De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 1 april pagina 6

1 april 1906 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER,WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1501 Veiling moderne schilderden te"1 houden in het verkooplokaal der firma Frèderik Muller en Co., Doelen straat ; kijkdagen: 31 Maart, l en 2 April. Wederom een collectie, waarin wel^zooveel merkwaardigs voorkomt, dat Schreierstoren, op veel roemvoller wijze tot kenschetsing van zijn kunst kan worden genomen, dan verschillende zijner stadsgezichten uit den allerlaatsten tijd. Het heeft de statigheid der massale aaneenvoegirig en verdeeling van groote partijen, de zware toondiepte van de hem eigene G. Poggenbeek. ik den lezers kan aanraden er heen te gaan. Juist ook in de omstandigheid, dat veilingen de ongemeenste nabuur schappen van schildersuitingen yertoonen, is -een eigenaardige aantrekkelijkheid ge legen. Men vindt er dikwijls aardig gele genheid tot het maken van vergelijkingen, en wie, die onverzadigbaar is in het ge nieten van kunst, kan zich daarvan ontaquarelleermanier met veel sponsen, waardoor Witsen met zijn beste werken een zeer bijzondere figuur i's tusschen de jongeren. Een schilderijtje, 'n gezicht over velden, is zeker een waardeerbare proeve van zijn zoeken uit verleden tijd, maar dat is toch een abuis te noemen in zijn oeuvre, het resultaat van een al te belegen streven. al te breedsprakige en overvloedige pro ductie. Maar een nog al klein stukje van Poggenbeek komt hier ineens weer duide lijk maken, dat deze met heel wat minder opzienbarend schilderwerk een kunste naar van zooveel maal zuiverder ras was. Een voortreffelijk rijp schilderijtje is het, zoo fijn aangeslepen in zijn factuur tot een vast en toch teeder nuanceerend kleurgeheel. Een Poggenbeekje van deze voldragenheid, kan in zijn eigen superiori teit de nabuurschap der besten onder de moderne grooten verdragen. Nu. ik toch aan 't opnoemen raak: een paar kleine stukjes van Weissenbruch, in olieverf' en in aquarel, die aan zich hebben de grootsche gulheid van streek, het breede aanzien van dezen schilder. Van Gabriël onder meer, een schilderijtje met een molen bij een vaart, waarin we«r uit blinkt zijn eenvoud, zijn hartelijkheid; het vertoont aan den aandachtigen be schouwer zijn stille deugden van soepele uitvoerigheid, ineen correcte maarsmijdige schildertrant, met een fijn vervloeien van kleurpartijtjes als een huisdak, een molen tegen de lucht, in de lucht, atmospherisch. Zijn kleur lijkt soms op 't eerste gezicht wat rullig, inconstant, maar't is toch niet zoo. Dan een Neuhuysje, 'k zou haast zeggen een kleintje" Neuhuys, als een ven-aanproef, maar toch zuiver van zijn aanzienlijke, zeer eigene kwaliteiten; tevens met een charme om de voorstelling, natuurlijk van handeling, zoodat het onderwerp zich niet opdringt. Dan is er van Bauer een teekening, die tusschen zooveel al te vage uitingen iri zijn oeuvre, de waarde van dezen kunstenaar weer eens voordeeliger in 't licht zet. Van Jacob Maris een heel oude schilderproeve, de kop van een Tyroler: matig (voor een vroege Jacob Maris dan, waarby we altijd nog wat anders en wat meer verwachten dan bij een vroege Israëls.) Verder een schilderij van Allebé, wat al te zwaar van behandeling, te overdadig van kleurgloed. Daar bestaan wel betere werken van dezen keurigen, intelligenten schilder. Verschillende werken van Roelofs, een militair stuk van Breitner, een aquarel, waarin met fijn tippende zetjes staan opgeteekend de vormen van paarden en .uit de menigvuldige verscheidenheid van de veilingcollecties. Er zijn van de Verschuur's, vader en zoon, een aantal din gen aanwezig. Bij den naam Verschuur denkt men aan een verdienstelijk, maar ouderwetsch paardenschilder, en weinigen zullen daarbij aan het onderscheid-maken mede hier aanwezig. Verschuur's paard, een donkerbruin oud beestje, is vooral picturaal gezien, de eveneens oude knol van Mauve, een uitbeelding in breeder gehouwen plastielr, heeft meer een sculp turaal karakter, 't Doet even denken aan een paardje van Meunier. Ik wist waarlijk A. Neuhuvs. gaan van Senior en Junior. Hun werk trekt ook zeer sterk op elkaar. Nu is er hier een studie van 'n oud paardje, met zulke opvallende hoedanigheden, dat de appreciatie ervan zich niet in het gewone oordeel over deze kunst plaatsen laat. We wisten wel in Verschuur een paarden schilder van geroutineerde vaardigheid, een nauwgezette teekenaar van dit dier niet zoo gauw aan welk den voorkeur te geven; maar deze onverwachte open baring van leven in een kunst die wij in zijn andere uitingen zoo levenloos waanden, doet weer inzien de waarheid, dat wel nooit een individu, hoe voordeelig ook toegerust met begaafdheden, zich uit zijn tijd kan wringen, dat het vruchtdragen van alle menschelijke inW. Verschuur Jr. W. Maris. A. Mauve. houden? Het vergelijken verscherpt het inzicht en verfijnt het genot. Ook heeft men meermalen de voldoening er oude bekenden terug te zien, of vindt men er de beteekenis weer eens opgehaald van sommigen, wier verdiensten in vroegere werken het krachtigst hebben uitgesche nen. Zoo zijn er van Witsen twee aquarellen, waarvan er vooral een, de itiMiiiimiitiiiiimmii Oude en Moderne teekeningen. Reproducties naar enkele teekeningen der verzameling oude prenten en der plaatsbeschrij ving-in-teekening, afkom stig van H. M. Montauban van Swijndregt en van het Genootschap Pictura" te Groningen, vooral van belang voor de geschiedenis van Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en vele andere gemeenten; voorts platen, betrekkelijk zeden, ge woonten, kostuum, enz. en enkele Japanschéprenten, eene unieke verzameling, die den 5en April a.s. verkocht wordt in het verkooplokaal van R. W. P. de Vries, Singel 146 te Amsterdam en er te zien is Zaterdag 81 Maart en Maan dag 2 April, van 10 tot 4 uur, doen oordeelen over de belangrijkheid dezer veiling. Oude Prenten en Portretten uit de jl Collecties van J. H. W. Unger, in leven archivaris van Rotter dam, en van Vilhelm Borgen te Kopenhagen. R. W. P. de Vries verkoopt Woensdag 4 April eene verzameling zeldzame oude prenten en portretten, onder welke vele kostbare, van meesters uit de 18e eeuw^ en van Engelsche, Hollandsche en Fransche meesters, als van J. Aliprendi, N. Berchem, J. de Bisschop, G. Bloemaert, A. Both, P. Breugel; A. Cuyp, D. Chodowiecki, H. Goltzius, J. Greenwoud, W. Grebner, W. Hogarth, G. Hpnthorst, N. de Hooghe, J. Houbraken, W. Humphreys, E. de Jode, G. de Lairesse, Lucas van Leiden, J. Lievens, Jan Luyken, Justus van Maurik Jr., A. van Ostade, A. W. Reynolds, Rem brandt, en naar Rembrandt: Een pittig schilderijtje van Van der' Weele doet bedenken, dat er in dezen toch een schilder schuilt van een kaliber niet minderwaardig aan dat van anderen met meer reputatie, De Bock bijv., en een ferm in zijn kleur gezet stuk van Termeulen doet prettig aan. Van De Bock is er echter een schilderijtje van de bovenste soort uit zijn zoo dikwijls ruiters ; toch voornamelijk Breitner in zijn vaardigheid, geven deze en andere gelijksoortige aquarellen, een klein schilderijtje van Willem Maris, van goede kwaliteit, Rochussen, bloemen van Voerman, een Monticelli, niet te ver geten ; maar ik wilde niet meer opsom men en even doen opmerken welke ver rassingen ook, ons soms bereid worden in zijn volledig samenstel, maar, even gemaniereerd als knaphandig, onontroerbaar als nauwgezet. Maar het om zetten van zijn kundigheden in een kunstvoortbrengsel, hadden we niet van hem verwacht. Toch merken we nu. dat hij zulke gelukkige oogenblikken had en het is eigenaardig deze studie te zien, naast een mooie paardstudie van Mauve, PIETBE BOUT. Brussel 1658?f na 1720. Een markttooneel in eene Vlaamsche stad. spanning begunstigd of geschaad wordt door den tijdkring en de omstandigheden waarin ze geschiedt, dat, in een woord, bij geluk en toeval een kunstenaar kun stenaar wordt, en.... dat we steeds omzichtiger moeten worden in ons ver smaden en geringschatten. W. STEENHOFF. Jan Steen, Es. en Jan v. d. Velde, C. Visscher, Jean Vredeman de Vries en Jan Wierix, J. Wilson, Jac. de Wit, enz. Van de Higlorieprenten zijn er van 1423 tot 1832 en daaromtrent; bij de Topografische prenten zijn er, aan welke een Amsterdammer zijn hart kan ophalen, zelfs zeldzame, als No. 32G, Proces van de Millioenenjuffrouw, Jaantje Struik"; een blik op de bank der beschuldigden, Jitho van Joh. Braakensiek met bijschrift Van Justus van Maurik Jr.; No. 398, Woningen, gebouwd door de Vereeniging ten behoeve der Arbeidersklasse, in het Plantsoen bij de Willemspooit, Smallepadzijde en Plantsoenzijde (Marnixstraat.) Verder topografische prenten van Haarlem, Leiden, 's-Gravenhage, Utrecht, Zaandam, Antwerpen, Batavia, Duinkerken, Londen, VVeenen, Paris, Rome, enz. Onder de portretten zijn vele en zeer unieke van het Huis Oranje-Nassau. Van de overige portretten komen in aan merking de portretten der Maatschappij V. W., van Galenus Abrahamsz, van Johan van Oldenbarneveldt, Herman Boerhave, dokter J. R. Deiman, Des. Erasmus, Jean de Labadie, Edw. Jenner, N. C. Kist, Pastoor L. Marius, Marlborough, Menasseh ben Israël, Simon Paap, Rembrandt, door hem zelven, Jan Six, Baruch de Spinoza, J. C. J. van Speyk, J. C. Sylvius, naar Rembrandt; dan nog portretten van admiraals en generaals, van predikanten en priesters, enz. Bovendien enkele prenten betrekking hebbende op zeden en gewoonten. Al deze prenten zijn te zien; Zaterdag.31 Maart en Maandag 2 April, van 10 tot 4 uur, Singel 146 te Amsterdam. Moderne Prenten. Behalve deze oude onhisto rische prenten zijn bij R. W. P. de Vries op dezelfde dagen te zien moderne prenten, die 2 April 's avonds te 7 uur verkocht worden. Onder de platen en prenten van dezen tyd en van dien, er kort aan voorafgaande, heeft men er van de eerste Hollandsche en Fransche meesters. Bovendien periodieken, affiches, enz.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl