Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1519
G. de Vries Azn. Na de afstemming van het
kieawetaontwerp, door hem ingediend, besloot
bij terug te treden.
Weldra, in 1877, kwam h\j weder in de
Kamer, nu voor Arnhem.
Den 27en April 1878 werd hij aangewezen
tot Commissaris dei konings in Overijssel,
eene betrekking die hy tot 1892 bekleedde.
In December 1893 gekozen tot lid der
Eerste Kamer, legde hjj in December 1902
het mandaat, door Groningen hem gegeven,
neder.
J. H. Greertsema was toen 86 jaar. Hoewel
einda dien tijd geen werkdadig aandeel meer
nemende aan het openbaar leven, is by het
met belangstelling bly'ven volgen, met alles
medelevende, gelukkig in het behoud van
werklust en werkkracht.
Nog in het genot van een goede gezond
heid en een helder hoofd, heeft mr. J. H.
Geertsema den 31en Juli 11. zyn 90sten ver
jaardag gevierd, mogende terugzien op een
werkzaam, nuttig en wei-besteed leven.
Jacoti Maris orer Beibrandt.
Nu de drukte der Bembrandtfeesten
voorb|i is, meen ik dat alles wat betrek
king neeft op onzen grooten schilder, van
belang kan zijn.
Zoo vond ik onlangs een interview terug,
van eigenaardige waarde. Jaren geleden had
de criticus van Le Temps mij eens opge
dragen Jacob Marie te gaan ondervragen
omtrent het schoonmaken van de
Emmausgangers, van het Musée du Louvre, waar
van toen sprake was.
Of Le Temps gebruik heeft gemaakt
van deze aanteekenfngen weet ik niet.
Wél dat er nooit iets van dit interview
bekend is geworden in Nederland.
Daarom acht ik het niet on wen schel ijk
dit gesprek, waarvan ik gelukkig den in
houd had opgeschreven, hier te publiceeren,
omdat alles wat een groot artist van een
beroemd collega zegt, van geschiedkundige
waarde is.
De critieus van Le Temps had mij een
lijstje met vragen gezonden, waarmede ik
mij naar Jacob Maris begaf.
Omtrent de factuur, de wijze van schil
deren van Rembrandt liet Mar i g zich aldus
uit: Meestal begon hij zjjn schilderen, maakte
hij z\ju schets, of aanleg", met gebrande
en rauwe omber, (een soort donker-bruine
verf.) Nooit natuurlijk met bituum, zooals
wel eens beweerd is, omdat deze verfstof
als zoodanig destijds niet bestond.
Mettertijd heeft die omberkleur doorge
werkt en aan de meeste kleuren een war
men gloed gegeven. Daarom zeide Jacob
Maria van de Anatomische Les, dat in dit
schilderij, het zwart, zwart doet, in een ver
gulden lust, terwijl diezelfde zwarten, in
«en ebbenhouten lijst, warmer, bruinachtig,
(zwart-met-omber-kleurig) worden.
Ook dat Rembrandt in zijn bruine kleuren
schietgeel" gebruikte, een kleurstof die
tegenwoordig, evenals omber trouwens, bjjna
niet meer voorkomt.
Glaceeren, d.i. met een weinig verf en
olie aan een drooge partij een sterkere,
transparante kleur geven, deed Rembrandt
nooit, evenmin als hij transparante verven
«Is lak-soorten gebruikte; dit laatste deed
hjj misschien even in het Portret met har
nas van het Mauritshuis.
De kracht van zijn koloriet is grooten
deels te danken aan de wel begrepen tegen
stellingen van kleur. Zoo zijn, altijd volgens
Jacob Maris, de ongeloofelijk machtige kleu
ren van de Staalmeesters, b. v., bereikt met
een zeer eenvoudig palet, met zwart, okers,
een _ weinig vermilioen in 't rood van het
tapijt, en geen blauwen.
Het goudgele wit is enkel wit met
geel oker.
De meeste schilderijen van Rembrandt
in het Louvre, zijn dun geschilderd, met
ombers en veel olie, waaraan hun oranje
achtige kleur te wijten is.
De schilder zelf zou nooit hebben kunnen
denken dat zijn werken zulk een stralenden
gloed van kleur zouden verkrijgen, en Maris
drong er nog op aan hoe zij eenvoudig,
met heel eenvoudige, gewone verven ge
schilderd waren geworden, in tegenstelling
met werken van b.v. de groote Venetianen,
Tiziaaik Veronese, Tiepolo, die bijna uit
sluitend met glacis" bewerkt werden.
Uit dit alles volgt dat de schilderijen
van Rembrandt een schoonmaak-proces
beter kunnen verdragen dan vele andere
schilderijen, beter dan o. a. die van van
Dijck, welke ook met glacis behandeld zijn.
Maar Jacob Maris zeide niet te begrijpen
waarom b.v. de Emmaus-gangers (Louvre)
moesten schoongemaakt worden, terwijl zij
zoo mooi waren in den toestand waarin zij
toen verkeerden.
HVJ vroeg zich altijd af, waartoe schoon
maken ?" Misschien voor het conserveeren ?
maar hu wist niet zeker of het wel de
juiste manier was om ze te beware», daar
de verfstoffen dan mér aan licht- en
luchtwerking blootgesteld werden.
Jacob Maris, voor zichzelf hield meer van
de werken van Rembrandt zóó als zij waren
geworden, omdat zij, ontdaan van hun ver
nis, hun gloed verliezen en kouder van
kleur worden. De witten, die goud-glanzend
zijn geworden, komen dan koeler te voor
schijn.
Maar hij vond, indien het noodig is voor
hun behoud, indien zij mettertijd nóg don
kerder zouden worden, dat men ze slechts
een weinig zou moeten schoonmaken, en
vroeg zich ook af, waarom men die doeken
zoo erg schoon moest maken.
Zijne meening was dat zij bepaald ver
liezen tengevolge van het schoonmaken;
dat zij, vuil, altijd mooier zijn; dat het
ondanks alles een gevaarlijk werk blijft,
en hij herhaalde, dat, als hij een Rem
brandt in zijn bezit had gehad, hij er niets
aan zou hebben laten doen...
Ik geef hier deze regels zonder commen
taar, niet om discussies uit te lokken, alleen
maar als de meening van een onzer grootste
meesters, die Rembrandt's werk vrij grondig
kende, evenals zijn techniek.
En zooals ik reeds in het begin zeide,
elke bevoegde opinie omtrent een kunste
naar als Rembrandt, en in de eerste plaats
eene als die van Jacob Maris, is van
historisch belang.
PH. ZlLCKEN.
Eere-teutooiistelliDg in Arli.
i.
't Eere-bord. De beweegredenen die aan
leiding geven tot het plaatsen van namen
op het eere-bord der Maatschappij Arti en
Amicitiae zijn niet duidelijk. Niet dat ik
Poggenbeek of Mesdag daarop de plaat
sing misgun, maar ik begrjjp niet dat als
Tadema hierop een plaats kreeg (een levend
schilder van niet algemeene erkende
schoonheidsuiting) de grootere schilders als Matthys
Maris, als Willem Maris hierop niet gevon
den worden en dat, o wonder toch niet
verwonderlijk, de puntige, origineele,
vormvolle Gabriël, vergeten werd; een die bij de
eigenschappen voor zulk een eer-betuig nog
daarby een overledene is, en eert men de leven
den niet snel, gestorvenen is men williger,
meestentijds. Ik kan niet na'at en te herhalen:
de beweegredenen der plaatsing zy'n niet
duidelijk.
II.
De Israël». Wat Israël maakte in zyn jonge
jaren is allesbehalve bewonderenswaard. Of
schoon hij zoo goed als nooit gekomen is tot
die schildering die het gevoel verbeeldt in
schoonste, klaarste vorm ; ofschoon zy'n wijze
van werken haast altyd iets modderachtigs
behield, bezit hij in het tegenwoordige werk
(eer in het werk van zijn latere jaren) de
eigenschap, niet te miskennen, zeer te eeren,
van toch het leven gevangen te hebben in
sommige werken; van toch mengchen met
adem en met levend oog geschilderd te heb
ben. Verwonderlijk is dit wanneer ge zy'n
eerste werk ziet. Het mist alles, reëel ge
nomen. Het muntte niet boven zjjn tyd uit.
Integendeel het miste, n eigenaardig
gevoel, n schilders begaafdheden {zooals b. v.
de Marissen die altyd bezaten). Of is een
Adagio con eepreaeione iets? in zvjn <ijd
maakte het de weekhartige gevoelens der
tfc'dgenooten gaande is er iets in dat werk
dat een schilder eigenlyk eenigen naam
kan doen houden of is er in zijn schil
dering dan eenige voornaamheid, eenige fijn
heid, eenig raffinement?
Op deze tentoonstelling zyn er ook meer
zwakke werken van den ongelijken schilder
dan noodig waar. Het breislenje (No. 39),
een meisje staande aan de deur (de kluwen
van het breiwerk waaraan ze bezig is, ligt
op den grond) mist diepte van ontroering
kracht van teekening, kleur ware het
niet gesigneerd met den nu geroemden
naam het werd op vele plaatsen gewei
gerd. Het sentimenteele, het onhandige in
het werk (beide de gevaarlijke dingen in
deze kunst) ze zy'n inderdaad op deze Arti
tentoonstelling te veel te zien. In latere
tijden wordt het Tooneel van de Voorstel
ling gewoonlijk grootscher; van deze din
gen zy'a er hier niet veel aanwezig. Zie de
Terugkeer van den arbeid iedere Jacob
Maris is beter; het bekende Klein Jantje
niet kinderlijk, maar kinderachtig
vergeIvjk daarmee de toch statieuze pracht van een
kind door Jacob.
Langs velden en wegen (No. 46) is eer een
blanke aanleg dan een volledig schilderij
de beste dingen z$n: Schemering (No. 53) de
koffiedrinkgter en het Portret van H. J.
WeiMenbruch. Schemering: een vrouw draagt
een kindje en gaat door de avond huis
waarts. De vormen van het landschap (al
wat verzonken in late licht) hebben het
flottante dat hun dan eigen is Er is een
verband tusschen stemming van het land,
en stemming uitgedrukt in de vrouw
het is een der schilderijen (der toch niet
vele) die den naam van Israël s duidelijk
maken zooals die ook iemand klaar is bij
het schilderij van de Vrouw met de Hondekar,
dit werk is grootsch. In de Zandtchipper is
b.v. de grond waarop de sjouwende man
loopt, wel te weinig gescheiden van het
water, waardoor de schuit gaat.
Het werk van Jozef Israëls het heeft
veel zwakke plaatsen; hu maakte veel zwakke
schilderyen. De keeren echter (die m.i. gerin
ger in aantal lijn dan nu gemeend wordt) dat
hij recht heeft op de naam dien hy verwierf
dan is het werk: als compositie n, als
gevoel duister en grootsch, als kleur genu
anceerd in het grjjze en bruine.
PLASSCHAEKT.
Scheveningen ten voorbeeld.
50.000 fr. prijzen. Op het feestmaal dat
aan de Belgische toonzetters in de Kursaal
te Oostende werd aangeboden ter gelegenheid
van den grooten festival van nationale muziek,
kondigde M. L. Binskopf, kunstbestuurder
van de Kursaal aan dat het bestuur der
Baden voor aanstaande jaar, 1907, een grooten
wedstrjjd uitschrijft voor lyrische
tooneelwerken, uitsluitend voorbehouden aan Bel
gische toonzetters.
Er zullen 50.000 fr. aan prijzen worden
uitgereikt.
De eerste prijs bedraagt 2S.OOO frank; de
tweede 15.000 frank; de derde 10.000 frank.
Na uitspraak der jury zullen de bekroonde
werken in de beste voorwaarden in den
Koninklijken Schouwburg van Oostende
worden opgevoerd.
Dit besluit werd door de aanwezige toon
zetters met veel vreugde vernomen en eene
warme ovatie werd gebracht aan M. Marquet,
die zich aanstelt als een echte Mecenas der
Belgische letteren en kunst.
Onze toonzetters zullen zich met des te meer
ijver aan den arbeid stellen, daar de uit
geloofde premiën eene klein fortuin ver
tegenwoordigen. VI. O.
NIEUWE UITGAVEN.
Amsterdamsche Bond voor Lichamelijke
Opvoeding", Spelregels No. 6, Kaslie, door H.
A. ELIAS. Amsterdam, G. Schreuders.
Dr. med. FELIX BLOCK, Hoe beveiligen wij ont
voor geslachtsziekten en haar nadeelige gevolgen f
onder medisch toezicht vertaald. Amersfoort,
P. M. Wink.
Modern handehduitsch, handboek voor
practijk en studie, door G. VAN POPPBL. Afl. 14.
Eotterdam, G. Delwel.
Het Knechtje, door FBITS LEONHABD. Eotter
dam, W. L. & J. Brusse.
In vogelvlucht, uit het Zweedsch van SOPHIE
ELKAN. Amersfoort, G. J. Slothouwer.
Artsenitaking, Een teeken de» ty'd. Een
woord aan leden en besturen van ziekenfond
sen, door PRACTICÜS. Amersfoort, P. M. Wink.
Hedwig's dagboek, door AXEL LTODEGARD,
bewerkt door A. MODDERMAN. Amsterdam, H.
Meulenhoff.
GYSITHB LEMCBE, Offert der zonde. Uit het
Deensch. Amersfoort, P. M. Wink.
Wat dunkt u van den Christus t Preeken van
een revolutionair, door N. J.C. SCHEBMERHORN.
Amersfoort P. M. Wink.
Uit de, getchriftenvan Allard Pierson. Feuille
tons, verschenen in 1858?1889. Den Haag,
Martinus Ny'hotT.
H. G. WALLB,' De liefde en de heer Lewistram,
De geschiedenis van een hél jong paartje. Uit
het Engelsch vertaald, door mevrouw G.
LüMAN-VAN UlLDRIKS.
De WottereW,'Hooi* E/F. BENSON, illustraties
van T. NOIJBS LEWIB, vertaling van J.
KUIJLMAN. Amsterdam, G. Schreuders.
Het Museum W-ilkt-Holthuyien. Kleine stu
dies in verband met de verzameling-Willet
over glas, ceramiek, zilver enz., door FRA.NS
COENEN. Amsterdam, L. J. Veen.
Wereld Bibliotheek", SAMUEL FALKLAND
(Herm. Heyermans Jr.), Kleine vertelsel».
Honoréde Bateac. Het gevloekte kind, Ver
taald en ingeleid door C. en |M.
SCHARTENANTINK, en met een portret van den schrijver
naar een ets van GAVAENI.
CHARLES BOISSEVABT, Leven en ttreven van L.
R. Kooleman» Eeynew 2e herziene uitgave. Uit
gave van de Maatschappij voor goede en
goedkoope lectuur. Amsterdam, G. Schreuders.
Dwepers. Naar het Noorsch van KNUT
HAMSÜN, door JEANNETTE E. KEIJZER. Am
sterdam, H. J. W. Becht.
Gevaarlijke machten. Naar het Zweedsch
van GUSTAF AF GEIJERSTAM, door JEANNKTTE
E. KEIJZEH. Geautoriseerde uitgave van H.
J. W. Becht, Amsterdam.
Het oude Testament, naar de Leidsche ver
taling, met verkorte inleidingen en toelich
tingen, bewerkt door ds. I. HOOYKAAS, onder
toezicht van prof. H. OOBT. Afl. 6, 7, 8, 9 en
10. Leiden, Boekhandel en Drukkery voorh.
E. J. Brul.
Magazijn
Oud-Holland
Damrak 75 AMSTERDAM.
TELEFOON 7261.
Imitatie- en Antiek Kunst snij werk,
Koperwerk, Oude Perzische tapijten, enz., enz.
ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN VAN
OUD-HOLLANDSCH SNIJWERK. ________
KISTZAAL PANORAMA.
Panoramagebouw, Plantage Middenlaan.
TENTOONSTELLING
der WERKEN van J. ZÜRCHER.
Toegang vrij.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOCMCRaCHT// OELFT5CME5TRAAT6I BIltiTRRAT 30
J. J. BIESING,
Huns! hamlet.
's-GRA.VENHA.OE,
Molenstraat 65,654 en 61
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
1606 ~ Rembrandt-Jubileum 1906
TENTOONSTELLING VAN
OUD HOLLANDSCHE KUNST
FRBDBRIK MULLER & Co,
DOELENSTRAAT 16-18 AMSTERDAM.
1O?l uur ? l
1_5 ^
Dagelijks, behalve Zondags
van 10 Juli tot 15 September.
?K-T^T-Ó*.
Entree
1Q
DE WONING LEmSCHESTEAAT 13
HART's RAMIE-STOFFEN, GESCHIKT
VOOR GORDIJNEN, VITRAGE, HAND
WERKEN, BEKLEEDING, BESPANNING.
COMPLETE COLLEGTIE TE BEZICHTIGEN
DE WONING LEIDSCHESTRAAT 13
MODERNE MEUBILEERING
APARTE MODELLEN *_. «,_
ontwerpen, eigen fabrikaat, bij onze ensembles wordt steeds op artistieke
kleur en combinatie gelet. Billijke prijzen.-»- -i-.i-.i-.
+-.I--»-.I-+'.HStalen en Teekeningen op aanvrage. Levering franco met garantie, -t-
?(Vraagt onze speciale prijscourant voor Kantoor-Meubelen,
PHOENIX
fleubileer-lnriclititig
234Spuistraat,76Damrak, Amsterdam
STEENDRÜKKERU
ETlKETTEMFABRIEK(
TtlEPHOÜN 970
TENTOONSTELLING
(10 JULI?15 AUGUSTUS)
VAN EEN 2 5 o-T A L
REPRODUCTIEËN
NAAR SCHILDERIJ
EN EN ETSEN VAN
REMBRANDT fff
Wed. G. DORENS & ZN.,
KUNSTHANDEL fff
ROKIN 56 f f f t f
Js. VAN G1NKEL
. ZiJEIST =====
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPEB
WEKKEN IN OUD-HOLLAND8CHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
AfflSTERDAffl
AARDEWERK
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
_ _ _VAN- -
KOPERWERKEM
8 MLNÜTEK VAJf
- STATION DRIEBBRaa»
MODERN EN -
ANTIEK KOPERWERK
GIETERIJ VOOR -
KOPER EN BRONS
DIRIV5CHMBEL
M STERDAM
"?"?<£ n. o cïmi
'sOP KOPER EN
'?FELIX MERITIS"
KEIZE R5GRACHT32<f
TCL-2ÖO7
Alp. Kist- en KisMjverlieMsWel
Sierkutist".
32.
Aardewerk, Koperwerk, Batik
eu Borduurwerk.
Schilderijen, Lithografleën.
Antiquiteiten. Beeldhouwwerk.
EUDOLF £LION & Co.
* OR1SANT1 +
Kilverstraat 111, Amsterdam.
KnnBtnljverbeidBartikelen,
Beeldvrerken,
Tegelaohilderijen.