Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 157.5,
Alg een natuurlijk gevolg van dit gebrek
aan medeleven met -den middeleeuwschen
geest, van dit gemis aan eenig dieper
kunstinzicht, aan elke breedere kunst-kennis, aan
'het geringste kleurgevoel, zien wij bovendien
nog de verwarring, die het woordje realisme",
evenzeer als de ongedefinieerde term mid
deleeuwen' ', in moderne hereenen gewoonlyk
sticht.
Immers dr. Leendertz schrijft naar aan
leiding van Lanseloot: Realistisch is deze
'kunst in hooge mate. Geene scheppingen van
zyne verbeelding geeft ons de dichter, maar
:zjjne waarneming van de werkelijkheid, zoo
gegroepeerd, dat het een aantrekkelijk, boeiend
geheel wordt, en zoo aanschouwelijk voorge
steld, dat wy daardoor de werkelijkheid beter
leeren zien, dan wij zonder zijce hulp in staat
zonden geweest zjjn. Maar het is een
be^ schaaf d realisme. Nergens vermeit hg zich
in grof heid of platheid. Terwijl hy de volle
werkelijkheid onder de oogen durft zien en
niets verzwijgt, wat noodig is om het beeld
volkomen te maken, is hjj te zeer een man
van smaak om daarvoor ruwe woorden te
gebruiken" (bl. 16). En verder: De taal is
geheel in overeenstemming met dit realisme.
Zoo eenvoudig en waar is zij, dat wy het
zelfs niet onnatuurlijk vinden, dat alle per
sonen in verzen spreken" (bl. 17).
Daarlatende nu de schoolmeesterige woor
denkeus en de platte loci-communes dezer
zinnetjes, zal ik mij bepalen tot een klein
protest tegen dien term realistisch," welke
niet zonder nadere verklaring aanvaard kan
worden. De min-of-meer getrouwe naboot
singen, die sommige tooneelschrjj vers van den
laatsten tijd vervaardigen van de spreektaal
en de uiterlijke handelingen hunner sujetten,
eene soort van aller-ondichterlijkste kunst,"
welke zum dürftigen Abbilde der
Erscheinnng geworden ist nnd darum unendlich
armer als die Erscheinung selbst", een kunst
?wier beeldende zusteren Sculptura en Pictüra
haar ideaal bereikt hebben in het
Panopticum, deze wijze dan van nabootsen der
werkelijkheid noemen sommigen realisme,"
en ik vermoed, in verband met wat dr. L.
van zjjn middeleenwschen regisseur zegt, dat
ook hij met realistisch" dit
tooneel-naturalisme bedoelt.
Tegelijk echter wordt met realisme aange
duid de kunst van onze groote boerenschilders
Bruegel, Teniers, Ostade, Steen, die oneindig
verre leefden van de sfeer, waarin de tegen
woordige verbeeldingsloozen hunne
woordphotographieën samenknutselen.
En, om nog verder in de tijden terug te
zien, realistisch noemen wy ook de beelden
der oude Fransche kathedralen, die vaak als
sprekend en handelend tot elkaar zy'n ge
wend; maar dit is het innerlyk leven reëel
verzichtbaard, tot realiteit geworden in
zinnelyk-waarneembare vormen en gebaren.
Het realisme der in beide laatste alinea's
genoemde soorten is opgeheven en van leven
door-ademd in de verbeelding van groote
kunstenaars; dat der eerete soort is het product
van handige en met tamelyk doorzichtige
trucs werkende industriëelen. Dat hooger
realisme vindt men ook bij Shakespeare en
in Goethe's Fanst, niettegenstaande deze beide
auteurs wel eens ruwe w oorden" of dubbel
zinnige- grapjes hebben neergeschreven, waar
dr. Leendertz zulk een preutschen afschuw
van heeft. Indien zy realisten waren geweest
van het soort waar Dr. L. aan denkt, dan
hadden zij ook niet de personen hunner
drama's in hun eigen schoone verzen moeten
doen spreken, maar in het allemans-proza.
En zoo is het ook met den onbekenden
dichter van Lanseloot het geval. Zy'n taal is
in overeenstemming, niet met het realisme
waar dr. L. op doelt, maar met dat hoogere
réalisme, dat de zielen der menschen tot
reëeler scheppingen maakt dan hunne
lichamen.
Een onvergeeflijke flater jegens de teedere
en edele schoonheid van dit middeleeuwEche
spel zou het derhalve zyn, indien moderne,
naar de gewone tooneelachool manier ge
barende, stern-buigende en accentueerende
spelers zich daaraan vergrepen. Verre ver
wijderd van elke poono- en
kinematographische uiterlykheids-nabootsing en even
verre van een toch onbereikbare historische
reproductie die met den geest" niets gemeen
heeft, zal een bevredigende en voor het
theater der toekomst" leerrijke opvoering
alleen mogelijk zijn. Dr. Leendertz denkt
wellicht, dat deze volgens hem zeer moderne"
wyze van opvoeren ons stijf-automatisehe
bewegingen zal doen zien en eentonig-metrisch
gezegde verzen doen hooren, met schrale
spookachtige figuren, als een teekening_ van
Toorop op het tooneel overgebracht^ Hy kan
echter gerust zijn: met eenigerlei mode
sympathieën heeft, wat wij van de vertooning
van een middeleeuwsch drama verlangen,
niets te maken.
Maar grau ist alle Theorie", en wil dr.
Leendertz precies weten wat spelen is naar
den geest der Middeleeuwers en wat
middeleeuwEch realisme beteekent, dan herinnere
hij zich Willem Koyaards, die, toen hij deze
zomer in Lanseloot de rol van Eeinout e
in Elckerlijc de titelrol speelde, beweze
heeft dat het innerlijk realisme, dat waarly
middeleeuwsch realisme, nog in onzen ty'd
voor een groot kunstenaar te bereiken is.
En doordrongen van den middeleeuwschen
geest juist voor ons van waarde om hare
zuiver-harmoniache samenvatting van inner
lijke en uiterlijke bewegingen, om de
nooitovertroffen samenwerking van alle kunsten
was ook de ensceneering, die Verkade by
Elckerlijc gaf.
Zy zien ook ongetwijfeld deze zaken anders
dan dr. Leendertz, die als puur-geleerde
voraussetzungslos" het verleden besnuffelt
en voor levende kunst zyn neus ophaalt.
Kunstenaars echter eeren het verleden en
trachten het te begrijpen, en, op dit be
grip verder bouwend, te leven voor het heden
en voor de toekomst, en de nieuwe kunst
met hunne bijzondere gaven te dienen.
Dr. P. H. VAN MOEEKEEKEN Jr.
De Pleegzoon van het Friezenveen, door
J. N. VAN HESTEBEN (Schrijver van
De Jonkvrouw van de Stoevelaar").
Twee deelen. (258 en 248 blz.). Amers
foort G. J. Slothouwer (1907).
De inhoud van dit lij rig boek is de volgende:
In 1662, bij den dood zijns vaders, Arnold
van Eiemsdijk, die met de bewaking van
het oude kasteel te Gramsberg belast was
geweest, stond de 12-jarige Gerhard alleen
op de wereld. Zijn ry'ke kinderlooze oom,
Jeremias van Riemsdijk, een Friezenveensch
koopman wiens handelsrelatiën zich over
geheel Oost-Europa uitstrekten, nam hem
tot zich. Gerhard wordt opgeleid voor Ooms
zaken. Op zijn 14de jaar maakt hij voor 't
eerst een reis mee naar de Oostzee. Hij
betoont zich een vlaggen en cordaten jongen.
Tijdens de afwezigheid van oom en neef
breekt de Tweede Engeleche Oorlog uit;
terwijl Barend van Galen met zijn
Munstersche troepen den Overijselschen en
Gelderschen Achterhoek binnenvalt.
De Ruyter's eseader haalt de Hollandsche
handelsvloot uit Riga en Danzig af, en brengt
ze behouden te Delfzijl binnen; zoo komen
ook de Riemsdijken weer veilig in de Neder
landen maar de weg naar Friezenveen is
hun afgesneden door de Munsterschen. Eerst
wanneer die weggetrokken zijn, komen ze bij
tante Geertrude en de oude meid Bertha terug.
Volgt het verhaal van een handelsreisje,
dat Oom en Neef in 1666 door Holland doen,
waar Gerhard bij de handels vrienden moet
worden geïntroduceerd. Met Kerstmis wilde
de oude koopman naar gewoonte weer thuis
zyn; maar sneeuwstormen, die de wegen
onbegaanbaar maken, beletten dit. En als
zij eindelyk, op Oudejaarsavond, het Frie
zenveen naderen, blijkt een vreeselijke brand
daar te woeden. Slechts weinig huizen,
waaronder dat van V. Riemsdijk blijven
gespaard. Op de smeekingen van haar
dochtertje redt Gerhard mevrouw Reyst, de
weduwe van een handelsvriend, uit de vlam
men. Mevrouw Reyst, toch al ziekelijk,
komt echter de emotie niet te boven zij
sterft, en haar kleine Manna wordt door
Jeremias en Geertrude van Riemsdijk ook
als kind in huis genomen, waar zij spoedig
een lieve en flinke hulp is.
Volgt het uitgebreid verhaal van Gerhard's
eerste groote handelsreis allén; naar Por
tugal, Spanje, Canarische Eilanden, Italië.
Intusschen breekt de 4 voudige oorlog van
1672 uit. Mét het eseader van Van Gent
keert Gerhard naar het vaderland. Wér
opgehouden in 't Noorden, gedraagt hij zich
als een held, een voorbeeld voor allen, bij
de verdediging van Groningen. Als de Mun
sterschen 't beleg om deze stad hebben op
gegeven, beramen Rabenhaupt, Gerhard en
de oude leermeester van dezen, Edo van den
Weersel uit Hardenberg, plannen tot her
overing van Coevorden. Maar op het be
richt, dat Friezenveen in 's vyands handen
is, vertrekken Edo en Gerhard inderhaast
naar 't Westen, naar Meppel en
Vollenhoven, waar G. zekerheid hoopt te krijgen
omtrent het lot der zijnen. Niemand kan
hem echter inlichten. Dan verneemt hij, dat
't garnizoen van zijn geboorteplaats, den
Gramsberg, lafhartig uit 't kasteel is wegge
trokken ea met een 40-tal mannen van
Rabenhaupt trekt hij erheen om 't te bezetten.
Dddr vindt hij zijn pleeg yader en Manna
weer. Natuurjijk is de laatste hem, mér
dan een zuster" geworden. Moeder Geertrude
is dood.
De Munstersehen naderen den Gramsberg.
Gerhard zendt Vader en Verloofde weg, en
verdedigt met zijn mannen en met de hulp
van boeren uit den omtrek het kasteel. Maar
een oude gebochelde scheper pleegt verraad
de vijand dringt in de buicht, en Ger.
hard wordt als gevangene naar de citadel
van Koesfeld geyoerd. Hier zoekt v. d. Weer
sel hem op, en helpt hem ontvluchten.
Iatusschen hebben de Munsterschen Overysel
moeten ontruimen. De oude van Riems
dijk en zijn pleegdochter komen terug uit
den vreemde. En met het huwelijksfeest,
waarop nog even de verrader van den
Gramsberg gebonden wordt binnengebracht, maar
door bruigom Gerhard begenadigd, eindigt
iet boek.
Ik heb dezen inhoud zoo uitvoerig naver
teld, omdat het alles is, wat ik voor den
auteur kon doen. Het bespreken van dit
werk toch maakt het noodzakelijk, zooveel
onaangename dingen te zeggen, dat men bly
is, eens even te kannen verwijlen bij iets
sympathieke. En dat is 't gegeven van dit
boek mij wél. Een verhaal over een koop
mansfamilie in de XVIIde eeuw, in de moei
lijke jaren van 1664 tot 1674; een verhaal,
dat grootendeels afspeelt in 't weinig ge
kende, stille, wijde achterland van de
Overijselsche hei, een verhaal van kloeken koop
manszin en heldenmoed; een hecht en stoer
geheel, met eren erdoorheen een duiding
van Liefde....
Ja!
Maar 't boek is tot&il mislukt.
Het is een allererbarmelijkst lor. Niet n
van die 508 bladzijden' keurig bedrukt,
mooie letter, mooi papier niet ^én blad
zijde, die leesbaar is. Want deze auteur
kan absoluut niet SCHBUVEN; d. i. emotie
doen reflecteeren in den lezer.
Hij praat, nu eens gezwollen, dan weer
plat, gemoedelijk maar wat voort. Zyn ver
heffingen bestaan in versleten ihetoriek.
Praatvaêrige herhalingen moeten dienen om
diepen indruk te maken. Hadde hy"
Ach, koude zij", Ware ik" Ach God,
't is of ik een voorgevoel hebbe, dat het ver
keerd zal afioopen!.... Aeh, als 't eens de
laatste maal ware, dat ik hem gekust hadde!(\) 1)
zulke coniunctieven moeten het
archastische tintje geven. Waar dan ineens
weer de meest XXste eeuwsche alledaagsche
wonden tusschenin staan. Eenige malen
wordt iemand getroffen, als door een
electrischen schok" Welk een gevoel voor
historischen stijl! TwéOvergselsche woorden
Magie 2) en schikken 3.) vertegenwoordigen
bet Saksisch dialect!
Er is in dezen stijl iets van den
praattrant van een drogen en dnnlippigen boek
handelaar, zooals men die wel aantreft, als
men in een kiein provinciestadje een ansicht
koopt die soms praten over oude poortjes
en in oude boeken platen aanwijzen, je scherp
langs hun neus aankijkende, met
dichtgehapte lippen.. .
JAN WALCH.
1) 1-175.
2) I-127.
3) d.i. vorderen; II?177.
WILLEM BIJLMER
Pèdlcure,
159.
Spreekuur iederen Werkdag van
2 tot 3 uur.
Chocolade Magazijn
Hl IJK.
u 3! AMSTEBDAM.
14 . . ?)
MAISON FONDEE EN 1/43.
Brut Impérial 1900 cuvée spéciale
Brut Impérial extra sec(England).
White Star Sec (Américain).
Sillery Supérieurdemi sec. r
VERKRIJGBAAR BU H.H.WIJNMAMDELAREN x
LEFÉBURE4ZOON. AMSTERDAM.
Graea/e Af enten itoor <te Nederlanden en Kobnlm
THEE - E. BRANDSMA.
WSEYFFARDT',
f l BOEKHANDEL
D/1MRAK99
'^4V Telephoon%34l
l) SCHOOLBOEKEN
<*v IVVdrl^UiO
\ yfipgrdnfrpaj- liedje^ j
GEBR. SIMONS
AMSTERDAM
OEBONT&LEIÜTENS
SPORTPASTILLES.
Dorststillend.
Begrafenis-Onderneming
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
Meubelfabrikanten en Behangers.
SINGEL bij de Paleisstraat 259, Amsterdam.
voorheen MtAJfM«J f* SO.
Telephoon No. 4646.
1IU91BER RIJ WIELEN
MODEL, 1907,
?105.
Zoolang de voorraad strekt OPRUIMING van de
modellen 1906
? 84, niet vrywlel en 2 remmen.
l L LEONARD LANG, Amsterdam, 114 Statatótale, - Telefoon 1415.
PDILÏPPOM KETELAAR.
Vournitteur «te lm Comr.
Hal ver tt trant MBO, Amsterdan*.
GRANDE SPECIALITÉPOUB
Troiisseaux & layettes*
Bur demande envoi franco de Devis et do modelet.
Téléphone No. 5939.
LeYensyerzekeringMaatschappij
iflrnbeiTf
satschappelijk Kapitaal:
EEN MlLLIOEBf GULDEN (volteekend).
Sluit Levensverzekeringen en Lijfrenten op bijzonder
gtlge verzekeringHVoorwaarden en tegen zeer billyke
prentten»
BESTAURAJtfT ci-devaut TAJf PER FIJI>,
l S Plaats, La Ilaye.
^PREMIÈRE MAISON DE L A HOLLAND E.
-f~?~ SA.NS OECHESTEE. - ~~
Speciaal adres voor KOFFJBRH en
w. JANSEN, Uamstraat io, FabrM en Reparateur.
Fabriek : Spulstraat 9 f O.
is
Geribd Gebreide Ondergoederen
met het Alleen hoogste Onderscheidingen
??-? op de
Wereld-? tentoonstellingen
???
fabrieksmerk.
I* A. R-IJ S:
1889 Gouden Medaille.
1900 Grand Prbc "en Gouden
Medaille.
Het
:goed is in alle groote winkels
der wereld verkrijgbaar.
Fabrieken in:
AAEBURG (Zwitserland.)
MONTBÉLIAKD (Doubs.)
^V>*^^'M ! \
*r£\ fe i';i-, ll'"|
»-? >-*t' *" «\r^ *''*'' \vv
v-t*1 '\\'\-<7. 'lïu^.V',
x -L \& v ^T l 5 ' S ,
Filialen in:
PARIJS 10 bis Bould de
Sébastopol.
LONDON E.C.
18 Cheapside.
NEW-YORK
350 Broadway.
Dames
Borstrokken, Spen
cers (anderlijfjes),
Combinatiors, Pantalons,
HeerenBorstrokken enz. Kinderkleeding. Alle soorten van
Gordels in Zijde, Wol, Katoen enz.
Koninklijke Stoomververij en
Chemische Wasscherij
F. P. VAN HAM,
Utrechtsdiestraat 43 en Heerengracht 236,
AMSTERDAM.
TELEPHOON 50C4
RHENANIA
INBRAAK
-AMSTERDAM
FRAHZDISCH.
AMSTEBDAM,
Keizersgracht 790.
TELEFOON No. 7378.
D F JE.. O. !?- Z. O.'
IS DE MAATSCHAPPIJ VAN DE VERZEKERDEN.
ZIJ GEEFT HAREN VERZEKERDEN
RECHTEN, ZOOALS GEEN ENKELE
LEVENSVERZEKERING-MAATSCHAPPIJ.
HARE VERZEKERDEN HEBBEN ZELF
HET. MEESTE BEL,AN« BIJ DEN BLOEI
VAN DE E. O. L,. Z. O."
O E K Jf geneeskundig onderzoek.
Beperkte garantietijd . ?. . ?. . ?. . ?.
. . . . . ?. . ?. . ?. . ?. Lage premièn.
ONDERLINGE Maatschappij. ?.. ?.
- Vraagt inlichtingen. =====
11ENNESSY.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Begrafenis-Vereeniging
TE AMSTERDAM.
Administrateur: K. SAX Jr., adres P. C. Hooftstr. 38.
Telephoon Xo. 941. De Baad van Bestuur:
A. W. VAN EEGHEN Jr., Voorzitter.
Is. DA COSTA, Gedelegeerde.
een rijken collectie
PENDULES, Art Nouveau.
Horloges n/tl voornaamste fabrieken.
J. P. KLUIJSKENS,
Hofleverancier,
UT i e u wen d ij h 110?118, Amsterdam.