Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T K R D A M AI E il WEEKBLAD VOOR N E D E R L A N J).
No. 1554
TOOIRO:?.
Tentoonstelling van Schilderijen en Teekeningen.
Ave Maria.
Eene tentoonstelling van schilderijen en
teekeningen van Jan Toorop, geopend in
den Kunsthandel KRIJGER & Co., Woordeinde
t» 'sGravenhage bevat 67 nommers. Men
vindt er o.a ?' Het Huwelijk; de portretten
van Elsa en Piet Luckwel; Vervoer van
een bomschuit te Katwijk aan Zee; Arbeid
de Stearine-kaarsenfabriek te Gouda;
in
Duin met zee; Zonnig
herfstlaantje;GoudvisscbenYijver; Generaal Drabbe en Doch
ter; Kruispolka; Domburgsch breistertje;
Kind met het H. Hart; De boonensnijder;
Generaal Drabbe en dochter.
Z. D. H. Monseigneur A. J. Callier, bis
schop van Haarlem; Ornamentale gedachte
voor de H. Drievuldigheid; De H. Aloysim
de belofte afleggen! van zuiverheid voor
de H. Maagd, (Schets van een in goud
mozaïek uit te voeren tableau in de St.
Aloysiuskapel yan de Nieuwe St. Bavo-kerk
te Haarlem); Portret van den dichter P. C.
Boutens; De aardappelrooiers; Moftier;
Portret van Dr. Hendrik Muller,
Ex-ConsulGen, van den Oranje-Vrijstaat; A reMaria;enz.
De catalogus dezer tentoonstelling bevat
Piet LUC k wel.
een gedicht van dichter P. C. Boutens aan
J. Th. Toorop gewijd, na het zien van zijn
waskrijtteekening van dien naam;
Londensche bedelares; Pruimenplukster; Por
tret van M. F. Steyn, Ex-| resident van
den Oranje-Vrijstaat; enz.
Elsa Luckwel.
Kind met het H. Hart.
Arbeid in de stearine-kaarsenfakriek te Gou la.
Kruispolka.
0?er een onipn kunstenaar en ie reconstructie
i au Lionamo's Avondmaal".
Onze vroegere stadgenoot professor Rudolf
Stang woont tegenwoordig in Boppxrd. Zijn
vriendelijk hnisie, dat tegen de berghelling
is aangebouwd, ligt vlak bij df> spoorbaaii,
en ofschoon men af >n toe wordt op
geschrikt door het donderend gewei l van
den KeuUctnen sneltrein, wonen tiier die
vrede en rjst, die een ingespannen en
De Boonensnijder.
werkzaam leven ten slotte beloonen. Hoewel
de vijf en-zeventigjarige kunstenaar zich
sedert eenige jaren uit de wereld terugge
trokken heeft, smaakt hij toch nog het genot
van geregelden arbeid.
Professor Stang behoort tot de ouderen en
spreekt als van tijdgenooten over Cornelius
en Sclnvin'l, Kaul'iaeh en Piloty. Bij zijn
hekelende woorden is het alsof de oude
tij !< n ^^r Sagen weer terugkomen. Het
ruisclien vati den Rijn beneden, roept ons
de Niheiungeri" van Cornelius en de elfen
van Schwind voor den eeest. Maar evenals
op den Rijn de bootjes met helden en konin
gen, getrokken door onzichtbare nimfen,
plaats hebben gemaakt voor zwaarbeladen
scbep^ri en xwoegende toombooten, zoo
gaat deze oude man, die er 'M jaar jonger
uitziet dun bij is, mee met ?.ijn tijd en neemt
eruit, over wat tiem goeddunkt. Daardoor
ook H hij jong gebleven en kan na «olbrachten
arbeid «eer nit-uwe werken scheppen.
liulolf S'ang heeft zich in xijn jeugd be
ziggehouden met het etsen in koper van
werken van andere meesters en later, toen
zijn opvatting grootscher we)d, graveerde hij
naar Frans Hals en Van Dijck en maakte hij
portretten. Hoe weinigen weten dezen
moeielijken ar*eid die zooveel teleurstellingen
biedt, naar waarde te schatten! Wij' rneenen
de kopergravures nii'.t meer noodig te hebben,
nu de /eproductiemiddelrn het tot zulk een
hoogte gebracht te hebtien. Er ligt echter
een bekoring in deze gravures, die men met
geen photografie bereiken kan, en die slechts
een kunstenaar in staat is te voorschijn te
roepen, die zien. met zijn geheele ziel ver
diept in het werk van den meester. Daar
waar de photogratie te kort schiet b. v. bij
pasteuse techniek en bij een bedorven opper
vlakte van bet origineel, geeft ons een ets van
Stang naar Frans Hals, door zijn fijne tee
kering, den indruk van een eigen schepping,
zoo zelfstandig weet hij de graveernaald te
hanteeren.
Zooals men weet verdwijnt langzamerhand
het origineel van Lionardo'g Avondmaal",
en zal het waarschijnlijk het einde ran onze
eeuw niet meer beleven.
Professor Stang nu heeft de moeielijke taak
op zich genomen, een copie te maken naar
Lionardo's beroemd schilderij. De Frankfurter
Zeitnng schrijft hierover: Lionardo's fresco
in de S. Maria deüe Grazie kon in de 16de
eeuw nog wel gecopieerd worden; sedert
eeuwen beviadt het zich echter in een toe
stand, die nog slechts een flauw idee geeft
van zijn oorspronkelijke schoonheid. Vóór
het totaal aan de oogen der menecheid ont
trokken wordt, beeft Rudolf Stang er een
reconstructie van trachten te maken. Zijn
copie, die voor eenige maanden voltooid werd
is in de Frunkfvrler Kmslverein tentoonge
steld en voldoet aan de verwachtingen, die
men van zulk een tnoeielijk werk koestert.
Sedert-1874 heeft Professor Stang zich met
het Avondmaal" beziggehouden. Zijn uit
gebreide studiereizen stelden hem in 1888
in staat, het groote werk met een nauw
gezetheid en een schilderachtige opvatting
in een ets weer te geven, die alle vooraf
gaande pogingen te boven gingen. Hij had
geen rust, vóór hij de juiste kleuren van het
Avondmaal" kon weergeven. Weer ging hij
op reis, bestudeerde het origineel en de
copieën in Milaan, de handteekeDingen te
Weimar, Venetië, in de Brera en Ambrosiana,
in de Academie te Londen en in de
Windsorversatneling en begon uit aanduidingen en
verf resten het origineel op kleine schaal
weer samen te stellen, door vergelijkingen
met de natuur en studies naar modellen.
Hoe belangrijk deze arbeid is, kan men zien
door photografieën van de ruïne van 't
schilderij te Milaan, en nog beter wanneer
men l (K) jaar verder denkt en men zich de
geheel verteerde muurschildering in de
?S'. Maria Delle Grazie voorstelt.
Wat het eerste treft bij de reconstructie