een gouden tijd, door hem voor
jaren in Holland doorgemaakt, besloot
met een hoopvol Aber jetzt fiingt er
wieder an", dient dan ook eene teleur
stelling bereid te worden.
Mij staat op dit oogenblik geene po
pulaire, nationale bouwstijl voor den
geest, die niet althans in zijne
hoofdtrekken onmiddellijk gegrond was op de
bouwstoffen, die door den eigen bodem
werden opgeleverd. Zóó gevoelig was de
bouwkunst op dit punt dat, om een
enkel voorbeeld te noemen, de schakee
ringen der fransche gothiek verband
houden met de dikten der lagen in de
plaatselijke steengroeven.
Het gemakkelijke vervoer en verkeer
onzer dagen; de verbreiding
vanbuitenlandsche boek- en plaatwerken; de na
werking van elders, onder gunstige om
standigheden verzamelde indrukken
de voor studie of genoegen reizende
mensch pleegt immers optimistisch te
Palazzo Communale te Siena.
kunstvormen, zij beoogt tevens in het
bijzonder de aandacht te vestigen op het
baksel der welbekende Fabrieken van
nageperste en andere steenen voorheen
Fr. van de Loo Sr." te Dieren.
Het is mij deswege vergund meer naar
aanleiding, dan wel o ver het boek enkele
regels te schrijven.
Het samengaan der beide bedoelingen
oordeelen, voor genieten en \vaardeeren
vaak bizonder ontvankelijk te zijn; deze
faktoren, gevoegd bij de bekoring die
het uitheemsche nu eenmaal op zoovelen
schijnt uit te oefenen, bemoeilijken in
onze dagen de ontwikkeling eener strikt
nationale bouwkunst.
Te verwachten is bovendien dat het
nieuwe en weinig aan bepaalde plaatsen
gebonden materiaal, het cement-ijzer of
gewapend beton, al naar men het noemen
wil, de met het ijzer reeds aangevangen
internationalisatie der bouwkunst in de
toekomst zal doorzetten. % ??$ t\
Eenzelfde doelwit als dat der
taalzuiveraars, het verdrijven van uitheem
sche uitdrukkingswijzen waar
inheemsche ter beschikking staan, dient ook bij de
beoefening der bouwkunst voor oogen te
worden gesteld, wil men de ontwikkeling
van eigen vorm en eigen aard bevorderen
en door onvergankelijke bewijsstukken
aan het nageslacht overleveren.
Baksteen, en hierbij denken wij tevens
aan de aanverwante voortbrengselen
der klei-industrie, nu, is de eenige
bouwstof van onzen bodem; de
Limburgjche mergelsteen kan veilig buiten
beschouwing blijven. Aan die voortbreng
selen is dan ook bij de verdere ontwik
keling onzer bouwkunst in het bijzonder
de aandacht te wijden.
De meest kenmerkende en van eigen
opvatting getuigende onzer
middeleeuwsche kerken zijn de baksteengebouwen,
niet die welke in bergsteen werden opge
trokken. Het is als hield met de vreemde
bouwstof ook een vreemde geest zijn
intocht. Zulks komt aan een bouwwerk
als het voormalig Amsterdamsche Raad
huis in een later tijdperk onzer
vaderlandsche bouwkunst niet minder sterk
uit. En vraagt iemand een voorbeeld uit
onze dagen, dan zou dit, om aldra een
in 't oog vallend te noemen, geboden
worden o. a. door het nieuwe gebouw van
het Algemeen llandelMad te Amsterdam.
De aandacht voor onze baksteen te
vragen is in onze dagen geenszins gelijkte
achten met enfoncer une porte ouverte".
Baksteen sluit, gelijk prachtwerken
zonder tal uit alle landen en van alle
tijden bewijzen, monumentaliteit noch
rijkdom, uit. De onjuiste opvatting, dat
dit wel het geval zou zijn, moet verdwij
nen. Zij is veel verspreid en bovendien
gevaarlijk. Door in de hand te werken
het najagen van een schijn, in gevallen
waarin de middelen voor het wezen ont
breken, lokt zij immers ontaarding en
wanbegrip in de bouwkunst uit.
De waarneming hoe in den laatsten
tijd opnieuw eene averechtsche toepassing
van pleisterwerk, waarbij de namaak van
groefsteen beoogd wordt, veld won, zou
niet doen vermoeden dat nu bijkans een
halve eeuw in onze bouwkunst een heftige
strijd voor waarheid en oprechtheid ge
voerd wordt!
Er bestaat een wel te onderscheiden
pleisterstijl, die nauw verband houdt
met de zeer bijzondere eigenschappen
van het materiaal. Niet deze wordt met
die zooeven geuite afkeuring getroffen,
maar wel het misbruik van pleisterwerk
als daarbij getracht wordt met meer of
minder kunstvaardigheid en
bedriegelijkheid groefsteen en dat nog wel
met inbegrip harer gebreken na te
.bootsen.
Geen andere reden kan daarvoor be
staan dan de, mogelijk onwillekeurige,
samenkoppeling der begrippen van dege
lijkheid, rijkdom en statigheid aan het
gebruik van de zooveel kostbaarder
natuursteen.
Die volkomen onjuiste verwarring moet
met des te meer kracht bestreden worden,
nu onze baksteennijverheid in de laatste
jaren zich naar alle richtingen zoo ont
zaglijk ontwikkelde. Een groot deel der
verdienste daarvan komt toe aan de heeren
Van de Loo, die meerdere aanvankelijke
mislukkingen ten trots, er in slaagden,
door eene wetenschappelijke beoefening
van hun bedrijf, niet alleen zelf een eerste
plaats op hun gebied in te nemen, maar
ook het peil der geheele Nederlandsche
baksteennijverheid te verhoogen.
Nu wordt wel de stelling verkondigd
dat de technische volmaaktheid slechts
bereikt werd ten koste van het aestheti
sche gehalte; dat de nieuwe, door hare
hoedanigheden van afwerking en hard
heid ontegenzeggelijk zoo hoog staande
machinale baksteen, en vooral de nage
perste siersteen, in artistiek opzicht niet
voldoet; dat daarvoor de vorm te kantigis,
de oppervlakte te glad, de kleur te gelijk
matig; dat het gevolg daarvan onvermij
delijk moet /.ijn een saai en eentonig uiter
lijk, hemelsbreed verschillend van door
van kleur en leven tintelende metsel werk
van voorheen.
Deze en soortgelijke opmerkingen be
rusten voor een groot deel op de beoor
deeling van minder eigenaardige toepas
singen der nieuwe fabrikaten.
AVie zijn schoonheidsideaal bereikt ziet
in een oud-Hollandsch geveltje, of aan
zijn werk een middeleeuwsch aan/.ien
wenscht te geven, hij kieze geene nage
perste of blindeersteen van Van de Loo
noch van een ander1. Hij gebruike op
straffe van oen fiasco waarvan de schuld
dan evenwel niet den steenbakker belast
een bezand handvormsteentje.
In het algemeen bijzondere gevallen
beginselmatige buitengesloten /ou
evenwel een terugkeer tot het primitiever
fabrikaat, althans ten onzent weinig reden
hebben.
Een in Duitschland onlangs uitgevoerd
onderzoek toonde de minderwaardigheid
aan van de daar zoo gezochte
handvormsteeneu in zoogenaamd kloosterformaat,
vergeleken met de machinaal gevormde
steenen. De aesthetische redenen welke
rechtvaardigen dat men sinds toch met
zooveel voorliefde liet technisch
rninderwaardige materiaal blijft toepassen, behoe
ven evenwel niet te gelden bij ons, die
over een zoo beschaafd en veredeld bak
steenfabrikaat kunnen beschikken.
Men mag niet uit het oog verliezen
dat de meerdere gladheid van
opperPalazzo Guinigi te Lucca.
vlak en kantigheid van vorm voor ver
schillende bestemmingen niet slechts van
technisch maar wel degelijk ook van
aesthetisch voordeel is.
In. onze moderne steden immers geven
andere en krassere invloeden dan de tijd
aan de gebouwen hun patina. Rook, roet
en stof tasten hen aan en het is nu de
vraag of' onder die inwerkingen wel dat
Ijoo'sche bakkerijen is sedert kort nog
gekomen de bric-orné" ongetwijfeld het
meest volmaakte en verfijnde baksteen
materiaal van dezen tijd, waarop eenigs
zins verheven versieringen van gekleurde
klei zijn aangebracht. Deze wijze van
versiering, voor het eerst verwerkt aan
eene portiek van de Nederlandsche
afdeeling ter Luiksche tentoonstelling opent
Bauakademie te Berlijn.
poëtisch waas van oudheid kan verkregen
worden dat als winst is aan te merken.
De hardere en gladdere nieuwe
steenfabrikaten zijn voor de aanhechting van
vuil, om het kind bij zijn waren naam
te noemen, veel minder ontvankelijk dan
de ruwe onregelmatiger bezundo steenen
van weleer.
Bij de nieuwe fabrikaten der Van de
een nieuw en ruim veld voor de toepas
sing der baksteen.
Volkomener dan volgens eenig andere
methode wordt bij dit materiaal bereikt
de absolute eenheid van versiering en
konstructie, wier organisch samengaan
oen der hoofdbeginselen is van alle
architekronisch schoppen. Wat met dit procéd
te bereiken valt, blijkt uit de gedenkplaat
Museum van Natuurlijke Historie te Londen.