Historisch Archief 1877-1940
?JTo; 1534
D -ËAMSTERDAMMER WE EK B -L A D V
NEDERLAND.
vermeldt met de woorden: daar een ruiter
te paarde boven de deur uitgehou wen wasT'.
Dit beeld schijnt nog aanwezig kort vóór
1828, in welk jaar Witsen Geysbeek de
Ystroom van Jonannes Antonides met aan
tekeningen publiceert, alwaar op ladz. 35
voorkomt: nog kennelijk aan een boven
de deur gebeeldhouwde n ruiter te paard''.
In zijn wandelingen in en om Amsterdam"
zegt v. d. Vijver (1829) van het huis van
den heer Drost (toenmaalsNo. 24) hetwelk
onze opmerkzaamheid tot zich-trok door de
beeltenis van den luit. adm. gen. de Ruiter
-?Welke men in den.gevel vindt". Het tegen
woordige beeld moet dus kort vóór 1829 of
toog n dat juusjzijn geplaatst. In 1835, «U
eet iuis door' de erven Drost wordt ver
kocht voor f. 13,500 en ook in de latere
overdrachten, is déRuijter's huis dan ook
altijd genoemd met de woorden, waar het
borstbeeld van M. A. d. E. in den gevel
staat". V.
tlIIIHIIMIIMIIIlilllllMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIlilMIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIlHIIII
Merlanisclie tooueeltaleiitfD.
Rika Hopper.
Wie op het oogenblik door de
LeidscheBtraat wandelt, ziet daar in een boekhandel
dichtbij de schoawburgpoort een heele ver
tooning. Op graiw formaatpapier geplakt
een serie portre'tten : Rika Hopper als Nora!
Op -witte jstrpokjes papier zitten daar illu
stratie-zinnetjes uit het drama aan vastge
hecht. Thorwald kom 'r is hier, en kijk-is
vat ik gekocht heb.
Vijf uur; 'nog zeven uur en dan is het
inidde.rnacht. Dan zou het wonderbaar
lijkste moeten gebeuren, enz. enz.
Wie goed ziet, kan aan die portretten
enkele van de deugden en nog veel meer van
de gebreken dezer kunstenares bestudeeren.
Het!,voorste portret: Thorwald, kom-er-is
hier en kijk-is wat ik gekocht heb, geeft
ons de artieste in vry-gewonen doen. Een
trekje van blije verrassin^svreugd moet
over 't, gezicht lachen. Het ligt er wat
kattig-dik op, maar dat doet weinig ter
zake. Alors c'est elle! Een gezicht, waar
wat mee te doen lijkt. Mime-kunst moge
over 't algemeen smsjlere snuiten 'n hoogere
premie zetten -r- dit gelaat, dat bol-neutraal
is en tocl), 1p$er niét j zóó convex of iedera
hartstocht kan <er op tot leven komen, biedt
mogélijkbèden en ruimte. Een mooie kop
haar l e» paar donkere oogen, waar licht
in ti ai a na een arsenicumkuur. Een neus.
«Is eea Boliede pui uitgebouwd uiteen gevel
'Van modern-arrogante, maar
toch_harmoarchitectuur, winkelstyl, en die in
'al wel den indruk maakt, dat ie asems
an hartstocht zal kunnen b:ieschen. En
dan een nioni, ze houdt 'm wat stijf geklemd
op dit portret, die zich over ZTC ; en z'n
onder wel ring als geneert; waaraan je direct
ziet dat ie.goeie pruil- eapruimebekjes zal
kunnen 'treltken; 'maar die in elk geval ook
over tt bfflpafferig gezicht een lijn draagt
waarlangs als tokkeltonen over een
vioolsnaar de bewegingen der groote harts
tochten kunnen iTfltrekken en schranapen.
Alors; c'erf.selfèt. Wfi hebben
tooneelspeelsters in wier gelaat zwakkere
indifferentie zit. Van dezeh'kop is mimisch alles
te maken. Dit 'masker'kan lke smart en
«Ike passie dragen.' Jawel het masker
kan het. Maar helaas mejuffrouw Rika
Hopper zélf kan' het niet. Al de
mmestaande portretten zijn evenzpovele certifi
caten van mimische impotentie. Maar laten
we niet op portretten gaan vitten. Maar
naar. de Rika Hopper van de planken den
kijker richten1. Ik rekea mej. Hopper tot
onze meest begaafde tooneelartiestes, maar
zij is over het paard getili,
lichtelijk-verknoeid heeft bij de trappeling van dat
gedistingeerde cultuurveê, dat in den
Stadsftfeetwbttrg strooi .oor hooi vreet, en snert
als potage Mazarin honoreert |de
zelf-sehattingen -kritiek grootendeels. Vergeten, dat
-de meest-directe beelding van
mensctiensmart hooge eeredienst, zij 't niet voor God
is en dat .alleen de vromen zalig worden.
Dat de weg ver en lang is naar het hoog
altaar, waarachter de Muze als priesteres
woQnt, en dat om 'n lap uit de reliqui- kast te
scheuren, je moet drukken en duwen e a
dringen; vechten een menschenleven ;lang.
Eik» Hopper vecht sinds lang niet meer.
Waarom zou ze? Het publiek is ook
zoo tevreden. De kritiek is in handen
van onbevoegden en zoover ze in handen
ran bevoegden is( waartoe ik voor Amsterdam
Bössing en Berckenhoff min of meer reken)
wordt de kast in uitgereden sporen
voortgekraakt. Een paar kantteekeningen op de
karakteropvatting; gemeengeplaats over
kleeren engebeweég. De diepe re artistieke
kwaliteiten worden snellekens langs getrip
peld en zoo goed als nooit de zonde in
de ziel gestoken.
Waarom zou ze dus? Om haar zelfs wil ?
Och kom er worJt hard gewerkt aan
't Nederlandsch tooneel. Men trekt er den
boer op als met een marionnettenkastje.
Het leven stelt z'n eiscben. (leen voetlicht
speelt edeler schijn dan dat op 't Leidsche
pïein. En wie in het zonnetje van
bonbonnière-gunst, het glanslichteml genadegoud
van een zaal niet zulke tronies zit, zou
nog moeten bedenken : dat er behalve deze
gezichten nog het gelaat van een Muze is,
en dat in de kunst Aaa,rbj,tten een hemel
koepelt dat ginder een zon bracht, waar
van het licht als gloeibrandend lak naar
benedenklekt; schroei pijn etsend in de zielen!
Dat is bij ons da heele affaire: eischsn
en maximale prestaties zijn gering. Kritiek
en publiek zijn gauw tevreden,
Gewendontevreden zou men ook kunnen zeggen,
als men het laksche theaterbezoek in de
rekening betrekt. Alleen zoo is 't te ver
klaren, dat een kunstenares als mej. Rika
Hopper het waagt haar mimisch bankroet
nog met een voldaan gezicht op etalage to
sturen.
Twee uitdrukkingen beheerscht dit gezicht
Haar Kathi in Alt-Heidelberg héft, niet
tegenstaande haar lichaam in deze rol, die
'n meisje" vordert weinig meewerkt, daarom
zoo'n charme omdat daarin bijna voort
durend 'n beheerschte uitdrukking over
haar gelaat glijdt. Het innemende, of 't
zacht-oogknijpeüd-vleiende
heterotischingenue of f-entitnenteele beelit zij uit
muntend. Maar dat doen de vrouwelijkste
twintig procent van het vrouwelijk geslacht.
Dat is nog geen hoogere tooneelspeelkunst.
Het arrogante of het snibbig-hooghartige
markeert ze ook niet zonder flair. Maar
bijna voor alle groote menschenpassies en
menschenstnarten blijven 'r mimische moge
lijkheden steken. De overgang van den
spoorweg; de barrière hangt dicht! Den
toorn kan zij nog eenigermate fonkelen en
fronsen. Maar ontzetting, vernedering, dra
matische verwiehting, doffe knaging van
leed, vermoeienis en matheid Vitello!
Dat is niet echt en dat is niet aangrijpend.
Of men haar in Nora ziet, of in Opstanding
beide stukken, die plastische eisclien
stelleu groote ontroeringen en
ontroeringwekkende bewegingen doemen niet over
dit gelaat. Men late zich niet d >or 't kader,
den kop haar, trucjes, foefjes en de
Hchaamsplastiek in 't ooije nemen. Want b.v. in
haar lichaan splastiek is Rika Hopper een
zeer ontwikkelde artieste. En haar arm
en \yiagerbewegingen kunnen som 3 het
m«rtco; aan gelaatsuitdrukking beduidend
neutr.ïtliseeren. Daarmee wil ik alweer niet
zeggei'i: dat de natuur haar \an
kun&tzinrris standpunt goed bedacht heei't; au con
traire! Het goeie leven zit 'r dwars; ze
wordt yeel te gezet en voor
jonge-geltjesrolleu welft de poitrine haar in den weg.
Maar zij verstaat de kunst met haar ar
men te werken; boven de-macht en
onderhandsch. Aanhalen, afwijzen, gruwen
voor zoover het in de armen tot uiting
komt eerste klas! De handen doen ook
goed werk bij erotische situaties, ont
roeringen of glij-opwrijven van mede-ge voel.
Haar loopen, haar zit- en opstaan manoeu
vreeren zijn door de bank van een zuivere
en tactiscde royaliteit. Alleen het heele
jonge bewegen beheerscht zij onvoldoende.
Komen wij nu tot de mid leien van baar
geluid. Zoo indifferent als haar bol ge
zicht .i*, . zoj veel eigen-karakter heeft
haar geluid. Am 't Ne lerlandsch zitten er
meer, die 'n specifiek klankkleurtje in-ftejr
stem hebben. Men'denke aan De Vos met
z'n huilerigen bibberstem, of 't is de grot'
van Oapri in z'n larynjrdraagt; aan Chrispijn,
'n. zwevjng nasalit£i£, en die verder meest
de woorden kort vooraan in z'n mond in
stukken bijt. Rika Hoppers eigen-gtluid is'
in' tegenstelling met het eïgen-geluid
dezer beide mannelijke collega's van
een innemende en ,zuivere charme. Het
eehigste wat er onzuiver aan is: ze lispelt
een beetje. Ze gelooft blijkbaar zelf, dat
ze da s en de z, de eer,ste bij -z'n ronding
en de tweede bij z'n hafcen,te pakken he< ft.
Ze kan -tenminste van die Zure Zoete woord
gelei Zoo-langzaam welgevallig Smeren over
de Sneden en de Snedige zetten van haar
dialoog. Een zin als deze zou ze igetoof ik
wat graag gaan afsteken! Gelukkig schrijven
dramaturgen zulke malligheden niet. Want
god beware den man van gevoel voor den
zcvenklapper of zevensisser, die hier. zoude
afsuizen.
Maar afgescheiden van een waarschijnlijk
kunstmatig aangeleerde lispel fluistering bij
ze- en, s-je-klanken, is haar geluid gaaf',
resoneert helder en vol als een klankbord.
Zij weet huaT geluid mooi de hoogte in te
drij ven. Wel haalt zij nooit het dramatische
gilletje in do; kan elk woord maar voor
zich op den dramatischen bergkam drijven.
Maar de plastiek van haar geluid is bewe
gelijk en lenig. En ze heeft metr dan n
ontroering in haar stem. Meest speelt ze
daar maar wat mee, pose loopt mejuffrouw
Hopper, de gefèteerde actiice, hautain over
de planken. Het kan der wel-afr j§g de lui
daar «snappen den dichter net zootftin. De
ttiepefe stille krachten in den stroom van
het drama gaan dan verloren onder 'n
grojen effectpraal als 'n cascade stuiving
'Daarboven. Zy,gelooft: dat zij de smart en
de ontsteltenis heel mooi kan spreken
en het innemende vlei-vragen ligt alleen
.gaaf . in hare zeggingsmacht. Daarnaast
werkt ze heel- aardig in ijdelheid, vertrou
welijk uithooren, snibbigheid en meer van
?dia uitingen van temperament en klein
gevoelsleven. Maar wee als ze voor de
problemen van grootrmachtige
zielsaandoeningen wordt gesleept, om van patholo
gisch-genuanceerde emoties te zwijgen. Dan
zet ze op haar manier den strot maar op en
legt "wat trillers in haar stem, zooals 'n
violistje met 'n paar vingerdeiningen z'n
snaren, kan laten huilen. Het doet 't hem
wel. En de bewegingen zijn v oor alle passies
en gebrokenheden nvormig; en 'n gilletje
op het end als een coloratuurzanger^s uit
een beuglant. Men heeft meer met...
schellevischde menschenziel vaneen gereten.
Wat Rika Hopper ontbreekt is leiding,
is kritiek, is eerlijke zelf-spiegeling in de
glazen van hooger gecultiveerde zussen.
Misschien ook tijd dat weet ik niet. Ze
heeft zeer positieve talenten, maar die
ta;enten zijn onvoldoende ontwikkeld. Ver
wend. Bewierookt. En wierook moge
'n puike bouillon bordelaise voor het vol
groeide talent wezen dat houdt de mot
er uit! voor 'n kiemplanr, voor het jonge
leven deui?t 't niet.
Alles kan nie meer reg kom ma ir
Rika Hopper kan bij het klimmen der jaren
en het wisselen der rollen, als de bedacht
zame studie het talent komt secundeeren,
en als ze maar loert inzien wat haar ont
breekt, het nog tot een prima-sieraad en
een eerste rustig planeetlicht aan onzen
kunsthemel brengen in welks milden
glans een jeu^d het zilver zal loeren aan
kijken; een jeugd, die zelf, reeds in de
naaste generatie, dat geloof ik vast, het
goud zal graven, en het tooneel de plaats
aaawijzon, die het krachtens liet recht van
den invloed in onze cultuur en samenleving
behoort in te nemen.
A m s t. Febr. '07.
R i'n. FEENSTUA.
NIEUWE UITGAVEN.
W. F. SLEE F.zn'?. Fondnenboek voor 1907.
Utrecht, W. Leydenroth.
H. G. WELLS, Wonderlijke vertMiriyen, verta
ling van D. Jaeger. Amsterdam, G Schreuder».
H. G. WELLS, Dt gestolen bacil en andere
vriemde rerhalen, door mevr. G. LOMAN-VAN
Un.nitiKS. Arnsterdam, G Sehreuderp.
Vereeniging tot opleiding voor ambachten
en beroepen te Amsterdam Verslag over 1906.
De wereld in.', dorr JAX LIGTHART en H.
SrnEEi-sTKA, 2e serie, 4e stukje. Groningen, J.
B. Wolters*.
MAX STIRXER. De eenige en z'n eigendom, ver
taalden vaneen voorwoord voorzien,door JAAK
JANSEN. Antwerpen,'t Kersouwken.
Hagar, door mr. ISAÜC DA COSTA. Met illustr.
en aant., door Chr. Stapelkamp. Uitgave van
W. J. bieme (Klassiek Letteik. Pantheon).
Inhoud van Tijdschriften.
De XXe Eeuw Beatrijs, door P. C. Bouten.
De heilige tocht, vervolg, door Ary Prins.
Fyne 'fragmenten, door Jacob israöl <ie Haan.
Tot eene levenskunt-t, door G.
KapteijnMuyaken. Uit liet dagboek van een byj
ochonder, door J. Everts Jr. Nederlandsche
letterkun Ie van den tesren ^oordigen tijd, door
L, van Deysse!.?Buitenlandsch staatiundig
overzicht, door Chr. Nuys.
De Beueying. Wat wil de Beweging"?
Bloei, vervolg van Wiedsters, door Stijn
Streuvels De Nederlandsche renaiseance-dichier
Jan van Hout.?Paschen en andere gedichten,
door Albert Verwey. Het geloof van den
nieuwen mensch, VI?VIII, door dr. M. H. J.
Sphoenmaekers. De vereenvoudigde verde
digd, door dr. R. A. Kollwijn. Vastgewerkt,
door mr. P. Brocshooft. Boeken, menschen
en stroomingen. Bremmer's inleiding tot
het zien van beeldende kunsten, door Albert
Ver wey.
Onze Etuw M. A. de Ruijter, door prof. dr. P.
J. Blok. Boete, IV, door G F. Haspels.
Verzen, door H. E. V. Irrigatie en landbouw
op Java, door Nuhout van der Veen. Popu
laire geschiedbeschrijving der Oudheid, door
prof. dr. K. Kuiper. Leestafel.
Groot Ntd:.rlavd, April '07: Frans Coenen
Een uitweg. Louis Coupeiu». iac den weg
d^r vreugde, slof. W. F. Gouwe, Eenzaam
heid. Fabricius, Met den handschoen ge
trouwd, slot. J. F. van Hee?, Verzen. Dra
matische kunst. Literatuur.
Vlaanderen. Vlaamsch leven en Vlaamsche
Hoogeschool, door Lidewijk de llaet. De,
redevoering van Mgnheer Serjanszoon, door
Herm'an Teirlinck. De Nacht, door F.
Verschoren. Kroniek over Leuzen en Victor
de 'Meüere, door Aug. Vermeulen. Leven
en Kunst.
Liu'ifer. Beeldende Kunsten (MeDhisto);
Nieuwe Concerten (J. F.); Geen Avondwind
(Willem Gvj-iseU); Eugène Krix (J. B.)
Voorts ber'chten uit: Gent, Brugge en
andere Zuid- en Noord Nederlandsche steden.
; Orgaan van den Ned. bond M bestrijding der
Vivisectie., Wat Vivisectie eigenlyk ie??Uit
Nederl. Tijdschrift. De Staatscommissie.
Vivisectie-reglement.?Proeven op menschen.
Vivisectie in Nederland; De wetenschap
stop gezet. Meóedeeliügen.
(Zie vervolg pag. 8).
iiiniMiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiHtiHiHiiiiMiiüHiiiiiiiiiiiuniiiiiiiiiii
Amsterdamsche Vereeniging voor
Gezondheids- en Vacantie-ko onies.
Opnieuw als verleden jaar wenden doctoren,
onderwijzers en arme ouders zich tot u om
steun voor de ziekelijke k'eintn in onze
opeubare en bizondere lagere scholen, kinde
ren tusschen 9 en 12 jaar. In 1906 hebbtn
we ruim 400 zwakke leerlinzen gedurende
drie wek(-n naar buiten strand of bosch
kunnen zenden, tot noodzakelijk herstel van
hun gezondheid, tot noodzakelijke vermeer
dering van lichamelijke en geestelijke kracht.
Een nauwgezet onderzoek van onderwij;ers
?en doctoren op ongeveer 180 lagere scbo'en
van alle gezindheden heeft doen zien, dat
eea veiblijf als bovenbedoeld aan pi. m. 1700
van dóie We^kneuzen redding en steun kan
brengen. Dit zjjn oaeest stumpers van woningen
3-hoog, voor en achter, uitslop pen en stegen en
nauwe stiaten, die lijden door gebrek aan
licht en lucht Zeg niet, dat drie weken"
dan niet belpen. Wy weten beter. Die helpen
veel. Heeft u het verslag van de eerstge
noemde Vereeniging gelezen, ^velsj-rekend in
zijn cijfers reeds alleen? Van u, die ons ook
het vorige jaar steunden, vertrouwen wy, dat
ons moeilijk werk opnieuw uw stfun ver
krijgt; u, die het tot heden nog niet deed.
wijzen wij er met aandrang op, dat de behoefte
ook dringend uiv medewerking vraagt. Geef
OLS die, en uw zoner zal er gelukkiger
door zy'n.
Namens de Amsf. Vereen, voor Ge/, en
Vac.-kolonies, Dr. J o. van Geuns, Voorzitter,
Mr. C. D. Salomonson, Secretaris.
Namens de Aid. Amsterdam v. d. B. v. N. O.,
C. Thomassen, Voorzitter, I. Muchal. Secrttar's.
Namens de Afd. Amsterdam v. h. N. O. G ,
KI. de Vries Sz., Voorzitter, H. J. Bon, Secret.
iiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiimiiiiifiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiMimiiiim
VOOR DAMES.
De Vereen,: Les Aiies te ia jeune Fille.
De naam van deze Vereeniging drukt uit
wat het doel er van is.
Men hoort zoowel hier te lande als in den
vreemde, haar vaak ncemeu. Maar aan de
meesten is het geheel onbtkend, wat de
werkzaamheden er van zijn, niet alleen, doch
ook waaraan deze zoo hoogst nuttige instel
ling haar ontstaan te danken heeft. Hoe
veelomvattend haar werk ie, wil ik in dit
artikel meedeelen.
In Zwitserland, waarvanuit de meeste jonge
mei-jes naar den vreemde gaan, ontstond
omstreeks dertig jaar geleden het denk beeld,
dat het wenschelijk zou zyn de vertrekkenden
niet uit het oog te verliezen.
Men stelde zich daartoe in betrekking mt t
het buitenland. In 1875 was reeds een bord
gesloien tusschen de cantons Bern, Freiburg,
Wallis, Xeu chatel en Genèvp, om in
bovengenoemden zin te handelen.
Zoo werd dan op kleine schaal aangevan
gen, wat later over de geheele wereld ver
spreid zou worden. De Internationale Bond
tot behartiging der belangen van j on ge meisjes.
Eerst droeg dit werk een min of raeer
intiem karakter. De dames bespraken of cor
respondeerden onderling over de plaatsing
van jonge meii-jes, en namen daarmede de
verplichting op zich het oog te houden op
de geplaatsten. Maar al spoedig bleek het,
dat bij het groot aantal meisjes die in den
vreemde naar betrekkingen zcchten, een beter
georganiseerd lichaam noolig wa=.
De dames hadden tot nu toe de meisjes
logies aangeboden, totdat het haar gelukte
een betrekking te vinden.
Nu werden er tehuizen opgericht, alwaar
zy haar intrek konden nemer».
Daaraan werden plaats- of
bemiddelingsbureaux verbonden en daaruit ontstond ook
het statiomwerK.
AanvankelyJt strekte de zorg zich uit over
dienstboden, doch het bleek alras dat ook
ouderwü'-eressen en andere gediplomeerden,
bulp en steun inriepen.
Begonnen met Zwitserland en de naburige
lauden, bleek al spoedig dat de vertakkingen
van de Vereeniging zich moesten uitstrekken
naar andere werelddeelen; en zoo droeg het
werk ni enkele jaren een cosmopolitisch
kamkter. In Ecropa heeft de vereftniging nu
at drie honderd Homes", tarwyl in Azië,
Afrika en Amerika verscheiden tehuizen ten
behoeve der alleen reizende jonge meisjes
en vrouwen werden opgericht.
Het stations.werk wordt nu in Zwitserland
in negen steden verricht en men berekent,
dat pi m. dei lig duizend meisjes per jaar alleen
iii dit lani aan de stations worden
voortgeholpen.
Vooral in Basel en Génève blijkt het tel
kens, van hoeve.l nut het toezicht is op de
aankomenden en vertrekkenden.
Het Z*itsersche bureau deelde o. a. mede,
dat ouder de airivantes" niet minder dan
7UOU vrtemde meisjes plaatsing zochten in
lió els in het afgeloopen jaar.
Voornamelijk uit Baden en Wurtemberg
komen ze, terwU in Zurich de Italiaansche
de overhand hebben, die hopen een beter
lol in den vreemde te vinden.
Op zestienjarigen leeftijd reeds komen vele
joage meisjes uit streken, om een plaats te
zoesken als werkster in chocolade-
tabakskatoenfaorieken of als borduursters.
Za worden gewoonlijk door Italiaansche
ronaelaars uit haar land gelokt en eenmaal
de grenzen ovei, aan de ellende en scharde
ten prooi gelaten.
Natuurlijk worden alle krachten ingespan
nen om die meisjes te helpen. Het göiukr
vaak als :e gezond zijn.
Worden ze echter ziek, dan goeft het zeer
veel bezwaar haar onder idak en verpleegd
te krijgen. De Italiaangche consuls beschik
ken over karige middelen en weigeren meestal
allen ncantieelen bijstand.
J n Duitfcüland maar uit den aard der
"zaaK eigenlijk overal tobt men met dezelfde
bezwaren, la Itahëziet men al meer en meer
het gevaar in, om jonge meisjes onbeschermd
in dtn vreemde tézeuden. Maar de groote
armoede in dit land, maakt het zeer moeilijk
handelend in deze op te treden.
Nu echter de Italiaaneche vrouw zich meer
dan voorheen op sociaal gebied gaat bewegen,
hebben zjj Homes' gesticht en voorts in
formatiebureaus opgericht.
In Engeland zyn het voornamelijk
Noorweegscüe meisjes die ha w geluk in de
vreemde komen zoeken, hoewel, vooral in
Londen van allerlei landsaarden talryke
vrouwen de markt komen drukken.
In Holland zijn het meestal Dnitsche en
Zwitsertche mei.-jes. Voornamelijk als
kellnerinnen reizen ze naar or.8 land, om een
plaatsing te zoeken, hoewel de Duitsche en
Zwitsersche Hnderjuifrouwen ook door vele
families wor len verkozen boven de Ho
andtche of Frantche.
(»Vij leien in een statistiek uit den vreemde,
dat de invasie van Fransche vrouwen heeft
opgehouden, nu in Amsterdam de huizen van
ontucht gesloten züu).
In het kort kan het doel en werken der
Vereeniging lot behartiging der belangen van
jonge meisjes, worden eaamgevat in vier be
palingen :
1. Hulp te verleenen zoodra de aange
komene den voet op vreeaden bodem zet.
2. Hulp te verstrekken zoolang zy in het
land verblijf houdt.
'A. Medewerking te verleenen bij het vinden
van een geschikte plaatsing.
4. Behalve het voortdurend houden van
toedicht, behulpzaam te zijn wanneer de vreem
delinge het land verlaat.
Natuurlijk speelt Int stationswerk bij dit
alles etn voorname ro'.
Immers het grootste gevaar dreigt voor de
meesten by het komen in den vreemde Nu zijn
de meisjes reeos under de hoede gesteld van
de haar opwachtende dames aan den trein.
Te.-ens wordt er nu gezorgd, dat zij in haar
vrye ureii een liefderijk tehuis vinden, alwaar
zij prettig en onderhoudend worden
beziggehouder.
Diarom is het van zoo groot belang, dat
er in alle steden alwaar meisjes uit den
vreemde in betrekking komen, aoed wordt
toegezien, waar zij haar anker neerleggen
en steeds het oog op ze te houden.
Dat de gevaren bij het aankomen van den
trein, vooial in steden als New- York, Londen,
Parijs, zeer groot zijn, bewijst een onlangs
ingesteld onderzoek, waai uit bleek, dat tal
van flacre- of cabkoetsiers in verbinding staan
met de houders van de huizen van ontucht.
Ze werden voor elk vrachtje door hun
aangebracht goed betaald, en zien nd de
aflevering niet meer om naar hun slachtoffers.
Als een bewijs dat niet alleen in de landen
van midden Europa, maar ook d\t> in bet
Zuiden met betrekkelijk zwakke en vreemde
meisjes worden overstroomd, is wel, dat in
het vorige jaar door het placementsbureau
te Lissabon niet minder dan 1786 brieven
werdsn ontvangen en beantwoord, terwijl er
1962 bezoeken van meisjes werden gebracht.
Aangenomen dat de meesten dier laatsten
tot de Poitugeefcbe natie behooitE, dan
bewijst dit toch, dat het bureau in een sterk
gevoelde behoefte voorziet.
Het Lissebonsche comitéeindigt dan ook
haar laatste jaarverslag met de woorden:
Nu kunnen de jonge meifjes met recht
zeggen: De Heer is mijn Herder, mij zal
Liets ontbreken."
H. VAX DE MOKE.
Lectuur ?oor liet M.
Zal op het kind en zyn ontwikkeling door
lectuur invloed worden uitgeoefend, dan dient
die zich het ligt in den aard der zaak
aan te sluiten bij het kind ; er dienen dus
in die lectuur voor te komen kinderen, zooals
ze werkelijk zijn, volwasptncn, zooals het kind
die ziet, toestanden, zooa/s het kind die kent, enz.,
maar dit vindt lang geen algemeene instem
ming. Zoo heet b. v. School-Idyllen vac Top
Naefl' vaak ongeschikt voor het kind, terwijl
Dik Trom van Kievit of Drie Kwajongens
van Stamperius, nu ja, er nog mee door
kunnen, maar toch al bedenkelijk zijn, en
wel, omdat in die boeken ondeugden of
kwajongensstreken voorkomen.
Wat voor kwaad daar dan wel in steekt?
Er wordt gevreesd, dat door het lezen van
die boeken ondeugden of kwajongensstreken
bekend kunnen worden, dat het kind die
gaat navolgen, maar als dit waar was, was
onthouding dier lectuur niet voldoende en
meest het kind van zyn makkers gescheiden
blijven, ten minste van die, wien zulke lectnur
niet onthouden wordt. Zouden echter Top
Naeff, Kievit, Stamperius of wie ook dia
streken bedacht of verzonnen hebben en
bestonden ze voor hen niet? Dwaas, wie
dat ook maar n oogenblik gelooft l Laat
hem dan zijn eigen jeugdherinneringen maar
eens raadplegen l Dan zal hij weten, dat ook
hy in zijn tijd wel eens in stilte rookte, een
grap in de klas verkocht, afkeek, voorpraatte,
appels weg naald*», of wat ook, en direct
erkennen, dat het in de genoemde boeken
beschreven kwaad" niet van de fchrijvers
afkomstig i', maar gegrepen is uit de kinder
wereld, waar het steeds vooikwam, en
voor zal blijven konen.
Zullen Top Naeff, Kievit, Stamp rins of
wie ook het kwaad" dus niet bekend maken,
door de wijze van voorstelling prikkelen ze
tot nadoen, woidt door anderen beweerd,
en dus... Maar is het dan zoo zeker, dat
een voorbeeld altijd gevolgd wordt? Ja,
het vo irbeeld kan invloed uitoefenen, maar
het is lang niet onmachtig, en dan nog, welk
voorbeeld zal vermoedelijk den meesten
invloed hebben, dat van de daad ol ?an bet
woord ? Want al wordt die lectuur ook nog
zco zorgvuldig weggestopt, het kind wordt
door zün makkers met tal \aii voorbeelden
van deMaad omringd, zoodat de lectuur dua
slechts betrekkelijk weinig glechte voor
beelden" geeft, terwijl in de lectuur steeds
een afkeuring van de kwajongensstreek volgt,
een afkeuring, zoo .natuurlijk mogelijk, 'en
die tot het kind beter spreekt dan een ellen
lange beschouwing. Als b v. Kievit in Dik
Trom vertelt, hoe Dik, zelf bij zijn huren
vruchten kapende, z\jn zie4te moeder eiken
morgen een peer uit zijn eigen tuin brengt,
en dan moet ondervindei , dai,anderen bij hem
gedaan hebben, wat hij bij anderen deed (de
peren die de-zieke zoo graag had.we'den wegge
haald), dan voell Dik het verkeerde van zyn
strooperijen, en met hem elk lezer. Kievit
heeft dus wel het bestaande kwaaü" naar
de natuur geteekënd, het i'g zóó, maar hy
cftacla
40 ? ? n t? par r? g? l
IIIIKHtlHimillMiniMMMH
Zijde is Mode.
Vraagt Stalen van ome
voorjaars- T> zomer-nou veautés, voor
costümes en b'ouses: Echizen,
Taffetas lustre, Louisine, a jour,
Mousseline ^OcM.'wetd.van cent
per meter af, in zwart, wit, effen en
geIkleurd,als ook geborduurde blouses
en robes in batist.
Wij leveren alleen gegarandeerd
solide Zijde stoffen direct aan par
ticulier en, franco vracht en
rechten aan hui».
SCHWElZtR & Co., Luzern H26.
(Zwitserland*.
Zijdestotfen-Export Kon. Hofl.
Echt Victoriawater
OBEHLAHNSTEIN.
cht Viqtoriawater
OSEHI.AHNSTEIN
Door duüendén als HET BESTE e kend.
VVie altijd versche en heerlij t smakende
Groenten en Vruchten hebben wil, bestelle
KRUMEICH's Inmaakpotten.
Met metalen deksel. Van steen met
zoutglazuur overtrokken. Vraagt uwen Winkelier
in huishoudelijke artikelen de brochure: Hoe
maakt men het best Fruit en G/ oenteu in",
welke U gratis wordt verstrekt.
En gros bij: JOH. II. A.1 DKR JIEIOEÏ, Amersfoort.
Gedeponeerd
Filialen: SPUI 25, VAN WOUSTRAAT 9.
Depots: v. Baerlestraat 38, Joh.
Verhulststraat 105, 1ste Gonst. Huygensstraat 92,
1ste Helmersstraat 201, N'assaukade 304a, de
Clercqstraat 8, Marnixstraat 257, Haarlem
merdijk 20, Van der Hoopgtraat 38, Plantage
Kerklaan 15, Von Zesenstraat 29,
Oostenburgergrachtt 17, Javastr. 5 Camperstr. 20,
Weesperzijde 74, Watergraafsmeer: Breedeweg 1.
FRANS JOZEF Bitterwater
TE HUUR
DE VELÜWVILLi
te Xuntpeet.
Te bevragen Vereeniging KANTOREN
VOOB VASTE GOEDEREN IN NEDERL.,
afd. Nunspeet.
J