Historisch Archief 1877-1940
DE A M i T E R D A M W K U W E E K 1) L A I) VOO R N K D E H L A is' I).
No. 1546
gende lappen van de kramen, in de gol rende
Ign, een grootschheid, die niet te miskennen
is. Zo. Landweg: Straatwerkers bezig met een
weg waarover de rails van een tram zich
wendt. Opgewekt van kleur. 3o.
Zomerlandtchap met de geiten : al de lijnen aankomend
in den eenen hoek van het schilderij;
Zandrijden en Geit met jong. Er zijn hier
teekeningen die niet veel beduiden; In hun
zwarten niet kleurvol genoeg; in hun lijn
niet zwierig genoeg. Een paar teekeningen
van een boer met een grooten hoed op zijn
geëmasculeerde van Gogh's. Verder ware nog
te noemen JNo. 3 Landschap En het schil
derij, al eens besproken, van de vrouw met
de schaal met bloemen, dat niet het geringste
hier is.
* *
*
Man Thora. Prikker. Rotter! Mring.
Deze tentoonstelling gaf te zien : de geraf
fineerde (van kleur) Aposlelkoppen, het
fragjaent naar de Forgeron van Verhaeren, de
serie was-krijtteekeningen ; (ik meen uit de
buurt van Luik); de roode kooien uit Rijswijk
(1903) verder zijn laatste werk twee wand
schilderingen verder den rijdenden Schaatser
(een jaar of 10 ? oud), 'n Paar ontwerpen
voor stoffen; en een Christus.
In de Roode kooien is te waardeeren de
nauwkeurigheid van het weergegevene: een
eenigszins vochte tooi reflecteert buiten
gewoon de lucht; zijn rood wordt gewijzigd
door die reflex; In de Apostelkoppen de
stoet van koppen en de teekening van den
kop etc., op het onderste gedeelte. De
waskrjjtteekeningen ofschoon er enkele fijne
licatnotities op waren, zijn niet meening-vol
genoeg, doen te vluchtig aan. In den Schaatser
is de harde gang gegeven het lijkt het
lichaam van den schilder, in vaart; zooals op
de Apos eikoppen het hoofd onderaan haast
het portret van den teekenaar is.
Voorts waren er eenige platen van dieren
op de hem eigenaardige wijze als ornament
gezien de muizen dachten daarvan mij de
sierlijkste. En ten slotte: kan men nieenen
dat een stad als Krefeld Prikker's werk goed
doet ? Ik kan niets dan het betwijfelen.
abriêi. Teekeninp (Schitter, Oen Haag,)
Naast de twee schilderijtjes: het eene een
kreek met daarboven de lucht wit en blauw
(het blauw bizonder krachtig) en dat andre :
ochtendmist voor aan, en een koet zwemmend
zoo zuiver en doodeenvoudig als buiten zelf;
daarachter het dorp fijn verscholen in 't
neevlige, als geaquarelleerd, onder de
dunblauwe lucht met enkle witte strepen ; zijn
hier een aantal zwart en-wit teekeningen te
zien. Ge hervindt in deze den sober en
schilder, den spaarzamen maar hechten
werker. Zoo weinig mogelijk op't papier
maar dat scherp waargenomen ; een behagen
later in den puntigen vorm, dat zoo wél
samen komt met het sc.ierpe, fijne, gezicht
van dezen in zijn beste werk, te eeren schilder.
In den beginne is ook het werk ietwat roman
tisch van van houding, soms zelfs sterk, maar
dat vereenvoudigt, versobert zich, wordt
gratieus, nuchter maar niet onkunstvol.
Ik noem naast het romantisch by Laeken
(óö) de nummers 3 Heeze, waarin de
schadmven doorzi:htig bleven. 8. Elspeet. Een
schuur met het zware volle dak, 10 in Drenthe
rustig met midden in de schuren ; de
kleurvolle Hooischelf (17); 25 Heeze mat den te
lee^en voorgrond. No. 27 Slootjes waarvan
het middelste en hut rechtsche fijn en cleqant
zijn ; korensehoven (30 en 57), 32 Het huisje
van den Wever, romantisch, maar waarbij
het muurtje en het dak van 't lage huis
interessant zijn; 35 het ietwat romantische
Veenendaal de Klomp ; de Eendennesten
(No. 42 en 48); Ie vroege Ploeg; 't Kanaal
(44) waarin de spichtige struiken goed, bet
eerste figuurtje mis is; het water op 5G;
No 60 Tien schetsen waarvan het huisje
midden bovenaan ruimen eenvoud toont;
ti3 Ie Schaapskooi met de open deur waarin
de teekening zoo wijd en toch nauwkeurig
is en No. 45 Hutten bij Heeze met Je
teekeuing van den eeneu schuurwand in 't verkort.
* *
Van de twee schilderijtjes is te constateeren
hoe eenvoudig, werkelijk en toch krachtig
ze zich houden te midden van schilderijen
van roemvoller meesters.
Het MellectHalisme.
11.
H. 1>E HAAI . llerbnrt'n M/'/ii/izini,
l'xychologie en Ethiek. (Groningen 15(05),
blzz. 400.
Herbart's Psychologie. Kant heeft de leer
der drie zielsvermogens uitgewerkt, in het
licht gesteld en gevestigd. Dit laatste zoo
zeer, dat de Berlijnsche hoogleeraar Wein
stein, in zijne zooeven verschenen voorle
zingen, op de zaak niets, alleen op de
henaming iets aan te merken heeft 1). Kant
onderscheidt: a. denken; b. gevoelen; c. willen;
of wel, het gelijkwaardige: a. voorstellen;
/;. gewaarworden; r. begeeren.
Deze trias ligt aan Kant s indeeling
deidrie critieken ten grondslag. Hij onderzoekt
namelijk welke der aan deze drie
zielsverinogens toekomende begrippen aan de
ervaring ontleend (a posteriori verkregen),
en welke als aan den menschelijken geest
inhaerent (a priori eigen) geacht moeten
worden te zijn. Dit deed hij voor a, in de
Redecritiek; voor b, in de Oordeelacritiek:
voor c, in de Fractische critiek.
Ilerbart nu, en dit is de tweede tegen
stelling, heeft met de drie zielsvermogens
niet vrede. Hij herleidt ze tot n, te weten
het denken, het voorstellen. Van onze trias
laat Herbart derhalve enkel a in wezen.
Vallen l> en c dan weg? Neen, maar zij
ontstaan uit spanning en druk, uit stijgen
en zinken van voorstellingen.
Men geve zich wel terdeee rekenschap
van hetgeen dit beteekent. Voor Herbart,
is het denken 'straks, natuurlijk, het in de
school der logica geoefend denken) de alpha
en omega, het een en het al der
zielsfunctie. Gevoel is er wel, begeerte is er
wel, maar door het dennen reroorzaakt, aan
h<-t denken het aanzijn danke.ml. Herbart
heeft derhalve bereikt, wat hij verlangde,
hij heeft de trias weggevaagd, maar tot
welken prijs! Hij heeft hart, gemoed, aspi
ratie, neiging, streven, kortom al het
nietvoistandelijke, maar hoogst aantrekkelijke,
in den mensch den doop, den toets en het
waarmerk van het denken allén doen
ondergaan. Onze ziel is door Ilerbart ont
zield ! Dit laatste neme men letterlijk. Vol
gens Herbart immers, is de ziel niets meer,
niets anders dan schouwiooneel van dit spel
van voorstellingen, belangeloos en stil toe
schouwster van deze golvende zee van op
elkander volgende, botsende, stootende of
elkander najagende, verdringende, verwij
derende gedachten.
Ter beoordeeling van deze opvatting, slaan
wij nogmaals Lotze op en vernemen: Voor
(de elementen des zielelevens) bestaat niet
een onverschillige scbouwplaats, op wier
ondeelremenden grond en bodem zij
ongestoord zich ongestoord zich overgeven
kunnen aan hunne wederkeerige
werkingen, enkel en alleen onderworpen aan de
geboden van een algemeen mechanisme.
Voor hunne latere gedragingen, is veeleer
ook de bodem prikkelbaar, waarop zij zich
bewegen; niet slechts eenmaal heeft de
natuur der ziel ze voortgebracht en laat
ze dan aan zichzelf over, gelijk men zich
voorstelt, dat de aarde de dieren verwekt,
om in de toekomst, voor hunne vrije
bewegingen slechts tot geduldige
schouwplaats te dienen; de ziel gevoelt veeleer
iedere schrede, die het beloop der
voorstellingen in haar doet, en door dat beloop
geprikkeld, treedt zij hier en daar wederom
zelf handelend te voorschijn en voert in
het schijnbaar aan zichzelf overgelaten
raderwerk der voorstejlingen nieuwe
elementen in, waarvan wij den grond te
vergeefs in dit raderwerk alleen zouden
zoeken", 2)
Meent men wellicht, dat Herbart's psy
chologie in eigen kring zich opsluit, d. w. z.
aljeen diensl doet in het kabinet van den
wijsgeer, terwijl deze, naar buiten getreden,
niet meer analytisch,enkel als denkend wezen,
maar synthetisch, ook gevoelend en willend,
zich gedraagt V Het zou een schromelijke
dwaling wezen, en is door 't
groniidenkbeeld reeds uitgesloten. Ilerbart kent niets
dan voorstellen, dat is denken. De rest van
het gemoedsleven ontstaat wederom, door
voorstellen, maar thans, door wrijving van
voorstellingen. De uitkomst noemt Ilerbart
alsdan krachten. Zóó, volkomen juist de Haaf:
Voorstellingen worden krachten, terwijl
zij elkaar weerstaan. Dit gebeurt, wanneer
eenige contrasteerende voorstellingen
elkander in 't bewustzijn ontmoeten" blz. 229.)
Nu zou men meenen, zijn althans ijeroel
en wil ergens onder dak gebracht, en als iets
Kmistzaal Recto te Rotterdam.
Een keurverzamelinff suhililerijen, af
komstig van F. Bland van den Kers; en uit en
kele nalatenschappen, is Dinsdag 12,
Woens13 en Donderdag 14 Februari te bezichtigen
in de kunstzaal van A. M. Keckers,
/uidblaik te Rotterdam, om Vrijdag 15 Februari
a.s. verkocht te worden.
Er zijn schilderijen, aquarellen en teeke
ningen van J. Ankeringa, Louis A pol, II.
Arntzenius, N. Rastert v. Baatte, C. Bis
schop, Th. de Bock, J. W. v. Borselen, I.
Bosboom, K. Ives Browne, Ferd. du Chattel,
Carl Daubigny, Prof'. P. Dupont, Otto
van dien aard bij den mensch opkomt, zal
hij niet angstvallig naar de herkomst uit
kijken, maar gevoelen en wille//, gelijk zijn
hart het hem ingeeft. Hij zal b.v. zeggende:
ik gevoel medelijden en wil helpen, niet in
zijn binnenste rondkijken, om te ontwaren
of temet de voorstelling: lijden, door de
voorstelling .-helpen, in een kracht veranderd
is, maar hij zal de handen uit de mouw
steken. Zeker zal dit aldus geschieden,
maar onze doodgewone homo sapiens handelt
alsdan op eigen gelegenheid. Ilerbart helpt
hem niet, biedt hem niet een vingerwijzing,
steekt hem niet een hart onder den riem.
Integendeel, de ziel, volgens Ilerbart, kijkt
toe, en Ilerbart zelf', psychologie en politiek
met elkaar vergelijkend, kijkt ook toe.
Luisteren wij slechts naar J)e Haaf: In
elke maatschappij staan de bijzondere
leden tot elkaar in ongeveer dezelfde
betrekking, als de voorstellingen in de
ziel van den eenling, indien namelijk de
maatschappelijke banden nauw genoeg zijn,
om den wederkeerigen invloed volkomen
mogelijk te maken. De strijdige belangen
nemen de plaats in van de contrasten
rfu-schen de voorstellingen ; de neiging tot
en de behoefte aan onderlinge aansluiting
komen overeen met hetgeen we reeds
kennen onder de namen complicatie en
versmelting. Dat velen, door eene
minderheid neergedrukt worden, tot zij hunne
maatschappelijke beteekenis verliezen,
dat in die minderheid slechts enkelen een
buitengewoon aanzien verworven, dat
elke maatschappij in den toestand van
natuurlijk evenwicht een toegespitster!
vorm aanneemt; dit zijn de directe
gevolgeu van het imijchisch meclicnisme, dat
zich hier in het groot doet gelden, en
welks bewegingswetten, hier, /oo min als
bij den individu, een volslagen stilstand
toelaten enz. enz. (blz. 2!Kii.
/uilen er niet zijn, die, bij het afprevelen
dezer ijskoude litanie, als ware hot een
rozenkrans, uitroepen: de duivel hale die
directe gevolgen,'' en op dit phychisch
mechanisme'' zullen wij inslaan, dat hooren
en zien vergaat.
,}. A. LEVY.
1) B. Weinstein. Die phiiosophischen
Grundlagen der Wissenschaften (Leipzig 1900)
blz. 90 vijf.
'2) LoUe t. a. p. I blz. 205.
Kerelman, Jan van Kssen, A. K. Kversen,
I'. .1. C. Gabriel, W. Hamel, Haverkorn van
Uijsewijk, 11. J. tlaverman, (ierke HenkesJ
Hobbe .Smith, A. Huik, Josef Israël?, H.
W. .lansen, Herrn. ten Kate, J. Kever, K.
Klinkenberg, II. NV. Koekkoek, ,1. LinseJr.
(symbolisch portret van W. Maris), Jac.
van Looy, Jacob Maris, NVillem Maris,
Willy Martens, A. Mauve, Faco Mesdag, W.
C. Nakken, Josei'Neuhuys, (Jeo l'oggenbeek,
Paul Kink, Charles Houtlussen, llenriette
Koniier, J. J. van de Sande Bakhuyzen,
P. A. Hchipperus, F. teinlen, W. B. Th'olen,
,lan Vrolijk, A. Waldorp, II. .1. v. d.
NVeele, J. 11. Weissenbruuh, .1, H.
NVijsmuller, enz.
Boschgexicht bij \Vinter. door Louis Apol.
(Knristzaal IJcckers tt; Rotterdam.)
Kunsthandel Oldenzeel, Rotterdam.
Tot en met 14 1-Vbr. a.s. is in (leze Kunsttaal
geëxposeerd eene :err hfln..ii/rijk<'
ml/er/i,Teekeningen door Dirk \ijlunil. Op liet Allmin
met leektnin/jen, door Mr. A. K. /immerman.
Burgemeester van Rotterdam, welwillend
voor deze tentoonstelling afgestaan, wordt
bijzonder de aandacht gevestigd.
Tentoonstelling van W. B Tholen.
Kene uitgezocht^ vcr?.ann'liiijj schilderijen
van W. B. Tholen is in den kunsthandel
van B L. Voskuil ,Ir., op het Spui te Am
sterdam ten toon gesteld.
Tot de voornaamste werken dezer tentoon
stelling hehooren: Aan de /uiderzee,
Boschzoom, Aan de Vaart, Schuiten in het Kanaal,
Winteravond, Aan de Vaart, Kdam. Haven,
In het Hos.'h, Aan de Ku<t. F.nkhuizen,
Houtziijiers, Dorpslmurt in Beieren.
Tentoonstelling van Mevr. Therese v.
Duyl Schwartze.
De firma Boll'a ficeft eene tentoonstelling
(iHopeiiil der voornaamste werken van Mevr.
Therese van Duyl Sehwartze. /ij bestaat
uitsluitend uit portretkunst. Kigenaars uit
het binnen- en buitenland hebben hun eigen
dommen voor deze expositie afgestaan. Er
zijn groot e groepen en enkele portretten.
Van de beeltenissen van bekende personen
treft men er aan: Mr. (J. v. Tienhoven, wijlen
i', van Keden, Wolmerans, schilderes Lizie
Ansingh en het portret der schilderes zelve.
door haar geschilderd.
01^
K U X !Srr 1.1 A N
.i. c \ **c 'i i i' 1^1 >i:i
Moderne Schilderijen, Aquarellen, enz,
J. J. BIESING,
Hnnslhatttlel.
'B-ORAVENHAGK.
Molenstraat 65.65'a 61
Modern* Schilderij**,
Aquarellen M flrmni
M EU BEL-B AZ AR.
SINGEL, 263-283,
ji de l'aleirrtt-aat.
. . /? 59,50.
Kantoor-Meubelen, ena.
J. MEIJËRINK MEIJER.
T E L K V O O N
METAALVAREN
H AA R L_E M
EDËMBORODERJIYTER.
Ter gelegenheid der a s. feesten, ter eere van
UK II l KI. AimiAASNZCTON I»K RIYTKR,
wordt door ons een gedenkbord aangebo len liet bord is vervaardigd door
de bekende fkyencefabtink ,,Almninia". te Kopenhagen.
Voor ve.dere details, zie beschrijving).
Anisticke mtvoznng $raai Souvenir.
Verkrijgbaar in alle Kunsthandels.
Waar niet verkrijgbaar wordt !:<jt hord door ons franco tegen den prijs
van ? 5.?geleverd.
rHtlftOTA* - KKfttN. fchitfcl 164.
AJIMTKRDAM. Telef. «519.
WONING-INRICHTINGEN
SPUISTRAAT. 76 DAMRAK.. AMSTERDAM
DROUOT
H- H- WKMHKR A Co. +? +?
? I.ANfcJE HOUTSTKAAT 7 A t ?
. TKI.EFO<» I\TKK«. «71 .
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMl'LETE MEUBJJ.EKkl.Ni;
IN Al. L E STIJLEN - =
A N T ! ^ U I T E I T E N ~ = =
E I (i E N M E {J B E L K A B K l k K
25 JANUARI?15 FKBKIÏAIU 1907
:? TENTOONSTELLING -:
VAN
Kunst in het Vaticaan"
KK.V VOLlsKDlKK VKKZAMKUVT : :
K KIM; O D U ('T I K N N A A H A 1. 1. K
KriKSCO'S E.N S C 11 l M) K R 1.1 E N
| -V A A R VAX
?44 N \AK MiriIEE ANGEU) ;: : : ::
l il) NAAK KAP1IAEL] : :-: :-: :-:
- KUNSTHANDEL
Wed. G. DORENS & ZOON
TOEGANG VRIJ ROKIN 56
KOOPT GIJ
E-LSLVILK S
of krijgt gij het voor een paar dagen,
nadat andere lezers het beduimeld
hebben? Indien gij het gevaar voor
besmetting niet v oorbij /aagt, zoudt gij
liever n goed en mooi tijdschrift
koopen, dan meerdere uit een
leesinrichting te ontvangen.
ELSEVIERS is volgens de
groote pers en alle kenners beslist
het mooiste Nederlandsehe
geïllustreerde tijdschrift.
f 13.5O per janr, inclusief' 12
buitentekstplaten (photogrurures, kleuren
drukken, etsen en litho's), bij alle
boekverkoopers en bij de
Uitgevers-Maatschappij ELSEVIER".
Amsterdam.
I Kon, Ik Fabriek van Zitowerta,
E Hof/uii'elier.
! Oudegracht E 17, utrecht.
l i i 1% l» K 1. A 16 K E f*.
MEUBELEN.
Ouden Engweg 18,