Historisch Archief 1877-1940
JÏQ. 1576
D. E AMSTERDAMMER W E E K B L A D V O O R NEDERLAND.
PHILIP LOOTS, Twaalf Latijn=che gezangen
Btnedicamus Domino, op. 45. Henri
Kerkhoff, Haarlem.
HuBEhT CUYPEKS. Te Deum Laudamus,
op. 4. Voor dubbel mannenkoor en
orgel. Algemeene Muziekhandel, Amst.
A. H. AMORY, In 't Bo--ch, op. 54. Cautate
voor kinderkoor, Mezzo- sopraan- en
viool Folo. Gebr. VVagenaar, Arnhem.
G. C. WEEREN, Liederkeur voor de School
en voor het Leven- J. B. Wolters,
Groningen.
Een kostbare gave het ft on? geschonken
Alphons Diepenbrock in zijn vier Liederen
voor gemengde stemmen.
Het eerste Den Uil" ia een heerlijk,
verkwikkelijk staafje van humor. Het is een
ond VlaamEch Volkslied, waaraan Diepen
brock een melodie ten grondslag hèfc ge
legd, die wel is waar een sterken
gerneenBchapstrek heeft met het hoofdmotief van
een der cantaten van Bach, maar tevens
uitermate geschikt is om de varieerende
stemmirgen van het .gedicht weer Ie geven.
Het lied geeft inderdaad kostelijke trel-jes
van humor en boeit in hooge mate door de
voortreffelijke stemvoering.
Het XVe Eenwseh Bruyloftslied geeft
onovertrefbaar weer de stemming van blijheid
en innige vreugde. Het refrein is een heer
lijke vondst van reine en kitderlijke na
eveteit, volkomen passende bij den schoorden
Oud NederlaEd*cben tekst.
Het Paaschlied Christus is opgfstanden"
vindt zijn oorsprong in Twente. De componist
heeft er een motu-? uit Wipo's sequens
Victimae Paschali" aan ten grordslag
gflegd. Oyk bier, even als in de beide vorige
liederen, heeft Diepenbrcck de verschillende
verzen als strophen opgevat. De wij igingen
echter, die hij al naar gelang van den inhoud
der stropbtn heeft aangebracht, getuigen van
den fijnen zin, 'üen wij bij Diepenbrock steeds
zoozeer bewonderen.
Het laatste nummer uit den bun l-i\ is de
Rij van Burc-btsaeten" uit Vondei's Gijsbrecht
van Aemstel. Naar mijn gevoelen is dit de
schoonste muzikale reproductie die ik ken
van Von Ie.'s misschien schoonste Bij. De
muziek schijnt uit de woorden gegroeid en
heeft men eenmaal die muziek inliet hoi f<l,
en bij mij is dat reeds zeer lang het geval,
dan kan men zich den tekst ter nauwersnood
meer voorstellen zonder daarbij aar. de muziek
te denken.
Het eenige wat aanli Hing zou kunnen
geven tot een meenii!gsver?cbil met den
comporist is de herhaling vaneerige woorden
(sij jammert op de dorre rank) uit de voor
solostem mi n gezette zesde strophe.
Ik herhaal mijne woorden v.^n den aanvang
het is een kostbare gave die Diepenbrock
ons heeft geschonken en die een zoo
voornaam uiterlijk heeft als waarop de inhoud
recht heeft.
Ler,ore" is het eerste werk in grooten
stijl von Otto Lies, dat ik ontmoet.
Te bekende ballade van Burger, een der
voornaamste werken uit den bloeitijd dtr
romantiek, heeft den componist tot onder
werp gestrekt van zijn opus 24. Naast enkele
composities, door Lies in zijn Vorwort"
opgesomd, als te zijn ontstaan naar aanleiding
van Bürger's gedicht, hebben ook de
zusterkuns'en, met name de schi'derkunst, aan dit
onderwerp motieven ontltend.
Lies hetft voor het grootste gedeelte zijn
thematsch materiaal geput uit het oude
volksen soldatenlied steh' ich in flnstrt-r
Mitternachi". Voor het o*erige heeft hij
Leit-motive" aangewend en daar »an een zeer goed
geiruik gemaakt.
Uit de gebeele kla-ierpartituur overigens
kan men zien dat Lies een musicus is, voor
wien de techn'ek onzer kunst geen geheimen
bezit ; ook kan men bemerken, aan de wijze
waarop hij zijn stof heef; ingedeeld, dat de
componist zin heeft voor den zelf door hem
gecreëeiden vorm.
Toch komt mij deze compositie als geheel
te kur/atmi^" voor, (e fragmentarisch. Als
geheel zeg ik, want ware fit werk een onder
deel van een grootere composi ieen zou din
de voortzetting van dit stuk voeren tot een
hoogtepunt, dan zou ten elo'te het muzikaal
gevoel bevredigd worden. Ik herinner hier
even aan den Cours a iVibimo" uit Berlioz'
Dammation de Faust".
Al die kleine stukjes koor zijn door Lies
met veel talent tewerkt; de stemvoering
getuigt van kennis der koortt chnirk ; ook de
motit-fbewe king dwingt respect af; het op
treden van hei kleine koor,, als echo van
Wilhelms woorden, komt mij wt l goe.d ge ien
roor, als men dit naar euch kan doi-n uit
voeren, ook hebben de drie figuren Lenore,
Wilhelm en de Moeder wel dramatische
momenten aan te wijzen, maar ten slotte
blijven het louter aanloopen; aanloopen
tot. . . he-t stuk ij uit.
Dit is niet een tekortkoming van den
componist, maar een bewijs dat de-gelijke
stukken tcch niet geschikt zijn voor een
bewerking, als door Lies is ondernomen.
Ik geloof dat een symphonische schildering
hier veel meer zou hebben bereikt. Raffs
Lenore pyphonie, tusschen de jaren'75 en'85
in Duitschland veel gespeeld, maar thans
vergeten, is voor mijn gevoel wat
conventieceel opgevat, echter Erarck's Chasseur
rcamli't", een sooitgelijk onderwerp behan
delende, echijnt mij eer toe het model te zijn,
wa' maar een stof als Lenore!I niet succes
voor muzikale doeleinde n kan behandeld
worden.
liet werk van Lies is-in het vorige-eizoen
door Gein. ngd Koor" te Rofeidam ondt-r
leiding van George Rijken uitgevoerd. Tut
mijn leedwezen kon ik deze uitvoring i.iet
bijwoner; maar de betichten die mij o .re r
deze uitvoering bereikten, komen vrijwel
ovtreen met de boven door mij uitgesproken
meening.
De wederkomst van Christus" van G. II.
G. van Brticken Fock op woord, n van den
componis', veelal aan den Bijbel ontleend.
biedt, door zijn aanleg, juist in tegenstelling
met bovenbesproken compositie, veel ge
legenheid tot omwikkeling van een bloeden
kooi klank en tot het verkrijgen van
Massenwirkungen".
Gaarne wil ik dan ook verklaren dat mij
de componist heeft verrast door de zeker
heid waarmede hij een ensemble weet op te
bouwen, als bij ie woorden Juicht i u den
Heere, roept luidt alle volken '. Hier heeft
hij zijn solo quartet, zijn dubbel koor en het
orchest weten te bezielen tot een geheel,
dat een waarlijk magistralen indruk maakt.
Ook het slot van zijn oratorium ach, hoe
diep zijt gij gevallen^' lijkt mij als koor
compositie zeer goed geslaagd.
Daar, waar de solo stemmen afzonderlijk
optreden, wil ik thans liever nog geen oordeel
uitspreken. Het werk zal toch zeker op een
der coi ceiten van de Kon
Oratoriumvereeniging, aan welke corporatie het is opge
dragen, in het volgende seizoen worden
uitgevoeid Aledan kan ik uitvoerig op het
werk teiugkomen.
Ik m-'g echter niet verzwijgen dat enkele
uitdrui kingen in den teks! mij minder ge
schikt voorkomen om muzikaal bewerkt te
worden. Zoo b.v. de hel van onderen was
beroerd om uwentwil" of de maden zullen
onder u gestrooid worden en de wormen
zullen u bedekken". Doch het kan zijn, dat
deze uitdrukkingen in verband met het ge
heel, eingemerkt voorbijgaan.
Eer. woord van iuf voor den heer A. A.
No-k', die dit 'werk en oV compo-itie van
Lies n een royaal g waad gestoken leeft,
mag ik hier niet achterhouden.
De -verkies van mevrouw Ar na La'ubrrehta
Vos, TI. van \Varnel en J. P. J. W erts zijn
allen i ll'ectïol voor de stemmen geschieden.
^eerlai:ds Taal' van mevrouw Lambrechts,
misschien hier en daar wat mas ief; Zang
voor de Lente." schijnt mij meer voor solo
stemmen gegAre'en, gelijk trouwens de
opdracUt ook te kennfn geef;.; daarentegen
Dag van Toorn' van \Vi.-rts, voor een Hink
koor met hooge tenoren, die niet opdien
tegen een hooge bes of b.
De drie gemengde koorijes vau L. van Ier
/taken hè)oen min of meer een gewijd karak
ter. In het eerste, Niet voor de menscheu", is
de rhyihmus ietwat monotoon. Bij het tweede,
Alle machten buigen'1, il de ainvani niet
ionder stemxing; het fugito van het slot
maakt een wel wat preten'.iausen indru't.
Het dei de Eummer, je.-u du'cis memorin",
FchiJLt mij het be-t ge.slaag l van de drie,
hoewel de declaiiatie niet steeds gelukkig
is. Over hot gehe ?! zijn deze koorijfis nog
een weinig scho >lsch. De uitgave is i.iet frani;
het kost irspai.nir.g zrordat min zich aan
het e i'_'er a ard' ge nutenlype gewend heeft.
De inaa,f latijngche gehangen, die door
Loots ten dienste van den R. C eeredienst
zijn gecompom en!, ademen allee een voor
namen geest. Zij zijn zeer eenvoudig en uiterst
doelmatig voor vier maimenstemmee gezi-t
en bieden tal van fine:-ses, zoowel in de,
harmoniseering a's in de declamatie. Den
hier v. d. l.aaken kan ik aanhevel n de
declamatie van het Jesu dii'c.s meiiioria '
van Loots eens te vergelijken net de zijne.
Ik vermoed dat de kerkkonn zich gretig
nullen meester maken van deu bundel van
Looi s.
In zijn ,,Te Deiirn Lar.ila-mia" bewijst de
heer Hub. Cuypers hoe diep tiij doorgedrong n
is in de liturgische schrijfwijze en tevens hoe
hij e il' et vol foor manneriïtior weet te schrij
ven. Momenten als Kanctus", 1 u devicto",
en .,n )n co fundai" zijn voorin 'nlijk g^slaa^d
en bieden ook een mooien Chorsatz" aan.
llii-r en daar hei ft de, com])oni-it het z'ch
wel wat gemakkelijker gemaakt, maar het
geheel is een fraaie compositie, welke verdient
iu studie genomen te worden door alle kerk
koren die sterk genoeg zijn om dit
veeleischende wer,k goed te bezetten.
Ia 't Bosch" 13 een cantate voor kinderen,
zoo rijk aan afwisse:ing en zoo frisch van
geest, dat ik haar een 7.o~> ruim mogelijke
verspreiding toewensch. De heer Amory,
eesteund door zijr trouwe medewerkster,
Vada (mevrouw Amorj') is er in geslaafd op
het tamelijk afgepioegde teirein van muziek
voor kinderen, ons een weik te schenken, dat
wel niet gemakkelijk is, maar wa-s van alle
sentimalit' i t, ons frissche koren vol van
levenslust bielt. Op "verschillende andere
plaa sen weet de componist o<)k gevoelvolle
snaren aan te roeren liet z> u mij te vt r voeren
het werk it al zijn onderduelen te behaiidelen ;
men moet het zejf maar ter hand nemen;
even echter wil ik wij/.en op de wals met
viool solo; dat is een kostelijke vondst. De
klavier-beaeleidini» is bij :ouder geestig en
steeds klaviern iissi^".
Zonder begeleiding zijn de liederen die door
den heer G. O, Weeren bijeengebracht zijn
en in hunne.twee- of dries!e:nmi^e ..ettin^,
uitstekend materiaal vormen speciaal voor de
lagere school. K jn bijiondur voordeel ervan
is dat zoowel » oorden als muziek van
Xederlandiche dicaters en toonkunsteaaars zijn.
ANT.
Zwart-tn-w;t bij OlfeBzeel, Ritttriliffl,
(N a b e s c h o u w i n g.)
Zoo er iets door deze tentoonstelling aan
gewezen wonlt, is het welk eeu werkelijk
ytbrck mm tetkenl.rackt en teekenmachl er be*lnal.
Natuurlijk is deze tentoonstelling niet eene
die een volledige inzicht ge'e-ft in liejt
Zwarten-wit van tegen * oordiz; Bauer, \Vitsen, De
Zwart, Breitner met zijn enkele etsen etc.
outbrtken ; Tholeu is er niet, Verstt-r's weinige
impres^ionisti cl.e etsen noch Barbara van
Hou'.eu's schoon zijn er. Er is hier eigen'ij k
maar een tSie letkcnm kan, 'MI > 'eekeneneen
kunstvol in lijnen, een in lijr.en de
schoonheil uiten is van een persoonlijkheid; dat
is W. van Konijnenburg. Kr is een die het
leert, en leerendd is, A. Th. Derkzeu van
Angeren: er zijn twee persoonlijkheden : van
Hovteuia 111 Havermar ; twej ijverigon en
volnuudinde: Aarts en Veldheer. Ik heb kort
geleden de Litho het Pai k door v. Kor ijnent urg
beschreven. De steen Iruk hangt in het don
kerst hoekje ; sl'-cht zichbaur. tint verwor.dt-rt;
niet. Te midden van a: het ari lere wi'ik
doet de litho in haar statie vreem.l. Zooals
ook de scLi'derij zijn .. He-r ten" ,:ou Joen
op gewone tentoonstelling. Te mieldrn vau
het we-rk dat een gees Rijke brand niet fol
of weidsch vertoiin', is /,e af ;oi der'Jjk. Maar
deze litho ian Konijiienliurij >f br'aitijrijk : :*;
be:it wat veel ei e-r au ii-re n r.iet hebben:
tetkin-krwht; te is geteckend. Het is het
eenige werk dat hier \aa dezen schilder ten
toon hangt. Derkzen van Anaertri leert teel
ener1. Er zijn hier ec-u aantai kleinere et-ü-n
die me dut kt beter door ia'ere &}L de vre uu*
op een S'oel1' en de vrouwe kop. e en ets .-'.oei
en bijbel, en een nieuwe s', u die naar zoi
neblos-iiieii (11)07) hadden kuuLen. word-u ver
vangen. Belangrijk'.r zijn de Dooelekop(vt-n,
de eece ets genomen bij lauipliclit, de andere
liggend de doodsk<>ppen tegen het avor.dl.iml.
eu l.et kleine studie-achtige LanJhek. \"an
de decoratieve zoiine bloemen is bier een vet l
te, zwarte aan malkander zittei ele eliuk hang
ende. In genoeoide, dingen is het etren
teekenen te vinder. Van llriyiema en Harcfntau
zijn persoonlijkheden. Th. Hoytema's
konijne n" en Aapjes" in een groep bijeen, i ter:d
op een doeden stam troileu me als een vorig
keer. Haverniau's Breiles til Sluioiering (mat
het te vage gedetl'.e van oude') bleken me
van hem de meest-aandoende. Er is in de
lijn-gangen van zulke geheelen en in de
omtrekken van de fi^ure-n iets dat aan Car
rière heriinnert in zijn weidscher tüfereelen
van zijn vrouw en de kinderen. Ook Aarts
is onlangs besproken. Ik vermelde u zijn
studie: Paard, zijn landloopers en zijn Be
delaar (rnaar het gezicht is toch onbelang
rijk). Etienne Bosch heeft hier hangen: de
Go f van Salerno, een Porjte Vecchio en de
Carabinieri uit Homo (ietwat G -ya aehtig).
Het werk van Veldheer bezit altijd de^eifde
ij eervolle gelijkmatigheid; gang mist hij. Van
Moulijn is het werk romantisch. Het is het
e gen aard i go van veel werk eier romiuitiekers,
dat ze in geestelijke hoogr.oed het vak"
niet verzorgen zooals dat beet zui\ er ier
is hit zo) te stellen: veie der romantitkors
missen, nie.tegenstaan je hunne neiging tot,
intellectualiteit.hetverinogen vau te?beelden".
De lijans; in hem is niet groot genoeg wat
te b jammeren i'.
De wenschen tcch van hen zijn naar een
zijde gericht die in Iloilar d te zeldzaam is.
Het iutellectueele is no 'it bï/.or,der sterk in
on/:e rehi'derkunst atweest, en wanneer htt
er al was. ble-ek het niet ve>l genot-g gewoon
lijk om die dromi van den geest volledig
tot schoonheid op te bouwen. Warit naen
kan zich zoo koel men \\ilopeer standpunt
zetten als er in exageratie mogelijk is. een
wt rk als Bloesems" is niet belangrijk, en
een koe wier twee poolen zoo wc mier ver
van ' de twee eerder te ziene staan, is zelfs
in een romantisch werk onmogelijk, liet
is ongepast ; het is een vertrouwen op de
'eVise van t)en kijker, waarop ten slotte D
isrekening mout volgen. Moulijn kan ?,iet teekinen,
een serie als de pla*en van het buiten, die hij
r:.iet lang geleden maakte, missen in hun lijn
i-j ankroeht, alle werkelijk nfljreUiinju't'rmoytn.
7,e w< r ie n ten eerien male uiet gesteund loor
welk ge.oei dan ook. Hd it een roma:i<('ck
Z'nd'T rvi;g>mer</, evena s de nt-.ïiteit (de
zoo-geheel ene) vaneen ^ rnsterdamsch se) rder
het is. Ge k ui.t u als ge mter wilt, n:et
sfioidiyer tevredtn stellen. En wat van du
anderen die, hier e-xposeereu ? (let is wc-rk
d'at gfi'aan is, maai oi;k gelaten kon :iju.
Van Dingtuians k"ii ik Xo. t> Ploegen" ten
slotte i.og Lot-men.
/Cooa^ ik aan het begin kon geschreven
hebben: 't Belang van da tentoonMellirg
was dit ze aan\\tes h e niod?akt-li;k voor
allen een ronrtdn tnd tn-kn.en is. En niet
eet! a peil pies. Dat he-lpt sjeeu zier.
Een ichoen aan een vrouwenvoet te ziea
kui.ii-n zejoals dit te saam soms is : alsof
een b'oeui met een kelk ruar benee harifit
izie Watteai') het komt niet d in na >. inde'oos
teekenen. Ken man voorover gybdgeii, de
liinpels en do scliaduwen, de fcl.adu.v en
het licht van een oog, den hoogmoed van een
scroou lichaam dit te kunnen, liet komt
niet dan na voortdurend leekenen. Kr moet
en tr zal ge e kend worden wil er eetigv.ins
een voldoende kunst ko:ner>. En zeker is etii
allervasthondenst xe kenen noodig v or een
kunst waarin (ie verbeelding meer h< ersche,
hetzij als een stralen l vuur; liet/.ij ze minder"
als een zwoele wolk een geestelijk bouwsel
omhange.
Pl.A-ÏSClIAEKT.
Kunstenaars!* ren, <'.oor Is (i v E r. i D o,
schrijver van Menschenwee",
,,/jegepriiai" enz. Haarlem, de Erven Bohn,
li)n
Met de opoe-kreaatsie in het laatste ge
wricht van den he--r Henri Dekkins; komt
in het nieuwe geschrift van den schrijcer ran
Mriifrlienwee,. Ze.]eprnal, enz. eeuigermate eene
?lijmerige', .tanleli oze'', Ktramnie'', en
niettemin snauwende", willende" en ..scha
terende" oude jufvrcuw ovtreen, tlie zich
bij gelegenheid in schaterlach de handen
s-lap voor de bu;k slo'-g'1 (van lol) eene jol'ije,
lerend ije, ruriijt oude rrtuu" (I, l(j), nog
kras en pienter'' (II, 271,)), 'n ruiris van bij
de tac!t:'j" (l, 24).
Do fchiijver stelt ons vtorls in dit nieuwe
geschrift van twee
honderd-',e?-en-zeveutigp!us-tK e-e-hiiiiderd vier er.-!acli!ig bladzi Je.i
een drie-en t wintig juni, in alle riclitinge-n
dimnnhcl', mersch. (.MAUIÜCK, ,,vsn
scljiijfdrang doorgloeid" KUiisteiaar) voor met
renen ' i :onder opval'eniJen . . . kap. Deze op
is volgens een 1:11 Ier, bedaagiier, do';h even
dertt iTtitfli, zeifs woe^l-def' ort-^st'h (11, C'-i). hoe
wel toch nog door M\n;icK als 'lat
demoontje" (H, 17-) en een ..sluierende
demon" (II, 224) treiiiinacht, rnen.-ch
Soo.viihi:iv) ./ttleen ed 'n (;fiuden bei;r<iH'n<J wuttru"
(l, J 7'.-]. waarop "e" ecbter ,,'jfen /,///*o he^k
i <jt fui' (l, 2o i ). I)it wordt door hem (BOONHEI KI
niet spottend gebeid, want de toekenning
van de gouden be.Krouing vo'gt tien uitroep -'k
viif>it t u'eer rondrit ziij'jcn, n fn ht 'n mooien kop
potdorie', en de weigering van de hypothe-e k
wordt '/ zuurste gel.te:ep, terwijl onder de
hati'l i'e gelijkenis van den be-tre liel-deu kop
op Pi-I.HHiitiiii'f koriteifeitsel 'vordt vastgesteM.
En nog tvvt'emalt'ii i:i el e zestig paginaas lante
(eu toch bijna niets behelzen iel i ersie
konverzaatsie 'usscben M.M'i.ifE e tl ~oo.M!i-:i K (be^in
van de ejiibeduiili-ruie handeling l n ongeve-e-r
einde van i.et evrste de'ei;, waarin df-ze
beke'iitenissen wordt n gedaan, re e[ t de/e laatste
bevorderend uit: 'i<m/e, t/'ini/i', ivut 'n k'/>''
(II, Ihd). i'ii : .." in* t ;?':<''» /,-(>;/' il), Lï'io). O,
hoevet-l miia! ^.e-i ie niet. dat it' '/.'\\ kop zoo
luooi vond" i,!I, "-). MAUI;ICF. ze!f kwam dan j
ook et iimaai iot de \erzucl,tirg: L'i-lukkig,
dat z'n kop wat WKS. ahders Ie e-k ie lu eleiuaal
'n manne'j'i van niks." (I, lü) ,,'n M(,o;e kop,
ja, ;a l juichte 't in de r.ege-n-en-twintigjarige
K!.OI;A (II, o), de cver.eens ..dcnim,t?ch<," maar
l tocli voor MAI i.in; te weinii; cleüionisülie"
('L in;!) en ,,?»( '« njji'"cr ' j_'i'lijkende l I.OI;A
II, 7 eu >;. tle naar .,!/,«-" (H, !4;;) en t!u<'ro:in"
riekendb vrouw vau dun kwalijk litkende'ii
SnOMir.i.K met iiaur ariji'-e oo«en, ..'n mooie
kop", juichte 't iu Laar, te en ;:ij M/ i i.;e K voe>r 't
eerst aai schouwde, natuurlijk veriieïd raakte
i p zoo'u larg'iarigrn kere', met zoo'u enuii"
(II, 2-'.). waarin iets wa^, dat haar toms
gek maakte VE.n verliuigi n liem in haar
armen te ueir.en en te zoenen tot ze niet
meer 7,011 kiiiinru" (II, KMj, en daari.a zoo
veel teederd-.-r dacht ze aan dat lieve hoofd"
(II. 207). zijn zoo /acht gezicht" (II, 'Jij,
z'n mooie hoofü" II. S!) Ook I.OUISE, de
vrouw van MAuacjo niet eenen kop, nog
grooter dan de kop baars eegaas (I, l M), met
eveneens «tkleuida 01 gen, ook LOVISE vond
z;n gezicht prachtig ' (T, 4:'). Zt-lfs deredaktie
van een blad genoot vfn z'n lang haar en
artistieken kop.' (I, Oi ).
De heer bü-krnann, van wien ik nog on
langs een geschrift kortelings weergaf, ziet
in de figuur MATJRICE den schrijver van
Mcnschtnwee, Zegepraal, eiif. trek voor trek
geëtst. met een doe»rdringende scherpte", en
de heer Biictmann kan het weten, want hij
is volgens den heer I-raël (^ueiitlo oen der
weinige geloofwaardige kritni' (Over
Literattcur). Wat kan er dan belangwekkender
zijn dan den z-gfpraltr O"er Zola en Balzac
zijn eigen licernchemkop (I, 47) te laten be
schrijven ? Lang haar", konstateert n;èt de
redaktie van een blad (waarover ook de heer
Lai-kmanit, naar ik meen, sprak) de figuur
SooMiKKic. LOUI.SI-; voelde in dien
nouwe.lijk-mooiin kop kracht van een gigant,
als ze e]o r de eerste begoocheling van
vrouw fijnheid heen WAS. De tubt'ele lijnen
ran mus in wai g-r>ri«i', i'n lang,
donkerbi'nïn haar, de $? hilt<rfdttijkte. von z'n rt_l
vond ze mooi. maar vooral den hoofdbouw
en de o">ge'ii" (I, 4") Hoeveel maal had
EI.OIIA z'n gezicht, dat iribii; bezielende, dat
ti ere en pj ijelijhdt ijezilit l.iet bekeken! Dat
was nog drcomeriger en dan \veer woester
dan Sehuinaiiti Kr was xoo'n mooi leven in
z'n hoofd, dat z't r wei alti.d naar had kunnen
kijker. ledere ui:ing kende zij er van. Als
ie fijn spotte de lich't; bi-eing ran z'n mond
hoeken eu de rro-nn:i lijke li/ip.n.' Fn dan,
als elie uitilrukkir gen van droomerigheid,
van verstrooidheid in z'n gezicht plots soms
wisselden in onderzee!-end, indringend kijken,
met 't sarka-tis:ch-vlij:ueiule van z'n rijnen
mond." Zijn kin" was ,,zacht" en hij had
groet, b'auiee oo^en (11. 104 en 105).
GroenL/.IIUW ' noemt ook L< n SE zijne oogen. Met
zijn strenae vlani-oogeu" (II, S:H) kon hij
schroeien" (11, 10;!). met z'n feisterke en
diep je si u s st ver burgen geelachten
aantistende ooge-u' kon hij brui,dcu" (II, 4). De
buk uit de-:e groen-blauwe oogen was
kolossaai ,,vernietige-nd:' (11, l',-1,)). Iedereen was
onder z'n invloed" (I 4-"). De kracht, de
drift., ele uits'ortingen en overheerschingen
van Mhiirice deden heul duizelen" (II, 20i).
Als ie de oogen van Maurice op zich
voel Je bnuiiltii. dan was 't htm alsof ie
veel van z'u kracht, wil, zegmoeel en
brutaliteit verloor" (I', 4). SOOMIKKK wordt
liclitelijk bleek'' om M An:i( i:'s opgewon
ienhei J \\, l^i). Hij wordt nóó door MAUUICK
(die telteiH .,woede in zich voelt aangloeien')
Keimpone-enl da' hij voor altijd een a'.uiperige
ondeidiinighiri'l" (IE. 224) fO'T hem behoudt.
Er zat ico.'eei strenge kracht in dien vent,
waarvoor tdj ze. f s beef Ie'' (II, 6;!). Hij
betoovert" Soonbct k (II, !-r'~). Dadelijk
iuisterde ie naar .\laur:ct-'s strenge i-teiu" i II, 134),
..il: spot vau Mhiirce vree .enü" (II, 13'J).
Kn toch is SimM: :I-.K een man, die zich door
nie's laa'. impuneeien, een woe-te demon",
zelfs een rauwe demon" (l, 233), maar in
vergelijking met M.\ri;ie-ii slechts een stot
terende deinon' (II. 2-'4).
Dit is zoo orgeveer hè" portret van elen
Viin siibrijl'lrang door^loeiden" kut s'enaar
MAUHII-K, en volgem den heer Jüickmaun
(?i eu der meest geU of« aaidige kritici') tevens
van den bewonderden scJirijrcr i'an\fens<her,wee,
Zegepraal tnz. ze.f.
Op den muur geweerkaatst, ver'oont zijn
kop zich als een leeuwen silhouti" (I, 148).
( Wordt misschien rervolgdj. PETER SPAAN,
Inhoud van Tijdschriften.
Onze Etiiw, 9e afl.: Voor alles links"?, door
mr. W. vsn der Vlugt. Boete, slot, door G.
I1". Hasj els. Beschavingswerk in Indie, door
dr. K. B. Kielslra. Vrouwelijke studenten,
door prof dr. P. J Blok.?Onze Ue»tivfel.
De -\Xe E< uw, 9e afl.: liet iv'oren taj je, door
Herman Teirlinck. Koning S ren i, door
Hendrik van der Wal.?Kleine pro .& stukken,
door P. II. Ri'.ter Jr.?Chamberiain Overkant,
door dr. II. J. Boeken. Albrtc. t Rodenbach,
door dr. Leo van Puy velde. Aante-kening,
door L. van Deyssel. Staatkundige kroniek.
De BewKjwg, Sept. '07 : Si u lies in HüiJerlin,
door Al ei t Verwi-y. Aanteekenijjgen van
een Duitsche reis, door pn f. dr. T. J. de Boer.
l )ock my door upon u.yself', door P. N.
van Eyck. Wiilem van Ilarens Friso". door
J. Koopman*. Zedelijkheid en socialisme,
door Is. P. de Vooys L'ugo van Hi
fmansthal : Boodschap, door Mauiits i yldc-rt.
Het ontwapenings vraagstuk, doer mr. P.
Brooshooft. Boekbeoordeelingen, door
Maurits L'yldert en J Molenmakers.
Groot 2*'t (Ierland, Sept. '07: Cj'riel Buysse.,
Obses^es, II' Willem Schürmann, Het
dubbele le^en, I. Kurel van de Woestijne,
Afwijkingen. J. F. van Hees. Sonne ten.
Anna Maria, Gedichten. W. Gniadt van
Roggen, Piëta. Pauline Le Roux, Ue Noor
denwind.
VLianderrn, Sept. 'i 7 : Te verbazing van een
landman, door S IJL Streuvels. Avor.d, door
Ar\' Delen. Zonnefeest en water k> rmis, Joor
F. Verschoren. Kri.nii k, d. Au.f. Vt-rmi \ Ien.
Vruijtn >an den J)<iy, i.i\ 'J J. J. il. M. van
den Bergh, De fotografie in r.atuurlijke
kleuren. Dr. H Bünk, Van draagsloel tot
omiiibus. Eenige blad-.ijden'uit de ont
wikkelings^escbiedenis van het stedelijk verkeer
P. Bijhouwe, Trekken in den tuinbouw.
Verschillend gebruik van papier. Dr. E.
Kpkema, In de dagen van 1S3'.1 en llS3',uit
ou Ie familiepapieren. Bibliographie.
Van Mannd tut Maand: De luc'itscheepvaart.
door J. Hof. W. BOlsche te Roii.e.
Geneiing 6n voorkoming van mond- en klau .vzeer
vulgt'iis het gent e-mid-1 l ?an dr. L Morand'.
Si'lio'ttilieid en ntleririj*, No. 5: \Vat
~io!harding vermag, door J. D. Ros. Bij
hetmuziekouilerwijs-, door S B De Bl^emendaal-che
schoolvereeui^ini;. door A G. D. liet brouwen,
II, door W. vau Thii ned.?I.'e iui!ustrie--chool
voor meisje/s te 't tr'avenl.age. dnor D. K.
De Haagsche vakschool voor mei-ji s>, door U,
Vau verre en van i abij: Et-n goed bericht
uit Groningen.
De. Maand, a''. 7 en 8: J Steijnen, Barokke
vertelsels. P.van dtr Met r, Boekbnsprtking.
J. Steijnen, Fragment.
De llo'.luntlsi ka Jieni', Xo. 8 : J. T. Cremer.
Froutispiece, Wereldgesihi-deuis.
BeReclamcs.
??MMMUMMWiM^^Mmn^Mi^BH
Kooptgeen Zijde!
zonder eerst s'aleu onzer gegarandeerd
soliede prachtig mouie nouveautés iu
zwart.wit en gekl. s^vaagd tehebben.
Specialiteit: Zjjdes'offen voor
Bruids-, Bal-, (jezelschaps- en
VVandeltoüeUen eu voo: B ouses,
Voering enz. van (>0 een.s tot 9
gu tltn J er MeleT.
\\ ij verkoojieu d'rect aan par
ticulieren en zenden de ge'ko/.en
zijdeustoilVn franco vracht en
rechten aan huis.
SCKWLIZ R &Co., LuzernH26.
(Zw.tserlar.d . t
Zijdestoffen-Export. Kon. Hcfl.
Boor (lui/enden al s HET BESTE e ki'ird.
Wie altijd versche en heerlij i smakende
Groent u en Vruchten hebben wil, bestella
KRUMEICH'sIrmaakpoUen.
Met metalen deksel. Van steen met
zoutglaxuur overlrokki n. Vraagt unen Winkelier
in hui*hou'lelijke amkeler, de brochure: ,J{oe
maakt men hot bes! Fruit en (Sa oeuleu in",
welke U gratis wordt verstrekt.
<:n gros bij: J01I. II. VA\ DKK BEIDE V, Aiuersfuort.
Zuid-Tyrol.
Modern, voornaam familiehotel van den eersten rang. Vrij en rustig gelegen aan de
Steplauiepron;ei,i-.de, bekend als liet aangenaamste en meest gewilde d-el van Meran. Nieuwste
comfoit. Ap; artemeLte-n met bad eu toiletten. Op verzoek strentr d i "»?<?.
F. BRUNNER, Eigenaar.
l EPÖl 5TOK?PftT KRIM PT
F«éH«(A«TÉ» WALTOn ZONE».
? AMSteROA/Vli
Geill. prijscouranten, attestei
onzer contractanten worden gaarne door
onu fraricn na n^nurflt^e toe^e'."
:t n en lijst
,-Li.iiiLcii « umc.i.1 ^aai n.e elo
ons franco op aanvrage toegezonden.
\ H V l! F \l 'ucn^uurooid van Nederland.
Helste iang: IlÖlel llCS IVlVS-BïlS.
[ Mar. pr. Tuin. Pension. Omnib. Fl. licht enz.
Piano-, Orgel- en Inziekliandel
JWeyroos «fc liafsïioven,
ARNHEM, KONINGSPLEIN.
VLEUGELS en PIANO'S
in Koop en in Huur.
REPAREEREX STEMMEX RUILEN.
BOUWT , NUNSPEET
mm.
Inlicht, b d. Vereeniging Kantoren
voor Vaste Goederen in Nederland te
Nunspeet.