Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1576
Mauve-tentoonstelling.
Deze tentoonstelling, die we te danken
hebben aan een Mauve-comité, is te
vinden in Laren, ten huize van den heer
van Harpen, die zijn kunstzalen daartoe
beschikbaar stelde en ook een zeer werk
zaam aandeel had in alle aanhankelijke
beredderingen. Het comitéwerd samen
gesteld met het doel Mauve te huldigen,
't welk zich verwerkelijkte door de creatie
van deze tentoonstelling en door het op
richten van een blijvend gedenkteeken.
Het is duidelijk dat Laren het land
van Mauve" het terrein van uitvoering
moest zijn dezer plannen. Aan bestrijding
der kosten voor het blijvend gedenk
teeken (in den vorm van een monumen
tale pomp) heeft de gemeente-kas eenigen
steun verleend, in welke mildheid we een
uiting van dankbaarheid mogen ver
onderstellen jegens den man, die door
zijn geschilder aan heel wat inwoners
een. voor hen eigenaardige bron van
inkomsten verzekerde, het vreemdelin
genverkeer bevorderde en het dorp aan
zienlijk in welvarendheid zich deed
uitbreiden.
Wederkeerig echter leverde en levert
het Gooische plaatsje met zijn bewoners
academie en de typische" Larenaars en
Larenaressen in hun lieven eenvoud, zijn
misschien even ver in de beoefening der
poseerkunst als de modellen op den
schijf eener academie-klas. Bn buiten de
vaste vestiging van talrijke kunstschilders
Studie van een omgevallen wilg,
uit den Oosterbeekschen tyd.
dragen de bedevaarten van Amerikanen
en Engelschen er het hunne toe bij om
den dunk te versterken bij het eerzame
landvolk, dat hun dorp (en zij zelf incluis)
toch wel iets zeer buitengewoons aan
zich [heeft voor de schilderij-fabricatie.
Waarom anders zouden al die
heeren nou precies naar Laren
komen en bijv. niet naar
Kortenhoef, Ankeveen, Eemnes of
's-Graveland gaan ?
Mauve kwam naar Laren om
geheel buiten de atelier-atmosfeer
te zijn. Zou hij deze plaats nu
nog kiezen, waarvan de mooie
punten afgekeken worden als de
winkels in een stads-straat, waar
schilderachtigheid als een stadsjuffer die
coquetteert met haar elegante voorkomen,
of een heer, die steeds zijn spiegeltje en
borsteltje bij de hand heeft om zijn toilet
in de puntjes te houden. (Deze zijn
gunstiger modellen tot figuur-typeering,
juist om de natuurlijkheid der affectatie).
Ja, 't is zeer begrijpelijk, dat het comit
Laren de aangewezen plaats achtte voor
een Mauve-tentoonstelling, al moeten dan
ook velen, die, om het binnen onze gren
zen zoo karige overschot van deze
uitgelezene kunst nog eens aandachtig en
herhaaldelijk te bezien, er een nogal
ongeriefelijk reisje om maken.
Maar met al dit gepruttel hebben we
het arrangeeren van deze tentoonstelling
toch op prijs te stellen en hier vooral
moet het betreurd worden, dat ver
schillende verzamelaars er hun Mauve's
niet voor wilden beschikbaar stellen.
Intusschen moet men zijn verwachting
over het gehalte der tentoonstelling niet
te hoog stellen. Met haar 57 schilderijen
en teekeningen wordt toch slechts
een vaag beeld van Mauve's kunst ge
geven. Den ijver en inspanning der
oprichters er bij erkennende, zijn we
toch jegens de glorieuze nagedachtenis
van den meester tot deze opmerking
verplicht. Daar zijn er misschien niet
meer dan twintig, die als uitnemende ver
tegenwoordiging van Mauve kunnen
gelden, maar bij het uitzien naar de
aanwezigheid van zoovele werken die
in het geheugen zijn, en den vollen
dracht dezer kunstuiting in haar ver
schillende vertakkingen zouden
aantoonen, wordt men er al te zeer teleur
gesteld. Van de vele dierstudie's bijv. die
Mauve schilderde, had men wel gaarne
Portret van Anton Mauve.
Kaar een teekening van de Josselin de Jong.
Schapen in de Duinen. (Eigendom van H. M. de Koningin-Moeier.)
een onuitputtelijken voorraad grondstof
zoo uitnemend te bewerken tot een aan
de markt zeer gezochte kunstwaar, gelijk
het vee onuitputtelijk is in zijn toevoer
van melk aan den boer voor de productie
van boter en kaas. Zoo lijkt het dorp
tegenwoordig wel wat op een uitgebreide
en zeer gezochte
landschapschildersde bewoners den indruk geven, dat zij hun
dagelijksche landelijke bezigheden ver
richten in de rusttijden van het poseeren.
Want een boertje, dat over den onderdeur
hangend zijn pijpje rookt, een oud boe
rinnetje dat, haar kous breiend, langs
den weg schuifelt, lijken er wel even
zelfgenoegzaam en behaagziek met hun
iiuilliimiiiiiiiiiiiniitiiiiMlii
Benige details van de Grotnis".
Wapen van Prins Maurits.
Maakten wij de vorige week melding
van het snij- en inlegwerk aan Cachet's
meubelen voor de Grotius, thans is het
ons mogelijk, aan meer duidelijke af
beeldingen te doen zien hoe ontzettend
uitvoerig, met welk een zorg en liefde
dit gedaan is. Het is bij voorkeur inleg
werk waarmede hij zijn meubelen ver
siert soms in samenwerking met eenige
vlak-relief gesneden ornamentaties, zooals
bijv. de deurtjes aan het buffet, maar
meestal weet hij reeds door combinaties
van verschillende houtkleuren prachtige
resultaten te bereiken.
Het meest geslaagd zijn zeker de beide
paneeltjes v. satijnhout ter weerszijden van
den spiegel aan het buffet, uit de verte aan
doende als Japansche houtsneden. De firma
J. B. Hillen en zijnen werklieden alle eer!
De fijne kleur van 't satijnhout, de
lichte beweging van de nerf en daar
tegen het strakke silhouet der Spaansche
oorlogskruisers, zij wekken onwillekeurig
herinnering aan de voortreffelijke profiels
van Saraku, den Japanschen portrettist.
Zijn zij van opvatting en compositie
zeer gelukkig, niet minder is de tech
nische bewerking: het juist in elkaar
passen der verschillende houtvakjes.
In dit opzicht zouden wij ze verwant
kunnen noemen aan de zoo zorgzaam
behandelde Italiaansche meubelen, voor
beelden van groote, misschien van te
groote schrijnwerkers-vaardigheid, vooral
waar het inleggen van houtsoorten be
treft. Op aardige wijze is in deze beide
fregat-paneelen partij getrokken van het
loopen van de nerf, voor het markeeren
van de golven, voor het aanduiden van
de buiten- en binnenzijde der zeilen. En
waar ik vakmannen wel eens heb hooren
beweren, dat mooie houten paneelen
onversierd moesten blijven, dat het zonde
was, van de aardige speling der vlamme %
daar geloof ik dat zij met een dergelijk
resultaat toch wel verzoend zul
len zijn. Ook ik kan iets voelen
voor de mooie nerven in eiken-,
mahonie- of eschdoorn hout, even
veel als ik kan voelen voor de
mooie stof van Whatman-papier
of het japansche Tori-no-ko,
Hösho of Tamezuki, maar heb
ik de keuze dan prefereer ik toch
een aquarel van Whistler op
Whatman of een ets van Bauer
op Tori-no-ko-papier.
Is het inlegwerk geheel van
Cachet, het beeldhouwwerk aan
de meubelen vertrouwde hij aan
Zijl toe; niet alleen de uitvoering
maar ook het ontwerpen ervan,
hem hierin geheel vrij latende.
Hoewel dit principe zeker
prijzenswaardig is, om een
medeeenige van de beste exemplaren
ont1 moet, inplaats van deze middelmatige
en een tastbare leemte is er door afwe
zigheid van zoovele zijner boomgaarden,
zijner bleek veldjes, waarvan er slechts een
exemplaar is, dit echter niet van ge
halte als er verleden jaar een in Arti
geëxposeerd was. Wel zijn er
verschiliiiiMiiimliiiimMiiiiiiiiiiiMiiimiimiini tiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
werkende kunstbroeder geheel zijn eigen
conceptie te laten volgen, zoo heeft dit,
m. i.j toch eenig bezwaar zoodra de op
vattingen van beiden iets uiteen loopen,
en de mogelijkheid kon bestaan het werk.
als geheel, er eenigszins door geschaad
zou kunnen worden.
Het wil mij in deze dan ook. toeschijnen,
dat de eindigings vormen van Zij l, die ik op
zichzelf zeer zeker weet te apprecieeren,
niet genoeg de ornamentale werking
hebben die bij Caohet's meubelen had
behoord. De lustige olifantjes met hunne
zwaaiende snuitjes, zij zijn niet onaf
scheidelijk genoeg van de trapbalusters,
evenmin als de beestjes aan de schrijf
tafeltjes. Wij zien hier het werk samen
van twee kunstenaars die verschillen in
opvatting, waar het de eischen van ver
siering betreft en wier samenwerking
dan ook niet tot een zuiver geheel kon
leiden. Iets anders is het met Ziji's brons
lende zeer goede stalen van zijn
aquarelleerkunst, enkele van uitvoerige behande
ling, maar ook enkele van die omvang
rijke ochades, die als de grootsche
notitie's zijn van zijn sensatie in volle span
ning. Ook een schets in olieverf, of
Het klaphek in het Haagsche bosch.
Studie uit den Haagschen tijd.
aanleg eener schilderij zoo men wil, is
als ijlings weergegeven impressie, van
een buitengewoon suggestief vermogen.
Van de compleete schilderijen kan het
Winterlandschap (verzameling Cremer)
wel het eerst in aanmerking komen.
Daarnaast zijn te plaatsen Schapen in de
Duinen (in eigendom van de
KoninginMoeder) en de Schelpenvisscher (verz.
Langerhuizen). Het eerste is gebondener
niek te genieten laat, raakte zijn streven
in de Schelpenvisscher meer in het
tendentieuse van een zilverachtige kleurigheid.
Een verrassing voor velen zal zijn
het mansportret in olieverf, zooveel ster
ker dan de aanwezige geaquarelleerde
portretten. Het is opmerkelijk met welk
een positieven zin voor de plastiek, dit por
tret werd uitgevoerd door een schilder, die
in zijn landschappen zich vooral bewon
deren doet door de uitdrukking in het
teere en blanke. Een vergelijking met
Hals, (zooals ik hoorde) gaat hier niet
op; eerder nog met Ribot. Men zegt, dat
Mauve in een aanval van twijfel aan
zichzelf dit portret als een laatste poging
ondernam! Maar een schilder, die zooveel
vroeger al een stuk had geleverd als Koeien
aan den Plas, (verzam. mr. Romeyn)
had toch waarlijk wel eenig recht tot
zelfvertrouwen. Dit werk met nog een
ander uit zijn allereersten tijd, en nog
onder invloed van de leerschool Van
Os, dragen aanmerkelijk tot de belang
rijkheid van deze tentoonstelling bij.
Ook een zeer vroege dierstudie is
opmerkenswaardig en deze gevolgd door
enkele zeer zorgzaam uitgevoerde teeke
ningen van den middeltijd stellen ons
toch in staat bij deze bijeen gezamelde
werken den lijn gewaar te worden in
Mauve's ontwikkeling.
De tentoonstelling is lang niet zooals
Aan den rand van Haarlem", aanzet in het bezit van den schilder Louis W. van Soest.
van geheel, ook rijker van
kleurverscheidenheid dan het tweede, dat wel
broksgewijze veel te waardeeren geeft,
maar in zijn algemeene aanzien nog al
eentoonig is. Waar hier echter de over
dachte inspanning te veel aan de waarde
van afzonderlijkheden zich hechtte maar
toch de deugdelijkheid van Mauve's
techpaneelen aan den trapopgang naar het
deksalon. Deze staan geheel op zich
zelf en hebben als men wil dezelfde
waarde die een schilderij aan den wand,
heeft of liever die van een gobelin,dat afge
scheiden van de architectuur door finesses
van teekening en den totaalindruk der
kleur een aangenaam effect kan maken.
Zoo ook Ziji's bronzen, die als eene
wandbekleeding in fraaien groenen toon met de
omgeving harmonieeren. Bij deze paneelen
was Zijl geheel in zij n kracht en toont hij
zich een modelleur van ongewone gave.
De beide figuren van Tromp en de Ruyter
heeft hij stand en houding gegeven
van de voormannen op de Nachtwacht",
en ter weerszijden worden zij geflan
keerd door den peetvader der boot, door
Grotius, en door Prins Maurits.
Het middenpaneel vertoont in een zeer
levendig tableau, den zeeslag bij Chattham.
Met betrekkelijk weinig relief weet Zijl
we haar gaarne wenschen zouden; maar
dit resultaat is nu eenmaal onbereikbaar.
Ze kan toch zeker dienen om de waar
deering van Mauve's werken, die meer
dan van de andere grootmeesters der
moderne Hollandsche kunst uit onze
nabijheid raken, weer te verlevendigen.
W. STBENHOFF.
hier een diepte en beweging aan te geven,
die opmerkelijk zijn, en dit met een
schijnbaar zoo gemakkelijke wijze van
doen, met een zoo vlotte toets, als was
het slechts even aangezet.
Men moge ze voor wandpaneelen, en
misschien ook voor bronsgietsels wat te
naturalistisch vinden, het is ontwijfelbaar
werk dat kwaliteiten heeft van niet ge
ringe waarde.
Strenger en strakker heeft Zijl zich
moeten inbinden, waar het 't wapen van
Prins Maurits betrof. Hierbij kwamen
de onverbiddelijke eischen der heraldiek,
en al is men daarin nog vrij genoeg,
getuige de uiteenloopende opvattingen in
Gothiek en Renaissance, toch zijn de vor
men -noodwendig decoratie ver, en meer
ornamentaal. Dit vak in het midden van
het trapportaal is zeker niet het minste
van Zijl's medewerking aan de Grotius.
Moge de Maatschappij Nederland deze
Grotius.
De Euyter.
In brons gegoten reliëfs van L. Zjjl.
Tromp.
Prins Maurits.