De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1906 7 oktober pagina 8

7 oktober 1906 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTEKDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1528 verklanken, neen, hij heeft er toongedichten van gewrocht, die door hunne beteekenis en rijkdom van inhoud aan de litteraire werken een ongekend relief geven. Het woord klavierbegeleiding dat de com ponist gebruikt by deze verschillende zangstukken, zegt eigenlijk te weinig. Het zyn kleine symphoniën voor klavier, die de zang stem schragen. Enkele daarvan zijn ook door Diepenbrock voor orchest gezet. Het zijn de sonnetten uit Perk's Mathilde". En ik kan mij best begrijpen dat de componist zich hiertoe beeft aangetrokken gevoeld, want die teere en fijne melodieën die de zangstem omranken en die expressieve harmonieën moeten zich wonderwel eigenen voor een orchéstratie. Dat is echter ook het geval met v. Eeden's sonnet; te meer nog omdat het hoofdmotief, plechtig en breed, steeds in de begeleiding, nooit in de zangstem voorkomt. Prachtig getroffen dunkt mij het sonnet van v. Deyssel, met zijn drie uiteenloopende stemmingen. Het ware te wenschen dat ook deze son netten voor orchest geïnstrumenteerd gereed lagen; de doorwrochte en polyphone piano bewerking vraagt er eigenlijk om. Maar waar is de zanger die nu deze stukken zal zingen? De componist heeft ze voor een tenorstem gedacht; slechts v. Deyssel's sonnet kan ook door een sopraan gezongen wordan. Met even groot meesterschap en even magistrale pianopartij zijn ook de Duitsche gedichten van Caroline von Günderode, Goethe (die Liebende schreibt) en Novalis (Hiriüber wall'ich aus Hymnen an die Nacht") gecomponeerd. Ook deze stukken stellen de hoogste eischen aan de uitvoerenden. Eenvoudiger, juist in overeenstemming met de onderwerpen, zijn de gedichten van Brentano en Heine behandeld; maar daarom niet minder artistiek. Trouwens het sterkste bewijs van zijn veel zijdigheid geeft Diepenbrock in zijn opvatting van Verlaine's verzen. Geen spoor van over gevoelige weekheid, maar nobele, ranke melo dieën vindt men hier, gesteund door een doorzichtige pianopartij. Diepenbrock richt zich met deze compo sitiën niet tot de groote, wufte menigte van musiceerende dames en heeren; maar allen die de kunst met ernst beoefenen, ook al is iedereen dan nog niet in staat om in het openbaar er mede op te treden (iets wat stellig buiten de bedoeling ligt van den toondichter), raad ik aan zich te verdiepen in de studie van deze meesterwerken; zij kunnen er onnoemelijk veel uit leeren. Thans nog een enkel woord over de Hymne" aan het hoofd van deze aankon diging afgedrukt. Zij is door den componist gedacht voor viool-solo en orchest, echter gedrukt met piano-bewerking. Twee hoofdmotieven hebben den toondichter het materiaal verschaft voor zijn werk. Het eerste is echter met bijzondere voorliefde behandeld en verschijnt in een onuitputtelijken rijkdom van harmonie, in de begeleiding voortdurend gewijzigd en met al de geheimen der modulatiekunst, in verschillende toon aarden getransponeerd. Grootsch vooral is de terugkeer van het hoofdthema in zijn oorspronkelijken toonaard. Daar komt het begrip Hymne" tot zijn volle recht. De groote belangrijkheid dezer compositiën dacht mij een afzonderlijke bespreking wel gerechtvaardigd. De volijverige uitgever A. A. Noske te Middelburg, heeft ze in een koninklijk gewaad gestoken, volkomen der compositiën waardig. ANT. AVEKKAMP. 3e Jaargang. 7 October 1906. Red.: C. H. BKOEKKAMP, Damrak 59, Amst. Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek betreffende, te richten aan bovenstaand adres. Probleem No. 70, ter mededinging" No. 11. Zwart (5 schijven en 2 dammen). Wit (8 schijven en l dam). Oplossingen moeten binnen 14 dagen worden opgezonden aan bovenstaand adres. Oplossing van pr. No. 68, van den auteur W. van Daalen, Haarlem. Wit 49-44, 35-30, 44-40, 26-21, 28-22, 42-37, 43-38, 34-30,29.38, 33 : 111 Oplossing van het eindspel Van Vught". W 27-3». 30-43 , 43-34, 34-48 , 48-25 , 25-3 , Z 42:33, 9-9A, 3ü-38, 9-13B, 13-19C, 5-10, 15:4 , 4-15! 19-24 D, , 4-18 of 13 enz.! D 19-23 of 38-42, , 15-10 enz.! C 13-18 of 33-42, , 15-10 enz, l B 9-14, , 43-25, 15-4 , 26-3 enz., A 3-8 , 5-10, 33-38, Wij rien hier weder een van die fijne stukjes, waarin men den meester erkent. CORRECTIE. In het verslag van Lyon (vorige rubriek) heeft de drukker een fout gemaakt. Er moest staan: M. Legoff 25 punten, alle partijen gew. UIT DE DAMWERELD. Heden, Zondagmiddag ten 2 ure, zal, in de speelzaal van de damvereeniging Amsterdam", Caféde Kroon" Rembrandtplein, onder eene gezellige bijeenkomst de uitreiking plaats hebban van de medailles en diploma's, behaald in de Ie Ned. zes-kamp, uitgeschre ven door den Alg. Ned. Damb.", waarbij alle houders van introductiekaarten toegang hebben. Bij deze gelegenheid zullen de prijzen, be staande in fraaie met zilver gemonteerde kunstvoorwerpen en diploma's, uitgeloofd in den Nationalen Correspondentie-wedstrijd uitgeschreven door de redactie van deze rubriek, ter bezichtiging gesteld worden. Partij No. 45, gespeeld in de zes-kamp, tusschen de heeren D. Kikke, Edam met wit en K. Koster, Hoog Carspel met zwart. KORTE CENTRUM-OPENING". 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. Wit Zwart. Wit SS 28 18 23 29. 82: 21 31 27 12 18 1) 30. 37 32 27 22! 18: 27 31. 42 37 32: 12 23: 32 37: 28 7: 18 41 37 2) 27 39 33 7 12 44 39 20 24 34 30 15 20 30 25! 10 15 47 41 11 17 37 32? 3) 17 21 41 37 18 2314)41.39:28 36 31 5) 12 18! 42. 30 24 31 27 6) 21 26 7) 43. 28: 19 46 41 24 29! 44. 25: 34 33: 24 20: 29 39 34! 6 11! 41 36 l 6! 34 30 18 22? 27: 18 13: 33 Zwart. 26:17 9 13 10 14 4 9 14 19! 17 22 23:34 19 23 13 19 9 13 11 17 22:33 3 8 19: 30 13:24 8 13 17 21 46. 36 31 10) 6 11 47. 48 43 13 18! 48. 31 26 gedw.24 30!! 11) 32. 35 30 9) 33. 45 40 34. 40 35 35. 34 29 36. 30: 39 37. 49 44! 38. 37 81 39. 35 30 40. 33 28 45. 31 27 40 34 8) 29: 40 38: 18 45: 34 50 45 43 38 30: 19 38 33 8 13 13: 22 5 10! 19 24! 14: 23 22 27 49. 26: 6 50. 43 38 51. 27 21 52. 32: 21 53. 21 17 54. 6:17 55. 17 11 56. 11 7 remisel 30:50! 18 23 16:27 23 29 50:11 29 34 34 40 40 44 12) IIHIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllltHIMIIIIIIlnMIimlIIMMMIMMMIII lltHIMIIIIMIIIII EEN HEVI<kE-TVPHOON'B£7.0E\<T-MET-EEN ?NIEuW-C!EEL-G,EV/ïftR-t>E CHlNEESCHE-WftTEREN Te&ELVK-&K6IM(keN-l>E.-O^T(»NI>ELiNOt?N -OP- CfBe-EEN NiET MILDER LETTEWVD"^ V/££R- EEN' «\MOr.5w; .«c 65 re ?NEDeRLONt>scH£=.poj.r.iÊ-HouDr.zicH-orti.Etx MET : VEKKERR-EVE-RBOD VERSTERKT- ftflT-, .TIET HElNl Tor PETEKWJL-DE ? ..rtEEM^KER-K" ONZE ? REEEl-E <~>v-, -OVER iN.pe- HOI-ONiëN-SI-flft<iT-/;!7E.-&fiLi-6XPEl>iriE-6c£HEEL NflflK -WEN5CHDE -firetfONE -STATIE- t>E-4ROMT)W6TTeLVK6 -OPEN JNH-DER .$TflTeN-CcENER.flftL-ri.flftr5' HftJwij deelen hetzelfde gevoelen, omdat wit zich onmiddellijk van het centrum kan meester maken. 2) Juist gespeeld! Wit krijgt, bij goede voortzetting, beslist de betere stelling. 3) Minder goed. Het veld 32 moet zoolang mogelyk opengelaten worden, om zwart geen gelegenheid te geven het veld 23 in te nemen, waardoor hy zich van de lastige schijf op 25 kan ontdoen. 36-31 enz. was beter geweest daar allicht een attaque op dien vleugel kon ontwikkeld worden. 4) Zeer goed; waardoor de fout bij den tweeden zet grootendeels hersteld wordt. 5) Goed, maar niet zoo waardig als bij den 12en zet. 6) O.i. is op dit moment 46-41 en 41-36 beter. 7) Deze schijf zoolang mogelijk op 21 laten staan was o. i. beter. Hij is als 't ware de deursluiting van den korten vleugel. 6-11 en 1-6 maakt de vleugel krachtiger. 8) Deze afruiling geschiedt te vroeg. Wit kan dit gambiet gerust toelaten, daar hij, met beleid gespeeld, thans in staat is eene op sluiting te ontwikkelen, omdat zwart een 1) Barteling" noemt, in zijn reeds vroeger verschenen verhandeling deze zet zwak, en gewrongen stelling inneemt. Gelukt dit niet, dan kan de schijf altijd teruggenomen wor den, terwijl de remise verzekerd en de winst kans niet buitengesloten is. 9) 4» tot op 40 brengen, is o. i. beter. 10) Nog een klein valletje wordt hier open gezet, indien zwart onbedacht 21-26'zou spe len, om de schijf te winnen. Wit zou echter direct vervolgen met 34-30 en 30:8! 11) Zeer goed. 11-17 was nog iets gevaarlijk. Zwart moet zich hier met de remise tevre den stellen, 12) Behoudens enkele positie-fouten (in welke partij komen die niet voor?) is deze partij meesterlijk gespeeld, en ter studeering aan te bevelen. CORRESPONDENTIE-WEDSTRIJD, Tabel der gespeelde zetten van Wit. P. W. z. Voortzetting van partij : No. 36. F 44-39. M 34 :43 gedw. No. 23. D 44-40 K No. 33. j F 30-24! E - i No F M . 36. ; 48:39; * i No. N D 77, 1-6 nillllllItlllllMlU J. J. BIESING, Kunsthandel» 's-GRA.VENHA.GE, Molenstraat 65,65* en 61. Moderne Schilderijen, Aquarellen en Gravures. MEUBEL-BAZAR, Singel 263 283, t>U de Faleiwertrcurt. Kantoor-Meubelen era. J. MEIJERDÏK MEIJER. Telefoon 800». Prfls. . ? 3O. MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS G. & J. COOL, AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT. BLOEMGRACHT 77 DELFT5CHESTRftftT6i BILTiTRIJAT 30 INRICHTING VOOR NIJVERiHEIDSKUNST LEIDSCHESTR. 13 m AMSTERDAM m NAAMLOOSE VENNOOTSCHAP ZEISTER FABRIEK _ _ VAN KOPERWERKEN 2 MINUTEN VAN STATION DRIEBERGEN MODERN EN ANTIEK KOPERWERK GIETERIJ VOOR FIJN KOPER EN BRONS PERMANENTE * TENTOONSTELLING VAN __ KLEURETSEN VAN FRANSCHE MEESTERS + + 4- + + + REPRODUCTIES PROCÉDÉV4.N MEURS 4- + + + + + + PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE EN NIEUWE SCHILDERIJEN + + F AC-SIMILE-AQUARELLEN + + ANTIEKE EN MODERNE BEELDEN LIJSTEN EN SPIEGELS + + + IN DEN mrtm DEL-WED. G. DORENS &ZN. EOKIN56. AMSTERDAM. DROUOT H- ?* WESSER & Co. ?*? ?*? * LANGE HOUTSTRAAT 7 & 2 * - - - Oen Haag: - - . . TELEFOON I.NTEBC. 974 - > GROOTSTE INRICHTING VOOR COMPLETE MEUBILEERING = IN ALLE STIJLEN = = = = ANTIQUITEITEN = = = EIGEN MEUBELFABRIEK AmSTEA TEGELS LJL£JL=JL=JL=JLEJLE AFD-HOLLAnD5O1 KUn5TnAALDV?RK ;ll «l Si *fa jto «T? «f» KALV?R5TRAAT iÖ7 XArl5T6RDAI1>: IL; n ,P In M§\m H LOGPUIT-5P6U6K l Ion, tr. Fabriek van Zitowerta, I = Hofjuwelier. = f Oudegracht E 17, Utrecht. | l ZE OEI, KI 2f G EBT.?f mHiiiiiiimmiimiiiiiimiiiiiimiiiiiim

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl