Historisch Archief 1877-1940
D E A M - T K R D A M M K II WEEKBLAD VOOR N E D E R L A N D.
Mo. 1041
en in onzen tyd ook weer de oud-Protestan
ten doen, terwijl zij zich vastklampen aan
verouderde belijdenissen en vormen, en hierin
alle heil zien.
Met het oog op eigen innerlijk, persoon
lijk gemoedsleven is het insgelijks zeer te
betreuren, dat tal van vrijzinnigen in zoo
sterke mate vervreemd zijn van den gods
dienst en van elke kerk."
Prof. Knappert zegt hetzelfde wat
gloedrrjker, wat stijlvoller en de uitroep: Geen
deserteurs l Blaast verzamelen! Ziet het
kamp van de Nederlandsche Hervormde
kerk is nog machtig en zij oefent nog grooten
invloed l" wordt in de laatste dagen van alle
zijden vernomen.
Ook van den em. predikant B.W. Colenbran
der, die hechte vereeniging der
vrijzinnigNederlandsch Hervormden ia de kerk beoogt,
en daarbij Protestantenbond en Evangelische
Unie niet vergeet. Hij wenscht het beginsel
der kerkregeling: hare belijdenis zoodanig
te wijzigen dat de persoonlijke gewetensvrij
heid niet worde aangetast, en er voor allen,
die als machtig lichaam de Hervormde kerk
liefhebben, plaats zij.
Ziedaar drie schrifturen uit Leiden, den
Haag en Almelo, die nzelfde doel beoogen.
Wat uit deze reformatorische beweging
tegen de Synodale kerk zal groeien ?
Profecyen daaromtrent zijn waardeloos,
evenals goedgemeeude, vriendelijk geuite
raadgevingen, die theoretisch bemin lij k,
practisch onbruikbaar zijn, wijl een massale
toepassing geëischt en deze niet verkre
gen wordt dan door machtsoefening, en
onderwerping aan den ijzeren wil liefst van
n machthebber. Strijdt dit tegen het
Protestantsch beginsel, dan moeten de Vrij
zinnig-Hervormden zich een lijdende rol ge
troosten. Er is geen middenweg. Met
schippsren komt men hier niet verder.
De toestand der Hervormde kerk oefent
grooter invloed op ons Staatsleven uit a!
ware het slechts door de twee gewichtigste
organen van ons volksbestaan: huiselijk leven
en onderwijs dan waarschijnlijk in zooge
naamd onkerksche kringen wordt gedacht en
wanneer Ds. Colenbrander zegt : Wij ademen
in een dampkring van onwaarheid, die oneer
lijk dreigt te worden, een toestand die onre
delijk is en onzedelijk worden moet" spreekt
hy uit op kerkelijk gebied, wat in duizenderlei
kringen op maatschappelijk wordt gevoeld,
juist door het gemis aan kerkelijken invloed.
De deserteurs hebben de Synodale kerk tot
een krachteloos lichaam gemaakt, een ziel
togende, die den medicijn meester hoe eer
hoe beter behoeft, hetgeen Ds. Coleubrander
doet vragen: Wat hebben wij te doen ?"
waarop hij dit, uit mijn hart gegrepen ant
woord geeft:
Wij dienen te toonen, dat wij er zijn, dat
wij iets willen, dat wij weten wat wij willen en
dat wy het gezamenlijk willen. Op het laatste
woord komt het aan. Daar moet onder ons
een einde komen aan het overdreven en daarom
eenzijdig individualisme, dat ons in den
aanvang kenmerkte. De jongelingsjaren zijn
wij nu te boven. Op het kerkelijk strijdperk
dienen wij te staan, niet als verspreide voor
posten, ook niet ala groepen tirailleurs, zelfs
niet als een compagnie, maar als een breede
aaneengesloten phalanx."
Het zij mij vergund de se ecclesia mititan»
alleen dan toe'te juicaen, indien zij van hare
tegenstanders discipline weet te leeren. Meent
zij, dat ook deze met het Protestantse!! be
ginsel in strijd zij dan ... vrijheid, maar
vooral geen blijheid.
F. SMIT KLEINE,
sinds 40 jaar lidmaat N. II. Kerk.
Kerk en Staat in Frankrijk.
Het artikel van den heer mr. Louis Israëls
in het vorig nummer der Amsterdammer is
terecht door Tijd en Centrum begroet als een
objectief oordeel van een niet-katholiek over
de houding, door den H. Stoel aangenomen
tegenover de fransche Regeering. Het komt
mij echter voor, dat de houding van de H.
Stoel nóg duidelijker gerechtvaardigd kan
worden. En indien Uwe geachte redactie
mij daartoe even gelegenheid geven wil,
zal zij hare katholieke lezers ten zeerste
verplichten, dunkt me.
De heer Israëls dan schrijft:
De fransche Staat is bereid de Kerk
haar eigen leven te laten leiden, mits de
Kerk erkenne, dat de levensbron uit het
Staatsgezag ontspruit.
Ziehier de twee wereldbeschouwingen,
waartusschen geen verzoening mogelijk is.
De Kerk kan niet de oppermacht van den
Staat erkennen, al kan zij zich ook zeer
wel neerleggen bij maatregelen uitsluitend
van openbare orde, mits niet uitgaande van
het begrip dat de Kerk daardoor, al is l et
nog zoo weinig en slechts stilzwijgend, een
verlof krijgt van den Staat. Zulke maatre
gelen kan zij alleen aanvaarden als deze,
ook in hare grondgedachten, uitsluitend zijn
ingegeven door de begeerte den geloovigen
de wettige uitoefening van hun godsdienst
te verzekeren m. a. w. als het niet de Kerk
is, die beschermd of toegelaten wordt, maar
als het de burgers zijn, die, ook bij de ver
vulling van hun eeredienst, bescherming
hebben."
Dit alles is, im groszen und ganzen, vol
komen juist, maar duidelijker zou het nog
zijn, indien er meer uitdrukkelijk bij gestaan
had, dat de Kerk in geen geval Staats
invloed op haar eigen terrein, op haar
leerambt, mag dulden.
Had de fransche Staat zich bepaald tot
een scheiding, tot het stichten van een
vrije Kerk in den vrijen Staat, de Paus zou
zich niet hebben verzet, maar de Staat heeft,
bewerende, dat hij zich van de Kerk
scheidde, aan die Kerk een organisatie willen
opdringen, zonder daarbij het Hoofd dier
Kerk te raadplegen.
Die organisatie nu, welke de Staat aan
de Kerk heeft willen opdringen, tastte aan,
wat de Kerk haar goddelijk recht noemt.
De Kerk n.l. redeneert aldus: Mij is, door
mijnen Stichter een leer ter bewaring en
verspreiding gegeven, welke ik onbesmet
bewaren moet tot aan het einde der eeuwen.
Dat de Kerk uiterst voorzichtig is met deze
door God zelven nagelaten leer, is te be
grijpen. En hare bezorgdheid voor deze
leer over alle deelen der wereld, is mede
verklaarbaar.
Maar dan begrijpt men toch, dat zij niets
of niemand dulden kan in de hierarchiesche
keten Paus-Bisschoppen-Priesters. Het on
geschonden bewaren van die keten is door
de eeuwen heen een der beste waarborgen
gebleken voor het zuiver behouden der door
Christus nagelaten waarheden. Dwaalt een
Bisschop af, dan moet de Paus, dwaalt een
priester af, dan moet de Bisschop
tusschenbeide komen.
Welnu, in die keten van Paus-Bisschoppen
en Priesters wil nu de fransche Staat een
schakel van leeken, van staatsambtenaren
leggen.
Eerst door de Scheidingswet van 1905,
nu door het nieuwe ontwerp van den heer
Briand.
Door een voorbeeld kan ik dat mijn
niet-katholieke lezers gemakkelijk verdui
delijken.
Toen de ex-priester, de heer v. d. Brink,
volgens het oordeel van den Bisschop van
Breda was afgedwaald, werd hij geschorst.
Hij mocht geen Mis meer lezen en geen
enkelen priesterlijken dienst meer verrichten.
Stel, dat eenzelfde geval zich voordoet
in Frankrijk- De Bisschop zou zeggen: ik
schors den Eerwaarden heer X. Maar deze
zou zich van de schorsing niets aantrekken,
desnoods propaganda maken voor het socia
lisme van den predikstoel af.
Wie zou dan in dezen moeten beslissen
Volgens de Scheidingswet 1905 de liaad
van State. En deze zou wel degelijk de
motieven der schorsing hebben te onder
zoeken. Zou hij van oordeel zijn, dat socia
lisme en katholicisme best kunnen samen
gaan, dan bleef de Eerw. heer X. gehandhaafd
in zijn kerk en pastorie.
Hét nieuwe ontwerp van den heer Briand
maakt den toestand nog veel erger. Niet
de Raad van State zal nu beslissen in een
bovengeschetst conflikt, maar de prefekt of
de burgemeester. De prefekt, zoo het kerk
gebouw aan den Staat, de burgemeester
zoo het aan de gemeente behoort. Prefekt
en burgemeester dus zullen, zooals de heer
Kibot in de fransche Kamer zeide, den
pastoor kiezen, l'it de keten
Paus-BisschopPriester worden de eerste twee schakels,
Paus en Bisschop verwijderd en vervangen
door prefekt of burgemeester. Deze zullen
te beslissen hebben over de rechtzinnigheid
van een priester en dus over de wijze,
waarop deze de katholieke leer verkondigt.
De Bisschop blijft er buiten.
Xu voelt men toch wel, dat de Staat
zich dringt op het terrein dor Kerk, zich
mengt in hst leerambt, haar door heuron
Stichter zelveu toevertrouwd. Kn dat juist
kan de Kerk nooit toestaan. Hier spreekt
de Paus zijn non IIOXSIOHHX. K n ieder onbe
vooroordeelde zal dit moeten billijken, ala
hij overweegt, dat de Kerk gelooft, haar
leerambt ontvangen te hebben van (iod
zelven en door Dezen te zijn aangesteld
on de waarheden der Goddelijke Open
baring te bewaren en te verspreiden. Van
dezen, door God opgelegden plicht, kun de
Kerk niet het minste overdragen aan een
ander. Dat ware zelfmoord plegen. De Kerk
zou n.l. daardoor haar grondbeginsel los
laten, dat zij en zij alleen van den
menschgeworden (iod het leerambt der volkeren
heeft ontvangen.
Ik wil het hierbij laten, ofschoon erover
den godsdienststrijd in l-'rankrijk nog veel
te zeggen valt. Maar mijn doel was alleen,
het scherper belichten van de hoofdkwestie.
En ik wil geen misbruik maken van de
loyauteit der redactie van dit weekblad,
mij gebleken uit de opname van het artikel
des heeren Israëls. Ik eindig dus. Als tnen
nu maar duidelijk heeft begrepen, dat het
verzet des Pausen zich niet grondt op een
of andere futiliteit, doch op diens over
tuiging, dat de Staat geweerd moet worden
van een terrein, waarop door Christus zelf
aan de Kerk, en aan de Kerk alleen zeg
genschap gegeven is. Aan deze overtuiging
waagt de Paus het bezit van alle kerkelijke
goederen, zijnde vele miljoenen guldens, de
tinanciëele toelagen der priesters, het be
houd van seminaria en pastorijen en nog
zooveel andere stoffelijke belangen meer.
Men kan dit dwaas achten, maar eerbie
digen moet men het toch. Waar brengt
men in onzen tijd zulke offers voor een
beginsel 'r1
Ai.ii. VAN I>I:K KAI.LKN.
Breda, 20 Deo. 'oü.
W. F. Westeraann,
W. F. Westerinan, die als jongen van 14
jaar te Amsterdam op een handelskantoor
kwam, zich zelf ontwikkelde door studie en
praktijk, en door verkregen vakkennis,
en deeglijkheid spoedig een goeden
naam in den specerij-handel verwierf, waarbij
hij 30 December 1850 tot makelaar werd
benoemd, is 29 December 190» door de voor
mannen van den Amsterdamschen handel
gehuldigd en eer bewezen, daags vóór de
herdenking van zijn 50-jarig makelaargchap
Uit naam van vele mannen van den handel
heeft de heer H. J. de Bordes hem een ge
schenk aangeboden en geluk gewenscht, dat
hij door kennis, ernst en nauwgezetheid den
Amsterdamschen handel als deugdelijk
middenman" gedurende een halve
eeuwtot sieraad heeft gestrekt, en hem
toegewenscht, dat hij, de blijmoedig 75-jarige, die
zich in een groenen ouderdom mag verheu
gen, dat moge blijven tot hij zal genieten
een: otium cum dignitate; alles gelijk het
in den handel heet nader omschreven"
in eene oirconde, vervaardigd door den be
kenden schoonschrijver Grevenstuk.
Inhoud van Tijdschriften.
De XXe .Eeuiu, afl. l: Emile Verhaeren,
dr. Julius de Boer. De Heilige Tocht,
Ary Prins. Wat de Crimineele
Anthropologie ons leert, dr. A. Aletrino. Kleine
Liederen, dr. P. H. van Moerkerken Jr.
Uit het Dagboek van een Hypochonder, J.
Everts Jr. Nederlandsche letterkunde van
den tegenwoordigen tijd, L. van Deyssel.
Staatkundige Kroniek, Mr. H. P. Marchant.
t'rayen van den Dag, afl. l : Mr. J. B.
Breukelman, De Neutraliteit van België.
Prof. G. II. Darwin, De ontwikkeling der
stoffelijke wereld. Dr. H. Blink, Argentina,
geen zilverland maar een goudland. J. ten
Berge, Het Warenhuis in zijn historische
ontwikkeling en economische beteekenis.
J. Daalder Dz., Onze gevleugelde
Noordzeeeilandbewoners in Februari J. Kuyper,
Economische verecheidenheden.
Bibliographie. Van maand tot maand: Verdorven
jeugd en het geneesmiddel door opvoeding,
(dr. Em. Laurent). Wintersche dagen,
(Charles Witchel).
Onze Eeuw, Ie afl.: Boete, door G. F.
Kaspels. Ziekte- en ongevallenverzekering
volgens de jongste ontwerpen, door Jhr. Mr.
H. Smissaert. Een Indische
Regeeringscornmissaris in 1810, door S. Kalft'. Chris
telijke" kunst?, door Gerard van Eckeren.
Briefwisseling van Bakhuizen van den Brink
met zijne vrienden gedurende zijne balling
schap (1844?f851), door Mr. S. Muller Lzn.
Onze leestafel
(ïruot Nederland, Xo. f : Marcelles Etnauts,
Douiheidsmacht. Louis Couperus, Sonnet
ten. Xic. van Suchtelen, De Hoofdstad
der Wereld. Jan F. E Cell-ers, Waarom
leegt de Afrikaner-boer niet?
Zuid-Afrikaansche Verzen: Klaas Vaakie"; 'n Winternag.
J. C., Die Vlakte. Ina Boudier-Bakker,
Ken Schuld (slot). Dramatische Kunst.
Literatuur.
Knropa, all. I: Emile Verhaeren, Les Villes
Déchues. -- J. Winkler Prins, Nagelaten
werk. Henri van Booven, De Vensters. -
Annie Salomons, Verzen. J. Ueddingius,
Gedichten. S. J. Oren^oergskjoe, In de
Parochie. Joh. W. Broedelet, De Sterke
Man. Léon Souguenet, Het Onvermijde
lijke. (iracia Deledda, Donna Jusepa.
Karel van de Woestijne. Emile Verhaeren.
Foeke Tjalraa, Over friesche Verzen.
De Nimwe Tijd, Xo. f 'i: De propaganda,
Verzen, door H. Gorter. Het
OntwerpZiekte .-erzekeririgswet f 907, door G. W.
Sannes. Hoe de gemeente Rotterdam hare
armen verzorgt," >k> r H Spiekrnar. Het
Fransche partij-congres, door W. van
Kavensteiju .Ir. Werkloozen-Verzekering, slot,
door J. Leewis. De Directe Actie" en
hars bestrij ling, door JOP. Loopuit. De
Verelendungs-thsorie," volgens prof. Treub,
II, door F. van der Goes. Aanval en
Verweer, V, door Jlerm. lleijerraans Jr.
De minderwaardigheid der meerwaarde theo
rie, XI, door J. Saks. In zake S. D. A. P.
en N. T.
De, Katholiek Januari 1907. De Heilige
Synode der Russi che Staatskerk L.
Westerwoudt. Kunst en Apologie, M. A. P. C.
Poelhekke. Tijdverdrijf. De waterlelie,
L. K. - Russische Pelgrims. E. van
Kroonenburg Verzen : Najaarsavond <
Juilaetilicat. -- Stormnacht. - Lotus-- De beek, K.M.
Dr Vrouw e,n haar Huis, No. 9 :
Nieuwjaarsmorgen in de Kinderkamer. Wat liet jaar
geeft, door Marie. Grieksch borduurwerk,
oud en nieuw, door Emilie M. F. van
Kerckhoif. De kachel en <le gezondoeid, II, door
dr. J. Schrijver. Het arrangeeren van
diners, door Gui. Wintersport. Iets over
schaatsen en ijskleeding, door A. C. Z.
Kinderopvoeringen in de huiskamer, door
W. Wessels. Eenige wenken bij de piano
studie, door H, de Vries. Elck wat wils.
Vragenbus. Wat men ziet en leest.
Julia Culp?Frauen-Lieben nnd Leben.
Nieuwe Uitgaven.
De Aardt- f n haar Volken, No. 5: I Iet Geul
dal, door mr. L.H.J.Laniberts Hurrelbrinck.
Japans..-he dwergboompjes. - Over reisbagage.
De androïden van Jaquet Droz. Lloyd.
Een man van de letter. Beroemde naam. ?
Oude spreuken. Feuilleton.
Murorx, Ie jaarg. No. I: Over
Veldwachtpatrouilles, door jhr. < i. A. A. Alting von
Geusan. De bibliotheek van het Departe
ment van Oorlog, door jhr. F. A. G. Beelaerts
van Blokland. Over voorhoede-cava'.erie,
door A P. Wirix. - Batterijbouw, door K. E.
Oudendijk. Het voorschrift op den
velcldieust 19dti, door P. H. A. de Ridder. Onze
rc-glementen en voorschriften.
Boekaankondiging.
Hit Huis, Oud en Nieuw, afl. 11':
Himielooper kunst, door mr. P. C. J. A. lïoeles.
Een paar nieuwe aanwinsten van het
Xederland-ch Museum, door A. l'it. Toelichting
bij de platen.
y.onnt'M'liij'ii, uil l, maandblad voor ver
zekering. Hoofdartikelen: Zekerheid
en Verzekering, door Jhr. Mr. W. F.
Itochussen. -- Verkorte Reserveberekening,
door Henri Boers Jr. - Dwang- of Vrij
willige Verzekering V door T. Praatjes over
Levensverzekering, NNI en XXII, naar het
Kugelsch van Arihur lieade door Ed. van
den Gheijn Ir. L'AII'airc Mille-Carcas-jonne,
loor T. Humoristica omtrent Lloyds".
door T. Hygiëne: (Een
huizengezondheidsdossier, door Dr. 11. Pinkhof. Kinder
sterfte in Engeland en middel ter bestrijding.
De sterfte in Europa.) Gemengd.
Verslagen. Ons Archief, enz.
De Lermtle Natuur, all. IN. Bladeren
(met 12 illustraties), door B. Boon.
Vogelwoningen, door J. L. F. de Meijere. liet
| Zonderblad (met 3 illustraties), door E.
Heimans Patrijzen in gevangenschap (niet
I illustratie), door J. F. W. Neeb. Wat
er in Londen voor een Natuurliefhebber te
zien valt, door L. Dorsman Cz. Allerlei
over dieren, door C. Stolk. Paddestoelen
(met 11' illustraties), door S. Leefmans
Uit tn'n Herbarium, door B G. Rutting.
Vragen en korte mededeelingen (met l
illustratie).
De Natuur in! afl. 8: Dr. ('alkoen, Plan
ten en Mieren. L. Dorman Cz., Een Wan
deling naar Oud-Loosdrecht. Iets over
Slijmzwammen. Hoe ziet de aarde er van
binnen uit? Nieuwe boeken. Korte
mededeelingen. Een nieuwe plaat van 't
Staatsbosch beheer. De eerste Onderl.
Landbouw-Verzekeringmaatschap pij.
De 'Bouwwereld, No. 52: Ons Technisch
Hooger Onderwijs. Houten huizen, met vijf
af b. 'B Gravenhage. Bankgebouw der firma
Van Oss & Co. L. A. H. de Wolf, architekt,
met een af b. Villa te Twello. J. D.
Gantvoort, Deventer, arch., met twee afb.
Berichten en Mededeelingen. Boek en
Tijdschrift. Prijsvragen, Examens en Ten
toonstellingen. Verslagen van Vergaderin
gen. Personalia. 'Met acht afb. in den
tekst.
J.J.BIBSÏNG,
Kunst hatt del.
'H-GRAVENHAGE,
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en firavurei.
Kunstzaal Panorama.
TENTOONSTELLING
van Werken van
GOOISCHE MEESTERS,
JKnlrée 95 elft. Ongelijks geopend.
FABRIEK:»::»:
Bekroond Nijverheidstentoonstelling Leeuwarden l D06
Magazijn
O u d-H o 11 a n d
ffDamrak 75, Amsterdam.
Directie: P._C. P^ERELS.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk, Koper- en
Zilverwerk, Porselein, Glas, Tin, Oude Perzische
Tapijten enz. enz.
ATELIER VOOK HET VERVAARDIGEN _ _
VA\' OUD-HOLLANDSCH SNIJWERK.
TELEFOON 7261.
PLAFOÖD - a: UJAKDBÖCrilLS?RIE-o -Q1Z
l
'
OP KOPER ers
tt&°UW.,FELIX MERITIS"
TEL. 2SO7
Afeni. Kunst- en
SI ER KUNST
TV.
T«-nl!>on>«lfl lins IHII
Teekeningen, gekleurde Houtsneden,
Lithografieën en Etsen
door J. G. Veldheer.
Tevens zijn te bezichtigen : Batiks van
M. J. HACK e. a.
Geopend van 9?8 uur. RUDOLF ELION &C"
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
VAN
KOPERWERKEN
2 MINUTEN VAN
STATION DRIEBERGEN
MODERN EN
ANTIEK KOPERWERK
GIETERIJ VOOR
FIJN KOPER EN BRONS
PERMANENTE - ~
~ TENTOONSTELLINe
VAN
KLEURETSEN VAN FRANSCHE
MEESTERS + + -4- -f- + +
REPRODUCTIES PROCÉDÉVAN
MEURS -r- + + + + + +
PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE
EN NIEUWE SCHILDERIJEN + +
FAC-SIMILE-AQUARELLEN + +
ANTIEKE EN MODERNE BEELDEN
LIJSTEN EN SPIEGELS + + +
m DEN
KUNSTHANDEL-WED. &. DORENS &ZH.
R O KIN 66. AM8TKBDAM.
Js. VAN G1NKEL
===== XKIHT ==
FABRIKANT VAN KUNST-KOPK
W EKKEN IN OUD-UOLLAND8CI1K
MODERNE- EN ANDERE STIJLFJf