Historisch Archief 1877-1940
No.
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
LIBERTY
MAGGI's Soepen in tabletten,
merk Kruisster,
maKen het mogeljjk. om in den kortst
mogelijken tijd (10?25 minuten), slechts
met water, voortreffelijke krachtige
soepen klaar te maken. Per tablet voor
2 flinke horden
Fransen* soepen 10 Ct.
Pikante soepen l*
MAGGI's Bouillon-Capsules,
merk Kmisster,
geven door oplossing in kokend water
oogenblikkelijk een yoortreffelijken voor
het gebruik gereed zijnden bouillon. Per
capsule voor 2 koppen
Consommé(extra sterk vleeschnat
zonder vet) 12 Ct.
Boniüon (vleeschnat met vet) . 9
MAfiei's Aroma,
merk Kruisster,
geeft aan zwakke soepen, sausen, groen
ten, hutspot zoowel aan allerlei
vleeschge rechte n oogenblikkeljjk een verrassende n,
fijnen smaak. Zeer toereikend, derhalve
spaarzaam tégebruiken.
Verkrijgbaar in flacons vanaf 80 Ct.
D E L A l N E
LLAMA OLOTH
NURLA OLOTH
REM EL. SERGE
CA8HM E R E
THERA CRAPE
1VRY VOILE
77 OM. wlda PI. I.2O
180 cM. wlde Fl. (.53
IIS CM. wlde FI.2.5O
IIS cM. wlde Fl. 2.70
115 cM. wlde PI. 3.43
IIS cM. wlde Fl. 3.65
I2O cM. wlde R. 3.73
A GENERAL PRICED CATALOGUE
AND PATTERN8 ON REQUE8T
SPECIAL DEPARTMENT
FOR
INEXPENSIVE BLOUSES
/ MAD?OF
D E L A l N E Fl. 6.05
CANTON 8ILK Fl. 9.73
TYRIAN SILK Fl. I2.9O
A PATTERNBOOK WITH ILLU8TRATION8
PO8TFREE.
LIBERTY & CO'S BOOKLET8
VWITH
FULL-PAGE ILLUSTRATION8
AND PRICES
A BOOKLET OF INEXPENSIVE A BOOKLET OF IHEXPEHS:, £
BLOUSES, HAT S, TABLECOVERS,
3CARVES, LACE8 CUSHION SQUARES,
WORKBAG8 AND CU3HIONS AND TE A
PERFUME. COSIES.
W POSTFREE ON REQUE8T.
M CT T ft» /* f\ KALVERSTRAAT
MC l 4L«OU AMSTERDAM
SOLE AGENTS FOR HOLLAND
iiiiiiuiliiiimiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiHiiiMiiimiiiiiiniiiiii
mode van het vorig jaar: de JUberty-hoeden,
wel eens Liberteit-hoedeH genoemd.
Liberty is echter de naam van een man,
van mr. Arthur Lasenby Liberty, van een
Engelschman, oorspronkelijk teekenaar, werk
zaam in de textiel-industrie, in jonger jaren
het tegendeel van kapitalist, nu 50 maal
millionnair,?toen geheel onbekend, thans zijn
naam geworden tot een begrip van schoon
heid en van iets apart», tot bet praedicaat
van velerlei fabricaat.
Liberty heeft zijne geecbiedenis.
Na 1870, in de eerste jaren na den
FransenDuitschen oorlog, werd dra de markt over
voerd van goedkoope gebruiksvoorwerpen en
1 goedkoope kleeding. De massa-fabrikatie ont
stond, tegelqkertjjd met de kleederconfectie.
Nieuwe of verbeterde machines, het versnelde
verkeer droegen er toe bij, tot schade van
het handwerk, van het deugdelijke en van
het schoone. Goedkoope meubelen, goed&oop'e
kleedjj, allerlei goedkoope goederen werden
mogelijk door het maken van reusachtige
hoeveelheden. De fabrikant zorgde ook, dat
den schijn niet uit het oog werd verloren,
dat een voorwerp van een gulden b.v., er
uitzag als een van twee gulden. Door de
goedkoopte verloor het voorwerp alle waarde,
het werd meer een verkoop van een prijs
dan van het voorwerp.
Liberty zag, dat door de massa-fabricatie
de schoonheid en de degelijkheid te loor zou
gaan. Hij teekende verzet aan door te willen
.bewijzen, dat al wat uitmunt door het deugde
lijke, en vooral door het schoone, ook koopers
zou vinden, die er geld »oor over hadden, en
tevens dat het goedkoope schoonheid van
lijn en kleur niet uitsluit.
Van grooten invloed op Liberty's pogen
is de toenmalige Engelsche
schoonheidsbeweging geweest, de beweging der
Neo-Praeraffaëlieten en Liberty's aanraking met de
jonge manneii, die ijverden voor het behoud
van het handwerk en het schoone er in,
hiertoe aangespoord en voorgegaan door
Edward Burne-Jones en William Morris,
Liberty ving klein aan, maar al wat uit
zijn hand kwam, kenmerkte zich door schoon
heid van lijn en harmonie van kleur. Voor
wat hij maakte, bezigde hij de beste grond
stof. Voor het verven besteede hu zes maal
duurdere kleur dan bij de massa-fabricatie
gebruikelijk. Het teekenen en het navolgen
van goede voorbeelden, oude en nieuwe,
Europeesche of uit and we werelddeeleu, hield
hij streng in het oog. De patronen op de
stof werden met de hand gedrukt, gelijk nog
heden. Door het met succes in
praktijkbrengen van zijn principe: zonder te hoogen
prijs, schoon en goed, behagelijk voor het
oog en doelmatig", is zijne kleine zaak een
reuzenzaak geworden, waarin ieder voorwerp
naar hem, den naam van: LIBEBTY, draagt.
De zaak is verdeeld in vele afdeelingen,
voor meubelen, koperwerk, aardewerk,
dameshoeden, dameskleeding, tapijten, kant,
cretonnes, blouses; wollen, katoenen en linnen
stoffen; zijde, fluweel, damast, satijn, enz.
Om den veel culdigen namaak in landen,
waar het met de wet in de hand belet kan
worden, is er ook eene afdeling rechtszaken
aan verbonden, die streng nagaat of
Libertygoederen worden nagemaakt, om er tegen te
ageeren. Daartoe is overal, ook in Holland,
den naam : LIBEHTY" als fabrieksmerk ge
deponeerd.
Vraagt men naar het geheim der
kleurenharmonie en naar de schoon e kleurcombinatie
der Liberty-stofien, dan geeft het vele reizen
van Liberty naar net Oosten, vooral in
Engelsch-lndiëen Perzië, en het daar
bestudeeren van kleur en lijn der fraaie stoffen,
het antwoord. Die kleur en die lyn werden
voor hem motieven tot nieuwe schepping.
Ontdekte hu in het Oosten, dat er fraaier
handwerk en fraaier weefsel werd gemaakt
dan in het Westen, bij sloot een overeen
komst om er voor hem te werken en te leveren.
Zoo worden door hem weefsels uit China
en Engelsch-Indie ontboden en in zijn
verwerijen geverwd. Door heel de wereld wordt
voor hem gewerkt. Zelfs op de Canarische
eilanden laat hu voor zijn zaak borduurwerken
vervaardigen. In Japan doet hij velerlei
Kinderjurk in Kate Greeneway stijl.
Zomerjapon van Liberty neteldoek of zijde,
met bijbehoorenden hoed.
Mantel in Directoire stijl, van Liberty silk of laken,
met hamiborduursel versieH.
vervaardigen, tot zelfs klein mandewerk.
Toch blijft doel van het goed uit andere
werelddeelen: model ter studie om in eigen
werkplaatsen er door zijne staf artiesten
iets nieuws door te scheppen. Wat
bizonder schoon in vreemde werelddeelen is,
brengt hij onveranderd in den handel, in
het bijzonder wat in verre landen schoon
en toch voor weinig.geld verkrijgbaar is.
Men heeft Wel eens gezegd dat
Libertykleedühetzelfde was als Reform". Die eer
wijst Liberty nadrukkelijk van de band.De zijne
heeft met reform geen enkele gemeenschap. Als
Liberty aan het dameskleed uit den tijd van
het eerste keizerrijk, of aan de kimono's der
Japansche vrouwen, elementen ontleent voor
de kleedij van het beden, is dat geen Beform.
Iets anders: de Beform-dames gebruiken
Liberty-stoffen. -,v
Liberty ontleent aan allen stijl en alle
mode de elementen, dfiéhem goed lijken, en
houdt bij alles de echoénheid van lijn in het
oog. De lijn van eea^ajneskleed beantwoordt
aan den eisch van hetf bevallige en schoone
ala men op de dame We het draagt Alex.
Dumas' lofspraak op de schoonheid der ge
stalte van eene vrouw kan toepassen, elle a
la ligne".
Sedert enkele jaren hebben Liberty en Co.
in Nederland ook een filiaal voor den ver
koop hunner fabricaten gevestigd, in de
Kalverstraat te Amsterdam bij Metz en Co.
Deze firma is in Nederland zyn eenigen con
tractant. Alle Liberly's artikelen zija daar
vertegenwoordigd.
Ook alle soort vrouwenkleeding, in den
ruimsten zin. Alle Liberty-fabrikaat is er
voorhanden, duur en goedkoop. Aan de zaak
is een atelier verbonden, waar de beste
werkkrachten werkzaam zijn voor besteld
werk, dat steeds naar teekening van Liberty
en van bij zyn firma vervaardigde stof, tot
de borduurzütoe, wordt vervaardigd.
Toen de zaak van Liberty te groot werd
voor hem alleen, heeft hij er een vennoot
schap van gemaakt, die jaarlijks duizenden
ponden winst maakt, vasthoudende aan
Liberty's priacipe: het scboone-behoeft niet
duur te zijn, en iedere stof, ieder voorwerp
kan behagelijk zijn voor het oog.
Hoek van een interieur. (Cosy Corner.)
In Perziëbedrukt tafelkleedje. Het dessin is een
reproductie van een antiek Perzieseh dessin.
Japansche kimono. Tegenwoordig zeer
in trek als Dressing Sowns =
oehtend-huisijaponnen.
Armande de Polignac. Luiermand voor
een koningskind.
In de fraaie schouwburg/aal van den
Casino municipal te Nice, is een opera la
petite Sirene" vertoond, waarvoor prinses
Armande de Polignac, tegenwoordige mevrouw
de Chabannes, de muziek componeerde.
Armande de Polignac, talentvol en veel
zijdig ontwikkeld, is een musicienne van
buitengewone kracht. Haar viool en
violoncelvoordrachten worden zeer geroemd. De op
voering van la petite' Sirene" was voor de
componiste, die bij eenige repetities en bij
de eerste uitvoering persoonlijk het orkest
dirigeerde, een groot succes. Evenals onze
landgenoote mejonkvrouw Cornélie van Oos
terzee, zwaait Armande de Polignac den
dirigeerstok met rustige zekerheid, mannelijke
kracht en vrouwelijke sierlijkheid. De com
poniste werd in het geestdriftig zuiden, luide
toegejuicht.
Voor de bevoorrechte stervelingen, genie
tend de weelde van een verbluf aan de Cóte
d'Azur, was de oproering van deze opera
een buitenkansje.
Mevrouw Carmen de Burgos-Seqni, mede
werkster van femina, is door koningin Victoria
Eugenie van Spanje ontvangen op het
koninklijk paleis te Madrid. Carmen de Burgos
afgevaardigde van voornoemd geïllustreerd
blad voor dames, had de uiterst teere opdracht
een en ander aan-de-weet te komen over
de luiermand van het Spaansche prinsje of
van het prinsesje, van wie men de geboorte
met zooveel vreugde tegemoet ziet.
De koningin van Spanje, het gelukkig,
aanstaand moedertje,-wilde persoonlijk inlich
tingen geven over al die prachtkleertjes, over
de gracieuse en snoezige toebereidselen, die
men voor het koninklijk kind maakt. Zeer
minzaam werd Carmen de Burgos-Sequi, door
de in wit gekleede koningin ontvangen.
Kinderlijk en onbevangen zeiVictoria Eugenie:
Mevrouw, dat zal een lastige taak voor u
wezen l" een luiermand bestaat uit zooveel
lieve dingetjes en zooveel handen zijn aan
den arbeid om alles in gereedheid te bren
gen ... Alles is voor ons kind in Spanje
gemaakt, in kloosters en in verschillende
ateliers, maar daaromtrent zal hertogin de
San- Carlos, de camera mayor, u gaarne inlich
tingen geven."
De camera mayor vertelde, dat de koningin
als een echt aanstaand moedertje geheel
opgaat in de toebereidselen die gemaakt
worden voor het kind. Het kostte mevrouw
Carmen de Burgos die een bekende, Spaan
sche schrijfster is veel moeite in verschil
lende kloosters en ateliers door te dringen
om een kijkje te nemen en een kiekje" van
de wieg, het wiegenkleed, mantels, jurken,
riempjes, broekjes en rokjes, deel uitmakend
van de Spaansche luiermand. De wieg, het
bekende elegante model genaamd Moi'se",
ia bekleed met Mechelsche kant, strikken
en lussen van rose babylint. Het wiegen
kleed is van ragfijn batist, met het wapen
van Spanje in relief borduursel, volants
van Valenciennes en zacht rose lint. Wieg,
wiegenkleed en mantels zyn van konink
lijke pracht overigens zijn de miniatuur
onderkleertjes naar praktisch, Engelsen ge
bruik eenvoudig. Zoo sober, als nog nooit
in het paleis te Madrid is gezien. Dit was
de uitdrukkelijke wensch der Engelsche prin
ses, tegenwoordige koningin van Spanje. Al
de kleertjes zijn geborduurd met een konings
kroontje. Alles wat tot de luiermand behoort
is versierd met witte en rose strikken. In
de Mozeswieg zal het vorstelijk kind naar
Spaansch gebruik dadelijk na de geboorte
aan de hofdignitarissen worden vertoond.
Slapen zal het prinsje of prinsesje in de wieg
van Alfonso XII, hun grootvader. De luier
mand zelf is beeldig; van zacht rose mous
seline de soie, versierd met Brusselsche kant
en Valenciennes, geheel omslingerd van
guirlanden rozen- en leliënknoppen, stijl
Louis XVI.
Carmen de Burgos zegt, dat zij heel wat
tact en diplomatiek overleg beeft moeten
gebruiken, om de Spaansche nonnetjes aan
het verstand te brengen, dat zij niet anders
dan met kiesche, lieve en vriendelijke be
doelingen wilde schrijven over het
kunstnaaldwerk vervaardigd voor het koningskind.
CAPKICB.
Kostbare tapijten; oude borduur- en kant werken;
zeldzame kussens, een o. a. uit 1727, zijnde een
schepen-kussen van Gobelinwerk met het wapen
der stad Gorkum, die de volgende week bij
Fred. Muller & Co. te Amsterdam verkocht wor
den, bevelen zich, om kunst en oudheid, Zondag
14 en Maandag 15 April ter bezichtiging aan.
Onderstaande af beeldingen van een kussen uit 1650,
dat er uit ziet alsof het gobelinwerk gisteren voltooid
was, geven eenig denkbeeld van het merkwaardige
en schoone der te verkoopen kant- en borduurwerken,
Het kussen No. 1746 wordt in den catalogus
aldus omschreven: Coussin en tapisserie de gobelin.
Sur un fond de feuillage seméde quelques roses
se détacbe un cueson arnoiries; parti, au I, 1.
fasce d'or sous un franc quartier d'azur avec dpmie
fleur de lis d'argent. 2. d'argent; au II arbre naturel
sur argent XVIe siècle.
En de kant: Coupon d'ancien point de Vénise
en relief. Vers 1650.
Kussen XVII eeuw. Gobelin-werk.
Oude Venetiaansche kant.