Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1525
t\&rla.rifïe_,... Un. de te.ii jour* on. ienttndrd
? ktour diner topte* les trói* ansembLe
lllllllllllMlllllllllllllnillllllllllllllllllllllllllllMIIHIIII
van daarin eene interessante theorie te zien,
de laatste in dagteekening, omtrent de wereld
in het leven, eene theorie, die op postula
ten berust en die voor elke waarlijk vrije
kritiek vol tekortkomingen blijkt vol
komen besloten zijn, er slechts de onver
ander lyke, onbetwistbare waarheid in te zien,
n veel meer nog: de bovennatuurlijke waar
heid. Indien men er in slaagde hen te doen
begrepen, dat de wetenschap zelve in voort
durende evolutie is, dat zij omtrent de we
reld en het leven achtereenvolgens verschil
lende verklaringen voorstelt, naar aanlei
ding van de achtereenvolgende resultaten der
waarneming, maar dat de volledige verkla
ring een limiet is die nooit bereikt wordt,
dan zouden onze neophyten onmiddellijk zich
met weerzien van de wetenschap afwenden.
Zy willen dat die wetenschap streng en ab
soluut zal zjjn. Een der opmerkelijkste trek
ken van de gemiddelde moderne ziel is, dat
zij het geloof, met al zijn intransigentie en
zyn neiging tot beweren zonder bewijzen,
van den bo vennatuurlijken imperatief in de
wetenschappelijke materie hebben overge
bracht.
Doeh bijna niemand vindt voldoening in
het zich scheppen eener religie met de weten
schap; naast hun geloof als richtsnoer fleur fm
directrice} houden de meeste menschen er
heimelijk honderd andere gelooven" op na,
welke zij zich zelven nauwelijks durven be
kennen, al hebben die ook een veel machtiger
invloed op hun handelingen dan het voor
gewende officieele geloof. De Kerken mogen
zooveel zij willen de bygeloovigheden
veroordeelen, deWetenschap moge zich beijveren,
er de ongerijmdheid van aan te toonen,
toch blijft het niet minder waar, dat in de
twintigste eeuw evenals in de vijftiende, bijna
iedereen, onder zyne levensregelen, er enkele
zal behouden die zuiver fetichisme zijn. En
die regelen zullen werkelijk levensregelen
zyn, want in de moeielijke oogen blikken
zullen zij het zijn, die zich meester maken
van den wil en over hem beslissen....
Iedereen" zeide de Markgravin van de
Pfaltz ,,te fait son petit religion". Die
petit religion" van onze theoretisch het
meest positivistische tijdgenooten, verschilt
niet noemenswaard van die van hun achter
overgrootvader, omstandigheden in aan
merking nemende.
Evenals die voorvader gelooft onze tijd
genoot aan den invloed van enkele dagen
der week, van enkele datums der maand, op
den goeden afloop van ondernemingen. E venals
hjj, schrijft hij aan zekere ontmoetingee eene
nootlottige werking toe, en meent dat deze
door zekere gebaren kan worden tegengegaan.
Hij is félichüte; de boulevard is vol lieden
die gris-gns (amuletten) dragen, evenals de
inboorlingen van Madagascar. Hij tracht het
mysterie der toekomst te doorgronden, niet
door middel van wijsgeerige of wetenschap
pelijke gevolgtrekkingen, maar door zich
te wenden tot enkele individu's van wie be
weerd wordt dat zij bevoorrecht zijn, begaafd
met het tweede gezicht", of ervaren in onder
zoekingsmethoden. Doch er is n verschil
tusschen dezen bijgeloovigen tijdgenoot en
zyn achter-overgrootvader; hij maakt aan
spraak op wetenschappelijkheid, en evenals
de achter-overgrootvader trachtte, zoo goed
en zoo kwaad als het ging, zijn
bijgeloovigheden met zijn zijn godsdienstig geloof te
verbinden, geeft onze tijdgenoot zich de
grootste moeite om ons, en zichzelf, te over
tuigen, dat zijn bijgeloof een vorm van weten
schap is.
Ik beken, dat dit mengelmoes van feti
chisme en wetenschap mij bijzonder weer
zinwekkend lijkt. Ik verkies den Napolitaan,
die rondweg een afgodendienaar is, maar
ten minste een schilderachtige, boven den
pseudo-positivist, die huichelachtig beproeft,
ons als geestelijke deducties voor te stellen
wat ten slotte slechts de jammerlijkste zwak
heden van geest zijn. Wanneer men in dit
land werkelijk een rationeel onderwijs wenscht
in te voeren, welk een voorbeeld moeten
dan voor de jeugdige geesten de malle fratsen
zijn, die sedert veertien dagen eene geheele
streek onder den rook van Parij s hebben ver
vuld en die de dagbladen ons met macht van
interviews en fotografische clichés hebben
overgebracht! ... Waarlijk, dit loopt de spui
gaten uit; en de bijna officieele invoering
van het namaak-naturalisme in de hande
lingen der gerechtelijke enquête toonde zich
daar als een hoogst ergerlijk verschijnsel.
Het is niet te laat om hierop de aandacbt
te vestigen, want gij kunt er zeker van zijn,
dat voortaan, als men zich niet in acht
neemt, elke misdaad den stoet van kermis
gasten, waarzeggers, magiërs en jakhalzen
zal doen optreden. En het zou werkelijk be
droevend zijn, dat Frankrijk, vanwaar ge
woonlijk de groote algemeene denkbeelden
uitgaan, die den geest des ty'ds beheerschen,
het voorbeeld zou geven van een
pseudowetenschappelyk fetichisme, en het bevoor
rechte land zou worden van een
namaaksupranaturalisme.
Oude TooneeltMeriiipD.
Van den hoofdregisseur der Kon. Ver. het
Nederl. Tooneel, W. P. de Leur, verschijnt
aan het einde der nieuw ingetreden week,
een boekje over zijn leven aan het tooneel.
Met zijne toestemming waarvoor hem
hier dank worde gebracht, is aan dat
hoekje, het volgende ontleend:
Van de exploitatie van den Stadsschouw
burg, onder directie van Roobol, Tjasink en
Peters, herinnert de heer W. P. de Leur zich
nog de volgende gebeurtenissen:
Op den schouwburg wilde men invoeren
tafereelen uit de vaderlandsche geschiedenis
in beeld" ter afwisseling van de balletten.
Niemand minder dan Jacob van Lennep, be
lastte zich met de leiding. De proef vond geen
ingang by het publiek en de opvoeringen
werden gestaakt.
Bij de onthulling van het standbeeld van
Vondel had een eere-voorstelling plaats.
Jacob van Lennep werd eenige dagen na
zijn begrafenis herdacht, het' portiek van
het hek-tooneel was in rouw.
Mevrouw van Ollefen da Silva (een be
roemde actrice uit een vroeger tijdperk, toen
in ruste) heeft voor de maatschappij Apollo"
nog eens en voor de laatste maal De Vrouw
van Waardenburg" van Jacob van Lennep
gespeeld.
Van den Franschen schouwburg op de
Erwtenmarkt, die niet meer bestond, leefde
nog een oude actrice, die het niet te breed
had. Voor haar werd eene voorstelling op
het Leidscheplein gearrangeerd. Ik geloof
dat het was Madame Ie Second", waarin
me Trouw Kleine, Roobol, Veltman en Bigot
in het Franich de overige rollen vervulden.
Er heerschte, tijdens de directie van Roobol,
Tjasink en Peters, een grootere gezelligheid
in den schouwburg, zoowel in de zaal, als
achter.
Voor den aanvang der voorstelling, 6]/s uur,
was het een aardig gezicht als men langs
de loges keek. Het bestellen aan de bedien
den was onnoodig; zy wisten precies wat
mevrouw A., 'en mevrouw B. wenschten. De
muziek apeelde en onder een gezellig praatje
werd de thee of koffie gebruikt, waarvoor
men na het diner thuis geen tyd meer had.
Ook achter de schermen was dit zoo. Vóór
dat mevrouw Kleine kwam, had haar kleedster
het theeblad en de thee al gereed. De dames
beneden werd ook een kopje geoffreerd.
Boven hadden enkele een keteltje water op
het gas hangen. Veltman zat altijd zijn kort
steenen pijpje en Klaas Vos zijn langen Gouwe
naar terooken. De jongeren natuurlyk sigaren.
Beneden in de cantine kon men tegen mati
gen prijs alles bekomen. De chocolade van
Truitje en later van haar dochter Mina werd
in groote ketels gefabriceerd en was beroemd
tot in het buitenland. De lange duur der
voorstellingen maakte een kleine versnape
ring noodig. Later vond ik er alty'd behagen in,
om schrij vers, vertalers en personen van
beteekenis, bij gelegenheid der repetitiën een
kop van die beroemde chocolade aan te bieden.
In de kleedkamers werd naar het gebruik
dier tijden gebreid, gebreid, o l zoo veel!
tusschen de schermen werd het verboden
dat bracht ongeluk aan, meende men en
geloofde het zeker evenals het fluiten
op het tooneel. Wat mevrouw Trientma,
Albrecht en Götz hebben afgehaakt was
onbegrijpelijk! Ik geloof, dat de nazaten van
haar kennissen nog wel in het bezit zullen
zijn van enkele kunstgewrochten.
De oude acteurs heb ik nog wel hooren
spreken, hoe in vroeger jaren van heeren
commissarissen beneden een vat bier ter
beschikking lag en hoe zuinig men omging
met de kaarsen. lederen avond ontving men
er twee. Het overtollige licht werd dadelijk
uitgeblazen, want ieder had het recht het
overschot naar keuze aan te wenden. Zoo
brandden er altijd in de kleedkamers eindjes
kaars, want de tooneelisten namen de heele
kaarsen mee naar huis. Met het vat bier ging
het niet beter, de kraan liep tot het vat
leeg was.
Het gas maakte een einde aan dien toe
stand en het oogluikend toestaan van rooken
werd opgeheven. Het verdwijnen
dercostuuinstukken verminderde ook het bi eien en haken
van kragen, manchetten lubben en strooken.
Over den lateren tijd, den tijd der Ko
ninklijke Vereeniging: Het Nederlandse U
Tooneel, schrijft de heer W. P. de Leur :
Onze onderlinge samenwerking beeft, geloof
ik, wonderen verricht. Wel eens verstoord,
maar over het algemeen is er een goede geest
geweest en gebleven. Die goede geest deed
ook wederzijdsche erkenning ontstaan, die
overging in gehechtheid als kinderen van
n huis. Wij zijn het evenmin altijd eens
als in een gezin, maar komt het er op aan,
dan voelen wij ons als broers en zusters.
Een van de aardigste avonden is de eerste
van het jaar. In Amsterdam vooral is die
avond van beteekenis. Een oude traditie was
verwaterd, maar thans weder herboren. Onze
beminde burgemeester verschijnt in den
schouwburg om den heilwensch van Pieternel
in ontvangst te nemen. De jubel stijgt dan
ten top en ieder stemt in met het gespro
kene. Men zou niet kunnen voortgaan als
zijn innemend gelaat zich niet tot het publiek
had gewend om voor die spontane ovatie te
bedanken. Na het vallen van het scherm,
komt hij Pieternel de hand drukken en ons
is het een feest den burgemeester achter te
zien. Gedurende den ganschen avond heerscht
er een gezelligheid, gepaard met een zee van
heilwenschen. Onder ons is dan een geest
waarvan men kan zeggen:
Oude veten Zijn vergeten En pedemijt de bron van twist.
Onder de voorstelling van Gijsbreght gaat
alles ernstig, want de Raad kijkt toe, maar
met Kloris is het een-en-al vreugde. Op
oudHollandsche wijze wordt ham,sla, brood en wijn
aangeboden, aan ieder welke plaats hij ook
iimiiiiimiiiiinmiiii
bekleedt. Doozen met allerlei lekkernijen of
taarten worden als offers aan de gezelligheid
door vrienden aangeboden. Wie op het tooneel
komt, moet iets nemen, al is hjj ook de bur
gemeester van Amsterdam.
Aan mevr. Chr.' Stoetz, onze vorige
Pieternel, zonden wij op haar ziekbed, den
laatsten Nieuwjaarsdag van haar leven, een
eenvoudige boterham met ham. Met deze
attentie was zij kinderlijk Wjj.
Meer willen en mogen we niet uit het
handschriftboekje overnemen, dat dra bij de
Erven van Munster en Zoon, te Amsterdam
verschijnt, onder den titel: Lieven en
Tooneelherinneringen van W. P. de Leur, van
1866?1906. Uitgegeven b\j gelegenheid van
mijn 40 jarigen tooneeldienst".
Het boekje, geschreven in ópgewekten geest,
in den stijl van een gemoedsmensch, zal zich
van zelf aanbevelen.
Het bevat veel intieme tooneelgeschiedenis.
J. H. R.
Aan Dr. J. VAN DER VALK.
Amice, Nu je zoo'n breed-opgezet en
diepopgehaald artikel over Niobe woudt schrijven
in de laatste afl. van Ons Tijdschrift, wou ik
wel graag een paar dingen met je in't open
baar bespreken. Vooreerst de opvatting en
uitbeelding van de hoofdpersoon. Je noemt
haar een Ueber-Niobe en vindt haar niet sym
pathiek. Maar ze moet juist een alles onder
naar trots buigende, niets naast zich duldende
Vrouw zijn. En als zoodanig heb ik haar ook
willen laten voelen als dochter van Tantalos,
den godenvriend, die overmoedig geworden
zoo diep werd neergeslingerd fallen, fallen,
fallen, fallen, fallen from his high estate, om
met Dryden te spreken. Hier en daar in het
gedicht wordt er op gezinspeeld; maar op
Tantalos' vergrijp wordt niet te veel gedrukt
om den boel niet topzwaar te maken en de
aandacht niet te veel van de hoofdpersoon
af te leiden. Intusschen gaat de trots van
Niobe gepaard met hooge gezindheid; zij is
wel overmoedig, maar ze doet geen laagheden.
Je hadt liever gewild dat Niobe vroeger bij
een of ander godendiner, waar zij met haar
vader Tantalos was meegekomen, een herrietje
gehad had met Leto, doordat laatstgenoemde
haar op de een of andere manier kwaad had
gemaakt. Maar dat zou tamelijk strijdig geweest
zijn niet den aaru van de duldende nacht
godin Leto, óók 'n soort van mater dolorosa,
denk o a. aan haar rondzwerving en haar
bejegening door de Lycische boeren. Neen,
mij is Niobe sympathieker als krachtmensch
pure and simple, om zoo te zeggen par droit
de conquète et par droit de Laiseance."
Je keurt 't af dat Amphion zelf als muzi
kant" optreedt voor zijn volk; m. i. best
mogelijk in de naïef-patriarchale tijden, en
ook niet in strijd met de sage.
Verbalend aardig is je opmerking over den
stilzwijgend gelynchten knecht, en de daarop
volgende opmerking is zeer ad rem ; hier en
daar heb ik me niet genoeg ingedacht in en
gehouden aan de Homerische voorstelling.
Omdat ik van Thebe zeg
Waar later hooggestemde Pindaros
Zijn daverende dithyramben zong
noem je me Koster?Baedeker. Misschien met
eenig recht. Ik zelf heb 't bezwaar van iets
toekomstigs te vertellen dadelijk bij 'teerste
neerschrijven van de regels gevoeld. Maar ik
vond ze zoo mooi van klank, en daarom heb
ik ze laten staan. Mogelijk erg ijdel en pe
dant ; welnu, ik smeek om vergiffenis.
Met die mieren-vergelijking ben je wat
onrechtvaardig; ieder zal, dunkt me, wel
begrijpen waarin 'm de vergelijking zit, en
uitgewerkte vergelijkingen vinden we toch
ook bij de vleet in Homerus.
Maar genoeg, ik heb uit je bespreking
veel geleerd, 't Is de meest eingehende"
die ik ooit gehad heb, en dat is al 'u reden
om je dankbaar te zijn. Van de
Niobe-literatuur die je aanhaalt kende ik alleen dat
stuk Homerus, Ovidius en 'n paar tragische
fragmenten. Nogmaals mijn hartelijke dank.
tt.
EDWAED B. KOSTER.
Den H a a g, 9 Sept. I!.i06.
Jan Linse, met pen en penseel, 50 prent
jes en moppen 90 et.
Mijnheer de Redacteur,
Waar mij herhaalde malen is gebleken
dat het publiek en de boekhandel in den
waan verkeeren, dat bovengenoemd boekje
is uitgegeven ook ten mijnen bate, stel ik er
prijs op, uitdrukkelijk te verklaren, dat dit
niet het geval is. Wel is waar werd de voor
rede van dit boekje door mijn man geschre
ven, doch geheel belangloos, waarover de
uitgevers firma Nijgh en Van Ditmar vol lof
waren, doch noch dit noch ook het feit dat
mijn echtgenoot gedurende 35 jaar geregeld
voor haar werkzaam was, heeft deze firma
kunnen bewegen om mij ook maar voor een
klein deel, in de winsten van
bovengenoemden uitgave te doen deelen.
Wed. JAN LINSE,
93 Rotterd.straat, Scheveningen.
Beleefd verzoek ik aan andere bladen dit
stukje te willen overnemen.
MODERNE MEUBILEERING
APARTE MODELLEN ?,e». *.
ontwerpen, eigen fabrikaat, bij onze ensembles wordt steeds op artistieke
kleur en combinatie gelet. Billijke prijzen. +- -t- -t- -i??»?-t?+- n?-i?-t
Stalen en Teekeningen op aanvrage. Levering franco met garantie. H-
-tVraagt onze speciale prijscourant voor Kantoor-Meubelen.
fteubileer-lnrichting
234Spuistraat,76Damrak, Amsterdam
PHOENIX
MARMEREN SCHOORSTEENMAHTELS
G, & J. COOL.
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT?? DELFTSCHESTRAAT6I BH.TSTR««T 30
J. J. BIESING,
Kunsthandel»
'B-GRAVENHAGE,
Molenstraat 65,65* en 61
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
1606 ~ Rembrandt-Jubileum 1906
TENTOONSTELLING VAN
OUD HOLLANDSCHE KUNST
FRBDERIK MULLER Sc Co,,
DOELENSTRAAT 16-18 AMSTERDAM.
ZONDAG 16 SEPTEMBER laatste dag.
Sluiting des namiddags te 5 uur.
Toegangsprijs 10 cents, bestemd voor Liefdadigheid naar Vermogen".
Panorama
Amsterdam,
Plantage
in tle Hunttlsaai.
Antieke Meubelen, Porceleinen, Schil
derijen, Oostersche Tapijten.
Vaste prijzen. Toegang vrij.
Het Panorama Jerusalem is dagelijks geopend.
Magazijn
Oud-Holland",
Damrak 75 AMSTERDAM.
TELEFOON 7261.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk,
Koperwerk, Oude Perzische $apijten, enz., enz.
ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN VAN
OUD-HOLLANDSCH SNIJWERK.
INRICHTING VOOR
NIJVERHEIDSKUNST
LEIDSCHESTR, 13
AMSTERDAM m
Js. VAM G1NHEL
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPEB
WERKEN LN OÜD-HOLLAND8CHE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
GEOPEND 3 SEPTEMBER.
AT?U?Rü*D?CORATI?V
i§!Ll^JL£JL£JLEJL£JL:
n
1
d
HAI1DW?RR
KAL\/?R5mAATÏG7
i
r
in
\m HtOGPUIT5P?U?K
5TEENDRUKKER1J
ETIKETTEHFABRIEK,
ARNHEM
Bekroond Mjverteidstentoonst. te Leeuwarden l
OP KOPER EN ZINK.
GtB°WMPELlX MERITIS"
t\EIZER5GRACHT32<r
TEL.2SO7 .
Alp. Kist- en KisMjverWslaiÉl
Sierkunst",
33.
Aardewerk, Koperwerk, Batik
en Borduurwerk.
Schilderijen, Lithografleön.
Antiquiteiten. Beeldhouwwerk.
EÜDÜLF ELION & Co.
v