Historisch Archief 1877-1940
F. 1543
DE AMSTERDAMMER
A°. 1907.
WEEK
O :n_ cL e r- 1-ecLa.ctie
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
?v- a. zi J". ID IE K O O.
Uitgevers: VAN HOLKEMA & WARENDORF, Heerengracht 457, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Abonnement per 3 maanden f 1.50, fr. p. post f 1.05
Voor Indiëper jaar mail 10.
Afzonderlijke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.12'/2
Bit blad is verkrijgbaar Kiosk 10 Boulevard des Capuuiues tegenover liet Graud Café, te Parijs.
Zondag 20 Januari.
.A d verten tien van l?5 regels / 1.25, elke regel meer f 0:2^
lleclames per regel 0.10
Annnnci'S uit Duit^-lilaml, Oostenrijk on Zwitserland worden uitsluitend :ian£cnoincn door do (u in a
11L Du LI1 JMüSSE te Keulen cu duor alle (llialcu J e/er linna. IJ c prijs per regel is o5 Pïenm's;.
INHOUD:
VAN VERRE EN VAN NABIJ : De genees
heer en de .gemeenschap, II, door L. L.
Poathumn, Een onzedelijke zedemeester.
SOCIALE AANGELEGENHEDEN: Sta
tistiek van bedrijfsdekten, door C. J. P. Zaal
berg. Het vervaardigen van rolmatten in
het Noorden van Overijssel, door S.
FEUILLETON: De Spion. Naar het Engelsen,
van Joseph Conrad, IV. KUNST EN
LETTEREN: Muziek in de Hoofdstad, door
Ant. Averkamp. Emile Verhaeren, doar
G. van Hulzen. De ramp van 12 Januari
1807, door dr. K. E. W. Strootman.
VOOR DAMES INGEZONDEN. AL
LERLEI, door Caprice. UIT DE NATUUR,
door E. Heimans. Het Museum Willet
Holthuysen, door Frans Coenen, met afb.
Emile Verhaeren's nieuwe gedichten, door
W. G. van Nouhuys, met portret. Sloppen
en stegen, met afb. Maurits H. van
Lee, t, door R., met afb. J. Oosten
broek Sr., f, c'oor W. F. G E. Haanstra, met
portret. Mundus vult decipi.
FINANCIEELE EX OECONOMISCHE KKONIËK,
door Alex. J. Hendrix en V. d. S. Een
acciJESzaak in drie bedrijven, door Const.
Morris. DAMRUBRIEK. SCHAAK
SPEL. ADVERTENTIES.
iimiiliiHlHHMiimiiHtiiimiiiitiililiiiMiiMiMiMimiiiiiiltiiMllluuM
De geneesheer en de
gemeenschap.
IL
Wanneer de gemeenschap de kosten op
zich neemt, zoowel die welke het onderwijs
als zoodanig met zich meebrengt, als de
kosten noodig o TI in het levensonderhoud
der medische studenten te voorzien; dan kan
uit hen een corps artsen worden gevormd,
zooals nuttig en noodig is voor het algemeen
welzijn en behoeven tinancieele overwegin
gen niet ontijdig de studie af te breken.
.Eenmaal afgestudeerd treden zij in dienst
dier gemeenschap en verleenen zij hunne
diensten zooals door haar zal worden voor
geschreven : hare leden krijgen die hulp
kosteloos, de arts ontvangt een salaris, is
ambtenaar.
Het is hier niet de geschikte plaats om
tot in de onderdeelen te schilderen hoe de
werkzaamheden van den jongen arts zullen
kunnen worden geregeld. In ruwe omtrekken
stel ik mij dit als volgt voor:
Na, afloop zijner studie blijft hij l a 2 jaar
in de grootere centra onder controle bezig
en leert langzamerhand zelfstandigoptreden;
hiorna wordt hij in functie gesteld gedurende
b.v. tien jaren op het platteland. Na afloop
hiervan wordt hemde gelegenheid gegeven,
gedurende een jaar het vergetece wat op te
frisschen en zich verder te bekwamen; ver
volgens wordt hij aangesteld in ecu der
grootere centra, waar hem tevens het toezicht
wordt opgedragen over een of meer der
jongere artsen. Na aldus opnieuw plus
minus vijftien jaar werkzaam te zijn ge
weest, worden zijne bezigheden langzamer
hand in hoofdzaak van cpnsultatieven en
controleerenden aard; terwijl na het zestigste
a vijf en zestigste jaar van praktiseeren
geen sprake meer is.
Hier is de arts voldoende toegerust, met
beperkte bevoegdheid en goed gecontroleerd
zonder financieele zorg op behoorlijke
arbeidsvoorwaarden werkzaam, uitsluitend
om zieken te behandelen en niet tevens
om te trachten rijk to worden.
De, meest bekende, bezwaren tegen dit
systeem aangevoerd, wil ik in het kort
bespreken en trachten te weerleggen.
Allereerst mag het bevreemden, dat een
voorstander der vrije artsenkeuze, (d. w. z.
de vrijheid van een ieder om den arts te
kiezen, wien hij het liefst belast ziet met
de zorg voor zijn ziek lichaam) met
een dergelijk dwangsysteem genoegen kan
nemen; doch, wanneer men zich rekenschap
geeft over het waarom men dit beginsel
bij de bestaande verhoudingen voorstaat,
dan behoeft deze bevreemding niet meer
zoo groot te zijn. Vrije artsenkeus wenscht
men vooral als een prikkel voor den modi
eus om zijn best te doen, verder uit billijk
heid tegenover de artsen, opdat voor allen
het veld van concurrentie vrij is, maar in
hoofdzaak omdat het persoonlijk vertrouwen
van den patiënt, blijkend uit zijn keuze,
als een gunstig werkende factor bij de
behandeling wordt beschouwd. Schijnbaar
gaat van dit laatste argument veel kracht
uit; maar het moet toch voor den patiënt
een rustig, vertrouwen inboezemend idee
zijn te weten, dat hij niet zoozeer de
patiënt is van Dr. A. of Dr. B.; maar dat
hij bij ziekte de beschikking heeft over den
geheelen geneeskundigen dienst, voor zoo
ver zijn ziekte dit noodig maakt. Als
voorbeeld hierbij mag ik aanhalen de rege
ling, volgens welke de behoeftige kraam
vrouwen in de stad Utrecht en misschien
ook in andere universiteitssteden verlos
kundige hulp wordt verschaft door de
verloskundige afdeeling der universiteit
en waarmede de betrokkenen hoogelijk
zijn ingenomen. Prof. Kouwer is gemeente
verloskundige te Utrecht. Is er een be
hoeftige zwangere in partu, dan wordt om
hulp gezonden naar het zoogenaamde
praktikantenhuis, vanwaar student X of Y mee
gaat. Deze leidt de bevalling; is er iets
bijzonders, dan staat de geheele verlos
kundige dienst de zwangere ter dispositie.
Een tweede bezwaar is, dat de bekendheid,
die de huisdokter heeft met zijn patiënt,
diens familieverhoudingen, levensomstan
digheden, beroep, woning; met zijn gestel"
zooals het publiek meent, bij de herhaalde
wisseling der behandelende geneesheeren
niet meer, zooals thans, in staat is haar
nuttig effect op te leveren en ik erken, dat
hiervan wat waar is. Niet wat dat gestel"
betreft, deze bijzonderheden zijn gemakkelijk
genoeg in maten, cijfers en symptomen
vast te leggen, voor ieder deskundige u la
minute te vatten; hetgeen hierin mystiek
is, blijft ook voor den huisarts mystiek,
al keut hij hem vijftig jaar; maar wel zal
de ambtenaar minder dan de huisarts de
vertrouwde" zijn van zijne patiënten en
zullen daardoor van tijd tot tijd belangrijke
aetiologische data onbekend blijven. Toch
moet men dit bezwaar niet te hoog aan
slaan; de huisarts is ook nu lang niet altijd
de biechtvader en bij het stellen eener
diagnose heeft men slechts zelden behoefte
aan die vertrouwelijke rnededeelingen tenzij
men met psychische lijders te doen heeft.
Huisdokter-psychiater zijn er niet veel en
de specialist-psychiater heeft een aparte
knobbel om dergelijke zwijgers aan het
.praten te krijgen, het verlies dier vertrouwe
lijke verhouding wordt door mij dan ook
niet zwaar geteld.
De antipathie, die het begrip,ambtenaar
bij de menschen heeft vermogen op te
wekken wordt ook gaarne den arts in staats
dienst toebedeeld. Men verwacht, dat ook
bij hem de noodige toewijding bij zijn
beroep zal ontbreken, wanneer de prikkel
om ter wille van eigen voordeel zijn best
te doen, ontbreekt. Dat egoisme een correctief
is tegen nonchalance wordt grif door mij
toegegeven; doch is dit egoisme juist bij
den arts een ondeugdelijk en onbetrouwbaar
correctief. Het heeft zijn plicht gedaan als
de patiënt uit de handelingen van den
dokter den indruk heeft gekregen, dat deze
ijverig, belangstellend, consciëntieus, zorgvol,
flink enz. is. Nu is het echter doorgaans
totaal onmogelijk voor den patiënt of zijn
omgeving om de motieven van des dokters
handelingen te doorgronden, (iewichtig op
treden, poseeren en ander komedie-vertoon
heeft juist ten doel den patiënt te
imponeeren, waarheid en verdichting vermag
deze niet van elkaar te onderscheiden.
Veel beter waarborg voor een juiste en
zorgvuldige behandeling ligt er in een
gepaste, doch scherpe deskundige controle
en wel vooral dan, wanneer de behandelende
medicus niet angstvallig zich zal behoeven
af te vragen of het hom ook schade kan
berokkenen in zijn affaire, als hij bij moeilijk
heden voorlichting zoekt daar, waar hij
veronderstelt ze te kunnen vinden.
Vrij krachtige tegenstand is te verwachten
van den kant der egoïsten nit don gegoeden
stand; zij vinden den bestaanden toestand
nog zoo kwaad niet; zij tocli kunnen met
hun duiten ongeveer den geheelen groep
van beroemde" medici, noodig of niet
noodig, in hun dienst nemen. Wanneer een
Kuropeesch vorst of'een Amerikaansch
spekof staalkoning zij a verlangen kenbaar maakt,
komt de grootste beroemdheid per extra
gelegenheid toesnellen om ter wille van
een lintje, een handvol bankpapier of beide
zijn diensten te verleenen... naar analogie
roept ook menig gegoed burger overeen
komstige precieuse hulp in voor zijn acht
baar corpus. Hunne kinderen behoeven tot
nu toe weinig vrees te hebben voor
concurrenten-medici, voortgekomen uit
proletariërs gelederen.
Intusschen is dit groepje van buiten
gewone menschen van zoo weinig belang
voor het menschdom, dat ik hunne verlangens
wel durf negeeren en bij hunne luimen ook
niet verder stil zal staan.
De groote voordeden, die tegenover deze
weinig zwaarwichtige bezwaren staan, xijn
als ik ze nog eens mag herhalen :
1. De opleiding van den arts zal uit
sluitend ton doel hebben het afleveren van
zoo volledig mogelijk toegeruste
geneeskunstbeoefenaren.
2. Geen zieke zal uit vrees voor de kosten
geneeskundige verzorging behoeven te
missen; en elke zieke is toevertrouwd aan
den rijksgeneeskundigen dienst.
3. Geen medicus zal uit tinancieele over
wegingen anders handelen dan het belang
van zijn zieke eischt, hij zal niet gedrukt
worden door den strijd voor het bestaan
en zal geen vaardigheid zien te verwerven
in eene kunst, die de zijne niet is, n.l. die
der kwakzalverij.
Hoe wij van uit den bestaanden toestand
tot de staatsartsen" zullen komen vermag
ik niet in de finesses aan te geven.
_De behoefte van het volk aan kostelooze
uitmuntende geneeskundige hulp en de
wensch der medici om ten volle berekend
voor hunne taak, hun arbeid te kunnen
verrichten, zonder bemoeilijkt te worden
door concurreerende collegae of geëxploi
teerd te worden door veeleischende
ziekenfondsbesturen, zonder in het kort al de
onaangenaamheden, verbonden aan een
ongebreideld concurrentiestelsel, te moeten
ondervinden, deze beide krachten zullen,
naar ik verwacht, ons brengen wat ik wensch.
L. L. PÜSTUUMA, Arts.
Vreeland, Dec. '06.
De onzedelijke Zedemeester.
Men zond ons het onderstaand
uitknipsel uit de Maasbode van 29 Dec.:
Deze waarschuwing van De Tijd, waar
mee wij geheel accoord gaan, wenschen wij
nog uit te strekken tot een ander blad, wat
wij voor Katholieken zeer verderfelijk achten.
en waaraan ook een der beide bovenge
noemde Katholieke schrijpers, de eerw, beer
Balet, zijn medewerking verleent. Wij be
doelen de Groene Amste-i dammer, die in
vrijdenkerij, radicalisme op alle gebied, verheer
lijking van pornogralische auteurs etc. voor
Lcrensrecht volstrekt oiet onderdoet. Wat b.v.
de Groene zich permitteert op het stuk van
advertenties, is van zoo groote schaudelijkheid
als ons in liberale bladen nog niet onderde
oogeti kwam. Alleen uit de Jaatste nummers
van dat blad hebben wij vier uitknipsels van
aunoncen vóór ons liggen, die wij ter over
tuiging itlleen aan belanghebbenden ter inzage
willen zenden. Deze gelegenheid grijpen wij
dan ook gaarne aan om ouze Katholieken
ten sterkste tegen dat blad te waarschuwen
en wij achten het gewetensplicht voor Kath.
ouders dergelijke lectuur in hunne huisge
zinnen niet toe te laten."
Ging- deze aantijging niet alle perken
te buiten, wij zouden het niet uoodig
achten er op te antwoorden, wijl de
soort van katholieken, die getrouwe lezers
van de Maasbode zijn, zich wel niet
zullen abouneereu op het weekblad.
Toch voor dit soort hebben, wij alle
respect.
Zeker, de Maanholle vertegenwoordigt
een doctrine; ze staat op een standpunt;
n.l. op dit: wilt gij een goed katholiek
zijn en blijven, lees dan geen onroomsche
bladen; breng u zelf'niet in de verleiding :
de duivel gaat om als ten briescheude
leeuw, zoekende wien hij zou kunnen
verslinden.
liet katholicisme is, wijl het voor de
groote menigte uitsluitend op gezag rust,
voor deze zeer zwak van verweer, en mits
dien is het plicht die massa niet bloot te
stellen aan een kennismaking met afwijken
de meeningen. De/.e bezorgdheid voor het
xieleheil van zoovelcn is alleszins eerbied
waardig - - en ook in onze radieale oogen,
veel eerbiedwaardiger dan de zorgeloos
heid van anderen, die het water maar
over Gods akker zouden laten stroomen,
eenvoudig omdat hun het uoodige
principiëcle besef ontbreekt.
Maar - willen katholieken, als de
redactie van de Maasbode, dat wij eerbied
voor hun streven behouden, dan hebben
zij zich van eerlijke middelen te bedienen,
om hun doel te bereiken.
Dat er in een abjemeen weekblad als
het on/.e veel voorkomt wat in den geest
van dezen en indruischeiid tegen den
geest van genen is, het spreekt wel
vanzelf; en dit aan te tooncu, op grond
daarvan zijn lezers te waarschuwen, het
is der Maasbode recht.
Edoch te schrijven: dat de Groene
zich permitteert op het stuk van
advertenticn een zoo groote sehandelijkheid
als in geen enkel liberaal blad voorkomt,
- ziedaar een verdachtmaking, gelijk
wij er nog nooit cenc in ecu blad van
welke richting ook gelezen hebben. Een
feit toch is. dat als regel is aangenomen,
elke -/cdenkwetsende advertentie te weige
ren. Nukanernatuuiiijk bij de beste re
geling som wijlen een fout worden gemaakt.
Maar wij durven ons to beroepen op de
duizenden en tienduizenden katholieke
en niet-katliolieke lezers van ons blad,
bij ons protest tegen de vieze insinuatie,
als zou het Weekblad in den
rcdactioneelen inhoud of' in advertentiön van een
pornografische richting doen blijken.
Zeker, over het punt waar het porno
grafische begint en dit eindigt, zal een
groot verschil onder de lezers van !)<?
Aiiifferdammer bestaan: ook onder de
katholieke, maar om de zedekwetsende
bedoeling van ecu orgaan te schetsen,
heeft men iets anders te doen dan waar
toe de Maasl><></<' zich bepaalt: d. i. in
het openbaar te spreken van vier
uitknipsels uil de laatste -AVs.", die men
alleen aan belanghebbenden ter inzage
wil zenden."
Onze uitgever heeft zich dan ook tot
de Redactie van do Maasbode gewend,
om nadere toelichting te ontvangen tot
bovenstaande infame beschuldiging en
wat bleek nu? De vier uitknipsels be
troffen drie advertenties van een en
dezelfde firma, dus n advertentie in
gewijzigden vorm, welke het laatst ge
plaatst is 4 Xov. Deze advertentie,
kwam derhalve volstrekt niet voor, zoo
als de Maasbode., om toch het geval
maar ernstig te maken, schreef, alleen
in de laatste Nrs", er waren reeds
zerm Nrs. verschenen, zonder haar te be
vatten, toen het Kotterdamsche blad, den
29sten Dec. zich zijn uitval tegen ons
veroorloofde; en dat deze annonce sedert
dien niet meer in ons blad is voorge
komen, was eenvoudig het gevolg van
eene door ons van bevriende zijde ont
vangen opmerking; zoodra de redactie
op de opname dier advertentie gewezen
was, heeft zij de Administratie verzocht
haar niet verder te plaatsen, aan welk
verzoek onmiddellijk werd voldaan. Had
dus de redacteur, van de Maasbode, gelijk
dan toch bij zulk een beschuldiging be
taamde, nauwgezet de
advertentiekolommen van het blad, dat hij aan de ver
achting zijner lezers wilde prijsgeven,
nagezien, hij zou zijn leugenachtig be
richt hebben achter gehouden, en reden
gevonden hebben om juist de Amster
dammer te prijzen, in plaats van te laken!
Maar, waar hij schreef, alteen 1) uit
de laatste A'rs." vier uitknipsels van
annonces voor zich te hebben" liggen,
geeft hij in zijn toelichting aan onzen
uitgever mede op: een advertentie van
de Parijsche firma 13. Gennert, welke
advertentie voor de laatste rnaal geplaatst
is in het nummer van // .Maart li)0(i.
Toch zeker niet in een der laatste bladen!
Nu verzekerde de Hedactie van de Maas
bode in haar brief', datookdefirinaGennert
tot de meest beruchte pornografische in
richtingen van Europa behoort; en wij
nemen dit na hare verklaring gaarne
aan; maar iemand minder deskundig ten
opzichte van de pornografische wereld
dan de katholieke redactie, zal d. o. er
toch niet licht toe komen, iets
zedebedervends te ontdekken in een annonce
als volgt: Photografieën, zeer mooi en
artistiek voor kunstminnaars en verzame
laars. Catalogus, in Eransch, Engelseh
of' Duitsch, vergezeld eener met smaak
gekozen collectie, .") frs.. goed gesorteerde
collecties 10, 20 en 5üfrs. B. Gennert,
8!) Uue du Eaubourg St. Martin, Paris."
Intusschen dit annoncetje heeft op de
gevoelige verbeelding van den
Maas/ioderedacteur zulk een diepen indruk ge
maakt, dat hij, na liet verleden jaar Maart
te hebben gelezen er op 2!) Dec. over
schrijven gaat, als had hij het gisteren
pas gezien.
Tegen pornografie te strijden, wie zal
het niet prijzenswaardig achten? Maar
een blad voor pornografisch uit te maken,
zooals de redacteur van De Maasbode
bet doet, terwijl hij om amlere redr/ie»
het ongeschikt voor zijn geloofsgenooten
oordeelt; het zoo vinnig en vies te belas
teren dit verlaagt den zedemeester maar
al te zeer. Lees de aanklacht, zooals wij
haar hierboven hebben afgedrukt, met
dat alleen in de laatste nummers"; be
schouw de vier uitknipsels in het licht,
waarin wij ze hebben vertoond en
wie gevoelt niet, dat het dezen censor
morum zoo bitter aan zijn hart is ge
gaan, nu hij niet meer dan vier en
dan nog vier op ~ijn manier, heeft kun
nen vinden? Ach, waarom moest hij met
zoo iets povers voor den dag komen ?
Waarom gunde de hemel hem,
zuivoraar, niet het genoegen op fieinfi/j stuks
van dat ongedierte de hand te loggen?
Maar vier ....!!
* * *
De redacteur van De Maas-boi/e, en dat is
de eenige verzachtende omstandigheid,
die wij kunnen aanvoeren, is, als zoovelen,
slachtoffer geworden van zijn beroep.
Geen gevaarlijker ambt dan dat van
zcdemeester. Immers dit vordert een bij
uitstek hoogstaand persoon, in wien niet
slechts n enkele zijde van het zedelijke
tot kracht is gekomen, maar door wien het
yelieele. zedelijke leven in liefde tot zui
verheid wordt omvat; ontbreekt dit laatste,
of is het te zwak aanwezig, daar wordt
de deugdijver zoo licht tot bron van
velerlei ondeugd; dan dringen de min
edele karaktereigenschappen vad den
zeloot zich al te zeer op den voorgrond...
en men aanschouwt telkens den man,
die met liet wiedmes zich de vingers
snijdt.
I Toe men in de Katholieke wereld
over den persoon van dezen zedemeester
denkt, liet is bekend genoeg. Men
weet nog hoe de Eerw. Heer Th. Kwak
man hem eens aan de Goede-Vrijdag
advertentie van CaféPschorr, opgenomen
in De Maasbode, herinnerd heeft, toen
dezelfde redacteur het tijdschrift der jon
gere Katholieken Van onzen Tij<l ver
dacht had gemaakt, ongeveer als hij
het nu ons doet, omdat ook dat tijd
schrift 't een en ander had behelsd, dat
hem ongeoorloofd voorkwam. Maar
heef'f D<- Maasbode" daardoor liet recht
1) Wij cursiveeren.
gekregen, nu. te gaan verdacht maken en
kef publiek ter/en //e redaetie en het tijd
schrift zelf op te ruien?''1 zoo vroeg de
heer Kwakman, en wij mogen aannemen
dat deze kapelaan dit evenzeer ook voor
ons nu vragen zou.
Het verdachtmaken, het aanklagen, het
verketteren, zit den heer Thompson in het
bloed. Wat Dr. Schaepman van hem te
verduren had", zoo schreef het Centrum
verleden jaar is nog lang niet ver
geten"... En hoe het er in de Iloomsche
kerk zelve en in de samenleving tusschen
roomsch en on-roomsch zou uitzien, als
de?e redacteur te bevelen had, men kan
het denken. Gelukkig echter hebben ia
de katholieke kerk hoogeren en wijzeren
de leiding, die zulk een lichtvaardigen,
oneerlijken en bekrompen ijveraar, tot een
ongevaarlijk individu weten te maken.
Tot een ongevaarlijk individu, maar aller
minst voor hemzelf' immers met het
woord gewetensplicht" op de lippen,
verzuimt hij naar eigen geweten te luis
teren ;tast den naam van andersdenkenden
aan met de bepaalde bedoeling om zijn
lezers van afschuw voor hen te vervullen;
spreekt onwaarheid teneinde toch maar
indruk te maken; en schaamt zich niet
een aantal van de meest geachte katho
lieken beroemde dooden en hoogge
erde levenden daar zijn er tientallen;
een wolk van getuigen! den volke
voortestellen als zich in bondgenootschap
begeven te hebben of te begeven met
gebleken voorstanders van pornografie!!
Eoei! maar, uogeens, daar is een
verzachtende omstandigheid .... De
zwakke mensch ... en het hooge métier.
Uit deze wanverhouding schiet, onder
zoo veel meer, de ijdeltuiterij maal al te
spoedig op. Nimrod, geweldig jager voor
het aangezicht des Heeren, kan toch niet
platzak thuis komen; hij stopt naar
eisch van het bedrijf, waarmee dan ook,
de weitasch vol.
Wat nu betreft, de vrijdenkerij, radi
calisme op alle gebied, verheerlijking
van pornografische auteurs" maar aller
minst om de jiornog ra/b'! de Maas
bode heeft gelijk, de inhoud van het
weekblad geeft zoo velerlei en
veelsoortigs, en eischt een te geoefend denk
vermogen, en te groote gave van
onderscheiding,om geschikte lectuur voor weinig
ontwikkelde katholieken te zijn. Wij
hebben bij onze lezers steeds, zooals wij
reeds zeiden, niet aan de abonné's van
de Maasbode, maar aan de beschaafde,
de denkende katholieken van dieper in
zicht en broeder opvatting gedacht;
mannen als onze vele katholieke mede
werkers gedurende langer dan vijf en
twintig jaar; wij noemen slechts de
beide hoogleeraren Alberdingk Thijm,
pastoor Kaag, kapelaan Balet, Eren s,
v. Calkor, en zooals het toeval wilde, ook
voor het Nr. van vóórverleden week, den
heer v. d. Kallen, journalist.
(iing het den Maasbod/- bijzonder naai
den vleesche, dan zouden ook deze katho
lieken, of hun talrijke broeders van ge
lijken geestesstand, noch in het Weekblad
schrijven, noch het ter hand nemen orn
het te lezen, tenzij dan de kuische
advertentie-paginaas. Maar hoe lang zal
zelfs hij bij dien wensch volharden ? Best
mogelijk immers, dat hij door het katho
liek geloof zich te eeuiger tijd laat ver
heffen tot een hoogere zedelijkheids- en
geesteskracht. En dan, een verleden den
rug toekeerende, dat hem zooveel onvol
daanheid en zelfverwijt bracht... wie zal
zeggen, hoe zeer men dezen zelfden man.
in wieu dun toch een ijveraars-aanleg
steekt, nog eens zal kunnen waardeeren ?
AVant laat de strenge afscheiding en
afzondering van de grootste klasse
deikatholieken om des geloofswille noodig
wezen ; de heerlijke glans der gedachte, dat
er onder de overigen nog velen zijn, die,
bij alle verschil van inzicht, toch sterk
genoeg van brein en warm genoeg van
hart zich gevoelen, om in volle vrijheid
en vrede met andersdenkenden te
verkeeren en samen te werken /e zal hem
allicht doen verlangen zijn scheldblad
ook eens te mogen verlaten, en tot zulk
een edeler wereld te worden opgevoerd.
iiiiimniNiiMMiuitmuiiiiii
Sociale,
HiimiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiMiitiiHimiiimiiiiiiiiiiiiitiii
Statistiek van Beflrüfszietten.
Het ontbreken van dit onderwerp op het
programma van het Vilde Intern. Congres
voor Arbeidersverzekering in 1005 heeft deu
J