Historisch Archief 1877-1940
l ft.
DEiMSTESBlMMEIi W E E E B L A B VOO R N& I> ER & A-B-D.
No; -1531'
die buren bonder» ook goede
verwaefeting voor de toekomst hebben
doen opwekken. Die aandeelen vermochten
in de laatste jaren eveneens een belangrijk
a vans te behalen. Ia 1903 b.v. was de laagste
pr^» *7 put, de hoogste 94-X pCt. Heden
is de koer* 245 pCt. De aandeelhouders ont
vingen over 't laatste boekjaar 15 pCt. Dat
gunstig resultaat is hoofdzakelijk verkregen
door bet bedr\jf van de Cie do Kasai, -waar
van de Nieuwe Afrikaansche 'n belangrijk
aantal aandeelen bezit. En de bevredigende
uitkomsten van de Cie de Kaswi is de vracht
van de toepassing van het oude en beproefde
Eendracht maakt Macht", waarvoor de
Groene", ook met betiekking tot de andere
rubrieken menigmaal heeft gepleit. Voor het
nieuwe boekjaar zonden <ïe verwachtingen
wederom gunstiger zijn. Daarom zonden de
aandeelhouders van de Nieuwe Afrikaansche
op meer dan 15 pCt. mogen hopen.
Ten slotte de opmerking dal het antwoord
van de Rotterdamsche Tram aan B. en W.
van Rotterdam de verwachting omtrent de
juistheid, wat de juridieke vormen betreft,
de vorige week uitgesproken, bevestigt. Ook
bevestigt dit antwoord de uitgesproken
meening dat de Rotterdamsche tram wel,
degelyk het stemrecht der beleende
aandeeUto. tot aan bet einde der concessie toe
voor ,aich heeft gereserveerd. Een andere
verwachting zou inderdaad naïef genoemd
mogen WWden. Tegenover de gemeente
Rotterdam ie blijkbaar allee juridisch in
orde. 'De' vergadering 'der aandeelhouders in
de rotterdanansche tram evenwel, of althans
de goedgeloovige houders der onlangs ge
kelderde- aandeelen, zullen verlangend blijven
naar du "verdediging van'het financieel be
leid ten-opzichte der mpij die 100 pCt. divi
dend uitkeert, terw^l ze haar aandeelen in
de Etectriache tram beleent tezen voorwaar
den, die reeds bij voorbaat de mogelijke
voordeelige resultaten van het nieuwe ver
voermiddel aan de rotterdamsche
tramaandeeleigenaren onthouden.
Amst./Bussnm, Donderd./Vrijd. D. STIGTER.
iiiuiMiimmiiiiiiMitniMiiimiiiiiiiiiiiMiiMiiiiMitfHimtiiiittiiim
Knust te
u.
Whistler in de Botterdamsche Kunstkrlny.
Van Hoytema tot Whistler is een zeer
groote stap, ik zou haast zeggen een
uiterste. Whistler voelde alles voor de kleur,
do harmonie van het geheel was wat hij
zocht, geen wonder dus zijne bekende voor
liefde voor Japansche kunst. Een voorliefde
die ongetwijfeld zoowel, in toonaspecten
als in compositie op zijn werk geïnfluerjceerd
heeft.
Hij gaf door de kleurencombinaties zijn
stemmingen aan en noemde zijn schilde
rijen, pastels en aquarellen bij voorkeur
symfonieën. Het portret van Lady Meux
noemde hij destijds: rHarmonie en gris et
rose", een van zijn Italiaansche studiën heet
ook: La nocturne en bleu et or de
SaintMarc de Venice".
Onder zijn pastels en aquarellen hier te
Rotterdam lezen wij: Gold and Brown, The
Guitar Plaver", Grey and Green, a shop
in Brittany*'; Blue and violet, La .Jacinthe"
en zoovele namen meer, als bewijzen, hoezeer
Lij hechtte aan den indruk die het geheel door
Ideursamenstelling te weeg zou breugen.
En at zal natuurlijk deze vooropgestelde
zieuswyze van hem het duidelijkste uit
komen op een expositie zijner schilderijen,
toch geeft deze tentoonstelling waar het
zwart en wit de voorrang heeft in menig
opzicht van zjjn opvatting blijk. Er zijn
pasfels, etherisch fijo, naaktftudies meteen
jluier omhangen als droomfiguren gevlucht
uit zijn verbeelding. J>e teere
meisjpslichaampjes met lichte kleur op getint papier
aangetoetst, met hier en daar een kleurtje in
iets sterker toon als een klein accent. Ook
onder de aquarellen zijn studiën van kleur
jiie voortreffelijk zijn, vlot als schetsmatig
aangezet; een strandgezicht, oude huisjes,
een bloemenwinkel. De grooUte attractie
is echter het uitstekende overzicht, dat men
hier van Whistler krijgt als lithograaf en
etser, twee kwaliteiten van dezen enormen
merikaan, zeker niet minder te waardee
ren door zijn vermaardheid als schilder van
liet portret zyner moeder, of dat van Lady
ArcMhald Campbell, tiss Alexander,
Garlyle, Sarasate of Paderewsky.
Ie zijn etsen zoowel ala in zijn litho's
bereikt hij zender gebruik te maken van
?wat men onder kleur pleegt te verstaan,
een meestal teere stemming, die men aan
zijn symfonieën verwant zoo kunnen noemen.
Met zachte krijtlijnen op de fijn korrelige
steen bereikte hij effecten wonderlijk van
voornaamheid, en distinctie. Met een on
geëvenaarde zekerheid weet deze kunstenaar
in schijnbaar losjes aangegeven krapjes en
tintvlakjes, het broo/e zijner figuurtjes neer
te leggen, een gedrapeerd meii-je als 104,
een naaktstudietje als 126 of een moeder
en kind als 144, zijn bekoringen v mi stille
gratie. Waar van iedere kunstenaar het
y.oeken meest naar een paar tategoriën van
onderwerpen uitgaat, yarieeiend naar de
4>me van hun scheppingsvermogen, daav
is Whistler naast zijn figuren
geiersoriifieerd door zijn oude huisjes. En deze uiting
van zijn keurig talent behoeft niet bij de
andere ten achter te staan, /ijn litho s en
etsen van steden-visioenen uit het Zuiden
of de zonderlinge huizen brie a brac in
oude achterbnurten van groote vplkscentra,
zi) zijn als fijn kantwerk in wir-war van
lijntjes, als tosverpaleizen uit een feeerie.
Zijn oude grachtjes uit Amsterdam, zij
hebben niet het smerige-vieze, vunze, het
zijn karakteristieke opbouwsels van
kelderwoninkjesen steektrappen voerend naar ver
blijven met wasch en bloempotrekjes voor
het venster, en kleine venstergaten, die
donker afsteken in de steenmassa's. En die
schaduwen van overhangende uitbouwsels
of diepe snijingen tusschen die vreemde
huizencornplexen, zij geven iets fantastisch
aan zoo'a oud stadsgedeelte, gezien door
een kunstenaar als Whistler.
Een zeer goed beeld van zijn wit en
zwart oeuvre geeft thans deze tentoonstel
ling in den Rotterdamscheu Kunstkring.
Van af zijn eerste boekillustraties, waarvan
hier eeni'ge geëxposeerd zijn, tot aa» zijn
meest geraffineerde etsen kunnen wo deze
buitengewone mensch volgen, die evenals
zoovele exceptioneelen langen tijd misken
ning vond, waar waardeering en bewonde
ring had moeten zijn. En mogen er nog
lieden zijn, die Whistler alleen kennen als
ae zonderling, die zij a schilderijen
symfoniën noemde, boeken schreef als The Gentle
art of making Enemines, in vaardig
twistgeschrijf, z\jn critici te woord stond, zij
zullen wel doen op te gaan ter tentoon
stelling in Rotterdam en daar te zien de
zeldzame proeven van steendruk en etswerk
die dezen kunstenaar zoo juist typeeren.
R. W. P. DE VRIES JR.
Negen maanden gevangenisstraf.
Journalist P. Simonsen, werkzaam aan de
Flen&borg Avis (courant) werd onlangs door
de Kechtbank te Flensborg veroordeeld tot
negen maanden gevangenisstraf voor een
artikel, dat hij niet geschreven had.
De vóór eenige maanden overleden afge
vaardigde van de Deensche partij in den
Duitschen Ryksdag.de. hoofdredacteur J J essen
schreef van uit Berlijn, waar hij ziek lag, aan
de Rechtbank in Flensborg, dat hij het artikel
geschreven had, waarvoor Simonsen aange
klaagd werd en dat hij de volle verantwoor
delijkheid daarvan voor zyne rekening nam.
De zaak tegen den heer Simonsen was den
ffden Juli vooi de eerste keer in behandeling.
Maandag den 3en September was de zaak
opnieuw in behandeling te Fiensborg.
Nadat de Rechtbank twintig minuten be
raadslaagd had werd bet vonnis geveld.
In aansluiting met het vonnis drong de
officier van Justitie er op aan dat de heer
Simonsen dadelijk gearresteerd zou worden,
omdat er naar zijn meening gevaar voor was
dat de veroordeelde, waar de gevangenis
straf negen maand-n luidde, vluchten zon.
De eisch van den officier van justitie werd
inmiddels door de rechtbank afgewezen.
T'wee keeren vroeger heeft de heer Simonsen
gevangenisstraf van zes maanden ondergaan
voor artikelen waarvoor hij de verantwoor
ding droeg. Evenzoo min als bij vroeger er
aan dacht te vluchten, zou deze trouwe Deen
dit nu doen.
Is het niet meer dan onrechtvaardig; waar
de Hoofdredacteur zich als auteur verklaard
heefi, na, zijn dood den heer Simonsen ver
antwoordelijk te stellen ?
Het was reeds een harde slag voor Flens *)o*-g
Avi», een blad dat door atle competente
beoordeelaars gerekend wordt u van de
best geredigeerde Deensche bladen te zyn,
toon zijn Hoofdredacteur onlangs stierf.
Nu wordt de flinke eerlyke medewerker
de heer Simonsen voor negen maanden aan
het blad onttrokken, als hij niet in hooier
beroep komt en het vonnis vernietig! wordt.
Deze handelswijze van de Pruisische macht
hebbers geelt plaats voor vele gissingen en
gedachten.
Flensborg Ams is n.1. fret zuidelijksteDeensche
blad in Sleeswij k, heeft meer dan 9000 a bonnes
en is zeer gehaat door de Pruisiscae autori
teiten.
Het vonnis tegen den heer Simonsen wordt
dan ook in de Deensche bladen, zoowel in
Sieeswijk als in Denemarken streng veroor
deeld, en ik veronderstel dat de internationale
pers, zoodra dit vonnis meer bekend wordt
het eve eens zal afkeuren.
Eigenaardig is het ook dat de rechtbank
te Flensborg in een igelijksoortige kwestie als
die van dea beer Simonsen vroeger tot een
andere conclusie kwam. Zulke handelingen
hebben een geheel andere uitwerking als de
rechters zich voorstellen en komen beslikt
de Deengche partij ten goede.
IJlst, ct. 190t>. Vn.il. CARTE.N-S.
Kunst in de Brakke Grond".
Een keurverzameling schilderijen en
waterverfteekeningen van A. Mau e, J. Bosboom,
Th. de Bock, J. Maris, W. Maris, Alb.
N'euhuys, Jczef Israëls. G. H. Breitner, A.
Eerelman. e. a,, afkomstig uit de nalatenschap van
Vrouwe AI. G. Cossa de Barbauson en den
heer J. H, Schmidt is Zondag 28 en Maandag
29 October van 10?4 uur te zien in de
Brakke Grond' te Amsiördatu en wordt aldaar
verkocht voor de directie van de Kunstveiling,
de kunsthandelaars C. L. C. Voskuil, Dinsdag
30 Qvtober a,?.
Behalve de schilderijen en
waterverfteekeningen van genoemde schilders is op deze
auctie nog bijzonder werk o.a. van Baü'e,
C. Bis chop, Fred. du Chattel, C. Cunaeus,
A. G. Decbamps, P. G-. J. Gabriel, Jan van
Essen, D. Lokhorst, D. de la Mar, T.
Oft'ermans, Alb. K"elofs, C. Springer, J. v. d. Sande
Bakhuizen, J. Voerman, W. Verschuur,
Hubert Vos, J. Voskuil, J. H. Weissenbruch,
J. H. Wyamuller e. a. .
Boekverkooping.
H. G. Bom te Amsterdam hondt van l tot
13 November eene verkoopin? van boekwerken
eii instrumenten uit de nalatenschappen van
A. C. Broekman, ingenieur; A. J. Gaillaid,
muziekdirecteur; H. W. Janssen, journalist,
en dr. Joh. Kapteijn. De catalogus noemt een
groot aantal werken van beteekenis over
land- en volkenkunde, scheepvaart, handel,
rechtsgeleerdheid, wis tunde, electro-techniek,
bouwkunde en ornamentiek, werktnigkunde,
nijverheid, natuur- en geneeskunde, wijsbe
geerte, oudheidkunde, Nederlandsehe en
vreemde taal- en letterkunde, romans, enz.
RECTIFICATIE.
De heer P. J. de Bruine Ploss van Amstel
.schrijft ons, dat de Redactie van het
/landflsljlad^ hem eerst wel had medegedeeld,
dat zij plaatsing van zijn artikel als Inge
zonden Stukje" in overweging" zou nemen,
maar dat een later schrijven van hem, aan
den heer Boissevain gericht, volgens hetwelk
hij zich tevreden stelde met plaatsing zondef
honorarium, als ingezonden stuk, onbeantwoord
wa* gebleven.
Hiermede schijnt ons de houding van den
heer Ploos v. Atnstel alleszins gerechtvaardigd.
Inhoud van Tijdschriften.
Het Toortf.fl, No. 4: B , Het theater der toe
komst. Tooueelscholen. D.,
Uotterdainpche teroniek. Amsterdam che kroniek.
Een Poppenhuis. Knipsels en snippers.
De \rijt Tribune, ati. : 10; Landelijke
einjoren, door Lode Baekelmans. ??J. V ,
Lydi. H. van Loon, Inleiding tot een
Van Deysselstudie bij het verschijnen van den
zevenden bundel. E. G. van Bolhuis, Roem.
Dr. Hans VV'urst Een causerte. Albert
Kehm, Critische scherpzinnigheid of... pe
dante onzin ? A. Dolfers, Proza.
Op de Hooyte, Oct.-afl.: Op het oms'ag: Kin
derportret Bijlage: Herfststemming, naar
schildery van P. A. Schipperus. Over de
maand, die heenging, met port en af b, Een
zilveren juiileurn, door H. M. Krabbé, met
porir. en reprod. naar kunstwerken. De
solis'.en der Italiaansche opera. Tentoon
stelling van reproducties uit de
gebedenboeken van Turijn en Cbantilly en uit het
Brev'arium Grimani, door N. Beets, geil. Het
portret van den schrg ver J. Eigenhuis bij zgn
roman. Groei, roaian van J. Eigenhuis, ver
volg. Levensvoorwaarden op de maan, door
A. J. van Peech J r., met af b. Da journalist,
dr. C. Easton, door J. de Meester, met poitr.
In de cchemering, tooneelschets in l bedrijf,
door M Blokzijl. DierWalküre van Richard
Wagner, met reprod. en portr., door Herrn-n
Rutters. De jacht in Nederland, H, door L.
Smelt Woodland, geil. De Bilderdijk
herd-nkinjr, door S. Bückmann, met port. Wat
er uitgekomen is. Van komen en gaan.
De Aaide erihaar Volken, No. 47: Ho'-fdblad:
Van Toledo naar Grenada, naar het Fransen
van mevr. Jane Dieulafoy.?Bijblad:
HeMeóntginnintf. Visscherij in VVest-Indië. Te
veel drukte. De vijvers der
Heidemaatpchappij. Het eiland van Robinson.
Overal opgravingen. Warme luchtlaag op
groote hoogte. Siermotieven van
drfUeelvlnokbaai. Feuilleton.
Toonkunst, Xo. 41 : Over het.
compo?ilietalent der Nederlanders. Verdi's oordeel
over Manzoni. MeyerVieer en Ric'iard
S'rauss. Bayreuth und die Erben R chard
Wagners. Ingezonden. Berichten en
mededeelin^en. Aanstaande uitvoeringen
der voornaamste gemengde zangvereeniginpen,
in Nederland Uit het vereenigingsleven.
E'ijfn Hnard No. 43: Een verjaardag, door
E. i-V. Een hondenhospitaal, met afb.
Wegwachteresseu in kleurrijk gewaad, door
Frederike J. van Uildriks. Jan tlack,aert.
Gezicht in f en park, gestoffeerd door Adriaan
van de Velde. Gezicht in een park, door
Jei°. de Vries. De in neming van
BontteBatce, door Een Ooggetuige, met afb. II.
Uit de herinneringen van een Postambtenaar.
De man met bet grootboek, door K.
Feuilleton.
HELTSJE1S
ffcwiliiit wiltepalnaii!"
Na'r htt Duilich, van HBI.E.VK STÜCKL.
Dat gaat zoo niet langer," zegt p:\pa vol
verontwaardiging. Die jongen wordt door
jullie allemaal schandelijk verwend. Ik heb
tne voorgenomen, die koppigheid er maar eens
uit te ranselen."
Brommend en mopperend trekt papa zich
in het hoekje van de canapéachter /.ijn cou
rant terug, terwijl mama den kleinen Warner,
die aan tafel eenige verbazingwekkende staal
tjes van karaktervastheid heeft ten beste
gegeven, in de aangrenzende kamer brengt,
om zijn rniddagdntje te doen.
Wanneer je wakker wordt, mae je je witte
pak aan," zegt mama, en gaat dati uit om
een paar noodzakelijke boodschappen te doei).
Als \Verner wakker wordt regent het, en
het kindrrmeirje trekt hem zijn daaiïche
pakje aan. Dalelijk heft Weruer een ver
vaarlijk geschreeuw aan:
fk wil mijn witte pak aan.''
Vol ontzetting komt oom Manfred binnen
vlieg-n. Hij heeft nog-geen kinderen, ja zelfs
geen vrortw, mair van zijn bekwaamheid in
het op/oedeu van kinderen «heeft hij een
hooien dunk.
Wat is dat voor een geschreeuw? Wil je
wei eens dadelijk daajmee ophouden'.''
doadt-rt hij zyn jeugdigen neef toe.
Weriier houdt ejdi, oogenbHk op, doch
alleen maar om adem te schepretl, en gaat
dan met vernieuwde kradit verder:
Jk wil mijn uitte pak aan !"
Wacht, ik zal je d.it'gebrul wel afleeren!"
Oom Manfred besluit zijn
opvoedingstheorieëo door voelbare bewijzen te bekrachtigen.
Werner ontvangt die bewijzen met sioïcijnsche
gelatenheid, 'en schreeuwt dan oogenblikkelijk
weer verder:
Ik wil. mijn witte f>nk aan!"
Ó'jm Manfred oordteelt het verstandig, zich
maar terug te trekktn. In zijn plaats verschijnt
groot mama ten tooneele.
Maar VVernwtje, wie schreeuwt er nu
toch zoo! Als je zoet bent, krijg je een stuk
koek."
,,7A' wil mijn w'tte pnk aan!''
Als je zoet bent, mag je efns eenkeerlje
in den tram; je krijgt een moeien pony, ais
je nu dadelijk op hondt met huilen."
/(? uil ihijn witte pak aan."
Nog voordat grooUnama heeft beslist, of
zij den bengel nog wat zal beloven, of het
het maar eens met een flinken tik zal
probeeren, komt papa binnen.
Jk ruil mijn witte pak aan!"
Wacht m»ar, ik zal je je witte pak wel
eens geven!''
Papa brengt het stokje, dat liij heeft mee
gebracht in krachtige beweging.
Xiezoo! en nu. marsen! in dien hoek
daar! Ik zal je wel leermi, zoo koppii te zijn!"
Daar staat nu Werner, als d.! belichaming
van all« mensen*1 'ijke ellende. Jammerlijk
snikkend drukt hij zijn hoofdje tegen den
muur, terwijl hij met beide handen het
lichaamsdeel bedtkt, dat hy te vergeefs heeft
trachten Ie beschermen.
Aan zeer onbehagelijke gevoelens ten prooi
zitten de famil'eltdtn in de ka uer, van tijd
tot lijd terslniks een blik werpend op het
snikkende kind.
Daar klinkt van buitenaf muziek. Fr trek
ken soldaten voorbij Werner heft het hoofd op.
Zul je nu weer zoet zijn V" zegl papa, blij,
dat een bijkomende omstandigheid hem in de
gelegenheid stelt, den kleinen zondaar toe
te spreken. Kom dan maar hier!"
Het volgende oogenblik zit bet zooeven
nog totaal verslagen en geknakte vent je door
papa vastgehouden in de vecsterbank en ziet
in de vroolijkste stemming ter wereld de
soldaten voorbij marcheeren. En als ten
slotte de door een ezel getrokken Turkeche
trom komt, juicht en jubelt hij zóó luid, dat
de soldaten opkijken en hem in 't voorbij
gaan toelachen.
Hij is toch eigenlijk nog zoo klein " denkt
papa, en streelt zijn zoontje liefdevol over
bet verwarde, Wonde bolletje, we mogen
niet te streng met hem zijn. Wat is bij lief,
nu hij /ijn straf achter den ru^ heeft ! Je
moet een kind alleen maar op andere
ijedachtcn brengen, dan vergeet hij zijn kop
pigheid."
De muziek is voorbij, Papa tilt Werner
van de versterbank. Daar ziet hij, hoe het
gezichtje van den kleinen jongen zich pynlijk
vertrekt en zijn groote blauwe oogen zich met
tranen vullen.
Wat scheelt er aan, jongen?" roept hij
verschrikt uit.
Ik wil mijn witte pak aan!" jammert
Werner.
Ontzet kijken papa, grootmama en oom
Manfred elkaar aan. Wat nu te doen ? Weer
van voren af aan met slagen beginnen ? Wie
weet of het wel helpt l Je kunt den jongen
toch niet doodslaan!
Ik wil mijn witte pak aan!" schreeuwt
Werner maar steeds door.
De ziel van papa is afgemat.
Trek hem dat vervloekte witte pak dan maar
aan f' zegt bij en verlaat verslagen de kamer,
Ja ... kinderen opvoeden ....!
Een schilder, die onder water schildert.
De American publiceert reproducties van
schilderyen onder den titel Een onderzeesche
klooi", Een kristallen pal i->", van welker ont
staan hij het volgend« bericht: Waker H. M.
Pritctard, die zijn leven gew\jd heeft aan
on lerzeesche ' schilderijen, werkt tegenwoor
dig in de Californi-che wateren. Pritchard
hield htt voor onmogelijk, de kleuren en
het karakter van onderzeesche taireelen van
de zeejppervlakte af na te volgen, 2eifo
wanneer de storende breking van het licht
door het gebruik van booten met een glazen
bodem buitengesloten was. Vastberaden als
de Amerikanen 4jn, kwam hij op de gedachte
onder water te duiken, orn de motieven, die
b^j zocht met de meeste nauwgezetheid te
kunnen weergeven. Hij schafte zich een stel
duikeitoestelienaan enschildertnunog-eleehts
op deP bodem der zee. Opdat zy'n
ger-eedsc-iappen in de diepte niet zullen drijven,
gebiuiKt hy een schildergezel en een palet
van ijzer, en ook zijn penseel en zijn potlood
steken in zware y/.eren hulzen. Het linnen
dat hij voor zijn scheppingen gebruikt, is
door hem zelf geprepareerd, zoodat het zee
water er niet op in kan werken; zoo co'i
de verf. Hij brengt telkens twintig minuten
onder vlytigen arbeid in de diepte door eu
dan laat hij zich voor tien minuten naar de
oppervlakte tiekken om frissche lucht in te
neinen. Hij heeft reeJs in de meest verschil
lende wateren studies gemaakt. Zijn mooiste
werk stelt een zeelaadschap in de buurt van
Tahiti voor. Een parelvisscher, die deze
streken uit eigen ervaring kent, kapitein
Williamson, uitte zich bewonderend 01 er die
werk : Slechts een mensch, die den zeebodem
diiekt door de glazen van een duikerhelm
ziet, kan zulke dalen en bergen schilderen,
als men op dit schilderij aan^c^ouAt" De
kleuren van de zeediepten, die de schilder
op zijn doek heeft voorgestel i, variëereu van
indigo en purper tot de zachtste tiaten van
bel geel, groen en grijs. I-it^ van de onbe
schrijfelijke kleurenbetoovering der zeediepte
heeft de kunstenaar op zijn schilderijen weten
over te brengen. In de bovenste lagen van
het water hebben alle voorwerpt n een zil
veren glans; op grootere diepten lijkt ieder
lichaam een reuzensaffier. R jtsen en klippen
nemen verbazingwekkend fantastische vormen
aan. Over afgronden heen zag de kunstenaar
zeldzaiie zeemonsters op zich afkomen en
hoe hooger ze stegen, des te heller glans
straalde er van hen uit. Pritchard heeft
tafereelen geschilderd, zooals nog aeen
kunsteuaarsoog ze zag. Haaien, tonijnen en kreeften
zwommen om hem heen. De dieren toonden
geen vrees en hielden in zijn nabijheid
formeele jachten. Het is geen wonder dat de
werken van Pritchard een vreemd en geheim
zinnig karakter dragen.
jiiitiimiiiiiiiiiiiiiiiiminMiiimiiiiiuiiiliiMiiiuiiiititutmmmtiituiiliti
MutiiiiiitiiiiiiimiiiiiMiiiiiiimiiiiumitiiuimiiiiiiiiHiiitiiiiiiiiiiittMm
Klacht,
Hooggeach te Redact ie !
Beleefd verzoeken wij u plaatsing in uw
veelgeleden blad voor het volgende :
Onze klacht betreft de manier, waarop de
miliciens, welke eenige dagen politiekamer
arrest moeten ondergaan, behandeld worden.
Trr toelichting deelen wij u mede, dat de
politiekamer een vierkant donker hok is,
ongevper 7 M. breed en 7 M. lang, met
steenen vloer en dito wanden, waar aan
n kant een weinig licht en lucht dooreen
tuimelraam binnenkomt, hetgeen echter voor
eene geregelde ventilatie onvoldoende is. De
..meubelen" bestaan uit z.e. britsen, dat zijn
planken van een matislengte, waarvan het
hoofdeind verhoogd is Twaalf man kunnen
er logeeren. Ook bevindt zich in dat hok
een z.g. .kipelton" (il. i. privaatton), die.
hoewel door een deksel afgesloten, een
verpestmden en -walgelijken stank verspreidt, hetgeen
voor de gezondneid natuurlijk zeer schadelijk
is. Verder is in het bewuste hok nog te
vinden een met water gevulde steenen kruik,
waaraan elke arrestant, indien hij zijn dorst
wil lesschen, zijn mond rnojt zetten. Iemand
die iets voor hygiëne gevoelt, vindt zulks
natuurlijk afschuwelijk.
De arrestanten bevinden zich in het boven
omschreven hok gednreu-le d«n tijd, na-lat
de dienst afgeloopen is tot den volgenden
morgen met de reveille.
De atroozakken worden 's avonds na het
avondappèl om 10 uur gebracht.
L.l. Zaterdagavond werden 12 arrestanten
in e politiekamer onderjjebiauht, waarvan
Zondagmorgen er zes werden ontslag -n. De
overige (j manschappen hebben :>ti uur ach
tereen in die on/.uivere lucht doorgebracht.
F,en nog sterker voorbeeld is het volgende:
Ken israëliet heeft, omdat de Zaterdag voor
hem Zondag was, 60 uur ('.egge. zfKtig in die
zoo ongezonde atmospbeer verkeerd.
Op verzoek van eeu der arrestanten op
Zoiidag-niddag, om het hok een oogenblik
te laten luchten, wtrd dit door den
kapiteinvan-ds-week geweigerd, met de woorden:
Wanneer wij het je hier aangenaam maken,
zit je er een andere week weer in."
Commentaar overbodig.
Wie straf verdient, welnu die moet zijn
straf ondergaan, door gedurende koiteren of
langeren tijd zijn vrijheid te missen, maar
om dan' bovendien nog in zijn gezondheid
benadeeld te worden, dat zal ieder welden
kend mensch toch zeker meer dan ergerlijk
vinden.
Het is te hopen, dat voor ons en de toe
komstige miliciens, die evenlueel met de
politiekamer kennis zullen maken, in dezen
toestand eene hoogstnoodzakelijke verbetering
zal treden en wij blijven, u, mynheer de
redacteur, beleefd da kend voor de verleende
plaatsrnimte, met de meeste hoogachting,
Amst, 16 Oct. 'Oö. Eenige miliciens.
3e Jaargang. 28 October 1906.
Bed.: C. H. BBOBKKAHP, Damrak 59, Ajnst.
Verzoeke alle mededeelingen, dezexrnbriek
betreffende, te richten aan bovenataanS adres»
Probleem van den heer S. Roos Jzn, Zaandam..
(De eersteling).
Zwart (13 schijven).
Wit (10 schyven).
Na 14'dagen vermelden *ij de oplossing,,
alsraeie de 'naaien vau hen, die ons deze
opzenden. '
i ^
Probleem No. 70 is goed opgelost door : K.
C. de Jonge, Adam; K. Bouwes, N.Bouwes, D.
Kikke, Edam; J. Luteijn, Groede; W. van
Daalen, J, Fortgens, W. J. A. Vlatla, Haarlem;
H. C. Winter, Zaandam.
De wfüt, aangegeven met gewoon spel, ia/
geschied door A. Vink, Zaandam, aan wieö'
ons compliment voor de accurate analyse. ''
Zij, die ons de oplossing foutief toezonden,
hebben dit reeds de vorige week kunnen
nagaan in de rubriek.
UIT DE DAMWERELD.
De Damvereeniging Amsterdam", geves
tigd in de bovenzaal van Caféde Kroon",.
Rembrandtplein, verzoekt ons te vermelden,.
dat hun bestuur 'thanj is samengesteld uit
de volgende héeren : Jac. M. Vo?, president;
C. Fischer, vicd-president; A. A. Snijders,
Iesecretaris, Blasitustraat 26 ; S. S. van Baaien,.,
2e secretaris; M. Wolder, penningmeester.
De damvereeniging de Viiendschap",
teZaandam is dezer dagen begonnen met een
huishoudelijke wedstrijd waarbij het
rondesspel in ZIJQ geheel wordt toegepast. Dertig
leden nemen hieraan deel. Het bestuur van
dun Alg. Ked. Damb. is nitgenoodigd als
juryin dezen wedstrijd te fungeeren, hetgeen door
hen bereidwillig is aanvaard.
De heer F. Benima van Rotterdam, gaf j.1.
Dinsdagavond in Caféde Karsebooui",
Kalverstriat alhier,' eene simultaan-eéance
voor de leden 'van het V. A. D., waaraan 28
spelers deelnamen. De heer Benima won '2r
verloor 14 en maakte i 2 parijen remise. De
duur van deze seatice was uur. Ar. v. d. D.
CORRESPONDENTIE.
K. de V. te V. De dainspeler" is,
detheorie van het spel, welke ten deele in deze
rubriek is verschenen en daarin af en
toewordt voortgezet. Losse exemplaren kunnen.
wij dairvan niet ge/en.
Partij No. 47, gespeeld te Haarlem, nadat
in den winter van, 1905, de door ODS ontwor
pen korten vleugel opening'1, in de darnclub
al laar, tijdens den cursus, is behandeld ge
worden. Wit, de heer J. Fortgen^-; zwart do
tteer W. van Daalen, Oeiden van
HaarlemKORTE VLEUGEL-OPENING".
Wit Zwart. Wit Zwart.
1. 34 30 17 21 28. 27 22 ]S: 1:7
2.3025 2126 29.31:22 1218 9>
3. 31 27 £0 '24 30. 22:13 8: l'.»
4. 33 28 18 23 31. 32 28 30 35
5.31)33 1218 32.3430? 5: 34
G. 37 31 20.37 33.39:30 3540!
7.42:31 1420 34.45:34 '24:35 10}
8. 25:14 9: 20 35 43 30 19 24!
9.44 39 7 12 36. 37 32! 7 12
10. 47 42 4 9 37. 41 37 28
11.41 37! 10 14! 38.3(5 3111) 8 13
12. 40 34 1) 11 17 2) 39. 31 27 3 9
13. 34 30! 17 21! 40. 27 22 12 17 12)
.14.41)41 3)21164)41.22:11 0:17
J5. 30 25 5) 5 106)42 28 32? 13) 17. 28
10. 39 34? 7) 2-1 30!! 43. 83: 22 14j 24 30!
17.35:24 20.40 44.34:25 3540
18.45:31 1520'. 45.3227 4045
29. 49 44 10 15! 40 37 32 O 14
20.44 40 20 24 47.22 17 13 18?
21.50 45 l 7 48.39 33715)14 19
22. 43 39 14 20! 49 32 28 19 24!
23. 25; 14 9:20 502822? 4550
244035 2025 51.22:13 5048
25 48 43? 8) 24 30 52. 25 L!0 48 Sol!
211.35:24: 19:30 52.20:29 !50:43
27. 28: 19 13: 24 opgegeven.
1) Wij hebbe.,) reeds vroeger gezegd, dem
zet 4(141 te prefereereii. 4L'-:ï4 is intusscheiv
ook een beste voori/.ettmg van het middenspel.
2) Met 5 10, als «c t woord op 4ü-3i van
w i , kan ook een bost spel ontwikkeld wor
den, Trouwens de beantwoording met 11-17
is ook zeer ^oed.
3) Minder goed; eerst moesten de schijven
bij den korten vleugel opgebracht worden,
b v. 411 44 en 44 40. Wij hebOen m de rubriek
van 2;) Auril 1.1. dulUiiijk aangetoond, dat het
niet goed is, gelijktijli^ beide vleugels op te
breugen. ten jij hieruit de voordeel kac behaald
worden, wegens foutieve beantwoording vaa
zwart.
4) Goed, doch 2-7 en 7-11 verdient o. i. de
voorkuir.
5) Ook hier is 49-44 enz. o. i beter, omdat
de ruit 5 noi; beïet i-!. Het velfl'30 zoolang
mogelijk bezet houden, is altijd best, tenzij
met 3U-25 en daarna met 34 3U, eene opslui
ting kan geformeerd worden.
G) Nog geven wij aan 27 en 7-11 de voor
keur. 5 10 is een beste tempo-zet, en uioet
zoolang mogelijk bewaard blijven.
7) De/e zet is foutief en maakt den korten
vleugel totaal krachteloos. Met 4U-44 en. 44-40
was een best positie-spel ontwikkeld.
CORRESPONDENTIE -WEDSRUD.
Tabel der gespeelde zetten van zwart.
Xo. 23 K 33 39, No. 36. M 17-21, l' 27 : 16,.
M 23-31.
No. 33 is door ons in de vorige rubriek
foutief opgegeven. Er moest staan E 22-17.
No. 3 i. E 18.23.