De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1907 8 september pagina 3

8 september 1907 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

JÏQ. 1576 D. E AMSTERDAMMER W E E K B L A D V O O R NEDERLAND. PHILIP LOOTS, Twaalf Latijn=che gezangen Btnedicamus Domino, op. 45. Henri Kerkhoff, Haarlem. HuBEhT CUYPEKS. Te Deum Laudamus, op. 4. Voor dubbel mannenkoor en orgel. Algemeene Muziekhandel, Amst. A. H. AMORY, In 't Bo--ch, op. 54. Cautate voor kinderkoor, Mezzo- sopraan- en viool Folo. Gebr. VVagenaar, Arnhem. G. C. WEEREN, Liederkeur voor de School en voor het Leven- J. B. Wolters, Groningen. Een kostbare gave het ft on? geschonken Alphons Diepenbrock in zijn vier Liederen voor gemengde stemmen. Het eerste Den Uil" ia een heerlijk, verkwikkelijk staafje van humor. Het is een ond VlaamEch Volkslied, waaraan Diepen brock een melodie ten grondslag hèfc ge legd, die wel is waar een sterken gerneenBchapstrek heeft met het hoofdmotief van een der cantaten van Bach, maar tevens uitermate geschikt is om de varieerende stemmirgen van het .gedicht weer Ie geven. Het lied geeft inderdaad kostelijke trel-jes van humor en boeit in hooge mate door de voortreffelijke stemvoering. Het XVe Eenwseh Bruyloftslied geeft onovertrefbaar weer de stemming van blijheid en innige vreugde. Het refrein is een heer lijke vondst van reine en kitderlijke na eveteit, volkomen passende bij den schoorden Oud NederlaEd*cben tekst. Het Paaschlied Christus is opgfstanden" vindt zijn oorsprong in Twente. De componist heeft er een motu-? uit Wipo's sequens Victimae Paschali" aan ten grordslag gflegd. Oyk bier, even als in de beide vorige liederen, heeft Diepenbrcck de verschillende verzen als strophen opgevat. De wij igingen echter, die hij al naar gelang van den inhoud der stropbtn heeft aangebracht, getuigen van den fijnen zin, 'üen wij bij Diepenbrock steeds zoozeer bewonderen. Het laatste nummer uit den bun l-i\ is de Rij van Burc-btsaeten" uit Vondei's Gijsbrecht van Aemstel. Naar mijn gevoelen is dit de schoonste muzikale reproductie die ik ken van Von Ie.'s misschien schoonste Bij. De muziek schijnt uit de woorden gegroeid en heeft men eenmaal die muziek inliet hoi f<l, en bij mij is dat reeds zeer lang het geval, dan kan men zich den tekst ter nauwersnood meer voorstellen zonder daarbij aar. de muziek te denken. Het eenige wat aanli Hing zou kunnen geven tot een meenii!gsver?cbil met den comporist is de herhaling vaneerige woorden (sij jammert op de dorre rank) uit de voor solostem mi n gezette zesde strophe. Ik herhaal mijne woorden v.^n den aanvang het is een kostbare gave die Diepenbrock ons heeft geschonken en die een zoo voornaam uiterlijk heeft als waarop de inhoud recht heeft. Ler,ore" is het eerste werk in grooten stijl von Otto Lies, dat ik ontmoet. Te bekende ballade van Burger, een der voornaamste werken uit den bloeitijd dtr romantiek, heeft den componist tot onder werp gestrekt van zijn opus 24. Naast enkele composities, door Lies in zijn Vorwort" opgesomd, als te zijn ontstaan naar aanleiding van Bürger's gedicht, hebben ook de zusterkuns'en, met name de schi'derkunst, aan dit onderwerp motieven ontltend. Lies hetft voor het grootste gedeelte zijn thematsch materiaal geput uit het oude volksen soldatenlied steh' ich in flnstrt-r Mitternachi". Voor het o*erige heeft hij Leit-motive" aangewend en daar »an een zeer goed geiruik gemaakt. Uit de gebeele kla-ierpartituur overigens kan men zien dat Lies een musicus is, voor wien de techn'ek onzer kunst geen geheimen bezit ; ook kan men bemerken, aan de wijze waarop hij zijn stof heef; ingedeeld, dat de componist zin heeft voor den zelf door hem gecreëeiden vorm. Toch komt mij deze compositie als geheel te kur/atmi^" voor, (e fragmentarisch. Als geheel zeg ik, want ware fit werk een onder deel van een grootere composi ieen zou din de voortzetting van dit stuk voeren tot een hoogtepunt, dan zou ten elo'te het muzikaal gevoel bevredigd worden. Ik herinner hier even aan den Cours a iVibimo" uit Berlioz' Dammation de Faust". Al die kleine stukjes koor zijn door Lies met veel talent tewerkt; de stemvoering getuigt van kennis der koortt chnirk ; ook de motit-fbewe king dwingt respect af; het op treden van hei kleine koor,, als echo van Wilhelms woorden, komt mij wt l goe.d ge ien roor, als men dit naar euch kan doi-n uit voeren, ook hebben de drie figuren Lenore, Wilhelm en de Moeder wel dramatische momenten aan te wijzen, maar ten slotte blijven het louter aanloopen; aanloopen tot. . . he-t stuk ij uit. Dit is niet een tekortkoming van den componist, maar een bewijs dat de-gelijke stukken tcch niet geschikt zijn voor een bewerking, als door Lies is ondernomen. Ik geloof dat een symphonische schildering hier veel meer zou hebben bereikt. Raffs Lenore pyphonie, tusschen de jaren'75 en'85 in Duitschland veel gespeeld, maar thans vergeten, is voor mijn gevoel wat conventieceel opgevat, echter Erarck's Chasseur rcamli't", een sooitgelijk onderwerp behan delende, echijnt mij eer toe het model te zijn, wa' maar een stof als Lenore!I niet succes voor muzikale doeleinde n kan behandeld worden. liet werk van Lies is-in het vorige-eizoen door Gein. ngd Koor" te Rofeidam ondt-r leiding van George Rijken uitgevoerd. Tut mijn leedwezen kon ik deze uitvoring i.iet bijwoner; maar de betichten die mij o .re r deze uitvoering bereikten, komen vrijwel ovtreen met de boven door mij uitgesproken meening. De wederkomst van Christus" van G. II. G. van Brticken Fock op woord, n van den componis', veelal aan den Bijbel ontleend. biedt, door zijn aanleg, juist in tegenstelling met bovenbesproken compositie, veel ge legenheid tot omwikkeling van een bloeden kooi klank en tot het verkrijgen van Massenwirkungen". Gaarne wil ik dan ook verklaren dat mij de componist heeft verrast door de zeker heid waarmede hij een ensemble weet op te bouwen, als bij ie woorden Juicht i u den Heere, roept luidt alle volken '. Hier heeft hij zijn solo quartet, zijn dubbel koor en het orchest weten te bezielen tot een geheel, dat een waarlijk magistralen indruk maakt. Ook het slot van zijn oratorium ach, hoe diep zijt gij gevallen^' lijkt mij als koor compositie zeer goed geslaagd. Daar, waar de solo stemmen afzonderlijk optreden, wil ik thans liever nog geen oordeel uitspreken. Het werk zal toch zeker op een der coi ceiten van de Kon Oratoriumvereeniging, aan welke corporatie het is opge dragen, in het volgende seizoen worden uitgevoeid Aledan kan ik uitvoerig op het werk teiugkomen. Ik m-'g echter niet verzwijgen dat enkele uitdrui kingen in den teks! mij minder ge schikt voorkomen om muzikaal bewerkt te worden. Zoo b.v. de hel van onderen was beroerd om uwentwil" of de maden zullen onder u gestrooid worden en de wormen zullen u bedekken". Doch het kan zijn, dat deze uitdrukkingen in verband met het ge heel, eingemerkt voorbijgaan. Eer. woord van iuf voor den heer A. A. No-k', die dit 'werk en oV compo-itie van Lies n een royaal g waad gestoken leeft, mag ik hier niet achterhouden. De -verkies van mevrouw Ar na La'ubrrehta Vos, TI. van \Varnel en J. P. J. W erts zijn allen i ll'ectïol voor de stemmen geschieden. ^eerlai:ds Taal' van mevrouw Lambrechts, misschien hier en daar wat mas ief; Zang voor de Lente." schijnt mij meer voor solo stemmen gegAre'en, gelijk trouwens de opdracUt ook te kennfn geef;.; daarentegen Dag van Toorn' van \Vi.-rts, voor een Hink koor met hooge tenoren, die niet opdien tegen een hooge bes of b. De drie gemengde koorijes vau L. van Ier /taken hè)oen min of meer een gewijd karak ter. In het eerste, Niet voor de menscheu", is de rhyihmus ietwat monotoon. Bij het tweede, Alle machten buigen'1, il de ainvani niet ionder stemxing; het fugito van het slot maakt een wel wat preten'.iausen indru't. Het dei de Eummer, je.-u du'cis memorin", FchiJLt mij het be-t ge.slaag l van de drie, hoewel de declaiiatie niet steeds gelukkig is. Over hot gehe ?! zijn deze koorijfis nog een weinig scho >lsch. De uitgave is i.iet frani; het kost irspai.nir.g zrordat min zich aan het e i'_'er a ard' ge nutenlype gewend heeft. De inaa,f latijngche gehangen, die door Loots ten dienste van den R. C eeredienst zijn gecompom en!, ademen allee een voor namen geest. Zij zijn zeer eenvoudig en uiterst doelmatig voor vier maimenstemmee gezi-t en bieden tal van fine:-ses, zoowel in de, harmoniseering a's in de declamatie. Den hier v. d. l.aaken kan ik aanhevel n de declamatie van het Jesu dii'c.s meiiioria ' van Loots eens te vergelijken net de zijne. Ik vermoed dat de kerkkonn zich gretig nullen meester maken van deu bundel van Looi s. In zijn ,,Te Deiirn Lar.ila-mia" bewijst de heer Hub. Cuypers hoe diep tiij doorgedrong n is in de liturgische schrijfwijze en tevens hoe hij e il' et vol foor manneriïtior weet te schrij ven. Momenten als Kanctus", 1 u devicto", en .,n )n co fundai" zijn voorin 'nlijk g^slaa^d en bieden ook een mooien Chorsatz" aan. llii-r en daar hei ft de, com])oni-it het z'ch wel wat gemakkelijker gemaakt, maar het geheel is een fraaie compositie, welke verdient iu studie genomen te worden door alle kerk koren die sterk genoeg zijn om dit veeleischende wer,k goed te bezetten. Ia 't Bosch" 13 een cantate voor kinderen, zoo rijk aan afwisse:ing en zoo frisch van geest, dat ik haar een 7.o~> ruim mogelijke verspreiding toewensch. De heer Amory, eesteund door zijr trouwe medewerkster, Vada (mevrouw Amorj') is er in geslaafd op het tamelijk afgepioegde teirein van muziek voor kinderen, ons een weik te schenken, dat wel niet gemakkelijk is, maar wa-s van alle sentimalit' i t, ons frissche koren vol van levenslust bielt. Op "verschillende andere plaa sen weet de componist o<)k gevoelvolle snaren aan te roeren liet z> u mij te vt r voeren het werk it al zijn onderduelen te behaiidelen ; men moet het zejf maar ter hand nemen; even echter wil ik wij/.en op de wals met viool solo; dat is een kostelijke vondst. De klavier-beaeleidini» is bij :ouder geestig en steeds klaviern iissi^". Zonder begeleiding zijn de liederen die door den heer G. O, Weeren bijeengebracht zijn en in hunne.twee- of dries!e:nmi^e ..ettin^, uitstekend materiaal vormen speciaal voor de lagere school. K jn bijiondur voordeel ervan is dat zoowel » oorden als muziek van Xederlandiche dicaters en toonkunsteaaars zijn. ANT. Zwart-tn-w;t bij OlfeBzeel, Ritttriliffl, (N a b e s c h o u w i n g.) Zoo er iets door deze tentoonstelling aan gewezen wonlt, is het welk eeu werkelijk ytbrck mm tetkenl.rackt en teekenmachl er be*lnal. Natuurlijk is deze tentoonstelling niet eene die een volledige inzicht ge'e-ft in liejt Zwarten-wit van tegen * oordiz; Bauer, \Vitsen, De Zwart, Breitner met zijn enkele etsen etc. outbrtken ; Tholeu is er niet, Verstt-r's weinige impres^ionisti cl.e etsen noch Barbara van Hou'.eu's schoon zijn er. Er is hier eigen'ij k maar een tSie letkcnm kan, 'MI > 'eekeneneen kunstvol in lijnen, een in lijr.en de schoonheil uiten is van een persoonlijkheid; dat is W. van Konijnenburg. Kr is een die het leert, en leerendd is, A. Th. Derkzeu van Angeren: er zijn twee persoonlijkheden : van Hovteuia 111 Havermar ; twej ijverigon en volnuudinde: Aarts en Veldheer. Ik heb kort geleden de Litho het Pai k door v. Kor ijnent urg beschreven. De steen Iruk hangt in het don kerst hoekje ; sl'-cht zichbaur. tint verwor.dt-rt; niet. Te midden van a: het ari lere wi'ik doet de litho in haar statie vreem.l. Zooals ook de scLi'derij zijn .. He-r ten" ,:ou Joen op gewone tentoonstelling. Te mieldrn vau het we-rk dat een gees Rijke brand niet fol of weidsch vertoiin', is /,e af ;oi der'Jjk. Maar deze litho ian Konijiienliurij >f br'aitijrijk : :*; be:it wat veel ei e-r au ii-re n r.iet hebben: tetkin-krwht; te is geteckend. Het is het eenige werk dat hier \aa dezen schilder ten toon hangt. Derkzen van Anaertri leert teel ener1. Er zijn hier ec-u aantai kleinere et-ü-n die me dut kt beter door ia'ere &}L de vre uu* op een S'oel1' en de vrouwe kop. e en ets .-'.oei en bijbel, en een nieuwe s', u die naar zoi neblos-iiieii (11)07) hadden kuuLen. word-u ver vangen. Belangrijk'.r zijn de Dooelekop(vt-n, de eece ets genomen bij lauipliclit, de andere liggend de doodsk<>ppen tegen het avor.dl.iml. eu l.et kleine studie-achtige LanJhek. \"an de decoratieve zoiine bloemen is bier een vet l te, zwarte aan malkander zittei ele eliuk hang ende. In genoeoide, dingen is het etren teekenen te vinder. Van llriyiema en Harcfntau zijn persoonlijkheden. Th. Hoytema's konijne n" en Aapjes" in een groep bijeen, i ter:d op een doeden stam troileu me als een vorig keer. Haverniau's Breiles til Sluioiering (mat het te vage gedetl'.e van oude') bleken me van hem de meest-aandoende. Er is in de lijn-gangen van zulke geheelen en in de omtrekken van de fi^ure-n iets dat aan Car rière heriinnert in zijn weidscher tüfereelen van zijn vrouw en de kinderen. Ook Aarts is onlangs besproken. Ik vermelde u zijn studie: Paard, zijn landloopers en zijn Be delaar (rnaar het gezicht is toch onbelang rijk). Etienne Bosch heeft hier hangen: de Go f van Salerno, een Porjte Vecchio en de Carabinieri uit Homo (ietwat G -ya aehtig). Het werk van Veldheer bezit altijd de^eifde ij eervolle gelijkmatigheid; gang mist hij. Van Moulijn is het werk romantisch. Het is het e gen aard i go van veel werk eier romiuitiekers, dat ze in geestelijke hoogr.oed het vak" niet verzorgen zooals dat beet zui\ er ier is hit zo) te stellen: veie der romantitkors missen, nie.tegenstaan je hunne neiging tot, intellectualiteit.hetverinogen vau te?beelden". De lijans; in hem is niet groot genoeg wat te b jammeren i'. De wenschen tcch van hen zijn naar een zijde gericht die in Iloilar d te zeldzaam is. Het iutellectueele is no 'it bï/.or,der sterk in on/:e rehi'derkunst atweest, en wanneer htt er al was. ble-ek het niet ve>l genot-g gewoon lijk om die dromi van den geest volledig tot schoonheid op te bouwen. Warit naen kan zich zoo koel men \\ilopeer standpunt zetten als er in exageratie mogelijk is. een wt rk als Bloesems" is niet belangrijk, en een koe wier twee poolen zoo wc mier ver van ' de twee eerder te ziene staan, is zelfs in een romantisch werk onmogelijk, liet is ongepast ; het is een vertrouwen op de 'eVise van t)en kijker, waarop ten slotte D isrekening mout volgen. Moulijn kan ?,iet teekinen, een serie als de pla*en van het buiten, die hij r:.iet lang geleden maakte, missen in hun lijn i-j ankroeht, alle werkelijk nfljreUiinju't'rmoytn. 7,e w< r ie n ten eerien male uiet gesteund loor welk ge.oei dan ook. Hd it een roma:i<('ck Z'nd'T rvi;g>mer</, evena s de nt-.ïiteit (de zoo-geheel ene) vaneen ^ rnsterdamsch se) rder het is. Ge k ui.t u als ge mter wilt, n:et sfioidiyer tevredtn stellen. En wat van du anderen die, hier e-xposeereu ? (let is wc-rk d'at gfi'aan is, maai oi;k gelaten kon :iju. Van Dingtuians k"ii ik Xo. t> Ploegen" ten slotte i.og Lot-men. /Cooa^ ik aan het begin kon geschreven hebben: 't Belang van da tentoonMellirg was dit ze aan\\tes h e niod?akt-li;k voor allen een ronrtdn tnd tn-kn.en is. En niet eet! a peil pies. Dat he-lpt sjeeu zier. Een ichoen aan een vrouwenvoet te ziea kui.ii-n zejoals dit te saam soms is : alsof een b'oeui met een kelk ruar benee harifit izie Watteai') het komt niet d in na >. inde'oos teekenen. Ken man voorover gybdgeii, de liinpels en do scliaduwen, de fcl.adu.v en het licht van een oog, den hoogmoed van een scroou lichaam dit te kunnen, liet komt niet dan na voortdurend leekenen. Kr moet en tr zal ge e kend worden wil er eetigv.ins een voldoende kunst ko:ner>. En zeker is etii allervasthondenst xe kenen noodig v or een kunst waarin (ie verbeelding meer h< ersche, hetzij als een stralen l vuur; liet/.ij ze minder" als een zwoele wolk een geestelijk bouwsel omhange. Pl.A-ÏSClIAEKT. Kunstenaars!* ren, <'.oor Is (i v E r. i D o, schrijver van Menschenwee", ,,/jegepriiai" enz. Haarlem, de Erven Bohn, li)n Met de opoe-kreaatsie in het laatste ge wricht van den he--r Henri Dekkins; komt in het nieuwe geschrift van den schrijcer ran Mriifrlienwee,. Ze.]eprnal, enz. eeuigermate eene ?lijmerige', .tanleli oze'', Ktramnie'', en niettemin snauwende", willende" en ..scha terende" oude jufvrcuw ovtreen, tlie zich bij gelegenheid in schaterlach de handen s-lap voor de bu;k slo'-g'1 (van lol) eene jol'ije, lerend ije, ruriijt oude rrtuu" (I, l(j), nog kras en pienter'' (II, 271,)), 'n ruiris van bij de tac!t:'j" (l, 24). Do fchiijver stelt ons vtorls in dit nieuwe geschrift van twee honderd-',e?-en-zeveutigp!us-tK e-e-hiiiiderd vier er.-!acli!ig bladzi Je.i een drie-en t wintig juni, in alle riclitinge-n dimnnhcl', mersch. (.MAUIÜCK, ,,vsn scljiijfdrang doorgloeid" KUiisteiaar) voor met renen ' i :onder opval'eniJen . . . kap. Deze op is volgens een 1:11 Ier, bedaagiier, do';h even dertt iTtitfli, zeifs woe^l-def' ort-^st'h (11, C'-i). hoe wel toch nog door M\n;icK als 'lat demoontje" (H, 17-) en een ..sluierende demon" (II, 224) treiiiinacht, rnen.-ch Soo.viihi:iv) ./ttleen ed 'n (;fiuden bei;r<iH'n<J wuttru" (l, J 7'.-]. waarop "e" ecbter ,,'jfen /,///*o he^k i <jt fui' (l, 2o i ). I)it wordt door hem (BOONHEI KI niet spottend gebeid, want de toekenning van de gouden be.Krouing vo'gt tien uitroep -'k viif>it t u'eer rondrit ziij'jcn, n fn ht 'n mooien kop potdorie', en de weigering van de hypothe-e k wordt '/ zuurste gel.te:ep, terwijl onder de hati'l i'e gelijkenis van den be-tre liel-deu kop op Pi-I.HHiitiiii'f koriteifeitsel 'vordt vastgesteM. En nog tvvt'emalt'ii i:i el e zestig paginaas lante (eu toch bijna niets behelzen iel i ersie konverzaatsie 'usscben M.M'i.ifE e tl ~oo.M!i-:i K (be^in van de ejiibeduiili-ruie handeling l n ongeve-e-r einde van i.et evrste de'ei;, waarin df-ze beke'iitenissen wordt n gedaan, re e[ t de/e laatste bevorderend uit: 'i<m/e, t/'ini/i', ivut 'n k'/>'' (II, Ihd). i'ii : .." in* t ;?':<''» /,-(>;/' il), Lï'io). O, hoevet-l miia! ^.e-i ie niet. dat it' '/.'\\ kop zoo luooi vond" i,!I, "-). MAUI;ICF. ze!f kwam dan j ook et iimaai iot de \erzucl,tirg: L'i-lukkig, dat z'n kop wat WKS. ahders Ie e-k ie lu eleiuaal 'n manne'j'i van niks." (I, lü) ,,'n M(,o;e kop, ja, ;a l juichte 't in de r.ege-n-en-twintigjarige K!.OI;A (II, o), de cver.eens ..dcnim,t?ch<," maar l tocli voor MAI i.in; te weinii; cleüionisülie" ('L in;!) en ,,?»( '« njji'"cr ' j_'i'lijkende l I.OI;A II, 7 eu >;. tle naar .,!/,«-" (H, !4;;) en t!u<'ro:in" riekendb vrouw vau dun kwalijk litkende'ii SnOMir.i.K met iiaur ariji'-e oo«en, ..'n mooie kop", juichte 't iu Laar, te en ;:ij M/ i i.;e K voe>r 't eerst aai schouwde, natuurlijk veriieïd raakte i p zoo'u larg'iarigrn kere', met zoo'u enuii" (II, 2-'.). waarin iets wa^, dat haar toms gek maakte VE.n verliuigi n liem in haar armen te ueir.en en te zoenen tot ze niet meer 7,011 kiiiinru" (II, KMj, en daari.a zoo veel teederd-.-r dacht ze aan dat lieve hoofd" (II. 207). zijn zoo /acht gezicht" (II, 'Jij, z'n mooie hoofü" II. S!) Ook I.OUISE, de vrouw van MAuacjo niet eenen kop, nog grooter dan de kop baars eegaas (I, l M), met eveneens «tkleuida 01 gen, ook LOVISE vond z;n gezicht prachtig ' (T, 4:'). Zt-lfs deredaktie van een blad genoot vfn z'n lang haar en artistieken kop.' (I, Oi ). De heer bü-krnann, van wien ik nog on langs een geschrift kortelings weergaf, ziet in de figuur MATJRICE den schrijver van Mcnschtnwee, Zegepraal, eiif. trek voor trek geëtst. met een doe»rdringende scherpte", en de heer Biictmann kan het weten, want hij is volgens den heer I-raël (^ueiitlo oen der weinige geloofwaardige kritni' (Over Literattcur). Wat kan er dan belangwekkender zijn dan den z-gfpraltr O"er Zola en Balzac zijn eigen licernchemkop (I, 47) te laten be schrijven ? Lang haar", konstateert n;èt de redaktie van een blad (waarover ook de heer Lai-kmanit, naar ik meen, sprak) de figuur SooMiKKic. LOUI.SI-; voelde in dien nouwe.lijk-mooiin kop kracht van een gigant, als ze e]o r de eerste begoocheling van vrouw fijnheid heen WAS. De tubt'ele lijnen ran mus in wai g-r>ri«i', i'n lang, donkerbi'nïn haar, de $? hilt<rfdttijkte. von z'n rt_l vond ze mooi. maar vooral den hoofdbouw en de o">ge'ii" (I, 4") Hoeveel maal had EI.OIIA z'n gezicht, dat iribii; bezielende, dat ti ere en pj ijelijhdt ijezilit l.iet bekeken! Dat was nog drcomeriger en dan \veer woester dan Sehuinaiiti Kr was xoo'n mooi leven in z'n hoofd, dat z't r wei alti.d naar had kunnen kijker. ledere ui:ing kende zij er van. Als ie fijn spotte de lich't; bi-eing ran z'n mond hoeken eu de rro-nn:i lijke li/ip.n.' Fn dan, als elie uitilrukkir gen van droomerigheid, van verstrooidheid in z'n gezicht plots soms wisselden in onderzee!-end, indringend kijken, met 't sarka-tis:ch-vlij:ueiule van z'n rijnen mond." Zijn kin" was ,,zacht" en hij had groet, b'auiee oo^en (11. 104 en 105). GroenL/.IIUW ' noemt ook L< n SE zijne oogen. Met zijn strenae vlani-oogeu" (II, S:H) kon hij schroeien" (11, 10;!). met z'n feisterke en diep je si u s st ver burgen geelachten aantistende ooge-u' kon hij brui,dcu" (II, 4). De buk uit de-:e groen-blauwe oogen was kolossaai ,,vernietige-nd:' (11, l',-1,)). Iedereen was onder z'n invloed" (I 4-"). De kracht, de drift., ele uits'ortingen en overheerschingen van Mhiirice deden heul duizelen" (II, 20i). Als ie de oogen van Maurice op zich voel Je bnuiiltii. dan was 't htm alsof ie veel van z'u kracht, wil, zegmoeel en brutaliteit verloor" (I', 4). SOOMIKKK wordt liclitelijk bleek'' om M An:i( i:'s opgewon ienhei J \\, l^i). Hij wordt nóó door MAUUICK (die telteiH .,woede in zich voelt aangloeien') Keimpone-enl da' hij voor altijd een a'.uiperige ondeidiinighiri'l" (IE. 224) fO'T hem behoudt. Er zat ico.'eei strenge kracht in dien vent, waarvoor tdj ze. f s beef Ie'' (II, 6;!). Hij betoovert" Soonbct k (II, !-r'~). Dadelijk iuisterde ie naar .\laur:ct-'s strenge i-teiu" i II, 134), ..il: spot vau Mhiirce vree .enü" (II, 13'J). Kn toch is SimM: :I-.K een man, die zich door nie's laa'. impuneeien, een woe-te demon", zelfs een rauwe demon" (l, 233), maar in vergelijking met M.\ri;ie-ii slechts een stot terende deinon' (II. 2-'4). Dit is zoo orgeveer hè" portret van elen Viin siibrijl'lrang door^loeiden" kut s'enaar MAUHII-K, en volgem den heer Jüickmaun (?i eu der meest geU of« aaidige kritici') tevens van den bewonderden scJirijrcr i'an\fens<her,wee, Zegepraal tnz. ze.f. Op den muur geweerkaatst, ver'oont zijn kop zich als een leeuwen silhouti" (I, 148). ( Wordt misschien rervolgdj. PETER SPAAN, Inhoud van Tijdschriften. Onze Etiiw, 9e afl.: Voor alles links"?, door mr. W. vsn der Vlugt. Boete, slot, door G. I1". Hasj els. Beschavingswerk in Indie, door dr. K. B. Kielslra. Vrouwelijke studenten, door prof dr. P. J Blok.?Onze Ue»tivfel. De -\Xe E< uw, 9e afl.: liet iv'oren taj je, door Herman Teirlinck. Koning S ren i, door Hendrik van der Wal.?Kleine pro .& stukken, door P. II. Ri'.ter Jr.?Chamberiain Overkant, door dr. II. J. Boeken. Albrtc. t Rodenbach, door dr. Leo van Puy velde. Aante-kening, door L. van Deyssel. Staatkundige kroniek. De BewKjwg, Sept. '07 : Si u lies in HüiJerlin, door Al ei t Verwi-y. Aanteekenijjgen van een Duitsche reis, door pn f. dr. T. J. de Boer. l )ock my door upon u.yself', door P. N. van Eyck. Wiilem van Ilarens Friso". door J. Koopman*. Zedelijkheid en socialisme, door Is. P. de Vooys L'ugo van Hi fmansthal : Boodschap, door Mauiits i yldc-rt. Het ontwapenings vraagstuk, doer mr. P. Brooshooft. Boekbeoordeelingen, door Maurits L'yldert en J Molenmakers. Groot 2*'t (Ierland, Sept. '07: Cj'riel Buysse., Obses^es, II' Willem Schürmann, Het dubbele le^en, I. Kurel van de Woestijne, Afwijkingen. J. F. van Hees. Sonne ten. Anna Maria, Gedichten. W. Gniadt van Roggen, Piëta. Pauline Le Roux, Ue Noor denwind. VLianderrn, Sept. 'i 7 : Te verbazing van een landman, door S IJL Streuvels. Avor.d, door Ar\' Delen. Zonnefeest en water k> rmis, Joor F. Verschoren. Kri.nii k, d. Au.f. Vt-rmi \ Ien. Vruijtn >an den J)<iy, i.i\ 'J J. J. il. M. van den Bergh, De fotografie in r.atuurlijke kleuren. Dr. H Bünk, Van draagsloel tot omiiibus. Eenige blad-.ijden'uit de ont wikkelings^escbiedenis van het stedelijk verkeer P. Bijhouwe, Trekken in den tuinbouw. Verschillend gebruik van papier. Dr. E. Kpkema, In de dagen van 1S3'.1 en llS3',uit ou Ie familiepapieren. Bibliographie. Van Mannd tut Maand: De luc'itscheepvaart. door J. Hof. W. BOlsche te Roii.e. Geneiing 6n voorkoming van mond- en klau .vzeer vulgt'iis het gent e-mid-1 l ?an dr. L Morand'. Si'lio'ttilieid en ntleririj*, No. 5: \Vat ~io!harding vermag, door J. D. Ros. Bij hetmuziekouilerwijs-, door S B De Bl^emendaal-che schoolvereeui^ini;. door A G. D. liet brouwen, II, door W. vau Thii ned.?I.'e iui!ustrie--chool voor meisje/s te 't tr'avenl.age. dnor D. K. De Haagsche vakschool voor mei-ji s>, door U, Vau verre en van i abij: Et-n goed bericht uit Groningen. De. Maand, a''. 7 en 8: J Steijnen, Barokke vertelsels. P.van dtr Met r, Boekbnsprtking. J. Steijnen, Fragment. De llo'.luntlsi ka Jieni', Xo. 8 : J. T. Cremer. Froutispiece, Wereldgesihi-deuis. BeReclamcs. ??MMMUMMWiM^^Mmn^Mi^BH Kooptgeen Zijde! zonder eerst s'aleu onzer gegarandeerd soliede prachtig mouie nouveautés iu zwart.wit en gekl. s^vaagd tehebben. Specialiteit: Zjjdes'offen voor Bruids-, Bal-, (jezelschaps- en VVandeltoüeUen eu voo: B ouses, Voering enz. van (>0 een.s tot 9 gu tltn J er MeleT. \\ ij verkoojieu d'rect aan par ticulieren en zenden de ge'ko/.en zijdeustoilVn franco vracht en rechten aan huis. SCKWLIZ R &Co., LuzernH26. (Zw.tserlar.d . t Zijdestoffen-Export. Kon. Hcfl. Boor (lui/enden al s HET BESTE e ki'ird. Wie altijd versche en heerlij i smakende Groent u en Vruchten hebben wil, bestella KRUMEICH'sIrmaakpoUen. Met metalen deksel. Van steen met zoutglaxuur overlrokki n. Vraagt unen Winkelier in hui*hou'lelijke amkeler, de brochure: ,J{oe maakt men hot bes! Fruit en (Sa oeuleu in", welke U gratis wordt verstrekt. <:n gros bij: J01I. II. VA\ DKK BEIDE V, Aiuersfuort. Zuid-Tyrol. Modern, voornaam familiehotel van den eersten rang. Vrij en rustig gelegen aan de Steplauiepron;ei,i-.de, bekend als liet aangenaamste en meest gewilde d-el van Meran. Nieuwste comfoit. Ap; artemeLte-n met bad eu toiletten. Op verzoek strentr d i "»?<?. F. BRUNNER, Eigenaar. l EPÖl 5TOK?PftT KRIM PT F«éH«(A«TÉ» WALTOn ZONE». ? AMSteROA/Vli Geill. prijscouranten, attestei onzer contractanten worden gaarne door onu fraricn na n^nurflt^e toe^e'." :t n en lijst ,-Li.iiiLcii « umc.i.1 ^aai n.e elo ons franco op aanvrage toegezonden. \ H V l! F \l 'ucn^uurooid van Nederland. Helste iang: IlÖlel llCS IVlVS-BïlS. [ Mar. pr. Tuin. Pension. Omnib. Fl. licht enz. Piano-, Orgel- en Inziekliandel JWeyroos «fc liafsïioven, ARNHEM, KONINGSPLEIN. VLEUGELS en PIANO'S in Koop en in Huur. REPAREEREX STEMMEX RUILEN. BOUWT , NUNSPEET mm. Inlicht, b d. Vereeniging Kantoren voor Vaste Goederen in Nederland te Nunspeet.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl