De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1907 5 mei pagina 3

5 mei 1907 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

1558 DE A tó S T E R i' A M M E R' W E E K B L A V 'O O R ' E D E E L A N D. Gewettigd is eene wij igingder kostumeering als bij Brahin'a, voorstelling, allén: lo wan neer het zuiver begrijpen van een spel ge vaar loopt, tengevolge van het te-moderne, of 2o by e*ne totaie verandering in het dramazelf: toen bij f. La dame aux Camélias" tot Traviata" verkracht werd (<?eel was er niet aan verbeurd) ging men zoover ISeeeuwech te koStomeeren. Zeer juist geiien, want opera en realisme verdragen zich toch niet met elkaar, het stuk stond als opera niet langer op het plan der realiteit, terwijl het dit als tooneelspel wél wilde. Zoo heeft dus bij Ibsen in kostuum-spelen" geen raison, cög geen raison althans, uet drama' werd er matter, vlakker, onwaaraciiijnlijktr, kleiner door, ons combinatieveruiogeu pleegt met kleeren als de vertoonde, andere mensct.en toe ie takelen en moest bij sommige gentlemen" \ran 1877 telken jdenken *tó banketbakker^ en aannemers op n mooie Zoadag in 19U7 in de tiaarlemsche bollenMJa£t eehmli de misgreep. ":^?oeg daar ten slotte nog bij, de indruk TM 't opzettelijke. ;Het 4s te veel «en museuinpje, een antiqjMrisatJ, eene copie van eene première, tene SÉadentenmaskarade (getrouwe navolging van dSöintocht van Keiier X. c f Y.), 't doet dtJB(ken aan de voorstelling van Esmoreit de gymnasiasten, Kimoreit met Middetvttche entourage, ja, zelfs Middeleeuwsch t-?een interestanle avorwj voor weten"'fafc menscben, nznivë#"eel'tei wo-r artistiek-aangelegden?es war einTaeater im Theater'* zou Rideanrm zeegen f D als btt' de bedoelteg gêwtesft ie, de Wirbuog" hier door te versterken.. .dan valt er niets anders Ie constateren dan dat de uitkomst het averechtsfji&e ervan glashelder beween. Nu de ,$i«rook rondom de hoofden dezer Brahm-anÈa »at is' opgetrokken, kunnen en moeten wjj* deze dingen eens scherp onder scheiden. , ? ED. COEXÜAADS. Verzen van MARIE METZ KONIXQ. Tweede bundel, uitgegeven, door C;. A. J. van Disboeck te Bussnm. Dichters zijn wondere menschen, 'k heb het geluk gebad voor 't eerst in mijn leven den geheelen Novalis te doorlezen met luis terende liel, men moet om dezen schrijver in zich op te nemen welgezind van stemming zijn, men moet zo.oveel half vermoeden en intuïtief begrijpen, dan gaan werelden open en -wordt men onder 't lazen rijker en rijker. Dichters zjjn, wondere menschen, ook heb ik nog eens gegrepen naar de bundeltjes van J. Winklwr Prins, die onlangs te overlijden kwam, ver,TO» alles wat hij eens had liefgehad. Novalis: en Winkler Prins welk een contrast tusschen die twee, Novjlis mystiek droomer en groot-geloovige, Winkler Prins, fijne liedjeszanger en schepper van raak-atl'e' beelden, die door een zekere eigenzinnigheid zich vervreemdde en een zonderling werd, die zijn eigen schat vergat en zich langzaam aan alleen wist staan en niet meer gansch begreep het echte dat in hem leefde. In het laatste tijdperk van zijn droef geëindigd leven heeft deze man, die door zijn bizondere gaven aU voorbestemd scheen een groot man te worden, .weer geluister! naar de zingende stem, die menigmaal zoo machtig mooi hem toefluisterde de fijn-tintige' liedjes, die loopen als een watertje zoo licht. Hoe ik er toe kwam te spreken over Novalis" «t'-W4nfcter Prins, au ik 't zal hebben over 't, werk van mevrouw Metz-Koning, dit geschiedde alleen, omdat ik bij 't-herhaald doorbladeren van mevrouw Metz' tweede bundel als vanzelf moest denken aan den man die te Beekbergen woonde in het ver ballen'houten buis, omgeven door duizenden van boomen, dennen en berken en andere boomen met vreemde namen, die Prins wist te noemen zonder aarzeling. Bij zijn vijvers heb ik een? liggen lezen voor 't allereerst, in Novalis, terwijl ue dichter van Zinder Sonnetten" beurtelings las in een oud deeltje van Schiller en schreef in kribbelschrift een sonnet op een oud vergeeld stuk papier van 't jaar 1867. Marie Metz- Koning woonde dicht bij Win kler Prins, ik weet niet of zij hem gtkend heeft, misschien niet, misschien wel, maar ik hoop voor haar dat zij, die werklijk talent heeft zich te uiten in 't lied lust moge ge voelen te. luisteren naar de zangen van den dooden, levenden Hollandschen dichter, dan zal zij wellicht eenige hebbelijkheden aHeeren die onaangenaam aandoen den voor poëzie gevoeligen lezer, die enkel poëzie zoekt en tot tegensand wprdt^jjepjikkeld, wanneer hij bijvoorbeeld leest:' ' ' " Ik neem het leven veel te veel om 't heupje, Leg.op; .-énzelfde schaal n woorde'èn daden, En eisch dat de onrust n gewicht laat raien: Wil.spelen voor mcMlliseeiend reusje; Meen dat ik ben, gemoderneerd, een Zeucje.,. Dat is al te bar, wij Hollanders spreken van Zeus, spreek uit tzm?, en nut Zens als rijmend op neus; Als de dichteres eens op een keer wil lezen wat de dichter, de menschlijk-groote dichter Homerus een? heeft gezon gen van den God die 't wijd uitspansel hult in duistre geweldige wolken en wild doet woelen de zte en samen uit allerlei win 1streek drijft de orkanen, dan zal zij. hoop ik, inzien dat haar vers was waarlijk aflreus en een dichteres onwaardig die wist te zingen van de Witte Natht". De nacht... de gan?ch-doorgonsde, De stil-beeneeuwde nacht . .. De nacht. .. de blank-bedonsde, De witte winternacht. Dit ia eenvoudig poëzie, daar ontbreekt niets aan en er staat niets te veel. Mevrouw Metz-Koning heeft noa; een hebbelijkheid nml. deze van er wel eens echt-vrouwelijk maar op los te babbelen en te meenen dat dit radjes-weg spreken op een dreunvast wij-ije zinjjeu beduidt. Op bladz. 50 beschrijft zij dwergen die uit hun holen .sluipen, onder varens weggedoken. Zwijgend zaadlen zij hun rossen; Rij len over greb' en beken; Door de maanlicht-stille bosschén, Zonder met elkaar te spieken. Tot zoover gaat alles nog goed, maar nu komt hetr .-?? * Springen door de dichte ramen, Waar we slappn, lippen open; Komen met hun sprinkhaans satnen Onze monden ingekropen. ? Hier zou ik de pratende dame willen toe voegen: Mondje toe, als 't u belieft, want ?wat, gij zegt is leelijk en mijn verbeelding wordt geweld aangedaan." Dit zou misschien wel ongilant worden gevonden, maar misschien zou't de dichteres wakker maken, die zich even vluirjea-weg liet gaan op het rhythme van 't vers, dat de oudeGrieken soms gebruikten op heel plechtige plaatsen jn hun treurspel.,Waarlijk 't heeft zijn nut zoo een oeetje den gezichtskring te verbreeden door eeus te zien naar de voort brengselen van een andefe cultuur. Daar wordt wel eens minachtend neergezien op de oude Grieken, er zijn vaderlandf-che schrijvers, die vervuld zijn van Germaani-che zangers'en die niet weten da.t Homerm etns den god-gelijken Demodocos schiep. Mevrouw Metz?Koning kome dus tot rust nu 't jaar voorbij is waarin de Vonk" werd tot een vratig viïur van tweespalt, en zinge voortaan haar waarlijk-mooie liederen, zoo als deze bundel er reeds vele geeft, hoor inaar eens: Kil lagen de graven in schemerschijn. Toen tiad door de poort een maagdelijn Met tragen tred, Als in gebed Een nonne gaat. Heur zacht gelaat Gewend naar de graven in schemerschijn, Toen trad door de poort een maagdelyn. . . Marie Metz weet dikwijls den juisten toon te pakken van het volkslied, men leze Van 't Spinster tjie': Ean spinstertjen aan een spinnewiel zat, Het draadje knapte en er brak een rad, Het spinstertje ving te schreien.... Dit is bekoorlijk en Hef en mooi poëtisch gezien. Een mooi liedje is ook: De Nevel" en Ik tuur", met bet gevoelige begin: Ik tuur in dévlammende kolen, Daar buiten buldert de wind. Ik zit in mijn lokken verscholen, En beef als een angstig kind. Fijn-blij weet de dichteres gratielijk iets te scheuen, een beeldje, met enkele woordjes, de woordjes gaan, maar 't fraaie beeldje blijft dat zij wist te tooveren voor onze minnende oogen. Ik voel mij een Boeddha-beeldje Dat eenzaam te staren staat, In 't glanzende goud-prieelije, Naar 't rnenschdorn dat langs hem gaat... Hoe wonderlijk dat iemand die dit schrijven kon er geen bezwaar in heeft gezien een sonnet te doen drukken als't volgende, maar dichters zijn wondere menschen, niet waar? Nar-dichter'. Geef mij een masker, en een muts met schellen! En schoenen als waarmee een nar mocht pron(ken! Een bultig kleed, een zotskolf goud-ombloken: Is wil de wijzen uit hun wonings bellen' Wild wil ik op hun dichte deuren bonkeu! In gil-lach smerend eisen smarte wellen, Wil ik om geld mijn zélf te kijk gaan stellen, Den rijkaards, die op weelde-bedden ronken! Komt kijken! met je handen o a je. zakken, Dat nietje buurman gau* ze graait wat lichter! Komt kijken! kooplui: sjacheraars, gebakken Poimeester, doctor, dominee of richter, Je hoogste heil ziend ia't mekaar-verlakken', Hier gaat in pas. end kleed een gek! een dichter! Ik geloof dat liefde tot de waarheid hier de mensen tot spreken drong, maar vrien delijk zou ik willen verzoeken, met alle eer bied voor de structuur van 't sterke sonnet: Verkoop ons dit geschetter niet voor poëzie, gij die z 'O veel waarachtige poëzie in u hem". Hilversum, 14 ll-'Oü. J. REODISGIDS. Vers en Proza, Hoewpl ik, die niet over veel vry'en tijd te beschikken heb, meen, vooral nu de tweede ien;e maan, dichters en akkerlieden oproepende tot nieuwen arbeid en uieuwe toebereidselen voor later wuivende oogsten, .wederom wassende aan den hemel staat immers in de lange winter-avonden zoude ik eerder genegen zijn tot nuttelooze schermut selingen en tot het vechten met hersen schimmen en wezenlooie spoken hoewel ik, zeg ik, meen dat weinigje vrijen trjd, dat me rest, wel beter te kunnen besteden dan met het bestrijden der zins verdraaiingen en haarkloverijen, der onrijpe en toch reeds vermufie scholastiek des heeren Verwey : toch kan ik en mag ik ne dwa ing haren onheilsweg niet ongenoeid laten vervolgen, ne van de vele dwalingen, w«araan wederom genoemde heer de lezers van het Weekblad, zoo ge schoolde als ongeschoolde, scherpzinnige als die botter zijn van zinnen, in zijn schrijven van de vorige week heeft gewaagd. Er is wel degelijk proza, waarvan de E,clioonheid onafscheidbaar is van het getal." Getal toch is dat gene wat alle beweging meet. Is er dus proza, welks schoonheid onaf scheidelijk is san zekere ^beweging", dan is1 zij dat ook van ^etal". Let maar eens op zinnen, welker evenwicht gebroken zou worden door het toevoegen of afnemen van n epitheton, van n substantief of van een rollend of zwe«end of zacht weg stroomend werkwoord; zinnen, welker ge wilde asymmetrie het dreigende of ver lokkende het imponeerende of terugjtootende van hum e gewaagd* houding kwijt zoude gaan door ue dergelijke vermeerdering of vermindering, en< houd nog vol te weer spreken dat ook van proza de schoonheid onaftcheidbaar kan zijn van getal, getal dat alle beweging ook. al meten of tellen we die niet, zou kannen geacht worden tot in hare fijnste nuanceeringen, tot in haar hachelijk-t e?en- of on-evenwicht, in hare cadansen of in haar hortende sprongen te kmnen meten,. Hilversum, 20 April Dr. H. J, BOUKKN. NIEUWE UITGAVEN. MAURrcu MAETISKLISK:, O il er de onsterfelijk' htid. Auister lam, Allert de Lange Het staatstoezi kt op de volksgezon-iheid, door DiorrEa. Rotterdam, W. L. & J. Brusse. Het middelbaar technisch onierwijx. l^n ver waarloosd volksbelang, door G. HO.MAN' VAN DER HEIDE. Leiden, boeküendrakk. v.h.E. J. Brul. Volksbibliutheek No. 7, De vakbeweging in Engeland, naar authentieke bronnen bewerkt, door TH. H. HUI.-IXG. Lsiden, Uitgevers Venn. Futnra". _ Coöperatieve wi.nkeloereeiiyi-g van het district 's Gravenhaye der Ye,rnni<j,wj Eigen Hulp, Ver slag over 1U06. Rapport van de commissie uit het hoofd bestuur, benoemd om verslag uit te brengen o /er de enquête, gehouden bij de leden van de vereeniging. (0/ergedrukt uu aet Weekblad Nosbkómos, 1907). Amsterdam, F. v. Rossen. Het Centraal Genootschap voor kindeihe'isUllings- en vacanti-kolo.<,iez en zijne afdeelintjen. Met 12illustratiën. Gezondhe. ds-koloniën voor kinderen, door G. , SCHELTEMA. Uitgaven van de Ned. drukkers en uitg.-maatschappij C. M sset, Doeiiachem. Het dijk- en waterschapsrecht in Nederland vóór i795, door A. A. BBEK'MA.N. Den Haag, Martinus Nijhoö'. THOMAS VAN KEMPBN, Hofje van Rozen, door LEO BALKT. Amsterdam. F. H. J. Bekker. Perzen, Samengesteld door dr. J. ALEXDA, NIJLAND. Amsterdam, L. J. Veen. Internationale» Adresbuch ron Bildenden Künstlern, jaarg. 1907. Wien, Gerbard Kleoient. FAUKICIUS. Met den handevh>)m getrouwd. Tooneelspel in 3 bedrij ^en.Busautn, J.A. Sleeswijk. Les-ensvragen, Serie I, No, 9, Afstammingsen Mutatie-leer, door HUGO DB VRIES. Baarn, Holland ia-drukkerij. iillillMiiiiiimiimillimnmillllMMmi VOOR DAMES. Feminisme. III. (Slot) Een kostelijke buit voor den heer Théodore i iiimiiiiiiiiiin iiiiiiiiiiitiutiiutiiinitiiKuiitttnji Merlandsch-Indi De bijzondere aandacht wordt voor de Tropen ge vestigd op bovenst, fabrikaat. Eenige vertegenwoordigen voor. Nederland en Kolonies MEIJROOS&KALSHOVEH Piano- en Ofuxietha: -A. IR IST KC E Natuurlijk Koolzuurhoudend IJzer-Maiigaan-Arsen Bad Bad Iiiebenstein s.-M. Thüringer Woud. Route Berlijn-Eisenach-Liebenstein. Vgen Borst kwalen, Bloedarinoe, Bleekzucht, Zenuwen, Steriliteit, Vrouwenkwalen, verharde Rhenmatiek. Diabetes, Maaglijden. Prospectussen zendt gratis de Baddirectie. TE HUUR voor den Zomer de gemeubileerde Villa LOl'lSE COTTAGE", Hooge Naarderweg. Prachtig gelegen. Heerlijk uitzicht iverdehei. Inl. verstrekken de Makelaars 1IOOGENKA.MP & ('o., Hilversum. Klassitk. Isidoor: Hoor je,Sara, je zult niet altijd aan onze Stella zulke moderne boeken geven; ik zeg je, die deugen niet voor haar. Ga liever naar Koekenburg en vraag daar wat beters Iets van Goethe, bijv. Het lijden van den jongen Wertheim", dat moet heel fijn geschreven wezen!. P. G. PAiEELS ROKIN 128 O\;T de M Bank, Amsterdam. Fabriekt ftokin 89?S9. Telefoon 454=1. Wereldtentoonstelling Luik 19O5: Zilveren Jfledaille. Ameublementen, Stoffeeringen enz. Complete Inrichtingen in alle stijlen. Joran, zijn de talrijke, lijvige boekdeelen der hyper-ouderne wereld-hervormster: Madame Rsnooz. Twaalf in-octavo's geschreven door eene feministe, die nauwkeurig vertelt boe de wereld , en hoe die eigenlijk behoorde te zijn. A'le misstanden in de maatschappij, elke wanverhouding, alle onbillijkheden en onrecht vaardigheden worden door mevrouw Renooz hartstochtelijk den mannen ten laste gelegd. En <ie achterlijke Turk" heeft daarover een plezier ! Sierlijk, behendig, een beetje over moedig, ietwat wreed als de kat met de muis, speelt Joran met mevrouw Renooz. Toch blijfc hij als volbloed Galliër hoffelijk; maar zij u Fransche geest houdt van grappen ; zijn analyse van de wichtige en gewichtige octavo's is aanstekelijk komisch. Mevrouw Renoo overdrijving, haar heftige, bombastische uitvallen, haar onlogisch rede neeren, haar geen steek- houdende argumenten, haar beschuld:gen in den blinde, haar onge motiveerde aanklachten, haar buitensporige waanwijsheid, werken prikkelend op Joran's lachspieren. Het is hem niet mogelijk, boos te worden o?tr feministischen arbeid die de lever doet schudden. On se fait une pinte de bon sang, voila, tout." Voor hem den gematigden voorstander der vrouwen-beweging, zijn de denkbeelden van mevrouw Renooz koren op zijn molen. Een wapen, dat bij den achterlijken Turk niet zal roesten, en, dat hij zich niet licht uit de band laat slaan. Boeken, als van deze Fransche femi niste, «ouden de goede zaak, die zij ver meent -vóór te staan, benadeelen; daarom vind ik het gelukkig, dat de strijdlustigheid dezer moderne »rouw, voorloopig weinig gevaar oplevert; haar werken zijn doodgezwegen. Joran diept de schrifturen van mevrouw Renooi uit hun ; ?ergetelheid op, enkel en allén, omdat hij het onweerstaanbaar grap pig vindt, het bij hem niet &\ te gunstig aan geschreven feminisme, te ontwrichten met feministische gegevens. Men moet, wat den vorm betreft, mevrouw Renooz' werken niet , op den keper be schouwen : haar taal wemelt van fouten; haar voizinnen zijn duister en kreupel ; ver haspeld en verminkt zijn citaten en namen door haar aangevoerd. Keen l .Neen l roept onze Franschman uit, ik weet niet, of u er over denkt, zooaU ik, maar ik heb nog nooit gezien, dat een schrij ver die zijn eigen taal niet machtig is, een ^denker" zou zijn." ? Hij verzekert, dat hij uit beleefdheid jegens eene vrouw zal doen, wat geen man van hem gedaan zou krijgen: niet letten op den v^orm; alle aandacht schenken aan den inhoul. Menzal mij beschuldigen, verk'aart mevr. Renooz, dat ik een omwenteling in de maat schappij wil bewerken ; flat is ook mijn doel, want, is wil in Je wereld zien heerschtn,drie dingen die niet bestaan : Eerbied voor de waarüeid. Eeruitd voor dsj vrouw. Zedelijke moed. Men zo i kunnen aanvoeren, antwoordt Ttiéodore Joran, dat onze misdadige voor ouders ' het Christendom gesticht Hebben, dac zij ridderschappen in esleld hebben, dat zij menschüe/eude genoot Behappen, tiebben doen verrijzen. Met echt vrouwelijke behaagzucht, is me vrouw Renooz er op uit, de goêgemeente zand in de oogen ie strooien; vóór allj dingen, wen acht zij, voor geleera" te worden aangezien. Eruditie acht Joran ouvereenigbaar uiet het feminisme, dat er naar streeft iu al.e lagen der maatschappij door-te-dringen. De hoogste eenvoud is noodzakelijk, wil men begrepen worden door de groote menigte. Mevrouw Renoozs bombast, haar holder debolder votzmnen over: geneeskunde, rnetaphysika, wetenschap'' la, science ' schamp-trt Joran, zij bedoelt ma science néosophie = metaphytika der toekomst; haar niet zuiver deuken; haar woelig van dun hak op den tak springen; haar pralen en pronken met groote woorden en andermans veeren, brengen de vrouwen beweging geen streep verder. Een mislukt huwelijfcs-leven heefc deze néosophe" zooala zij zichzelf bij voorkeur noemt, eenzijdig en verbitterd gemaakt. Haar WiOk, verontwaardiging, en toorn, smeulend, opvlammend en uitlaaiend djor het toedoen van n man, werpt zij al zijn natuurgenooten voor de onschuldige voeten. Waarschijnlijk een gevolg van haar onlo gisch dtnken. ondanks haar afkeer voor de inférieure wezens, genaamd man, ia zij zooveel mans" dat, de néosophe bij voorkeur toeft en ploetert op een terrein, door een gewone vrouw ongaarne betreden, liefst geheel vermeden; niet uit voorgewende, onware, nuffige, aan stellerige preutscheid, maar doodgewoon uit aangeboren, vrouwelijke kieschheid. Théodore Joran proest het uit om haar beschouwingen over sexueele moraal,?encore uoe pinte de bon sang, den joligen Galliër vergeef ik gaarne zijn hilariteit. Doch, wat zullen vrouwen zeggen, wanneer zij kennis nemen van de schrifturen dezer quasigeleerde?! Zullen die verrukkelijke, door mevrouw de Reoooz tot in de wolken ver heven wezens zich niet schamen over de driestheid dezer, feministe?! Il y a de quoi Jaire rougir un singe, zou Octafe Feuillet zeggen ! Mevrouw Renooz geeft in haar schrif turen een opgave van uitvindingen en ont dekkingen, volgens haar door vrouwen gedaan en, ten onrecjte aan mannen toegeschreven, omdat airtsleugenaars en huichelaars, te weten: mannen, de geschiedenis schreven en de leiten verralschten. Onder aan dit belangwekkend lijstje prijkt haar eigen naam in hoedanigheid van invoerster eener nieuwe wetenschap: N osophie. Geloof mij, mevrouw, roept Joran uit, wees overtuigd dat uw wetenschap" u niet zal ontstolen worden door mannen. Wees gerust,... een man verzekert het u l" * * * Voor Théodore Joran, is het een uitge maakte zaak, dat de slagvaardige feministe, mevrouw Renooz aan een soort vervolgingszucht lijdt. Volgens haar, is het gemeen schappelijk doel der mannen: de vroawen geringschatten, bedriegen, misleiden en ver leiden. Alle mannen, in welke richting zij" streven en werken, spannen samen tegen de vrouw. Vooral de moderne man staat bij haar in kwaden reuk. Zij bejveert: Vroeger, in de verre oudheid, lag de man in aanbidding neergeknield voor de vrouw." Deze n osophische bewerking haalt haar een terechtwijzing van Joran op den hals. Hij maakt haar duidelijk, dat zij, de geleerde" slecht op de hoogte is der geschiedenis, dat r.ii behoorde te weten, dat een der gezegende gevolgen der beschaving: verpachting van zeden, het HllinillimilHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHHIimilMlllttlllllllM 40 ««nti par HtlHINNHIHUMIIIIIMIHHIII Ie is Mode Vraagt Stalen van onze voorjaars- en zomer-nouveautés, voor eosturties en blouses: Echizen, Taffetas lustre, Louisine, a jour, Mousseline 120cM.oreed, van 60 cent per aieter ai, in zwart, wit; pftVn <?"> cukleurd,als ook geborduurde blouses en robes in batist. Wg leveren alleen gegarandeerd solide Zijde -stoffen direct aan par ticulieren, franco vracht en rechten aan huis. * SGHWEIZiR & Co., Uzern H26. (Zw.tserland^. Zijdestoffan-Export. Kon. Hofl. Echt Victoriawater O9tRl AHNSTEIN Echt Victoriawater OBERLAHNSTEIN Door dnuenden als HET BESTE erkend. Wie altijd versobe en heerlij t smakende 6r«ent"n en Vrncliten -hebben wil?bestelle KftUMEICH'sïnmaakpo'ten, Met metalen deksel. Van steen met zoutglazuur overtrokken. Vraagt uwen Winkelier in huishoudelijke artikelen de brochure: Hoe maakt men het bes! Fruit en Gioenteu ia", welke U gratis wordt verstrekt. En-gros bij: JOH. II. A1 DER BEIDE?, Ammf.ort. HEDERLAKDSCHc INDUSTRIE TER VERVAARDIGING VAN IEDER STUK DflT KRIMPT WORDT TERUQQENOMEM FABRIKANTEN V ALT O N ZONEN. -AMSTERDAM. Verkrijgbaar by: H. MEIJER, Hofl. Amsterdam. Hint. HUf'HUIS. Old England, Amat/ j. \?> jan,.. Haarlem. H.HAKKKK Wormerveer. HxOUWERf!. Zwolle. \l, Leeuwarden. B. r/t.mvAen Groningen. JULIUS Hu F. Den Helder. Mag. H KI ArfKER, Den Haag. c' -o. < <S. 1>K LIEMK.mEDW. TKOK Arnhem. edcponeertt Filialen: SPUI 25, VAX WOUSTRAAT 9. Depots: v. Baerlestraat 38, Job. Verh lststraat 105, 1ste Gonst. Huyaensstraat 92. 1ste Helmersstraat 201, Nasfaukade 304a, (fe Clercqstraat 8, Marnixstraat 257, Haarlem merdijk 20, Van der Hoopstraat 38, Plantage Kerklaan 15, Von Zesenstraat 29, o^tenburgergrachtt 17, Javastr. 5 Camperstr. 20, Weesperzijde 74, Watergraafsmeer: Breedeweg 1. FRANS JOZEF Bitterwater BOUWT ,e NUNSPEET o/d, VELUWE. Inlicht, b d. Vereeniging Kantoren voor Vaste Goederen in Nederland te Ntmspeet.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl