Historisch Archief 1877-1940
o. 1561
D K AMSTERDAMMER \V E E K B L A D VOOR NEDERLAND.
negentiende eeuw behoort, wijzen van
toen nog niet de deftige pontifex van de
R«vue des deux Mondes, voerde er zijn
saltomortales in uit en schreef er in zijne
magistrale kritieken; Gustave Geffroy en
Villiers de Visie d'Adam, Verlaine en
anderen niet minderen werkten mede.
Toen ook begon Huysmans te wijzen op
de kunst van Chéret, Degas en Odilon
Radon; h\j-was het, die-voor het eerst het
mooie in hun werk aantoonde en hen tot
vermaardheid heeft geholpen. Met A
Reboura, dat in 1884 uitkwam, begon de ken
tering. Des Esseintes, de held van dit
merkwaardige boek, vertegenwoordigde den
haat van het vulgaire en het gew»»e in
de natuur. Die tegenzin in de gewone din
gen van den dag, en in het catalogiseeren
van onze onmiddelijke omgeving, waarin
sommige naturalisten begonnen te verval
len, deed hem uitzien naar iets anders, dat
hem meer zou kunnen bevredigen. Des
Esieintes is eene creatie, die nog lang zal
leven, het is een type geworden zooals
Monsieur Prud'homme of Homais. Het
origineele ar van kan niemand de o auteur
betwiste», zy oefende invloed uit en dreef
de Fransche litteratuur uit het oude
spoor, zij baande den weg voor het nieuwe,
dat reeds was geboren, maar dat nog weinig
zichtbaar nu de omhulsels doorbrak en onder
den naam van het symbolisme den knak
gaf aan het werk van Zola. Zeer zeker
was Huysmans geen symbolist, want deze
naam kwam alleen aan de dichters toe,
maar ik meen, dat het juist Huysmans is
geweest, die de aanleiding tot de revolutie
heeft gegeven, en zoo mogen wij hem als
litteraire figuur in belangrijkheid gerust
naast Zola stellen, al heeft hij misschien.
geen zoo'n compleet kunstwerk geschapen
aU l' Assommoir. Niet alleen heeft hij, zooals
ik zeide, voor het eerst gewezen op de
moderne schilderschool, maar hij is het ook ge
weest, die den stoot heeft gegeven voor eene
hernieuwde bewonderingdermiddeleeuwsche
beeld bouwkunst en der primitie ren: daardoor
duurt zijn invloed nog voort op den huldigen
dag, terwijl die van Zola heeft opgehouden,
Het was voornamelijk in En Route en La
Cathédrale, dat hij zijne kunstbeschouwingen
daaromtrent heeft uiteengezet. Daar in ook
heeft hij gewezen op het bewonderens
waardige der grootémystici St. Catharina
van Siena, de heilige Theresia, St. Johannus
van het Kruis, Ruysbroek en anderen. Toch
is hij zelf geen mysticus geworden. Zijne
begrippen zijn scherp afgelijnd en zijn stijl
is helder. Al heeft hij Europa herinnerd
aan de pracht en de diepte dier gr >ote
zieners, hij zelf is slechts tolk gebleven en
er in zijn werk niet in opgegaan.
Door zjjn terugkeer tot het geloof be
haalde hij de overwinning op de eigene
rede, want het geloof is niet de vernietiging
daarvan, maar laat haar bestaan intact,
versterkt ze, en geeft haar meerdere vast
heid. Zooals in de lichamelijke orde der
dingen de onthouding voert tot kracht en
gezondheid. En zooals iedere overwinning
eon vooruitgang is, zoo was het ook deze.
Wat sommigen, daaronder ook eenige
katholieken, hebben gezegd, men mag gerust
beweren dat Huysmans een groot man was
en dat de fransche litteratuur een groot
verlies heeft geleden.
Zün leven is altijd zeer eenvoudig geweest.
In het stille heertje, dat lederen morgen
naar zyn bureau ging in het ministerie,
zou niemand den genialen man hebben ver
moed. Nooit heeft hjj zich met politiek
bemoeid, evenmin als Daudet en Goncourt,
zijn kunst was hem genoeg. Toen hij zijn
ontslag nam als sous-chef de bureau, werd
hij gedecoreerd met het kruis van hel legioen
van eer voor zijne verdiensten als trouwe
ambtenaar. Dit jaar, in Januari, heeft men
zich herinnerd, dat hij ook een bekwaam
schrijver was en maakte de regeering hem
tot officier van het legioen van eer. Zijn
leven als celibatair heeft hij beschreven in
het mooie boekje A V au l' eau. Het is bekend,
dat hij eenigen tijd heeft gewoond te Ligug
bij het klooster der Benedictijnen, zijn plan
om eene christelijke kolonie te stichten
stootte op zoovele moeielijkheden, dat hij
er van af moest zien. In den omgang was
hij goedaardig en zacht, alleen in zijn appre
ciaties van kunst was hij soms kras en
meedoogenloos.
Lichamelijk heeft Huysmans in de laatste
maanden veel geleden ; van de Rue de Sèvres
naar de Rue St. Placide verhuisd, bleef hij
toch in hetzelf ie quartier, dat hij zoo lang
had bewoond en waarvan hij zooveel hield.
Toen hij het einde voelde komen, liet hij
zich door zijn secretaris en vriend, Jean de
Caldain, de gebeden der stervenden geven
en, zittende in zijn fauteuil, las hij ze zelf
en stierf.
WeemoedJj kijken wij nu uit naar de
mannen van heden in Frankrijk; wij zien
rond maar vinden onder de nieuwe generatie,
die nu tot rijpheid van jaren is gekomen,
er geen meer, die op de hoogte staan van
die der vorige. Zullen er spoedig anderen
komen, die vergoeden wat wij hebben ver
loren ?
L o c a r n o, 17 Mei.
FRANS EREXS.
Eene Yronw-ïanselreiienaar.
Anna Plothow heeft aan Reverend Ger
trud von Petzold een bezoek gebracht, en,
met enkele woorden ter inleiding, dit van
haar verteld.
Het christelijk-vrome Engeland, dat
strenger dan wij, aan het kerkelijk Chris
tendom getrouw blijft, heeft zich toch meer
voor den vooruitgang betoond dan wij ver
lichte Duitscaers, want het is het eerste
land in het oude Europa, dat het voor
beeld van Amerika volgend, de benoeming
vun een predikante aan eene openbare kerk
toeliet. Het woord van Paulus: het is goed,
dat de vrouw in de gemeente zwijge",
heeft voor de Unitarische kerk in Lecester
geen kracht meer, sinds er de innemende
Reverend Gertrud von Petzold door haar
tot ziel verzorger aangesteld werd Het
geeft een gunstig denkbeeld van de vrije
denkwijze der bewoners van Leecester, dat
zij liberaal genoeg waren, om het predik
ambt aan eene Duitsche op te dragen, want
de goede betrekkingen tusschen beide
naties te bevorderen, is zeker niet de minste
taak in het verantwoordelijke beroep
deijonge Duitsche.
Toen ik," vertelde Anna Plothow, Re
verend v. Petzold, die op haar reis door
Duitschland voordrachten houdt, onlangs
te Berlijn in de woning harer verwanten
een bezoek bracht, zag ik een nog jonge
vrouw voor mij, slank en aristocratisch van
houding, wier ongewone beminnelijkheid
den bezoekers onmiddellijk voor zich inneemt,
en onvergetelijken indruk maakt door de
helderheid harer denkbeelden in den adel
uit bet begi& der tweede belft der 19de eeuw.
van haar wezen.
Gertrud v. Petzold behoort tot de ver
lichte naturen, schijnbaar uit fijner stof
gevormd, de woorden -uit de aarde aardsch"
schier logenstraffend, en vrij van alle
mystische dweeperij, die door hun hoog
geestelijk en geestesleven ziel en zin van
anderen vermogen te verheften. Het strenge
geloof en de aristocratische teruggetrok
kenheid harer voorouders heeft zich bij
haar in liefde voor de geheele menschheid
gelouterd.
In het priesterschap heeft zij hare ware
bestemming gevonden.
Daar Anna Plothow en Gertrud v. Pet
zold al spoedig ontdekten dat zij eenzelfde
liberaal-theologische opvatting hadden, be
antwoordde Reverend von Petzold gaarne
Anna Plothow de brandende" vraag:
waarom zij als vrouw zich op de studie
der theologie had toegelegd, die voor eene
Duitsche doelloos is."
Als dochter eener styf-orthodoxe
officiersfamilie te Stettin werd Gertrud von Pet
zold in een streng orthodox pensionaat in
Neu-Torney bij Stettin, opgevoed. De
sterke geest van het jonge meisje verzette
zich tegen het geloof dat op dogma's be
rustte. Vastgegroeid in de overleveringen
harer familie, begon een jarenlange inner
lijke strijd, in welken zij door de studie
van geschriften over de nieuwere theologie
tot klaarheid zocht te komen. Natuurlijk
kon zij van haar zielestrijd niets aan hare
omgeving laten merken, slechts met veel
moeite vond hare familie het goed, dat zij
examen, als onderwijzeres deed. Daarna
ging zij naar Engeland, waar zij vele
vrienden had, om er zich voor het toelatings
examen voor te bereiden. Na welgeslaagd
examen ging zij aan een kleine Schotsche
universiteit, in St. Androw, in de medi
cijnen studeeren.
Maar de onopgeloste levensvragen lieten
haar geen rust; telkens meer werd zij door
de theologie aangetrokken, en toen zij,
toevallig hoorde, dat de Oxfordsche profes
soren haar op hun college zouden toelaten,
begon zij vol moed de studie der theologie.
Een jaar studeerde zij ook te Berlijn, liep
er college bij professor Harnack, Pfeidener,
Baumgarten, Gunkel Weinert, e.a.
Te Oxford verwierf zij den graad van
Magister of Arts"; de examens moest zij
echter in Edinburg doen, omdat Oxford en
Cambridge de vrouwen er niet voor toelaten.
Gertrud v. Petzhold wilde niet voor zelf
alleen tot klaarheid komen, zij wenschte
die ook anderen te brengen; daarom begon
zij, na de vervulling van allerlei formali
teiten ijverig naar een plaats als predikante
uit te zien. Zij solliciteerde naar iedere
plaats, die open kwam. Het was eene proef
neming, die hare leeraren en vrienden naar
den geest met spannende verwachting
volgden.
Zij slaagde spoedig. Op hare sollicitatie
werd haar door de Unitarische gemeente
te Leicester toegestaan een proefpreek te
houden. Kort er na volgde haar benoeming.
De vrije kerk in Leicester is geen staatskerk;
het bestuur der gemeente is toe vertrouwd aan
een comité. Dit comitéhad tegen de be
noeming eener vrouw geen bezwaar, en
zoo kreeg Engeland zijne eerste openbare
predikante; want het preêken van vrouwen
in kapellen der talrijke sekten is in
Engeland niets nieuws. Ook in het openbare
leven worden hoogstaande vrouwen door
de geestelijken vaak uitgenoodigd in hun
kerk eene toespraak te houden maar
tusschen zulke gelegenheidst «spraken en
het verantwoordelijk bestuur van een
predikantsplaats door eene vrouw, ligt meer
dan een schrede.
Reverend v. Petzhold heeft aan de in haar
gestelde verwachtingen volkomen beant
woord: in de tweejaar harer ambtsvervulling
heeft zij hare gemeente grooter zien worden
en hare kerk, iederen Zondag, berstens
vol. En dit, ondanks dat zij 's morgens ea
's avonds preekt, en Zondag-namiddags's
nog een Pleasant Afternoon", houdt, een
mannenbijeenkomst, die ook in de kerk
plaats heeft, waarin zij 's morgens vroeg
kinderkerk houdt.
In de week heeft Gertrud von Petzold
bijna iederen avond eene samenkomst met
moeders, met fabrieksmeisjes, met vrouwen,
met dienstmeisjes, kortom met allerlei
vrouwen, oud en jong. Het
vereenigingsleven gedijdt in Engeland hoofdzakelijk in
schaduw der kerk; de gemeente eischt daar
voor op haar beurt, dat hare geestelijken
midden in het leven staan en aan alle sociale
en intellectueele bewegingen deelnemen.
Aan dat verlangen nu weet predikante
Gertrud v. Pietzon uitmuntend te voldoen.
Voor de mannen-bijeeiikomsten, die zij voor
het eerst in haar kerk ingevoerd heeft, weet
zij vaak politieke redenaars van naam te
doen optreden, of spreekt zelf over een
onderwerp van politiek, als: De politieke
partijen in Duitschland", Het stemrecht
voor vrouwen", enz. Natuurlijk is
Thans geen oude, en, op enkele uit
zonderingen na, geen moderne kunst bij
Frederic Mulder en Co, Nu kunst uit de jaren
1850, en later; schilderijen van Noord- en
Zuid-Nederlandsehe, Fransche en Duitsche
schilders, die in hun t\jd grooten naam
hadden, en van wie verscheidene naam hiel
den. Er is werk van A. Achenbach,
Bakalonitz, A. H. Bakker Korff, H. Baugniet, H.
Bellangé, P. M. Beyle, D. Bles, J. Peyrol
Bonheur, J. W. van Borselen, J. Bosboom,
A. W. Bougercau, P. de Bracheleer, Ed.
Brandon, H. J. Buagers, A. Calame, C. Claes,
Reverend von Petzold als alle kerkelijke
vrouwen van Engeland eene overtuigde
standster der politieke
vrouwenstemrechtbeweging.
Voor de ayondbeurten kiest predikante
v. Petzold vrije onderwerpen; terwijl zij bij
de ochtendgodsdienstoefening haar gehoor
sticht en opbouwt naar aanleiding der
heilige schrift.
Zoo heeft zij gesproken over Kant als
srodsdienstleeraar"; Wat heeft Fichte voor
het Duitsche volk gedaan?"; Over de
bekentenis eener schoone ziel" in Goethe's
Wilhelm Meister", en, hoewel haar gehoor
voor het grootste deel bestaat uit menschen
uit den middenstand, uit winkeliers en lagere
beambten, weet zij haar.«t<it zX5ó populair
te behandelen, dat haaf de toehoorders
met grootébelangstelling v ilgen, en be
grijpen.
Ook op den uiterlij ien vorm van den ietwat
puriteinsch nuchteren godsdienst der Unita
rische gemeente heeft Gertrud v. Petzold
invloed geoefend. Zoo heeft de kansel een
klankbord gekregen, de open ruimte om
het altaar wordt iederen Zondag met bloemen
gevuld; en op het Kerstfeest is er een kerst
boom in de kerk met brandend e kaarsjes. Ook
de kinderdoop met water, en de
avondmaalsviering heeft zij weder ingevoerd. Natuurlijk
mag Reverend Gertrud v. Petzold alle be
dieningen, die het predikambt vordert,
waarnemen. Daartoe behoort ook het ker
kelijk huwelijk. Toen zij voor het eerst een
paar trouwde, hadden alle grootégeïllu
streerde bladen te Londen photographen
naar Leicester gezonden.
Zelfs te Berlijn heeft Gertrud v. Petzold
vóór eenige jaren aan het ?raf van haar
neef, den Overste v. Petzold, een lijkrede ge
houden. Het kerkbestuur had er haar
verlof toe gegeven, maar de aanwezige
vertegenwoordigers van den hoogen adel
hebben het hoogst ongepast gevonden.
Onder de geestelijken te Berlijn heeft
Gertrud v. Petzold vele vrienden. Hoewel
zij allen aan haar gaarne hun kerk ter be
schikking zouden stellen, blijft toch haar
wensch, om voor de Berlijners een volledige
godsdienstoefening te houden, onvervulbaar.
Het Groot-Consistorie zou er nooit toe
stemming voor geven. Zij moet zich daarom
tevreden stellen met voordrachten over
hare inzichten omtrent den Godsdienst.
Doch ook zóó zal zij voor werkdadige deel
neming der vrouw aan het kerkelijke leven
besluit Anna Plot haar propaganda
maken.
tflffltófflONfll
Nu het naar de tweede Vredesconferentie
gaat loopen, beginnen de internationale ge
moederen te kooken.
Met angst en beven wacht men allerwege
deze vredelievende ontmoeting af. De drie
voornaamste strijdpunten ZIJD: 1. het voorstel
van Engeland, dat een voldoende vloot bezit,
en dus wel wil ophouden met uitbreiden,
mits de concurrenten ook niet verder bou
wen ; 2. het voorstel van Duitschland, om met
den wereldvrede te wachten,tot het voldoende
JOZKF IKAËLS, Huislijk leed".
P. J. Clays, L. Victor Dupré, B. te Genipt,
H, Gudin, A.. Haanen, J. Hilverdink, J. F.
Hoppenbrouwers, H. van Hove, Herman F.
ten Kate, H. Kauffman, P. L. Kluyver, L.
Knaus, B. C. Koekkoek, H. Koekkoek, J.
C. Dillens, H. Kretzchmer, C. Leickert, C.
Leroux, H. Leys, J. B. Madon, E. Maes,
Louis Meyer, C. L. Muller, L. Perrault, N.
Pieneman, C. Rocbussen, W. Roelofs, A.
Scheffer, A. Schelfhout, E. Verboeckhoven,
C. Springer, H. J. Scholten, J. C. Schotel,
H. A. van Trigt, W. Verschuur, S. L. Vereer,
M. Verveer, A. Waldorp, J. Weispenbruch,
onderlegd zal zijn in het koloniaal-oorlog
voeren; en 3. het voorstel van Frankrijk,
om tenminste geduld te hebben tot de
ontworpen herbevolking practische vruchten
is gaan dragen.
?',?? Inmiddels kijkt de heele wereld woedend
uit naar den eindelijken aanvang van den
bouw van het Vredespaleis, en woedt de
architecteutonische oorlog
in Eindhoven; en ook de Sambaskwestie
kwam de aandacht trekken. Hier schijnt
trouwens het hapje eetbare vogelnestjea
den koning van Engeland onschuldig te zyn
voorbijgegaan.
Gelukkig werd Z. M. schadeloos gesteld
door de blijde gebeurtenis in Spanje, waai
de traditioneele geboortemaand een
kroonprinsje bracht, dat
tegen de ten-uit voer legging van. de prijsvraag
onverzwakt voort. Zoo kan men wél zeggen.
dat er weinig gebeurtenissen zijn, die zulke
hevige wereldschokken hebben veroorzaakt
als de blanke vredes idee.
Behalve de bekende uitersten van hitte
en kou, waarop Meimaand
de [menschheid als naar gewoonte vergastte,
hadden geen ernstige natuurgebeurtenissen
plaats. Wel in het maatschappelijk leven.
De belangstelling werd gevestigd op de
sigarenstaking
enz. Van lateren tyd zijn er werken va <\
Louis Apol, J. J. van Sande Bakhuizen, W.
C. Sakken, enz. Van Jozef Israëls, die ^an
de vorige en van deze eeuw is, en wien de
kunstprofeten voorspellen, dat hij met andere
uitverkorenen van iederen tjjd zal zjjn, is
een zeer bizonder schilderij, dat de eereplaats
heeft, het bekende: Huiselijk leed.
Alle schilderyen zvjn afkomstig uit de ver
zameling H. C. du Bois. Kijkdagen zijn
Zaterdag l, Zondag 2, en Maandag 3 Juni.
iini iiiiiiMMiiiiiHiiiiiinmiMiiMiMiimiiMimiiMMiiiiiiiiiiiuulimiiK
echte Engelsche moedermelk gezoogd zal
worden.
Ook in ruimeren kring heeft Engeland een
gelukkige periode achter den rug, daar al
zijn koloniën op visite kwamen, en de
Engelsche menu's eindelijk den vroeger
onoverwinljjken Louis Botha onder de knie wisten
te krijgen.
Ten slotte vallen er drie jubilé's te
k-onieken. Dr. Cuypers vierde,
in afwijking van het strenge Spaansche
protokol niet |metljSpaansche traditie, doch met
zonder afgunst van vakgenooten, zijn
tat'htigsten verjaardag. Een ander Zweedsch, lai
<igenoot werd in den geleerden Linnaeus
gehuldigd. En ook de A. N D. B.,
hoewel in diamanten gezet, vierde, om te
beginnen, zjjn koperen feest.
KRAS.
De mirscMlóeriDp m Roland Holst.
De Diamantbewerkersbond heeft van de
tegenwoordige welvaart in het gilde, althana
ook op gedenkwaardige wijze gebruik weten
te maken, door stichting van een in den
goeden zin van het woord deftig
vereenigingsgebouw, uitgevoerd door Berlage. De
kwistigheid strekte zich verder uit met de
wanden der vergaderzaal te doen versieren
l door Roland Holst. Na tweejarigen arbeid
' zijn de schilderingen thans voltooid. Ze
werden uitgevoerd in watercaseinverf direkt
op de witte kalk". Dit nuchter commentaar,
de techniek betreffende, is lang niet zonder
belang by de bespreking van fresco's.
In den staat der tegenwoordige schilder
kunst, of lierer der zoo redeloos-overBloe
dige schilderij.productie, is de onderneming
op zich zelf van de beoefening der steile
wand- of bouwschilderkunst reeds achtens
waard!*. Natuurlyk als het geschiedt met de
middelen door de principieele wetten dezer
kunst aangewezen.
Dit heeft Holst alvast in zyn voordeel.
dat zijn streven karakter heeft en hij niet
transigeert met de rechte voorwaarden der
vlakschildering.
Zijn werk ziet er hier anders uit dan dat
in de Beurs. Het onderscheid der plaatselijke
gesteldheid kan daartoe iets hebben bijge
dragen ; hier kon hij zijn tafereelen, die
gezamenlijk zouden werken tot versiering
van een besloten lokaal, binden tot een ge
heel. Toch valt erbij op een verder stadium
in zijn streven te wy'zen. Naar het uiterlijk
aanzien genomen, is het kleuriger; maar ook
het lynenstel is meer ingewikkeld en de
ornamentatie weelderiger.
Een ontwikkeling meen ik verder te vinden
in de behandeling zelf, die vrjjer is in uit
beelding en met blijkbaar meer zelfvertrouwen.
Intusschen heeft het werk op sommige