De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1907 24 februari pagina 3

24 februari 1907 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

D-E A MvSTEIH) A W W-E-R W -K-K-E B Ir A-D VOO RN E D RR L A N D. Tergaarbak roor j», waarvoor eigenlijk niet P Het begrip, van mrforèledig1, waeht op een iofcoud, waaraan bet dierurbaar te maken valt. Dezen nu, in ons getal, te verzwijgen, -«hrt- i» juist z\jn rol en zijn taak, de be»tMMi*den «jjner keuze. Van rechtsge lijkheid *yn wij, hier, even ver als zooeven, met: deae toevoeging, dat wij, in het woord : doelmatigheid, op den koop toe, eene ver momming ontvingen. Hoe komt het, dat .de concrete zin van reehtsffelykeid verbleekte, en, lang! dien ' weg, net sociale denken belemmerd werd ? Qai komt, omdat eerst, het Romein sche raebt, en daarna de Manchester school het «fteereerd hebben. Het" BomeiiH jbe recht is de belichaming, de veraanschouwelijking der abstracte, en de doodvjjand der concrete ree tsge'ijkheid. In irrerg en been individualistisch, ke&.t bet Biets anders dan gij en ik, uw en mijn eigendom, beiden en beide te hoeden tegéa' inbreuk op d» gelijkelijk ge lachte machtstfeer. Verkeersyormen. ?verbintenissenleer overbruggen di« beide persoonlijke en zakelijke polen, doch verlieze.i ze nooit uit het oog en boaden zorgvuldig ze gescheiden. Concrete rechtagelykheid! Een Romein zou u niet begrijpen, of in drie woorden u terecht ge we «en hebben, pe maatschappelijke ordening heeft afgebakend eigendomsbegrip. Verschuiving daarvan moet plaats grijpen in den vorm rechtens. Volwassenen, mondig, rechtsbekwaam zyn immers elkanders ge lijke en worden in rechte als zoodanig be handeld, wat wilt gij meer? Waarop dit neerkomt? Het Romemscbe recht met zijn: euique «uum denkt zich eene samenleving v "T»n abstract gelyktn. Of deze sterk, gene zwak, '?deze behoeftig, gene vermogend, deze getond, gene ziek is, daarom bekreunt dat Beent' zich niet. Individuen immers zijn en bleven /beiden. Voor beiden is de rechtsmaat 'dezelfde. Jegens beiden is rechtscisch adf n- en; tegen beiden is willekeur uitBèhtBgelijfebeid heerscht er du», Toorieéker, maar ten halve. f Go dea Uodem van het Romeinsche recht, tierde de Mansohesterseiool, met haar algemeen belang", dat de uitkomst heette te zijn van het vrije s tel dor byzondere . belangen. Hét belang'' nu aan zichzelf overgelaten, is giokdoof en stekeblind. liet gaat te rade mét hetgeen zijne [lusten streelt, ea zijne begeerte opwekt. Hier, s'aat men . niet meer nevens elkander, gelijk ten minste itet Romeinsche recht eeue maatschappij Dog' zich dacht. Hier, raakt men slaag?, en - - ff» het slagveld blijven allen, dat zijn talloos telen,, wien het faalt aan de kracht om, in den feilen bestaanutru'd, met overmachtigen zich te meten. Zóó liet de Maachesterschool eene open rekening, -die de economische ethixchhi»torische richting zich bevlijtigt aan te ? -mui verend" Hieiin nu .gaat_ Herbart'g Ethiek haar ' 'd.wa'rfiboomen, eh"dit i» déderde tegenstelling _ met Kant wiens opperste gron Iregel is: "0 behandel ?niemand uitsluitend als middel. ledat'tH u tevens doel. Man leze b{j de Baaf.Berbart's schema der persoonlijke tn der sociale ideeën, ingelen- door de woorden: Uit de oorspron kelijke of j>«re<xmfy'A-e ideeën zijn alzoo af ' te.leidea de toeiaie ideeën" (blz. 332). AF TB J,SIPEN! De schrijver bezigt het woord en !? hanteert de z^ak ab de natuurlijkste , d*r wereWv «ewler ne opmerking of bij voeging. Toch zetelt hier het verderfelijkindividulistische van gans jh de Uérbartsche Ethiek, voor i gesproten als zij is uit geheel , «$jn bloot verstandelijke toeael. A f te leiden zyn niét de maatschappelijke verhoudingen , uit inditidueele betrekkingen, maar omge. keer J juist, zijn deze laataten te begrenzen, : naar g«l«ng der maatschappelijke nooden. Slechts zoodanige maatschappelijke ordening is. eene r echt «ordening, waarin niet, naar Bomeinsch model, enkel abstracte, maar tevens eene met de werkelijkheid te rade : gaande, dus concrete rechtsgelijkheid hcerscht. Mijn recbt is niet, gelijk Herbart waant, oorspronkelijk' , dus toongevend ? voor aller recht, maar omgekeerd, bepaalt alttr recht de mate -van mijn recht. Eerst die maatschappij, daarna het individu. Daar van doordringe zich, wie eene voor onze dagen bruikbare Ethiek leveren wil. Verlangt men deza opvatting gestaafd te «ien door een gezaghebbend woordvoerder . der rechtswetenschap? Ziehier hoe Iheri ig zich uitlaat: Alle rechten van het priva*treebt. «l beoogen zij ook in de eerste plaats enkel het individu, ondergaan den in vloei van en zijn gebonden door het letten op de maatse sappy ; niet n bestaat er, waarbij het subject zou kunnen zeggen: dit heb ik uitsluitend voor mij, de consequentie van het rechtsbegrip brengt mede, dat de maatschappij mij niet beperkt." 1) Trouwene^ ook in zuiver wijsgeerigen ziu, beeft Herbart, met zijne scheeve Ethiek, een grondbeginsel uit 't oog verloren, dat reeds Aristotele* in het licht stelde. De Staats leer namelijk van den Stag y r ie t plaatst vlakweg aan de spits den regel: de Staat is van nature vroeger dan het huiswezen en .ieder enkele van ons" 2) een regel, ?waardoor een prius in de Idee bedoeld wordt. Eeeren wij, ten sloite, tut den sleutel van Hérbart'spaedagogie, zijne psychologie terug. ? Het jura re in verba magistri toont, in den regel, zekeren onbevangen gemoedsaard. De ; he< r De Raaf overdrijft die hebbelijkheid «ehter. Zoo lezen wij van de ziels vermogens : boe niemand bekennen wil dat hij in ernst M* haar gelooft" (blz. 155). In ierdaad? <M«a Moest sich toch twee malen bedenken, » eer men dergelijke enormiteiten klakkeloos ?MnahriJft. Piëteit toor een meester is goed, maar il faut de la vertu, pas trop p"en feu t. Van Lot se gewaagden wij reeds. w i« ook een weinig meetelt is de Tübinger kMUfdter Rümelin, dio een betoog juist over de «eUvermogenp, met de navolgende iNtaMohuwing tegen Herbart besluit: Het lUkt zulk «en theoretisehe, onnooze'e vraag o? Trillen en gevoelen een zelfstandigen oorsprong hebben, dan wel slechts ge vol gen van bewegingen van voorstellingen - *XÜB» of aan het denken de eerste plaats |n ons zielele ven toekomt, dan wel of het ' aridere krachten van gelijken rang of sterker werking naast zich moet laten «Zektea, maar die traag is veeleer van ««?itreole practische beteekenis e» draagkracht. l3e gansche levensbeschouwing, de vraag, hoe de ensch op menschen werken kan, in de opvoeding, in de maataékappü, in de leiding van het volksleven, woidt daardoor in ander licht geplaatst. Het zon, naar myne nreenmg, er bedenkelijk .uitzien met moraal en religie'en iedere «hoogere vorm ng, bijaldien hare macht Over de gemoederen enkel op logische bewijsgrorKien, op de onaantastbaarheid van den samenhang in fene reeks van voorstellingen beruttte; bijaldien zij niet hare eigene zelfstandige wortelen in den diepsten grond van onze ziel hadden. Gelukkig is dit zóó en de dwaling is niet zoo gevaarlijk als zij schijnt; maar een geslacht en tijdsgewricht, dat van de vooronderstelKng uitgaat, dat willen en gevoelen van voorstellen afstammen en van daaruit kan worden geleid, kan daarbij desniettemin menige wonderbaarlijke dwaalwegen inslaan en onverkwikkelijke ervaringen opdoen". 3) Men ziet, het zijn piet kleinigheden. die bij de vraag: Herbart's opvoedingsmethode of niet? op het spel staan. Het kind, in die sctiool gerijpt, wordt, naar mijne besliste overtuiging, niet egoist, maar egocentralist. Welnu, ik ken niet ne geestesrichting, die minder ontvankelijk maakt voor den hoofdeisch van ieder bevredigd, berustend, menschelijk bestaan : den ootmoed, recht streeks gevolg van het, door Sjhleiermacher aangewezen, onvoorwaardelijk af hankelijkheidsgevoel van Hooger Macht, als grond toon van ieder menschelijk streven. Toen Ernst August, koning van Hannover, in 1837, de Staatsregeling ophief, kwamen zeven hoogteeraren te Göttingen daartegen in verzet. De Gottinger Sieben" waaronder wëreldberoemdheden: de beide Grimm'p, Dahlmann, Gervinus, moesten het land ruimen. Herbart, toen eveneens te Göttin gen hoogleeraar, deed niet mee, naar hij zelf schreef: het is mijne zaak niet te beoordeelen, wat er aan het politieke leven des duitschen volks te verbeteren valt." Zou deze geenszins eervolle onthouding toeval zijn? Amst., Oct. 1906. J. A. LEVY. 1) R. v. Iherina;. Der Zweck im Recht (Leipzig 1817) l blz. 519. 2) Aristo'eles de Republica (Ed. Bekker) p. 12S3. (L 2. blz. 3 infra) 3) G. Rümelin Reden und Auf-atze (T bingen 1876) I b'z. 142. Tijflsdirifl Tour f ijsl)pperte. Met Maart aanstaande zal verschijnen een Tijdtchrift voor ijittrgetrte ondsr redactie van: Dr. J. D. Bieren s de Haan, Julius de Boer. L. H. Grondys, Dr. Pb. Kohustamm, Dr. W Meöer en K. J. Pen. In het prospectus schrijft de Redactie: Er is ge/egd dat dè'ze tijd komt te staan in het teeken der wijsbegeerte; en zoo de de Redactie van bet op te richten Tijdtchr'ft r (K r Wij* begeerte deze uitspraak niet gaarne onderschreef, al ware bet slechts uit wensch dat bet zoo zyn moge dan zou zij zich niet hebben samengevoegd tot het werk, dat z\i thanj vol gaarne op zich neemt, hoezeer zich van de zwaarte barer taak bewust. Een Tijd is een Tijdperk van nationale of algemeen«r kuituur, en de kuituur is het geestes-leven van het leiding gevende deel dts volks; en zoo wy achten, dat deze ty'd in het Teeken der Wijsbegeerte komt te staan, is het uit opmerking dat wysgeeiige vragen thans een nitnemender en omvangrijker be langstelling ontvangen van het denkend, intellektueele, leiding gevende gedeelte dan voorheen het geval wa*. En al vermoeden noch wenschen wy, dat de wvjsgeerige problemen de sociale en de wysgeerige scheppingen de litteraire en aeslhetit-che zullen vervangen, toch is het te voor zien dit door het wassend wijsgeerig bewust zijn ook deze vragen en deze scheppingen een dieper behandeling en opzet zullen eisutien, dan wanneer het wysgeerig wooid tot zwygen ware gebracht. Er is in onzen tyd allerwege een vermeer dering van btwuftheid; de spontane schoon heid* uiting gelijk der impressionisten in schilderkunst en litteratuur is niet meer toereikende stof voor den echoonheidszin. Het lette) kundig oordeel heeft sinds lang een breeder voornemen dan beredeneerde lofzeirging of afwy/.ing: men wil het verband begrypen tusschen een litterair werk en den scheppenden menschengeest. Ook de maat schappelyke aktie, met name het socialisme, blijft niet b\j een hervorminaüpro?rain, maar zoekt theoretische basis. De litteraire eo andere tijdschriften bewijzen, dat de wijsgeerige faktor in bet geestesleven dezes tij ds in staat van toename verkeert. Het oogenblik schijnt gekomen om in Nederlandsche taal en als teeten van den stand der .Neclerlandsche kuituur een tijdschrift voor wijsbegeerte te stichten. Onze verwachting moge voldoende zijn gegrond! De wysgeerige zin is een zin voor de Idee des geheels.de grondzakelijke Algemeenheid; en dat deze zin zich thans veile/endigt, is evenzeer in vervolg van als in tegenstelling met den voorafgeganen tijd van alleen-heer schappij der exakte studie. Natuurweten schappen, sociale wetenschappen en psycho logie bepalen zich tot een bizonder gebied van verschynselen en richten den geest op het feitelyke'?maar als wetenschappen steunen zij op de algemeenheid als haar basis. Voltooide kennis, welke alleen in staat is den kendrang te bevredigen, moet kennis der Algemeenheid zijn. Zoo richten de weterschappen den denkenden geest boven hen zelf uit en zjjn een aan leiding tot de wijs begeerte. Doch niet slechts de kendrang, ook de levensdrang ekcht wvjsgeerige bewuslwor ding; er is nood aan eenheid des levens; de in vele vakken ea afdeelingen versnipperde arbti l en betover zedelijkheid, recht, kunst, godsdienst verdeelde geestesleven roepen om een synthese, welke althans in ons denken bestaan kan, en waardoor de eenzijdigheid van elk afzonderlijk werk en elke afzonderlijke daad wordt opgeheven. De volledige msnsch is hy, die zich in zijne werken bewust is van de idee des geheels. En daar de behoefte aan dit volledige denken in dezen tijd niet meer van enkelen is, doch, naar ons voor komt, van velen, schijnt het gewettigd thans een tijdschrift voor wijsbegeerte te stichten. Is alzoo deze stichting een daad die aan den tyd' beantwoordt en heeft zij uit dien hoofde kans van slagen dan zal voorts door zijn inhoud het tijdschrift zijn bestaans recht moeten verzekeren. Deze inhoud zal zijn overeenkomstig den tweeërlei kring van lezers, voor welke het tijdschrift is bestemd, den engeren kring van wijpgeerig belang stellenden. Wysgeerige stukken,' die het bereik van een gewoon ontwikkeld publiek overtreffen, kunnen hier ,geplaatst; maar vooral niet minder artike'en, die de kuituurtaak der wyjbexeerte bevorderen, nl. opleiding en inleiding der intellektueel aangeleiden, ook al hebbei zij geen bepaalde scholing ontvangen. Zj mogen hier him scholing vinden. Er wordt gerekend op een ontwik kelden le:erskring in ruimen zin. Het is de bedoeling niet vau redactie en medewerkers om in geslolea falanx voor een bepa 1de wijsbegeerte te strijden; zij zelven zijn, by alle waardeerirjg voor elkanders weik en standpunt, van verscheiden wijsgeerige gedudheid. Moge een sehooltijdschnlt zijn bekoring hebben voor een besloten kring, hetzij van Spinozisten, Kanlianen of Hegelaars, wat wy meenden te moeien sticht» n, en waaraan wij levensvatbaarheid toekenden, i;: een vrije tribune voor het wijfgeerig woord. Daarbij z*l de stof zoo breed mogelijk worden opgevat. De kultuurtaak der wijs begeerte worde niet vergeten. Het is niet uitsluitend, noch hoof (zakelijk om kennis theorie of lotjika, maar om het geheele irebied der kennis te doen, voorzoover dit onderde b .'Straling valt ?an het licht der idee. Moge (Jao da redactie in baar ernstigen arbeid voor dit tijdschrift gesteund worden door de belangstelling yan een breeden lezers kring, opdat onze verwachting waar b'.yke, dat deze jd komt te staan in het teeken der wijsbegeerte.". Het tijdschrift zal in driemaandelijkpohe afleveringen van acht vellen druks verschijnen. Het wordt uitgegeven door de Firma's: W. Versliiys te Amsterdam en E. J. Bi ill te Le den Inhoud van Trjdschriften. De A'ieuwe Tijd, No. 2 . De Intocht, door S. Bonn. Da 25»te Januari, door Karl Kau sky. Een goed begin van bedrij fsen loondtatisüek, door Th. van der Waarden. Russische vooruitzichten : De by'et-nkomst der tweede Rijk» Uoema, door W. van Rtvesteyn Jr. iku lies eii socialistische Aestetika, de wederyereeniging vau eti ch en aestetisch ideaal in de socialistische kuns', I, door H. Roland Holst. De wet-Müleiand. Rap port der soc.-dem. studieclub. Oïer de nieuwe theorie. Een aniwooid aan Vlie gen, door J. Saks. De Aarde en haar Volken, No. 12 : Per auto door den Kaukasua naar Perzië, door Ciaude Amt. Klamboe-haken. Afrikaansche lauweren voor den hertog der AOruzzen. Tijdschrift AardrykskuuJig CJenoottchap. Frankrijk, Engeland en Italiëiu zake tthiopië. Oide. Mooi Madeira. Het Hooger Huis in Engeland. Feuilleton. Op de UuO'jte, FeDr.-an: Op het omslag: Meisjeskopje (beelu). Bijlage: Spelend Jongetje', uaar C. iS^oor. O ver de maand die heenging, met portretten e :c. Kinden Kunstenaar, met repr. naar werken van C. Spoor, door Is. Querido. Over de J ungfraubahn, met illusir., door Fr. Wrubel. Aristo craten, roman, door J. de Meester. Op sneeuw-excursie, met af b., door J. A. Honing. Oudj s, schets, door W. Kalma. Tyger, schets, door Cariy van Bruggen. Op de hoogte In de hoogte, met ulustr., door W. Pottum. 8hop"werk, ervaringen van een emigrant, door D. Veltman. Het verwekken yan kunstmatige koude, met af b. door J. C. Waal. Merkwaardige proeven, duor E. C. Sutherland. J. P. ;Jacobsen, met portret, door A. Verster. De auto en baar opkomst in Duitschland, een vermakelijke, geïllustr. satyre. Dramatische kroniek, met portr , door L. van de C'appeite; Recepten, door mej. O. A Coiver.1?Over huishoudelijke gezelligheid, met foto's, door Lydia. Ptiysiognomie, dojr Pesnem. Letterk. kroniek. Hul Hais, Oud en Nieuw, ati. 2: Iets over geweven tapijtemgobeliné), in't bijzoLder over die in 't raaduuis te Maastricht, door Pauliaie M. Flament. ??De tafel, door dr. W. Vogelsanjf, (slot(. Toelichting bij de platen. Den Gulden Wmkel,Kü. 2: Ingeborg Maria Sick, door L). Logeman-van der Willigen, met portret en facsimiléhandschrift. Kus-asche letteren, door Aunie de Graaff, met i portr. Boekensuhou w, door (ieraid van Eoneren, J. Everis Jr , Ida Haakman, W. F. Gouwe en dr. H. J. Cal koen, niet 3 portretten. Winckelkout. De kalenders voor 1DU7, door I. H. S Boekbejchiyving. LeventrtcM, No. 'i: Bijlage Louis Bouw meester en mevr Lena van O lefen-Kley in Voerman Henschel. Kunstbij lage Ar beid," Een martelares uit den Russischen Vrijheidsoorlog, slot. Rarda Lieftink. Het probleem der geestenwereld. A. J. van Hanswyk. Wach.lied Zandstraal. Joh. Scamidt. Van Kunst en Parasitisme. H. Pypelynijes, door Jacob de Haan (met portret). A. van den Heuvel. Drama-studies. Zyn Zoon. Dr. A. J. C. Soyderp. De voorwaarden des levens, slot. Eigen Haard: Een ontwaken, door G., II, slot. Vastelacond in den ouden eu nieuwen tyd, door Ben Ravo, II, met af b., slot. Nederland?.voor honderd jaren, door Generaal WüppermlEnn, Hl. Waar heide eens was", door R H. Herwig, II, met af b., slot. Prof. H. W. Bakhuis Roozeboom, i, met portret. Verscheidenheid. Feuilleton. Publieke belangen. Tijdins van S/en Hedin. Een gestolen schilderij ter waarde van/72 000 Het 50-jarig bestaan van den Nora-JDeutjchen Lloyd. De oudste oorlogscorrespon lent. Reddiug van een Chinees door een Hollandsch schip. Stead en de Duitsche journalisten. IJsvermaak te Utrecht, alles met afbeeldingen. NIEUWE UITGAVEN Engtltcht llandelscorreepondenlie. Volledige leiddraad bij de studie voor praktijk en examen, volgens een geheel nieuwe methode, door J. P. ENGELHARD. Amsterdam, wed. J. Ahrend & Zoon. J. K. A. MUSAEUS, Avonturen van Ridder Rolaniit /Schildknapen. Pikante Legende uit den jd van keiier Karel. RICIIARD Vofz, Lucullui IJ, en de S-hoone Sabine. (Die Mutter der Catonen). Dorps idylle uit de omstreken van Rome. Beide deeltjes vormen No. l en 2 van de Biblio theek van Klassieke Huimristen en Novellis'en. Uitgaven van N. Danner te Utiecht. -Een Kroon. Drama iu 5 bedrijven, door JEF. MENNEKËXS. Maldeghem, V. Delille. Het Htpelen en zijn genezing, door L VAN LIER. Zutphen, W. J. Thieme & Cie. Geschriften uitgegeven vanwege den Nederlandschen Protestantenbond," IX. School en, godsdienstige Opvoeding, door J. BRCINI.' o JZN. Assen, L Hansma Pro en Contra," Serie II, No. 10: Lijk verbranding. Pro: Dr. C. J. WjjnaendtB Francken. Contra: H. J.E. Westerman Holstijn. Moderne Kunstwerken, aft. 2. Het leven van Michiel Adriaantzoon de Ruyter, door L. PESKING, afl. 2. 3 eu 4. Rotterdam, J. M. Bredée. (Zie vervolg pag. 8J. VOOR DAMES. Büie Kaartlezer. n. Doctor Ludeman verhaalde eene ontmoe ting die hij had met eene waarzegster van deze soort, .moe Ier Griet genaamd. Altemaal boerenbedrog! wat waren zulke beduimelde prentjes tegenover zijne planeten l Hij was het eens met de geestelijkheid, die de moza sche wet voor zich had, en ook de profeten van Israël; 1) die zich zoozeer verzette tegen het raadplegen van in tooverijen doorgeconterfeite heidenen', tegen het geloop der verdwaalde jongheid naar oude, lelijke, rimpelige wyven en totebellen omme te weten van wat hun ten aanzien van hunne liefde, geluk of leven in het toekomende mogt gebeuren?'' Doch de bewuste jongheid zou er niet minder verdwaasd om blijven, en het geslacht vaa moeder Griet is nog by lange na niet uitgestorven. Het behoort tot de lijdkortingen, ook in de huizen van def tige luyden" dat men voor elkaar de kaart legt, en wanneer in de kamers van zoovele onzer gedesoeuvreerde jonge dames de muren klappen konden, men zou yan samenspraken hooren in dezen trant: Kom, laten we eens naar de kaartlegster gaan." Geloof jij er dan aan wat zoo'n mensch zegt ?" Ik? heelemaal niet. Waar >oor ziejemij aan!' Maar waarom wou je 'r dan heen?" O aüeen voor 'n verzetje, 't Is ereis een afwisseling met dat eeuwige winkelen en modes zien. Ja maar, zoo'n mensch brengt je allicht allerlei muizenissen in je hoofd. Onwillekeu rig kom je onder de impressie." 't Is waar. Laten we dan maar liever gaan tennissen." (Na een poo.«je): t Kost 'n kwartje... dat is toch niet veel?'' O neen. Maar als zoo'n juffrouw naam begint te krijgen, dan gaat het als met den bouwgrond ze slaat op; tot 'n gulden toe." Nu, dit U dan voor Jater. Ik zal voor je betalen; die paar kwartjes kan ik wel op myn k!eedgeld vinden." Dan ben je nóg bekocht, 't Is immers zottekiap ?" Juist daarom. Dan kunnen we nog eens lachen en je doet weer eens nieuwe indruk ken op. ' Nu, vooruit dan... voor de impressie I' Komt zoo'n uitnoodiging niet van de per soon, dan komt ze allicht van hét strooibillet. Het is niet onbekend dat sommige dezer dames hun bedrijf verschuilen achter dat van modiste Zoo behoeft het van geen enkele onder onze inttllenluellcs giweten te worden, dat ze bij de kaartlegster is geweest, 't Gaat als in Amerika, waardes rciety wotuan aan den voor kant het modemagazijn binnentreedt, om, doorloopende, in het achterhuis tot haar eigealijk doel te geraken. Nl. sal'on, waar ze zich ongestoord en ongezien aan allerlei mixed drinks", aan gobiers en cocktails be drinken kan. MOUISTE stond op de koperen plaat voor het huis van zekere mevr. il. op de Bloemgracht, ma.ir niet ie,ier, die er kwam, kwam er voor een nieuwen hoed. Eene Amsterdamsche kaartlegster woont gaarne 'n beetje achteraf. Dat kan geen kwaad, voor de klandisie. 't Is er mee als met den tandarts, die op den vraag waarom hy. zoo afgelegen woobde antwoordde, dat vele dames er gansch niet op gesteld waren dat men uit hunne geregelde bezoeien bij den Zahntechnikei" zou kunnen afleiden den betreurerjswaardigen staat van hun gebit. Ook bij de kaanlegster wil niet ieder gezien zijn ; van daar dat men van haar domicilie vaak zeggen mai : hoe later op den avond, hoe schooner volk. Maar zoolang de reputatie nog niet gevestigd is, moet men wel de reclame te hulp roepen Dan wordt er langs de deuren der burgerhuuen gecolporteerd rntt strooibületten, die steelsgewijsde brieven bus achter Je deur biniu nglippen; die, liefst met het koninklijk wapen aan 't hoofd, be kendmakingen aU deze inhouden : M. M. l Door deze heeft ondergeteeken Ie de eer UEd. te berichten, dat zij alhier gearriveerd is en aan onderstaand adres werk saam. zal zijn. ISa lange studiën en onderzoekingen is het haar gebleken door haar schitterende bekwaamheid, ontleend uit aangeboren natuur. lijken aard, dat zij het karakter van den meLseh en alles wat voorkomt in het menschelijk leven schetst. Verschillende dagbladen geven daarover hunne tevredenheid t e kennen. Wie wil zijn karakt -r niet eens leeren kennen ? Daartoe bestaat nu de beste gelegenheid bij MEJ. IDA, Nieuwe Lioiersslraat 14, Amsterdam. Niemand zal on voldaan het huis verlaten, maar verbaasd staan over haar hplderzichtigheid, die te aanschouwen is. Zij is ook in het bezit van het Glas-Spiritisme. Heeft men familie in het Binnen- of Buitenland, dan kan men met mij daarover raadplegen. Minzaam aanbevelend UEd. Dienares Prijs 25 cent. MEJ. IDA. Spreekuur van 's morgens 10 tot 's avonds 10. tieeren worden niet ontvangen." Waarom geen heeren 't" vroeg een nieuws gierig Aagje, toen zij (pa en moe mochten er niet van weten) aan het adres in de Looiersstraat geweest was. En de kaartlegster had geantwoord : Och, die maken maar mines met de dames!" Gekheid scaken in haar huis daar was het niet op ingericht. Aan heeren zou 't, volgens hare exegese, niet zoozeer te doen zijn om de onzienlijke toekomst als wel om de tast bare werkelijkheid, en tegenover hare serieuse wetenschap kwam zoo'n houding te pas als een oliekoek in een treurspel. Maar dat wai niet Ie fin mol de l'fdstoïre. De neuswijze kruidenier uit de buurt, die zien kon wie er uit en in gingen, had eene oplos sing op zijn manier. Heeren worden niet ont vangen! jawel, heeren zijn niet zoo ge makkelijk te bewerken als de dame?, 't Zijn geen geschikte sujetten voor een planeet lezeres ; er valt met hen geen eer in te leggen. Les hommes ! ca ne croit a rien l" gelijk de Fransche vrouw tegen den pastoor zei. Zij komen al dadely'k met het ongeloof op het voorhoofd geschreven, en waarom zou men dan roosen voor verckens strooien", gelijk onze vaderen zeiden. (Slot volgt). S. KALFF. ioDS Toor fle telia We fitsopnlüle TTOII ti Pdiüf. Al lang was het my n plan hieromtrent het een en ander mede te deelen, doch gaarn" eenige mij toegezegde photo's er bij willende voegen, had ik ziker nog wat gedacht, ware na niet in de Groene" van Zaterdag 9 Februari, een verzoek om mededeelingen in die richting verschenen. Nu das maar dadelijk het volgende : Er bestaat te Parijs ten eerste : Le Cercle Amicitia 12 Rue du Parc-royal 1) deze is opgericht in i89Ö, doch eerst t wee j aar later geopend eo heeft ten doel de fatsoenlijke, te Parijs arbeidende vrouw, een aangenaam thuij, behoorlijke voeding enz. tegen hoogstbillijken prys te verschaffen. Presidente dier vereenigiug, die bovengemeld doel tot uit voering heeft gebracht en nog brengt, is Madme Alfred André. Genoemd thuis is ook voor dames uit den vreemde zoover er plaats is - toegankelijk, Men wane echter niet, dat een tijdige aan vrage om logis, overbodig is. Wil men niet riskeeren, voor auberge pleine" te komen, dan diene wel degelijk tijdig geïnformeerd. De ligging is zeer gunstig: dit in tegen 1) Place des Vosges, dicht bij het museum Victor Huuo, eeni^szins in 't kwartier v/d Champs Elyrées en het Louyre. G ?11 *'--9 ailler deleHite Zijde is Mode. Vraagt Stalen van on/e voorjaars- w zomer nouveautés, voor costumes en blouses: Echizen, Taffetas lustre, Louisine, a jour, Mousseline 120oM.breed,van uocent per meter af, in zwart, wit.»ff^n er gp| kleurd.ats ook ge'"orduut de blouses | en robes in bat;st. %,.^»^~' Wij leveren allten geearandpfrd solide Zijde stoffen direct aan par ticulieren, franco vracht en rechten aan huis. SCHWUZ R & Co., Luzern H26. (Zw.tserland1. Zijdestoffar.-Export Kon. Htfl. Bitterwater tmser Water (Kranchen 26 CENT PER HEELE KRUIK. Emser Pastilles 50 CENT RER DOOS. Verkrijgbaar by: n. MEIJER, Hofl. Amsterdam. H U u. hOftitJIS, Old England, Amst. J. (jQUfiKNiS Jun.. Haarlem. Wed W. H l K K KR Wormerveer. ti. ANNKLT & K HOUWERS, Zwolle. O. C'. *CJUO VütlUOM, Leêwarden. H. aURMANUKün.A.WRRESMAN, Uroningen. JULIUS Hul?, Den Helder. Mag. HET AiïKER, Den Haag. L' v. d. KERV, 'i'iel.~~ iï'UK L1EMU, en EDW. TROK Arnhem. BOUWT t. NUNSPEET O/d. VELUWE. Inlicht, b/d. Vereeniging Kantoren voor Vaste Goederen in Nederland te Nunspeet.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl