Historisch Archief 1877-1940
D K A M ^ T K K 1) A I\l M E R W K K K U L A D VOO U K K D K U L A iN D.
M o. l-''45
F. C. P. Boterhoven de Haan. f <
van Martha of das Stübchen bij Gretchen.
De hekeen-tooneelen zijn van een satanische
kunst(enmakerij). Als docior Faust jong
getooverd moet worden, staat op het tooneel
een rpod-gloeiende pot (electrisch mica),
waaruit dampen sissen; en nu en dan bellen
zelf-ontvlambaar gas ik denk:
phosphorwaterstof. Daarbij 't grootste satanische
vuurwerk, dat in het bereik van den tijd
ligt. Stoomsissen, wolkendamp,
natriumknetteringen. Het is, of Schlenther ons eens
iets ongehoord-bizonders heeft willen geven.
Goethe zou paf staan, als hij kon zien, hoe
deze tijd zijn Faust vermag te spelen. Heden
staat de regie voor niets. Brahru brengt
lijkenkoppen pp het tooneel; chte van de
anatomie, in zijn gestraald kunstwerk Blauw
baard. Reinhardt-lijken met hun eigen
koppen onder den arm : Frülings Erwachen.
Natuurlijk zijn en de lijken en koppen onecht.
Schlenter bezem-rijdende heksen dat je
den tempel der kunst verslijt voor een 21ste
eeuwsch kermistentje. En je piekeren gaat:
hoe zou d'ie dat toch in elkaar hebben
alsof je in een variétézat, bij een goochelaar;
en niet in een van de eerste schouwburgen
en souyereinste kunsttempels der wereld.
Deze tijd zoekt; vindt ook hier en daar 'n
gedegen goudklompje. Maar het zal weldoen
niet te vergeten, en als leus boven elk
tooneeigangetje te zetten dat de natuur
vormen eenvoudig zijn, en in de kunst het
eenvoudige het diepst in de ziel vermag
te grijpen
Ook in de zegging, hoewel af en toe vuur
werk in den nacht, of bont gerinkel met
zeyentiendeeuwsehe braceletten was over
drijving. Magnifiek was alleen Kainz; als
Mephisto. Hij teenliep en sprong niet, als de
duivels van vroeger. Hij droeg ook niet het
welbekende rooie Krampus"-pakje. Hij was
door en door: ein Kavalier wie andere
Kavaliere." Wel manifesteerde ie zich met
stoomsissen en bliksems rommelende
regieelectriek. Wel had Sehlenther hem niet
volkomen 't gewaad van een
zeventiend'eeuwschen edelman gegeven,en had ie nog een
tikje duivel- coupe in zijn kleeren; maar in zijn
wezen zat 'n streven naar eenvoudigheid. Wat
een duivel bijzonder kleedt!?De
tooneeltjes in Auerbach's Keiler waren uniek. De
drinkebroers, het milieu; het een nog mooier,
kunstzinniger dan het ander. Alleen de
duivel werkte wat al te veel met
laagkokende koolwaterstoffen. Telkens benzien- of
benzolvlammen. Dat maakt op den duurte
goochelaarssjeuigen indruk in een tragedie.
Al is het spel fantastisch gedacht. Juist bij
die klassieke drama's, die den menschen van
onzen tijd soms den indruk geven, of waren
zij met parodistische bedoelingen
saamgeklad, moet opgepast worden voor te veel
overdrijving.
Ik zag ook die Rauber van Schiller.
Gansch bizonder. Het interieur van den
ouden Mohr schitterend. Ik heb nooit den
draken-dialoog uit Schillers jeugdwerk erg
geapprecieerd. Sein letzter Senfzer war
Amalia! Als de bode binnenkomt, ben ik
krom-gerold van den lach, toen ik het stuk
voor beteerst van mijn leven op een Duitsche
Schralere" zag- Maar hier in het Burg
theater. Je werd er stil van. De wereld
weet veel te weinig, en met name het
Rijksduitsche volk weet veel te weinig,
hoe een tempel van het klassieke Duitsche
drama hier staat; met welk een studie en
welk een praal er de 17e en 18e eeuwsche
tragedies der grooten worden gegeven. Wat
een geheel-andere verschijning wordt zoo'n
kunstwerk, dan in een deeltje
miniatuurbibliotheek of op de schoolbanken. De
kunstenaars van het Burgtheater zijn juist
van het slag, in staat de schatten van
beeldrijkdom en philosophische levensraad
uit den mijngang, waarin de rythmen als
ertswagentjes heen en weer rammelen, te
delven. Men heeft geen hinder van den
effenen woordval. De meesten spieken proza.
Geen-een, of hij let op de bt'lwkmin
oneindisjprecieser, dan op rijmklank of rythme. Daar
was Emmerich Robert, die den Corolianus
en den koning Oedipus nu wel geen
hoofdfiguren van Duitsr.h klassiek tooneel
uitbeeldde. Hij is een stylist van het woord.
Hij geeft het pathos zoo onopgeschroefd
mogelijk. Hij speelt z'n rollen. Z'n zenuwen
zijn de snaren, waar d'ie op tokkelt. Hij
speelt niet eiken avond gelijk. Zijn kunst
heeft niets aangeleerd?, niets van uiterlijk
heid. Alles komt uit hemzelf voort. Kainz,
de romanticus der zenuwen die het woord
en het rythme hanteert als een floret. En
niets dan edele schermslagen en plastische
standmomenten er mee laat zien. De oude
Sonnenthal, die compleet het type is van een
acteur der Laube-richting, en die vooral
een temperament van kalme goedmoedigheid
bezit in het eruptieve spreken zwakker
en die daarom in den rustigen Nathan
der Weise" zijn culminatie mocht bereiken.
Een toonaangever in de Weensche samen
leving. Voor Burgtheater-acteurs trouwens
staan de nobelste poorten open! Onbegrij
pelijk, voor wie aan toestanden als de
Hollandsche gewend is.
Ook onder de vrouwen zijn er 'n paar,
die als geknipt zijn voor het klassieke
drama. Die Medelsky, empire. De kleine
gracieuse Frau Albach-Retty, tout-a-fait
rococo. Allen zijn ze door ouderen in de
traditie van het Burgtheater geloodst
die niet in den ordinairen zin des woprds
een sleur, maar een welbehoede erfenis is
van den geestelijken vader van woord- en
kleurregie: den kleinen zuren heer Laube.
Zijn stijl is realistisch in z'n grondtrekken;
idealistisch in z'n uitingen. De pathetische
declamatie heeft ie overboord gegooid; het
groptsche gebaar behouden. En zoo hebben
we in zijn artistieke prestaties iets, dat als
een projectie van het dichtwerk op de waar
heid opgevat kan worden. Iets dat alleen
hier te zien is. De keizerstad trouwens
heeft voor zulke kunst publiek. Ergens
anders zou men allicht niet zoo goeden kas
maken; soortgelijke begeestering wekken.
Een gegoede burgerij van eruditie kale
kunstzinnige studeerende jeugd voor de 4e
galerij; en een abonnements-loge-adel, die
het verleerd heeft zélf de regie voor te
schrijven, en tevreden is den kunstzinnigen
mentors van theater-regie en journalistiek
na te loopen; bang voor blamage.
W e e n e n, December '06.
Het Intellectualisme.
i.
H. DE RAAF, Her bar f s Metafizica, Psy
chologie en Kthiek. (Groningen 1905),
blzz. 400.
Op den titel afgaande, zou men meenen,
dat het den schrijver dezer zaak- en omvang
rijke studie alleen te doen is om den lezer
Herbert's gedachten sfeer voor oogen te
stellen. Ware dit het geval, zijn werk zou,
naar zaakkennis, opzet en betoogtrant, onver
deelde toejuiching verdienen. Herbart, als
mensch en als denker even eerbiedwaardig,
heeft een wijsgeerig stelsel ontworpen, dat,
mits critisch gevolgd, rijke vruchten afwerpt,
waarin echter een vertrouwbare gids, gelijk
de schrijver ongetwijfeld is, geenszins
overbadig schijnt. De verrijking, althans ver
ruiming, van het abstracte denken, is echter
den schrijver geenszins hoofdzaak, /ijn
werk is berekend voor de school wereld,
gelijk het dan ook uit die kringen, op den
omsla?, goedkeurende beoordeelingen toont.
Oogmerk van het boek is derhalve de
grondslag te zijn, waarop, in Herbart's
paedagogische richting, voortgebouwd worden zal.
Wij hebben voor ons de onderlaag voor
Herbart's plaats als, na Comemus, Pestalozzi,
Fröbel, schepper der nieuwere
paedagogische wetenschap. Tegen deze onmisken
bare bedoeling des schrijvers, niet tegen
zijn boek, behoort ernstig en nadrukkelijk
te worden gewaarschuwd, n'en déplaise de
lofspraak van christelijke en andere school
bladen '. Duidelijk en klaar moet het worden
gezegd: de Herbartsche opvoedingsmethode
als geheel hoeveel behartigenswaarde
wenken, in onderdeelen, hare ontvouwing
behelzen moge, is een groot gevaar voor
ons schoolwezen. Bloot verstandelijk, ver
armt zij den geest, doordien zij de eisenen
van gemoed en hart onbevredigd laat. Hare
eenzijdigheid bedreigt, in het kind van heden,
de harmonische ontwikkeling van alle
menschelijke gaven, en verstoort, voor de
samenleving der volwassenen van morgen,
haar kostelijkst goed: gevoel van en voor
solidariteit. Hare verheerlijking, ja
vergoding van niets dan intellect, met
verwaarloozing der ontginning, bewaking en
aankweeking van 's menschen /achten,
teeren gemoedsaard, geeft steenen voor
brood. Denkende ouders ontwaren allicht,
dat, langs dien weg, van des kinds gemoeds
leven het hoogste eene geometrische
figuur wordt gemaakt. Zij missen daarin
toon, kleur, warmte, opbruising, geestdrift
en vinden afgepastheid, regelmatigheid,
stelselzucht. Dra wordt, door minder na
denkenden, doch die als ware het bij iiituitie
de leemte gevoelen, een surrogaat gezocht
en een zijdelingschen blik geworpen op
de kerk. Deze, wier omarming altoos
doodelijk is, treedt haar prooi liefderijk
te gemoet, met heel haar arsenaal van
fleemende en vleiende betuigingen en be
toogingen. Zóó doemt eene noch verwachte
noch zelfs vermoede uitkomst op. Liet de
openbare school, ten onzent, door Herbart's
begoocheling zich verlokken, zij zou, tot
hare eigene ondermijning, een vurig begeerd
bondgenoot van clencale krachtsinspanning
worden.
Kortelijk saamgevat en voor wien
Montesquieu's uitspraak: il ne s'agit pas de faire
lire, raais de faire penser, in toepassing
weet te brengen, is de /aak deze.
Herbart behoort tot de meest consequente
denkers. Als soldaten in het gelid, staan de
deelen van zijn betoog, rij aan rij geschaard.
Is de ^rondtrek toegegeven, de b>>uw van
zijn werk is onberispelijk, vastgemetseld.
Gij gevoelt u in een ruimte, waar, hoe koul
eu kil en naar en onbehaaglijk, onverstoor
bare ordening hnerscht. Aan des ontwerpers
oog is niets ontgaan en het een is aan het
ander vastgeklonken, uit het ander afgeleid.
Van Herbart's metafysiek is ziji e
p^ychologie, en van zijne psychologie is zijne ethiek
het uitvloeisel.
Alle drie de/.e vertakkingen vinden in
zijne paedagogie Herbart's
lievelingsstu iie hare openbaring en belichaming.
Naarmate derhule de kfiiiiisiieining van /i]i)C
leer ik herhaal: mits critisch?is eene
onschatbare oefensrhool in het abstracte
denken, kan men over ijne paedayogie dan
slechts oordeelen, wanneer hare
bestanddeelen worden blootgelegd. Herbart's
metaphysica nu is een sproi.g in het luchtledig.
Herbart's psychologie maakt de ziel in den
meest letterlijken zin zielloos, en Herbart's
ethiek heeft tot plechtanker en steunpunt.
den en kelen mensch, midden in 's Ie ven s si roo
ming geplaatst. Het kind, straks jongeling
of man, zonder weerstandsvermogen in die
ijle atmosfeer grootgebracht, gaat noo
1wendig aan geestelijke bloedarmoede lijden.
Beschuldigingen moeten geslaafd worden.
Ik ga het beproeven.
Herbart's meilniplnjxini. Voor llebart, op
den zetel van Kant geplaatst, doch in ware
werkelijkheid diens tegenvoeter, is de ziel
een onder vele reaien. De bedoeling is niet,
dat zij bestaat daaraan twijfelt niemand
maar dat haar aard voor ons kenbaar is en
te doorgronden valt. Keneeerste tegenstelling
alzoo met Kunt, volgens wien ons kenver
mogen niet verder dan tot verschijnselen
reikt, het onzienlijke wezen echter nooit
bereiken kan.
Wil men weten, hoe de natnnrunylosoof'
Lotze, bedachtzaam gelijk wi inigen, over
Herbart's grove dwaling" oordeelt. Ziehier
de plaats: Dit sh-chts weten «ij, dat wij
niets winnen, door de avontuurlijke poging,
C. W. J. Ramann. f
iiliiiMmminiiiimtii
eerst te zorgen voor eene algemeene
werkelijkheidsstoffe, een reale, en van daaruit
de werkelijkheid in leen over te dragen
aan datgene, wat zich er aan laat
aansluiten; dat wij veeleer het bestaan
beschouwen moeten als eene in zijn tot stand
komen steeds onbegrijpelijke zetting, die
onmiddellijk en zonder tusschenlid
opdatgene valt, dat den inhoud van het zijnde
vormt. De slotsom onzer beschouwing
kan aldus worden uitgedrukt, dat het reale
niets anders is dan de idee op onbegrijpe
lijke wijze geplaatst in den vorm eener
zelfstandigheid, die tot werken in staat is." 1)
De heer De Raaf'besluit zijne ontvouwing
van Herbart's ontologie met deze woorden:
Deze leer van het zijn en van de qualiteit
van het zijnde" zegt Thilo is de
vaste grondslag der voornaamste
metal'yzische denkbeelden van Herbart. Wie
derhalve zijne Mftafijzicit en de hierop
gebouwde Psyrholoiji» omverwerpen wil,
die moet eerst beproeven bovengenoemde
stellingen te weerleggen" (blz. 70).
Zeker, eu dit -in geschied, maar ongelukki
gerwijze heeft de heer De Raaf er niet
de minste aandacht aan geschonken.
J. A. LEVÏ.
1) II. Lotze. Mikrokosmus. (Leipzig 18(59),
II, 158.
Kunst in het Vaticaan.
De kunsthandel Wed. CT, Dorens & Zoon
te Amsterdam houdt eene tentoonstelling van
Kunst in het Vaticaan" (25 Januari tot
15 Februari 11*07), zijnde eene volledige ver
zameling reproductiën naar alle schilderijen
en fresco's uit de Vaticaansche zalen en log
gia's, de Sixtijnscbe kapel en de Pynacotheek.
De 180 groote reproductiën (waarvan 10
naar Fra Angelico, 44 naar Michel Angelico
en ilO naar Kiphaël) zijn uitgevoerd in
kooldruk-photographie door de bekende firma
Braun Clement &, Cie.
Reclame biljet.
J. Rotgans heefteen reclame-biljet getre'send
voor de Tentoonstelling van Automobielen,
te houden in liet Paleis voor Volksvlijt in
Februari a.s. Dit biljet onderscheidt zich door
goed gekozen tinten en krachtige contour.
De firma Maison Lüers frères,
Paleisstraat te Amsterdam, verspreidt een
catalogus van hare artikelen op het gebied
van tafel- en huishoudgoe leren,
onderkleeding enz., die zich onderscheidt door bizon
der fraaie uitvoering. Aan het illustratieve
gedeelte is vooral veel zorg besteed, in het
bizonder mogen vermeld worden de afbeel
dingen der damasten tafel- en servetgoederen.
D.mBIKlREBlSAMlT
ACHTER ST. PIET ER 16
-:- -:- Utrecht -:-
-:
MAGAZIJN VAN COMPLETE
MEUBELEERING EN STOFFEERING
VERHUIZINGEN. TRANSPORTEN.
SPECIALE AFDEELING ANTIQUI
TEITEN EN KUNSTVOORWERPEN
| KOOPT GIJ l
W'
of krijgt #ij het voor een paar dagen.
nadat andere lezers het beduimeld
hebben? Jndieu gij het gevaar voor
besmetting niet voorbij/.aagt, zond t gij
liever n goed en mooi tijdschrift
koopen, dan meerdere uit een
leesiimehting te ontvangen.
ELSEVIERS is volgens de
groote pers en alle kenners beslist
hetmooisteNederlandsehe
geïllustreerde tijdschrift.
f I3.5O per jaar, inclusief 12
buitentekstplaten (photogravnies, kleuren
drukken, etsen en litho's), bij alle
boekverkoopei's en bij de
Uitgevers-Maatschappij ELSEVIEE",
Amsterdam.
J. J. BIESING,
's-GRA.VENHA.GE,
Molenstraat 65. 65A en 67.
Moderne Schilderij*!,
Aquarellen et firavim.
Kunstzaal Panorama.
Panorama-Gebouw, Plantage.
TENTOONSTELLING
van Werken van
HERM. HEYENBROGK.
Kttlréf 9S cl», tffttffltjls» genprtHl.
Tentoonstelling van Krytteekeningen
nagelaten door
. CT, G.
in «Ie Knnstzaleii van J. C. SCHiiLLEK, Plein 22«, 's-Gravenhage.
Gedurende de maand Februari op werkdagen geopend van 9 5 uur. Vrij entree.
ETIKETTEN FABRIEK» i
hlTHOGRAPHISGHG
? Bekroond Nijverheidstentoonstelling Leeuwarden 'it'06
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
Directie: P. C. PAERELS.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk, Koper- en
Zilverwerk, Porselein, Glas, Tin, Oude Perzische
Tapijten enz. enz.
ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN
VAN OUD-HOLLANDSCH SNIJWERK.
TELEFOON 7261.
'25 JANUARI?15 FEBRUARI 1907
:- TENTOONSTELLING ?:
Kunst in het Vaticaan"
EEX VOLLEDIGE VERZAMELING :?:
R E P R O L) L' C: TI K N X A A R A L L E
FRESCO'S EN SCHILDERIJEN
[W AAR V A N _... . .... ... .
44 NAAR MIC11KL ANGELO :-: :-: :-:
110 NAAR RAPHAEL] -: :-: :-: :-: :-:
- KUNSTHANDEL
Wed. G. UORENS & ZOON
TOEGANG VRIJ ROKIN 56
OP KOPER EN ZINrV.
Gt&°W?FELlX MERITIS"
nEIZER5
TEL . 2ÖO7
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
_ _ ._VAN
KOPERWERKEN
2 MINUTEN VAN
STATION DRIEBERGEN
MODERN EN
ANTIEK. KOPERWERK
GIETERIJ VOOR
FIJN KOPER EN BRONS
? ORTUKRPl ? VOOR ?
R?CLAO)f S ? BO?NBAI7D?n ? T2L
'"' " ' "
Js. VAN G1HKEL
===== ZEIST ==
FABRIKANT VAN
KUN8T-KOPERWERKEN LN OUD-HOLLAND8CILE
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
Alp. Kist- en Kunstnii
S I ER KUN SP'
IV. SSpiegelstraat 3£ï.
Verschillende soorten Aardewerk,
Batik- en Borduurwerk, Koperwerk,
Beeldhouwwerk.
Schilderijen. Teekeningen, Etsen,
Foto's en Lithografieën.
Antiquiteiten (Meubelen, Aarde
werk, enz.)
RUDOLF ELION & C».