Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1553
opgebouwd, niet als een studie, onmiddelijk
onder den zweepslag der ontroering het is
beter, het zet zich tot een geheel, tot een
SCHILDERIJ (zie zijn Molen), van velerlei over we
ging : van kleuren die malkander steunen, van
lijnen die in zwierige complexen het geheel tot
evenwicht brengen. Ik behoef u niet te zeggen
dat technisch daarbij deze schilder een der
beste is. Maar er is nog een factor die
het trof me veelmaals zoo weinig gewaar
deerd werd in dit werk. Het is bekorend tee
kenen. Ik ben overtuigd dat uw oordeel over
Tholen's werk zijn grond vond in voldoend
zien van de schilderijen van deze, van aqua
rellen van deze; van teekeningen. Het is
gewoonlijk wel niet gemakkelijk hier van de
juiste kennis te hebben veel van het werk
gaat toch rechtstreeks naar het buitenland
maar dit veronderstel ik gaarne van u. Toch
ware het misschien eigenaardig zoo ge b.v.
in de collectie van Ncyenhoff te Amsterdam
de slagerij" eens kondt zien, de aquarel
van den winter en de huizen" Misschien
zoudt ge, ziend waarnaast deze slagerij" hangt,
eigenaardige opmerkingen kunnen maken,
en ondervindt dat deze Tholen's gratie
niet een zwakheid is maar qu'elle vient après
la force. Dat uwe meening gunstiger zoude
zijn over de Bastert's hadde ik verwacht.
Het werk van Bastert sluit zich aan den
algemeeuen aard van veel tegenwoordig werk
aan. Het zijn in het algemeen niet meer dan
studies". Het schilderij-maken is hem
niet mogelyk. Zyn werk hjkt meer dan
Tholens op anderen. Poggenbeek's werk is
beter, maar ge speurt het van tijd tot tjjd
te zeer in Bastert. Het is natuurlijk niet
enkel het gelijke onderwerp. Het is de invloed
van den sterkeren Poggenbeek op den zwak
keren Bastert. Ik weet niet verder, waarde
Steeahoff, of ge naast dit gebrek van een
schilderij te kannen maken, zooals Poussin
zich dat grootsch" dacht: weidsch samen
spelen van lijnen tot een rustigen bouw) ge
nauwkeurig genoeg na-gingt hoeveel geringer
de UekenkracM van Bastert is tegenover die
van Tholen. leekenen is een uitdrukken
van de persoonlijkheid in lijnen. En als ik
het werk van Bastert kennend, dit zet tegen
het werk dat ik van Tholen ken dan is
er een opmerkelijke inferioriteit ook in dit
opzicht bij Bastert; en niet alleen bij dezen.
Ik herhaal dus, dat het mij niet vreemd is
dat ge het werk van Bastert u bekorender
vindt. Er zijn er velen zoo. De besten? Dit
mocht ik betwijfelen. Maar er zijn ervelenzoo.
De boven aangeduide eigenschappen van
Tholen maken den meesten de erkenning
lastiger. Zoo ik mijne meening (dit is de reden
van dit schrijven) saam zou vatten over Tholens
werk en over Bastert's werk dan is ze deze:
l. Het is mijne overtuiging dat het werk
van Tholen in alle opzichten beter is dan dat
van Bastert. Alleen staat het door bepaalde
eigenschappen ietwat buiten de richting van
dezen tijd.
2. Het is Tholen mogelijk een schilderij
te maken, dat is een geheel te vormen, uit
kleuren en lijnen saamgesteld, dat in zijn rust
zich vormde tot iets dat makkelijker den stoot
van den tijd zal doorstaan dan het werk ran
Bastert. Dezen is het een schilderij-maken
niet gegeven.
3. De buiten-studies van Tholen die ik ken
zijn zuiverder klaarder van kleur dan die ik
ken van Bastert; ze zijn in haar dikwijls wee
moedige, innigheid belangrijker dan het ge
wone werk van Bastert. Ge kent deze studiën
van Tholen toch voldoende ?
4o. Het teekenen van Tholen. de vorm,
is hem veel meer gegeven dan Bastert ze
gegeven wierd. Ge kent toch het geteekende
werk van Tholen ?
5. Het figuur teekenen, Tholen eigen, is een
der in dezen tijd hem naar voren brengende
eigenschappen.
6. De geestelijke innigheid van veel werk
door Tholen, en gij zooals ik, zoeken toch
den Mensch in de verwen, is van grooter
geestelijke beduiding dan die van Bastert.
7. En ik mocht herhalen het compositie
vermogen in Tholen (wat dus tot het een
een schilderij kunnen maken leidt) is tast
baar grooter dan het den in deze dingen
vagen Bastert eigen is.
Dit is mijne meening, kort weliswaar, tegen
over de uwe gez?t. Ik vond noodig ze te
zetten tegenover de uwe. U verder goeds
toewenschend, en groetend
PLASSCIIAERT.
Tentoonstelling van het werk der
leerlingen van de dagteeken- en
kunstambachtschool voor meisjes in het
gebouw der Mjj. voor Bouwkunst
te Amsterdam.
Bij de reorganisatie van schier alle vakken
van onderwijs om ze meer te doen aanpassen
aan de eischen van den tegenwoordigen tijd
is het teekenen in vele opzichten al aanmer
kelijk gewijzigd. De neuzen en ooren, hetzij in
plaat of naar gips, zij zijn verdwenen, de ar
ceeringen van Julliën zij behooren tot het ver
leden, de draadmodellen en bl okken,zij naderen
hun einde en zelfs de wandplaten, die oudtijds
zóó in trek waren dat ieder meende in een
dringende behoefte te voorzien" door een stel
te vervaardigen, zij zijn ten doode opgeschre
ven, en van uit Amerika en Duitschland en
hier en daar uit ons eigen land waait de wind
der hervorming, die de levende natuur ten
voorbeeld wil geven.
Naast deze beweging, waarin de pedagogi
sche zijde van het vak boven de technische
triomfeert, staat een andere, die juist de
technische kant op het oog heeft en in tee
kenen de voorbereiding ziet voor het ambacht
en het kunstambacht. En waar zoowel het
ambacht als het kunstambacht in dezen tijd
menschen noodig heeft, die door hunne smaak,
hunne ontwikkeling en opleiding in staat
zijn iets beters voort te brengen, daar meenen
wij, dat déze opvatting van het
teekenonderwijs, dit meer en meer aanpassen van het
teekenen aan de verschillende kunsttech
nieken, niet minder belangrijk is dan de
waarde die het heeft als algemeen ontwik
kelingsvak.
De herleving, zij het ook langzaam, der
versierende kunsten opende een nieuw ter
rein waar de vrouwen en meisjfs zich een
bestaan konden scheppen, en moge dan
ook niet iedere techniek even goed door
vrouwen als mannen uitgeoefend kunnen
worden, toch zijn er in het kunstambacht
genoeg onderafdeelingen, waarin de vrouw
hare krachten ten beste zou kunnen geven.
Een opleidingsschool in dier voege was dus
niet overbodig, al hebben enkele
kunstnijverheidsscholen een meisjes- of damesklasse
aan hunne inrichting verbeiden.
Het denkbeeld eener kunst-ambachtsschool
voor meisjes bleek dan ook niet geheel on
uitvoerbaar, en de dagteekenschool der maat
schappij voor den werkenden stand, voegde
zich, een vier jaar geleden, afdeelingen toe
voor het beoefenen der kunstambachten en
aanverwante vakken. Mocht om redenen van
finantieelen aard deze inrichting zich nog
niet zoo uitbreiden als wel wenschelijk ware,
en goede werkplaatsen bezitten, verbonden
aan de teekenzalen, om het geleerde direct
aan de praktijk te kunnen toetsen; dat het
echter met bescheiden middelen wel mogelijk
is reeds iets tot stand te brengen, bewees de
tentoonstelling in de afgeloopen week ge
houden en tot 2 April nog geopend, in de
zalen van het gebouw der maatschappij tot
bevordering der bouwkunst. Wij willen de
af deeling, opleiding voor examen, als minder
passende in deze beschouwing, maar even
voorbij gaan, om te zien, hoe naast studie
van oude ornamentvormen, m«n zich op de
ontwikkeling van ornament uit de natuur
voorbereidt, en deze oefeningen zij sluiten
zich praktisch aan bij het teeken op steen
ten dienste van boekversiering. Kleine
kevertjes en bloemetjes waren verwerkt tot
motiefjes voor schutbladen. Terwijl de studie
der oude ornamentvormen deze zeker on wil
lekeurig, de aandoenlijke bekoring der vroe
gere sitsjes gaven, en deze schutbladen zij dien
den weer tot materiaal in de klasse voor het
boekbinden, die eveneens aan de school ver
bonden is.
Dat ook de houtbewerking een voor meisjes
zeer uitvoerbare techniek blijkt, zagen wij
behalve aan tal van proeven, die als het
ware een leercursus vormden, aan de ver
sieringen, door de leerlingen gesneden, aan
een kast van den architect de Bazel.
Natuurlijk was de kunst van borduren,
deze echt vrouwelijke techniek eveneens
vertegenwoordigdigd, maar helaas niet ZÓQ
als wij dit wel wenschten; de neiging om
kunatnaaldwerk terug te brengen tot zoo
weinig mogelijk, tot enkele steekjes, ik geloof
niet, dat wij ze in het belang der borduur
kunst mogen aanmoedigen, al ontkennen wij
niet dat er wel iets aardigs mede te maken
is. Beter leek ons dan de toepassing ?an
machine borduren voor kleederversieringmits
men hierbij nooit of te nimmer trachtte het
handwerk te imiteeren, maar in de voor deze
techniek geëigende werkwijze, van bijv. het
versieren met een onafgebroken lijn, zijn
kracht en uitgangspunt zoeke. Ik stel mij
voor, dat er dun hiermede wel wat goeds te
bereiken is.
Even willen wij nog memoreeren de zeer
geslaagde specimen der etsklasse, hoewel ook
deze thans buiten ons bestek (dat der kunst
ambachten) vallen.
Kunnen thans de meisjes zich blechts in
enkele onderdeelen der versierende kunsten
bekwamen, de plannen bestaan om uit
breiding aan het programma te geven, en
het wil mij toeschijnen, dat er nog genoeg
technieken zijn, die in de lijn door de school
gevolgd, liggen. Maar late men niet al te
schielijk zijn met deze toevoegingen, en te
veel aan den modernen geest willen offeren,
waardoor men wel eens kon yervallen tot,
wat op Duitsche meisjesscholen
Liebbaberkünste" genoemd wordt, en men zou kunnen
vertalen door geliefhebber." Technieken
waar geen essentieelen fond aan ten grond
slag ligt en die dus toch noodwendig hun
eigen dood moeten sterven, slechts een tijd
lang aan een modegril hun bestaan dankende.
Laat de school vooral hare kracht zoeken
in het zoo ruim mogelijk opvatten der thans
gegeven onder wijsvakken en deze uitbreiden
met wat men aanverwante zou kunnen noe
men, dan zijn wij overtuigd, dat het succes
dat zij verdient, niet uitblijft.
R. W. P. DB VEIES Jr.
Een antwoord.
Pfiysiolof/ie der lichaamsoefeningen, door
Dr. Med. F. H. SCHMIDT (bewerkt)? door
P. J. SCHUIL.
Indachtig aan Lucas' Er zal meer vreugde
zijn in den hemel over óén zondaar die zich
bekeert dan over negen en negentig, die de
bekeering niet van noode hebben", zal ik niet
in een weerlegging treden van de sophismen
waarmee de heer Schuil nach berühmten
Muster het wegwerpen van zijn oude
plunje wil vergelijken of ongedaan maken.
Alleen wensch ik op te merken, dat het
paedagogisch-practisch-goede, waarmee de
voorstanders van de Zweedsche school dit
stelsel verdedigen, aan de Duitsche gymnastiek
ontleend is; en voorts, dat, zoodra de heer
Schuil de niet te qualiflceeren beschuldiging:
bij hen, die het Zweedsche stelsel
veroordeelen, gaat het oordeelen aan het begrip
vooraf" meent te kunnen bewijzen, ik hem
in dit of in een ander blad of in een open
bare vergadering gaarne zal te woord staan.
Rot t., 27 Maart '07.
VAN AKEX.
ACHTER ST. PIET ER 16
-:- -:- "Utrecht -:-
-:
MAGAZIJN VAN COMPLETE
MEU
BELEERING EN STOFFEERING =
VERHUIZINGEN, TRANSPORTEN,
SPECIALE AFDEELING ANTIQUI
TEITEN EN KUNSTVOORWERPEN
Alp. Kist- en
SIERKUNST"
Spiegfelstraat 32.
IV.
Verschillende soorten Aardewerk,
Batik- en Borduurwerk, Koperwerk,
Beeldhouwwerk.
Schilderijen, Teekeningen, Etsen,
Foto's en Lithografieën.
Antiquiteiten (Meubelen, Aarde
werk enz.)
RUDOLF ELION & C9.
KUNSTHANDEL:-: =-: =?=
WED. G. DORENS & ZN.
ROKIN 56.
EXPOSEERT:
ORIGISEELE ETSEN EN LITHO'S
VAN BAUER, DUPONT, GR. VAN
ROGGEN, MOULIJN,
NIEUWENKAMP, WITSEN, E.A.
ORIGINEELE FRANSCHE
KLEURETSEN.
ETSEN NAAR SCHILDERIJEN
VAN HOLLANDSCHE MEESTERS
VAN PROF. DAKE, GR. VAN
ROGGEN, E.A.
REPRODUCTIES PROCÉDÉVAN
MEURS.
SIMILI-AQUARELLEN,
KLEURDRUKKEN, ENZ.
COPENHAGEy-PORCELEINSS 5
REPRODUCTIEF NAAR BEELD
HOUW WERïEM.
SPIEGELS EN ENC ADREMENTEN.
sE-EFT UW flORES OP
En U WORDT OE5VER
PARTICULIER
OOQH.
-:- Ontwerpen en uitvoering van
-:- PLAFOND- EN WANDBESCHILDERING
KUNSTNAALDWERK
Ontwerpen, begonnen patronen en
-:- -:- uitgevoerd werk z.a.: -:-
-:- Tafelkleeden
- Theewarmers
Japonversieringen
- Kinderkapjes
-Kinderkleeding-
Damestaschjes- - Kussens -
- Dekservetten
ENZ. ENZ. ENZ.
Geven ook Kunstnaaldwerk in depot.
ONTWERPEN EN TEE KENINGEN
- op het gebied van Kunstnijverheid
J. J. BIESING,
Kunsthandel.
'S-GRAVENHA.GE,
Molenstraat 65,65* en 67.
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
Magazijn
Oud-Holland"
Damrak 75, Amsterdam.
DirectieMP. C. PAEBELS.
Imitatie- en Antiek Kunstsnijwerk, Koper- en
Zilverwerk, Porselein, Glas, Tin, Oude Perzische
Tapijten enz. enz.
ATELIER VOOR HET VERVAARDIGEN
VA .V OUD-HÓLLANDSCH SNIJWERK.
- TELEFOON 7261.
J. C.
Plein 99»i -t- -+ -i- -t- -t- '&-Gravenhage.
Moderne Schilderijen, Aquarellen, enz.
COCIHJl'S
KOPER EN ZINfS.
GtB°WHPELIX MERITIS"
KEIZER5GRACHT32<r
TEL. 2007
WONING-INRICHTINGEN
2.31 SPUISTRAAT. 76 DAMRAK. AMSTERDAM
Js. VAM G1NKEL
===== ZEIST =
FABRIKANT VAN
KUNST-KOPEKWEEKEN IN OUD-HOLLANDSCHJt
MODERNE- EN ANDERE STIJLEN
L. P. H. DE RIDDER & Zn.,
it
ofle-verancdersAllén KONINGSPLEIN, Amsterdam.
Moderne Rieten Meubelen
worden alle aan onze werkplaatsen ver
vaardigd, waardoor voor solide afwerking,
gfimakkelijken vorm en billijken prijs wordt
ingestaan.
Wij etaleereri in onze magazijnen voort
durend 2O a 3O complete SERRE
AMEUBLEMENTEN, in verschillende
stijl en in diverse prijzen, waardoor niet
naar teekening besteld behoeft te worden.
Werkplaatsen:
Reg.dwarsstr. 26-27-28.
Winkel en Magazijnen
R! l n
KONI1SFLEIN.