De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 24 juni pagina 10

24 juni 1906 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 15J3 Donetz. Spw. 1867/69 & 20 801A 75 X Gr. Russische Spoor '88 . 74 70 Mosk. Jar. Arcb 77 K 72 X Orel Vit 71* 67« Tranae. fr. 500?2500 . . 73X 69%. Zw. Spw.. ...... 74% 1\.X De Nederlandsehe «Jtoa^papierea gingen ietwat' achteruit. Geld werd duurder. De prolongatierente veranderde van 334 tot 5/4 a 5 K pCt. De Engelsehe Bank k-on evenwel reeds haar disconto verlagen. Dit oefende nog weinig invloed uit. De overige staatsfondston veranderden weinig, hetzij in de opspande, hetzij in de nederdalende richting. In de groep der fabrieken bleyen de Westerguiker-a&nó. 149 M pCt, geprijsd. De re sultaten van het afgeloopen boekjaar waren voor deze onderneming niet onguns-tig, al werkte de hooge pjij s van de ruwe suiker ge durende "de eerste helft van die periode wat belemmerend. Het tweede gedeelte maakte evenwel veel goed. De exploitatie gaf'n voor deel van ongeveer 368 duizend gulden. Over 1904 bedroeg dit 346 dnizend waarvan echter 2/4 ton gereserveerd moest worden voor schade op loopende contracten. De ren .e van de obligatieleening vordert ongeveer ?40.000. Op gebouwen op eripachtsgrond" wordt ? 5000, d.i. ruim l pCt. en op machines en gereedschappen ? 34.500 of ongeveer 2K pCt. afgeschreven. En voor waardever mindering van de gebouwen en erven, die op de balans aangewezen, zijn voor ruim 1.1 milliqen wordt niets afgezonderd. Op de genoemde activa, die op de balans gecalcu leerd z^n voor ongeveer 3 millioen, wordt slechts ongeveer ? 40.000 afgeschreven. Dat was ook 't geval in 1904. Is dat niet wat weinig? Verminderen vooral de ma chines niet apoedig in waarde? B3vendien zijn de resultaten van het bedryf eener raffinaderij nog al afwisselend, 't Zou daarom misschien niet te verwonderen geweest zyn als de direct'e van de vrij benedigende resultaten gebruik gemaakt hal, om wat meer af te schrijven. De aandeelhouders hadden dan ietwat minder dan 9 pCt. ontvangen. Verleden jaar werd niets uitgekeerd. Daar vóór U, 18, 12, 5, 7, 10, 20 en over 1897 zelf j 37 pCt. De Wester zette bij wyze van proef het bedrijf van de Imstel voort. Die proef zou bevredigende uitkomsten gegeven hebben. De Amstel zou nu voor altijd een afdeeling van de Wester bljjven. De voor uitzichten voor het jaar 1908 zijn, zooals 't verslag zegt, aanvankelijk niet ongunstig. In de eerste 4 maanden werden circa 40 millioen K.G. ruw verwerkt tegen 16 millioen in het zelfde tü'dvak van 1905. Dd afdaelin^ van de Kol. Credietimtellingen en cultuttron-ternemingen kon de verhoogde koersen van dévorige weak vrijwel behou den. De prijs van de suiker 13 wat hooger en ook de jaarverslagen, die gunstige resul taten vermelden, deden de aandacht op de cultuurwaarden vestigen. Het dividend van vele cultuurondernemingen is wel niet veel meer dan dat van verleden jaar, maar uit de overvloedige winst worde veel gereser veerd voor mogelijk komende kwade jaren. Evenals aan vele andere indi&cke trammen kwamen de betere omstandigheden aldaar ook ten goede aan de resultaten van de ilalang. De Kediri waarvan het verslag den vorigen keer besproken is en de Malany worden door dezelfde beleidvolle directie beheerd. De exploitatie van de Malang bracht in 1905 niet alleen genoeg op om het verlies van 1904 van ruim ? 19.000 te doen ver dwijnen, maar gaf nog een voordeelig saldo van ongeveer ?16.000. Op den Tramwegpost die op de balans voorkomt voor bijna 2.7 millioen wordt ?15.000 afgeschreven. Is die afschrijving niet al te bescheiden? Voor 1906 wordt ietwat minder opbrengst ver wacht, maar op vermindering van exploita tiekosten zou evenwel ook gerekend mogen worden. De Baltimore heeft 't dividend van 5 tot 6 pCt. verhoogd. Dat was het bericht dat aan de amerikaansche afdeeling heden een vrooljjk aanzien gaf. Ook de geruchten van ? dividendverhooging op de Norfolks en Topeka's. Baltimore & Ohio c. v. a. verbeter den zelfs van 112 tot 120 % pCt., C hes van 571A tot 59 %, Norfolk van 9CMÏtot 92% pG't. en Southern Pacific van (55 >i tot 67^ pCt. Overigens is de noteering over 't algemeen wat zwakker. Amsterdam, i Bussum, J 21/22 Juni 1U06. D. STIGTEB. MüM in fie HüfiM P ar si f al. Zeker heeft dit jaar de Parsifal- op voering van de Wagnervereeniging niet zooveel opschudding verwekt als ten vorige jare. Even zeker kim men echter ook beweren, dat zij niet minder indruk heeft gemaakt dan in 1905. Op het oogenblik dat ik dit schrijf, klinken by mij nog na de heerlijk breede melodieën van den Charfreitagszauber". Geheel vervuld ben ik van de wijding die Wagner's Buhnenweihfestspiel" uitstraalt. Wijdingen stemming, ziedaar de juiste woorden, waarmede men ook kan aanduiden de gewaarwordingen, welke door de op voering der WagnervereeniJ ging zijn opgewekt. Wanneer men Wagners' tekstboek leest, dan bewondert men opnieuw wat zijn dich terlijk scheppende geest heeft gewrocht van een onderwerp, dat door Wolfram van Eachenbach menigmaal op triviale" wijze is behan deld en men wordt verkwikt door de naïeve poëzie en mystiek, die Wagner's tekstboek gemeen heeft met de legenden van Chrétiens van Troyes. Maar als men dan de orchestpartituur leest, dan staat men verstomd over 's meesters macht van uitdrukking. In meestal langzame tempi en sobere instrumentatie wikkelt zich de geheele handeling af; echter met een juistheid in de aanwending der motieven, met een waarheid in de karakteristiek der figuren en met een breedheid van declamatie, die zooveel te meer opvallen, omdat in de meeste andere werken van Wagner het ero tische element meer op den voorgrond treedt. Is het mogelijk zich voorde Parsifal-figuur een motief te deuken, dat meer den jeugdigen overmoed en tegelijk de ridderlijkheid van den jongen held weergeeft dan Wagner's Parsifal-motief? Zijn de dalende orchestflguren en de on stuimig voortjagende harmonieën niet bij uitstek geschikt om het wezen van de raad selachtige Gralsbotin" te schilderen? Worde men niet warm van innig mede gevoel, wanneer men het heerlijke Herzeleidemotief' in het orchest hoort? Zijn voorta melodieën als Oh, wundenwundervoller heilger Speer", de geheele Amfortas-klage" en in het orchest de Heilandsklage" niet aangrijpend en zielroerend ? Moet men ook niet erkennen, dat de Waldesrauschen-melodie" in liefelijke schoon heid een eenige plaats inneemt in de geheele muzieklitteratuur en slechts door Wagner zelf wordt geëvenaard in enkele zijner vroe gere werken? Doch ik zou meer plaats noodig hebben, dan mij hier kan worden ingeruimd, wanaeerik op al de schoonheden der heerlij kepartituurbladdjden zou willen wijzen. De uitvoering van dit jaar heeft ruimschoots de geheimen van het wonderwerk ontsluierd. In de eerste plaats wil ik noemen het orchest dat b\j Wagner als de voornaamste factor mag beschouwd worden in het weergeven van de psychologische toestanden. Dit jaar was het orchest in meerdere mate overdekt als bij vroegere gelegen heden en dat kwam aan den totaalklank van het geheel ten goede. Het scheen mij echter toe dat, in het voorspel van de eerste acte, het orchest nog niet geheel gewend was aan het nieuwe dezer inrichting, of misschien aan de temperatuur of wat dan ook; daar waren nog eenige ongelykheden te bsspeuren en ook de samensmelting der instrumenten liet nog te wenschen over. Laterechter was hieraan niets meer te merken en boeide hetConcertgebouw-orchest, als steeds door zijn weelde van klank en betoovereude tinten en kleuren. Vooral de derde acte was voor mij een bron van onverdeeld genieten. Ontegenzeggelijk is de nieuwe overkapping vaa de orchestruimte een groote verbetering. .Nog nimmer ia het den zangers zoo goed mogelijk geweest over de golven van het orchest te zegevieren. De bezetting der hoofdrollen was g jlijk aan die van het vorige jaar. Forchhammer, de ijverige en onbevoor oordeelde kampioen van de Wasjnervereeniging, vervulde wederom de hoofdrol. Hij deed dit op de hem eigene frissche, spontane wijze. Er is in zijn zingen menigmaal iets geforceerds. Het kan heen niet gelukken een mooie breede melodie op rustige edele manier voort te brengf n. E^n mooi legato ontbreekt hem; zijn spel ia echter zóó doorvoeld en de stem op zioh zelve is zoo helder, dat men hem veel ver geeft; o. a. ook een paar onzekerheden, die hem ongetwijfeld zelf gespeten zullen hebben. Mevron w Litvinne zingt mooi. Haar uiterlijk ia niet zóó dat men de illusie die Wagner verwekt ein jugendlicb.es Weib von höchgter Sehönheit" verwezenlijkt ziet; daarvoor zou men een slanker gestalte wen schen. Ook was in de Verföhrungsscene'' haar dictie niet sprekend en haar accent niet verleidelijk genoeg. Daarin kon men het meest bespeuren dat z\j niet van Germaanschen s'am is. Maar, zooals ik reeds zeide, baar zang is zeer mooi. De Atnfortas" van den heer Breitenfeld was wederom aangrijpend schoon. Wanneer ik mij de verschillende personen te binnen breng, die te Bayreuth deze partij gezongen hebben, dan kan ik mij niet herinneren dat een v»n heu hem overtroffen heeft. Ook de heer Krorner bezit geheel het sarcastische in zijn klank- en metaalrijke stein om de Klingsor-partij tot haar recht te brengen. Niet minder voldeed de stem van Titurel (de heer Holm). Ongetwijfeld bezit de heer Blass een mooi basgeluid. Het is van het echte bas-type. Maar het klinkt op den langen duur wat stug en stroef. Het moest buigzamer zijn. Thans was hu niet in staat de vele schoonheden zijner partij en die ons vroeger door een Scaria, een Blauwaert, een Grengg, een Von Kraus zijn geopenbaard, tot haar recht te brengen. Vooral ha l hieronder te lijden zijn verhaal aan de Knappen", Titurel der fromnie Held." De kleinere partyen van Ritter en Knappen kwamen my voor, dit jaar becer bezet te zyn dan in 19U5, Slechts bet Tborenmotief' durch Mitleid wissend" vierstemmig gezongen in de eerste acte, was niet geheet rein. De bloemenmeisjes, zoowel de solisten, ala de koorgroepen, hebben zichzelven overtroflen. Het was prachtig, zooals zij haar moeilijk maar dankbaar ensemble hebben vertolkt, zooals zij hare gracieuse bewegingen in overeenstemming brachten met hunnen zang en den tekst en het was een feest voor het oog, haar in heur sierlijke en in rustige barmonieuse gewaden te z'en bewegen. De koren in de koepels klonken ditmaal veel beter dan verleden jaar. Was er in het vorige jaar iets mats en te veel gedempts in den klank, thans bleef deze steeds sonoor. Het koor der ridders beneden had echter nog wel een paar goed getimbreerde stemmen kunnen verdragen. Den man, die de ziel is van de Wagnervereejiiging, die al deze factoren heeft vereenig.l en er een wondervol artistiek geheel van heeft gemaakt, lienri Viotta, dien man hulde te brengen is mij een dankbare taak. Hoe vaak komt het niet voor,zelfs aan beroemde theaters in het buitenland, dat men met voortreffelijke krachten, toch slechts iets be reikt dat nauwelijks het middelmatige over schrijdt l Ligt dat niet meestal aan den leider? Wanneer wij nog lang met vreugde zullen teruglenken aan deze opvoering van Parsifal, dan komt de persoon van lienri Viotta, als de alles omvattende en alles bezielende kracht van het geheel, op den voorgrond. Wie herinnert zich niet den storm van verontwaardiging, die verleden jaar aan gene zijde van den K-jn is opgestoken, bij het ge rucht van de op handen zijnde Ainsterdamsche Parsifal-opvoering? Dit jaar is de herhaling vrijwel onbesproken gebleven. Men vergist zich echter als men meent, dat inen de artistieke beteekenis onaer opvoeringen heeft erkend en deze dus lijdelijk heeft goedgekeurd. Grooten dank mag men daarom aan Viotta en zijn krachtdadig bestuur brengen, voor de herhaling van dit verhovenste van alle wer ken des grooten Bayreuther meesters. * * ' * Dezer da<?en ontvingen de abonnés der Toonkunst-Kamermuziekavonden een circu laire, die hen zeker in hooge mite zal teleur gesteld hebben. Er werd daarin medegedeeld dat de heeren Julius Böntgen en Carl Fleseh zich niet meer bereid verklaard hebben op die avonden mede te werken en datdairom deze soirees niet verder zullen worden voort gezet. In hooge mate ia dit te betreuren. Onge veer acht en twintig jaren lang hebben de kamermuziekavonden eön hoog standpunt ingenomen in de muziekbeoefeniug hier ter stede. Ieder die, zooals schrijver dezes, van den aanvang af, de beteekenis dezer genotrijke soirees heeft gadegeslagen, eerst in de fraaie zaal van Felix Meritis", la'er in de kleine Concertgebouw-zaal, kan constateeren dat zij een tijd lang aan de spitse stonden van de muziekbeoefening. Jammer is het dat een vereeniging, met een zoo schoon verleden, in de toekomst niet meer zal werkzaam zijn voor de kunst, cfie zij zoo schoon gediend heeft. Daar echter het bestuur der kamermuziek avonden zegt dat zij de redenen moet eer biedigen, die de heeren Kantgen en Fleseh genoopt hebben zich terug te trekken, voegt het ook ons te berusten ia hun besluit. Ik acht my' echter verplicht onze wakkere kunstenaars openlijk dank te brengen voor al wat zij ons hebben doen genieten. Vóór allen Röntgen, oprichter dezer avon den, die van het begin af, met zy'n vele en persoonlijke paven welke juist op het gebied der kamermuziek van zeldzame supsrioriteit genoemd mogen worden de Toonkunstsoirees tot hoogen luister heeft opgevoerd. Het gemia dezer soirees zal ongetwijfeld een leemte achter laten, die moeilijk zal kunnen worden aangevuld. ANT. AVERKAMP. Inhoud van Tijdschriften. De Vrije Tribune, afi. 6 : Pieter van der Meen Een schamele, vervolg. Johanna Steketee> Er wordt geklopt. A. Dolfers, Gavotte. Interieur. W. ten Oever, Baliekluiver. Georges Eoose, Meimaand. Veiano*ering. Boek beoordeeling. Toonkunst, No. 23: Orkest-toeitanden in Nederland, door Wm. H. Comoonist of dirigent, door H. R. Henrik Ibsen over de opera, door J. H. R. Brahms. Varia. Berichten en mededeelingen. Uit de Vereenigingen. Eigen Haard,, No. 25: De abstractie van kapitein Clemens, door George Fecb. II. Grasbouquetten, door dr. A. J. M. Garjeanne, met af b. Wildzang in 't bosch, door II. C. Delsman. Te Roelof Arendsveen, vergroo ting eener fotografische opname van dr. E. Nenhauser. Tusschen deZuid-Hollandsche plassen, door G. B., met af b. naar foto's van dr. E. Neuhauser. Wagenwedrennen en Optochten, met af b. De haven van Am sterdam. Verscheidenheid. Feuilleton. 3e Jaargang. 24 Juni 1906. Eed.: C. H. BBOBKKAMP, Damrak 59, Amst. Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek betreflende, te richten aan bovenstaand adres. Van probleem No. 61, zijn beide oplossingen gevonden door: K. C. de Jonge, A'dam; K. Bouwes, N. Bouwes, D. Kikke, Etlaro ; W. van Daalen, J. Fortgen, Haarlem. De bij-oplossing is gevonden door: S. S. van Baaien, M. Wolder, A'dam ; J. Luteijn, Groede; J. Veersheitn, Hilversum; M. Lemstra> Koog a/J Zaan; J. Meijer, Xijuiegen. De ontleding van den auteur (Coup de Turc), is prachtig, en te betreuren is het, dat de eenvoudige bij-oplossing, den vervaardiger is ontsnapt. Vele problemiaten struikelen nog al eens o/er dergelijke steentjes, en de oor zaak hiervan, is meestal g« egen in de niet voldoend praktische kfnnis valn het spel. Deze is beslist noodig om, na het construeeren in staat te zijn dergelijke fouten te corrigeeren. Men rne.-nt wel haast een pro bleem te kunnen fabriceere i, doch let niet op de finesses, welbe het damspel in 't bij zonder aanbiedt. UIT DE DAMVVERELD. Wij vernemen dat M. Maicel Bonnard van Lyon. medewerker is geworden van de damj-ubriek, in Dt Bavaid in plaats van M. Ortigé, die zich heeft teruggetrokken. Te Grenoble is tydens het congres beslof en, het volgend congres te houden te l.yon in 1907. Aan het concours voor het kampioenschap van de Dauphinénamen 10 spelers deel. M. Dentroux behaalde 20 punten, M. Raphael en Caile, van Marseille 18 p., M. Bonnard en Le Goff, van Lyon en Jaufret van Marseille ontvingen de 4e, oe en 6e prijs. In de tweede afdeeling waren negen en in de derde af Jeeling 1-t spelers. Inter-ationaal concours. M. Dambrun^ organiseert te Para's een concours, welke 15Augustus e.k. zal gehouden worden. 600 a 800 fr. aan prijzen worden uitgeloofd. PartüNo. 38. Omgewerkte korte centrnmopening". Deze korte party weid gespeeld in de competitie-wedstrijd E. H. A." Wy plaat sen hem hoofdzakelijk, om de amateurs inkennis te brengen met du daarin voorkomendevalstrik. Wy noemen de spelers dezer partij,. A. te Y, met wit, en B. te Z, met zwart. Wit Zwart. Wit Zwart. 1. 33 28 17 21 1) 18. 44 40 25: 31 2.3033! 1823 19.40:20 15:24 3. 31 27 2)20 24 20. 49 44 6) 6 111 4.34 30 12 18 3) 21.46 41 11 17 5. 37 31 7 12 2-2. 41 30 17 21! 7} 6. 31 20 14 20 23 37 31 16 7.26:17 11:31 24.44408) 410 OV 8.36:27 20 25 25.31 26 10 15 9.40 24?4)10 14 2626:17 12:21 10. 34 2» 25: 34! 27. 36 31 21 26 10> 11. 29:40 5 10 28.40 34 26:37 12.41 37 15 20! 29 42:31 15 20 13. 40 34 10 15 30. 47 41 11) 20 25 12> 14 34 305)20 25! 31.41 36?? 16 211 15. 44 39 25: 34 32. 27:16 18 22 1639:30 1420 33.28:17 2430 17.5044 2025 34.35:24 19:26!! Opgegeven. 1) Deze zet is niet zoo goed als 18-23, om het volgende: w 39-33, z 18-23, w4t-39, z 12-18, w 31-28, z7-12 de beste, w 26:17, z 12:21, w 36-31. Nu zien wy den korten vleugel al aardig ontbloot, en den langen vleugel nog werkeloos gelaten. Dit is nimmer goed voor het positie-spel. 2) Nu moest 44-39 volgen, zooals hierbovenis aangetoond. 3} Hiermede is de inleiding van de cen trum-opening" weder normaal gemaakt. 4} Beslist fout. Wit mag deze afruiling niet beletter». Vanaf d'.t moment kan zwart den korten vleugel blijven bestoken, hetgeen voor wit minder aangenaam zal zyn. 5) Deze zet was goed, als tevens het veld 39 bezet was. Tnans brengt hij niets voort, dan een meer en meer verzwakkende vleugel. ^6)kZwart heeft nu den korten vleugel bedui dend verzwakt, hetgeen zeker een belemme ring voor wit zal zijn om het spel goed te ontwikkelen. 7) Deze zet kunnen wy noemen, de deur sluiting", omdat hy het binnendringen in dien vleugel belet. Hierom is het zoo gewenschr, tijdig dit veld te bezetten, en daarna met 1-6, 2-7 en 7-11 de sluiting volledig te maken. 8) 443!) is o. i. iets beter, doch neemt het kwaad niet geheel weg. 9) Om tijdig het veld 15 te bezetten, het geen beslist noodig is. 10) Wit wordt hierdoor geforceerd om ook den korten vleugel los te maken, waardoor zsv. aanstonds een combinatie kan ontwikkelen. II) Wit is nu vrijwel verplicht, zijn spel bij den landen vleugel weder te versterken, doch moest dit doen met 47-4?. Na 47-41, is hÜmin of meer gedwongen, met 41 36of37 voort te gaan, omdat anders een darnzet (ireiit na 9-14. 12) Zwart speculeert op de verplichte voort zetting met de schijf 41. Echter hierdoor ontsnapte aan wit den valstrik, welke hem gespannen werd. Oogenschijnlijk was 4L-3ti tlians de zet, doch 41-37 moest gespeeld wor den. Hierdoor verechafte wit zich echter een nog rnimler gunstig positie-spel. CORRESPONDENTIE-WEDSTRIJD.. Tabel der gespeelde zetten van Zwart. P. W. Z. P. W. z. p. w. z. No. 23. i D - i K li) 23; No. 27. E G 30-35 No. 33. F * E 21:12 No. 35. i F * \ K 20-24 No. 36. i F - i M 25-30 No. 39. 1 G - i F 37 41; No. 41 ; G - ; N 40-45 No. 47. i H - j K 7-11; No. 57. i K - j E 47:20! No. 53. K G 25-30 No. 74. N D 45-18 No. 77. N K 19-23 * Voortzetting van partij : No. 33. E 17-22, F 28:17 gedw. 35. K 9-13, F 19:8 45. H E remise verklaard. 42. Vorige rubriek, moet zijn 17-12. fiorace jan Offel Lts (Schrijver van Une armit depauvres\ Prys ?1.90. Il e'impose par ces iraprévus, ces raccourcis, ces clairs de style qui nous font tant cbérir un Saint-Simon, un Michelet, un Balzac. (Jnelle namme, quel mordant chaque phraae ; quels points de vüe nouveaux expritaés avec un renouveau verbal. Ce livre est plein d'humanitésans hutnanitairerie, sans these sociale, sans visée utilitaire, sans morale, sans récriniinations oiseuaes. VAN OFÏ--EL aime ces Enfermés, militaires et correctionnaires, pour ce qu'ilssont et tels qu'ils sont. Il ne les méprise ui ne les exalte pour les besoins d'une these quelconque ; il les montre et il interprète avec la sympathie désint ressée du véritable artiste. Jamais il ne pi-end un ton de supériorité, ou de compassion protectrice, ou de niaise utopie: il n'est ni charlatan ni badaud. Mercure de Francs l Juni '06. (GEORGE EEKIIOUD). Scènes de prisons militaires et de prisonniers, pressantes, mouvantes, angois-'ante?. L' auteur, un peu fruate et sauvage de Une armee de pauvres, devient un de nos meüleurs, de nos plus observateurs crivains. Le Peuple. Ma foi, ces Enfermés constituent un des meilleurs romans, sans distinctions d,? pays, que j'aid lus depuis bien des jours! Le Carillon d'Oslende. Uitgave rnn Meindert BoogaerdtJim., Kolt. Alom voorhanden: Wandelkaart van Baarn en Omstreken, Prjjs 6O cent. Wandelkaart van Haarlem's Omstreken, Prijs 6O cent. uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam. THE AMERICAN IMPORT COMPANY Zooeven verschenen-. van SOLSEE & HESSE, NAP DE Li MAR, LÏ7CIEN BOEDELS, OE VAN, SPEENHOFF enz. Zouoplioiie doplex Concert-Records. (Aan heide zijden bespeelbaar). ? 2.3O per stuk. T 3a e -A. xn. e r i o a n. I na port Co m pan y , Vertegenwoordigers voor Nederland en Koloniën der GRAMOPHONE & TYPEWRITER Ltd. & INTERNATIONAL ZONOPHONE COMP. Amsterdam, Heerengracht 566. - Telephoon 3545. VOORHEKN moest men dage- T H AJiS bezorgt men zij n brief met lyksch uren poseeren om een geschilderd pbotoff&^,^ ^P0^ *an he' adre,s van H. BOGAERTS & Co. te Boxtel, portret te bekomen. Soms een half met opgaaf van kieur van oogen) haar jaar lang en kwam eindelijk het pwtret engelaatenUdagendaarnaiahetinoliegereed bij veel geduld en goeden wil. verf geschilderd portret, met waarborg van sprekende gelijkenis gereed. Uitvoerige geïllustreerde Prijscourant met honderden ongevraagde getuig schriften gratis op aanvraag. Verschenen: 8AMT7ML GOUDSMIT, DIEVENSOHOOL. Prijs ingenaaid ? SJ.5O. Keurig gebonden ? 2.9O. Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam. Berner Oberland. Rustige, heerlijke ligging bij het bosch. Nieuw confortabel hotel, eigen tuin en tennisplaats. Open van l Juni tot einde September. Prospectus wordt gezonden door den eigenaar FRDB.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl