Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1520
HET BOEK ALS KUNSTWERK.
Het Drukkersgaarboek",uitgave der firma
Ipenbuur & van Seldam.
OE verschillend is het
boek" door de tijden heen
al niet beoordeeld; we
zien waardeering en mis
kenning, eerbiedige ver
zorging als van een kost
baar kleinood, en verre
gaande verwaarloozing, wanneer we hare
Historie nagaan.
boek ging hechten, ze werden te goed
koop, en wat nu eenmaal weinig geld
kost, daarmede is men gewend niet zoo
angstvallig om te springen. Wellicht
kwam hierbij, dat het meerendeel der
boeken om der inhoudwille niet de
moeite van bewaren loonde, terwijl ook de
concurentie in de hand werkte, dat uit
gevers, drukkers en binders hoe langer
hoe minder zorg aan hun werk besteedden.
Het een met het andere was dus oorzaak
dat ons» boek langzaam maar zeker degra
deerde, dat het een ding werd waarvoor
geen smaak, geen gevoel voor schoonheid
of voor verhouding, geen begrip van
Naar een houtsnede (verkleind) vaa Dirk de Bray, Haarlem 1664.
Toen baeken nog geschreven werden
en zeldzaam waren, was het een schat
ze te bezitten en hij die er meerdere in
eigendom had, gold voor zeer rijk, maar
versiering meer noodig geacht werd. Het
boek werd een nijverheidsproduct, en hoe
meer er, bij manier van spreken, per
uur gemaakt konden worden hoe beter.
Albert Gdiger, Roman Werners Jugend. Boekversiering van F. W. Kleukens.
?de zoo prijzenswaardige uitvinding der
?drukkunst en de vervolmaking dezer
techniek leidde er zelve toe, dat men
langzamerhand minder waarde aan een
De gevolgen bleven niet uit; van boek
kunst" kon men dra niet meer spreken,
en de zetter zoowel als de drukker
werden menschen, die hun vak opvatten
FESTSCHRIFT ZUR FEIER DES
EINHUNDERTJAHRIGEN BE=
STANDES DER K. K. HOF= UND
STAATSDRUCKEREI 1804-1904
Folio, 110 Seiten mit in den Text gedruckten
Originalholzschn. und Zinkographien nebst 10 Tafeln
PREIS BROSCHIERT 20 KRONEN
als een louter technisch bedrijf, dat met
schoonheid niets uitstaande had.
Zoo is helaas de loop van het
typographisch bedrijf gelijksoortig aan die
van zoo menig ander, dat eens aan kunst
zeer nauw verwant was.
Het einde der negentiende eeuw bracht
echter herleving in de slapende ambach
ten en het een voor, het andere na,
ontwaakte uit den dommel, en, hoewel
nog zeer onbewust welke richting gevolgd
moest worden, kwam er eenige beweging
die op een betere toekomst deed hopen.
Wel meenden nieuw-lichters aanvanke
lijk met hun artistieken zin de dufheid
te kunnen verdrijven, alsof dit zonder
degelijke kennis van zaken mogelijk ware,
maar na hen kwamen de mannen, die
doorkneed in het vak of grondig hier
mede bekend de ambachten in nieuwen
baan stuurden. Zoo zien wij dan ook
in het bouwvak zoowel als in dat van
den meubelmaker, den glasschilder, den
wanddecorateur, in dat van den metaal
verwerker, den aardewerkfabrikant, den
wever,rietvlechteren nogin zoo veel andere,
teekenen van wedergeboorte. Al gaan
die verbeteringen nu nog niet uit van
den werkman zelf, toch zal het zien van
betere, meer-begrepen vormen in zijn
ambacht, hem een aansporing zijn, hem
doen zien, wat bij goede leiding moge
lijk is.
Dat ook het boek, noodwendig eenige
aesthetische wijziging behoefde, werd
even eens spoedig door de voormannen
der reactie ingezien en men toog aan.
het werk om het weer de schoonheid
van vroeger dagen terug te geven. Te
veel zag men hierbij misschien wel naar
de dagen van voorheen terug; zoo ook
Morris, de groote voorvechter, de man
die in alles de Gothiek als uitgangspunt
nam, hij gaf ons in zijn Kelmscott
drukken voorbeelden, hoe schoon een
boek weer zijn kan, voorbeelden die ten
volle onze bewondering verdienen, maar
toch te weinig een boek uit onzen tijd"
zijn. Zijn aanpakken en zijn beginselen
wekten echter anderen op in die rich
ting voort te gaan en de uitingen van
het drukkersvak weer te verheffen tot
proeven van drukkunst. Dat men in deze
niet alleen volstaan kan met een artis
tieke leider in een drukkers-zaak, be
grijpt zich van zelf; ontwikkeling van
de typografen en van hen die door hun
werkkring met het drukkersbedrijf te
maken hebben, is hierbij noodzakelijk,
Morris zelf had dit gevoeld en hield dan
ook zij-ne bekende lezingen over
boekkunst, die later in druk verschenen. Maar
de belangstelling moest gaande gehouden
worden ook onder de vaklieden, en tal
van organen spanden zich er voor, het
boek-bedrijf weder in eere te herstellen,
drukkers en uitgevers zij trachten
hunnerzijds er 'toe bij te brengen door
het doen verschijnen van jaaruitgaven
die naast een specimen van wat hunne
zaak vermag, een proeve van herleving
der boekkunst waren, voorbeelden, die
deden zien, dat er samenwerking en een
heid noodig is tusschen illustrateur, ver
sierder, zetter en drukker, want zonder
dat, al is iedereen nog zóó meester op
zijn terrein, is het onmogelijk, waarlijk
iets goeds tot stand te brengen.
Van al deze noodzakelijke voorwaar
den moet echter de zetter zoowel als
de teekenaar op de hoogte zijn, maar
bovendien voor leeken is het niet
onnoodig eens een nadere blik te krijgen
in het wezen der boekdrukkunst. Daarom
besloot de firma Ipenbuur & v. Seldam,
die hare ernst in deze zaken door de
uitgave van boekjes als: De boekletter
in Nederland" en de Grassetletter" had
Drukkeramerk van Wald. Zachrisson
te Góteberg.
doen kennen, tot de geregelde publi
catie van een Drukkers-jaarboek." Het
is niet de techniek van het vak, de
nieuwste vindingen op haar terrein, waar
mede genoemde firma de lezers in het
drukkersjaarboek wil bezig houden, hier
voor zijn de speciale vakbladen, maar
de aesthetische zijden van het bedrijf,
datgene waar juist uit blijken kan of de
zetter en drukker smaak heeft, of hij
zich zijn vak als een kunstvak bewust
is, dit was noodig eens onder de oogen
van het publiek te brengen. En de uit
gevers, zij wisten medewerkers te vinden,
die ieder op hun terrein zich met de
aesthethetiek der drukkunst vertrouwd
hadden gemaakt, hetzij als drukker,
hetzij als teekenaar voor typografische
doeleinden, hetzij als wetenschappelijk
navorscher, die de drukkunst hare
schoonheid weer wil hergeven.
De heer J. W. Enschedéopent de rei
der bijdragen in dit jaarboek met een
artikel over Drukwerk en Drukkunst",
dat reeds in hoofdtrekken des Pudels
Kern" weergeeft. Immers: Niets mag
daarom (zegt de heer E.) aan het toeval
zijn overgelaten; de verhouding tusschen
bladzijde, bladspiegel, corpus en
eventueele interlinie moet wel overwogen
zijn; aan de witverdeeling en opvulling
mag niets ontbreken; titels en
hoofdncoraendaellibfonominatobarach. Cu I
T qfte fono Ie parolc del libio
lequale fcriflèBaruchfiliolode
neria fighblodemaafajafiglio'
lodefcdechia figliolode jedei
figlïolo de elchia eflèndo in ba
bylorna nel quinto ano nel (è*
Ipamodidelmefeneltépoche
licaldei piglïorono iheiu&léK abruforonla col fo
coJJche Baruch legette Ie parole de qfto libto a Ie
orechie de lechonias filiolo de loacbim re de i'uda:
& a Ie orechie del uniuerfo populo che uenia al li
bro&ale orechie de poten figliolidi re:8fale ore*
chïe di preri:& ale orechie del populo dal minïroo
ifinoal magiore:deturi habitati babyloniat&eg
tedectc al fïume liql udcdo piageuano:&
ieiunauano&orauanonelcófpeaodelfignore.EtlorKCQf
Initiaal uit de Biblia vulgare istoriata. Tradotto per Niccolo de Mallermi.
(Mallermi-Bybel) gedrukt door Giovanni Ragazzo, Venetië1490.
regels, koplijsten, sluitstukken en ander
siermateriaal, alles moet op hun behoor
lijke plaats staan en door de druktechniek
en papierkeuze in de best bereikbare
volkomenheid zijn overgezet."
De kundige Vlaamsche drukker Paul
Buschman vertelt ons van de waarde
der houtsnede, waarvoor als boekver
siering nog eene schoone toekomst open
staat." De toekomst der houtsnede," gaat
geschikt is voor boekversiering en of
niet eens, indien zij wil, de houtsneekunst
in de boekenwereld de heerschappij zal
heroveren die de werktuigelij ke gravuur
haar tijdelijk betwist."
Op de belangrijkheid van den
Amerikaanschen drukkerij-chef Theodore Low
de Vinne wijst ons voorts weder de heer
Enschedé; terwijl Jean Loubier te Berlijn
onze aandacht vraagt voor de nieuwe
Stefan George, Der Teppich dos Lebona. Boekversiering van Melchior Lechter.
hij voort, ziedaar een woord waarover
wel eens hier iets meer mag gezegd
worden," waarna de heer B. eene verge
lijking maakt tusschen de houtsnede en
de meer en meer veldwinnende
photogravure, om te eindigen met: De ver
gelijking van eene houtsnede met eene
photogravuur en hunnen min of meer
samenhang met drukletter zal het best
uitschijnen welk van beiden het meest
boekkunst zijner landgenooten en ons
toont de schoonheden in het werk van
Sattler, Melchior Lechter, Otto Eckmann,
Heinrich Vogeler, Peter Behrens, Joh.
Vinc Cissarz, Otto Hupp, E. R. Weiss
e.a. voor het meerendeel ten onzent
geen onbekenden.
R. W. P. de Vries Jr. zet hierna de
waarde van de initiaal uiteen, om na
een historisch overzicht te komen tot de
fterebegynnetbtbe bolteinritu(ed?racles,andj
alaoof Godefreyof Boloyne.thewbicbe epeh- l
etb of the conqueet of the holy londe of
Iberusalem.conteynyng diuerec warree and noblc l
f aytee of flrmee made in tbe eame royamme, l
and in the conrreee adiacent, and also many l
meruaylloue werhee bapped and f allen, ae wel l
on thie eyde, ae in tho parryea thie ryme du-1
ryng, and bow tbe valyant dut OodefVry of j
Boloyne conqucrd witb tbe ewerd tbe eayd J
royamme, and wae hynge tbcrc.
Che firet cbapitre rreatctb bow Gracle» con- i
querd peree&8leweCoedroe,& brougbt in to l
IheruBalcm tbe very croese, capitulo primo & l
56 aimcyentbyetoryefl sa-1
ye that Braclee wae a good l
cryeten man, ^ gouemour l
of tbempyre of Rome, but l
in hie ryme jVIacbomet had l
ben, whiche waa meaeager l
of the dcuiU and made the f
pepte to vnderetonde tbat l
I be wae a prophete een te from our lorde. In tbe f
J ryme of feraclee was tbe f als Uwe of jviacbo-1
j met BOWCTI and eprad abrode in many parryee l
j of tboryem, & namely in flrabye. in eo mocbe l
l tbat the pryncee of the lomke yct wotd notj
j gyue f aitb to bie secte tbat hèprecrnd & taugbt j
l whicbe ie cureed and euyU but hèconetraynedl
l tbem by forte and by ewerd to, and alle tbor l
] eubgete toobrye to bie commandemene, and t
Pagina met initiaal uit Godefrey of Bologne", gedrukt door de Kelmscott Press.