Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER,WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1501
Veiling moderne schilderden
te"1 houden in het verkooplokaal der
firma Frèderik Muller en Co., Doelen
straat ; kijkdagen: 31 Maart, l en 2
April. Wederom een collectie, waarin
wel^zooveel merkwaardigs voorkomt, dat
Schreierstoren, op veel roemvoller wijze
tot kenschetsing van zijn kunst kan
worden genomen, dan verschillende zijner
stadsgezichten uit den allerlaatsten tijd.
Het heeft de statigheid der massale
aaneenvoegirig en verdeeling van groote partijen,
de zware toondiepte van de hem eigene
G. Poggenbeek.
ik den lezers kan aanraden er heen te
gaan. Juist ook in de omstandigheid,
dat veilingen de ongemeenste nabuur
schappen van schildersuitingen yertoonen,
is -een eigenaardige aantrekkelijkheid ge
legen. Men vindt er dikwijls aardig gele
genheid tot het maken van vergelijkingen,
en wie, die onverzadigbaar is in het ge
nieten van kunst, kan zich daarvan
ontaquarelleermanier met veel sponsen,
waardoor Witsen met zijn beste werken
een zeer bijzondere figuur i's tusschen
de jongeren. Een schilderijtje, 'n gezicht
over velden, is zeker een waardeerbare
proeve van zijn zoeken uit verleden tijd,
maar dat is toch een abuis te noemen
in zijn oeuvre, het resultaat van een al te
belegen streven.
al te breedsprakige en overvloedige pro
ductie. Maar een nog al klein stukje van
Poggenbeek komt hier ineens weer duide
lijk maken, dat deze met heel wat minder
opzienbarend schilderwerk een kunste
naar van zooveel maal zuiverder ras was.
Een voortreffelijk rijp schilderijtje is het,
zoo fijn aangeslepen in zijn factuur tot een
vast en toch teeder nuanceerend
kleurgeheel. Een Poggenbeekje van deze
voldragenheid, kan in zijn eigen superiori
teit de nabuurschap der besten onder de
moderne grooten verdragen. Nu. ik toch
aan 't opnoemen raak: een paar kleine
stukjes van Weissenbruch, in olieverf'
en in aquarel, die aan zich hebben de
grootsche gulheid van streek, het breede
aanzien van dezen schilder. Van Gabriël
onder meer, een schilderijtje met een
molen bij een vaart, waarin we«r uit
blinkt zijn eenvoud, zijn hartelijkheid;
het vertoont aan den aandachtigen be
schouwer zijn stille deugden van soepele
uitvoerigheid, ineen correcte
maarsmijdige schildertrant, met een fijn vervloeien
van kleurpartijtjes als een huisdak, een
molen tegen de lucht, in de lucht,
atmospherisch. Zijn kleur lijkt soms op 't eerste
gezicht wat rullig, inconstant, maar't is
toch niet zoo. Dan een Neuhuysje, 'k zou
haast zeggen een kleintje" Neuhuys,
als een ven-aanproef, maar toch
zuiver van zijn aanzienlijke, zeer
eigene kwaliteiten; tevens met een
charme om de voorstelling, natuurlijk
van handeling, zoodat het onderwerp
zich niet opdringt. Dan is er van Bauer
een teekening, die tusschen zooveel al
te vage uitingen iri zijn oeuvre, de waarde
van dezen kunstenaar weer eens
voordeeliger in 't licht zet. Van Jacob Maris
een heel oude schilderproeve, de kop van
een Tyroler: matig (voor een vroege
Jacob Maris dan, waarby we altijd nog
wat anders en wat meer verwachten dan
bij een vroege Israëls.) Verder een
schilderij van Allebé, wat al te zwaar
van behandeling, te overdadig van
kleurgloed. Daar bestaan wel betere werken
van dezen keurigen, intelligenten schilder.
Verschillende werken van Roelofs, een
militair stuk van Breitner, een aquarel,
waarin met fijn tippende zetjes staan
opgeteekend de vormen van paarden en
.uit de menigvuldige verscheidenheid van
de veilingcollecties. Er zijn van de
Verschuur's, vader en zoon, een aantal din
gen aanwezig. Bij den naam Verschuur
denkt men aan een verdienstelijk, maar
ouderwetsch paardenschilder, en weinigen
zullen daarbij aan het onderscheid-maken
mede hier aanwezig. Verschuur's paard,
een donkerbruin oud beestje, is vooral
picturaal gezien, de eveneens oude knol
van Mauve, een uitbeelding in breeder
gehouwen plastielr, heeft meer een sculp
turaal karakter, 't Doet even denken aan
een paardje van Meunier. Ik wist waarlijk
A. Neuhuvs.
gaan van Senior en Junior. Hun werk
trekt ook zeer sterk op elkaar. Nu is er
hier een studie van 'n oud paardje, met
zulke opvallende hoedanigheden, dat de
appreciatie ervan zich niet in het gewone
oordeel over deze kunst plaatsen laat.
We wisten wel in Verschuur een paarden
schilder van geroutineerde vaardigheid,
een nauwgezette teekenaar van dit dier
niet zoo gauw aan welk den voorkeur
te geven; maar deze onverwachte open
baring van leven in een kunst die wij
in zijn andere uitingen zoo levenloos
waanden, doet weer inzien de waarheid,
dat wel nooit een individu, hoe
voordeelig ook toegerust met begaafdheden,
zich uit zijn tijd kan wringen, dat het
vruchtdragen van alle menschelijke
inW. Verschuur Jr.
W. Maris.
A. Mauve.
houden? Het vergelijken verscherpt het
inzicht en verfijnt het genot. Ook heeft
men meermalen de voldoening er oude
bekenden terug te zien, of vindt men er
de beteekenis weer eens opgehaald van
sommigen, wier verdiensten in vroegere
werken het krachtigst hebben uitgesche
nen. Zoo zijn er van Witsen twee
aquarellen, waarvan er vooral een, de
itiMiiiimiitiiiiimmii
Oude en Moderne teekeningen.
Reproducties naar enkele teekeningen
der verzameling oude prenten en der
plaatsbeschrij ving-in-teekening, afkom
stig van H. M. Montauban van
Swijndregt en van het Genootschap Pictura"
te Groningen, vooral van belang voor
de geschiedenis van Amsterdam, Haarlem,
Rotterdam en vele andere gemeenten;
voorts platen, betrekkelijk zeden, ge
woonten, kostuum, enz. en enkele
Japanschéprenten, eene unieke verzameling,
die den 5en April a.s. verkocht wordt
in het verkooplokaal van R. W. P. de
Vries, Singel 146 te Amsterdam en er
te zien is Zaterdag 81 Maart en Maan
dag 2 April, van 10 tot 4 uur, doen
oordeelen over de belangrijkheid dezer
veiling.
Oude Prenten en Portretten uit de jl
Collecties van J. H. W. Unger,
in leven archivaris van Rotter
dam, en van Vilhelm
Borgen te Kopenhagen.
R. W. P. de Vries verkoopt Woensdag
4 April eene verzameling zeldzame oude
prenten en portretten, onder welke vele
kostbare, van meesters uit de 18e eeuw^
en van Engelsche, Hollandsche en Fransche
meesters, als van J. Aliprendi, N. Berchem,
J. de Bisschop, G. Bloemaert, A. Both, P.
Breugel; A. Cuyp, D. Chodowiecki, H.
Goltzius, J. Greenwoud, W. Grebner, W. Hogarth,
G. Hpnthorst, N. de Hooghe, J. Houbraken,
W. Humphreys, E. de Jode, G. de Lairesse,
Lucas van Leiden, J. Lievens, Jan Luyken,
Justus van Maurik Jr., A. van Ostade, A.
W. Reynolds, Rem brandt, en naar Rembrandt:
Een pittig schilderijtje van Van der'
Weele doet bedenken, dat er in dezen
toch een schilder schuilt van een kaliber
niet minderwaardig aan dat van anderen
met meer reputatie, De Bock bijv.,
en een ferm in zijn kleur gezet stuk
van Termeulen doet prettig aan. Van
De Bock is er echter een schilderijtje van
de bovenste soort uit zijn zoo dikwijls
ruiters ; toch voornamelijk Breitner in
zijn vaardigheid, geven deze en andere
gelijksoortige aquarellen, een klein
schilderijtje van Willem Maris, van
goede kwaliteit, Rochussen, bloemen van
Voerman, een Monticelli, niet te ver
geten ; maar ik wilde niet meer opsom
men en even doen opmerken welke ver
rassingen ook, ons soms bereid worden
in zijn volledig samenstel, maar, even
gemaniereerd als knaphandig,
onontroerbaar als nauwgezet. Maar het om
zetten van zijn kundigheden in een
kunstvoortbrengsel, hadden we niet van
hem verwacht. Toch merken we nu. dat
hij zulke gelukkige oogenblikken had en
het is eigenaardig deze studie te zien,
naast een mooie paardstudie van Mauve,
PIETBE BOUT. Brussel 1658?f na 1720.
Een markttooneel in eene Vlaamsche stad.
spanning begunstigd of geschaad wordt
door den tijdkring en de omstandigheden
waarin ze geschiedt, dat, in een woord,
bij geluk en toeval een kunstenaar kun
stenaar wordt, en.... dat we steeds
omzichtiger moeten worden in ons ver
smaden en geringschatten.
W. STEENHOFF.
Jan Steen, Es. en Jan v. d. Velde, C.
Visscher, Jean Vredeman de Vries en Jan
Wierix, J. Wilson, Jac. de Wit, enz.
Van de Higlorieprenten zijn er van 1423 tot
1832 en daaromtrent; bij de Topografische
prenten zijn er, aan welke een Amsterdammer
zijn hart kan ophalen, zelfs zeldzame, als
No. 32G, Proces van de Millioenenjuffrouw,
Jaantje Struik"; een blik op de bank der
beschuldigden, Jitho van Joh. Braakensiek
met bijschrift Van Justus van Maurik Jr.;
No. 398, Woningen, gebouwd door de
Vereeniging ten behoeve der Arbeidersklasse, in
het Plantsoen bij de Willemspooit,
Smallepadzijde en Plantsoenzijde (Marnixstraat.)
Verder topografische prenten van Haarlem,
Leiden, 's-Gravenhage, Utrecht, Zaandam,
Antwerpen, Batavia, Duinkerken, Londen,
VVeenen, Paris, Rome, enz.
Onder de portretten zijn vele en zeer unieke
van het Huis Oranje-Nassau.
Van de overige portretten komen in aan
merking de portretten der Maatschappij
V. W., van Galenus Abrahamsz, van Johan
van Oldenbarneveldt, Herman Boerhave,
dokter J. R. Deiman, Des. Erasmus, Jean de
Labadie, Edw. Jenner, N. C. Kist, Pastoor
L. Marius, Marlborough, Menasseh ben Israël,
Simon Paap, Rembrandt, door hem zelven,
Jan Six, Baruch de Spinoza, J. C. J. van
Speyk, J. C. Sylvius, naar Rembrandt; dan
nog portretten van admiraals en generaals,
van predikanten en priesters, enz. Bovendien
enkele prenten betrekking hebbende op zeden
en gewoonten.
Al deze prenten zijn te zien; Zaterdag.31 Maart
en Maandag 2 April, van 10 tot 4 uur, Singel
146 te Amsterdam.
Moderne Prenten. Behalve deze oude onhisto
rische prenten zijn bij R. W. P. de Vries op
dezelfde dagen te zien moderne prenten, die
2 April 's avonds te 7 uur verkocht worden.
Onder de platen en prenten van dezen tyd
en van dien, er kort aan voorafgaande,
heeft men er van de eerste Hollandsche en
Fransche meesters. Bovendien periodieken,
affiches, enz.