De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1907 14 april pagina 5

14 april 1907 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. LIBERTY MAGGI's Soepen in tabletten, merk Kruisster, maKen het mogeljjk. om in den kortst mogelijken tijd (10?25 minuten), slechts met water, voortreffelijke krachtige soepen klaar te maken. Per tablet voor 2 flinke horden Fransen* soepen 10 Ct. Pikante soepen l* MAGGI's Bouillon-Capsules, merk Kmisster, geven door oplossing in kokend water oogenblikkelijk een yoortreffelijken voor het gebruik gereed zijnden bouillon. Per capsule voor 2 koppen Consommé(extra sterk vleeschnat zonder vet) 12 Ct. Boniüon (vleeschnat met vet) . 9 MAfiei's Aroma, merk Kruisster, geeft aan zwakke soepen, sausen, groen ten, hutspot zoowel aan allerlei vleeschge rechte n oogenblikkeljjk een verrassende n, fijnen smaak. Zeer toereikend, derhalve spaarzaam tégebruiken. Verkrijgbaar in flacons vanaf 80 Ct. D E L A l N E LLAMA OLOTH NURLA OLOTH REM EL. SERGE CA8HM E R E THERA CRAPE 1VRY VOILE 77 OM. wlda PI. I.2O 180 cM. wlde Fl. (.53 IIS CM. wlde FI.2.5O IIS cM. wlde Fl. 2.70 115 cM. wlde PI. 3.43 IIS cM. wlde Fl. 3.65 I2O cM. wlde R. 3.73 A GENERAL PRICED CATALOGUE AND PATTERN8 ON REQUE8T SPECIAL DEPARTMENT FOR INEXPENSIVE BLOUSES / MAD?OF D E L A l N E Fl. 6.05 CANTON 8ILK Fl. 9.73 TYRIAN SILK Fl. I2.9O A PATTERNBOOK WITH ILLU8TRATION8 PO8TFREE. LIBERTY & CO'S BOOKLET8 VWITH FULL-PAGE ILLUSTRATION8 AND PRICES A BOOKLET OF INEXPENSIVE A BOOKLET OF IHEXPEHS:, £ BLOUSES, HAT S, TABLECOVERS, 3CARVES, LACE8 CUSHION SQUARES, WORKBAG8 AND CU3HIONS AND TE A PERFUME. COSIES. W POSTFREE ON REQUE8T. M CT T ft» /* f\ KALVERSTRAAT MC l 4L«OU AMSTERDAM SOLE AGENTS FOR HOLLAND iiiiiiuiliiiimiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiHiiiMiiimiiiiiiniiiiii mode van het vorig jaar: de JUberty-hoeden, wel eens Liberteit-hoedeH genoemd. Liberty is echter de naam van een man, van mr. Arthur Lasenby Liberty, van een Engelschman, oorspronkelijk teekenaar, werk zaam in de textiel-industrie, in jonger jaren het tegendeel van kapitalist, nu 50 maal millionnair,?toen geheel onbekend, thans zijn naam geworden tot een begrip van schoon heid en van iets apart», tot bet praedicaat van velerlei fabricaat. Liberty heeft zijne geecbiedenis. Na 1870, in de eerste jaren na den FransenDuitschen oorlog, werd dra de markt over voerd van goedkoope gebruiksvoorwerpen en 1 goedkoope kleeding. De massa-fabrikatie ont stond, tegelqkertjjd met de kleederconfectie. Nieuwe of verbeterde machines, het versnelde verkeer droegen er toe bij, tot schade van het handwerk, van het deugdelijke en van het schoone. Goedkoope meubelen, goed&oop'e kleedjj, allerlei goedkoope goederen werden mogelijk door het maken van reusachtige hoeveelheden. De fabrikant zorgde ook, dat den schijn niet uit het oog werd verloren, dat een voorwerp van een gulden b.v., er uitzag als een van twee gulden. Door de goedkoopte verloor het voorwerp alle waarde, het werd meer een verkoop van een prijs dan van het voorwerp. Liberty zag, dat door de massa-fabricatie de schoonheid en de degelijkheid te loor zou gaan. Hij teekende verzet aan door te willen .bewijzen, dat al wat uitmunt door het deugde lijke, en vooral door het schoone, ook koopers zou vinden, die er geld »oor over hadden, en tevens dat het goedkoope schoonheid van lijn en kleur niet uitsluit. Van grooten invloed op Liberty's pogen is de toenmalige Engelsche schoonheidsbeweging geweest, de beweging der Neo-Praeraffaëlieten en Liberty's aanraking met de jonge manneii, die ijverden voor het behoud van het handwerk en het schoone er in, hiertoe aangespoord en voorgegaan door Edward Burne-Jones en William Morris, Liberty ving klein aan, maar al wat uit zijn hand kwam, kenmerkte zich door schoon heid van lijn en harmonie van kleur. Voor wat hij maakte, bezigde hij de beste grond stof. Voor het verven besteede hu zes maal duurdere kleur dan bij de massa-fabricatie gebruikelijk. Het teekenen en het navolgen van goede voorbeelden, oude en nieuwe, Europeesche of uit and we werelddeeleu, hield hij streng in het oog. De patronen op de stof werden met de hand gedrukt, gelijk nog heden. Door het met succes in praktijkbrengen van zijn principe: zonder te hoogen prijs, schoon en goed, behagelijk voor het oog en doelmatig", is zijne kleine zaak een reuzenzaak geworden, waarin ieder voorwerp naar hem, den naam van: LIBEBTY, draagt. De zaak is verdeeld in vele afdeelingen, voor meubelen, koperwerk, aardewerk, dameshoeden, dameskleeding, tapijten, kant, cretonnes, blouses; wollen, katoenen en linnen stoffen; zijde, fluweel, damast, satijn, enz. Om den veel culdigen namaak in landen, waar het met de wet in de hand belet kan worden, is er ook eene afdeling rechtszaken aan verbonden, die streng nagaat of Libertygoederen worden nagemaakt, om er tegen te ageeren. Daartoe is overal, ook in Holland, den naam : LIBEHTY" als fabrieksmerk ge deponeerd. Vraagt men naar het geheim der kleurenharmonie en naar de schoon e kleurcombinatie der Liberty-stofien, dan geeft het vele reizen van Liberty naar net Oosten, vooral in Engelsch-lndiëen Perzië, en het daar bestudeeren van kleur en lijn der fraaie stoffen, het antwoord. Die kleur en die lyn werden voor hem motieven tot nieuwe schepping. Ontdekte hu in het Oosten, dat er fraaier handwerk en fraaier weefsel werd gemaakt dan in het Westen, bij sloot een overeen komst om er voor hem te werken en te leveren. Zoo worden door hem weefsels uit China en Engelsch-Indie ontboden en in zijn verwerijen geverwd. Door heel de wereld wordt voor hem gewerkt. Zelfs op de Canarische eilanden laat hu voor zijn zaak borduurwerken vervaardigen. In Japan doet hij velerlei Kinderjurk in Kate Greeneway stijl. Zomerjapon van Liberty neteldoek of zijde, met bijbehoorenden hoed. Mantel in Directoire stijl, van Liberty silk of laken, met hamiborduursel versieH. vervaardigen, tot zelfs klein mandewerk. Toch blijft doel van het goed uit andere werelddeelen: model ter studie om in eigen werkplaatsen er door zijne staf artiesten iets nieuws door te scheppen. Wat bizonder schoon in vreemde werelddeelen is, brengt hij onveranderd in den handel, in het bijzonder wat in verre landen schoon en toch voor weinig.geld verkrijgbaar is. Men heeft Wel eens gezegd dat Libertykleedühetzelfde was als Reform". Die eer wijst Liberty nadrukkelijk van de band.De zijne heeft met reform geen enkele gemeenschap. Als Liberty aan het dameskleed uit den tijd van het eerste keizerrijk, of aan de kimono's der Japansche vrouwen, elementen ontleent voor de kleedij van het beden, is dat geen Beform. Iets anders: de Beform-dames gebruiken Liberty-stoffen. -,v Liberty ontleent aan allen stijl en alle mode de elementen, dfiéhem goed lijken, en houdt bij alles de echoénheid van lijn in het oog. De lijn van eea^ajneskleed beantwoordt aan den eisch van hetf bevallige en schoone ala men op de dame We het draagt Alex. Dumas' lofspraak op de schoonheid der ge stalte van eene vrouw kan toepassen, elle a la ligne". Sedert enkele jaren hebben Liberty en Co. in Nederland ook een filiaal voor den ver koop hunner fabricaten gevestigd, in de Kalverstraat te Amsterdam bij Metz en Co. Deze firma is in Nederland zyn eenigen con tractant. Alle Liberly's artikelen zija daar vertegenwoordigd. Ook alle soort vrouwenkleeding, in den ruimsten zin. Alle Liberty-fabrikaat is er voorhanden, duur en goedkoop. Aan de zaak is een atelier verbonden, waar de beste werkkrachten werkzaam zijn voor besteld werk, dat steeds naar teekening van Liberty en van bij zyn firma vervaardigde stof, tot de borduurzütoe, wordt vervaardigd. Toen de zaak van Liberty te groot werd voor hem alleen, heeft hij er een vennoot schap van gemaakt, die jaarlijks duizenden ponden winst maakt, vasthoudende aan Liberty's priacipe: het scboone-behoeft niet duur te zijn, en iedere stof, ieder voorwerp kan behagelijk zijn voor het oog. Hoek van een interieur. (Cosy Corner.) In Perziëbedrukt tafelkleedje. Het dessin is een reproductie van een antiek Perzieseh dessin. Japansche kimono. Tegenwoordig zeer in trek als Dressing Sowns = oehtend-huisijaponnen. Armande de Polignac. Luiermand voor een koningskind. In de fraaie schouwburg/aal van den Casino municipal te Nice, is een opera la petite Sirene" vertoond, waarvoor prinses Armande de Polignac, tegenwoordige mevrouw de Chabannes, de muziek componeerde. Armande de Polignac, talentvol en veel zijdig ontwikkeld, is een musicienne van buitengewone kracht. Haar viool en violoncelvoordrachten worden zeer geroemd. De op voering van la petite' Sirene" was voor de componiste, die bij eenige repetities en bij de eerste uitvoering persoonlijk het orkest dirigeerde, een groot succes. Evenals onze landgenoote mejonkvrouw Cornélie van Oos terzee, zwaait Armande de Polignac den dirigeerstok met rustige zekerheid, mannelijke kracht en vrouwelijke sierlijkheid. De com poniste werd in het geestdriftig zuiden, luide toegejuicht. Voor de bevoorrechte stervelingen, genie tend de weelde van een verbluf aan de Cóte d'Azur, was de oproering van deze opera een buitenkansje. Mevrouw Carmen de Burgos-Seqni, mede werkster van femina, is door koningin Victoria Eugenie van Spanje ontvangen op het koninklijk paleis te Madrid. Carmen de Burgos afgevaardigde van voornoemd geïllustreerd blad voor dames, had de uiterst teere opdracht een en ander aan-de-weet te komen over de luiermand van het Spaansche prinsje of van het prinsesje, van wie men de geboorte met zooveel vreugde tegemoet ziet. De koningin van Spanje, het gelukkig, aanstaand moedertje,-wilde persoonlijk inlich tingen geven over al die prachtkleertjes, over de gracieuse en snoezige toebereidselen, die men voor het koninklijk kind maakt. Zeer minzaam werd Carmen de Burgos-Sequi, door de in wit gekleede koningin ontvangen. Kinderlijk en onbevangen zeiVictoria Eugenie: Mevrouw, dat zal een lastige taak voor u wezen l" een luiermand bestaat uit zooveel lieve dingetjes en zooveel handen zijn aan den arbeid om alles in gereedheid te bren gen ... Alles is voor ons kind in Spanje gemaakt, in kloosters en in verschillende ateliers, maar daaromtrent zal hertogin de San- Carlos, de camera mayor, u gaarne inlich tingen geven." De camera mayor vertelde, dat de koningin als een echt aanstaand moedertje geheel opgaat in de toebereidselen die gemaakt worden voor het kind. Het kostte mevrouw Carmen de Burgos die een bekende, Spaan sche schrijfster is veel moeite in verschil lende kloosters en ateliers door te dringen om een kijkje te nemen en een kiekje" van de wieg, het wiegenkleed, mantels, jurken, riempjes, broekjes en rokjes, deel uitmakend van de Spaansche luiermand. De wieg, het bekende elegante model genaamd Moi'se", ia bekleed met Mechelsche kant, strikken en lussen van rose babylint. Het wiegen kleed is van ragfijn batist, met het wapen van Spanje in relief borduursel, volants van Valenciennes en zacht rose lint. Wieg, wiegenkleed en mantels zyn van konink lijke pracht overigens zijn de miniatuur onderkleertjes naar praktisch, Engelsen ge bruik eenvoudig. Zoo sober, als nog nooit in het paleis te Madrid is gezien. Dit was de uitdrukkelijke wensch der Engelsche prin ses, tegenwoordige koningin van Spanje. Al de kleertjes zijn geborduurd met een konings kroontje. Alles wat tot de luiermand behoort is versierd met witte en rose strikken. In de Mozeswieg zal het vorstelijk kind naar Spaansch gebruik dadelijk na de geboorte aan de hofdignitarissen worden vertoond. Slapen zal het prinsje of prinsesje in de wieg van Alfonso XII, hun grootvader. De luier mand zelf is beeldig; van zacht rose mous seline de soie, versierd met Brusselsche kant en Valenciennes, geheel omslingerd van guirlanden rozen- en leliënknoppen, stijl Louis XVI. Carmen de Burgos zegt, dat zij heel wat tact en diplomatiek overleg beeft moeten gebruiken, om de Spaansche nonnetjes aan het verstand te brengen, dat zij niet anders dan met kiesche, lieve en vriendelijke be doelingen wilde schrijven over het kunstnaaldwerk vervaardigd voor het koningskind. CAPKICB. Kostbare tapijten; oude borduur- en kant werken; zeldzame kussens, een o. a. uit 1727, zijnde een schepen-kussen van Gobelinwerk met het wapen der stad Gorkum, die de volgende week bij Fred. Muller & Co. te Amsterdam verkocht wor den, bevelen zich, om kunst en oudheid, Zondag 14 en Maandag 15 April ter bezichtiging aan. Onderstaande af beeldingen van een kussen uit 1650, dat er uit ziet alsof het gobelinwerk gisteren voltooid was, geven eenig denkbeeld van het merkwaardige en schoone der te verkoopen kant- en borduurwerken, Het kussen No. 1746 wordt in den catalogus aldus omschreven: Coussin en tapisserie de gobelin. Sur un fond de feuillage seméde quelques roses se détacbe un cueson arnoiries; parti, au I, 1. fasce d'or sous un franc quartier d'azur avec dpmie fleur de lis d'argent. 2. d'argent; au II arbre naturel sur argent XVIe siècle. En de kant: Coupon d'ancien point de Vénise en relief. Vers 1650. Kussen XVII eeuw. Gobelin-werk. Oude Venetiaansche kant.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl