Historisch Archief 1877-1940
No. 1545
D K A M S T P: R D A M M K U V E E K BLAD V O O K N K l > K U L A N 1).
Een onverklaarbaar teeken des tijds is,
dat er téweinig geschreven wordt. Er bestaan
wel kranten, weekbladen, tijdschriften, maar
ze zy'n feitelijk leeg. Er wordt niet in ge
schreven. Vooral niet in positieven zin. Er
wordt wel hier-en-daar gemediteerd. Te
weinig geconstateerd. In deze behoefte wil
deze rubriek voorzien, door van tyd tot tyd
een bevattelijk, zakelijk, onpartijdig overzicht
der gebeurtenissen te geven. Daaraan bestaat
behoefte. Wel-is-waar,. is het dienderswerk.
Men moet evenwel voor anderen wat over
hebben. T'it zelfopoffering desnoods.
Een aantal knappe bollen verbond zich
derhalve, van t;jd tot tijd, ieder n zakelijken
zin te leveren. Met een even eenvoudige af
beelding als deze, van zwart op wit, zouden
deze, waar noodig, aangevuld worden.
4 Om te beginnen :
Januari is altijd de eerste maand desjaars
geweest. Ook aldus in het nieuwe jaar 1907.
Op den eersten Januari liep half Nederland
klap op de andere helft. De andere helft
beantwoordde de heilwenschen met een
onvriendelijken tegenwensch. Waarschijnlijk is
het de laatste maal geweest, dat daarbij
kwartjes en dubbeltjes uitgewisseld werden.
Men verwacht het volgend jaar het nikkel
stuiveratuk en dientengevolge minder
heilen-zegen-wenschen. Dit zal te danken zijn
aan den minister van financiën.
De minister van oorlog heeft, na zijn
laatsten veldsla*, geen nieuwe overwinning
behaald: hij staat daardoor nog vast in zijn
schoenen. Zijn collega van marine helaas
minder. Die kwam onpolitiek?-te vallen,
brak n arm. Beterschap wordt reeds ge
constateerd.
Overigens bleef de binnenlandsche politiek
onder nul. Zelfs ds. De Visser kon zijn
kachel niet warm stoken met de anti-thése.
Derhalve reed Nederland schaats en leed kou.
De verkiezingen in Duitschland bleken een
groot succes te zijn... voor alle partijen.
En centrum, n linker-, n rechterzijde komen
versterkt uit de stembus te voorschijn.
In Teheran zong men in bet
Per/.ischLe sjah est mort, vive Ie sjah l"
Dichter bij huis strijdt men hevig over het
boren van een tunnel tusschen Frankrijk en
Engeland; het is een strijd tusschen
vooruitstrevenden en behoudensgezinden, zoodatde
tunnel voorloopig wel op papier zal blijven.
Intusschen sprak de aarde zelf ook een
woordje mee. Er had weer een betreurens
waardige roering op Jamaica plaats onder
en bovenaardsch, zoodat aelfs hier een poli
tieke ondergrond bleek te schuilen.
Dagelyks komt de zon n minuut vroeger
op. Ook voorspellen Enkhuizer Almanak"
en Staatscourant" een goed jaar l
CHRIS KRAS Kzn.
llllnlMMMMMIMIIIIMMHIIIIIMIIIllllllllllllllMIlllllmlIllUlllllUlllmlmU
Inziet in de Hoofdstad,
Weinig groote koorwerken genieten ten
onzent een bekendheid als Bach's Matth
uspassion". In de laatste jaren toch wordt het
werk regelmatig tweemalen ten gehoore
gebracht.
De Koninklijke Oratorium-vereeniging gaf
er 27 dezer een uitvoering van, waarvoor
zij de beste solisten had weten te verkrijgen;
n.l. de dames Anna Kappel en de Haan
Manifarges en de heeren Jos. Tijssen Jr. en
H. C. van Oort. Het koor der Oratorium
vereeniging en het orchest van het Concert
gebouw zijn geheel doorgedrongen in het
werk; de heer Tierie heeft de Passion reeds
herhaaldelijk gedirigeerd en is volkomen
vertrouwd met de partituur, zoodat alle
factoren aanwezig waren, om tot een voor
treffelijke uitvoering te komen. Deze is ons
dan ook geboden. Reeds dadelijk was het
mij een genot het aanvangskoor in een
vloeiend, niet te langzaam tempo te hooren.
Wél klonken mij de tenoren wat zwak, maar
het geheel was toch mooi van toon. Ook de
koralen werden schoon gezongen en de
dramatische koren met de noodige slagvaar
digheid. Het kwam mij voor dat de dames
en heeeren leden der Oratoriumvereeniging
in het Paleis voor Volksvlijt goed thuis zijn,
misschien beter dan in het Concertgebouw,
want de klank van het koor was, wellicht
door acustische omstandigheden, ditmaal
edeler dan onlangs in laatstgenoemd gebouw.
De solisten hebben het echter zwaar te ver
antwoorden gehai. De dames, den geheelen
avond met haar pelsmantels otn zingende en
de heeren .. . zoolang mogelijk hielden zij het
uit; maar ten slotte moesten zij ook in hun
winterjassen bescherming zoeken tegen koude
en tocht.
Toch was hun zingen zeer schoon.
Bovenaan stond de heer Tijsfen. Zijn op
vatting van het recitatief was zóó levendig,
zóó meezaand met den inhoud en de
beteekenis der tekst woorden, dat ik daardoor den
geheelen avond geboeid werd.
Mair ook de beide dames gaven bijzonder
veel te genieten. Evenzoo de heer Van Oort,
wiens stem zeer schoon is en goed draagt in
de groote ruimte van het Paleis. Alleen tegen
zijn voortdurend vibrato heb ik eenig bezwaar.
Het komt mij voor niet een natuurlijke gol
ving der stem te zijn, maar een ietwat uiterlijk
effect ter verhooging van gevoelsuiting. Het
uiterlyke was naar mijn meening echter te
sterk aanwezig,
De heer v. d. Broecke zong de kleinere
partijen van Petrus,, Hoogepriester enz.
Mejufirouw Landrébegeleidde de
seccorecitatieven op het klavier geheel in den
stijl; nooit te haastig, nu eens krachtig,
dan weder zacht, in aansluiting met de
tekstwoorden vau het recitatief.
De heeren Robert (orgel), benevens de
solisten van het C'mcertgebouw-orchest
Herbschieb, Kruger, Blanchard en Beheers,
droegen het hunne er toe bij om het in
strumentale gedeelte der uitvoering voor
treffelijk te doen slagen.
Straks zeide ik reeds dat de heer Tierie het
aanvangskoor in een tempo nam, geheel over
eenkomstig mijn opvatting. Enkele andere
tempi waren mij wel wat te snel; zoo b.v. het
wondervolle alt-recitatief. ,,Du lieber Heiland
du" en enkele gedeelten van koralen. Maar
dat blijft natuurlijk een geheel subjectieve
meening.
Jammer is het dat zooveel schoone num
mers moesten gecoupeerd worden. Het is waar,
de duur van het geheele werk zou den tijd
van een gewonen concert avond verre over
schrijden. Maar zou het niet mogelijk zijn
afwisseling te brengen in de coupures'.' Nu
de Oratoriumvereeniging jaarlijks de Matthiius
passion schijnt uit te voeren, ware dat een
alleszins geschikte oplossing dezer quaestie en
het publiek zou eindelijk eens kennis kunnen
maken met nummers, die het misschien nog
nimmer gehoord heeft.
Een andere zaak, waarover de meeningen
uiteenloopen, is het gebruik der
appoggiaturen (lange voorslagen). De heer Tijssen ont
hield zich er van. De tieor van Oott wendde
ze dan eens aan. een andermaal niet. Zoo
b.v. in Xo. 30, wél bij Mein Vater" ; niet bij
ist 's nicht möglich" en later weer w-el lijj
so geschehe dein Wille'" (hier bij het laatste
woord).
In den regel neemt men aan dat xe bij
Gluck, Mozart en Ilaydn en enkele andere
componisten, moeten worden aangewend, bij
Bach niet. Maar /oker is hot wenschelijk, dat
er een zelfde gedragslijn gevolgd wordt door
alle solisten.
A.NT. AviCKKAMr.
Fretoik Ernst carel yan fler Hardt AJiersoii. t
Toen de bladen dezer dagen het heengaan
op ruim tachtigjarigen leeftijd meldden van
den heer F. K. C. v. d. Hardt Aberson te
Angerlo, zullen velen daarin niet bet
doodsbericnt gelezen hebben van den
,,OuilKcJierpschulter", die het eerst in de Groene
zijn licht liet schijnen over einbnmdt's
Nachtwacht-
voorstellingDat overwaard te lezen en te herlezen
artikel gedateerd Zondag '2 i April l Hor»
waarbij het is, of men de onbegrepen
schilderij zich zelve hoort demonstreeren.
blijft een genot. En het dwingt eerbied en
bewondering af, iemand op zoo hooge jaren
zich nog warni te zien maken voor een
goede zaak, voor een nationaal belang: ont
hulling van het meest raadselachtig gebleven
gewrocht onzer groote Sehilderschool".
Wat na zoolang zoeken, raden en gissen,
door opeenvolgende geslachten, daar opeens
met zooveel stelligheid en klem van over
tuiging omtrent de beteekenU van
liembrandt's schutterdoek ontcijferd werd, het
was een openbaring, die ons niet met rust
liet. En onze slotso:n?
Het kan niet anders, of met dien nieuwen
vondst, niet dien logischen kijk op
Hembrandt's minst begrepen werk, zullen er
voortaan twee wegen openstaan, om tot
meerdere kennis en waardeering te komen
van wat onze schilderkunst, ten aanzien van
de buitenwereld, machtigst en ongeëvenaards
heeft voortgebracht.
Eenerzijds voor de kunstzinnigen, zesg meer
ontvankelijken, hooger aangelegden, bij wie
Veth's het moet beaamd prachtig ge
vonden totaal-impressie van de Nachtwacht
het sterkst zal inslaan; anderzijds voor hen,
en die vormen een breede schare, die nog
altoos meer behoefte hebben aan een reëelen
ondergrond. Die zich meer aangetrokken
voelen door, en zich dientengevolge ook
intenser verlustigen in de herscheppings
kracht van het genie Van Rijn, om een stuk
werkelijkheid zoo mooi voor te tooveren, om
een alledaagsche ziening zoo verbasterend en
ontstellend hoog op te voeren. Die bij de
beschouwing van Bern randi's oeuvre
waarom by uitzondering juist niet bij zyn
onvolprezen schuttersstuk ? voor alles in
hem den plcturaUn schilder blijven onder
kennen en huldigen.
Toch zou het ons niet verwonderen nog
eenmaal beide wegen, die in tijde- en rangorde,
door uitbouw en uitgroei zich logisch als
aesthetisch uit elkander moeten ontwikkelen,
te zien samenloopen. Zij het ook in weerwil
en ten koste der reputatie van meer doctrinair
aangelegde naturen en geleerde onderonsjes",
die, waar het gold de ontraadseling van
Rembrandt's meeat hervorragend" boven
dien in ons bezit gebleven gewrocht, ten
onzent zelfs gedurende het huldigingsjaar
zulk een onvergeeflijk zwijgen bleven in acht
nemen.
Aan de wel te verschuiven, maar niet te
verhinderen verwezenlijking dier gebeurtenis,
dat samengaan vau kenner en leek in recht
matige bewondering van Rembrandt's kunnen,
zal de naam van onzen tijdgenoot, van nu
wijlen den heer Van der Hardt Aberson voor
goed verbonden blijven.
Is bij een kunstwerk, welk dan ook, de
aprioristische vraag: wat het voorstelt? eigen
lijk wel te scheiden van die andere: wat de
kunstenaar er mee voor had, of waartos het
bestemd mag geweest zijn ?
En daarom kan de derdehal ve eeuwsche
hebbelijkheid om altoos juist achter de Nacht
wacht te zoeken wat er niet inzat, bij her
haalde beschouwing onder het Angerlosche
licht nog heel wat goed maken.
A m s t e r d a in, Jan. '07,
Stniies uit het Burgtheater,
door Dr. R. FEENSTRA.
II. Hét artikel.
Twee groote groepen van kunst-voor
werpen hebben bijzonder mijne belangstel
ling getrokken. De Ibsenspelen. En de
klassieken. Ik wou hier over de klassieken
praten. Ibsen geeft te veel materiaal. Ook
omdat het Burgtheater specialiteit is in de
opvoering, in het spel en de regie van het
klassieke drama. Ja, men kan met gerust
heid beweren, dat het Burgtheater in
dit opzicht het nationaaltheater van het
Deutschtum" is geworden. Tegenwoordig
Schlenther werkt Schiller der-in. Zijn voor
gangers hebben Ooethe, Lessing, Grillparzer
der-in gewerkt. Rest Hebbel, voor wien
voorbereidingen in gang zijn.
De klassieke spelen liggen geheel in de
lijn van de tradities van het Burgtheater
en zijn artistieke vermogen. Ken groot
draaitooneel, dat snelle scène-wisseling ver
oorlooft; dat voor bonte menschengroepen
en schilderachtig groepeeren ruimte biedt.
Onbegrensd geld. De invloed van Makart
z'n roes van kleuren, zijn dienst der schoon
heid, als een herinnering hangend in de
hersenen der leidende regisseuren. De regie
der massa-bewegingen stamt van Dingelstedt.
Naar zijn principes wordt onder Schlen
ther nog gewerkt. Deze principes zijn niet
zuiver die van Makart, die voor alles in de
tegenstelling van licht en donker bijna op
z'n Rembrandtsch, eö'ect zocht. Nog minder
die van de Meininger school, die in histo
rische preciesheid artistieke winste dacht
te halen. liet is voor alles het principe
van de harmonie tussehen de stemming van
het kunstwerk n de stemming van de
decoratie. Zooals de gansche Burgtheater
regie uitgaat op nheid van stemming
nummer-én. De regie heeft hier het gansche
apparaat in handen, en kan de fijnste tril
lingen van tonen en toonnuances
aantokkelen, terwijl toch de mu/Aek <;cn-\an-klank
blijft. Dat is niet te zwaar karwei voorde
regie: de directeuren van het Burgtheater
hebben het voor do rest makkelijk, 't Is
alleen noodig nu en dan nieuwe snaren te
spannen. Opdat het geluid jong en frisch
blijft! Maar (iat is dun ook het eenige,
waar zij voor te zorgen hebben Om aan
De Tunnel onfler het Kanaal.
/uilen wij over een paar jaar dit reisje
;i la .lules Verne" maken, honderd meter
onder de zeeoppervlakte? Ken reisje met
een electrischen trein, welke ons in 4 ii 5
naburen weer dezelfde geschiedenis. Ken
mengelmoes van de uiteenloopendste be
weegredenen wordt den tunnelgezinden
naar hot hoofd geworpen.
Ken paar van de ernstigste hiervan:
Ten eerste de meest materioele: Allen,
r r a n k rijk.
l'ig. l. De ontworpen tunnel door het Kanaal.
Bij de ingang van den tunnel aan de zijde van Frankrijk ziet men een viaduct in hoetijzervorm,
gemakkelijk te vernielen in geval van oorlog. De tunnel is geboord door een krijtlaag die
bizonder goed bestand is tegen het indringen van water (de craie grise de Roaen\ De andere
krijtlagen zijn min of meer poreus. De tunnel bevindt zich, in 't midden van 't Kanaal, ongeveer
100 meter beneden de zeeopperplakte bij gemiddeld peil.
uren sporens van Parijs in 't hart van
Konden brengt? Zullen we honderd meter
onder zee, rustig in een comfortabelen
spoorwegcoupégezeten, een gesprek aanknoopen
over de zonnige dagen, die we beleven, of
de krant lezen, of in de restauratiewagen
lunchen? Prettig en wél modern idee: ..Het
broertje van het scholletje, dat ik hier ver
orber, zwemt, niets kwaads vermoedend,
boven mijn hoofd rond !" Of het genot van
kalmpjes zijn sigaar te rooken midden in
't Kanaal, terwijl men weet, dat daarboven
de golven elkaar als' razenden
aehternahollen en de grootste schepen schommelen
of ze vergaan. rWat /uilen ze daar op de
tweede etage ze.eziek zijn.' zegt men dan
tegen zijn buurman.
Don 12don Februari a.s. komt het lot
van Jen Kanaaltunnel in handen van
Krigelaiul's volksvertegenwoordiging. Voor don
die hun brood verdienen door of dank zij
Kngeland's scheepvaart zijn tegen den tun
nel. Men rekene hiertoe de bevolking van
bijna alle havenplaatsen, hetgeen, wanneer
men van Kngeland spreekt, nogal iets
beteekent. De/o mcnschen moenen. dat
Kugeland's scheepvaart een knak zal krijgen.
Dat is net als Van dend en Loos dacht in
den grond te worden geboord door de komst
der spoorwegen, /ij vergeten, dat zoo'u
tunnel het verkoer en den handel verle
vendigt en hiiiïzoodoende toch \\eer, zij
het ook soms andersoortigen arbeid geeft.
Ten tweede de militaire argumenten: Op
een goe ieu nacht zullen als gewone bur
gers vermomde soldaten door den tunnel
binnen Kuuehuid vallen... Ver/in ik hot?
Neen de oth'cieele . l/'w/;/ <un/ \<ici/ duzi'fte.
xcgt het! '/,<? l<on evengoed voorstellen alle
schepen to vernielen omdat: op een «roeden
nieuwe stukken te komen, daar hoeven
z\j zich het hoofd niet moe over te
piekeren. Zij zijn onafhankelijk van het
publiek; kunnen een stuk op het réper
toire houden, tegen den zin van het
publiek in en met extra-kluifjes zuinig
w;ezen. Zoo goed hebben het andere
directies niet. Ze kunnen daarom meer hun
krachten op het kleed concentreeren. De
pailletten goed aanhaken en op de coupe
piekeren. Dat het kunstwerk 'n magnifiek
costuum aan krijgt. Laube heeft het
woord leeren hanteeren, Dingelstedt de
massa's, het groote. feest-apparaat; Makart
de coulissen en Burchhardt het electrisch
licht. Van de school dezer voorgangers heeft
het Burgtheater van elk het beste behouden.
En zoo is, wat de uiterlijke pronk van het
klassieke drama, van het tooneelstukin het
algemeen, betreft het Burgtheater het
eerste theater van de wereld. Noch het
théatre framjais, noch het Kon.
Schauspielhaus in Berlijn, ja niet eens het Deutsche
Theater van Reinhardt kan in dit opzicht
tegen het K.K. Hof burgtheater opkomen.
Ik wil hier wat nader ingaan op een
Faust-vertooning, die ik mocht bijwonen.
Van half zeven tot middernacht wisselt
23 maal het tooneel. En het een overbluft
je nog meer dan het ander. Het is als 'n
sneltreinrit door de bloembollen-landen. De
kleur blijft, het natuur-genieten passeer je.
In dit geval de kunst. Er is ook een boel
tasten naar onzekere schoonheids- en stem
mingsidealen nog in de regie. En 'n
poeiertik snobisme galement! De proloog in
den hemel b.v., direct bij 't doek-opgaan,
desilluzeert persé. Een klein theater-onder
nemer zou paf staan. We zien drie engelen
hoog in den hemel staan. Het geheel hangt
achter gaas. Kleine vederwolkjes drijven
een tweede gaasdoek, dat in rotatie is. De
hemel zelf glanst van osmium-licht. De
duivel. De stem van den Heer! De engelen
zijn van 'n gruwelijk
heiligenplaatjes-vulgariteit, Mannen met vleugels en lange
blauw-tullen hobbezakken. Tegen het eind
van den proloog worden ze 'n paar meter
hooger getakeld, en beginnen de wolken
zich uit te vederen. Een dergelijke hemol
werkt wel door het effect van 'n zekere
gladde kunstvaardigheid; maar het gemoed,
het oog, de verfijnde zin krijgen niets beters
te genieten. Daar contrasteert de tuin bij
Maar welk een ondernemen! De langste
tunnel, die tot nu toe bestaat, is 18 K.M.
lang: de Simplontunnel. De Kanaaltunnel
zal er 5 J zijn. Welk een moeilijke waag
stukken van waterafvoer, ventilatie, enz.
komen hierbij kijken!
Orden ik mijn beschrijving.
Ue tunnel, als hij tot stand kornt,
zal oen dubbele tunnel zijn. Klke
tunnel afzonderlijk moet gelegenheid
geven tot het passeeren van n trein.
Waarom maakt men niet, zal iemand
vragen, n tunnel met dubbel sp >or?
Omdat de cirkelvormige opening den
meesten waarborg geeft voor weer
stand, en twee cirkels met ieder een
middellijn van b.v. 5 meter, minder
oppervlak hebben dan n cirkel met
een middellijn van 10.
Men ziet op fig. 3 nog een derden,
kleineren tunnel (E.) Dit is het z.g.
afvoerkanaal, dat als kleinste tunnel
het eerst gegraven wordt en van
waaruit boringen geschieden om ter
rein te verkennen in den zeebodem.
Daar deze zeebodem uit allerlei krijt
lagen bestaat, waarvan sommige meer,
ander minder poreus zijn, is het na
tuurlijk van 't grootste belang de
geologische kaartvan de zeebedding
goed te hebben, vóór men aan de
tweemaal vijftig kilometer tunnel
begint!
l'ig. l stelt (op een wellicht wat na
efkleine schaal) het ontwerp-Kanaaltunuel
voor. Men ziet daaruit, dat de tunnel in
't midden van 't Kanaal het diepst beneden
het peil van do zee is. De laag grijs krijt
van Kouaan," die bijna ondoordringbaar is
voor water en dus het meest geschikt om
den tunnel er in te boren, is slechts '2~ a
.'!(,» nieter dik en veroorlooft niet, wat óók
een systeem" geweest is, den tunnel in
't midden vau 't Kanaal het hoogste
inplaats van het laagste punt te doen be
reiken. Wanneer de tunnel hot hoogste
punt in 't midden van 't Kanaal bereikte,
zou men natuurlijk een waterafvoerkanaal
niet noodig hebben.
Het wetsontwerp, dat door het Britsehe
parlement /al moeten worden goedgekeurd,
bevat de opdracht aan een op te richten
maatschappij om van de Kngelsche kust af
den tunnelarbeid te beginnen : The Ohaimel
Tunnel Conipanx.
Alles wat men in Frankrijk doet is wach
ten op dit eindelijke verlof van den
tingolschen wetgever, want sedert ruim 20 jaar
is de Fransche maatschappij gereed tot den
aanval, om haar aandeel, haar helft te
bouwen: la Compagnie du Ohemin do l'er
soiisterrain entre la Fraiice et l'Angletorre".
Ook hot huis koth-u'hihi, dat zoo ongeveer
tweeden keer /.al spanning zijn in de ge
moederen van al diegenen, die iedere over
winning op de natuur verheerlijken, omdat
er do kracht in uitkomt van don kleinen"
niensch. Zal voor de tweede koer Kngeland
weigeren aan het vaste huid te worden ver
bonden ? ..Mijn isolement," zegt het, is mijn
kracht."
In do jaren '*2, '83, toen voor het eerst
alles gereed was om aan de constructie van
den tunnel te beginnen, is in Kngeland een
ongekend hartstochtelijke campagne gevoerd
tegen dit grootsche werk. Alle conservatieve
instincten van do trotsche eilandbewoners
drongen zich naar voren. Mannen van we
tenschap, van kunst, militairen, staatslieden,
adel en geestelijkheid stonden overeind.
leder had zijn bizondere argumenten. Kr
waren respectabele onder, maar ook kort
zichtige, komieke zelfs.
Het is nu, in 't klein, bij onze Kngelsche
nacht als burgers vermomde soldaten kim
den scheep gaan te Houlogne om don vol
genden ochtend ergens aan do Kngelsche
kust do Fransche vlag te planten.
Ten derde het argument, waar men vsor
voelen kan : Het vorkoor van vreemdelin
gen zal grooter worden. Kngeland zal Old
Kngland niet meer zijn . .. Kr zullen
cosmopolitischo hotels verrijzen. Kngeland zal
n zijn met dat Kuropa van democratie
en ontbinding, waarvan het in zijn trotsch
isolement /ich altijd heeft afgescheiden.
Maar ns zal de tunnel komen. Hij zal
komen, omdat het in de onontwijkbare lijn
van do logica en van de evolutie der
menschheid ligt. De volkeren naderen elkaar.
Naties worden provincies . .. Landengten
worden doorgegraven, men boort tunnels
door de Alpen en de Pyreeen,?het boren
van den tunnel, die Dover met Oalais ver
bindt, is een quaestie van tijd.
K i g. '?'>? Doorsnede der twee tunnels en
van het afvoerkanaal. De twee tuni els A en
B, waarin men, in doorsnee, twee treinen
ziet. zijn op elke l (ld meter verbonden door
een gang 'C). Het binnendringende water
wordt geloosd door groote riolen (D en
uitgestort in 't afvoerkanaal (E).
alles te zeggen heeft in den
noorderspoorweg.is bij deze quaestie grootelijks betrokken.
Zoo regent het thans in de groote pers,
zoowol te Londen als te Parijs geïnspi
reerde" artikeltjes, die de publieke opinie
moeten bewerken voor een doel, dat in zijn
grootsch ondernemen geen particulier zaakje
moest zijn maar een internationaal onder
nemen.
Parijs. H. \V.
J