Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1516
Lt taan a, deudêde ne
botte*, iufufotmt du tegiment
' ' ' ^
iiiiuiiniiiiiiiiiiniiii ...... in ..... immuun ....... nu ...... i ........ mm .....
Bembrandt- doctoraten .
De faculteit van Letteren en Wijsbe
geerte der Amsterdamsche Hoogeschool
heeft den gelukkigen inval gehad,
Rembrandt ter eere, niet minder dan vijf
personen, die zich door hun studie, aan
des grooten schilders leven en kunst
gewijd, verdienstelijk hebben gemaakt,
de doctors-bul te schenken.
Bode, Michel, Bredius, Jan Veth en
Hofstede de Groot zijn de gelukkigen;
wij zeggen niet : de bevoorrechten,
want algemeen zal erkend worden, dat,
indien het dóctorschap honoris causa kon
gevorderd worden ieder hunner het
als Rëmbrandt-vorscher jure suo had
kunnen eischen.
En toch de faculteit deed naar onze
overtuiging een zeer onvolkomen, al te
gebrekkig werk. Hoe was het mogelijk,
dat, waar zij terecht Bredius, Veth en
de Groot die eer waardig keurde, zij Van
Deyssel durfde voorbijgaan, als bestond
Karel Alberdingk Thijm, in de hoedanig
heid van letterkundig en wijsgeerig
Rembrandt-vorscher, voor haar niet?
Zeker, daar bestaat studie ten opzichte
van Rembrandt en zijn werk van velerlei
aard. Er is een historisch vorschen, een
technisch vorschen, ook een antiquarisch
vorschen, zelfs een commercieel vorschen
geenzins door ons geminacht; maar
boven dit alles heeft waarde het
artistiekpsychologisch doordringen in de ziel van
den schilder en zijn werk. Door dit laatste
toch alleen komt men tot de rijpe kennis
van hetgeen een genie heeft voortgebracht.
En nu ons land hét geluk heeft bij dit
derde eeuwfeest, een man te bezitten,
wien men het geniale niet zal kunnen
ontzeggen, die zijn gansche ziel ge
worpen heeft in de diepste diepte van
dat mysterieuse leven verklaart eene
Amsterdamsche faculteit van Letteren
en Wijsbegeerte: deze wijze van Rem
brandt en zijn kunst te benaderen
gaat mij niet aan, als zij niet tevens leidt
tot winste voor de samenstelling van
catalogus of lexicon.
Arme faculteit, die zelfs een bundel
als Van Deyssel's-Rembrandtstudiën niet
een voldoende dissertatie acht voor een
hon. causa-doctoraat ! Hoe doet gij weder
denken aan die oude faculteit der letteren
en wijsbegeerte, liefst heelemaal zonder
wijsbegeerte; en een van letteren",
waarbij dat woord schier uitsluitend den'zin
van taalgepeuter had. Wie heeft u verleid
aldus uw eigen aangezicht te schenden ?
(Machten
naar aanleiding van de
Rembrandt-feesten.
Groot is het volk dat zijn groote mannen
eert tijdens hun leven.
Eén schilderij, getocht van een levend
schilder met talent, is een grooter eer aan
Rembrandts nagedachtenis gebracht dan
een optocht van 't Rok i n tot zekere
armeluis-woning op de Kozengraeht.
Welke vereering van zijn nagedachtenis
heeft iemand noodig van anderen, die door
zijn eigen werk voor zijn nagedachtenis
heeft gezorgd zooals Kembrandt?
Een volk dat drie eeuwen noodig heeft
gehad, eer het er toe kwam een biographie
te doen schrijven van den grootsten man,
dien het heeft opgeleverd, moest liever
minder luidruchtig een feest vieren waarbij
het zich zoo over zijn verleden heeft te
schamen.
Ik stel voor de lommerd op den O.-Z.
Voorburgwal te illu mineeren ter eere van
't Eerabrandt-feest. Daar heeft immers een
anderen groote zoon armoed en vernedering
geleden in de gouden eeuw".
Professor doctor Jan Veth zoo moet
het eens worden. Doctor Rembrandt zou
ook niet kwaad klinken. Laat ons van Rijn
dokteren in effigie.
Is het waar, dat ter eere van het
Rembrandt-feest, 't Museum Podor een week
lang gratis geopend blijft en op uren, dat
ook een gewoon, mensch, tijd tot bezoek heeft?
Rembrandt moet vél van de Joden ge
houden en begrepen hebben zijn
lotgenooten immers in miskenning.
Met de hand op 't hart hoeveel
menschen vinden Rembrandt's werken
waardchtig en eerlijk mooi ? Juist zooveel als w e
rk e l ij k in staat zijn van een Joseph in
Dothan-voorstelling te genieten.
Rembrandt populair maken door repro
ductie ?
Ik herinner mij een klein herbergje aan
de Schinkel. Daar heeft een onbekend
schilder, die er wat lang wachten moest
op de boot, in een goeden luim tegen een
houten beschot met olieverf een waarlijk
mooi Rembrandtiek avondgezicht op de
Schinkel geschilderd.
Dat 's mooi," zei ik tegen 't moedertje,
dat de herberg houdt.
Ja mynheer, en je kunt het afwasschen
met zeep, zonder dat 't er af gaat."
(Historisch).
Het stuk, dat wellicht van de Nacht
wacht" is afgesneden om 't schilderij voor
de lijst pasklaar te maken, heeft een sym
bolische beteekenis voor de persoonlijkheid
van Rembrandt die immers ook niet in
de lijst van zijn tijd heeft gepast.
Van zijn tijd niet en evenmin van
onzen t ij d ondanks de feestherrie.
"Wat men werkelijk van Rembrandt's
werk begrepen heeft, leert men uit den
naam van Nachtwacht" voor een schilderij,
dat van gouden zonlicht schittert.
Als men den echten Rembrandt kent,
zooals bij is, wanneer hij vrij schildert.
ziet men duidelijk dat de Staalmeesters
een bestelling van kleermakers is. Rem
brandt's ziel naar 's snijderssmaak besneden.
Hang middelmatige copiën van Rem
brandt's werken 's nachts op de plaats van
de echten. Hoeveel menschen zullen het
den volgenden dag merken?
Jan Steen is geschikt om populair te
worden gemaakt door reproducties.
Iedereen begrijpt van Jan Steen wat door
een reproductie van een schilderij is weer
te geven de inhoud. Daarom ook zou
by een Jan Steen-feest veel minder kunst
zin gehuicheld worden dan bij een
Rembrandt-feest.
Of Jan Steen ook door de calvinisten als
een der hunnen wordt beschouwd?
Of hij religieus was weet ik niet maar
een goed mensch was hij zeker. Men 'lette
maar eens op de wijze, waarop hij de
dieren schildert op zijn vroolijke stukken.
Altoos met liefde, begrip van en zin vóór
den humor van 't dier.
Ik vermeen, dat de feestyoorstelling in
den Stadsschouwburg, uitsluitend vooi
genoodigden toegankelijk zal zijn.
Dit is het ideaal van een
schouwburgpubliek een publiek, dat d oor iets anders
dan door geld zich 't recht verwerft, een
voorstelling bij te wonen.
B. GASTER.
Wij plaatsen deze gedachten", niet als
waarheden" maar als een begin van
nadenken, dat allicht den lezer tot dieper
nadenken leidt. Sed.
De volgende werken werden ons nog ter
beoordeeling toegezonden. Boeken leest men
niet als men schilderijen ziet en de voorraad
is zoo groot I In afwachting dus van nadere
bespreking noem ik de volgende van belang
hebbenden op:
Rembrandt en zy'n 300-jarigen geboorte
dag", door dr. W. R. Valentiner, versierd
door Veldheer. Uitg. Meulenhoff en Co.,
Amst. K. F. Kochler, Leipzig.
Eeproductie's naar teekeningen in groot
formaat, in serie's van 10, uitgegeven door
M. Ayhoff, 's-Gravenhage.
Rembrandt, een kunstenaarsleven", door
Richard Muther, vertaald door mr. H. T. W.
Jeltes. Uitg. Versluys, Amsterdam. (Dit is een
nog al eigenaardig boekje, geloof ik).
Rembrandt", door dr. A. Bredius. Uitg.
El se vier.
De bespiegelingen van Van Deyssel in het
Tweemaandelijksch Tijdschrift.
Eindelijk het werk van Jan Veth. ompleet
verschenen in den eenvoudigen vorm van een
handboek. Het eerste gedeelte der
prachtuitgaaf heb ik reeds besproken. Nu het werk
doorbladerende en hier en daar toevende by'
willekeurige bladzijden, bleek het me wel
uit te komen wat ik verwachtte: dat deze
Rembrandt studie, behalve een betrouwbare
gids, ook een zeer opwekkende lezing geeft. By
beschrijving en, kenschetsing van verschillende
werken, werd ik daarvan juist overtuigd.
W. S.
Orer CfcateanlifiaM,
n*)
De historische arbeid van Chateaubriand
is, betrekkelijk gesproken, minderwaardig
werk en blijft, ook in zijn beste oogenblikken,
beneden het geschiedkundig gedeelte der
Mémoires. Het draagt blijk van inderhaast
te zijn geschreven, v*n niet met die gewe
tensvolle zorg te zijn bewerkt, welke de
schrijver toch bij het samenstellen van het
geringste artikel gewoon was te betrachten.
Inderdaad zyn de Historische Studiën in
maatschappelijke ongelegenheid en om gel
delijke redenen geschreven 1) en zoo kunnen
de enkele tooneelen, die uit het grijs verloop
dier namen- en feiten rij k e bladzij» af en
toe naar voren wel komen, 'met scherper
lijnen en krachtiger licht- en schaduwval,
zoo de moord op den .hertog van Guise 2)
een enkele epische volzin soms, ons dienen
om te raden, wat die uitgebreide, zoogrootsche
onderwerpen omvattende studiën hadden
kunnen worden, indien züin gunstiger om
standigheden geschreven waren.
Gelijk men gewoon is te zeggen, dat de
Romantiek van Chateaubriand is uitgegaan,
alwaar in vele der werken dier letterkundige
ridder- en roovertent bestanddeelen gevonden
worden van den lüdelijken Jevensweeoaoed
des Bretonschen schrijvers, die dan veelal
in een gelyksoortigen stijl waren vervat, zoo
pleegt men te zeggen dat de Historische
bewegirg van het Frankrijk der negentiende
eeuw, die der -wereld tal van zoo schoone
werken schonk, mede in hem zijn oorsprong
vond. Ziedaar echter twee gezegden, en deze
al meer dan gene, een uitsluitend praktische
waarde vertegenwoordigend; immers, alhoe
wel Chateaubriand de eerste was, die de
geschiedenis anders verstond, dan de Ouden
dat deden en de Fransche geschiedschrijvers
dier tijden, dat de historie nog niet, gelijk
thans, als wetenschap gold, waarbij het be
taamt het gjnsche menschelijk leven in al
zijn toonaarden te betrekken, alhoewel in
zijn historigchen arbeid zekere o vereenkomst
niet te miskennen valt met werk van latere
historici, Michelet bij voorbeeld, die soms
zyn hleeke schetsen tot weelderige doeken
te verbreeden en verdiepen scheen, terwijl
het bekend is, dat Augustin Thierry de
roeping van geschiedschrijver in zich ont
waken voelde by het lezen van het zefde
boek der Martyrs, zijn beschouwingswijze
heeft, voer het overige, al even weinig van
de grijze en kleurige progmatiek van Thiers
en den moderneren Houssaye, als van de
romantische opvatting van Lamartine of het
wy'sgeerig-letterkundig inzicht van Taine en
Sorel. Zoo kan men de stad, aan de bron
eener rivier gelegen, als plaats van oorsprong
diens strooms in de aardrijkskunde boeken,
terwy'l de eigenlijke bron uit de ongekende
krochten van het gebergte daarginds naar
het daglicht komt geweld.
In den loop der eenwen had het feodale
stelsel zyn reden, bijgevolg zyn recht van
bestaan verloren. Het Frankrijk der Middel
eeuwen, dat, saamgesteld als het was uit
min of meer onafhankelijke hertogdommen,
graafschappen, baronnyen, ' vfeel geleek op
een bonten lappendeken, was door den stagen
centralisatie-arbeid der Capetingers in de eeuw
van den veertienden Lodewyk de machtige
staat geworden, waarvan terecht gezegd werd,
dat hy het hart zelf was van Europa. De band
van wederzydsche afhankelykheidserkenning
en waardeering, die in de feodale eeuwen den
heer aan het volk en het volk aan den heer
op het hechtat bad verknocht, verslapte,
toen heel dat heir van baronnen, graven,
hertogen nalieten gaandeweg te rooven en
te oorlogen onder elkaar en, hun domeinen
verlatend, in schitterende stoeten om den
koning samenstuwden, aan welks luis
terrijke hof net leven toch aangenamer
was, dan op hun eenzame sloten te mid
den der boeren en wilde bestiën. Maar
die edelen, aldus de plichten van bescherm
heer hunner voorvaderen voor ijdele
ver
*) Zie De Amsterdammer, 6 Mei 1906.
(Zie vervolg pag. 10.)
IIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIUIMIIIIIIIIIIMIMIIMMIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMtllllllininillllMllltlllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
DE WONING LEIDSCHESTRAAT13
Metaalwerk van Jan Eisenloeffel
M eubelen-Karpetten van W. Penaat
Porcelein-Aardewerkv.CJ.v.d.Hoef
Geheele Woninginrichtingen
DE WONING LEIDSCHESTRAAT 13
N.V. KUNST-AMBACHT
VOORHEEN FIRMA J. W. DE GRAAF F.
OUDEN ENGWEGiS
TE HILVERSUM.
MEUBELEN
J.J.BIKSING,
Kuiuithandet.
's-GRA.VENHA.GE,
Motetraat 65.85'Ë61
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
1606 - Rembrandt-Jubileum 1906
TENTOONSTELLING VAN
OUD HOLLANDSCHE KUNST
FREDERIK MULLER & Go.,
DO.h.LENsTKAAT 10-18 AMSTERDAM.
Dagelijks, behalve Zondags Tün^óa J !9?l uur ? 1.
van 10 Juli tot 15 September.
Ti-ntró»
Entree
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263 283,
t>l) d
Kantoor-Meubelen
J. MEUERINK MEUEE.
Telefoon 8968.
Prfls. . f30.
Magazijn
Oud-Holland",
Damrak 75 AMSTERDAM.
TELEFOON 7261.
Imitatie,- en Antiek Kunstsnijwerk,
Koper werk, Oude Perzische tapijten, enz., enz.
__ _ _ ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN VAN
OÜD-HOLLANDSCH SNIJÏVEEK. _____
* GR1SAMT1 «?
Kalverstpaat 111, Amsterdam.
KnnBtnijverheida~ artikelen,
Beeldvrerken,
TegelBohilderijen.
5TEENDRUKKER1J
ETIKETTENFABRIEK
ARNHEM
TEL6PHOON 970
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
VA N - -
KOPERWERKEW
2 MINUTEN VAN
STATION DRIEBEEÖKN
MODERN EN _
ANTIEK KOPERWERK
GIETERIJ VOOR - -
FIJN KOPKR ZN BRONS
| k tr, Fèiet m fcrota, I
l Hofjuwelier. =
l Oudegraclit E 17, Utrecht. |
l tt F l» A I l. I, K S. _,
nillllUUlMIIIIMniHIHIIllHMIIIHHMlmillllllllUJIIIMIMUtlltlllMIIMimH
DROV/OT
?*? ?*? WKMSEK es. C*. +?
4? LAUWE UOUTSTKAAT 1 * f ?
- - - l>eo HeLfLtc - - ?
. . TBLBFOON UITBBC. «74 . .
ROOT 8TB 1NEICHTING VOOB
COMPLETE MEUBUJEEBING sae
DJ ALLE STIJLEN = s ss s=
ANTIQUITEITEN = ss ss
KIOEN MKUBELÏABBIEK
AfflSTERDAm
T?rV93IR«n ? UITVCXRIRG
PLAFORD - ai IVAt2DBaCHILIXRIBG ? I1L
OBTWÉRPffl ? VOOR ? MJGSTnAALDlWRJV
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J, COOL
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
8LQEMGRflCHT77 DELFT5CHE5*R«AT6I BI].TiTR«AT 30