Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1500
KathoMe Moderne Literatuur.
En zoo is langzamerhand in ons
Solland gaan groeien en beginnen te bloeien
een Katholieke Letterkunde."
A. M. J. I. BrNNEWIBRTZ.
Met deze woorden besloot kapelaan Binne
wiertz in April van het vorige jaar, in het
maandschrift De Katholiek, een merkwaardige
revue over de Nederlandsche literatuur der
laatste vijf-en-twintig jaren, hiermede even
aanstippend wat hij gaarne uit roerig zou
hebben behandeld, doch uit vrees voor par
ty d igheid wie durft zich vermeten, over
harte-dingen schrijvend, onpartijdig te z\jn ?"
achterwege liet.
Toch verdient de beweging, waarorer Bi
nnewiertz in zyn uitvoerig literair overzicht
slechts terloops sprak, de beweging der katho
lieke modernen in de literatuur, alleszins de
aandacht van allen, die niet meer met het
dwaze idee behept zijn als zou van die zijde
niets goeds kunnen komen. Het valt een
voudig niet meer te ontkennen, dat er in
ons land een katholieke moderne literatuur
bestaat, meer en meer baan breekt, veld
wint en de aandacht van andersdenkenden
op zich te vestigen weet. Voornamelijk in
den laatsten tijd lieten de katholieken meer
dan ooit van zich hooren en waar nu dit Week
blad prijzenswaardige uitzondering onder
vele l z\jn niet-katholieke lezers geregeld op
de hoogte hield van hetgeen in het Boomsche
rflk der letteren belangrijks voorviel, acht
ik het nu en hier de geschikte plaats,
eenigszins uitvoeriger de .nieuwere strooming onder
de katholieke letterkundigen te beschrijven.
De katholieke moderne literatuur dateert
niet van het tydstip, waarop in ons land voor
het eerst de nieuwere strooming in de lite
ratuur doorbrak, toen Kloos c.s. den oor
log verklaarde aan de oude en verouderde
wanbegrippen, welke onze literatuur
beheerschten. De tachtigers hadden reeds heel
wat vervallen kasteelen afgebroken en nieuwe
paleizen opgebouwd, vóór de katholieken
er aan dachten, óók eeng een fundament te
leggen voor hun kunststempel, maar dan be
kroond met een stralend oomsche krui?."
Toen het eerste bundeltje katholieke mo
derne poëzie verscheen, konden de tachtigers
reeds op reeksen van dicht-en prozawerken
wijzen.
Begrepen de katholieken in '80 dan nog
niet, dat de nieuwe leer, welke in de litera
tuur zoo luidruchtig verkondigd werd, de
leer der toekomst zynzou? Of leed de katho
lieke literatuur in die dagen niet evenals de
niet-katholieke aan de algemeene verslapping,
welke een vernieuwing noodzakelijk maakte ?
Zoowel het een als het ander kenden en
beseften zij. De katholieke literatuur
stond in '80 zoo goed als de niet-katholieke
in het teeken van sterk verval en ook daar
was eene vernieuwing zeer gewenscht. Zelfs
ouderen hebben dit later eerlijk erkend. Zoo
schreef P. M. Bots in de Katholiek van 1901:
Zonder nog aan te nemen, dat de katho
lieke letterkundigen in de negentiende eeuw
allen een povere figuur hebben gemaakt, en
zonder nog lieden als Ten Kate of Bilderdijk,
in hun geheel, te verwerpen als verzenmakers
zonder bezieling, erkennen wij toch ander
zijds, bij het herlezen van vele, eenmaal
hooggevierde producten onzer letterkunde,
dat daarin reeksen van loei communes en
van prulachtige of stroeve verzen voorkomen,
welke nimmer gedicht, maar nog veel minder
als goede, gangbare melodieën hadden mogen
aanvaard worden door de kunstkenners.
Want een kunstenaar, die zich met zulke
bastaardij afgeeft, gaat, volgens Vondel, uit
de hoogste klasse henen om weer plaats te
nemen op de A.B.-bank." 1)
Tevens werd wél begrepen, dat de kunst
theorieën, die de modernen predikten, als
gebaseerd op natuur en waarheid, levens
vatbaar zouden zijn. Maar mét de
kunsttheorieën waren andere grondbeginselen de
literatuur binnengeslopen, welke nimmer de
katholieke konden worden. Op moreel en
godsdienstig gebied werden dingen gepredikt
en in de literatuur toegepast, welke onwille
keurig den katholiek moesten afschrikken
van die grondbeginselen en die literatuur,
welke, behalve mooi en zuiver, goddeloos en
losbandig tevens zijn zou. Van zelf kwamen
er de katholieken daarom niet aanstonds toe,
de baanbrekers op het nieuwe pad der kunst
te volgen; men had een afkeer van de
modernen, die een zóó brutaal nihilisme
ten toon spreiden in gevoel, geloof en zeden,
dat zij ieder die de ware hartverheffende
kunst liefheeft van zich afkeeren", zooals in
een katholiek handboek der letterkunde te
lezen staat. Was dus van katholiek standpunt
het negeeren der modernen zeer verklaarbaar,
te rechtvaardigen was deze handelwijze zeer
zeker niet. Hier toch was eene bedenkelijke
begripsverwarring oorzaak der negatie. 2)
Of was het ongodsdienstige, het immoreele
dat veel nieuwere literatuur kenmerkte,
iets essentieels, dus onafgcheidelijks, van die
literatuur? Moesten de kunst-theorieën der
tachtigers per-se tegenstrijdig zijn aan de
aesthetica, zooals die eeuwen her den katho
liek geleerd was? Gelukkig neen! Dit be
gonnen de katholieken in te zien, wel lang
zaam, o zoo langzaam! en lang niet algemeen,
zelfs nu nog niet, maar die eerste erkenning
zou toch het begin eener roomsche moderne
literatuur worden. Niet in ons zelven", zegt
Binnewiertz waar zonde is en strijd en
zoo bitter weinig schoonheid, maar daar
buiten, waar de schoonheid lacht en jubi
leert, maar daarboven, waar zij ontspringt
uit God, daar moeten wy zoeken de ge
dachten, voor ons lied. Bij de modernen
echter gaan we luisteren naar de melodie,
als voor een lied, dat moet gezongen worden.
De modernen hebben waarachtige muziek, en
die misten grootendeels de anderen van vóór
'80. Zij hebben klanken en rhythmen gevon
den, vroeger onbekend.
Welnu, we nemen hun noten, maar zetten
daaronder onze eigen woorden."
Dit gebeurde niet ineens en plotseling vrij
algemeen zooals in '80, toen Kloos c. s. voor
het eerst optraden, en wanneer dr. Everts nog
eene Geschiedenis der Nederlandsche Let
teren" schrijven kon,, zou hij van de moderne
beweging onder de katholieken niet van
trommelslag en bazuingeschetter" kunnen
reppen, gelijk hij wél' bij de tachtigers doen
mocht. In tegenstelling met de revolutie
van '80, was de revolutie die de katholieke
jongeren in het literaire rijk aandurfden, eene
hél vreedzame. Eerst tien jaren later zou er
rumor in casa ontstaan. Nu en dan slechts
klonk er een enkel zwak stemmetje tusschen
het luidruchtige koor der zangers van het
nieuwe lied. Thijm's Jaarboekje", De Katho
liek", Het Centrum", -de Katholieke Gids"
en de Katholieke Illustratie" verleenden om
beurte gastvrijheid aan de katholieke jongeren.
Vooral het dagblad Vet Centrum was in het
begin der beweging hét orgaan. Behalve mo
derne verzen, werden in dat blad artikelen
gepubliceerd, welke geheel andere kunst
theorieën predikten dan tot dusverre voor de
katholieken de nig-geldende geweest waren.
De beste krachten onder de jongeren, zij die
zich later meer openlijk aan de spits zouden
stellen, zochten in hunne eerste opkomst hun
toevlucht hij Het Centrum.
Van Het Centrum ging een groote kracht
ten goede in die richting uit, en ook later,
toen de jongeren sterk genoeg bleken om op
eigen beenen te staan en de beweging t
grooten omvang genomen had, dan dat de
bescheiden kolommen van een katholiek
dagblad nog over voldoende plaatsruimte
voor de ideeën en voortbrengselen der nieuwe
generatie beschikken konden, bleef Het Cen
trum een warm verdediger van die katholieke
jongeren. Volgens mijne meening ij Het Cen
trum dan ook het nige blad in gansch katho
liek Nederland, dat zich van den beginne af
geheel gelijk bleef, en waar thans gelukkig
ook nog andere katholieke bladen de katho
lieke moderne literatuur niet meer zoo vij
andig gezind blijken als geruimen tijd wél
het ge?al was, zijn deze laatste slechts
noodgedrongen en schoorvoetend het pad opgegaan,
door Het Centrum reeds jaren bewandeld.
In 1892 verscheen eindelijk het eerste
bundeltje katholieke moderne poëzie, Felice"
van Eduard Brom. Groote kunstwaarde mag
er niet aan worden gehecht, maar wél heeft
het zijne beteekenis als eerste uiting eener nieu
were kunstbeschouwing, welke, op het voor
beeld der tachtigers, bij sommige katholieke
jongeren ingang had gevonden. Met Felice"
werd voor het eerst openlijk afstand gedaan
van een in vele opzichten verouderd en
waardeloos kunststelsel, waarbij ook de katho
lieken tot dan toe gezworen hadden. Felice"
van Eduard Brom luidde de moderne litera
tuur bij de katholieken in. De groote om
mekeer, die in de literatuur had plaats ge
vonden, werd nu spoedig meer en meer
zichtbaar. Overal ontstond beweging, wrij
ving, opstand tegen het oude, aanneming van
het nieuwe. In 1895 kwam Eduard Brom ander
maal met een bundel poëzie, welke in waarheid
een Opgang" mocht heeten naar de schoon
heid der nieuwere literatuur. Kapelaan
Binnewiertz publiceerde terzelfder tijd meer
dan n merkwaardig modern vers, tot in
1898 zijn bundelije Verzen" het overtuigend
bewijs leverde, dat ook hij met hart en ziel
de moderne richting was toegedaan.
(Jndertusschen had M. A. P. C. Poelhekke her
haaldelijk in De Katholiek de aandacht ge
vraagd voor een reeks zeer interessante
opstellen over Modernen" in de literatuur,
als Willem Kloos, August Strindberg, Verlaine
e. a., totdat hij deze artikelen, vermeerderd
met een zeer uitgebreide studie over den
dichter Van Eeden, in 1898 onder den titel
Modernen" uitgaf. Albertine Smulders zong
vele moderne liedjes in De Katholiek",
C. K. de Klerk luisterde hetzelfde tijdschrift
met machtige verzen op, terwijl Maria Viola
hare moderne kritieken in Het Nieuwe
Dompertje" ten beste gaf. Het bestaan eener
katholieke moderne literatuur viel thans niet
meer te loochenen.
( Wordt vervolgd.) HENKI H. VAN CALKER.
Hilversum, 18 Maart '06.
1) Wat zou er veel minder stryd zyn ge
weest, als alle ouderen eens zoo ruiterlijk
voor den dag waren gekomen !
H. v. C,
2) Dat zelfs nu nog veel begripsverwarring
omtrent de moderne literatuur in sommige
kringen heerscht, hiervan gaf ons pater
W. L. de Veer S. J. een merkwaardig voor
beeld, toen Z. E., 6 Maart jl., te Delft als
spreker optrad voor de R.-K.
StudentenVereeniging Sanctus Virgilius". Volgens het
verslag in De Tijd van 8 Maart, betreurde
spreker het feit, dat de modernen in hun
uitingen steeds ongodsdienstig zijn, en is van
meening dat de moderne beginselen ongelooviy
zijn, daar ze strekking in de kunst uit den booze
achten."
Zonderlinge begripsverwarring!
Het verband tusschen ongeloovig-zijn en
het verwerpen der tendenz ontgaat mij ge
heel. De moderne literatoren versmaden de
tendenz, maar zijn zij daardoor, ipso facto,
ongeloovig ? Hier moet begripsverwarring in
het spel zijn. Blijkbaar verstaat pater de Veer
onder tendenz iets anders dan de modernen.
Tendenz, zoodat te pas en te onpas propa
ganda gemaakt wordt voor een of andere
idee, speciaal godsdienstige idee, is uit den
booze. Maar sluit dit princiep nu uit, dat
b.v. een katholiek dichter zijn aard zou moeten
verloochenen, zoodra hij verzen gaat maken ?
Dat zijn verzen volstrekt geen katholieken
geest zouden mogen ademen ? In 't geheel
niet, gesteld dat het mogelijk ware. Zóó de
tendenz opgevat, zal deze door geen enkel
moderne bestreden worden. Immers allén
dan zal een dichter waar zijn, als hij zich zul f
geeft, zonder een verloochening of
achteruitzetting zijner beginselen. Hoe zou Guido
Gezelle, die toch allerminst zijn
innig-katholiek gtvoel in zijne verzen verloochent, zóó
unaniem en uitbundig juist door ongeloovige
modernen hebben zij Gezelle niet het eerst
in ons land bekend gemaakt ? kunnen
geprezen worden, als zij onder tendenz ver
stonden, hetgeen pater W. de Veer S. J.
verkeerdelijk meent dat de modernen er
onder begrijpen?
Zóó blijkt, zelfs in 1906, nog veel begrips
verwarring omtrent de moderne beginselen
in sommige kringen te bestaan.
H. v. C.
A. LUBBERS, G. HEÜVELINK
c.s., Makelaars, zullen op Maan
dag "A April I9OO, des avonds
na zes uur, in het Verkooplokaal
-.Frascati", ten overstaan van de
Notarissen KEMPERS &
EVENBLIJ .en PO UW & 8CHULTZ, in
Veiling brengen:
Een HEEREJVHT1IS met
Onderliuis, Tuin en ERVE, te
Amsterdam, aan de
tusschen de Utrechtschestraat en
den Amstel, groot l Are 3O Cen
tiaren.
Te bezichtigen, op vertoon van
een Bewijs van Toegang, Dinsdag,
Donderdag en op den Verkoopdag
van 2 tot 4 uur.
Veilconditiën, enz. bij de Nota
rissen KEMPERS & EVENBLIJ,
Reguliersgracht 32 en Copie der
Veilconditiën bij de Notarissen
POUW & SCHULTZ, Heeren
gracht 160.
Op Maandag 9 April 19O6,
des avonds na Zes Uur, zal in
het Yerkooplokaal Frascati",
ten overstaan van de Notarissen
POUW & CHTLTZ, worden in
veiling gebracht:
Het voor weinige jaren ge
bouwde en geheel naar de eisehen
des tyds ingerichte
HEERENHUIS,
met Open plaatsen, Achterhuis,
Tuin en Erve, te Amsterrhim,
aan de
Sarphatistraat 1D,
onmiddellyk aan het Frederikspl.
groot 2 Aren 20 Gentianen,
met uit- en toegang aan de
Maarten Janszoon Kosterstraat.
Te bezichtigen Dinsdag. Don
derdag en op den Verkoopdag
van 2 tot 4 uur.
Jos.A.NAMIAS c.s., Makelaars.
P. VAN EXTER, L. C. APPELS, c.s , Makelaars,
zullen op Maandag 26 Maart I9O6, des avonds
na zes uur in het Verkooplokaal FrascaU",
ten overstaan van den Notaris L. M. P. G. HOORN,
in veiling brengen :
18 bjj uitstek solied gebouwde en uitstekend onderhouden
BEERENKUIZEN,
waarvan met een of meer Bovenhuizen en Tuin alle met hunne
Erven, staande en gelegen te Amsterdam aan de
STADHOUDERSKADE 120,
nabjj de Van Wonstraat, groot 98
CEINTUURBAAN
No. 388 groet l Are 64 Centiaren.
290 l 6»
293
294
29«
298
,, 3OO
303
, 3O4
306
3O8
- «S
l ., 61
l 59
l 57
l 55
l 55
l 51
l 50
l 49
l 48
, 103 l ., 53
1O5 .,
AMSTELVEENSGHEWEG
BTo. 15O groot 3 Aren l Ceiitiare.
153 ,, l Are 96 Centiaren. if^üSS
154 l 90
De perceelen zyn alsnog te bezichtigen, op vertoon van een
Bewijs van Toegang, op den Yerkoopdag run 2 tot 4 uur.
Veilconditiën enz. ten Kantore van den Notaris L. M. P. U.
HOOKN, Stadhouderskade 134.
N.B. Perceel Ceintuurbaan 286 is uit de hand verkocht.
L. GANTVOORT,
Broodfabriek, Deventer.
Brood, Beschuit, Eiwitmeel OL
voor Suikerzieken.
CMialto
Aanbevolen door H.H. Dokteren.
m_M?+?w.. .) Brood en Beschuit W pCt»
Hwitetoffen:p(X
HEYSTEE
VOOR ALLE EOELEIHLEN
AMSTERDAM
REMBRAMDTPLEIMSS
BAKKERIJ |||
MELKINRICHTING.
Groote Knust- en Antiquiteiten-Veiling,
uitsluitend op het gebied vari
Scheepvaart en Handel
in het
Verkooplokaal van H, G. BOM,; f apmoesstraat 35, Amstepdam.
van Woensdag 2-S tot Vrijdag 30 Maart a.s., telkens 's morgens
te half elf en 's avonds te zeven uren.
Als No. 2 van de He serie van ,,Pro
eii Contra" verscheen zoo juist:
Homoeopathie.
(Pro: Dr. A. C. A. Hoffman:
Contra: Dr. H. Pinkhof).
Prijs 4O cents.
Uitgave Hollandia Drukkerij, Baarn.
Kostbare Oude en Moderne Schilderijen. Prachtige
Antieke en Moderne Sclieepsmodellen. Antiquiteiten en
Curiositeiten. Een hoogst precieuse collectie Instrumenten
voor Zeevaart- en Nterrekimde. Eene bepaald unieke
historische verzameling Maten en Gewichten enz. enz.
Collecties van wijlen de H eer en : H. F. GROEN VAN WAARDER, H. E.
VAN DER B..., VAN K..., J. en G. KNOL en H. MOLENPAGE, allen
te Amsterdam.
K ij k d a g e n : Maandag en Dinsdag 20 en 27 Maart van tien tot drie uren.
De Catalogus van ruim 1000 NOS. is 50 Cent aan het Lokaal verkrijgbaar.
E'M'jAARSMAl
VENTl LEERENDE
H.AARbEft
Z. DEENIK, c.s, Makelaars,
zullen op Maandag 2 April
19O6. des avonds na zes uur, in
het Verkooplokaal ,.Frascati",
j ten overstaan van de Notarissen
J. C. U. POLLONES en J. P.
SMITS te Amsterdam en J. F.
ME1NERS te Leiden, in veiling
brengen:
Het Winkelhuis en Erve,
waarin meer dan 50 jaar met goed
succes eeneJTabaks- en
Sigarenaffaire wordt uitgeoefend, te
Arasterdam, aan de
Kalverstraat
liork Singel.
Groot 35 CentiareD.
Het Winkellmis is gelegen
op een der eerste standen van
Amsterdam en uitstekend ge
schikt voor reclame.
Te bezichtigen, op vertoon van
een bewjjs van toegang, Dinsdag,
Donderdag en op den Verkoopdag,
van tot 4 uur.
VGravenhage, 20 Maart 190(5,
's morgens 11 uur 30 minuten:
S T (.) F K O P E R, Vlissingen,
Twintig JJlille,Nummer5457,
LOTISICO."
Uitliet bovenstaande blijkt,
dat geadresseerde, vertegen
woordiger van DE EERSTE
NEDERLANDSCHE
MAATSCHAPPLI tot VERZEKERING
van RISI CO i n LOTERIJEN, Lange
Vijverberg No. 2 te
's-GRAVENHAGE, de polis IVo. 5457
onder zijne administratie
heeft, waarop eene
uitkeering van ?849.35 verschul
digd is, omdat op hetzelfde
nummer in de Ie klasse van
de thans trekkende
StaatsI loterij de prijs van nominaal
SO mille gevallen is.
KINADRUPPELS van Dr. DE VRIJ.
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Prijs per fiacon /'0.75. Men eiscbe steeds
mijn naam buiten op de roode doos, daar
goedkoope namaaksels in omloop zijn.
Bij overmaking van een postwissel a
/"0.75 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. NANNING, DEN HAAG.
Vraagt NANNISG's Eitcitstaal a f 1.25 per literflesch en /'0.70
per 1/2 liter.
Verschenen de 'ie druk van:
Atlas van
voor
bevattende elf Kaarten, dus van elke
provincie, met aanwijzing der afstanden
van plaats tot plaats in Kilometers en
vermelding der soort van wegen.
Deze Atlas zenden wij franco per
post (na ontvangst van liet bedrag in
postzegels of per postwissel aan ons
adres) voor slechts
Vijf en Dertig Cent.
Amsterdam, v. Holkema & Warendorf.
IW
'?VI
Op schriftelijk verzoek aan
het adres van L.OTISICO, Lange
Vijverberg Blo. a
te's-Gravenhage, worden prospectussen met
bijbehoorende documenten en eenige
proefnummers van het Maandblad
der Vennootschap franco per post
toegezonden.
Juist verscheen:
Jerome Iü. .Terome.
Kijkjes door een beslagen bril.
Met oorspr. penteekeningen van
G. J. STAT.T.ER.
In oblong form. ? O 90; geb. ? 1.30.
(Blijde Kunst No. 3).
In dezen bundel vindt men geheel
den schrijver van Drie man in een
boot" terug.Zijn grappige,
averechtsche beschouwingen over Holland
en dellollanders b v. tin telen v. geest.
Uitgave Hollandia Drukkerij, Baarn.
AMSTE.RDAM.
PORTORICO
BB 12C per pakje
jjnniettepverfreFfen
'3*--* - ? T'' ? ??'?'?
Ifoor Fijnere soorten zie
de prijscourant in eik pakje