Historisch Archief 1877-1940
No. 1577
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR N E D K R L A N D.
gedurende de jaren dat-ie niet Echreef, of
liever gezegd" beschreven weid.
De eers.e zes hoofdstukken zijn te kunst
matig; de auteur heeft de pfychologiesestof
als 't ware verdeeld, w\j krijgen hem in die
hoofdstukken telkens te zien met and-re
geprononceerde eigenschaj pen, al Ie technies
onvolmaakt', te min dagboek natuurlik. In
de volgende hoofdstukken de omgang met
Eila raakt het karakter bijzondere te veel
op de achtergrond terwille van het verhaal,
meer een verhaa', een voorval in een men
schenlèven, dan het zeer-hizondere ge^al van de
bizocdere man. 't geen't hal moeten worden.
Al te onec'it is te opïettelik voor de
lezer zijn plotselinge, onverwachte uiting.
Een ding, (er* ling was er MKEXDJS IK
dat me kon verlichten. Dat was liefde, warme
gloeien'e hartstochtelijke Vifde. Al our schreide
dat verlangen in me. Liifde... g"? BMy me
dan geen liefde?
Keer, ze was merkbaar koeler al sinds langen
tijd. Ons huwelijk was een kalm
naant-elkaarleven geworden.
Men btdenke slechts dat 't boek aanvangt,,
wanneer de bypcchonder al echoolgaande
kinderen heeft.
Voelde de Leer Et-erts dat deze
liefde;historie niet bij zyn hoofdpersoon paste en
moest bovenstaande, inleidend de Ella histo
rie, ons voorbereiden?
Meer schadend is een bekende fout
dat de antiur telkens de stanl vergat, waar
in z\jn boek voorvalt.
Een dergelijke dame moet geen
broodtrommel drapen" (bldz. 58), terwijl ^een
modern verfijnde", maar een werkman loopt
naar de kroeg" na huiselike onenigheid,
(blz. 103). Tiepies is o. m., dat hij wan
neer de meid hem verraat de mis
schien geestig bedoelde opmerking maakt
Als we rog een» eennieuwe meid krijg-'n, neem
ik meroor de conditie te stellen dut ze op schoenen
met liooge hakken moett loopen. Liei'er nog de
geheele dag hakkengeklot. ..."
Zou een beschaafd l ypochonder, zich niet
bepalen tot een uitbrander aan de mei j om
dat ze zorjder kloppen binnenkwam."
Erger is ;t d-it de hoofdpersoon niets uit
voert, terwijl zijn wonen-op-bovenhuis geen
renteniersecbap doet vermoeden. Hierdoor
werd de lezer veel onthouden. Alleen lezen
wij het tegenstrijdige
heb alles wat ik b.paald nodig htb" (b'z. 90)
van de morgen tot de avond ploeteren" (blz. 13ÜJ.
* *
*
De genoemde beiwaren hebben we tegen
dit boek als kunstwerk, literaire productie
Een dagboek moet wezen ik goed, dat wil
zeggen goed in-het-wezen zijn, om de een
voudige, kostbare bepaling van geslaagd te
verdienen. Om literair-goed te zijn mist het
de doorvoelde juistheid, de zuivere beel
ding, de gave uitwerking. Als leesboek stelle
men andere eisen. De stijl, het verloop, het
lezenswaardige zijn dan daar om dit een
wei-gelukt leesboek te heten. Meer dan de
titel doet vermoeden is dit boek een aan
gename lektuur, die aanbeveling verdient.
Het ietwat humoristies-gemoedelike en
verhalerige komen dan tot hun rcc'it. Er is niet
n b!dz aan te wijzen, die storend U, hoewel
er waarschijnlik geen gedeelte is, dit letter
kundig volmaakt kan genoemd worden. Men
kan dan veel appreciëen voor men't niet
tot een geheel in zij a gedachten konstrueren
wil en ia het g?zegde werkelik belang
wekkend. Als leesboek is 't een boven vele
boeken te stellen werk waar 't vele ver
diensten raast groote geschiktheid plaatst.
Aantrek kelik is de uitgave zeker, met de zeer
geslaafde en bepaald verdienstlike handteke
ning van de begaafde Herman Teirlinck.
D. BLEF.
Preektn v n P. Fybols, in leven Doops
gezind pfedikant te MidJelburg, met
een voorwoord van A. BIXXERTS Fx.v.,
Doopsgez. predikant te Rotterdam.
Assen, L. Hansma, 19C7. (Met portret).
Deze uitgave is eene daad van piëteit. Dit
bundeltje pretktn is door een vriend en tijd
genoot met weemoed ter perse gelegd. Deze
aankondiging wil niet anders zijn. Er is
daartoe nog eene andere reden dan deze,
dat Sybolts ook mijn tij igenoot was, dat wij
samen proponent werden, dat ik mij nog
herinner de toespraak, waarmee hij zien, ne
week \óór mij, aan zijn eerate gemeente ver
bond, een woord, waarom ik hem benijdde,
omdat ik moest erkennen, dat't mijne daarbij
ten achter stond. Geen wonder. H (j had van
's levens smart en teleurstelling toen reeds
meer doorleetd dan ik en smart is bij uit
nemendheid eene zaak van ons hart, dat niet
alleen den theoloog, maar ook den predikant
maakt. Wint nog immer is de sterkste grond
toon me ie van het evangelie, zooals het ook
door moderne predikanten wordt gepredikt:
door lijden tot heerlijkheid.
Zoo is het bij hem gebleven. De zorgen
zijn vele geweest, de moeilijkheden niet
wtinige, de teleurstellingen bleven niet uit. Wij
vrij zinnige predikanten kennen ze allen, maar
den een vallen ze in ruimere mate ten deel
dan den ande'. Ze hebben menig kloek en
moedig begonnen leven gemaakt tot een
moeilijk, menschelijkerwijs gesproken schijn
baar te moeilijk leven. De oppervlakkig
heid zet zich daar wel over heen en roemt
daarbij misschien nog de kracht van haar
geloof, de diepere, ook meer melancholisch
Aangelegde naturen gaan er onder gebukt en
gebogen ; soms wordt de last te zwaar en 't
leven eene tragedie: de htld sterft, gekwetst
in de wonderlijk zwakke zijde van wat hem
tot held maakte.
En wie van dit alles de aanschouwers zijn,
hun gaat iets van een zwaard door de zie'.
Men zal na de lecluar dezer preeken zeg
gen, dat zg hiervan niet getuigen. Maar men
mag, om ze te lezen zooals ze gelezen moeten
worden, dit er toch niet bij vergeten. Zóó
alleen worden 't preeken, d. w. z. uitingen
van persoonlijk gemoeds-, gewettns-, ook
verstands-, i. e. w. vrijzinnig geloofsleven.
Er staat eene persoonlijkheid achter iedere
preek ; zij komt er u uit tegen ; zij ziet er
u uit aan. Zeg niet, dat preeken niet zijn
om gelezen, alleen maar om gehoord te wor
den. Zoo zijn de slechtste preeken, d. w. z.
de bombastische, die waaraan het grootste
deel van het kerkgaand, vooral van het zoo
nu en dan maar eens kerkgaand publiek zich
vergaapt, die het i. . w. mooi' vindt. Maar
juist dat mooi" vind ik een woord, dat al
lerminst bij eene preek past. Mooi" is een
kunstwerk en btf eene preek wil ik niets
van een kunstwerk. Een preek moet komen
uit de volheid des harten en is dat hart be
halve van een vroom en braaf en nobel
tevens dat van een artistiek aangelegd man
(of vrouw), des te beter, maar 't laatste is
van ondergeschikt belang, zóó ondergeschikt,
dat een prediker onrecht wordt aangedaan,
indien het oordeel der menschen dezen maat
staf bij voorkeur aanlegt. Treeken als b.v. het
tiental fan De Bus-y staan in menig op;icht
boven mijn lof w. v. om gelezen te
worden maar ik zou ze niet graag mooi'
durven vinden. Als iemand, het gebeurt ge
lukkig uitt vaak, mij na een preek zegt, dat
hij (zij) -.e mooi vindt, dan doet die iemiud me
daarmee alles behalve een genoegen aan. En
als ik r u deze preeken van Sybols niet mooi
\ind, dan is dat een woord van lof, een guns'ig
oordce : ze zijn beter dan mooi, ze zijn ieder
op zien ;el re een degelijk en goed stuk werk.
Wat hij sprak of schreef of d?ed was echt",
zej|t Bütnerts van hem. Met dezen lof en
deze lof is groot ga ik mee.
,.Ec!u", dat wil niet zeggen, dat a'l es hier
oorspronkelijk is. Dat is het niet en dat kan
het ook niet zijn. Tijdgenooten bespeuren
meer dan eens den invloed hier van tioekstra
daar van Bmh in^, ginds van Tiele, elders
weer van anderen. En dat spreekt van zelf.
'k Heb eens een jong predikant in zijne
intreepreek hooren zeggen, zich. beroemend,
dat hij van geleerden zoo weinig had ge
leerd". Mijn buurman stiet mij even aan;
't was maar al te w.*ar. Maar echi' is hier,
dat Sybols de dingen des geloofs mede door
anderen heeft leeren zien zooals ze zijn,
doch ze r u ook ?elf zibt. Hij is niet ge
worden een palam pest, een handschrift,
waarover een andere tekst is heengeschreven,
zoodat de eerste is verloren gegaan. En
nergens heb ik dit stuitend gevoel, dat
hij zich boven het Evangelie, dat hij op
zijne wijze predikt, plaatst. Het geloof is
eeue gave God*, eene gave kostelijker dan
n menschenkind, daarmede begenadigd,
kan bevroeden. In uw licht zien wij het
licht", a'dus de tekst der eerste hier opge
nomen preek. Men leze voorts ook de
intreepreek te Middelburg, in haar eenvoud eu
ootmoed, maar ook door haar waarachtigheid
en oprechtheid een waarlijk s .ichtelijk w»or J.
Wat dat oude Evangelie m>g te zeggen heeft
tot de kinderen van onzen eigen tijd, mis
schien verwend door allerlei, wibd vau
leeriig'', gij vicdt het ui'gesproken in die,
welke handdlt over de rust, die Chditus
ge fi', u^t welke ik even wil ci'.eeren:
Zóó stond, stel ik mij voor, eenmaal in
het midden zins volks de Christ'is en zóó
ttaat hij nos> heden en noodigt ons: komt
tot mij en ik zal rust geven voor uvve zielen."
In plaats van de wet der schriftgnleprJen,
de wet van een streng en hard /ochti i meester,
bood hij de genade van deu liefdevollen
Vader; voor het dof en willoos bukken onder
het blinde noodlot, bracht hij het
ber^enverzettend vertrouwen, dit 6terk maakt en
blij; voor de sombere en droefgeestige be
schouwing van het leven, predikte hij de
hoop en de biijdschap van de kinderen Gods.
En dat alles door te verkondigen het geloof
in de Liefde als het hoogste beginsel der
schepping, als de zaligmakende kracht in
den mensch, te prediken de blijde boodschap
van God, die de Hemelsche Vader is. En
zoo kou hij spreken, die zelf zulke liefde
bszat en zulke ze fverloocbening, inongekende
mate. Voor ons gewone menschen biyfc het
we'licht altijd ten deele een mysterie, dat
Gjd liefde is; wie onzer zou het ook kunr.en,
zou het durven zeggen: Ik en de Vader
zijn n," en wie mij ziet, ziet den Vadei ?'
Vrijzinnig wil deze godsdiensfprediker zijn.
Ziehier wat dat in zich sluit.
Wanneer wij ons vrijzinnigen noemen, dan
wil dat voor u als voor mij hopelijk zeggen, dat
naar onze overtuiging fle godsdienst niet van
buiten af. doar bovennatiinrlijkjopenbanngin
kerk of bijbel, priester of belijdenis belichaamd,
tot mensohen is gebracht maar dat hij is
een na uurlij k bes'anddeel van de
mtnscheuziei, aan weiker ontwikkeling iets hapert, als
niet ontwaakt is de behoefte aan aanbidding,
aan eene gemeetfchap met G id, waarbij liet
den mfeasch goed" is, naar 't woord van
onzen psalmdichter; eene gemeenschap die,
als zij inderdaad bestaat, heel ons denken
en gevoelen beheerscht, onzen blik op
nienschen en dingen, op wereld en lot wijzigt,
ons handelen in spreken bestuurt en
onzen godsdienst dus heel wat meer doet
zijn, dan een zondagskleed, dat velen z:ch
nog omhangen uit gewoonte of wijl zij zich
niet geheel hebben kunnen ontwors elen
nog aan geheiligde traditie ook omdat het
tot eeue beschaafde opvoeding schijnt te
behooren.
Vrijzinnig godsdienstig' wil verder voor
ons zeggen, dat wij, vorm en we*en nauw
gezet onderscheidend, de waarachlige waar
heid niet alleen vinden bij ons zei ven of
alleen waardeeren, waar zij verschijnt in een
kleed, dat ons passend voorkomt, maar overal,
waar zij, voortkomend uit het gemoedsleven,
de harten tot goedheid en tot liefde stemt,
de gewetens heiligt en reinigt, de zielt-n op
waarts drijft. De godsdiens-t behoort immers
allereerst tot de sfeer van het gemoed leven
en waar is de mensch en wanneer heeft
er ooit een geleefd, wiens gemoed onaan
doenlijk was voor niet uitging zelfs naar
de aanraking met een wereld, boven die der
stoil'elijke dingen verheven, waarin het be
vrediging vond van zijne eigenaardige be
hoeften, en rast te midden van al de raad
selen en nooden, die het omgeren en
bedreigen."
Ik doe nog een paar grepen. Blz. 29 lees
ik: Het is de gemeenscnappelijke zoude van
de leerlingen van Darwin en van die van
Lu'her, zegt de gchrij /er van den zeer schoj
neri Duitschen roman Jörn Uhl ergens, d.it
zij te veel weten. Terwijl de laat~ten er bij
schijnen geweest te zijn toen de Heere God
den mensch formeerde uit het stof der aarde
om hem daarna te maken tot een levende
ziel door hem den adem des levens in zijne
neusgaten te blazen waren de eersten
blijkbaar tegenwoordig, toen er in de oercel,
waaruit naar de nieuwste gissing der weten
schap al het levende is voortgekomen, de
eerste verandering plaats greep,''
Op bl. 68: Het alleredelste en reinste, dat
er in een mensch is, komt aan het licht,
zoodra hij of zij vader of moeder wordt.
Dan blijkt het, dat de eisch van het evangelie:
zelfverloochening, dienende liefde, eigenlijk
gegrepen is uit het wezen der menschelijke
natuur, want de mensch is dan eerst gelukkig,
wanneer bij zoo leeft, d i. in overeenstem
ming met de hem van God geschonken
natuur."
En op bl. 107 : En nochtans leeft er in
mijn ziel een on verdoof bare hoop, een on
uitroeibaar verlangen als van het kind naar
zijn ouderhuis, een geloof tegen a Ie ver
drukking en duisternis in ; want ik weet, dat
Christus geboren wordt nog alle dagen in
menschenharten; dat hij leeft ach als
kind nog maar vaak, maar toch leeft en
groeikracht heeft in mijn eigen hart l'
M'eer niet. Het aangehaalde is voldoende
om den lezer zelf te doen zien, wat hij
hier vinden kan. Deze prediking is die
van een ethi'ch-religieua idealisme. Zij is
meer kloek geloof-geiuigenis dan dogmatische
uiteenzetting of rnenschkundige zielsontledicg
of geestvo Ie tekstverklaring of 't uitspreken
van mystieke bevinding. Zij is eene open
baring van datgene, waarin eene, door aanleg
en omstandigheden beprt efde s:iel haar sterkte
vond en haar steun. Zij is een getuigen uit
eigen verzekerdheid, die hair eigen wej gaat
zooals zij dien met haar Gud moet gaan. Zij
plaatst z:c!i te midden van, maar ook, des
noods en dan onbeschroomd, tegenover
haar tijd.
Er zijn aanmerkingen te maken. Het
evangelie, zooals het hier gepre Ukt wordt,
is misschien te zeer eeue ernstige en heilige,
te weinig eene blijde boodschap; de troost
in Ie. en en in sterven treedt te weinig op
den V3orgrond. Maar daarover mag gezwegen,
niet alleen orudat hier geidt 't de mortuis
nil nisl bene, maar ook omdat eene preek
niet wordt geschreven om gecriiiseerd of
beoordeeld te worden, doch om lezer en
hooider iets te geven, dat hem in en voor
eigen leven met zijnen strijd, zijne verzoeking,
zijne zonde van dienst en tot zegen kan zijn.
En daarvoor wordt hier iets gegeven. De
vrienden zullen 't dankbaar erkenut-n ; de
vreemden misschien ook, omdat zij hier eene
persoonlijkheid" ontmoeten, een iemand.
Vrijzinnig predikant te zijn. in oczen tijd
is voor een ernstig man. geen gemakkelijk
werk. Er wordt zooveel gevergd en zoo
weinig gegeven. Welnu, deze prediker was
een erns ig man. En ernst is de voorwaarde
voor blijdschap, duurzame vreugde. Zóó
treedt hij ook in dit zevental preeken den
lezer tegen. Daarom zijn ze de lezing waard.
Enschede.
P. B. WESTERDUK.
J-zisbiofraiMe.
Ile.t Ir ven van den Heiland, door GVSTAV
FKE.NS^EX. Geautoriseerde vertaling
door IV. C. 1). SAX. Amsterdam, Van
Ilolkeuia en Wareiidorf.
Van Hilligenlei, Frenssen's veelbesproken
en voortrtlfelijken roman was helslot 't minst
ge'ukkig. Het leven van Jezuj, verteld door
tCai JatiS, den hel l van het boek, was daar niet
op zijn plaats, en verstoorde de harmonie van
het kunstwerk. Dat te meer omdat Freiissen
daai in zijn radicale Ci.ristiisbeschouvvino pre
dikte en die peniiszins wetenschappelijk
documenteerdp,door de opgave van verschillende
boeken, die hij had geraadpleegd. Dat behoort
niet thuis in een roman en ik ben zeker dat
menigeen, die het boek met belangstelling
en sympathie gelezen hal, de Jezus iographie,
die hein daar onverwacht werd aangeboden,
ongelezen ter zijde l*gdp.
Xu evenwel heefc F.ei,ssr-n zijn Leven
van den Hei'and" afzoi derlijk en meer uit
gewerkt uitgege 'en en in de Hollandsere
vertalir g, door Dr. C. O. Sax zorgvuldig be
werkt, ligt het keurige boekje voor mij. Zoo
wordt ons niet, bij wij re van verrassing, een
moderne Je:.usbiigraphie in de hacd gestopt,
maar wi-ten wij vooruit wat wij aan het
bot-kje hebben.
In zijn genre is hel uitnemend. In zijn
genre zeg ik, wai t de soort heeft haar t i
j;euaardige gevaren en beswaren Eigenlijk zullen
alle deskundigen 't erover eens zijn. dat een
wetenschappelijke levensVeschrijving van Je
zus tot de onmogelijkhe it-n behoort. De
bronnen zijn zoo troebel, de berichten der
evuigeliën zijn zoo uiteenloopend en tegen
strijdig, dat het onmogelijk is daaruit een
gtheel saam te stellen dat han l.
storischcritische eischen voldoet.
Toch voelt elk, die onder den invloed der
christelijke traditie is opgegroeid en zich
daarvan niet geheel heeft los gemaakt, de
behoefte om zirh een beeld van Jezus te
vormen. En dat met het vols'e recht, mits
hij er zich levendig vau belust zij, dat dit
beeld geen wetei schappelijke waarde heeft,
maar uit historische gegevens door de
phantasie is gevormd Daarvan is Frenssen niet
genoeg doordrongen. Hij verkeert in een
illusie als hij in zijn voorrede schrijft : Deze
biographie is niet een vrucht der verbeelding.
maar een poging om het leven en 't beeld
van den Heiland te schilderen, zooals het
volgens het wetenschappelijk onderzoek
werkelijk geweest is en zooals de kerken het
in den loop der eeuwen hebben veran ierd.!'
/H', f s de strenge historicus kan de ver
beelding niet missen ; uit de gegevens door
wetenschappelijk onder.:oek verzameld vormt
hij zich ten slotte met zijn phantasie een
levensvatbaar beeld; l.oe veel te meer de
man. die, gelijk gez=g l, te doen heeft met
gebrekkige en tegenstrijdige gegevens. Hij
vormt zich d*t be.ld, dat hem 't i atuurlijket,
't zuiverst mensehelijk, 't meest bevredigend
schijnt. Hij laat terzijde wat ruj niet ge
bruiken kan en stelt op den vo <rgrond wat
't meest in zijn kader voegt.
Dat heeft Frenssen gedaan en daartoe heeft
hij 't volste recht, mits hij alle vs
etenschappelijke pretensie laat varen.
Hij plaatst Jezus op voortreffelijke wijs in
de, lijtt van zijn tijd. Hij schildert hem als
zoon vau 7.ijn volk, de voors'ellingen en
verwachingen zijner natie deelende, maar die
te midden vau zwaren zielestrijd opvoerende
tot steeds hooger peil.
Dien innerlijken strijd stelt hij op den voor
grond. E"n enkel voorbeeld. Als Jezus uit
Na^areth is uitgeworpen, als zijn geboorte
plaats voor hem verloren is. vervolg! Erenssen:
Van die dagen af ging zijn weg de scha
duw in, van die dagen af had zijn gelaat
e^n uitdrukking van heeten toorn en strijd
lust. Hij begrijpt en het valt hem zwaar
genoeg : niet allen worden Gods kinderen.
Scheiding moet komen! Daarvan sprak ook
de held aan den oever van de rivier, daar
van spraken ook de oude boeken. Welaan dan!
Dus t cheiding ! Gij meent dat ik gekomen ben
om vrede te brengen? Het zwaard breng ik.. ."
Hij vreest niet. Zijn vlammende oogen zoeken
den tegenstander. Hij kent zijn weg en vreest
hem niet.
De handwerksman neemt het op met de
geschiedenis van zijn vo!k en met de grooten
van zijn volk en met alie dingen en machten
der wereld. Hij weet het : de macht van al
't kwade is ten einde l God is met hem en
schenkt hem de overwinning. Om een vuur
in 't land te werpen ben ik gekomen," dat
is voor hem een nieuwe waarheid, in heeten
strijd verworven. En met toornige oogen
voegt hij er bij : Hoe wenschte ik dat het
reeds brandde, lichteilaaiel"
Ziehier de licht- en schaduwzijde van
Frenssen's stijl en verhaaltrant. De lichtzijde
is: aanschouwelijkheid, levendigheid, drama
tische schildering. De schaduwzijde: te groote
hartstochtelijkheid en opgewondenheid zich
uitende in tal van uitroepen en kreten van
verrukking, van woede of vlijmende smart.
Toch in heel het boekje het natuurlijke f n
gezonde realisme, waardoor zich ook zijn
romans kenmerken. Wie een Jezus begeert
niet een bovennatuurlijkeu stralenkrans om't
hoofd in geheimzir.nice nevelen gehuld, lezge
dit boekske tt-r zijde. Voor hem is het te na
tuurlijk, te eenvouiig en gewoon. Maar wie
een Jezus zotkt, a's on.er een, groot door
waarachtige mensjhelijkheid, hooge geestdrift
en fieren, soms te heftigen heldenmoed, die
late zich do >r Frenssen's Heiland"
beschanmn en opheffen.
P. I T. HucEXiioi.ïz JR.
NIEUWE UITGAVEN.
P r auto de wereld rond, door JESCO VON
PUTTKAMKU. CJit het Dnit.-ch vertaald door D.
SEFI', met ± p'a'on. B -ide boeken verschenen
in de Excelsior Bibliotheek voorde Jeu^d, bij
J. A. -leeswijk, Bussurp.
Af oden-e Kunstwerken ad. 7. Fi.onis VERSTEK.
Mr S VAN Hoi-TEX,.S7fM«i iid ge brieven Xo.I.
De Koningfjioes. E^n Prentenboek. Teeke
ningen en IVkst van MEES VALKENRTEIX.
Uitgave van C A. J. van Dishoeck te Bussuni.
Vagebond, door Jon. W. BROEDELET. Rot
terdam, Meind'rt Boogaerdt Jun.
Xieuwi uit oude boeken, door F. BEXEMËR SR.
R ;tterddam, Meh.dert Boogaerdt.
Inhoud van Tijdschriften.
Dn Xk-nim; Tijd, NTo. 9: P. .L. Tak, door
F. van der Goes. Bij ster/en, door H. Roland
Hol-t. Het Internationaal Socialistische
Kongres van Stuttgart, d. H. Roland Holst.
Het Fransche Partijcongres, door W. van
Uavesteijn Jr. Een en fiider uit en over
den strijl tusschen arbeid en kaoitaal in de
li itterdamsche haven, dior H. Spiek man.
De VerelendungB"-;heorie volgens pr, f.
Treub, door F. van der Goea. Antwoord
aan Spiekman, door H. R'.land Holst. De
houding van de sociaal demxraten in de
vakbeweging, door P. Hiemstra.
Le ensrecht, No. 9 : Cesare Lombroso, Hoe
ik Sp'ritist werd (geïll.) Jan Kengen,
Litfdf. Wetenswaardigheden. Johan
Schmidl, Planken entree. Jacob Is. de
Haan, Macht en Recht. A. L. v. d. Heuvel,
In de Kinderkamer.
Molescho/t, No. 10: Iets over Vaceina'ie,
door dr. P. A. de Wilde. Huismiddeltjts
(Zurinnzoir), door Audieas O.to apotheker.
Zittend leven, door dr Cn. Bles. Kernta
Luïp bij Onge'allen, door <lr. C. J. My'nlien.
Het Tooru-e!, No. l : D. Fuldauer : Iets over
Middelnederlandse Tuoneelkunst, B.:
Amsterdiimsrhe Kroniek. De ooaen der
liefde. De ontvïn^tPii der Parijsche
Theaters. Knipsels on Snippers.
'loonkuntt, No. 3(3: E-'ii overscl at instru
ment. Herinneringrn aan J' actdin.
Berichten en Me ledeednge:!. U.t het
Vereenigings Leven.
De Au «e. en hnnr \'oU;,"n, \o 41: Een
'eudale familie in Eirypte doi-r E. Amelint au.
De Solir.g of het -n>ling«r Wild Hulde
aan beroemde poolvaarders. Wij moesten.
l'ilgever van t-mawk en 01 t vikkelin^.
Brand in een J.ipansche s*ad. Reizen in
Afrika. Feuilleton.
Eigen Haard: Vacantieop Xietiw-Hermana,
door Seerp Anema, II (-!«?). Het derde
Inte-nationaal Zuivelci.iisrres rr.et por retten
van prof. dr. II. P. .Wijsman en dr. A. J.
Swaving. Nelerbind vo ir honderd jaren,
door Gereraal Wflpperniann. met afh.
Een Honderdjarige, (de HoUan Isi-Ke S >cië!eit
van Le «-ensveriek^rini;) KS07?907, door Jero.
de Vries, met tf :i , I. LiDy^ de
Nederlanlsc'e grensplaat.-en per Auto, do tr G. d.
A"., IV, (slot). Feuilleton. Fri=sche
JonrnaFs i<-k. Sully Prudbomme. f
Bezoek van H M. de K<>nin«in-Moeder aan
de Vierjaarlijks1 bc " Kiiidergenot. Het
Boe hoorn.'' De brand te Autwerpen,
alks inet afh.
Reclames.
COGNAC J. & F. MARTELL
Yraagt Uwen "Wijnhandelaar naar deze
absoluut zuivere Cognac, welke vanaf
? 3.5O tot / 8.5O p. flesch geleverd wordt
Generale Agenten voor Nederland en Koloniën:
KOOI*JJASM & BRUINIER,
A M S T K II U A .W.
l
Verlangt s.v.p. stalen van onze
nouveautés In zwart, wit of geklemd
van 60 cents tot 9 gulden per Meter.
Specialiteit: ZjjdestofFen voor
Gezelschaps-, Fruicls-, Ba!- en
Wande toiletten en voor Blouses
Voering en«.
Wij verkoopen slechts gegarandeerd
soliede zijdestoflen direct aan par
ticulieren, franco vracht en rech
ten aan huis.
SCHWEIZtR & Co., Luzern H25.
(Zwitserland).
Zljdestoffen-Export. Kon. Hofl.
Echt Victoriawater
OBERLAHNSTEIN
Echt V i cto PÏWater
OBERLAHNSTEIN
luchtkuuroord van Nederland.
, . , , _
is iste Bang: Holel des Pays-Bas,
Mat. pr. Tuin. Pension. Omnib. El. licht enz.
Nonnaal-OnderWeeding
van
Prof.DrG.
Eenige
Fabrikanten
W.B9iigerSöhne
Stuttgart
Hoofddepöt te AMSTERDAM: Kalverstr. 157
K. F. DEÜSCHLE-BENGER.
NEDERLANDSGHE INDUSTRIE
IEDER STIMDflTKRlM'PT
WORDT TEIUJS<JENÓMÈri
FABfBKANTEN VALTON ZONEN.
» " AMSTERDAM.
Geill. prijscouranten, attesten en lijit
onzer contractanten worden gaarne d:»r
ons franco op aanvrage toegezonden.
ExtraTarwebl o em
voor de fijne keuken.
t Pakje wan V4 Kilogr /0.12«
Mw. VOOR MEEL-en BROODFABRiEKErv
VWZELQRACHT 28.
*- (5U opgave van uv» adrea wordt U door d»
?fdeeling Broodfabrtek particulier bediend
BOUWT
?. TE .?
NUNSPEET
O
D
w T «-^ w w T v 1 T l"*
V t" l l l \\l P
f 1*4 LéU V W L*
VILLA'S en BOUWTERREINEN
te koop in Villaparken tegen zeer bil
lijken prijs en op gemakkelijke
betalings-condities; ruime wegen - prachtige
bosschen- gezonde beschutte ligging -zand
bodem - malariavrij. Blectrische verlich
ting - Telef. interc. lage belasting - mooie
spoor- n tramverbindingen. Dagelijks
31 treinen van en naar Utrechten Zwolle.
Adres: R. WÖHRflANN
Makelaar te Baaru. Bijkantoor te Nunspeet
gevolmachtigde der Mg DE VELU WE"
van XUXSPEET gratis verkrijgbaar.
J