Historisch Archief 1877-1940
H', 1576
DE AMSTEEDAMMBE
A°. 1907,
WEEKBL
Dit nummer bevat een bijvoegsel.
Uitgevers: VAN HOLKEMA & WAREWDORF, Keizersgracht 333, Amsterdam.
Het auteursrecht voor den inhoud van dit Blad wcrdt verzekerd overeenkomstig de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Abonnement .per 3 maanden ? 1.50, fr. p. post ? 1.65
Voor Indiëper jaar, büvooruitbetaling, ..... * mail 10.
Afamderujke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar 0.121/»
Zondag 8 September.
Advertentiën van l?5 regels f 1.25, elke regel meer f 0.2&
Reclames per regel 0.4O
Annonces uit Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland worden uitsluitend aangenomen door de firma.
RU-DOLF MOSSE te Keulen en door alle filialen dezer finma. De prijs per regel is 40 Pfennig.
INHOUD:
VAN VERRE EN VAN NABIJ: De nieuwe
.Koelieordonnantie. Evenredige vertegen
woordiging voornamelijk met het oog op
Ifoord-Brabant en Limburg, door J. N. A.
Simsekens. SOCIALE AANGELEGENHE
DEN: Ambachtjnijverheid en volksonderwijs
in Nederland, door J. W. Gerhard.
FEUILLETON: Het geheim, (slot). Naar het
.Engelsen, van Mary E. Wilkens Freeman.
KUNST EN .LETTEREN:
Muziekbeoordeelingen, door Ant. Averkamp.
Zwart-enWit bij Oldenzeel Rotterdam, door
Plaseehaert. Kunstenaarsleven,doorls. Querido,
beoordeeld door ,Peter Spaan. VOOR
DAMES: Jus Suffiagii", door Johanna W.
A. Naber. ALLERLEI, door Caprice.
UIT DE NATUUR, door E. Heimans.
Mauve-tentoonstelling, met afb., door
Wtsteenhofi'. Eenige détails van de Grotius",
?door K. W. iP.de Vries Jr. Edvard Grieg,
met portret, door Ant. Averkamp. Ver
antwoordelijkheid van den geneesheer, door
H. Burger, met Naschrift van mr. J. A.
X«vy. Aanteekeningen over Ibsen, door
B. van Oenderen Stcrt. FINANCIEELB
EN OECONOMISCHE KRONIEK, door Alex.
J. Hendrix en V. d.-S.
BOEKAANKONBIGIN-G. - SCHETSJE. DAMRUBRIEK.
SCHAAKSPEL ADVERTENTIËN.
IIUIIIMIIIIIIMUIIIIIflIlltltllMMIHMINIIlllliitiiitHtHimilMtiml
De nieuwe Koelieordonnantie.
In de N. R. Ct. lazen wij een uit
treksel uit de ?Sumatra Post, betreffende
een ingezcmden stuk in dat blad, en de
kantteekening.en daarop van zijn redactie.
Wij ontleenen Jb-ieraan het volgende:
De heer Hoetink erkent, dat nu elke
waarborg ontbreekt., 1>) dat de werkgever in
staat en bereid is om zijne verplichtingen
naar behooren na te komen en idem dat
de macht, welke de koelie-ordonnantie den
werkgever ov<er zijne werklieden toekent,
met gerustheid in .zijne handen kan worden
gelegd" ; dat met behulp van allerlei
kunstgrepen de werklieden zoo kunnen
worden gek>i''p/:n ? zonder dat daartegen
veel te doen valt wet de strafwet , dat een
hoofd van gewestelijk bestuur een middel
moet bezitten om verbeteringen af te
dwingen" ; dat het .aankweeken van eer
bied voor een gesloten werkcontract, ter
i Oostkust van Sumatra allerminst overbodlij
, lijkt" en om te eindigen., dat ..een slecht
(beheerder ook na de invoering van dit
?jpstwerp (de nieuwe herziene
koelie-ordoniftantie, die nog steeds in behandeling is)
;njiddelen genoeg zal weten te bedenken
,01» zijn werklieden te knjjpen. en te plagen".
.Yooral deze laatste erkentenis is., meenen
w;Ü,.de duidelijkste veroordeeling van elke
Jcoelie-ordonnantie in den tegenwoordigen
?tforjn. Wij voor ons gelooven niet dat ,er
onaysptpmelijke bezwaren bestaan tegen
waarbij iet den werkman, zij het dan ook
soms ,teg«n vergoeding van schade,, ten allen
tijde v.rij .zou staan het contract, ook binnen
den oontïjicttijd, op te zeggen.
Wij vreseen van de opheffing der poenale
sanctie, voor goede werkgevers geen nadeel
of ongemak. Reeds nu wordt er op werkelijk
goede ondernemingen van de betrekkalyke
artikelen ge^a of zeer weinig gebruik ge
maakt, en ten yolle onderschrijven wij het
oordeel vaa de/i eminenten staatsman v.
Kees, dat de .oagerieven, waarover men
:Zich beklaagt, v.eelal veroorzaakt worden
,door de wijze, waawp sommige ondernemer»
jnet hun werkvolk.omgaan, stipte nakoming
.«.iachende der aangegane verbintenis, terwyl
zij van hunne zijde., ook door gemis aan
gen<«egzame kennis v.as de geaardheid des
Jnlaoders, zich geen jaoeite geven eene
gewejuschte onderlinge yerhoudiiig te
bevordesren". Waarlijk, hier zijn we in goed
gezelschap !
Wil jijien nu nog zoo var niet gaan, dan
dient er rekening mee gehouden te worden,
dat de gemiddelde, vaak vreemde werkgever,
met onze «eden en gewoonten onbekend,
en later naap zijn land terugkeerend uit
den werkman tracht te halen wat er uit te
halen is. De contracttijd dient niet te hoog
gesteld. De werkuren dienen verminder-d.
In de Straits werkt men reeds lang hoogstens
9 uur ; 10 uur is in een tropisch klimaat
veel te lang, en bleef het daar nog maar
bü', 8 uur dient naar mjine meening vast
gesteld en duidelijk dient Depaald te worden,
dat elk uur langer werk, ook bij aanneming
of bij tabak- en stukwerk, als overwerk
moet betaald worden. Tot op dit pogenblik
is er, meen ik, in Deli nog nimmer een
enkel uur overwerk betaald, niettegenstaande
het lang geen zeldzaamheid is dat koelies
bijna geheele nachten doorwerken, om dan
na enkele uren rust, hun dagtaak weer te
beginnen. Vide Sumatra Post 27 Juli jl.
De controle zal streng moeten zijn en de
middelen, den inspecteur verstrekt, niet
karig. Het aantal inspecteereiide ambte
naren zal noodwendig moeten vermeerderd
1) Hier en elders U de cursiveering van ons.
worden. /Zij zullen .geheel onafhankelijk
moeten staan en .kunnen werken naar eigen
inzichten en de aanhangig gebrachte zaken
zullen spoedig en zoo mogelijk in hun bijzijn
en onder hun voorlichting moeten berecht
worden, liefst door deskundige rechterlijke
ambtenaren.
En vooral een minimum loon, ook bij
ziekte, zal moeten worden vastgesteld en
vergoedingen by ongevallen tijdens het
w«rk voorgekomen of bij willekeurige in
breuk op het contract en mishandelingen
moeten dadelijk door bevoegde autoriteiten
kunnen worden bepaald en uitgekeerd.
Ten allen tij Ie moet het den werkman,
?ook wanneer de werkgever zijn contract
nakomt, vrijstaan, ook binnen den
contracttijd zijn contract op te zeggen, mits de
werkgever daardoor geen schade lijde en
in ongelegenheid komt, en
bij-niet-nakoming door den werkgever dient het con
tract van rechtswege te vervallen.
Het moet dun inxpecteerendcn ambtenaren
vrij stuan contract-koelies, die mishandeld
zijn, of op wier contract op ergerlijke-wijze
inbreuk its gemaakt, onmiddellijk aan de
macht fan den werkgever te onttrekken, opdat
het niet meer voprkome, dat ter terecht
zitting de vroeger ingebrachte klacht wordt
gelogen of ingetrokken. Dit zijn, naar onze
meeniug, eenige der noodzakelijkste ver
beteringen, die met spoed dienen te worden
aangebracht....
Den 8en Juli J9.O4 was.reeds door den
heer Hoetink een
ontwerp-koelie-ordonnantie ingediend, waaronder we lezen: de
ia werkingtreding zou kunnen worden ge
steld pp l Januari 19O5." En sedert
dieji 'tijd.? Wel is ter Oostkust van Sumatra
hier en daar wat verbeterd, maar het blijft
scharrelen met verouderde bepalingen en
toestanden.
Een «poedige behandeling van deze zaak
zou alleen in dit gewest aan een 1OO.,OOO
contraetkoelies ten goede komen.
Laat ons hopen, dat spoedig moge blijken,
dat met Hinken pas in de goede richting]'
een goed stuk is afgelegd en dat we zon
der nieuwen stoot in den rug" tot betere
toestanden geraken".
Daar deze opmerkingen -van den in
zender" door .de .tinmatrajPost,niet .weer
sproken worden, schijnt men haar voor
juist te moeten houden.
Maar welk een eerbied moet men dan
wel hebben voor den ij ver en den ernst,
waarmee toestanden door het Nederl.
gouvernement worden bestreden, die,
uithoofde yan ten hemeLBeareidende wreed
heid en zelfzucht, ons tot in het verre
buitenland in opspraak hebben gebracht!
En welk een kracht van publieke
opinie heerscht er niet in moederland
en koloniën beide, als wij nu in den
nazomer van 1907 moeten hooren, dat er
nog zoo goed als alles ontbreekt, om
eenige zekerheid tegen mishandeling
voor de 100,000 koelies te hebben al
is dan ook hier en daar ter Oostkust
wat verbeterd. Verbeterd" in een hel
zuó verbijsterend, dat men het rapport
van de gepleegde misdrijven nog niet
eens openbaar heeft durven maken.
W.e zullen thans niet stilstaan bij de
eisenen aan een betere regeling van het
recht voor koelies te stellen; op bijna
ieder punt is vroeger reeds gewezen.
Maar allerminst achten wij het over
bodig nogmaals met den inzender in de
iïunuttra /'o.5f op spoed aan te dringen;
want zich herinnerende wat aangaande de
koelieschandalen nog zoo kort geleden be
kend is gewofden; bedenkend tevens hoe
onder de plaaters en hunne employés,
evenals onder de mannen, werkzaam in
andere bedrij ven ija mpederlandof koloniën,
hardvochtige en zelfzuchtige individuen
voorkomen, dient men naar de mate
zijner krachten er toe mede te wer
ken, om een waariijk rnenschlievende
wetgeving tot stand te brengen. En dit
zonder veficijl.
Afgezien jiog van elke overweging uit
gaande van rechts- en besehavingseischen,
bestaat er voor Nederland als koloniale
mogendheid alte reden zich onberispelijk
te gedragen; niet te volharden bij een
verzuim, dat het reeds zoo onaangename
gevolgen heeft gebracht, o. a. de verden
king van meer te gevoelen voor de egoïsti
sche belangen van sommige Europeesche
fortuinzoekers dan voor die van tiendui
zenden Chineezen en Javanen, die een
harden arbeid moeten verrichten, om te
winnen een sober levensonderhoud.
De Sumatra Post maakt de opmerking,
dat, toen het ruchtbaar werd, dat mini
ster Fock geporteerd was voor verwij
dering der strafartikelen uit dè*^ koelie
ordonnanties", zij zich aanstonds voor
het behoud der poenale sanctie" heeft
verklaard. Het blad meent, dat bij een
bedrijf, waarin zooveel koelies gebruikt
worden, die niet allen welwillend en
ijverig zijn, zonder strafbepalingen de
orde en tucht zouden gevaar loopen, en
dat waar het boetestelsel vervallen is, de
straffen niet te zwaar zijn.
Buiten poenale sanctie", schrijft het,
gelooven -we niet dat het gaan zou,
tenzij de geheele verhouding tusschen werk
gever en werknemer, zooals ze werd vast
gelegd in de Koelie-ordonnantie, wordt
gewijzigd. Schrapt de regeering echter de
strafartikelen uit de Koelie-ordonnatie
zonder meer, dan noodzaakt ze de werk
gevers om. op eenigerlei wijze zelf
strafmiddelen te vinden, en of die clandes
tiene strafmiddelen, zooak ze ook nu wel
worden toegepast, de meest rechtvaardige
zullen zijn 'i
De poenaio sanctie" achten wij een
noodzakelijk element van het contract
systeem. Zijn de toestanden eenmaal zóó
geworden, dat iu Deli algemeen vrije arbeid
kan worden ingevoerd m. a. w. zijn de
loonstandaard en de levensvoorwaarden
voor de werklieden zóó verbeterd, dat dezen
uit eigen vrije beweging en op eigen kosten
naar Deli komen dan, ja, dan kan het
Westersch strafsysteem gerust in de plaats
treden van het thans geldende.
Het gaat daar misschien heen het zal
er moeten heengaan ; maar dit ontwik
kelingsstadium heeft het arbeidersvraagstuk
in Deli nog niet bereikt."
]STu achten wij het zeer wel mogelijk,
dat een contract onder de poenale sanctie,
niet opeens onmisbaar zal zijn. Het is
echter de vraag irelke strafbepalingen
en ook of die clandestiene strafmid
delen, Tzoouln ze. ook int wel worden
to<-gepaxf,'" niet reeds zóó menigvuldig voor
komen en zóó hard zijn, dat men de
poenale sanctie als iets overbodigs gerust
kan laten vallen. "Wij zullen ons van
elke beslissing in deze onthouden. Doch
het boven aangehaalde slot van de redac
tie : zijn de loonstandaard en de levens
voorwaarden voor de arbeiders zóó verbe
terd, dat deze uit eigen vrije beweging en
op eigen kosten naar Deli komen dun,
ja d;\n kan het Westersch strafsysteem
gerust in de plaats treden van het thans
geldende. Het gaat daar misschien heen
liet zal er moeten heenyaan...." dit
noopt ons tot de opmerking, dat het
poenale stelsel zeker geen middel kan
zijn, om zulk een doel spoedig te berei
ken ... waar het dan toch heen moet!
Zeker, het moet naar het Westersch
strafsysteem heen maar wat deed het
gouvernement tot dusverre, door de wet
geving op het stuk van koloniale kuituur
om den Westerschen toestand voor te
bereiden ? Stonden de ondernemingen
onder ordonnantiön eischende een uit
lokkend minimum loon en veel korteren
maximum werktijd, bevattende de noodige
voorschriften, betrekking hebbende op de
.verhooging van het levensgenot van dit
arbeidspersoneel men zou, d. i. meer
uitwerken op den duur dan met de
poenale sanctie"!
In elk geval zal het in dit najaar voor
de volksvertegenwoordiging en zeker
niet voor Van Kol alleen plicht zijn
met allen nadruk het arbeidersvraag
stuk in Deli" aan de orde te stellen,
opdat het moederland ook in de toe
komst niet eea schuld moge hebben te
dragen, als waarvoor zij in het verleden
aansprakelijk is geweest.
Evenredige vertegenwoordiging voor
namelijk met het oog op
NoordBrabant en Limburg.
In Spanje kan elke regeering, 't zij conser
vatief, 't zij liberaal, bij de Kamerverkiezing
rekenen op een overweldigende meerderheid.
Opmerkelijk verschijnsel, de volksvertegen
woordiging is daar dus ten believe van het
ministerie; en de Czaar zou wel mogen
wenschen dat zijn heilig Rusland heden ten dage
ook zoo'n soort Spanje ware. In Frankrijk
heeft men met de centralisatie van vroeger
de oiticiëele regeeringscandidaturen behouden,
en men mag w«l zeggen dat zelden of nooit
een ministerie, welk dan ook, daar een be
slissende nederlaag bij dei stembus heeft ge
leden. Alleen gedurende de zittingsperiode,
door in de Kamer zich vormende coalities
en samenstrevende anti-pathiëen en een
zes-en-dertig jaar terug door revoluties en
contra-revoluties heeft men er buiten de
stembus om verschillende regeeringen en
regeeringsstelsels doen verdwijnen.
In verschillende andere landen, en zoo ook
in Nederland, kan het volk heel en al naar
zijn vrije keuze stemmen. Daarvandaan, dat
vóór de totstandkoming der enkelvoudige
kiesdistricten, de ministeries zich hier met op
merkelijke snelheid opvolgden, en nu sinds
de meervoudige districten met partiëele ver
kiezingen zijn opgeruimd om de vier jaar na
de Kamervernieuwing ook een kersversche
regeering pleegt op te treden, om rede van
een wijziging die de volksmeening in dat
tijdsverloop ondergaan heeft, hetzij door een
zwenking naar rechts, een ommedraai naar
links, een tijdelijk post vatten op neutraal
standpunt, zooals we nu beleven.
Gewoonlijk is zoo'n vierjarige periode ruim
schoots voldoende voor een partijregeering
om zich te uiten door de uitvoering van eenige
speciale wetten. Ten bewijze, heeft het mini
sterie Kuyper zóó overvloedig zijn beginselen
weten te belichamen in zijn schoolwet, zijn
drankwet, zijn loterijwet, dat het niet noodig
had er nog andere bij in 't leven te roepen,
zooals bijvoorbeeld de wet tegen den
vaccinedwang. Maar zou een regeering de kracht en
den moed hebben om rechtvaardige sociale
hervormingen ie bewerkstelligen, het
belastingssysteem meer normaal te doen drukken,
om belangrijke bezuinigingen te juister plaatse
te treifen, zonder de economische noch de
intellectueele belangen der natie te schaden,
zoodat er eens overschotten konden komen
voor het delgen der Staatsschuld enz., LOU
het dan niet jammer zijn, indien zoo'n mini
sterie plaats moest maken voor een ander,
waarvan men nog heeft af te wachten wat
het zal geven.
Welnu do gegronde verwachting bestaat,
dat het evenredig vertegenwoordigingsstelsel
meer bestendigheid aan de regeering zal
kunnen geren dan de enkelvoudige
kiesdistrictsindeeling doet, omdat het regelmati
ger en rechtvaardiger werkt en geenzins door
bloot toevallige omstandigheden tot niet te
voorziene uitkomsten aanleiding geeft. Uit
hetgeen volgt, moge dit nader blijken.
Daarbij komt nog, dat de politieke gemoe
deren der burgers tegenwoordig hevig beroerd
worden door de kwestie van het algemeen
stemrecht. Oppervlakkig beschouwd moest
dat geen kwestie zijn, en heeft ieder Staats
burger het natuurlijk recht mee te werken
tot het kiezen van het landsbestuur, dat over
hem gesteld is; anders, consequent gerede
neerd, is hij een onderworpeling, met wien
men naar willekeur handelt. Maar het is wel
een kwestie, die nader bekeken werd en nog
wordt, of men, door ieder burger het kies
recht toe te kennen, de meest ideale, dat
wil zeggen, de meest rechtvaardige regeering
het aanzijn zal geven.
Niemand kan een ander beletten daarover
flinke, breedopgezette artikelen te schrijven.
Maar nog praktischer zou het zijn, te zoeken
het gevaar eener te partijdige regeering, dat
er uit zou kunnen voortvloeien, zooveel
doenlijk te ondervangen, omdat't zij vroeger,
't /.ij later, het algemeen stemrecht toch in
gewilligd zal moeten worden.
]S*u is alweer een krachtig voorbehoed
middel tegen die kwaal, tegen dat gevaar,
het evenredige vertegenwoordigingsstelsel. Bij
het behoud van de enkelvoudige kieggebieden
is het te vreezen, dat de strijd bij de stembus
in nijdige felheid zal toenemen en een ge
weldige wrok en haat zal doen ontkiemen in
de gemoederen, bijzonder als bij een her
stemming (en hoe vaak valt die niet voor]
een tegencacdidaat met een miniem aantal
stemmen meerderheid de Tweede Kamer mag
binnengaan. En hoe veel gemakkelijker kan
zoo'n klein deel van ons land door zooge
naamde volksvrienden niet vulgaire
lokmiddelen bewerkt worden.'
Dan het wordt al zeer moeilijk een groot
district voor zijn inzichten te winnen, de
kiezers te vangen met holle beuzelpraat, die
een schijn van geleerdheid nabootsen, door
een schat van beloften die in de sprookjes
wereld thuis hooren, door populaire
mondgevechten, waarbij het slechts op
oogenblikkelijke gevatheid aankomt. En wat meer zegt,
om rede van die meervoudige kiesdistricten
(natuurlijk met evenredige vertegen
svoordiging) worden de kansen tegelijkertijd zooveel
maal zeldzamer, dat een candidaat door een
kiertje van de denr zich iu de Tweede Kamer
wringt. Door den geest van rechtvaardigheid,
dien het geheele stelsel ademt, zullen zelfs de
meest onverzoenlijken tenminste tot meerdere
mildheid gestemd worden, zoodat men ook
mag verwachten, dat men gemakkelijker zal
weten te berusten in een geleden nederlaag.
liet evenredigheidsstelsel zou zoo ingericht
kunnen worden, dat elke provincie n district
uitmaakt. Het beste is, die gebieden zoo groot
mogelijk te maken, zóó groot als praktisch
uitvoerbaar is, opdat het denkbeeld zoo vol
maakt, zoo rechtvaardig als doenlijk is be
lichaamd zou kunnen worden. De grootste ste
den, Amsterdam bijvoorbeeld, zouden daarbij
een afzonderlijk geheel mogen uitmaken. De
verschillende kandidatenlijsten moeten aan
elkaar gehecht zijn op het stembiljet, voor
zien van gemakkelijk te onderscheiden
herienniügsteekens (b.v. kleuren) ten gerieve
der kiezers en der stemopnemers.
Ik verbeeld me, dat de zaak zoo in zijn
werk zal kunnen gaan om niet te ingewik
keld te wordan. Er wordt een district ver
ondersteld dat 10 Kamerleden moet afvaar
digen. Groep A brengt 6000 stemmen uit,
groep B 3500 stemmee, groep C 2500 stem
men, groep D 1500 stemmen, totaal 13.500
stemmen. Eén Kamerzetel eischt dus 1350
stemmen. Zoodat groep D l candidaat ver
kozen ziet. De overige drie groepen hebben
met een totaal van 12.000 stemmen nog 9
zetels te bezetten, dat is 1333 stemmen voor
l Kamerld. Dus ook groep C telt maar l
uitverkorene. Met een totaal van óOO stem
men, kiezen de beide eerste groepen S leden,
wat 1187 stemmen voor eiken gekozene maakt,
waardoor groep B 2 zetels bemachtigt en de
overige 6 groep A toevallen.
Al heeft groep A een indrukwekkende
meerderheid, toch schijnt op het oog de
uitkomst voor haar te gunstig te wezen.
Mijns inziens mag de partij die het meeste
stemmen uitbrengt wel een streepje voor
hebben bij de andere. Maar ik geloof, dat
in dit geval de kwestie al moeilijk recht
vaardiger te regelen zal zijn. Wat er van zij,het
departement van binnenlandsche zaken zal
wel genoeg knappe rekenbollen tellen, om
de meest netelige gevallen tot aller ge
noegen in het reine te brengen. Alleen
wil ik doen uitkomen en 't is een groot
voordeel dat een coalitie van eenige
partijen, nooit een andere geheel kan
elimineeren, doch alleen zijn aantal geslaagden
herleiden tot een meer normaal getal. Want
op welke manier en welke groepen ook mogen
samenwerken, steeds heeft partij A minstens
4 zetels en behouden partij B ten minste
haar 2 zeteh en partij C en partij D elk
haasl zetel.
Terloops wil ik nog even doen opmeikeD,,
dat indien de stemmen zich zouden verhou
den als (5000:4500 : 3000 :1500 of als 4-5ÜO
:.3500 : 2500 : 1500 in beide gevallen groep A.
4 zetels zou bezetten, groep B a, groep C 2
en groep D l zetel In alle geval is dus i»
de manier, waarop ik het stelsel zou wilteEs
toegepast zien het rechtvaardigheidsbeginsel!
opgesloten, al moge het dan ook niet altijd
heelemaal strikt doorgevoerd kunnen
wordenAlleen een zoogenaanade kerspelgeest", die
slechts lokale, ot wat nog erger is, eigenbe
langen op 't oog heeft zou zich kunnen kante»
tegen het evenredigheidsstelsel. Zoo zom
waarschijnlijk het, aantal kamerleden,
dooiNoord-Brabant afgevaardigd, teruggebracht.
moeten word«n van 11 tot 10, mogelijk tot,
9, terwijl van dezen er l of 2 aan de tegen
partijen verloren zouden gaan. Slechts eens
starre provincialist ziet niet in, dat wat ia
een gewest door een partij wordt ingeboet.,
deze in een andere streek weer terugwint,.
Bovendien is het een treurig, maar niet
zelden geconstateerd feit, dat in
Noord-B«rabant en Limburg de politieke strijd ontaaïdti
in een persoonlijken, wijl er geen
politiekepartijen hoegenaamd bestaan, die zich. met
mekaar kunnen meten. Men spreekt nn weL
af en toe van organiseeren, reorganiseeieit'
en herreorganiseeren van kiesvereenigiijgea..
Maar hoe zal men die nu tot bloei kunECEj
brengen, daar waar van politieken strijd, geeni
sprake is, en waar men natuurlijk dus hitast
nooit en dan nog averechts over politiek;
hoort praten? Alleen de kopstukken, die de
lakens uitdeelen. benevens eenige anderen.,
die het ook graag zouden willen doen, aieni
nog wat verder dan den klokketoren.
In het Zuiden zou dus het
evenredigheid»stelsel een heelen ommekeer ten goede
ktmnen aanbrengen. Dan zou er werkelijk animo'
ontstaan, omdat de strijd zou beginnen ; fit
het gevolg ervan kon zijn, dat men zich ruee^
aan regeeringszaken gelegen liet liggen-.
Door concurrentie gedwongen, zou men het
verregaande absenteïsme van sommige kamer
leden niet meer vergoelijken en men zon oofe
meer weren dieuenen, welke niet berekeiuL
zijn voor hun taak.
Wie van de rustig bezadigde, orde- en vrede
lievende staatsburgers tegen de
evenredigheidsvertegenwoordiging is, verloochent zijiD
aard. De toepassing van dat stelsel toch aal;
er bepaald toe leiden de gemoederen,
diedoor de resultaten van de enkelvoudige
districtsverkiezingen gemakkelijk verhit
&tra-nen worden (bijzonder na invoering van ftet
algemeen stemreckt) te kalmeeren en met
overleggenden en beleidzamen ernst te
><*-zielen. Want rekening moet men er
roeehouden, dat het algemeen stemrecht er fcorat
en wel binnen een betrekkelijk zeer korten.
tijd. De conservatieven behoeven zich geeiv
illusies te vormen, dat zij door
behendigesophisterijen en aardig klinkende
gezoctsteredenen het huns inziens dreigende gevaar
zullen keeren. Veel beter ware het, van h n».
standpunt uitgaande, den onstuimigen
deiaocraiischen vloed tot een kalm vloeiend water
te kanalizeeren door middel van het
evenredigheidsstelsel, dat allen partijen reeb t
verschaft, naar gelang hare sterkte. Men heeft-.
nu reeds tot gerechte ergernis van kundig;
deftige politici de jenever-en bierkandidaten,
wat zal de ernst der staatszaken er
ondeslijden, als men er mogelijk nog bij raoet
voegen de kwakzalverende demagogen, die
met het geweld van hun stentorstemoiea,
uitschetteren, wat een onvergelijkelijke weelde
en welvaart ze over hun medeburgers zulle».
uitstorten.
Zeker de enkelvoudige kiesdistricten zijjs
wel zoo gemakkelijk n voor de regeeriug,
n voor de kiesvereenigingen n voor de kie
zers zei ven, omdat men er eenmaal aangewend
is, en omdat men verschoond blijft van eens
heelen rompslomp wipjewasjes en vrij veel
bijkomstigheden. Maar in n keer,
zondervervelende en vaak verbitterende herstem
mingen is dan ook de verkiezingafgeïoopeu,
Tusschentijdsche stemmingen zal men door
dat stelsel ook al k'innen vermijden. Trou
wens bij nader inzien is de zaak zoo inge
wikkeld niet, of men zal er spoedig gewoon
aan geraken. En de kiezers moeten al bijzon
der weinig snugger zijn uitgevallen, om andere;
kandidaten te stemmen, dan hun voornemen!
was, voornamelijk als de stembrieven zijn in
gericht, gelijk hierboven reeds is aangeduid;.
Natuurlijk moeten de candidatenlijsten niet
alphabetisch gerangschikt worden, ten eindtx
de kiesvereenigingen gelegenheid te geven.
indien maar enkele, dan toch de
uitstekendsten harer mannen verkozen te zien. En me;
dunkt, dat door den naijver, de critiek, d&
concurrentie, die in alle deelen van het land
zullen heersenen, men meer verzekerd zal
zijn, degelijke, kundige kamerleden te ver
krijgen, die weten wat plichtsbetrachting is,.
Ten minste men zal zich wel tweemaal be
denken, alvorens candidaten voor te drager*
die alleen, ter wille van de eer een zetel van:
de Tweede Kamer zouden innemen.
Misschien ook zalmen bevreesd zijn, door
een heel gewest tot kiesdistrict vast te stellen.,
het provincialisme in de hand te werken.
Maar bestaat dat nu al niet reeds ? En is er
nu niet bovendien dat eigenaardige soort
kamerleden, die al openen ze een heel jaar,
waar het de algemeene nationale belangen
betreft den mond niet dan om vóór of tegeit
te stemmen, bij de verschillende
begrootiagen voor een trammetje, een brug, een schooï.
enz., de sluizen hunner welsprekendheid.
scheepswyd open zetten ? Edoch dat provin
cialisme zal door de bonte partijschakeering;
der afgevaardigden zoo'n geduchten aanloop
niet nemen; en daarbij het is immers altijdl
beter, nuttiger, dat men van een ruimer blik